خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
وزرای دفاع ایران و قطر در دوحه دیدار کردند
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران که به‌منظور حضور در هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دفاع و دریانوردی دوحه (۲۰۲۴DIMDEX) به قطر سفر کرده است با وزیر دفاع قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف در مورد موضوعات مورد علاقه و راه‌های ارتقاء و توسعه آنها بحث و تبادل‌نظر کردند. این هشتمین دوره برگزاری نمایشگاه قابلیت‌های دفاع دریایی است که ۸۰ کشور از سراسر جهان در آن شرکت کردند.
رأی دیوان عالی آمریکا به نفع ترامپ
دیوان عالی آمریکا حکم کلرادو را که باعث رد صلاحیت دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی می‌شد، لغو کرد. دادگاه عالی ایالت کلرادو در۱۹دسامبر ۲۰۲۳ رأی داده بود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌دلیل نقشش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در۶ژانویه ۲۰۲۱ نمی‌تواند در رأی‌گیری اولیه این ایالت برای انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. براساس این حکم که با چهار رأی موافق و سه رأی مخالف به تصویب رسید، طبق مفاد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نام دونالد ترامپ به‌دلیل نقشی که او در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ داشته، نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است. با این حال دیروز دیوان عالی آمریکا به اتفاق آرا به نفع ترامپ رأی داد و صلاحیت وی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در همه ایالت‌ها تأیید کرد.

 همشهری
میزان آرای سفید در انتخابات ۵ درصد بود
وحیدی، وزیر کشور درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: انتخابات ما از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود و تک‌تک آرای مردم مورد توجه و حساسیت بود. وزیر کشور افزود: خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس آماده می‌کنیم. در برخی رسانه‌ها دیده شده که موضوعی به نام «آرای دچار مشکل» مطرح کردند که باید گفت این میزان یعنی آرای سفید، در کل کشور ۵ درصد بوده است. وحیدی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار کرد: در این انتخابات ۴۱درصد مشارکت داشتیم و حضور ۲۵ میلیون نفر را شاهد بودیم. وحیدی با اشاره به زمان برگزاری دور دوم انتخابات، گفت: مرحله دوم انتخابات اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود. در حال رایزنی با شورای نگهبان هستیم تا با توجه به اینکه در آن ایام کنکور را پیش‌رو داریم، بررسی کنیم که همزمان با کنکور نباشد. وی ادامه داد: ابتدا مطرح بود که دور دوم انتخابات در ۷ اردیبهشت برگزار شود اما در حال رایزنی با وزارت علوم و شورای نگهبان در این زمینه هستیم.
تلاش ناموفق صهیونیست‌ها برای نفوذ به لبنان
نیروهای مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان اعلام کردند که یک نیروی اسرائیلی در تلاش برای نفوذ به خاک لبنان در منطقه دره قطامون هدف قرار گرفته است. گفته شده که این نظامی اسرائیلی در دره قطامون روبه‌روی شهر رمیش با موشک حزب‌الله هدف قرار گرفته است. این نظامی در تلاش برای نفوذ به خاک لبنان بوده است. همچنین در این گزارش گفته شده که نظامی مذکور یک نیروی اسرائیلی از تیپ گولانی بوده است.
دپوی اجساد شهدا در بیمارستان‌های غزه
با گذشت ۱۵۰روز از جنگ غزه وضعیت این منطقه در همه سطوح بحرانی شده و درصورت عدم‌توقف جنگ، احتمال وقوع فجایع انسانی بیشتری نیز وجود دارد. منابع خبری نیز تصاویری را از بیمارستان‌های نوار غزه که مملو از اجساد شهدا شده و جای مناسبی برای دفن آنها وجود ندارد، منتشر کرده‌اند و گفته‌اند صدها جسد در بیمارستان‌ها و خارج از سردخانه‌ها در انتظار دفن بلاتکلیف مانده‌اند.
پارلمان اسرائیل به تنش کشیده شد
منابع رسانه‌ای از تحصن خانواده‌های اسرای صهیونیست در ساختمان «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) خبر دادند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه در ساختمان کنست تجمع کرده و خواستار موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با توافق تبادل اسرا شدند. این تجمع با شعار معترضان و درگیری نیروهای امنیتی به تنش کشیده شد.
درگیری داخلی سیاستمداران تل‌آویو
در پی انتشار اخباری مبنی بر درز اطلاعات حساس نشست‌های اطلاعاتی توسط وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، رئیس جناح اپوزیسیون این رژیم به‌شدت از او انتقاد کرد و وی را تهدیدی برای امنیت رژیم اشغالگر دانست. یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی تهدیدی برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود.

 کیهان
قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و توانایی فرهنگی سه مؤلفه مهم اقتدار ملی هستند
آیت‌الله رئیسی با حضور در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم انتظامی امام حسن مجتبی (علیه السلام)، با تبریک به همه دانش ‌آموختگان بابت اینکه خدمت به مردم و انجام وظیفه در کسوت افسری برای ایجاد امنیت در جامعه را انتخاب کردند، تصریح کرد: امروز برای همه روشن است که امنیت حیاتی‌ترین نیاز برای کشور است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و توانایی فرهنگی سه مؤلفه مهم اقتدار ملی هستند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از جمله نیروی انتظامی، در عرصه دانش‌افزایی، تجهیز به ابزار کار مناسب و برخورداری از وسایل ارتباطی و اطلاعاتی به‌روز دستاوردهای خوبی داشته‌اند و دولت نیز خود را موظف به حمایت از آنها در این زمینه‌ها می‌داند.
شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیست که در ارتباط با جزایر ایرانی اظهار نظر کند
کنعانی درخصوص مشارکت گازی ایران و پاکستان، تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیئت‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد فاز اول این پروژه را به طول ۸۰ کیلومتر اجرائی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران در سال ۲۰۱۴ عملیات خودش را شروع کرده بود. طرف پاکستانی در شهریور ۱۳۹۸ درخواستی داشت این پروژه تا ۲۰۲۴ میلادی تمدید شود. در سطح وزیر نفت کشور ما و وزیر انرژی پاکستان گفت‌وگوهایی انجام شد. تصمیم طرف پاکستانی در چارچوب این مذاکرات بود. کنعانی همچنین در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بیان کرد: همواره بر حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه تصریح کردیم و همواره بر اساس قوانین بین‌المللی بر این حق خود تاکید کردیم و شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیست که بخواهد در این ارتباط اظهارنظر کنند. صدور بیانیه‌های یکطرفه نافی فضای مثبت روابط میان ایران با کشورهای این منطقه است. ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند.
اعضای شورای حکام تصمیم گرفتند وارد تقابل جدی با برنامه هسته‌ای ایران نشوند
رویترز گزارش داد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران قطعنامه صادر نمی‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفتند وارد تقابل جدی با برنامه هسته‌ای ایران نشوند. دیپلمات‌ها گفته‌اند در شرایطی که جنگ در غزه ادامه دارد ایالات متحده خواستار دامن‌زدن به تنش‌های دیپلماتیک بیشتر با ایران از طریق تلاش برای صدور یک قطعنامه علیه این کشور در آژانس اتمی نیست.

 ایران
غیبت شمار زیادی از نمایندگان و لغو جلسه علنی
طبق اعلام قبلی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، قرار بود دیروز نمایندگان جلسه علنی داشته باشند اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد حاضران، جلسه تشکیل نشد. طبق آیین‌نامه باید دو سوم نمایندگان حضور داشته باشند، اما تابلو حضور ۱۷۷ نماینده را نشان داده بود. یعنی ۱۰۹ نفر از آنان در بهارستان حضور نیافتند.

 وطن امروز
معاون وزیر خارجه ویتنام با «علی باقری» دیدار کرد
«وین مین هنگ» معاون وزیر خارجه ویتنام با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پیش از این با حسین‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
اراده راسخ ایران و الجزایر برای تقویت همکاری‌های مشترک
در پایان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به الجزایر، ۲ کشور در بیانیه‌ای رسمی، ضمن ابراز رضایت از کیفیت و نتایج مثبت گفت‌وگوها، بر اراده راسخ طرفین برای تقویت بیشتر همکاری‌های مشترک تاکید کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در حوزه اقتصادی، ۲ طرف بر لزوم تقویت ارتباطات بین بخش‌های دولتی و خصوصی ۲ کشور برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری و همچنین تقویت همکاری‌ها در زمینه‌ اقتصاد و توسعه در ۲ کشور در زمینه‌هایی مانند صنایع نفت و گاز، فناوری‌های جدید، زیرساخت‌ها، برق، داروسازی، صنعت خودرو، ترانزیت، گمرک و گردشگری تأکید کردند».

 خراسان
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است ندارم
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طی بیانیه‌ای در افتتاحیه نشست شورای حکام مدعی شد:در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد. به طور جدی نگران هستم که ایران به طور یک جانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است ندارم.
ایران رتبه نهم جهان در ظرفیت منصوبه نیروگاهی
معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: ایران رتبه نهم جهان در ظرفیت منصوبه نیروگاهی دارد و در تامین تجهیزات نیروگاهی خودکفا هستیم. عبدا. . . اسکندری در نشستی خبری با بیان این که صنعت برق در دو سال گذشته به رغم تنگنای اقتصادی و تحریم توانسته با ۹۸ درصد آمادگی فعالیت کند، اظهار کرد: این در حالی است که این رقم در جهان ۹۵ درصد است، در تابستانی که گذشت نیروگاهی با ۶۴ سال عمر در اوج تابستان با حداکثر ظرفیت تولید برق داشت.
برخی ارز دولتی می‌گیرند و کالا را با ارز آزاد می‌فروشند
معاون وزیر صمت با بیان این که برخی کالاها در ایران بالاتر از نرخ جهانی فروخته می‌شوند، گفت: برخی تولیدکنندگان ارز دولتی میگیرند اما کالا را با نرخ ارز آزاد می فروشند. محمدمهدی برادران در دهمین همایش اعطاء گواهی‌نامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: اولین حقی که برای یک مشتری متصور هستیم این است که در زمان فروش یک کالا به صورت شفاف مشخص باشد که عنوان و مشخصات کالا چیست. این عناوین تحت عنوان شناسه کالا معروف است.

 مردم سالاری
نمایش دستاوردهای نظامی ایران در قطر
در جریان برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های دفاع دریایی(Dimex) قطر، برخی تجهیزات و دستاوردهای دفاعی کشورمان نیز در غرفه وزارت دفاع به نمایش درآمده‌اند. سامانه پدافندی کوتاه برد ۹ دی،‌ انواع موشک‌های کروز ضد کشتی ایرانی،‌ سامانه پدافندی دوش پرتاب میثاق،‌ سامانه پدافند هوایی سوم خرداد و رادار بشر از جمله این دستاوردها هستند. همچنین در این نمایشگاه برخی تسلیحات انفرادی مانند سلاح بومی مصاف، تیربارهای ۲۰ و ۱۲. ۷ میلیمتری نیز به نمایش درآمده‌اند. پهپادهای شاهد ۱۲۹ و شاهد ۱۴۹ یا همان «غزه» و رادارهای نقشه برداری سار با نام‌های ۸۱۱-S و ۸۱۳-S و بمب ۳۶۵-F از جمله مهمترین تجهیزات به نمایش درآمده توسط وزارت دفاع در این نمایشگاه هستند.
برگزاری نخستین جلسه دادگاه تتلو
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، صبح دیروز (دوشنبه) نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهم در فضای مجازی را تشریح کرد. به گفته نماینده دادستان، امیر حسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو در سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در داخل کشور دستگیر شده است، در سال ۹۷ کشور را به مقصد گرجستان ترک و در سال ۹۸ به کشور ترکیه مهاجرت کرده است. وی در آذرماه سال جاری توسط پلیس ترکیه به مرز ایران منتقل و با هماهنگی صورت گرفته و حکم قضایی دستگیر شد. پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی اعلام کرد به منظور کسب آمادگی متهم و وکیل، ختم جلسه دادگاه را اعلام می‌کنیم و زمان جلسه آینده متعاقبا اعلام می‌شود.

 قدس
رتبه سوم ایران در تأمین مالی میان کشورهای اسلامی
خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: اوایل دهه ۹۰ در بحث تأمین مالی اسلامی فاصله کمی با کشورهای اسلامی داشتیم، در حال حاضر نیز رتبه سوم را داریم اما با چندین سال رکود و عقب‌افتادگی در ابزارها و نهادها مواجه بودیم. از یک ماه دیگر برنامه هفتم توسعه آغاز می‌شود و هر چقدر در برنامه ششم از شمول برنامه و عدالت اقتصادی کوتاهی شد باید در برنامه هفتم جبران شود.
حمایت ویژه از زندانیان نیازمند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری نام‌گذاری شده، به مسئولان قضایی و تمامی دادستان‌ها و مقامات قضایی دستور داد زندانیان و محکومان نیازمند و خانواده‌های آنان که بضاعت مالی اندکی دارند را مورد حمایت ویژه قرار دهند و در راستای مساعدت به واجدان شرایط که در اثر غفلت، با محکومیت مالی مواجه شده‌اند نیز تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند.
رهبران اخوان‌المسلمین مصر به اعدام محکوم شدند
یک دادگاه مصری، حکم اعدام محمد بدیع، رهبر پیشین اخوان‌المسلمین را صادر کرد. این دادگاه همچنین محمود عزت، محمد البلتاجی و صفوت حجازی از رهبران مشهور اخوان‌المسلمین در مصر و سه نفر دیگر را به اعدام محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر مصر حکم اردیبهشت ۱۴۰۱ حبس ابد صادره علیه محمد بدیع و محمد البلتاجی و صفوت حجازی رهبران اخوان‌المسلمین را تأیید کرده بود. اتهام این سه فرد «ارتکاب و تحریک به خشونت و قتل» است.

 ابتکار
اعلام نهایی نتایج انتخابات در تهران
محسن اسلامی صبح دیروز – دوشنبه ۱۴ اسفند – در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران را به ترتیب زیر اعلام کرد: ۱- سیدمحمود نبویان با ۵۹۷۷۷۰ رأی ۲- امیرحسین ثابتی با ۴۸۷۹۸۲ رای ۳- حمید رسایی با ۴۸۵۷۱۱ رأی ۴- محمدباقر قالیباف با ۴۴۷۹۰۵ رأی ۵- رضا تقی‌پور انوری با ۴۲۴۹۴۵ رای ۶- روح‌الله ایزدخواه با ۴۰۷۳۰۳ رأی ۷- مرتضی آقاتهرانی با ۴۰۵۷۰۷ رأی ۸- منوچهر متکی با ۴۰۴۶۱۵ رأی ۹- اسماعیل کوثری با ۳۸۶۷۷۳ رأی ۱۰- مهدی کوچک‌زاده با ۳۶۶۲۱۶ رأی ۱۱- علی یزدی‌خواه با ۳۳۳۳۰۸ رأی ۱۲- علی خضریان با ۳۳۳۱۰۳ رأی ۱۳- مالک شریعتی با ۳۳۱۵۱۰ رأی ۱۴- کامران غضنفری با ۳۱۶۳۷۴ رأی.
اسامی کاندیداهایی که به دور دوم راه یافتند هم به این شرح است:
۱۵- احمد نادری با ۳۰۲۵۹۰ رأی ۱۶- ابراهیم عزیزی با ۲۸۷۴۲۴ رأی ۱۷- پیمان فلسفی با ۲۷۶۰۴۱ رأی ۱۸- سمیه رفیعی با ۲۷۰۷۴۶ رأی ۱۹- ابوالفضل ظهره‌وند با ۲۶۹۲۵۷ رأی ۲۰- حسین نجابت با ۲۶۷۸۹۵ رأی ۲۱- عبدالحسین روح‌الامینی با ۲۶۵۴۸۲ رأی ۲۲- محمد سراج با ۲۶۳۱۷۰ رأی ۲۳- ابوالقاسم جراره با ۲۶۲۹۲۵ رأی ۲۴- زهره لاجوردی با ۲۵۵۶۲۶ رأی ۲۵- زینب قیصری با ۲۵۱۶۷۵ رأی ۲۶- علیرضا سلیمی با ۲۴۴۷۸۸ رأی ۲۷- زهره طبیب‌زاده نوری با ۲۴۲۰۶۷ رأی ۲۸- ریحانه اخلاقی با ۲۴۰۹۲۷ رأی ۲۹- صالح اسکندری با ۲۲۷۲۲۳ رأی ۳۰- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی با ۲۲۶۶۷۹ رأی ۳۱- مرتضی محمودی با ۲۲۱۳۳۳ رأی ۳۲- حسن خجسته باقرزاده با ۲۱۶۱۵۱ رأی ۳۳- مهدی عسگری با ۲۰۵۴۱۴ رأی ۳۴- مجتبی زارعی با ۲۰۲۶۵۵ رأی ۳۵- بیژن نوباوه با ۱۹۷۳۲۶ رأی ۳۶- سمیه گلپور چمرکوهی با ۱۹۳۰۱۶ رأی ۳۷- علی‌اصغر پورمحمدی با ۱۹۱۵۹۰ رأی ۳۸- علی طهرانی‌مقدم با ۱۸۷۹۵۴ رأی.
۳۹- نظام‌الدین موسوی با ۱۸۴۴۷۶ رأی ۴۰- فاطمه قاسمپور با ۱۷۶۱۵۹ رأی ۴۱- حسین صمصامی مزرعه آخوند با ۱۷۵۳۷۳ رأی ۴۲- مجتبی رحماندوست با ۱۷۴۷۳۴ رأی ۴۳- عطا بهرامی با ۱۷۳۹۲۵ رأی ۴۴- مهدی شریفیان با ۱۷۲۳۵۱ رأی ۴۵ – سعید آجرلو با ۱۶۷۱۱۴ رأی ۴۶-غلامحسین رضوانی با ۱۵۸۲۱۶ رأی.
این نتیجه نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از تعداد آرا صحیح ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی از ۵ هزار شعبه اخذ رأی است.

 اطلاعات
شأن مردم بزرگ ایران زندگی ناآرام نیست
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و هیات همراه بیان داشتند: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی ها، بلکه تمام مردم ایران، آقا و آقازاده هستند چون شناسنامه دارند، تاریخ دارند، جغرافیا دارند و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیا باشد، بزرگ است. شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستان این کشور می بینید. بر خلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، مردم ایران هزاران سال با شرف زندگی کرده اند، لذا شأن این مردم بزرگ، زندگی ناآرام نیست! ایشان افزودند: ما باید از جنگل ها، درخت ها، منابع طبیعی و حتی حیوانات در جنگل نیز محافظت کنیم، درخت‌ها را از بین نبریم، حیوانات جنگل را نکشیم و به اینها آسیب نرسانیم، چرا که اینها همه سرمایه‌های کشور ما هستند و باید این سرمایه‌ها را حفظ کنیم. ما نه تنها باید درخت داری، که باید درختکاری کنیم، پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) در اهمیت درختکاری می فرمایند: «إن قامَتِ السَّاعهُ و فی یَدِ أحَدِکُم فَسِیلَهٌ ، فإنِ استَطاعَ أن لا یَقومَ حتّى یَغرِسَها فَلْیَغرِسْها» یعنی اگر شاخه درختی در دست شما بود و یک ساعت دیگر قیامت می آید، پس این نهال خود را بکارید! این اهمیت کاشت درخت را در اسلام می رساند، نمی فرمایند که اگر یک ساعت دیگر خواستید بمیرید، بلکه اگر حتی یک ساعت دیگر قیامت هم خواست بر پا شود، شما نسبت به کاشت نهالی که در دست دارید، اقدام نمایید. آیت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: باید از سرمایه‌های کشور محافظت شود، جوانان و عزیزانی که به کشورهای دیگر می روند، به کشور برگردند و در سازندگی کشور مشارکت کنند و همه قدر خودشان را بدانند. نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند، تا ان‌شاءالله این نظام الهی را به صاحب اصلی اش برسانند.
بایدن تماس تلفنی نتانیاهو را پاسخ نداد
«اسکای نیوز عربی» در گزارشی اعلام کرد که جو بایدن جواب تماس تلفن بنیامین نتانیاهو را نداد. اسکای نیوز عربی افزود که بایدن پس از حادثه هفته گذشته حمله ارتش اسرائیل با تانک به آوارگان فلسطینی که در میدان النابلسی غزه در صف دریافت غذا ایستاده بودند، ناراحت است و حاضر به گفتگوی تلفنی با نتانیاهو نشد. این رسانه نوشت: عدم پایبندی نتانیاهو به وعده خود به بایدن در رابطه با بازگشایی گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌ها به نوار غزه موجب تشدید اختلافات بین دو طرف شده است. گفتنی است در کشتار هفته گذشته بیش از ۱۱۵ فلسطینی که در صف دریافت غذا بودند بر اثر شلیک نظامیان صهیونیست با تانک، به شهادت رسیدند و حدود ۸۰۰ تن نیز زخمی شدند.
انتقاد صریح هریس ، معاون بایدن از رژیم صهیونیستی
کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت رژیم صهیونیستی را به دلیل ایجاد فاجعه انسانی در غزه، مورد انتقاد قرار داد. این یکی از تندترین انتقادات از سوی رهبران ارشد دولت آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه بود. هریس گفت: مردم غزه دارند از گرسنگی می‌میرند و شرایط غیرانسانی است و دولت اسرائیل باید برای افزایش قابل توجه جریان کمک‌ها تلاش بیشتری بکند. وی افزود: هیچ بهانه‌ای از سوی تل آویو قابل قبول نیست. هریس خواستار بازشدن گذرگاه‌های مرزی از سوی اسرائیل شد و اعلام کرد این رژیم به هیچ عنوان نباید در روند ارسال کمک‌ها به غزه محدودیت‌های غیرضروری ایجاد کند. گفتنی است هریس دیروز دوشنبه با بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در کاخ سفید دیدار کرد و در این دیدار نیز پیام‌هایی مشابه همین اظهاراتش را مطرح کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم ایران با حضور گسترده در انتخابات طراحی دشمن را برهم زدند
فارس/ رئیس مجلس خبرگان در سیزدهمین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه‌شنبه ۱۵، اسفندماه) گفت: مردم فهیم ایران با حضور گسترده در انتخابات بار دیگر با تکیه بر بصیرت دینی و غیرت ملی سرافرازی ایران را رقم زده و طراحی دشمن را برهم زدند و نشان دادند درک عمیق سیاسی دارند. آیت الله جنتی افزود: مسئولان کشور باید شکرگزار این نعمت باشند و برای حل مشکلات کشور گام بردارند. وی تأکید کرد: رهبران انقلاب و مردم شریف ایران برای تحقق نظام مردم سالاری دینی می‌کوشند و مسئولان قوای سه گانه باید در جهت حل مشکلات کشور سعی خود را مصروف بدارند. سیزدهمین اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور اعضای خبرگان و هیئت رئیسه برگزار شد.

بصیرت و وفاداری ملت در این انتخابات به نمایش گذاشته شد
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب در خنثی سازی توطئه دشمنان در انتخابات اخیر گفت: بصیرت و وفاداری این ملت به اسلام، آرمان‌های امام خمینی (رحمه الله علیه) و شهدا و راهنمایی‌های رهبری در این انتخابات به نمایش گذاشته شد؛ این صحنه‌ها در طول انقلاب زیاد به چشم خورده است که دشمنان خارجی، اعوان و مزدوران آن‌ها در داخل یا غافلان، ناآگاهان و جاهلان هنوز ملت ما را نشناخته‌اند و تصور می‌کنند که با سخنان یاوه آن‌ها ملت ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: ملت ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، معیشتی و حملات نظامی در دفاع مقدس از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و امام خود کوتاه نیامد و همواره پای نظام بود و همچنان خواهد بود؛ خطای محاسباتی و عدم شناخت و توجه دشمنان به مسائل معنوی و ارزشی موجب چنین تصور و توهم غلطی شده است که با ایجاد کمپین و امثال آن ملت را در صحنه مبارزه و برگزاری انتخاباتی شکوهمند خارج کنند.

قالیباف: مشارکت مردم در انتخابات برآمده از وطن دوستی و علاقه به امنیت کشور بود
فارس/ رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: این مشارکت با وجود طراحی‌های گوناگون دشمنان حقیقتاً برآمده از وطن دوستی و علاقه به امنیت کشور و آگاهی سیاسی بود. قالیباف درادامه بیان کرد: باید نمایندگان منتخب خود را وکیل و خادم تمام مردم بدانند و در راستای تامین خیر عمومی تصمیم‌گیری کنند و صرفا در جلب رضایت حلقه طرفداران خود محصور نمانند. وی ادامه داد: امیدوارم ثمره فعالیت ما مسئولان بتواند رضایت اقشار مختلف مردم را چنان جلب کند که به سیر صعودی مشارکت در انتخابات آینده منجر شود. برای این کار باید از هر چه به احیای امر ملی آسیب می‌زند، پرهیز کنیم و خیر عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

دفع ۲۰۰ حمله سایبری در یک ماه منتهی به انتخابات
تسنیم/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از دفع ۲۰۰ حمله سایبری کوچک و بزرگ در یک ماه منتهی به انتخابات مجلس خبر داد. سردار جلالی بیان داشت: در این مدت شاهد ۴ یا ۵ حمله بزرگ بودیم که عزیزان ما در بخش امنیتی وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات و پدافند غیرعامل با تقسیم کاری که انجام شده بود، بخش‌هایی از آن را کنترل و دفع کردند. سایر حملات نیز توسط کار بسیجی که متخصصان وزارت ارتباطات انجام دادند به خوبی کنترل و بی اثر شد. وی عنوان کرد: در ۶ ماه گذشته دستکم ۱۰۰ حمله DDos داشتیم که عمدتا هم خارجی و با هدف قطع خدمات رسانی و سرویس دهی به شهروندان انجام شد که خوشبختانه، آمادگی وزارت ارتباطات، توانست پایداری و استمرار خدمات رسانی در شبکه را حفظ کند.

کشتی وابسته به اسرائیل در خلیج عدن هدف قرار گرفت
تسنیم/ سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد: گزارشی مبنی بر وقوع حادثه در ۹۱ مایل دریایی (۱۶۸ کیلومتر) در جنوب شرقی عدن در یمن دریافت کردیم. شرکت امبری نیز اعلام کرد که یک کشتی باری با پرچم لیبریا و وابسته به اسرائیل در فاصله ۸۸ مایل دریایی (۱۶۲ کیلومتری) جنوب شرقی عدن هدف قرار گرفت. این شرکت امنیتی اضافه کرد که این کشتی مورد اصابت قرار گرفته و درخواست کمک کرده است.

اعتراف رسانه‌های عبری به شکست قدرت‌های نظامی جهان در برابر نیروهای مسلح یمن
تسنیم/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی تاکید کردند که قدرتهای نظامی جهان در برابر نیروهای مسلح یمن شکست خورده اند. جروزالم پست نوشت که ائتلاف دریایی به فرماندهی آمریکا هیچ اقدام خاصی برای بازدارندگی در برابر نیروهای مسلح یمن انجام نداده است. این رسانه عبری اذعان کرد که قدرتهای نظامی پیشرو در جهان در بازدارندگی در برابر نیروهای یمنی شکست خورده اند که این شکست نیاز به یک توضیح و تفسیر قانع کننده دارد.

اسرائیل با این روند خروج سرمایه فقیر می‌شود
فارس/ رئیس بورس تل‌آویو هشدار داد با تداوم روند خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی بدون حمایت‌های کابینه از سرمایه‌گذاران ، اسرائیل فقیر خواهد شد. ««چند سال پیش می‌گفتند بازار سرمایه اسرائیل جای ثروتمندان است. اگر ۱۰ سال دیگر از خواب بیدار شویم و ببینیم خبری از پول در آن نیست، یعنی اسرائیل از یک کشور ثروتمند به یک کشور فقیر تبدیل شده است و در واقع این یک سراشیبی سقوط است»؛ این را ایتای بن زئیف، مدیر عامل بورس تل‌آویو بیان داشته است. بن زئیف با ابراز نگرانی از روند خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی هشدار داد با تداوم این وضعیت خروج سرمایه، اسرائیل به کشوری فقیر تبدیل خواهد شد.

استعفای نظامیان اسرائیلی خدمتی به سپاه پاسداران بود!
تسنیم/ «داوید میزراخی ورخییم»، خبرنگار سایت «واللا نیوز» ضمن بازنشر این خبر در مورد آغاز موج استعفای نظامیان اسرائیلی نوشت: خبر شب گذشته شبکه ۱۴ در مورد استعفای نظامیان اسرائیلی، خدمتی به سپاه پاسداران ایران بود. این خبرنگار سایت واللانیوز در آغاز گزارش خود نوشت: «علی رغم جنگ، موجی از استعفا در میان مقامات ارشد اسرائیل»؛ این تیتر بخشی از خبر شبکه ۱۴ اسرائیل بود که اینگونه در رسانه‌های سپاه پاسداران و دیگر رسانه‌های خارجی انعکاس یافت. براساس خبر فوق دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل به ماموریت خود در ارتش پایان خواهد داد و این نشانه ای از ضعف اسرائیل است.

واکنش مداخله جویانه آمریکا درباره میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات اخیر در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد این میزان مشارکت جای تعجب ندارد. متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اعلام مشارکت ۴۱ درصدی مردم ایران در انتخابات با بیان اینکه واشنگتن هنوز در مورد میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ارزیابی ندارد، مدعی شد که آماری که مقامات ایران از مشارکت در انتخابات ارائه می‌دهند «عموما قابل اطمینان نیست. »میلر با تکرار ادعا‌های هفته گذشته خود مدعی شد: «ما معتقدیم این انتخابات آزاد و عادلانه و منصفانه نیست. بسیاری از رأی دهندگان ایرانی نیز این ارزیابی را دارند. اینکه بسیاری در ایران تصمیم گرفتند در آن شرکت نکنند، جای تعجب نیست.»

افزایش ۳۵ درصدی سکته‌ قلبی صهیونیست‌ها بر اثر جنگ غزه
ایرنا/ طبق تحقیقاتی که در بیمارستان «شعاری تسیدک» در قدس اشغالی به عمل آمده است، شمار صهیونیست هایی که طی ماههای اول جنگ غزه سکته کرده‌اند، به شدت افزایش یافته است. بر اساس این تحقیقات، طی سه ماه اول جنگ میزان سکته قلبی ۳۵ درصد افزایش یافته و این در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته است. براساس نتایج این تحقیقات، همچنین شمار افرادی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند، افزایش داشته است و ۲۹۵ نفر در جریان جنگ تحت درمان قرار گرفته‌اند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل، ۲۶۱ نفر بوده است. این نتایج حاکی است که علاوه بر آمار افزایش سکته‌های قلبی در میان صهیونیست‌ها، آمار افراد مبتلا به تپش قلب نیز افزایش زیادی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *