خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
همکاری‌های تجاری را تسهیل کنیم
وزیرامورخارجه کشورمان که به منظور شرکت دراجلاس اضطراری وزرای امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درخصوص فلسطین به جده سفر‌ کرده است، با فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان به‌طور دوجانبه ملاقات وگفت‌وگو کرد. امیر عبداللهیان با ابراز خرسندی از این دیدار، از قبول پیشنهاد ایران برای برگزاری این اجلاس فوق‌‌العاده و حمایت از آن و نیزمیزبانی نشست ویژه فلسطین در مقر دبیرخانه سازمان تشکر کرد واهمیت اتخاذ موضع منسجم و قوی در اجلاس در حمایت از فلسطین و تلاش مؤثر برای پایان دادن به جنایت جنگی علیه فلسطینیان را مورد تاکید قرار داد. وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به موضع مشترک ایران و عربستان در ضرورت حمایت از فلسطین، گفت: انتظار ما آن است‌ که‌ در این اجلاس علاوه بر مواضع مشترک، گام‌های مؤثر برای حمایت ازفلسطین وپایان نسل‌کشی فلسطینیان برداشته شود. وی از روند همکاری‌های دو کشور نیز ابراز خرسندی کرد و با طرح برخی موضوعات و اولویت‌های مشترک همکاری، برای پیشبرد این روند ابراز آمادگی کرد. امیرعبداللهیان تقویت روابط اقتصادی و تجاری و تسهیل فعالیت‌های تجار را یکی از اولویت‌های مهم دانست و تصریح کرد: لازم است همسو با روند رو به رشد روابط سیاسی، زمینه‌های تقویت این بخش از همکاری‌های دوجانبه را تسهیل کنیم.
اهمیت اجلاس جده
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر امیر عبداللهیان با اشاره به وضعیت سخت فلسطین و شرایط اسفناک انسانی در غزه، بر اهمیت اجلاس جده در مسیر تداوم تلاش‌ها برای پایان جنگ علیه فلسطین تاکید کرد. وی اهمیت تلاش‌های دسته‌جمعی کشورهای اسلامی چه در سازمان همکاری اسلامی و چه در مجامع بین‌المللی از‌جمله سازمان ملل را مورد تاکید قرار داد. فرحان از روند روابط دو کشور نیز ابراز خرسندی کرد و بر اراده عربستان برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر پیشبرد روابط تاکید کرد. طرفین با طرح برخی موضوعات مورد اهتمام درحوزه روابط دوجانبه، نسبت به تلاش مشترک برای تحقق برنامه‌ها و اهداف مشترک توافق کردند. دو طرف سلام‌ ‌متقابل رؤسای دو کشور را ابلاغ کردند.

 همشهری
حضور ارتش در آب‌های آزاد
امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی‌دریایی ارتش از حضور ۴ ناوگروه این نیرو در آب‌های آزاد خبر داد. وی افزود: یک ناوگروه در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ، یک ناوگروه در شرق اقیانوس هند و یک ناوگروه دیگر در محدوده دریای عمان حضور دارند و ناوگروه دیگری هم در رزمایش هند شرکت کرده است.
دستگیری ۷ جاسوس موساد در ترکیه
۷ جاسوسِ سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) در ترکیه بازداشت شدند. سازمان اطلاعات ترکیه این مظنونان را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات و فروش آنها به رژیم صهیونیستی دستگیر کرده است. ترکیه‌ ماه گذشته نیز ۷متهم به فروش اطلاعات به موساد را بازداشت کرده بود.
بدترین‌ها برای مردم غزه هنوز در راه است
کمیسر سازمان آنروا هشدار داده به‌رغم تمام جنایاتی که ساکنان غزه تجربه کرده‌اند بدترین‌ها هنوز در راه است. فیلیپ لازارینی گفته توصیف درد و رنج ساکنان غزه محال است؛ ازجمله اینکه پزشکان بدون بیهوشی دست و پای کودکان زخمی را قطع می‌کنند.
افزایش ۶۷ تا ۲۰۰ درصدی هزینه‌های تل‌آویو از ناامنی باب‌المندب
اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی رژیم ‌صهیونیستی بر این باورند که تغییر مسیر کشتی‎ها از دریای سرخ و باب‌المندب به جنوب آفریقا به ‌خاطر هراس از حملات یمن، حدود ۱۳هزار کیلومتر بر مسافت پیش روی کشتی‌ها تا رسیدن به بنادر اسرائیل می‌افزاید که این امر باعث افزایش ۶۷ تا ۲۰۰درصدی هزینه‌های تل‌آویو می‌شود.
نیم‌میلیون شکایت برای اخ‍ذ غرامت جنگی در اسرائیل
از زمان عملیات طوفان‌الاقصی نزدیک به نیم میلیون درخواست غرامت جنگی به دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی ارائه شده است. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده خسارات اسرائیل از جنگ غزه، ۶ برابر بیشتر از جنگ ۳۳‌ روزه سال ۲۰۰۶ علیه لبنان است. رژیم صهیونیستی در ۵ سال گذشته، ۵ انتخابات زودهنگام برگزار کرده و اکنون در آستانه برگزاری ششمین انتخابات قرار دارد و برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم مهم‌ترین خواسته توده صهیونیست‌هاست. علاوه بر ثبات سیاسی، ثبات اقتصادی نیز در پی عملیات طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی متزلزل شده است.
حملات موشکی حزب‌الله به پایگاه نظامی صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان سه‌شنبه، حملاتی را به پایگاه برکه ریشا در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی فلسطین انجام داده است. مقاومت لبنان اعلام کرده مبارزان این گروه در حمایت از ملت پایدار فلسطین و مقاومت در غزه، نیروهای اسرائیلی در پایگاه برکه ریشا را با موشک هدف قرار دادند که منجر به آتش گرفتن و منهدم شدن تجهیزات در آن شده است. همچنین یک موشک ضد‌تانک به شهرک زرعیت در الجلیل‌الاعلی در شمال اراضی اشغالی شلیک شده است.
فشار مضاعف یمن بر صهیونیست‌ها آمریکا را آشفته کرده است
علی ابوشاهین، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفته که فشار زیادی که یمن در این مرحله بر رژیم صهیونیستی آورده آمریکا را به‌عنوان نخستین حامی این رژیم دچار آشفتگی کرده است. ابوشاهین ضمن قدردانی از مواضع یمنی‌ها گفته فشارهای یمن توانسته حمایت آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی را ناکام بگذارد. ابوشاهین گفته: «ما شاهد مواضعی بسیار مستحکم و جسورانه و حمایت گسترده از اظهارات اخیر عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن بودیم.»

 کیهان
حضور مردم در انتخابات جهاد در برابر یک‌سال تلاش دشمن بود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه بعد از کاشت ۳ اصله درخت که همزمان با روز درختکاری انجام شد، از حضور ملت ایران در پای صندوق‌های رأی در ۱۱ اسفند تشکر کردند و گفتند: حضور ملت ایران در انتخابات انجام وظیفه اجتماعی و تمدنی و یک جهاد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: دشمنان حدود یک‌سال با تبلیغات خود تلاش کردند تا مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند و انتخابات از رونق بیفتد اما مردم با حرکت بزرگ و حماسه‌آمیز خود در ۱۱ اسفند، به مواجهه با تلاش دشمنان رفتند، بنابراین این حرکت یک جهاد بود. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از دست‌اندرکاران انتخابات اعم از مسئولین برگزاری، تبلیغات و حفظ امنیت نیز تشکر و قدردانی کردند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به وقوع سیل در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و خسارت‌های وارد شده به مردم تاکید کردند: کمک‌ها و امدادهایی که از طرف بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی در حال انجام است، باید ادامه پیدا کند و کسانی هم که توانایی ورود به امداد و کمک را دارند، برای کمک‌رسانی وارد شوند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در سخنان خود با اشاره به روز درختکاری، کاشت درخت را یک سرمایه‌گذاری باصرفه و پرسود خواندند و افزودند: درخت دارای ثمرات زیادی همچون افزایش اکسیژن هوا و مقابله با آلاینده‌ها است، بنابراین یک سرمایه‌گذاری پرسود است به‌خصوص در شرایط زندگی ماشینی امروز که متاسفانه آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.
ایشان اهتمام اسلام را بر ارتباط انسان با طبیعت و همچنین مراقبت از طبیعت یادآور شدند و با اشاره به غرس سه اصله درخت برای نشان دادن اهتمام بیشتر به درختکاری، از جمله کاشت یک درخت زیتون گفتند: برای اعلام همبستگی و همدلی با مردم مظلوم و البته بسیار مقاوم فلسطین، یکی از درخت‌هایی که امروز کاشته شد، درخت زیتون بود و این اقدام نمادین در واقع برای ابراز سلام به آنها بود و اینکه بگوییم همواره حتی در کاشت درخت نیز به یاد مردم فلسطین هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی علاوه ‌بر کاشت نهال زیتون، یک اصله نهال «سرو لاوسون» و یک اصله نهال «اَنجیلی» را که در داخل تولید شده‌اند، غرس کردند. درخت «َانجیلی»، یک درخت بومی جنگل‌های مازندران است که علاوه‌ بر استفاده از چوب سخت آن در مصارف مختلف، ریشه و برگ‌های آن نیز استفاده دارویی دارند.
نگاه آفریقای جنوبی به ایران با سفر آیت‌الله رئیسی و عضویت تهران در بریکس تغییر کرد
«فرانسیس مولوی» سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: تا قبل از عضویت ایران در بریکس و سفر آیت‌الله رئیسی به آفریقای جنوبی، درخصوص مسائل فرهنگی، ورزشی و اقتصادی ایران چیز زیادی گفته نشده بود ولی در حال حاضر نگاه‌ها در حال تغییر است و حتی به دنبال اعزام دانشجو از آفریقای جنوبی به ایران هستیم.

 ایران
کاشت یک میلیارد اصله درخت برنامه‌ریزی شده است
رئیس‌جمهور روز گذشته ضمن غرس یک اصله نهال در محوطه دفتر ریاست جمهوری، این روز را نماد اهمیت درختکاری، صیانت از درختان، ایجاد و حفظ فضای سبز به دست مسئولان، دولتمردان و مردم دانست و تصریح کرد: روز درختکاری بهانه‌ای است تا ضرورت توجه به درختکاری و حفاظت از درختان و فضای سبز در راستای ایجاد فضا، هوا و محیط زیست سالم و در نتیجه فضای پرنشاط و مفرح زندگی برای مردم یادآوری شود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال‌هاست شخصاً سنت حسنه غرس نهال در روز درختکاری و اهمیت و ارزش آن را در عمل به همه ما یادآوری کرده و آموخته‌اند، افزود: اهمیت توجه به محیط زیست و فضای سبز در آموزه‌های اسلام نیز به شکل ویژه مورد توجه قرار دارد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز تهران که از سوی شهرداری دنبال می‌شود، اظهار داشت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و هکتارها زمین به‌خصوص در شهر تهران که از مشکل آلاینده‌ها نیز متأثر است، درختکاری و تبدیل به فضای سبز شده است. برنامه کاشت یک میلیارد اصله درخت نیز در دولت برنامه‌ریزی و اعلام شده و اگر چه مسئولیت‌محوری این موضوع با وزارت جهادکشاورزی است، اما همه بخش‌ها در کشور و استان‌های مختلف باید برای اجرای این طرح مسئولانه و جدی اقدام کنند.

 وطن امروز
ایران از ارتقای سطح تعاملات با پاکستان استقبال می‌کند
رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در گفت‌وگو با شهباز شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان گفت: ایران از ارتقای سطح تعاملات با پاکستان در چارچوب سیاست تقویت روابط با همسایگان استقبال می‌کند. آیت‌الله رئیسی همچنین ابراز امیدواری کرد دولت جدید پاکستان بتواند در جهت پیشرفت و رشد بیش از پیش این کشور گام‌های بلند و موفقی بردارد و از خداوند متعال موفقیت وی و دولت جدید و سعادت و بهروزی مردم شریف پاکستان را مسألت کرد.
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تنخواه اولیه به سیستان‌وبلوچستان
سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون اقدامات دولت برای سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان، بیان کرد: وزیر کشور بعد از سیلاب بلافاصله به سیستان‌وبلوچستان رفت، همچنین دولت نیز ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات به استان اختصاص داده که پرداخت این مبلغ آغاز شده و رئیس‌جمهور هم در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده است. نهادهای انقلابی اعم از وزارت راه، وزارت بهداشت، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها نیز امدادرسانی را آغاز کرده‌اند. بهادری‌جهرمی در همین راستا ادامه داد: ۶۴ روستا مشکل قطعی برق بر اثر سیل داشتند که برق همه این ۶۴ روستا وصل شد. بخشی از مشکل آبرسانی روستاها هم برطرف شده و همچنان ادامه دارد. هزار خانوار در چادرها اسکان یافته‌اند و راهداری هم در حال بازگشایی بخشی از محورهای مسدود شده است که تنها ۱۰ محور مسدود باقی مانده است. همچنین اقلام خوراکی در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است.
تأکید بر حل مسائل بانکی و ترانزیتی تهران – تاشکند
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار «جورابیک میرزا محموداف» وزیر انرژی ازبکستان با بیان اینکه ۳ ملاقات بین روسای‌جمهور ۲ کشور در ۲ سال گذشته نشانگر اراده و عزم جدی تهران و تاشکند در ارتقای ارتباطات همه‌جانبه فیمابین است، گفت: امیدواریم تعاملات اقتصادی متناسب با ارتباطات سیاسی ۲ کشور گسترش یابد، چرا که تعاملات سیاسی با پشتوانه اقتصادی قوی پایدار می‌ماند. محمد مخبر با بیان اینکه حل مسائل پولی و بانکی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت، نقشی اساسی بر ارتباطات پایدار اقتصادی و فعال شدن بخش خصوصی ۲ کشور دارد، عنوان کرد: در زمینه مالی و بانکی می‌توان با ارز ملی ۲ کشور تعاملات مالی را انجام داد و دلیلی برای استفاده از ارز کشور ثالث وجود ندارد که این مهم برای تقویت ارزش پول ملی ایران و ازبکستان بسیار مهم است و باید بانک‌های مرکزی ۲ کشور سازوکار لازم بانکی در این راستا را فراهم کنند. وی در ادامه افزود: در زمینه گسترش تعاملات ترانزیتی نیز باید با فعال‌تر شدن خطوط هوایی ۲ کشور، تعداد پروازها افزایش یابد، همچنین باید روند صدور روادید بین شهروندان و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی ایران و ازبکستان تسهیل شود.

 جوان
تشکیل فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس آینده
سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه با توجه به نتایج انتخابات چه تعداد از افرادی که از احزاب اصلاح‌طلب از آن‌ها حمایت کردند به مجلس راه یافتند و آیا فراکسیون اقلیت در مجلس آینده شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: از نظر چهار حزبی که از مشارکت در انتخابات حمایت کردیم، نتیجه کلی انتخابات همان چیزی بود که به دنبال آن بودیم، چراکه از ابتدا دنبال نتیجه ایده‌آل نبودیم و کاملاً واقع‌گرایانه به انتخابات نگاه می‌کردیم. از میان افرادی که چهار حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه به عنوان گزینه‌های خودشان در انتخابات معرفی کردند، در سراسر کشور ۳۰ نفر رأی آوردند و انتظار ما هم بیش از این نبود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به عدم توفیق محمدباقر نوبخت و علی مطهری در کسب آرای مردم رشت و تهران، تصریح کرد: رأی نیاوردن این آقایان محاسبات ما را به هم ریخت، اما در مجموع دستاورد مورد انتظار ما برای تشکیل فراکسیونی که مد نظر داشتیم محقق شد.

 مردم سالاری
ورود ۱۴۲ نماینده جدید به مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات کشور از حضور ۱۴۲ نماینده جدید و ۱۰۳ نماینده فعلی در مجلس دوازدهم خبر داد. به گزارش ایسنا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در یک برنامه تلویزیونی در تحلیلی آماری از نتایج انتخابات ۱۴۰۲ اظهار کرد: انتخابات مجلس دوازدهم در ۴۵ کرسی (۱۶ درصد) به دور دوم رفته است و از میان ۲۴۵ منتخب (۸۴ درصد)، ۱۰۳ نفر (۴۲ درصد) سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید (۵۸ درصد) برای نخستین بار راهی مجلس می‌شوند. وی درباره ترکیب سنی نمایندگان منتخب گفت: در سنین بین ۳۰ تا ۴۵ سال ۵۲ نفر (۲۱ درصد)، بین ۴۵ تا ۶۰ سال ۱۳۵ نفر (۵۵ درصد) و بین ۶۰ تا ۷۵ سال ۵۸ نفر (۲۴) درصد نمایندگان منتخب هستند. از این میان ۳۷ درصد با مدرک دکترا، ۵۸ درصد با مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد با مدرک حوزوی انتخاب شده‌اند. اسلامی درباره برگزاری دور دوم انتخابات گفت: یک ماه بعد از تأیید صحت نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، می‌توانیم مرحله دوم را برگزار کنیم و در حال کارشناسی با شورای نگهبان هستیم.
تاکید مدودف بر حق مالکیت روسیه بر اوکراین
معاون شورای امنیت روسیه و متحد ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که اوکراین بخشی از روسیه است و در ادامه، مذاکرات صلح با رهبری کنونی اوکراین را رد کرد. دیمیتری مدودف که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر روسیه هم بوده، در سخنرانی خودش در جنوب روسیه گفت روسیه عملیات نظامی خود را تا زمانی که طرف مقابل تسلیم شود، ادامه خواهد داد. مدودف گفت آنچه او بخش‌های تاریخی روسیه می‌خواند باید «به خانه بازگردد.»

 قدس
جرایم رانندگی اکنون بازدارندگی ندارند
فرمانده‌کل نیروی انتظامی با بیان اینکه «جرایم رانندگی اکنون بازدارندگی ندارند» گفت: از دولت تقاضا داریم مبلغ تمامی جرایم رانندگی افزایش پیدا کند.
سردار رادان گفت: برآوردی که ما داریم این است که در حوادث حادثه‌ساز ۱۰ درصد از رانندگان تخلف دارند و این ۱۰ درصد هستند که اراده خود را به دیگران تحمیل می‌کنند و موجب تصادفات می‌شوند و جان آدم‌ها را به خطر می‌اندازند. رادان تصریح کرد: در گذشته و در مقطعی که هزینه تخلفات رانندگی زیاد شد، شاهد کم شدن تخلفات و به‌دنبال آن کم شدن تصادفات بودیم، اما امروز دیگر این عدد و رقم‌ها بازدارندگی ندارد و باید بار دیگر جریمه تخلفات افزایش پیدا کند‌.
بزدل نباشید!
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه حواشی درخصوص ایده خود برای ارسال نیروهای ناتو به اوکراین و مخالفت بیشتر کشورهای عضو ائتلاف، از متحدان کی‌یف خواست در مقابل تجاوز نظامی روسیه بزدل نباشند. مکرون که به پراگ، پایتخت جمهوری چک سفر کرده، گفت: «ما مطمئناً به لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای اروپا نزدیک می‌شویم که در آن، لازم است بزدل نباشیم». رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: «جنگ به سرزمین ما بازگشته است».
پایان مذاکرات آتش‌بس غزه؟
در حالی که گمانه‌زنی‌ها از توقف جنگ در غزه تا رسیدن ماه رمضان حکایت داشت، باسم نعیم، از مقامات حماس از توقف مذاکرات آتش‌بس در قاهره بدون هیچ پیشرفتی خبر داد. نعیم گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد به توافق برسد. اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست تا او را زیر فشار بگذارند». همزمان الاخبار لبنان از پیشنهاد آمریکا به تل‌آویو برای آتش‌بس یک‌طرفه در ماه رمضان خبر داده است.
حمله پهپادی اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه
ارتش اوکراین دیروز سه‌شنبه با حمله پهپادی، مخازن و تأسیسات نفتی روسیه در منطقه بلگورود را هدف قرار داد. رسانه‌های روسی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد این تأسیسات در حال سوختن است. پیش‌تر مسکو اعلام کرد کی‌یف قصد داشت با حمله پهپادی یک حمله تروریستی دیگر در بلگورود در خاک روسیه انجام دهد، اما پدافند هوایی ارتش روسیه آن را خنثی کرده است.

 اطلاعات
نگرانی از جنگ غیرقابل مهار حزب الله و اسرائیل
«عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به لبنان درخصوص خطرات جنگ میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت چنین جنگی قابل مهار نیست. این دیپلمات میانجیگر آمریکایی افزود: آتش‌بس در غزه لزوما به صورت خودکار به درگیری‌ها در سراسر مرز جنوبی لبنان پایان نمی‌دهد. هوکشتاین در مورد خطرات تشدید این درگیری‌ها هشدار داد و پس از دیدار با نبیه بری رئیس‌ پارلمان لبنان، به خبرنگاران گفت: تشدید خشونت به نفع هیچ‌کس نیست و چیزی به نام جنگ محدود وجود ندارد. هوکشتاین به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک خود برای پایان دادن به درگیری چهارماهه میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی که به موزات جنگ غزه در حال انجام است، از بیروت بازدید کرد. این بدترین درگیری در سراسر مرزهای جنوبی لبنان از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ است و نگرانی‌ها درباره رویارویی بزرگتر حزب الله و رژیم صهیونیستی را تشدید کرده است.

 شهروند
تشکیل دادگاه برای فرزندان معاون اول قوه قضاییه
دیروز نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضاییه و اشخاصی دیگر در مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی فرخ‌نیا برگزار شد.این دادگاه به اتهامات ۲۳ تن از متهمان این پرونده ازجمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه قضاییه به اتهام پولشویی در پرونده‌های کلان اقتصادی رسیدگی خواهد کرد.
لازم به ذکر است که پیش‌تر سخنگوی قوه قضاییه درباره صحت و سقم این موضوع گفته بود: چنین پرونده‌ای در قوه قضاییه تحت رسیدگی است.
درخواست آمریکا از گانتز برای تعیین زمان‌بندی پایان جنگ
روزنامه عبری معاریو با اشاره به افزایش فشارهای آمریکا تاکید کرد که مسئولان دولت آمریکا از بنی گانتز، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده، خواستند زمانی را برای پایان جنگ در غزه مشخص کند.
هشدار کره‌شمالی درباره رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی
یک سخنگوی وزارت دفاع کره‌شمالی گفت: «ارتش پیونگ ‌یانگ به‌شدت رزمایش نظامی بی‌پروای آمریکا و کره‌جنوبی را محکوم می‌کند و به آنها هشدار می‌دهد که اقدام‌های منجر به بی‌ثباتی و تحریک بیشتر را متوقف کنند. در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری مرکزی کره منتشر شده، این سخنگو از سئول و واشنگتن خواست تا به رزمایش‌های جنگی دیوانه‌وار و بی‌پروای خود پایان دهند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اعضای خبرگان باید با عمل و اقدام جهادی و انقلابی برای حل مشکلات مردم نقش آفرینی کنند
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در سیزدهمین و آخرین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: آنچه که انگیزه دشمن برای هر نوع حمله‌ای را موجب می‌شود این است که احساس کند ما ضعیف هستیم و به همین دلیل اگر ما در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، چاره اندیشی صحیح نکنیم، طمع دشمنان را به دنبال خواهد داشت و بر تهدیدات خود خواهد افزود.رییس شورایعالی جامعه مدرسین با اشاره به این که امروز باید با عمل و اقدام جهادی و انقلابی، زمینه‌های ضعف داخلی در کشور که ممکن است زمینه ساز مشکلات عدیده برای مردم بشود را شناسایی کرد گفت: اعضای مجلس خبرگان رهبری اگر چه وظیفه اصلی‌شان در قانون روشن است، اما در این عرصه نیز می‌توانند نقش آفرینی کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری که در دیدار اعضای مجلس خبرگان فرمودند از حیثیت علمایی شان در این جهت بهره ببرند.

مردم با وجود بمباران تبلیغاتی دشمن حضور چشمگیری در انتخابات داشتند
رسا/ آیت‌الله خاتمی در سیزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی گفت: از حضور چشمگیر مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تمجید و قدردانی می‌کنم. وی افزود: مقام معظم رهبری این حضور را حضور جهادی و تمدنی خوانده اند، اما بدخواهان کشور به دنبال این هستند که این حضور را زیر سؤال ببرند؛ در حالی که این حضور با وجود بمباران تبلیغاتی سهمگین دشمنان صورت گرفت و پیش بینی دشمنان حضور ۱۰ یا ۱۵ درصدی مردم بود، اما مردم شریف ایران اسلامی خواب دشمنان را آشفته کردند. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به نصاب شرکت مردم بیان داشت: حضور مردم ایران در انتخابات از خیلی کشورهای مدعی دموکراسی بالاتر است و این در حالی است که در این کشورها حضور در انتخابات اجباری است.

۱۱ اسفند، پایداری مردم به انقلاب و نظام اسلامی را نشان داد
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی به عنوان ناطق سیزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور پرشکوه ملت با نجابت ایران اسلامی در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در پای صندوق‌های رأی، همراه با تحقق یافتن راهبردهای رهبری حکیم و از جمله موضوع بسیار با اهمیت امنیت که یک پدیده مهم در این شرایط است را به عنوان یک نعمت الهی قدر می‌نهیم و این رویداد مهم سیاسی، ملی، ایمانی و انقلابی را به ملت بزرگ و به رهبر عزیز، صمیمانه تبریک می‌گوییم. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه سیاست باید با هدف تحقق حاکمیت دینی در خدمت شریعت و دیانت باشد افزود: از اهم ارکان دینی، عدل است و آنچه در ۱۱ اسفند امسال رخ داد پایداری مردم به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و وفاداری به رهبری حکیم و عزیز انقلاب است، لذا باید طهارت اقتصادی و عدالت که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند به طور ویژه از سوی مسؤولان باید در جامعه محقق شود.

حجاب برای بانوان از محکمات قرآن کریم است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار با دانش پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) گفت: باید به سراغ معارف و حقایق قرآن رفت، معارف و مفاهیم این کتاب آسمانی بسیار عجیب است، این کتاب با عظمت دارای آیات محکم و متشابهات است، بسیاری از احکام ذکر شده در این کتاب شریف همانند حجاب از محکمات است. عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: علت انحراف عده‌ای که می‌گویند حجاب لازم نیست و به نوعی وجوب آن را توجیه می‌کنند بسیار عجیب است، انسان واقعا در برابر قرآن کریم خجالت می‌کشد که عده‌ای ادعا می‌کنند راجع به حجاب تحقیقات زیادی انجام داده‌اند ولی آیات مربوط به این واجب الهی را بد معنا می‌کنند؛ حجاب برای بانوان از محکمات قرآن کریم است و ما چکاره ایم که در آن تصرف کرده و احتمال دیگر بدهیم؟

وزیر خارجه فرانسه: جنگ علیه روسیه را نمی‌خواهیم
ایسنا/ استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ال.سه.ای عنوان کرد مسئله کمک‌های ارائه شده در خاک اوکراین در دیدار با متحدان، به‌ویژه آلمان‌ها مطرح شد. سژورنه ادامه داد: ما درباره اقداماتی بحث کردیم که می‌توانست از طریق اقدامات مین‌زدایی منجر به حضور در میدان شود. چارچوب بسیار روشن است، شکست روسیه بدون جنگ علیه روسیه. وزیر خارجه فرانسه همچنین تأکید کرد پاریس باید در صورت حمله روسیه از کشورهای بالتیک همچون کشورهای ناتو تحت «بند همبستگی» دفاع کند.وی با بیان اینکه «اگر اوکراین شکست بخورد، خطر جنگ وجود خواهد داشت»، معتقد است در این صورت «اتحادیه اروپا کارش تمام است.»سژورنه در پایان گفت: در کمک به اوکراین اغلب شش تا دوازده ماه تاخیر داشته‌ایم. این هدف بحث امشب بود؛ همه چیز ممکن است اگر برای رسیدن به هدفمان مفید باشد.

۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
مهر/ آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که نزدیک به ۱۷ هزار کودک در نوار غزه والدین خود را از دست داده اند. در این گزارش آمده است: از هر شش کودک زیر ۲ سال یک کودک از سوء تغذیه شدید در شمال نوار غزه رنج می‌برد. این آژانس بین المللی تاکید کرد: کودکان در نوار غزه به آرامی و در برابر چشمان جهانیان در حال جان دادن هستند. روز گذشته وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که تعداد شهدای فلسطینی در این باریکه از تاریخ هفت اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون به بیش از ۳۰ هزار و ۶۳۱ تن رسیده است. بر اساس این گزارش تعداد زخمی‌ها نیز به ۷۲ هزار و ۴۳ تن افزایش یافته است. روز گذشته نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور غذا در سخنانی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به عمد کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه را در غزه با وجود اطلاع از مسیر آن‌ها بمباران می‌کند.

اسرای اسرائیلی تنها با تصمیم مقاومت و در یک معامله جامع آزاد می‌شوند
تسنیم/ منابع وابسته به مقاومت فلسطین با اعلام اینکه صهیونیست‌ها مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شوند و نتانیاهو به دنبال توافق نیست تاکید کردند مقاومت از شروط خود کوتاه نمی‌آید و اسرای اسرائیلی تنها با تصمیم مقاومت و در یک معامله جامع آزاد می‌شوند. «احمد عبدالهادی» نماینده جنبش حماس در لبنان طی سخنانی درباره تحولات مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه اعلام کرد که مقاومت به دنبال رسیدن به یک توافق شرافتمندانه بوده و بر توقف تجاوزات علیه غزه تاکید دارد و هرگز از شروط خود کوتاه نمی‌آید.احمد عبدالهادی گفت: مذاکرات قاهره ادامه دارد و حماس پیشنهاد خود را ارائه کرده است اما شواهد نشان می‌دهد که نتانیاهو تلاش دارد کارت اسرا را از دست مقاومت خارج کند. نتانیاهو به دنبال رسیدن به هیچ توافقی نیست؛ زیرا رسیدن به توافق به معنای پایان آینده سیاسی نتانیاهو است.وی ادامه داد: بنابراین نتانیاهو در تلاش است که مانع مذاکرات شده و جنگ را طولانی‌تر کرده و آن را به کل منطقه گسترش دهد.

«بن گویر» تصمیم اسرائیل درباره مسجدالاقصی را پیروزی برای حماس دانست
ایرنا/ دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی در قدس اشغالی مطابق روال سال‌های قبل خواهد بود.دفتر نتانیاهو در بیانیه خود آورده است که پس از برگزاری نشست امنیتی نتانیاهو با همه دستگاههای امنیتی، تصمیم گرفته شد که به نمازگزاران اجازه ورود به مسجدالاقصی در هفته اول ماه رمضان طبق روال سالهای گذشته داده شود. این بیانیه افزود: هر هفته اوضاع از لحاظ امنیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تصمیماتی طبق آن اتخاذ خواهد شد.این بیانیه دفتر نتانیاهو با اعتراض شدید بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روبرو شد و او گفت: مشخص می‌شود که کابینه نتانیاهو و کابینه جنگ گمان می‌کنند که اتفاقی در هفتم اکتبر گذشته (عملیات طوفان الاقصی) رخ نداده است. این تصمیم اسرائیلی ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و تصویری از پیروزی به حماس می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *