خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام قدردانی رئیس‌جمهور به مردم
رئیس‌جمهور در پیامی با قدردانی از حضور آگاهانه و زمان‌شناسانه ملت بصیر و شریف ایران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: از خدای بزرگ می‌خواهم توفیق دهد همه خادمان مردم به‌ویژه منتخبان خانه ملت، بتوانند گام‌های مؤثری در جهت حل مسائل و مشکلات کشور بردارند و پاسخگوی این همه لطف و محبت مردم عزیز ایران اسلامی باشند. در متن پیام آیت الله رئیسی آمده است: درود و سلام خدا بر شما ملت بصیر و شریف ایران که با ‌حضور آگاهانه و زمان‌شناسانه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، موجب عزت و سربلندی بیش از پیش میهن اسلامی و یأس و سرخوردگی دشمنان این مرز و بوم شدید. وی در این پیام افزود: بدخواهان ایران عزیز همه توان خود را بسیج کرده بودند تا انتخابات ۱۱ اسفند بی‌رونق برگزار شود. حضور پر از ایمان و امید شما مردم فهیم و موقع‌شناس، «نه بزرگ» به جبهه ضدبشری استکبار و پنبه کردن رشته میلیاردها دلار هزینه‌ کرد آنها برای طراحی و اجرای این سناریوی مزورانه بود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این حضور سراسر شور و شعور، ضرب‌شست غیرتمندانه دیگر شما به ایران ستیزان عنود، پس از ضرب‌شست تاریخی‌تان در فتنه اغتشاشات سال قبل بود.
اعلام موعد جدید‌ برای آتش‌بس از سوی بایدن
رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این از احتمال برقراری آتش‌بس در غزه در دوشنبه این هفته (فردا) خبر داده بود، گفت امیدوار است تا ماه رمضان آتش‌بس حاصل شود اما هنوز آتش‌بس قریب‌الوقوع نیست.رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت هنوز مطمئن نیست که اولین بسته کمک چه زمانی به‌صورت هوایی بر فراز غزه پرتاب خواهد شد. جو بایدن درباره تیراندازی نظامیان اسرائیلی به سمت فلسطینی‌ها در حومه یک کاروان کمک به غزه گفت: ما اعتماد داریم که اسرائیل درباره شرایط این حادثه در غزه تحقیق خواهد کرد.

 همشهری
آیت‌الله امامی کاشانی دعوت حق را لبیک گفت
آیت‌الله محمد امامی کاشانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران به‌علت ایست قلبی در سن ۹۲سالگی دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را بر‌عهده داشت.
لیست جامعه مدرسین در تهران حائز اکثریت آرا شد
با اعلام رسمی نتایج انتخابات خبرگان رهبری، لیست جامعه مدرسین در تهران حائز اکثریت آرا شد که به این ترتیب است: محسن قمی، علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، محمود رجبی، علی مومن‌پور، غلامعلی صفایی، محمدعلی موسوی جزایری، قربانعلی دری نجف‌آبادی، غلامعلی نعیم‌آبادی، محمود محمدی عراقی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عبدالجواد ابراهیمی‌فر، احمد دانش‌زاده مومن، سعید صلح میرزایی، محمدرضا ناصری.
شکایت نیکاراگوئه از آلمان به‌خاطر حمایت از صهیونیست‌ها
کشور نیکاراگوئه شکایتی را علیه آلمان در یکی از دادگاه‌های وابسته به سازمان ملل به‌خاطر حمایت‌های مالی و نظامی این کشور از رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آن در غزه تنظیم کرده است.
ادعای تل‌آویو درباره تعلیق حملات به «رفح» و «دیرالبلح»
ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد تعلیق فعالیت‌های نظامی در رفح، جنوب غزه و دیرالبلح تا هفتم مارس (پنجشنبه) با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه آغاز شده است.

 کیهان
ایران آمادگی تبدیل شدن به ‌هاب انرژی بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد
رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار جهانی گاز، به‌خصوص کشورهای همسایه نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به‌ هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.
آیت‌الله رئیسی، در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌ دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است، اظهار داشت: از فرصت استفاده نموده، از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های صنعت گاز طبیعی دعوت می‌نمایم. وی همچنین در بخش ابتدائی سخنان خود با محکوم کردن تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه و حمایت‌های آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی از این نسل‌کشی، ضمن ارائه راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی در راستای متوقف نمودن ماشین کشتار صهیونیست‌ها تصریح کرد: جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است. در یک طرفِ جبهه، ارتشی است که منتظر تسلیحات و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکاست و در طرفِ دیگرِ جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند. کسانی که امروز سکوت می‌کنند، فردا سیلی سختی خواهند خورد. امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است.

 ایران
دستور مخبر برای بسیج دستگاه‌ها برای کمک به سیلزدگان
معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت سیل اخیر در این استان را بررسی کرد و بسیج همه‌جانبه امکانات و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به حادثه‌دیدگان را خواستار شد. مخبر در این ارتباط‌های تلفنی با اشاره به گزارش‌های واصله و حضور مسئولان ارشد دولت در آن استان، ارزیابی دقیق مناطق سیلزده و امکانات لازم جهت امدادرسانی و اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان را ضروری دانست و از مسئولان اجرایی استان خواست نیازهای ضروری جهت پشتیبانی و رفع کمبودهای احتمالی را هرچه زودتر گزارش کنند. وی با توجه به پیش‌بینی‌های جدید برای بارش در روزهای آینده، آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی و استان‌های معین را خواستار شد و بر ضرورت تخلیه روستاهای در معرض خطر و پیشگیری از هرگونه تلفات جانی تأکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ارزیابی سریع خسارات احتمالی را پس از بازگشت به حالت عادی ضروری دانست تا هیأت دولت جهت جبران خسارات وارده به زیرساخت‌ها و اموال مردم اعتبارات لازم را تصویب کند.
رایزنی سفیران ایران و عربستان
علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان و عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. درباره این دیدار که در دفتر سفیر عربستان در ایران انجام شد، عبدالله بن سعود العنزی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «خوشحالم که میزبان جناب آقای دکتر علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی عربستان سعودی در دفتر خود بودم. در این دیدار بسیاری از موضوعات مورد توجه روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

 جمهوری‌اسلامی
دمکرات‌های آمریکا موافق نامزدی برای ریاست‌ جمهوری کشورشان هستند که از اسرائیل حمایت نکند
براساس نظرسنجی جدید خبرگزاری رویترز ایپسوس، ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگانی که خود را دموکرات معرفی کرده‌اند گفتند در انتخابات ریاست ‌جمهوری به نامزدی که از اسرائیل حمایت کند رای نخواهند داد. در برابر این عده، فقط ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به نامزدی که از کمک نظامی به اسرائیل حمایت می‌کند رای خواهند داد.

 وطن امروز
نوبخت، باهنر، عنابستانی و پورابراهیمی مغلوبان انتخابات مجلس
بر اساس اخبار غیررسمی نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل و از یاران شناخته‌شده روحانی در رشت به‌ رغم حمایت‌ علی لاریجانی نتوانست آرای مردمی را به خود اختصاص دهد. محمدرضا باهنر و محمدرضا پورابراهیمی نمایندگان شناخته‌شده مجلس در کرمان هم این بار نتوانستند نظر مردم این استان را به خود جلب کنند و مغلوب شدند. گفته می‌شود علی‌اصغر عنابستانی هم که با ماجرای سیلی به یک سرباز در سال ۹۹ معروف شده بود، از راهیابی به مجلس یازدهم در این انتخابات بازمانده است.
روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی به منزله حمایت مالی از این رژیم است
رئیس‌جمهور در حاشیه هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت الله رئیسی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ضمن انتقاد از انفعال و بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایتگری صهیونیست‌ها گفت: از زمان برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض تاکنون هیچ اقدام عملی موثری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه انجام نشده و همچنان روابط اقتصادی برخی دولت‌های منطقه با رژیم صهیونیستی ادامه دارد. رئیس‌جمهور روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی را به منزله حمایت مالی از این رژیم دانست و با بیان اینکه سیلی اقدامات این دولت‌ها به صورت خودشان خواهد خورد، افزود: این اتفاقات در جهان اسلام در شرایطی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی ضمن تداوم جنایت و نسل‌کشی در غزه به دنبال وقت‌کشی و خرید زمان برای ادامه جنایات خود هستند.
شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط ۲ کشور در بهترین شرایط تاریخ خود قرار دارد، این سطح روابط را موجب افتخار دولت قطر دانست. امیر قطر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با رئیسی ضمن بیان و تشریح آخرین تحولات منطقه تصریح کرد: قتل‌عام مردم بی‌گناه غزه در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه هیچ‌گاه از حافظه تاریخی مردم جهان فراموش نخواهد شد.
غرب جنگ می‌خواهد
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه اظهارات غربی‌ها درباره درگیری مستقیم غرب با روسیه نشان از جنگ‌طلبی آنها دارد، گفت: آمریکا تنها به دنبال منافع خود بوده و توان اندیشیدن به منافع جمعی را ندارد. لاوروف با اشاره به اظهارات اخیر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره درگیری مستقیم غرب با روسیه اظهار کرد: این اظهارات نشان‌دهنده اولویت‌های آشکار غرب است. او با بیان اینکه غرب فقط به دنبال جنگ است، گفت: تنها کافی است به اظهارات مقامات غربی گوش دهید تا دریابید کشورهای غربی تنها به درگیری و جنگ فکر می‌کنند. لاوروف همچنین با اشاره غیرمستقیم به ممانعت آمریکا از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: نباید سازمان ملل را به ‌تنهایی برای فقدان همصدایی در صحنه جهانی مسؤول دانست.

 جوان
۲۵ میلیون نفر معادل ۴۱ درصد مشارکت کردند
فرایند اخذ رأی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی شعب سراسر کشور که از ساعت هشت تا ۲۴ روز جمعه ۱۱ اسفند برای ۲۹۰ کرسی خانه ملت و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان آغاز شده بود، پایان یافت. بر اساس آمار اعلامی ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر شامل ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات بودند که بیش از ۲۵ میلیون نفر از این تعداد معادل ۴۱ درصد در انتخابات مشارکت کردند.
شهادت بسیجی طرح امنیت در منطقه کورین زاهدان
روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بسیجی بومی طرح امنیت عثمان شه بخش در منطقه سرجنگل بخش کورین شهرستان زاهدان توسط اشرار مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. نامبرده برادر شهید گلمیر شه بخش از شهدای سیستان و بلوچستان است و تلاش برای شناسایی عاملان این حادثه در دست اقدام است و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیکر این شهید والامقام امروز ۱۳ اسفند ماه ساعت ۱۰ صبح در روستای گلچاه کورین تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

 خراسان
هزاران نفر از مردم بلوچ و اهل‌سنت پای صندوق‌های رای رفتند
تابناک خبرداد: با اعلام نتایج انتخابات در شهرهای بلوچستان معلوم شده است که هزاران نفر از مردم بلوچ و اهل سنت پای صندوق‌های رای رفتند و نمایندگان مستقل اهل سنت را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند. جالب این که رقابت در بلوچستان بسیار فشرده بوده و بدین معنا است که اقشار، طوایف، گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف بلوچ و اهل سنت در این انتخابات نقش آفرین بودند. این انتخابات صدای هزاران نفر از اهل سنت در سیستان و بلوچستان بود که همانند مولوی عبدالحمید توسط رسانه های انگلیسی و اسرائیلی نه تنها پشتیبانی نمی‌شوند بلکه در یک طراحی پیچیده رسانه‌ای، کاملا سانسور می‌شوند.

 مردم سالاری
احتمال کشیده شدن انتخابات مجلس در تهران به دور دوم
جوهری رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات در تهران با بیان اینکه «این احتمال وجود داد»، اظهار کرد: بر اساس قانون، منتخب مردم کسی است که حداقل ۲۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کند.وی با اشاره به تعیین تکلیف منتخب ۴ حوزه انتخابیه استان تهران گفت: در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنان باید منتظر باشیم چراکه هنوز شمارش آرا ادامه دارد. رئیس ستاد انتخابات استان تهران عنوان کرد: تاکنون درباره ۳۰ نفر نخست بر اساس صندوق‌های شمارش شده اطلاع رسانی شده‌ است. جوهری ادامه داد: طبیعتاً اگر همه این ۳۰ نفر، ۲۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کرده باشند به مجلس راه پیدا می‌کنند، ولی بنا به ادوار گذشته معمولاً این‌چنین نخواهد شد و تعدادی از این ۳۰ نفر به دور دوم رقابت خواهند رفت.وی درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز اظهار کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تایید شورای نگهبان و تعیین وقت از سوی وزارت کشور دور دوم انتخابات را برگزار خواهیم کرد.
احتمال دیدار اردوغان با اسد در مسکو
رسانه‌های ترکیه از احتمال دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با بشار اسد همتای سوری خود در آینده نزدیک در شهر مسکو پایتخت روسیه خبر دادند. روزنامه ترکیه‌ای «ایدنلیک» در این باره نوشت: صفحه جدیدی در روابط میان ترکیه و سوریه گشوده خواهد شد. وزارت خارجه ترکیه نشست‌هایی در خصوص موضوعات سیاسی و دیپلماتیک در سمینار دیپلماتیک آنتالیا برگزار می‌کند.
وی افزود: ترکیه پشت پرده تلاش می‌کند از طریق کانال‌های دیپلماتیک مشکلات دیگر را با گام‌های جدی حل کند. به زودی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ترکیه می‌آید و بر اساس نتایج به دست آمده در آن، موعد برگزاری نشست میان رجب طیب اردوغان و بشار اسد در مسکو تعیین خواهد شد.
دولت سوریه «خروج نیروهای اشغالگر ترکیه از شمال سوریه و پایان دادن آنکارا به حمایت از تروریست‌ها را مقدمه ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا» دانسته و اعلام کرده است که در سایه «تداوم این اشغالگری نمی توان از عادی سازی سخن گفت».

 قدس
اعلان قرمز کوروش کمپانی هنوز صادر نشده
پس از ۱۳ روز، اینترپل جهانی با وجود درخواست ایران هنوز برای امیرحسین شریفیان، مالک فراری کوروش کمپانی اعلان قرمز صادر نکرده است. چهار روز پیش بود که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: در ۲۹ بهمن ماه از طریق پلیس اینترپل اعلان قرمز و جلب مالک شرکت (کوروش کمپانی) صادر شده اما خبرنگار تسنیم گفته است این اتفاق هنوز نیفتاده است.
انفجار «نورد استریم» کار آمریکا بود
«رابرت کندی جونیور» برادرزاده جان اف‌کندی، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده که ترور شد، در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرد آمریکا خط لوله گازی نورد استریم را منفجر کرده است. این سیاستمدار پیشنهاد کرد آمریکا «با روسیه صلح کند» تا گاز روسیه دوباره به اتحادیه اروپا منتقل شود. باوجود انکار واشنگتن، اظهارات کندی اثبات می‌کند آمریکا در انفجار خط لوله نورد استریم – که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد – در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۱ دست داشته است.
فایل‌ لو رفته مکالمه افسران آلمانی علیه روسیه
رسانه‌های آلمانی مدعی شده‌اند به نظر می‌رسد مکالمات لو رفته مقامات ارشد نظامی این کشور درباره کمک به اوکراین برای حمله به پل کریمه، موثق است. سردبیر شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه به‌تازگی فایلی را منتشر کرد که در این فایل ۳۸ دقیقه‌ای چهار افسر آلمانی، درباره جزئیات عملیاتی و اهداف موشک‌های دوربرد «تاروس» که آلمان قرار است به اوکراین ارسال ‌کند، گفت‌وگو می‌کردند.
حادثه دریایی جدید در غرب المخای یمن
سازمان عملیات دریایی انگلیس روز گذشته از حادثه دریایی جدید در غرب یمن خبر داد. بر اساس این گزارش، یک حمله در فاصله ۱۵ مایل دریایی غرب المخا در یمن دریافت شده است. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه مخابره نشده است. همزمان منابع خبری از غرق شدن کشتی انگلیسی «روبیمار» در دریای سرخ که در حمله انصارالله هدف قرار گرفته، خبر دادند.

 ابتکار
بهانه اسرائیل برای توقف مذاکرات آتش بس
رژیم صهیونیستی به قطر و مصر اعلام کرده تا وقتی که حماس فهرست جامعی از اسرای صهیونیست زنده در غزه ارائه نکند، مذاکره‌ای برگزار نخواهد شد. رژیم صهیونیستی در حالی بهانه‌تراشی تازه خود را آغاز کرده که جامعه بین‌المللی خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه و رسیدگی به بحران وخیم در غزه بوده و مخاطرات ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان ساکن غزه لزوم مذاکره را پررنگ‌تر از قبل کرده است. توافق پیشنهادی که با تلاش آمریکا، مصر و قطر شکل گرفته و در پاریس رونمایی شد، شامل آزادی حدود ۴۰۰ اسیر فلسطینی در ازای حدود ۴۰ اسیر صهیونیست است. این توافق همچنین توقف موقت درگیری‌ها در غزه را پیشنهاد می‌کند؛ به‌ نحوی‌ که در ازای هر اسیر زنده‌ای که آزاد شود، توقف درگیری‌ها یک روز دیگر ادامه پیدا کند. این طرح همچنین برنامه‌هایی را برای بازگشت تدریجی شهروندان فلسطینی به نواحی شمالی نوار غزه شامل می‌شود.

 اطلاعات
توافق‌ تازه ایران و روسیه برای توسعه میادین نفت و گاز
وزرای نفت ایران و انرژی روسیه برای امضای قراردادتوسعه میادین نفت و گاز به توافق رسیدند. جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) که دیروز در کشور الجزایربرپا شده بود با نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.ایجاد قطب گازی در قالب پیمان شانگهای در منطقه اوراسیا، توسعه میدان‌های نفت و گاز، پیگیری و اجرای قراردادهای موجود و رفع چالش‌های آنها از مسائلی بود که در این نشست بحث و بررسی شد. همچنین در این نشست مذاکرات مطلوبی درباره امضای قراردادهای تازه به‌ منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های روس انجام و توافق‌هایی محقق شد.
بوحبیب: اسرائیل قدرت حزب‌الله را دست‌ کم نگیرد
وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان با بیان اینکه صلح فقط با خروج اشغالگران صهیونیست از خاک این کشور محقق می‌شود، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد. «عبدالله بوحبیب» گفت صلح با خروج نیروهای صهیونیستی از اراضی اشغالی ما محقق می‌شود. وی تاکید کرد ما خواهان جنگ نیستیم، اما رژیم اسرائیل نباید قدرت حزب‌الله را دست‌کم بگیرد. پیش از این تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که ارتش این رژیم قادر به حمله به لبنان، ایجاد کمربند تا رودخانه لیتانی و حذف اعضای حزب الله که در آن مناطق زندگی می‌کنند، نیست.

 شهروند
جمع‌آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز تا مهر ۱۴۰۳
وزیر آموزش و پرورش از جمع‌آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز تا مهر ۱۴۰۳ خبر داد. رضا مراد صحرائی با تاکید بر اینکه توجه اصلی دولت در توزیع امکانات در مناطق محروم است اظهار کرد: ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز در کشور وجود دارد که اهتمام و تمرکز ما برجمع‌آوری این مدارس تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم بود اما با اقدامات صورت گرفته، تا مهر سال آینده (۱۴۰۳) این مدرس جمع‌آوری و این کار را به سرانجام می‌رسانیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر قطعی ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور افزود: مصوبه اخیر این امکان را ایجاد کرد تا از منطقه جنوب کرمان و جازموریان دانش‌آموزی در کنکور رتبه ۲۶ کسب کند این در حالیست که پیش از این موسسات کنکوری، کتابهای کمک آموزشی و معلمان کنکوری نقش بسیار ممتازی در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور نقش داشتند اما نکته مهم این بود که همه بچه‌ها به این سطح از امکانات و معلم و کتابها دسترسی نداشتند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت گفتند
تسنیم/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله محمد امامی کاشانی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی را به خاندان محترم و بازماندگان و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این عالم متقی و خدوم در طول سالهای متمادی، چه پیش از پیروزی انقلاب در مجموعه‌ی روحانیت مبارز و چه پس از آن در جایگاههای حساس مانند شورای نگهبان، مجلس خبرگان، امامت جمعه‌ی تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه شهید مطهری منشاء خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند، و امید است این همه در نامه‌ی حسنات ایشان مقبول درگاه الهی باشد. خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال آن مرحوم فرماید.

مردم همیشه پای انقلاب ایستاده اند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر وفاداری مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی گفت: این مردم در مراحل مختلف از تاریخ انقلاب بر خلاف میل دشمنان، تبلیغات، برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های نهان و آشکار آنان، پایمردی و وفاداری خود را ابراز کرده‌اند؛ اما این دشمنان هر چند وقت یکبار دچار وسوسه و توهم می‌شوند که می‌توانند این ملت را از مسیر اصلی خود جدا کنند. رئیس جامعه مدرسین قدرشناسی از مردم را در اولویت کارهای مسئولان عنوان کرد و گفت: مشکلات و مسائل این مردم باعث نمی‌شود که اصل و ریشه کار را فراموش کنند و هیچ وقت مسائل اصلی و فرعی را جابجا نمی‌کنند بلکه مسأله اصلی را حفظ می‌کنند و از خود پایمردی نشان می‌دهند تا در سایه پیشرفت کشور و مجال و فرصت به مسئولان و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و عرصه‌های دیگر با تدبیر و برنامه‌ریزی به اهداف عالی دست یابیم. وی در پایان به دوستداران نظام اسلامی اطمینان داد: این ملت پای انقلاب ایستاده و ما هم علاوه بر پایبندی، بر اساس رسالت پیامبر اکرم نگاهمان به مستضعفان عالم و مسلمانان سراسر دنیا است و فکر می‌کنیم که امت اسلامی باید در یک جبهه علیه دشمنان متحد شوند و از کیان اسلام در همه عرصه‌ها دفاع کنند.

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی
اختصاصی/ در پی درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر نمود. دراین پیام آمده است: این عالم مبارز و انقلابی از جمله یاران و وفاداران به امام راحل عظیم الشأن بود که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت و پس از پیروزی نیز با حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی اثرگذار و فعال درخدمت نظام اسلامی بود. نقش‌ آفرینی‌های آن فقیه جلیل القدر در امامت جمعه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های سیاسی، همواره با اخلاص، هوشمندی و متانت همراه بود و این روحانی مجاهد تا پایان عمر در مسیر ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ثابت قدم و استوار بود. جامعه مدرسین رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، مراجع عظام تقلید دامت‌برکاتهم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال خواستار است.

بیانیه جامعه مدرسین در پاسداشت حضور حماسی مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
اختصاصی/ در پی حضور حماسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر نمود: حضور حماسی و آگاهانه مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، صفحه‌ای دیگر بر کتاب افتخارات ملت غیور ایران افزود و ابهت و اقتدار ملت و نظام اسلامی را چون مشتی بر سینه بد خواهان و دشمنان کوبید. قطعا پیروز این انتخابات، مردم بیدار و بصیر هستند که با عزم راسخ خود بر هجمه‌های گسترده رسانه های‌مزدور و بد اندیشان وسوسه‌گر فائق آمدند و مشکلات اقتصادی و دشواری‌های معیشتی نتوانست خللی در اراده آنان ایجاد کند. حضور مردم در انتخابات، نشانه قدر شناسی ملت شریف ایران از نعمت انقلاب اسلامی و انتخابات است و خداوند علیم حق این شاکران را با نظر رحمت خود عطا خواهد کرد. برگزیدگان ملت در این فصل از انتخابات بدانند فرصت برای خدمت محدود و عرصه کار و تلاش بسیار گسترده است. از هم اکنون تلاش خود را آغاز کنند تا با انگیزه‌های خدایی و تعهد به قانون و پیگیری تحقق وعده‌هایشان، بار امانتی را که بر دوش گرفته‌اند به سر منزل مقصود برسانند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تقدیر و تمجید از حماسه آفرینی ملت، از همه‌ی دست اندرکاران برگزاری این انتخابات، کمال تشکر را دارد و بر وجود چنین مردم فهیمی، جبهه سپاس بر آستان الهی می‌ساید. انتخابات و رأی مردم، حاصل روشن اندیشی و مجاهدت و پافشاری امام راحل عظیم الشأن بوده است و امروز رهبر معظم انقلاب در صیانت از مردمسالاری دینی پای در همان مسیر گذاشته است. برای آن امام عزیر علو درجات را مسألت می‌کنیم و اطاعت از ولایت مطلقه فقیه را بر همه منتخبان و آحاد مردم توصیه می‌کنیم.

منتخبان با حل مشکلات، قدردان مردم باشند
رسا/ آیت‌الله غروی با تبریک برگزاری انتخابات با شکوه در سطح کشور گفت: دشمن در موقعیت‌های ویژه، تمام نیروی خود را برای دلسردی مردم به کار می‌گیرد تا حضور مردم در پشتیبانی از انقلاب و نظام اسلامی را کمرنگ کند تا از نظام اسلامی پشتیبانی لازم را نداشته باشند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این بار هم دشمن در آستانه انتخابات تمام نیروهای خود در شبکه‌های تلویزیونی و مجازی فارسی و غیر فارسی را به کار بست تا شرایطی به وجود آورد که حضور مردم در این صحنه حداقلی باشد. وی در توصیه به منتخبان ملت گفت: منتخبان باید نقش صحیح خود را ایفا کنند و تمام همت خود را به کار گیرند؛ این مسئولان باید تمام تلاش خود را در خدمت به مردم و نظام به کار گیرند، مشکلات را بشناسند و از راه‌های درست و معقول آن‌ها را حل کنند تا قدردانی خود از مردمی که با وجود مشکلات وفاداری خود به نظام را ثابت کردند را نشان دهند.

ارتش اسرائیل ۹ نظامی را به دلیل تمرد از جنگ غزه اخراج کرد
تسنیم/ رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد ارتش اسرائیل تصمیم به اخراج ۹ نفر از نظامیان تیپ گفعاتی بعد از تمرد آنها از دستورات انجام ماموریت در نوار غزه گرفت. این نیروها که جمعی از گردان صبار تیپ گفعاتی بودند، به اتهام تمرد در مقابل دستورات مافوق از یگان خود اخراج شدند. این نظامیان که منتظر محکومیت تنبیهی خود هستند به رادیو سراسری رژیم صهیونیستی (کان) گفتند: همقطاران ما در مقابل چشم ما کشته شدند اما وقتی اعتراض کردیم ما را مورد تنبیه انضباطی قرار داده و اعلام کردند حتی ممکن است به طور کامل از ارتش اخراج شویم. به نوشته این رسانه، اداره نظارت بر اخبار نظامی ارتش اجازه انتشار اطلاعات بیشتری در این رابطه را نداد.

هیچکس اسرائیلی‌ها را دوست ندارد
تسنیم/ به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، جنگ در غزه به بسیاری از اسرئیلی‌ها این نهیب را زد که دیگر جایی در جهان پذیرای آنها نیست و هیچکس آنها را دوست ندارد. موشه بن عطار در مقاله‌ای که در روزنامه زمان اسرائیل منتشر شد، اعلام کرد، در شرایط فعلی بسیاری از اسرائیلی‌ها که گذرنامه‌های خارجی دارند، (به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه) خود را در کشورهایی که دارای تابعیت مضاعف آن را دارند هم غریبه خواهند یافت. این نویسنده فاش کرد، در حال حاضر بیش از یک میلیون اسرائیلی در خارج از (فلسطین اشغالی) زندگی می‌کنند، در حالی که بسیاری از آنها تلاش می‌کنند تا اسرائیلی بودن خود را پنهان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *