خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
حضور مردم در انتخابات نشانه زنده بودن کشور است
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران صبح دیروز (جمعه، ۱۱اسفند) در حاشیه حضور در رای‌گیری انتخابات گفت: داشتن نیروی مسلح قوی، تجهیزات پیشرفته و امکانات شرط لازم است ولی کافی نیست. وی افزود: شرط کافی برای این‌که ما بتوانیم امنیت خود را حفظ کنیم و قدرتمندانه مقابل دشمنان بایستیم حضور مردم، همگرایی، وحدت و یکپارچگی است. یکی از عوامل مهم حضور مردم در پای صندوق‌های رای است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران بیان کرد: ما یک روزی باید با سلاح مقابل دشمنان در ۸ سال دفاع‌مقدس و داعشی‌ها و سایر ایستادگی می‌کردیم که به همین شکل عمل شد و امروز با حضور پای صندوق‌های رای همان کار را انجام می‌دهیم. وی افزود: حضور مردم پر کردن خشاب و مشت نیروهای مسلح است که امنیت‌زاست و نباید از آن غفلت کنند. البته به هر گروه یا فردی که دوست دارند رای بدهند، ولی حضور مردم در انتخابات زنده بودن کشور و پشتوانه کشور است.
تحریم، نقض امنیت انرژی است
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازار‌های جهانی مستلزم صلح جهانی و سیاست‌زدایی از تجارت انرژی است. بر این اساس تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعمال هرگونه تحریم یکجانبه یا چند‌جانبه در تعارض با اصول و موازین حقوق و امنیت انرژی است.

 همشهری 
عصبانیت آمریکا از تازه‌ترین موفقیت فضایی ایران
متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین درباره روابط ایران و روسیه، پرتاب ماهواره‌ تحقیقاتی «پارس۱» را نشانه دیگری از تعمیق همکاری نظامی ایران و روسیه دانست و گفت: همانطور که بارها به‌صورت علنی هشدار دادیم این مشارکت برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است. وی همچنین در ادعایی دیگر گفت: ما توانایی خود را برای اقدام در پاسخ به مشارکت نظامی روسیه و ایران در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود نشان داده‌ایم و اگر ایران پا را فراتر بگذارد و موشک‌های بالستیک به روسیه بفروشد، می‌توانم به شما اطمینان دهم که پاسخ جامعه جهانی سریع و شدید خواهد بود.
این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که بارها مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند هیچ پهپاد و سلاحی ازسوی ایران به روسیه به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین ارسال نشده‌ است.
ممانعت آمریکا از صدور بیانیه شورای امنیت علیه تل‌آویو
آمریکا بار دیگر مانع از صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل در خصوص جنایت حمله به صف دریافت‌کنندگان کمک در خیابان «الرشید» غزه شده است. در پی حمله صهیونیست‌ها به فلسطینیانی که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند، شورای امنیت نشستی را ‌پشت درهای بسته برگزار کرده بود.
کلمبیا خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
رئیس‌جمهور کلمبیا پس از کشتار آوارگان فلسطینی در خیابان الرشید در شهر غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی، تمامی معامله‌های خرید سلاح از این رژیم را تعلیق کرده است. گوستاو پترو گفته هنگامی که بیش از ۱۰۰فلسطینی به دنبال غذا بودند، به دست بنیامین نتانیاهو کشته شدند و این ما را یاد هولوکاست می‌اندازد. دنیا باید نتانیاهو را تحریم کند.
فرماندهان اسرائیلی در خفا آتش‌بس می‌خواهند
منابع مطلع می‌گویند فرماندهان امنیتی ارتش اسرائیل مخفیانه خواستار آتش‌بس هستند. رونن برگمان، تحلیلگر امور اطلاعاتی گفته ارتش اسرائیل در گل‌ولای غزه غوطه‌ور است و برخی از فرماندهان ارشد به این نتیجه رسیده‌اند که دستیابی به توافق آتش‌بس و انعقاد قرارداد تبادل اسرا با حماس ضروری است.
بی‌بی‌سی ادعای شهادت ۱۰ هزار عضو حماس را زیر سوال برد
شبکه خبری بی.‌بی.‌سی با بررسی ادعاهای رژیم‌ صهیونیستی درباره تعداد تلفات نیروهای حماس با زیر سوال بردن صحت این ادعا گزارش داده که بارها از ارتش اسرائیل جزئیات روش خود را برای شمارش تلفات ادعایی ۱۰ هزار نفری نیروهای حماس‌ درخواست کرده اما آنها پاسخی نداده‌اند. ارتش اسرائیل در واکنش به تشدید روزافزون انتقادهای داخلی و خارجی به صورت مداوم از تاکتیک‌های خود دفاع می‌کند.
نیاز مبرم ارتش اسرائیل به ۷۵۰۰ نظامی در غزه
منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از اوضاع آشفته ارتش رژیم صهیونیستی با گذشت ۱۴۷روز از جنگ غزه پرده برداشته‌اند. به‌گفته این منابع، ارتش اسرائیل به‌دلیل تلفات سنگین پس از گذشت ۱۴۷روز از جنگ در شوک به سر می‌برد و ستاد کل ارتش درخواست به‌کارگیری ۷۵۰۰ افسر و نظامی به شکل فوری برای تقویت نیروها را گرفته است اما کابینه فقط با جذب ۲۵۰۰نفر به علت کمبود بودجه موافقت کرده است.

 کیهان
چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح جمعه در همان لحظات اولیه آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با حضور در حسینیه امام خمینی و در حضور بیش از صد خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رای خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از انداختن رای خود به صندوق، دو توصیه به ملت ایران کردند، اول؛ درکارهای نیک پیشی بگیرید و در اولین ساعات رای خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم؛ در همه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است رای بدهید و نه کمتر.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. ایشان از خداوند متعال مسئلت کردند که روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود.
شهادت یکی از مستشاران ایرانی
در حمله هوائی روز جمعه رژیم صهیونیستی به بندر بانیاس سوریه، مستشار نظامی سپاه پاسداران در سوریه به شهادت رسید. شهید رضا زارعی از پاسداران منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و سومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان است که سحرگاه دیروز توسط رژیم غاصب صهیونیستی به فیض شهادت نائل آمد. جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است اما گفته می‌شود شهید زارعی در زمینه امور حمل‌ونقل دریایی میان سوریه و ایران فعالیت داشته است.
پاسخ ایران به ادعای رئیس کمیسیون اروپا درباره کمک نظامی به روسیه
هیئت نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) به ادعاهای «اورزولا فون دِرلاین» رئیس کمیسیون اروپا واکنش نشان داد که گفته بود ایران سلاح در اختیار روسیه قرار می‌دهد. در این پیام آمده است: ایران قاطعانه اتهامات بی‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی مبنی بر ارائه هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کند. آن دسته از مقامات نهادهای اروپایی که در قبال نسل‌کشی اسرائیل در غزه سکوت کرده‌اند، هیچ اعتباری ندارند.
مقامات غربی و آمریکایی پیش از این نیز بارها اتهامات بی‌اساس و اثبات نشده را مبنی بر اینکه ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرا می‌دهد تا در جنگ با اوکراین استفاده کند، تکرار کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌طور قوی این ادعاها را رد کرده‌اند و آن را فاقد اعتبار می‌دانند، چرا که با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر ناکامی غرب در جنگ روسیه و اوکراین و همچنین کشاندن پای ایران به این درگیری مطرح می‌شوند.

 ایران
تقدیر وزیر ارشاد از رسانه‌های دولت
روز گذشته همزمان با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ساختمان ایرنا و ایسنا، از روند اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار انتخابات توسط این خبرگزاری‌های دولتی بازدید کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همکاران ما در ایرنا اخبار و دیدگاه‌های همه گروه‌ها با سلایق مختلف را پوشش دادند. دولت نشان داد آنچه برایش مهم است مشارکت است. در طول ۳۰ سال گذشته اکثراً مطبوعات و خبرگزاری‌ها متهم به حمایت از گروه یا جناحی می‌شدند و بعضاً خودشان حزب درست می‌کردند؛ ولی دولت سیزدهم، دولت آیت‌الله رئیسی اصل را بر گسترش مشارکت گذاشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پوشش گسترده تصویری و خبری ایسنا در سراسر کشور و بویژه حضور هنرمندان در تالار وحدت برای مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ تشکر و تأکید کرد: برنامه‌ ریزی حضور هنرمندان در تالار وحدت برای اولین‌بار، کار بزرگی بود که به همت همکاران وزارت ارشاد انجام شد.
همه شرکت‌کنندگان پیروز انتخابات هستند
روز گذشته رئیس‌جمهور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، علاوه بر انداختن آرای خود در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در صندوق‌ها، از بخش‌های مختلف این ستاد بازدید و بر جزئیات اخذ آرا در سراسر کشور نظارت کرد. آیت‌الله رئیسی در سخنانی، همه شرکت‌کنندگان، اعم از مردم و نامزدها را پیروز انتخابات برشمرد و تأکید کرد که رأی مردم برای مجریان و ناظران، حق‌الناس است. علاوه بر رئیس‌جمهور دیگر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی نیز، با حضور در شعب مختلف اخذ رأی، در تهران یا شهرستان‌ها، آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.
شهادت یکی دیگر از مصدومان حادثه تروریستی کرمان
با شهادت یکی دیگر از مصدومان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان تعداد شهدای این حادثه تروریستی به ۹۶ نفر رسید. صابری رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز گذشته از شهادت یکی دیگر از مصدومان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد و اظهار داشت: این بانوی ۵۵ ساله ساکن کرمان در بیمارستان شهید باهنر بستری بود. به گفته وی این مصدوم حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به دستگاه تنفسی وصل بود، کنترل و حس در دست‌ها و پاهای خود را از دست داده بود و ظهر روز ۱۱ اسفند به شهادت رسید.

 وطن امروز
اجرای دقیق‌ قانون اساسی از دلایل افزایش سطح مشارکت است
امام جمعه موقت تهران گفت: تلاش‌ برای اجرای هر چه دقیق‌تر قانون اساسی از دلایل اصلی افزایش سطح مشارکت و ارتقای نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: ارتقای سطح حضور نخبگان در اتخاذ تصمیم‌های اساسی، گسترش قواعد حقوقی، نهادینه‌سازی حاکمیت قانون، اعمال نظارت مردم بر قدرت، کاهش سطح تصدی‌گری دولت و پرداختن به حوزه‌های حاکمیتی‌، سالم‌سازی ادارات و اشاعه فرهنگ شایسته‌سالاری سبب کاهش ناهنجاری‌ها و برخورداری مردم از نشاط اجتماعی و افزایش سطح انگیزه، امید و مشارکت می‌شود.
اگر جنگ به ما تحمیل شود آماده آن هستیم
وزیر خارجه در دولت موقت لبنان گفت: ما تسلیم دستورات اسرائیل نخواهیم شد، نمایندگان بین‌المللی تهدید اسرائیل را به ما رسانده‌اند و پاسخ ما نیز عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین ما بود. به گزارش ایسنا، عبدالله بوحبیب با اشاره به تحولات نظامی با اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان و حملات این رژیم به خاک لبنان گفت: «دولت در حال رایزنی با حزب‌الله است و این رایزنی الزام‌آور است و به معنای وجود تصمیم نهایی نیست». وی در گفت‌وگو با الجزیره در حاشیه شرکت در کنفرانس دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه، با اشاره به اینکه نمایندگان بین‌المللی تهدید اسرائیل را به ما رساندند و پاسخ ما عقب‌نشینی از سرزمین‌های‌مان بود، تاکید کرد: هرگونه حمله اسرائیل به سرزمین‌های ما، شوخی نخواهد بود و این امر به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد. وی اعلام کرد: «ما خواهان صلح در مرزها هستیم و اگر جنگ به ما تحمیل شود، آماده آن هستیم». بوحبیب با بیان اینکه آنچه برای اسرائیل اهمیت دارد بازگشت ساکنان مناطق شمال است که از آنجا آواره شده‌اند، تصریح کرد: ما خواهان راه‌حل کامل با اسرائیل درباره مرز هستیم نه راه‌حل نصفه و نیمه. ما تسلیم دستورات اسرائیل نخواهیم شد. وی تصریح کرد: فرانسوی‌ها ایده‌های خوبی را مطرح کردند که ما در حال بررسی آن هستیم و هفته آینده به آن پاسخ خواهیم داد. وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: «حزب‌ الله و انصار الله اعلام کردند اگر اسرائیل جنگ غزه را متوقف کند، حملات را متوقف خواهند کرد».

 جوان
مشکلات با انتخاب افراد لایق حل می‌شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پس از شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی را نشان دهنده زنده بودن ملت دانست و تصریح کرد: حل مشکل از طریق حضور در پای صندوق است. ایشان روز انتخابات را از روز‌های پربرکت دانست و افزود: ملتی توانایی اداره خود را دارد که سرنوشت خود را با انتخاب افراد اصلح رقم بزند. در صورتی که مردم حضور پرشوری در کنار صندوق‌های رأی داشته باشند، نشان می‌دهد این ملت زنده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه هر ملتی مشکلاتی دارد، اظهار داشت: حل مشکل از طریق حضور در پای صندوق است. افراد خوب و لایقی انتخاب کنید که مشکلات را برطرف کنند. در صورتی که مردم فاصله بگیرند ضربه به نظام خواهد خورد.
کشور با انتخاب افراد اصلح به سعادت می‌رسد
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه همه موظف به نیت پاک و کار خوب هستیم اظهار کرد: موظفیم مسئولان اصلح را انتخاب کنیم. امیدواریم ان‌شاء‌الله مسئولان باصلاحیت، کار را خوب جلو ببرند تا کشور به سعادت برسد و نظام به دست صاحب اصلی آن حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برسد.

 خراسان
محرومیت از اشتغال در خدمات دولتی
بولتن نیوز مدعی شد: ساداتی نژاد وزیر سابق جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در پرونده ۷۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار یورویی واردات نهاده های دامی طی حکم قطعی به سه سال حبس تعزیری و محرومیت از اشتغال در خدمات دولتی محکوم شد.
سوء قصد ناکام به امام جمعه میبد
فرارو نوشت: فردی باانگیزه نامعلوم با یک شیء تیز به امام جمعه موقت میبد، حجت الاسلام والمسلمین حسنی حمله کرد که با دخالت نمازگزاران این سوءقصد ناکام ماند. مهاجم دستگیر شده است.

 مردم سالاری
واکنش ایران به جنایت جدید صهیونیست‌ها در غزه
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی‌ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بیش از ۱۰۰ شهروند فلسطینی که در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه در خیابان الرشید شهر غزه بودند، بر اثر حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰۰ نفر زخمی‌شدند». کنعانی در ادامه نوشت: «زخم غزه از حافظه انسان‌های آزاده جهان و ننگ حمایت و سکوت نسبت به کشتار جمعی و نسل‌کشی از پیشانی مدعیان دروغین حقوق‌بشر در آمریکا و اروپا پاک نخواهد شد».
اشغالگران صهیونیست روز پنج‌شنبه به سمت هزاران شهروند فلسطینی از شمال نوار غزه و از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند که در آخرین آمار، ۱۰۹ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.
پیروزی جورج گالووی در انتخابات میان‌دوره‌ای
«جورج گالووی» سیاستمدار کهنه کار جناح چپ انگلیس که حمایت از غزه را به یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی خود تبدیل کرده بود در انتخابات میان‌دوره‌ای شهر «روچدیل» به پیروزی دست یافت. این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی توانست با انتقاد از محافظه کاران حاکم و حزب کارگر که از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند، حمایت بسیاری را در جامعه مسلمانان شهر روچدیل به دست بیاورد. گالووی توانست برای هفتمین بار وارد پارلمان شود. پیروزی او بر اختلاف نظرات در انگلیس بر سر جنگ غزه تاکید می‌کند.

 قدس
نشست مهم گروه‌های فلسطینی در مسکو
گروه‌های فلسطینی به دعوت دولت روسیه بار دیگر در مسکو جمع شده‌اند. اختلافاتی که از سال ۲۰۰۶ میان فتح و حماس آغاز شده، طی همه این سال‌ها با وجود ده‌ها نشست و میانجی‌گری‌ها حل نشده، باقی مانده است. گروه‌های فلسطینی که برای نشست دو روزه وارد مسکو شده‌اند، اما در بدو ورود در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما در دفاع از مردم خود و مقابله با نسل‌کشی متحد هستیم.

 اطلاعات
از هر تصمیمی که رهبران فلسطین و حماس بگیرند حمایت می‌کنیم
امیرعبداللهیان درباره اوضاع در منطقه و به‌ویژه فلسطین در پاسخ به سئوالی درباره استقبال ایران از آتش‌بس احتمالی در غزه و موضع تهران درباره نقش حماس در آینده این باریکه گفت: ما از توقف نسل کشی و جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه استقبال می‌کنیم. وزیرامورخارجه با اشاره به رایزنی‌های خود با رهبران گروه‌های فلسطینی گفت: من دوهفته پیش با رهبران حماس و برخی از گروه‌های مقاومت فلسطینی در منطقه ملاقات داشتم. آنها ایده‌های بسیار مترقی مطرح کردند که هم تضمین‌کننده حقوق مردم فلسطین است و هم مسیر جنگ را تغییر می‌دهد و می‌تواند تضمینی برای امنیت پایدار در منطقه باشد. وی درباره نقش حماس در آینده حکمرانی در غزه گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که وجود دارد این است که حماس به دنبال یک آتش‌بس پایدار است ولی آنچه که نتانیاهو پیگیری می‌کند یک آتش بس موقت است، چراکه می‌خواهد فقط مشکلات خودش حل شود و به دنبال آزاد کردن اسرای اسرائیلی است . او به آتش بس فکر نمی‌کند، چرا که می‌داند به یک آتش‌بس پایدار یعنی پایان دولت افراطی نتانیاهو و پایان خود نتانیاهوست. امیرعبداللهیان تاکید کرد:از هر تصمیمی که رهبران فلسطین بگیرند و حماس بگیرد ،حمایت می‌کنیم. معتقدیم هرگونه توافقی باید در چارچوب فلسطینی‌ها صورت بگیرد و به توافقی که فلسطینی‌ها و به صورت مشخص حماس از آن حمایت کند، احترام می‌گذاریم.
اسرائیل ۲۵۰۰۰ هزار زن و کودک را در غزه کشته است
واشنگتن برای اولین بار درباره افزایش تعداد کشته های تهاجم اسرائیل به غزه از زبان وزیر دفاع آمریکا اذعان کرد. لوید آستین در این‌باره گفت: اسرائیل از ۷ اکتبر بیش از ۲۵۰۰۰ زن و کودک را در نوار غزه کشته است. وزیر دفاع آمریکا گفت اسرائیل باید تدابیر بیشتری را برای محافظت از غیرنظامیان در غزه اتخاذ کند.گفته می‌شود در جریان یک جلسه استماع در کنگره آمریکا، از لوید آستین در مورد تعداد زنان و کودکان فلسطینی که توسط اسرائیل کشته شده‌اند سؤال شد که او پاسخ داد: بیش از ۲۵۰۰۰.آستین در عین حال فاش کرد که ۲۱۰۰۰ انواع سلاح و مهمات هدایت شونده دقیق از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه توسط آمریکا به اسرائیل ارسال شده است. همزمان وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تعداد غیرنظامیان کشته شده در جنگ غزه بسیار بالاست.
جاسوسی سفیر آمریکا برای کوبا
«ویکتور مانوئل روشا» سفیر سابق ایالات متحده در هاوانا به جاسوسی چندین دهه ای برای کوبا اعتراف کرد.این اعتراف که وزارت دادگستری آمریکا از آن پرده برداشت، یکی از طولانی‌ترین نفوذها در دولت آمریکا توسط یک جاسوس خارجی محسوب می‌شود.روشا که از سال ۲۰۰۰تا ۲۰۰۲سفیر ایالات متحده در کوبا بود در دسامبر ۲۰۲۳به ارتکاب چند مورد جرم فدرال از جمله جاسوسی و استفاده گذرنامه تقلبی متهم شد.

 شهروند
افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات محیط‌زیستی منطقه و جهان
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با وزرای محیط‌زیست کشورهای جهان به افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات و معضلات محیط‌زیست منطقه و جهان تأکید کرد. دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار نیز که به همراه علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای شرکت در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست به کنیا سفر کرده است، افزود: «۱۹ قطعنامه در ۶UNIA پیشنهاد شده بود که یکی از آنها در مورد گرد و غبار بود و توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود. در این مورد یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه کردیم و بعد کنفرانس تهران را داشتیم که بیانیه‌ای در آن به امضای کشورهای منطقه رسید و مفاد آن قطعنامه را به مجمع محیط‌زیست ملل متحد در نایروبی ارسال کردیم که بعد از بررسی دو هفته‌ای این قطعنامه در این مجمع بین‌المللی مطرح شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئولان در برابر این ملت مسئولیت سنگینی دارند
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ عنوان کرد: از همه کسانی که برای برگزاری انتخابات امروز (جمعه ۱۱ اسفند) تلاش کردند تشکر می‌کنم؛ جمع زیادی از دستگاه‌های کشوری، استانی و مردمی برای برگزاری یک انتخابات آبرومند زحمت کشیدند. خدمت به صندوق رای و اعمال حق مردم از پاک‌ترین و زیباترین خدمت‎ها است. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: مسئولان در برابر این ملت مسئولیت سنگینی دارند. باید در مجلس آینده و تلاش‌های همه مسئولان شاهد برداشتن گام‌های جدید و جدی تری برای گشایش در مشکلات جامعه و رسیدگی به نیازهای جامعه و جوانان باشیم.

منتخبان مردم قم در مجلس و خبرگان مشخص شدند
رسا/ عباس ذاکریان فرماندار قم در گفت و گو با خبرنگاران که در محل فرمانداری قم برگزار شد، نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم، کهک و جعفر آباد را به شرح زیر اعلام کرد: ۱- حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با ۱۴۹ هزار و ۲۸۳ رای – ۳۸.۰۲ درصد آرا. ۲- محمدمنان رئیسی با ۱۰۵ هزار و ۱۴۷ رای – ۲۷ درصد آرا. ۳- حجت‌الاسلام قاسم روانبخش با کسب ۷۸ هزار و ۵۴۵ رای – ۲۰.۱۶ درصد آرا. همچنین بنا بر اعلام فرماندار قم، در پایان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با کسب ۲۶۰ هزار و ۹۵۴ رای منتخب استان قم در این مجلس شد. ذاکریان میزان مشارکت مردم قم در انتخابات روز جمعه را ۴۹.۷ درصد عنوان و جمع آمار ماخوذه صحیح در مجلس خبرگان رهبری را ۳۴۷ و ۵۴۰ رای اعلام کرد. وی همچنین تعداد رای صحیح ماخوذه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم را ۳۸۹ هزار و ۷۵۵ رای عنوان کرد.

وزیر خارجه مصر: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قبل از ماه رمضان به آتش‌بس در غزه برسیم
ایسنا/ بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه مصر، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در جلسه‌ای که به بررسی وضعیت نوار غزه در چارچوب فعالیت‌های مجمع دیپلماتیک آنتالیا به میزبانی ترکیه اختصاص داشت،‌ گفت: مصر با شرکای خود تمام تلاشش را برای دستیابی به آتش‌بس قبل از ماه مبارک رمضان با وجود زمان محدود انجام می‌دهد.وی خاطرنشان کرد: «مصر از هشتم اکتبر گذشته اعلام کرده‌است که گذرگاه رفح (با غزه) همچنان باز است، اما تلاش‌های مستمر مصر برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه با موانعی مواجه شده که مانع از ورود این کمک‌ها می‌شود.

روایت‌های اسرائیل درباره حوادث الرشید غزه کسی را متقاعد نمی‌کند
تسنیم/ روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به جنایت صهیونیست‌ها در خیابان الرشید غزه که به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ تن انجامید نوشت: حادثه مرگبار شمال نوار غزه، چه عمدی باشد یا غیرعمدی در جای خود می‌تواند مسیر جنگ بین اسرائیل و حماس را تغییر دهد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به جنایت الرشید غزه گزارش داد: واکنش و موضع گیری اسرائیل در مورد آنچه اتفاق افتاده، با ۱۰ ساعت تاخیر همراه بوده که به سختگی می‌توان پذیرفت (روایت اسرائیل) بتواند کسی را متقاعد کند. بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیستی، حادثه روز پنج شنبه می‌تواند اوضاع را در عرصه‌های دیگر مانند کرانه باختری شعله ور کند.این روزنامه در عین حال پیش بینی کرد که اسرائیل ممکن است با درخواست‌های بین المللی فراگیر و پافشاری بیشتری برای برقراری آتش بس روبرو شود.در اثر حمله وحشیانه روز پنج شنبه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه فلسطینی که در خیابان الرشید غزه منتظر دریافت کمک‌های انسانی بودند، ۱۱۲ شهید و بیش از ۷۰۰ مجروح برجای گذاشت.

استاندارد دوگانه سی‌ان‌ان درباره جنگ غزه صدای کارکنانش را درآورد
ایسنا/ براساس فایلی که به دست اینترسپت رسیده، در جلسه یک ساعته در دفتر سی‌ان‌ان لندن در ۱۳ فوریه، کارکنان از هیاتی از مدیران درباره پروتکل‌های سی‌ان‌ان برای پوشش جنگ غزه و آنچه که آنها به عنوان فضای خصمانه برای خبرنگاران عرب توصیف کردند، سؤال پرسیدند. چند تن از کارمندان و نیروهای ارشد سی‌ان‌ان توصیف کردند که از پوشش خبری جنگ سی‌ان‌ان احساس بی‌ارزشی، خجالت و رسوایی داشتند.هیاتی از مدیران و سردبیران ارشد شبکه خبری سی‌ان‌ان، با ادعای اینکه صحبت‌ها و دغدغه‌های کارکنان را شنیدند، از عملکرد این شبکه دفاع کرده و به موانع مداومی که بر سر راه دسترسی به داخل نوار غزه هست، اشاره کردند.

ایران چهاردهمین قدرت نظامی جهان است
صدا و سیما/ «گلوبال فایرپاور» که یک وب‌سایت تخصصی نظامی برای رده‌بندی قدرت نظامی ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص است، ایران را در رتبه چهاردهم قرار داد.در این رده‌بندی ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، هند، کره جنوبی، انگلیس، ژاپن، ترکیه، پاکستان و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های ۱ تا ۱۰ جای گرفته‌اند. این رتبه‌بندی بر اساس کمیتی موسوم به «شاخص قدرت آتش‌باری جهانی» صورت می‌گیرد که خود با در نظر گرفتن بیش از ۶۰ عامل، اعم از کمیت یگان‌های نظامی، جایگاه اقتصادی، توانمندی‌های لجستیک و عوامل جغرافیایی محاسبه شده است. شاخص قدرت نظامی ایران ۲۲۶۹/۰ محاسبه شده است. به دست آوردن نمره صفر در این شاخص، عالی‌ترین عملکرد نظامی به شمار می‌رود.

در صورت ارائه قطعنامه جدید درباره غزه آن را بررسی می‌کنیم
باشگاه خبرنگاران/ سفیر ژاپن و رئیس دوره‌ای شورای امنیت که از اول مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ کشورش ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، اعلام کرد که در صورت ارائه قطعنامه جدید برای برقراری آتش‌بس در غزه آن را بررسی خواهد کرد. «یامازاکی کازویوکی» اعلام کرد که این شورا هفته آینده (روز پنجشنبه هفتم مارس) نشستی در مورد خاورمیانه خواهد داشت.سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این نشست، فرصتی خواهد بود که وضعیت غزه را بررسی کند.

آغاز رسیدگی به شکایات و تخلفات انتخاباتی به مدت یک هفته
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: به مدت یک هفته پس از انتخابات دریافت شکایات و تخلفات را خواهیم داشت و آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. هادی طحان نظیف، درباره شمارش آرا پس از پایان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: پس از پایان رای‌گیری فرآیند شمارش آرا توسط عوامل اجرایی و ناظران شورای نگهبان آغاز شد.وی اظهار کرد: با ترتیبی که در قانون مشخص شده صندوق‌ها باز شد تا شمارش انجام شود و پس از آن صورت‌جلسه شد تا آمار به وزارت کشور و دستگاه‌های مربوطه داده شود و نظارت شورای نگهبان هم به جای خودش است.طحان نظیف بیان کرد: شورای نگهبان به مدت یک هفته پس از انتخابات دریافت شکایات و تخلفات را خواهد داشت و آن‌ها را بررسی خواهیم کرد سپس بحث صحت انتخابات در دستورکار شورای نگهبان خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر در انتخابات تخلف خاصی صورت نگرفته باشد صحت انتخابات اعلام می‌شود وگرنه براساس ترتیبات قانونی که مشخص شده وارد بررسی‌های بیشتر خواهیم شد.

افسران نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه در اوکراین حضور دارند
ایرنا/ سرگئی لاوروف طی سخنرانی در یک گردهمایی دیپلماسی در آنتالیاگفت : قبل از کودتا در اوکراین، صدها نفر از شهروندان آمریکایی در وزارتخانه‌های این کشور کرسی‌هایی را اشغال کرده بودند، همان طوری که گفته می‌شود، مزدوران خود را در این کشور دارند. اما در واقع افسران نظامی نیز از کشورهای فرانسه و انگلیس در این کشور حضور دارند و ما از این موضوع مطلع هستیم. لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره اعزام نیرو به اوکراین مساله ای جدی است. وزیر خارجه روسیه گفت: بعد از همه تبادل نظرات ناشی از این اظهارات، مکرون گفت از موضع خود عقب نشینی نمی کند. شما گفتید که واشنگتن خود را از چنین موضعی دور نگه داشته اما این درست نیست. در واقع جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چیزی شبیه این را گفت که ما قصد جنگیدن نداریم اما لوید آستین وزیر دفاع این کشور بعد از ترخیص از بیمارستان گفت اگر اوکراین در برابر روسیه شکست بخورد، ناتو چاره ای به جز جنگیدن با روسیه ندارد و این یک مساله جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *