خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
غزه بازسازی می‌شود اعتبار ازدست‌رفته اسرائیل هرگز
سردار اسماعیل قاآنی در اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که هسته‌های مقاومت به برکت اخلاص حضرت امام و سپس همت بلند مقام معظم رهبری مرحله به مرحله رشد کرد تابه اقتدار امروز رسید، افزود: وقتی در وضعیت مجاهدان فلسطینی در دو دهه اخیر دقت کنید، می‌بینید جوانان فلسطینی که روزگاری با دستان خالی و با سنگ از خود دفاع می‌کردند امروز جبهه مقاومت به‌ویژه نیروهای حماس در عملیات طوفان‌الاقصی با تکیه بر ایمان و سلاح‌هایی که دارند حالت تهاجمی به خود گرفته و قهرمانانه ارتش اسرائیل را دچار چالش اساسی کرده‌اند.سردار قاآنی در ادامه با اشاره به این که رژیم‌ صهیونیستی موفقیت‌های خود را با ابزار رسانه‌ای بزرگ‌نمایی می‌کند، افزود: این در‌حالی است که در این جنگ تنها یک پیروزی بزرگ داشته و آن این است که حدود ۴۰ هزار انسان را کشته است که بیشتر آنها زن و کودک هستند.فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس با تأکید بر این که ویرانی‌های غزه قطعا بازسازی خواهد شد اما اعتبار و آبروی رژیم‌ صهیونیستی بازسازی نخواهد شد، افزود: این نبرد نشان داد جبهه مقاومت یک مجموعه به‌هم پیوسته است که قابلیت‌های فراوانی دارد؛ اگر چه هنوز از تمام قابلیت‌های خود استفاده نکرده است و همچنین ثابت شد که کسی نمی‌تواند جبهه مقاومت را نادیده بگیرد.
همه استانداران موظفند مجوزهای قانونی دولت را اجرا کنند
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار کرد: برای اولین‌بار سند موسیقی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این اقدام بزرگی برای حوزه موسیقی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره انجام داد و در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بود. وی درباره برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از برگزاری تعدادی از کنسرت‌های موسیقی مجوزدار، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای قانونی به گروه‌های هنری موسیقی می‌دهد و این گروه‌ها را پشتیبانی می‌کند؛ ما هم دستور اکید به استانداران داده‌ایم که مجوزهای قانونی‌ که دستگاه‌های دولتی و وزارت ارشادصادر می‌کنند،مکلف به اجرا هستند؛ ما برخورد سلیقه‌ای در این موضوعات نداریم و مراحل قانونی همه مجوزها طی شده است.
نمی‌توان با گلوله و ترور دانشمندان‌ جلوی پیشرفت ما را گرفت
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: این‌که دانشمندان ما را در خیابان‌ها ترور می‌کنند پدیده‌ای شگفت‌انگیز و تصوری نابجا درباره این است که می‌توان با گلوله، یک ملت را از پیشرفت باز داشت. سرلشکر سلامی در همایش «روایت پیشرفت؛ ۴۰ سالگی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)»، با بیان این‌که امروز حتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، قرن‌های پنجم و ششم هجری که مقدمه‌ جهش و تحول علمی در اروپا به نام رنسانس است را عصر طلایی اسلام می‌نامند، اظهار کرد: ما دوباره اراده کرده‌ایم تا آن شکوه فراموش‌شده را احیا کنیم و دوباره مجد و عظمت علمی، هنری و فرهنگی جهان اسلام که عناصر اصلی شکل‌دهنده به تمدن اسلام هستند را دوباره بازگردانیم. این اراده انقلاب ماست و کار امکان‌پذیری است.

 همشهری
مشتریان، در پی آب سنگین ایران
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی با بیان اینکه بسیاری از کشورها به‌دنبال خرید سلاح‌های ایران هستند، اظهارکرد: کره‌جنوبی، روسیه، آلمان و… درصدد خرید آب‌ سنگین ایران هستند و طبق گزارش آمریکایی‌ها، بهترین کیفیت آب‌سنگین دنیا متعلق به ایران است.
بیانیه حماس درباره مذاکرات قاهره
جنبش حماس با اعلام بازگشت هیأت خود از قاهره، از تمایل این جنبش برای ادامه مذاکرات با میانجیگران با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس خبر داده است. در بیانیه حماس آمده که این گروه انعطاف لازم را با هدف دستیابی به توافق برای توقف تجاوز نظامی به نوار غزه نشان داده است. حماس اعلام کرده که این رژیم اشغالگر است که همچنان از پذیرش تعهدات به‌ویژه آتش‌بس پایدار طفره می‌رود.
ضربات مقاومت به اشغالگران در نوار غزه
رزمندگان مقاومت فلسطین از انهدام یک نفربر زرهی ارتش رژیم صهیونیستی و اجرای ۱۲ماموریت علیه نظامیان این رژیم در ۲۴ساعت گذشته در نوار غزه خبر دادند. گردان‌های سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته که یک نفربر زرهی ارتش رژیم صهیونیستی از نوع «ببر» را با راکت‌های «تاندوم» در منطقه الزیتون در شهر غزه منهدم کرده است.
تشدید خسارت‌ سیاسی و نظامی جنگ غزه برای تل‌آویو
تحلیلگران اسرائیلی اذعان می‌کنند ادامه جنگ غزه خسارت‌های تل‌آویو در سطح سیاسی و نظامی را عمیق‌تر کرده است. به‌گفته تحلیلگران، ارتش اسرائیل در نوارغزه به کندی حرکت می‌کند و به ندرت عملیات جدیدی را انجام می‌دهد مگر زمانی که بخواهد برخی مناطق را پاکسازی کند. تشدید فشارها باعث شده از زمان محاصره خان‌یونس در جنوب غزه، ارتش اسرائیل بیشتر نیروهای ذخیره در غزه را مرخص کند.
چراغ قرمز شیلی برای شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیلی
دولت شیلی به شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیلی اجازه نداده تا در نمایشگاه سالانه هوافضا در این کشور شرکت کنند. گفته شده، وزارت دفاع شیلی اعلام کرده اجازه حضور شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیلی در نمایشگاه سالانه هوافضا که ‌ماه آینده در این کشور برگزارمی‌شود را نخواهد داد. این تصمیم در اعتراض به نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه اتخاذ شده است.
هشدار حزب‌الله به ساکنان کریات شمونا برای تخلیه منازل خود
حزب‌الله لبنان به ساکنان شهرک کریات شمونا در نقاط مرزی اراضی اشغالی هشدار داده که منازل خود را ترک کنند. حزب‌الله با ارسال پیام‌های هشدار برای ساکنان این شهرک گفته است: «از این شهر فرار کنید، آن را محو خواهیم کرد!»‌ گفته شده، حزب‌الله لبنان در یک روز گذشته دست‌کم با پرتاب ۷۰ فروند موشک، شهرک کریات شمونا را هدف حمله قرار داده است.

 کیهان
رهبر معظم انقلاب با حکمت و مدیریت کلان راهبردی و ارزشی مسیر پیشرفت، عدالت و تمدن‎سازی را به نحو احسن پیش می‌برد
مجلس خبرگان رهبری در پایان سیزدهمین اجلاسیه دوره پنجم بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:
در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی از همه توان خود برای ایجاد یأس و نا امیدی و منصرف نمودن مردم از شرکت در انتخابات استفاده کرد و مردم عزیزمان را در یک جنگ روانی سنگین مورد هجوم قرار داد، این انتخابات نیز بحمدالله با موفقیت، سلامت، امنیت و مشارکت مهّم ملت فهیم ایران برگزار شد.
از مسئولان محترم می‎خواهیم برای تعمیق و گسترش فرهنگ و سبک زندگی اسلامی جهت مبارزه با هنجارشکنی‌های فرهنگی و به ویژه بی‌حجابی که مطالبه به حق مردم مؤمن، متدین و انقلابی است، تلاش مضاعف کنند و جهت صیانت از اصول، مبانی و اهداف نظام مقدس اسلامی با تمام وجود مجاهدت و فداکاری نموده و با برنامه‌ریزی دقیق در مقابل دسیسه دشمنان برای انحرافات اخلاقی به ویژه از طریق ترویج فرهنگ منحط غرب مخصوصاً در عرصه عفاف و حجاب، ایستادگی نمایند.
بحمدالله رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‎ای (دام ظله الوارف) با اقتدار و هوشمندی و فراست و نورانیت و حکمت و تقوا و مدیریت کلان راهبردی و ارزشی، مسیر پیشرفت و عدالت و حرکت به سمت خودسازی و جامعه پردازی و تمدن‎سازی را به نحو احسن پیش می‌برد و خدا را بر نعمت ولایت فقیه و ولی فقیه شکرگزار هستیم و در پایان اعضای مجلس خبرگان رهبری و هیئت‌ رئیسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری از تلاش‌های مستمر و خالصانه حضرت آیت‌الله جنتی در طول هشت سال ریاست این دوره به طور ویژه تقدیر می‌نمایند.
سفر رئیس‌جمهور به سیستان‌وبلوچستان و بازدید میدانی از روستاهای درگیر سیلاب
رئیس‌جمهور در پی وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، به این استان سفر کرد. آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: بعد از جلسه‌ای که در هیئت دولت و خبرگان داشتم، بلافاصله به چابهار حرکت کردم با این هدف که برای بارش‌های بعدی با توجه به هشدارهای هواشناسی و وقوع احتمالات از هم اکنون اقدامات و تدابیر لازم پیرامون پیشگیری، پیش‌بینی و برخورد مناسب در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: در این سفر با ستاد بحران تشکیل جلسه خواهیم داد تا بتوانیم نسبت به وضعیت سیلی که ایجاد شده و کارهایی که باید انجام شود به‌ویژه در حوزه جاده‌ای و مشکلاتی که رخ داده و امدادرسانی‌ها تصمیم‌گیری کنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر درست به این مسئله توجه نشود سیل آتی نگران‌کننده خواهد بود، بنابراین از نزدیک در منطقه حاضر شدم تا در کنار سایر مسئولان برای اجرای کار بهتر اقدام کنیم. آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید از مناطق سیل زده در جمع مردم جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اگر خانه‌های جنوب استان با نگاه مهندسی و درست ساخته نمی‌شد تخریب گسترده و تلفات فراوان داشتیم، خانه‌های جنوب استان با نگاه مهندسی و سنتی در ارتفاع ساخته شده که سیلاب اخیر کمترین میزان آسیب را به آن‌ها وارد کرده است. رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری وزیر راه درخصوص جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یک کار اساسی این است که باید این نزولات آسمانی را با ایجاد سد به نحوی مدیریت کنیم که از آب درست استفاده شود.
ایران محموله نفتی ۵۰ میلیون دلاری آمریکا را توقیف کرد
در پی تحریم‌های کشور‌های غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش دارو‌های مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند. بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج ‌فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد و متعاقبا دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد. ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 ایران
کنترل بازار با همت دولت و اصناف
معاون اول رئیس‌جمهور با رؤسای اتحادیه‌های تحت پوشش اتاق اصناف جلسه‌ای صمیمانه داشت. در این جلسه، دکتر مخبر با تأکید بر اینکه امروز حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور جز با همراهی و مشارکت بازار و بخش خصوصی میسر نیست، نکته بسیار مهمی را بیان کرد و گفت: «نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها صرفاً با اقدامات دولتی و برخورد‌های تعزیراتی ساماندهی نمی‌شود، بلکه این خود بازاریان و اصناف هستند که با هماهنگی می‌توانند به نحو مطلوب بر بازار نظارت کنند و انتظار دولت از بازاریان این است که بویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان نسبت به نظارت و کنترل قیمت‌ها، توجه جدی داشته باشند.»

 وطن امروز
در روز انتخابات با بیش از ۲۰ مورد خرابکاری برخورد کردیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عملکرد این وزارتخانه در روز انتخابات، توضیحاتی ارائه داد. زارع‌پور اظهار کرد: اپراتورهای ارتباطی و نهادهای امنیتی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به ما کمک کردند که در روز رأی‌گیری و حتی ۲ روز قبل از آن مسیرهای فیبر نوری را به شکل منظم پایش کنیم. وی ادامه داد: در روز انتخابات بیش از ۲۰ مورد خرابکاری داشتیم که همه موارد با هوشیاری دوستان‌مان قبل از اینکه اتفاقی بیفتد کشف و با آنها برخورد شد.
عمق دفاع استراتژیک ایران دریای‌مدیترانه و اقیانوس هند است
سردار سیدیحیی صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه عمق دفاع استراتژیک ما دریای مدیترانه و اقیانوس هند است، گفت: ما باید از ایران ۵ هزار کیلومتر عمق دفاع استراتژیک خود را توسعه دهیم و نیروهای دریایی و هوافضای سپاه باید بر این نقاط متمرکز شوند، چرا که جنگ‌های آتی دریاپایه و هواپایه است.
دادگاه عالی سوئد حکم حبس ابد حمید نوری را تأیید کرد
رسانه‌های سوئدی می‎گویند دادگاه عالی با رد درخواست تجدیدنظر در پرونده حمید نوری، حکم حبس ابد وی را تأیید کرده است.

 جوان
رأی دادگاه ایکائو به نفع ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضع پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: دادگاه ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) به نفع ما رأی داده است. محمد دهقان درباره آخرین وضع پرونده هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: به این پرونده در دو مرجع، رسیدگی شده و یک مرجع، دیوان بین‌المللی دادگستری است که چند کشور علیه ایران، اقامه دعوا انجام داده‌اند. معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی کشور‌های اروپایی در این پرونده، نقشی ندارند و جمهوری اسلامی ایران به اینکه این کشور‌ها در پرونده دخالت کرد‌ه‌اند، ایراد گرفته است. دهقان گفت: اینکه برخی از این کشور‌ها مدعی عمدی بودن سقوط هواپیما شده‌اند، با عقل مطابقت ندارد؛ اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد که اقدامی انجام دهد، ضد دشمنان خود انجام می‌دهد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پایان، اظهار داشت: دادگاه ایکائو به نفع ما رأی داده است، اما دوباره برخی کشور‌ها علیه ایران شکایت کرده‌اند که در حال پیگیری این دو پرونده هستیم.

 مردم سالاری
آمریکا دنبال رقیق‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی ایران
نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی خواستار رقیق‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد ایران شد و اقدامات هسته‌ای اخیر ایران را محکوم کرد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا گزارش داده که ایران در طول سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد خود را کاهش داده اما به صورت کلی، ذخیره اورانیوم ایران افزایش یافته است. در بیانیه آمریکا که در جلسه شورای حکام قرائت شد، آمده است: «ایران باید تمام ذخیره ۶۰ درصدی و نه بخشی از آن را کاهش دهد و تولید اورانیوم تا ۶۰ درصدی خود کاملا متوقف کند». رویترز نوشته هنوز مشخص نیست که چرا ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاهش داده است.
ایران بارها اتهامات مقام‌های غربی مبنی بر اینکه قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، رد کرده است. مقام‌های غربی مدعی هستند «توجیه غیرنظامی معتبر» برای غنی‌سازی با غنای بالا توسط ایران وجود ندارد. ایران هم اعلام کرده این اقدامات برگشت‌پذیر است.

 قدس
ثبت‌نام سهام عدالت برای متولدان ۱۴۰۱
خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: با واریز منابع لازم برای خرید سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه، سازمان بورس و اوراق بهادار کاملا آماده است. از این رو از کلیه والدین این نوزادان درخواست می‌کنیم حداکثر تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک مراجعه و ثبت‌نام کنند.
نمایش پرواز‌ هواپیماها برای مردم
نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام با حضور ۱۰۰ شرکت فعال حوزه هوانوردی گشایش یافت و ‌در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صنعت هوانوردی به نمایش درآمد. این رویداد ملی در سه بخش نمایشگاهی، جانبی و نمایشی برگزار می‌شود که سقوط پرواز، پرش چتربازان از هواپیما و حرکات آکروباتیک هواپیماهای سبک نیز در حاشیه این نمایشگاه اجرا خواهد شد. ‌دستاوردهای فناورانه، نمایش ‌پهپادها، توسعه ناوگان هوایی و ارتباط بخش صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و ‌خلبانان ایرانی با هواپیماهای سبک به اجرای حرکات نمایشی خواهند پرداخت.
زلنسکی در انتخابات شکست می‌خورد
نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه « SOCIS» اوکراین نشان داد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در صورت برگزاری انتخابات در دور اول آرای مطلوب را کسب نخواهد کرد و با کشیده شدن انتخابات به دور دوم به والری زالوژنی، ژنرال برکنار شده ارتش اوکراین می‌بازد. نظرسنجی اواخر ۲۰۲۳ نیز نشان داد زالوژنی یک چالش برای زلنسکی است. این نظرسنجی در حالی برگزار شده که کی‌یف تمامی انتخابات برگزار شده را در دوره جنگ با روسیه به تعویق انداخته است.

 اعتماد
ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه
صبح دیروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه و تعداد دیگری از متهمان در این پرونده در مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. سومین جلسه رسیدگی به این پرونده نیز در نوبت ظهر و عصر در حال برگزاری است. در جلسات دیروز دادگاه رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان بخش‌های دیگری از کیفرخواست را قرائت کرد. جلسات این دادگاه طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت.

 اطلاعات
درخواست سازمان همکاری اسلامی برای آتش‌بس بی‌قید و شرط در غزه
وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای در نشست جده، خواستار آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در نوار غزه شدند. در این بیانیه آمده است: ما نسبت به خطر ادامه جنایت نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه هشدار می‌دهیم و خواستار باز شدن گذرگاه‌های بشردوستانه برای ارسال کمک ‌های فوری و بدون مانع به غزه هستیم. در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی موضوعات دیگری همچون استقبال از اقدام آفریقای جنوبی و قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، همکاری سیاسی و فنی و حقوقی کشورها برای پیگیری و ارجاع پرونده جنایات رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی کیفری، درخواست برای درج نام رژیم اشغالگر در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، تحریم صادرات سلاح و مهمات برای صهیونیست‌ها و همچنین موظف کردن دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به تعامل با اعضای دائم شورای امنیت مورد تاکید قرار گرفت. گفته می شود هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست جده به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، طی یادداشتی رسمی، تحفظ خود نسبت به برخی بندهای قطعنامه این نشست را تسلیم و اعلام کرد حمایت ایران از مفاد قطعنامه، به هیچ عنوان به معنای شناسایی رژیم صهیونیستی به شمار نمی‌رود.
الحاق ۴۲ دستاورد نوین دفاعی به ناوگان رزم نیروی دریایی ارتش
۴۲ دستاورد نوین دفاعی در مراسمی با حضور فرمانده کل ارتش به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی الحاق شد. بازآماد و الحاق ۸ فروند یگان شناور رزمی سطحی و زیرسطحی و پروازی شامل ناو‌های موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «نیزه» و خدنگ، ۲ فروند شناور آذرخش و یک فروند راکت‌انداز ریپ، بالگرد مین‌روب شماره ۷۰۴ و هواناو شماره ۰۷بخشی از این الحاق بود. همچنین دیروز تجهیزات ناوشکن سهند شامل پهپاد کابلی ۳۰۵ و پهپاد سنجر و ارتقاء پهپاد باور ۵ به سیکر راداری و ۱۴دستاورد نوین در حوزه تسلیحات رزم دریایی نظیر تجهیز ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» به نخستین سامانه پدافند هوایی برد متوسط صیاد ۳ و سامانه پدافند هوایی و دفاع نقطه‌ای کمند، افزایش لانچر‌های پرتاب موشک‌های کروز ناوشکن البرز، تجهیز هواناو ۱۰۴به سامانه موشکی کروز، تولید انبوه موشک کروز تهاجم زمینی، اژدر والفجر مد ۲و اژدر الکتریکی، تولید ٣ کلاس مین رونده هوشمند و گلوله‌های بومی توپ دریایی کالیبر ٧۶ با توان انفجاری بالا، سایت تکنیک موبایل موشک راهبردی طلائیه و طراحی و تولید باتری اژدر‌های الکتریکی و سلاح‌های زیرسطحی رونمایی شدند.

 شهروند
رهاسازی آب هیرمند به‌ سمت ایران تأیید شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن تأیید رهاسازی آب هیرمند به‌ سمت ایران گفت: «این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمالخان باز شود تا به‌جای بیابان گودزره به‌سمت ایران بیاید.» انتشار ویدیویی در فضای مجازی نشان می‌دهد که از سه شنبه شب گذشته آب رهاشده رودخانه هیرمند از سمت افغانستان به سد «جریکه» در نقطه مرزی ایران و افغانستان رسیده است.
علیمرادی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان ضمن تأیید محتوای این ویدیو گفت: «این رهاسازی از سه شنبه شب گذشته شروع شده است و روز چهارشنبه و در روزهای آینده نیز با توجه به افزایش بارندگی در افغانستان ادامه خواهد داشت.» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که آیا این آب به‌ سمت تالاب هامون می‌رود، گفت: «این آب فعلاً به‌سمت تالاب هامون رهاسازی نمی‌شود و از آن برای تأمین منابع آب شرب استفاده می‌کنیم که می‌تواند کمک بسیار زیادی برای تأمین آب شرب داشته باشد و استان را از حالت خشکسالی خارج کند. این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمال‌خان باز شود تا به‌جای بیابان گودزره به‌ سمت ایران بیاید که این نشان از حسن‌نیت همسایه ما دارد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اساتید، طلاب را اهل فکر و اندیشه پرورش دهند
حوزه/ آیت‌الله رجبی در دیدار جمعی از مدیران آموزش مدارس علمیه خراسان گفت: در نظام‌های آموزشی از قبیل مدرسه علمیه آنچه نقش اصلی را ایفاء می‌کند مدیران و اساتید هستند که گاهی نقش آنان بیش از دیگران است. عضو جامعه مدرسین افزود: در مسائل تهذیبی اگر خود استاد متخلق باشد وجودش الگوی خوبی برای دانش پژوهان و طلاب می‌شود و در طول تاریخ نیز علمای راستین با رفتار و منش خود در دیگران تاثیرگذار بودند. وی، تفکر و اندیشه داشتن در همه امور را اساس کار دانست و افزود: اساتید هم به لحاظ معرفتی و هم انگیزشی باید طلاب را به گونه ای پرورش دهند که اهل فکر و اندیشه باشند چرا که فکر در همه مسائل اساس کار است.

حضور مردم در این انتخابات مظهر وحدت ملی و پشتوانه اقتدار و امنیت جامعه بود
رسا/ آیت‌الله عبداللهی انتخابات را یک عمل سیاسی، عبادی، ملی، دینی و عقلی عنوان کرد و گفت: حضور مردم در این انتخابات مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و پشتوانه اقتدار و امنیت جامعه و عامل تحکیم نظام بود. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور مردم در انتخابات را دارای پیام برای مسئولان نیز توصیف کرد و گفت: این بصیرت و حضور مردم به مسئولان پیام می‌دهد که تلاش خود را برای دستیابی به آرمان‌های نظام اسلامی و مطالبات مردم بیشتر به کار بندید. وی شاخصه‌های معرفی شده به وسیله رهبر معظم انقلاب را در انتخابات گذشته محقق توصیف کرد و اظهار داشت: رقابت حداکثری بود و انتخابات همراه با امنیت برگزار شد؛ حجت بر مخالفین تمام شد و جای بهانه‌ گیری و اتهام وابسته بودن به گروهی خاص وجود نداشت.

دستگیری عباس ایروانی
تسنیم/ «عباس ایروانی» رئیس گروه قطعه سازی خودرو «عظام» ومجرم اقتصادی توسط وزارت اطلاعات دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد. اخبار موثق حاکی است این مجرم اقتصادی که علیرغم صدور حکم نهایی دادگاه و ابلاغ آن به وی، نسبت به حکم تمکین نکرده و مخفی شده بود، محل اختفای وی توسط وزارت اطلاعات شناسایی و پس از دستگیری به مرجع قضایی تحویل داده شد. ایروانی می‌بایست خود را در بهمن ماه گذشته به مرجع قضایی معرفی می‌نمود که با سرپیچی از معرفی خود و پنهان شدن، قصد داشت با تهدید مسئولین، مانع از اجرایی شدن حکم خود شود.

فرودگاه «کریات شمونه» هدف قرار گرفت
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: فرودگاه کریات شمونه واقع در اراضی اشغالی فلسطین را در راستای حمایت از مردم غزه و پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی با پهپاد هدف قرار دادیم. مقاومت اسلامی عراق در این بیانیه تاکید کرد همچنان به عملیات خود برای درهم کوبیدن دژهای دشمنان ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران تمامیت سرزمینی خود را هرگز قابل مذاکره نمی‌داند
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه با مردود اعلام کردن مفاد برخی بندهای مداخله جویانه بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده در مورد جزایر ایرانی خلیج فارس اظهار داشت: همان گونه که بارها تاکید شده است، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران بوده و اشاره به آنها در این بیانیه یا بیانیه‌های تکراری نشست‌های دیگر، فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی بوده و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود. کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامیت سرزمینی خود را هرگز قابل مذاکره نمی‌داند. کنعانی در خصوص تکرار ادعای کویت پیرامون میدان آرش در این بیانیه گفت: بارها گفته‌ایم که‌ طرح ادعاهای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

۷ کشته و زخمی در حمله یمن به کشتی آمریکایی
فارس/ فرماندهی مرکزی آمریکا (سازمان تروریستی سنتکام) بامداد پنجشنبه هدف قرار گرفتن کشتی «ترو کانفیدنس» در دریای سرخ توسط نیروهای مسلح یمن را تایید کرد. سنتکام توضیح داد که این حمله با استفاده از موشک ضدکشتی، ۳ کشته و ۴ مجروح، و خسارت شدید به این شناور وارد کرده است. شامگاه چهارشنبه بود که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات جدید علیه کشتی آمریکایی در دریای سرخ خبر داده و گفته بود این حمله بعد از آن انجام شد که خدمه این شناور هشدارهای ارتش یمن را نادیده گرفت. وی شامگاه سه‌شنبه نیز گفت که در تاریخ پنجم مارس ۲۰۲۴، دو ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ هدف قرار دادند.

مرگ فلسطینیان به دلیل گرسنگی فاجعه‌بار است
فارس/ «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه از وضع فاجعه‌بار مردم در باریکه غزه خبر داد. وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «اوضاع تراژدیکی در باریکه غزه به دلیل مرگ مردم به سبب گرسنگی وجود دارد». دوجاریک گفت: «نتیجه عملیات نظامی اسرائیل، رنج فزاینده انسانی در باریکه غزه بوده و ما نیازمند آتش‌بس هستیم». سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود: «بدون آتش‌بس، امکان ارائه کمک‌های انسانی وجود ندارد». وی تاکید کرد: «کشورهایی که دارای نفوذ بیشتری بر اسرائیل هستند باید از نفوذ خود برای آتش‌بس و وارد شدن کمک‌ها استفاده کنند».

گزارش واشنگتن پست از ۱۰۰ بسته تسلیحاتی اهدایی آمریکا به اسراییل!
مهر/ یک نشریه آمریکایی فاش کرد که کاخ سفید از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱۰۰ محموله تسلیحاتی محرمانه به اسراییل ارسال کرده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد که اطلاعات مربوط به این تجهیزات محرمانه توسط مقامات دولت آمریکا در جریان یک جلسه توجیهی محرمانه برای اعضای کنگره افشا شد. به نوشته این روزنامه، کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به تل آویو شامل موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن، بمب‌های با قطر کوچک، بمب‌های سنگر شکن، سلاح‌های گرم و سایر سلاح‌ها و مهمات است. این گزارش می‌افزاید از آغاز جنگ غزه، واشنگتن ارسال ۲ محموله کمک نظامی به اسراییل را به طور رسمی رسانه‌ای کرده است که بسته نخست شامل گلوله‌های تانک به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار، و بسته دومی به ارزش ۱۴۷. ۵ میلیون دلار، شامل قطعات ساخت موشک با کالیبر ۱۵۵ میلیمتری به اراضی اشغالی اعلام شده است.

منطقه قفقاز نباید به زمین رقابت دیگران تبدیل شود
مهر/ وزیر دفاع ارمنستان با حضور در ستاد وزارت دفاع در تهران با امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای ارمنستانی خود گفت: نباید اجازه دهیم منطقه قفقاز به زمین رقابت دیگران تبدیل شود. وی حمایت از صلح جامع و پایدار در منطقه را از مواضع جمهوری اسلامی دانست و افزود: موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه و حق حاکمیت آنها بر تمام قلمرو خود و عدم تغییر مرزهای شناخته شده بین المللی است وی ادامه داد: در مورد امنیت منطقه، معتقدیم معماری امنیت منطقه باید در خود منطقه طراحی شود و لذا هر رویکردی که توسط کشورهای منطقه برخلاف این سیاست اتخاذ شود، به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست.

اذعان رییس ستاد ارتش رژیم اسراییل به تلفات بالای این رژیم در غزه
مهر/ رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی با اشاره به شرایط دشوار نظامیان ارتش در مصاف با گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه اذعان کرد که ارتش تلفات سختی در غزه متحمل شده است. هرتسی هالیوی، در سخنانی اقرار کرد که بهای سنگینی را در این جنگ داده‌ایم و فرماندهان و نظامیان زیادی را از دست دادیم. از سوی دیگر، در ادامه تلفات بالای ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی در غزه، رادیو اشغالگران اعلام کرد که در جریان درگیری‌های امروز در باریکه، یک نظامی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شده‌اند که ۳ نظامی اسرائیلی در وضعیت وخیم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *