خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
راهپیمایی حامیان غزه در لس‌ آنجلس
معترضان حامی فلسطین در جریان یک راهپیمایی اعتراضی در شهر لس‌آنجلس آمریکا بار دیگر خواستار توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه شدند. به گزارش نیویورک‌تایمز، معترضان با در دست داشتن پرچم‌ها و بنرهای مربوط به فلسطین، مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و شعارهایی با مضمون «نسل‌کشی را متوقف کنید»، «دومیلیون گروگان در غزه را آزاد کنید» و «همین حالا آتش‌بس» سر دادند.
توهم مطلق مکرون
پس از ادعای امانوئل مکرون مبنی بر احتمال اعزام نیروهای نظامی ناتو به خاک اوکراین جهت تقابل با روسیه، برخی اعضای پیمان آتلانتیک‌شمالی بلافاصله سخنان و مواضع وی را تکذیب و در مقابل تاکید کردند که قصد چنین اقدامی ندارند.
برخی تحلیلگران و نظریه‌پردازان حوزه‌های امنیتی و سیاسی اروپا معتقدند سخنان مکرون نوعی ژست تبلیغاتی و سیاسی از سوی وی محسوب می‌شود اما قطعا عواقب و تبعات آن برای آتلانتیکی‌ها سخت و دشوار خواهد بود. سخنان رئیس‌جمهور فرانسه می‌تواند به دستمایه‌ای برای ارتقای دامنه فعالیت‌های روسیه در عرصه بازدارندگی (در مقابل ناتو) تبدیل شود. واقعیت امر این است که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز مکرون ایده ایجاد «ارتش واحد اروپایی» را مطرح کرد اما این ایده بلافاصله با انتقاد آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان مواجه شد. به عبارت بهتر، پاریس حتی قدرت اقناع اصلی‌ترین متحد اروپایی خود در ناتو بابت ایجاد یک ساختار نوین در خارج و حتی اعمال برخی اصلاحات ساختاری در دل پیمان آتلانتیک‌شمالی را ندارد.

 همشهری
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان شد
۳هفته پس از انتخابات، پارلمان پاکستان با انتخاب شهباز شریف به‌عنوان رهبر اکثریت، او را در قامت نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید کرد. به این ترتیب شریف از حزب مسلم لیگ‌نواز به‌عنوان بیست‌وچهارمین نخست‌وزیر پاکستان کار خود را آغاز می‌کند.
حمایت ایلان‌ ماسک از انحلال ناتو
ایلان‌ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس و مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس ضمن حمایت از منحل شدن ائتلاف ناتو گفته همیشه فکر می‌کردم که چرا ناتو به حیات خود ادامه داده؛ آن هم با وجود اینکه دشمن و دلیل وجودی آن یعنی پیمان ورشو، منحل شده است.

 کیهان
آگاهی‌بخشی نسبت به فلسطین باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به الجزایر، با همراهی وزیر آموزش این کشور در مسجد جامع الجزایر به عنوان بزرگ‌ترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، در جریان روند احداث آن قرار گرفت و در ادامه همراه با نمازگزاران الجزایری فریضه نماز مغرب را به جا آورد.مسجد جامع الجزایر با معماری اسلامی الجزایری در مساحتی به وسعت ۲۷ هکتار بنا شده است.این مسجد، پس از مسجد النبی در مدینه منوره و مسجد‌الحرام در مکه، سومین مسجد بزرگ جهان محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور همچنین در جریان بازدید از مسجد جامع الجزایر در دیداری کوتاه با امام جماعت این مسجد «نشر معارف دینی و معارف نبی مکرم اسلام و اهل بیت»، «توجه به وضعیت نمازگزاران و اهتمام نسبت به رفع مشکلات آنان» و «توجه به احوال مسلمان در سراسر جهان در کنار عبادت خدای متعال» را از جمله کارکردهای بسیار مهم مساجد در جوامع اسلامی برشمرد و افزود: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.
تراز تجاری ایران و روسیه یک میلیارد دلار مثبت شد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در سال ۱۴۰۲ ارزش تجارت ایران و روسیه به پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت و تراز تجاری کشور یک میلیارد دلار مثبت شد. صفری با اشاره به تقویت همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم میزان تجارت دو کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال بوده ولی در سال جاری به حدود پنج و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است. در واقع تجارت ایران و روسیه در دولت سیزدهم تقریبا سه و نیم برابر شده است.وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در وضعیت خوبی قرار داشته و سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به روسیه صادرات محصول داشتیم و دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز کالا از این کشور وارد کردیم. صفری گفت: قراردادهایی برای صادرات خودرو به روسیه امضا کرده‌ایم. در صادرات محصولات دانش‌بنیان و محصولات پتروشیمی مثل کاتالیست‌ها اتفاقات خوبی افتاده است.معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سال جاری میلادی برنامه داریم ۱۵ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کنیم. در حوزه کشتیرانی و همکاری در بریکس نیز پروژه‌های مشترکی تعریف شده است. همچنین در حوزه گمرکی دستورالعمل‌ها و برنامه‌های مشترک ایجاد شده است.

 ایران
تقویت همکاری‌ها تا بازدارندگی برابر صهیونیست‌ها
آیت‌الله رئیسی در دومین روز سفر به الجزایر در دیدار با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، اهمیت مسأله امنیت برای ایران و عراق را مورد توجه قرار داد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست. آیت‌الله رئیسی با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، بویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تأکید کرد.
هیچ‌گاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران را فراموش نخواهیم کرد
رئیس جمهور عراق در دیدار رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: هیچ‌گاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی در مورد مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچک‌ترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.
قدردانی هیأت دولت از مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات
جلسه هیأت وزیران عصر دیروز (یکشنبه) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. مخبر در این جلسه با قدردانی از مردم عزیز، ولایتمدار و آگاه کشور برای حضور در انتخابات گفت: به‌رغم برنامه‌ریزی‌ها و تخریب‌هایی که از ماه‌های گذشته و با هزینه‌های سنگین در خارج از کشور برنامه‌ریزی شد تا کسی در انتخابات شرکت نکند، اما مردم کشور مانند همیشه پای نظام ایستادند و به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کردند. وی همچنین با تأکید بر ضرورت تسریع در عملیات امدادرسانی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان گفت: وزیر کشور با دستور رئیس‌جمهور برای مدیریت شرایط در استان هستند و تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند بر اساس درخواست آقای وحیدی همه امکانات مورد نیاز را برای حل مشکلات مردم تدارک ببینند.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین پرتاب ماهواره «پارس ۱» را از افتخارات این دولت برشمرد و با اشاره به اقدامات انجام‌شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اظهار امیدواری کرد، شاهد دستاوردهای بزرگ‌تر در این زمینه باشیم.

 جمهوری‌اسلامی
تخصیص ۶۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به سازمان نوسازی مدارس
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه نقطه‌ای عطف در حوزه نوسازی مدارس است گفت: دولت با وجود محدودیت‌ها، ۶۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داده است.
آغاز مطالعات ساخت نیروگاه سیریک با چهار راکتور ۱۲۵۰ مگاواتی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی برای احداث نیروگاه سیریک آغاز شده است، گفت: براساس زمانبندی پیش‌بینی شده، این نیروگاه در افق ۱۴۲۰ به بهره‌برداری می‌رسد. اسلامی درباره روند ساخت نیروگاه هسته‌ای سیریک، تاکید کرد: برای این نیروگاه چهار راکتور ۱۲۵۰ مگاواتی پیش‌بینی شده است.رئیس سازمان انرژی اتمی درپاسخ به سوالی درباره وضعیت تکمیل پروژه نیروگاه بوشهر نیز گفت: واحد شماره یک بوشهر فعال شده است و واحد ۲ و سه نیز درحال اجراست. به امید خدا رویداد دوم نیروگاه سوم بوشهر نیز ۲ تا سه ماه آینده اجرا و اولین بتن راکتور سوم نیز برای اجرا آغاز خواهد شد.

 وطن امروز
اسرائیل شرایط را بپذیرد آتش‌بس ممکن است
یکی از مقامات ارشد حماس گفت: اگر رژیم صهیونیستی خواسته‌های فلسطین را در مذاکرات جاری بپذیرد، آتش‌بس در غزه ممکن است «طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت» آینده برقرار شود. این مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر اسرائیل با خواسته‌های حماس که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه است، موافقت کند، راه را برای آتش‌بس ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده هموار خواهد کرد». یک مقام ارشد دولت آمریکا اواخر روز شنبه مدعی شد تل‌آویو پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه و آزادی اسیران آسیب‌پذیر را «کم و بیش» پذیرفته و اکنون همه منتظر پاسخ حماس هستند.
بیش از ۵ میلیون انواع مین از مناطق آلوده مرزی پاکسازی شد
امیر سرتیپ دوم میسر ارجمندی معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا گفت: عراق در جنگ تحمیلی بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی ۵ استان مرزی آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان را مین‌گذاری کرده بود که جمع‌آوری بیش از ۵ میلیون انواع مین (ضد نفر، ضد تانک، ضد خودرو) و بیش از ۶ میلیون انواع گلوله عمل نکرده، گوشه‌ای از فعالیت‌های پاکسازی یگان‌های مهندسی در مناطق آلوده مرزی است که در همین راستا بیش از ۱۷۰ شهید و ۷۵۲ جانباز ۵۰ درصد از کارکنان خدوم مهندسی تقدیم انقلاب شده است.
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر حیفا
مقاومت اسلامی عراق از حمله پهپادی به سرزمین‌های اشغالی خبر داد. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد جمعه‌شب و در یک حمله پهپادی، تاسیسات مواد شیمیایی در بندر حیفا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن اهداف دشمن ادامه می‌دهیم». مقاومت اسلامی عراق پیش از این نیز اعلام کرده بود با استفاده از پهپاد، یک هدف نظامی اسرائیلی را در اراضی فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. مقاومت عراق پیش‌تر مسؤولیت هدف قرار دادن تأسیسات «زوولون» وابسته به نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی با هواپیماهای بدون سرنشین را بر عهده گرفت.

 جوان
حزب‌الله لبنان: از حمایت امریکا از صهیونیست‌ها نمی‌ترسیم
نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در واکنش به تهدید‌های مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورش تأکید کرد که مقاومت لبنان نقاط ضعف این رژیم را به‌خوبی می‌شناسد و هیچ واهمه‌ای از این تهدید‌ها ندارد. محمد رعد، رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان گفت: «دشمن اسرائیلی به سرعت به لحظه نابودی و پایان خود نزدیک می‌شود، چراکه صحنه‌های وحشی‌گری پیروزی را به ارمغان نخواهد آورد.» وی افزود: «پیروز آن کسی است که عاملان این صحنه را به چالش بکشد و استوار بماند و به شروط متجاوزان به غزه و مردم آن تن ندهد.» رعد تأکید کرد: «اکنون آنچه مفید است حضور قدرتمند، آمادگی برای دفاع، مقابله با دشمن، برخورد دوگانه با او و وارد کردن ضربات پی‌درپی به آن تا تحمیل بازدارندگی است. ما به دشمن اسرائیلی می‌گوییم که منتظریم بزرگ‌ترین اشتباه را انجام دهی تا سرنوشت و وجود آن را محک بزنیم. حمایت امریکا از دشمن اسرائیلی ما را نمی‌ترساند و ما از نقاط ضعف آن مطلع هستیم.»

 خراسان
تعرفه ۸۸ قلم کالا بین ایران و سوریه صفر شد
به گفته سفیر سوریه در تهران برخی از تصمیمات مهمی که در جلسات مشترک دو کشور اتخاذ شده، ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه، ایجاد بیمه خود اتکایی، انجام مراودات و مبادلات تجاری با تکیه بر تهاتر و حذف تعرفه گمرکی ۸۸ قلم کالا و رساندن تعرفه آن از ۴ به صفر است.
۴۶ درصد سدهای کشور پر شد
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت سدهای کشور، از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۱۲ اسفندماه، ۱۲ سد بیش از ۷۵ درصد آب دارند و میزان پرشدگی سدهای کشور ۴۶ درصد است. عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کشور تا ۱۲ اسفندماه معادل ۱۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۲ درصد کاهش داشته است، همچنین میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ معادل ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۸ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب بوده بیانگر افزایش ۲۱ درصدی است.
درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی از این هفته
وزیر بهداشت از تصویب درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی خبر داد و گفت: این طرح از این هفته در سراسر کشور آغاز می شود. دکتر عین اللهی اظهار کرد: برنامه درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی دولتی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی به تصویب هیئت وزیران رسیده است و طی هفته جاری اجرا می‌شود. وی همچنین افزود: توجه به سلامت در سنین کودکی بسیار اهمیت دارد؛ به طور مثال اگر مشکل کودکان در حوزه چشم برطرف نشود، او برای همیشه دچار تنبلی چشم می‌شود.

 مردم سالاری
وزیر دفاع وارد دوحه شد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور دیدار با مقامات دفاعی و نظامی قطر و حضور در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های دفاع دریایی (Dimex) وارد دوحه شد. این هشتمین دوره برگزاری نمایشگاه قابلیت‌های دفاع دریایی است که ۸۰ کشور از سراسر جهان در آن شرکت کردند. وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران هم در این دوره با ایجاد غرفه در زمینه صنعت هوافضا (موشک)، صنایع الکترونیک و مخابراتی، صنعت هوایی و سازمان صنایع دفاع، محصولات و دستاوردهای دریایی خود را ارائه خواهد کرد.
تحقیق آلمان درباره مکالمه لو رفته در خصوص حمله به پل کریمه
آلمان در مورد مکالمه ضبط شده مقام‌‎های ارشد نظامی این کشور که درباره حملات به پل کریمه صحبت می‌کنند و در رسانه‌های روسی منتشر شده است، تحقیق می‌کند. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که نمی‌تواند صحت این مکالمه ضبط شده را تایید کند، اما اداره فدرال «سرویس ضد جاسوسی نظامی» [آلمان] در حال بررسی این موضوع است و تمام اقدامات لازم را انجام خواهد داد. بر اساس این گزارش، این گفت‌وگوی ضبط شده مقام‌های بلند مرتبه نظامی آلمان در مورد موضوعات امنیتی روسیه و اوکراین، باعث نگرانی در مورد جاسوسی در آلمان و درخواست شفاف‌سازی از روسیه شده است. به نوشته رویترز، این مقام‌های آلمانی در این مکالمه ۳۸ دقیقه‌ای، در مورد تحویل «احتمالی» موشک‌های تاروس به کی‌یف صحبت می‌کنند، که اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکنون به طور علنی این موضوع را رد کرده است. آنها همچنین در مورد آموزش سربازان اوکراینی و اهداف نظامی احتمالی صحبت می‌کنند.

 قدس
بسیج امکانات در حمایت از اهالی سیستان‌ و بلوچستان
وزیر کشور با بیان اینکه نیروهای امدادی و خدمات رسان با تمام توان پای کار هستند، گفت: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند. وحیدی وزیر کشور شامگاه شنبه در جریان سفر به مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با شبکه افق درباره سیل اخیر شهرستان‌های چابهار و دشتیاری اظهار کرد: طی چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در جنوب سیستان و بلوچستان بودیم که این بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلیمتر می‌رسید که البته این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شد. وی افزود: برخی از روستاها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آب‌گرفتگی شدند که از ابتدای ساعات بارش، خدمت‌رسانی در منطقه آغاز شد. وحیدی تصریح کرد: خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم، همچنین تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفت، اما برخی از منازل دچار آب‌گرفتگی شدند که خدمت‌رسانی به آنان نیز ادامه دارد. وی اذعان کرد: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل زده در حوزه راه های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌‎ها هستند. وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان‌آب‌ها صورت گرفته است. وحیدی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان برنامه جامعی برای ذخیره بیشتر بارش‌ها پیش‌بینی شده است.
پیکر شهید مدافع حرم در بندرعباس تشییع شد
پیکر شهید مدافع حرم، ناوسالار یکم شهید رضا زارعی در بندرعباس با حضور هزاران نفر از مردم این شهر تشییع شد. این شهید مدافع حرم نیروی دریایی سپاه در یکی از تجاوزات هوایی هفته گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمانی در بندر بانیاس سوریه به شهادت رسید.
مخالفت ۶۰ درصد آمریکایی‌ها با رویکرد بایدن درباره غزه
بر اساس نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال، ۶۰ درصد آمریکایی‌ها موافق سیاست جو بایدن در قبال جنگ غزه نیستند و ۴۲درصد آن‌ها معتقدند اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس زیاده‌روی کرده است. این نظرسنجی در حالی انجام شده که سخنگوی پیشین آنروا در اظهاراتی، کمک‌های هوایی ادعایی ایالات متحده به مردم غزه که همچنان تحت محاصره شدید قرار دارند را زیر سؤال برده و آن را نمایشی تلویزیونی خوانده است.
۵۴۰ نقطه حادثه‌ خیز در راه‌های کشور رفع شد
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی با انتشار یک فیلم و با تأکید بر اینکه حتی یک نقطه حادثه‌خیز هم زیاد است، نوشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ با تلاش همکارانم ۵۴۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور رفع شد و این کار با تمام توان ادامه خواهد داشت. رفع مشکل ۴۰۰ نقطه پرحادثه تا پایان امسال هدف‌گذاری شده بود.

 ابتکار
بررسی تقویت روابط اقتصادی ایران و ازبکستان
محمد علی اسکندری، سفیر کشورمان در تاشکند با جورابگ میرزا محموداف، وزیر انرژی ازبکستان ملاقات کرد. در این دیدار وزیر انرژی ازبکستان بر اجرایی سازی تفاهمات فی مابین و توسعه و تقویت مناسبات در بخش های مختلف اقتصادی تأکید کرد. اسکندری نیز ضمن تشریح رقابتی و کیفی بودن کالاهای ایرانی، ظرفیت‌های بالای شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های خدمات فنی-مهندسی ازبکستان را توضیح داد. همچنین در این ملاقات، راهکارهای بهره برداری حداکثری از فرصت‌های سفر وزیر انرژی ازبکستان و هیات همراه از ۱۳ تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ به تهران بررسی شد.

 اطلاعات
تعداد کاربران فیبرنوری به ۷ میلیون خانوار رسید
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه میزان پوشش در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به ۷ میلیون خانوار رسیده است، گفت: در همین ارتباط همین هفته جشن پوشش ۷ میلیون خانوار را می گیریم و تلاش داریم تا انتهای امسال به وعده قبلی خود برسیم.زارع پور با بیان اینکه در ابتدای سال میزان پوشش فیبرنوری حدود ۲ میلیون خانوار بود، اظهار کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش صورت گرفته این عدد در پایان سال رشد بیش از سه برابری داشت و این فعالیت ها در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد تا در پایان فعالیت دولت همه کشور تحت پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار گیرد.وی گفت: چهارشنبه همین هفته نخستین نمایشگاه صنعت هوایی در استان البرز و در محل فرودگاه بین المللی پیام آغاز به کار خواهد کرد. در این نمایشگاه توانمندی های صنایع هوایی و ارتباطات ماهواره ای ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت‌الله امامی کاشانی
تسنیم/ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در کنار پیکر آیت‌الله امامی کاشانی و قرائت فاتحه، بر پیکر آن عالم بزرگوار نماز اقامه کردند.پیکر این عضو فقید مجلس خبرگان امروز ساعت ۱۰ از میدان بهارستان بر دست مردم تهران تشییع و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده می‌شود.

حب الحسین شروع راه توحید و شناخت خداوند است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی «أنا من حسین» تصریح کرد: عشق به امام حسین (علیه السلام) جلوه‌ای از قدرت الهی است که دل همه حق طلبان و آزادی خواهان حقیقی را در کنار هم، گرد وجود سیدالشهداء جمع کرده است. این عشق محدود به شیعیان یا مسلمانان نمی‌شود بلکه هر کسی، که جویای حقیقت باشد و با او آشنا شود، دلداده اش می‌شود. زیبایی این عشق زمانی متجلی می‌شود که خداوند علاقه و حب حسین را در دل هر که دوستش دارد، قرار می‌دهد، چرا که امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «من أراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین و حب زیارته»؛ و این مسیر شروع راه توحید و شناخت خداوند است همان طور در زیارت جامعه فرمود: «من أراد الله بدأ بکم». اکنون که دل‌ها به آن وجود نازنین گره خورده، سزاوار است اندیشه عاشقان حضرت سیدالشهدا با معارف حسینی و اهداف قیام آن حضرت آشنا شود و انسان‌ها برای ظهور فرزندش مهدی صاحب الزمان (ارواحنا فداه) آماده شوند و این شور و شعور حسینی به انتظار مهدوی منتهی گردد، إن شاءالله.

منتخبان تمام توان خود را برای حل مشکلات به کار گیرند
مهر/ آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه شورای نگهبان با تجلیل از حضور مردم پای صندوق‌های رأی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مردم ایران اسلامی جلوه دیگری از مردم‌ سالاری دینی به تصویر کشیدند. وی خاطرنشان کرد: حضور مسئولانه مردم را قدر می‌نهیم و امیدواریم با تلاش روزافزون مسئولان، مشکلات کشور با سرعت بیشتری کاهش یابد. دبیر شورای نگهبان خطاب به منتخبان ملت بیان کرد: کسانی که با رأی مردم به مجلس راه پیدا می‌کنند مدیون این مردم شریف هستند و باید تمام توان خود را برای خدمت به مردم به‌کار گیرند. امیدواریم منتخبان بتوانند گره‌گشای مشکلات باشند.

غربی ها در مقابل جنایات صهیونیست‌ها خفه خون گرفته اند
حوزه/ مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه در مراسم رونمایی از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور در قم، این مسئله را که نرم‌افزارهای نور به کشورهای دنیا رفته و از آن استفاده می‌کنند را بسیار مهم دانست و گفت:‌ باید درود بگوییم به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که ۳۵ سال پیش دستور تاسیس چنین مرکزی را صادر فرمودند. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی گفت: اگر یک نفر در ایران جنایت و جرمی کرده باشد و طبق قوانین شرع محکوم به اعدام شود واویلای غربی‌ها بلند می‌شود ولی اسرائیل بیش از ۳۰ هزار نفر را کشته‌ است و اروپایی‌ها این دزدان بین‌المللی اتوکشیده و کراوات‌ زده خفه‌ خون گرفته‌اند و حرف نمی‌زنند. وی با قدردانی از مردم ایران به خاطر حضور باشکوه در انتخابات گفت: انصافا مردم سنگ تمام گذاشتند و به ندای روشنگر رهبر انقلاب لبیک گفتند.

سودان رسماً اتهام‌ زنی رسانه آمریکا علیه ایران را رد کرد
تسنیم/ وزیر خارجه سودان ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره تلاش ایران برای ایجاد پایگاه در اراضی سودان را تکذیب کرد. علی الصادق علی، گفت: سودان هیچ گونه درخواستی از طرف ایران در خصوص ایجاد پایگاه دریایی دائمی در سواحل مشرف بر دریای سرخ دریافت نکرده است.این مقام سودانی درباره ادعاهای مطرح‌شده درباره این پایگاه در روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: این مقاله را امروز در روزنامه‌ای آمریکایی خواندم و این خبر صحت ندارد. صادق علی افزود: «این مقاله درست نیست، ایران از سودان به‌ هیچ‌ وجه درخواست احداث پایگاهی نکرده است و من اخیراً از ایران دیدن کردم و به این موضوع با هیچ طرفی پرداخته نشده است.» روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا دیروز یکشنبه طی مطلبی مدعی شده بود که سودان قرار است به‌ازای موافقت با احداث پایگاه نظامی ایران در خاک سودان، از تهران پهپاد دریافت کند.

آغاز موج استعفای نظامیان صهیونیست
تسنیم/ رسانه‌ها و منابع صهیونیستی بامداد امروز دوشنبه از آغاز موج گسترده استعفا در میان فرماندهان و مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. در همین راستا برخی از این رسانه‌ها مدعی شدند دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز از سمت خود استعفا داده است. از سوی دیگر وزارت جنگ رژیم اسرائیل دیروز درباره ناتوانی ارتش در تداوم جنگ ابراز نگرانی کرد. اصرار شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بر ادامه جنگ و حمله به جنوب غزه (رفح) در میانه انتقادهای فزاینده از این رژیم به دلیل کشتار بیش از ۳۰ هزار نفر در ۱۵۰ روز گذشته، منجر به ایجاد اختلاف و شکاف عمیق در بین مقامات رژیم و فرماندهان شده است و بنی گانتز، عضو کابینه جنگ صهیونیست‌‌ها و مخالف نتانیاهو هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد تا با آمریکایی‌ها درباره آینده جنگ وارد مذاکره شود.

پاپ خواستار پایان درگیری‌ها در غزه شد
ایرنا/ رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به «رنج مردم فلسطین»، بار دیگر خواستار پایان دادن به درگیری‌ها در غزه شد. پاپ فرانسیس در آیین دعای «آنجلوس» اظهار داشت: هر روز این درد را به دلیل خصومت‌های جاری، هزاران کشته، مجروح و آواره [در غزه] در قلبم احساس می‌کنم.وی باتاکیدبر پیامدهای این درگیری برای کودکان، خواستار آزادی همه اسرا از زمان حمله حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) شد.وی با طرح این سوال که «آیا واقعا فکر می‌کنید که از این طریق می‌توانید دنیای بهتری بسازید و به صلح خواهید رسید؟»، گفت: کافی است! [جنگ غزه را] متوقف کنید!

شمار بالای نظامیان کشته شده آمریکایی در جنگ غزه
مهر/ گزارش روزنامه واشنگتن پست در مورد تعداد بالای نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ غزه که بعضی از آن‌ها دارای تابعیت اسرائیلی نیز هستند، جنجال گسترده‌ای به پا کرده و سوالاتی را در مورد حجم مشارکت آمریکا در این جنگ ایجاد کرده است. واشنگتن پست در این گزارش آورده است که هزاران آمریکایی و همچنین اتباع دو رگه آمریکایی، اسرائیلی در جنگ علیه غزه شرکت دارند.این روزنامه اشاره کرده با وجود اینکه آمریکایی‌ها کمتر از ۲ درصد از جمعیت اسرائیل (جمعیت صهیونیست ها در اراضی اشغالی) را تشکیل می‌دهند، اما ۱۰ درصد از مجموع کشته‌های ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حمله زمینی به غزه نظامیان آمریکایی هستند. روزنامه مذکور به نقل از سفارت آمریکا در قدس اشغالی آورده است که حداقل ۲۳ آمریکایی که در پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی عضویت داشتند، در ماه‌های نخست جنگ در غزه کشته شدند.

مسکو: آلمان برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که آلمان برای جنگ با مسکو آماده می‌شود. مدودف اضافه کرد که هیچ کس نمی‌داند که آیا اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از این ضبط‌های صوتی (صحبت های فاش شده نظامیان آلمانی درباره حمله به پل کریمه) مطلع بوده است یا نه. مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه رسانه‌ای «روسیا تودی»، پیش از این یک فایل صوتی نیم ساعته منتشر کرده بود که شامل مکالمه افسران عالی رتبه نیروی هوایی آلمان درباره این فرضیه است که نیرو‌های اوکراینی از موشک‌های دوربرد آلمانی تاروس برای هدف قرار دادن یک پل کریمه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *