خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مشارکت، اقدامات تروریستی را به امنیت تبدیل می‌کند
وزیر اطلاعات در حاشیه‌ آیین بزرگداشت هفته‌ سربازان گمنام امام‌ زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اظهار کرد: مقوله امنیت در ایران اسلامی، مردم‌پایه است و به همین دلیل همه‌ ما امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند. حجت‌الاسلام خطیب افزود: مردم برای تأمین امنیت کشورشان شهدای عزیزی تقدیم کرده‌اند. وی یادآور شد: مردم عزیز ما، با مشارکت در انتخابات، انواع توطئه‌ها، فتنه‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان کشور را به امنیت تبدیل می‌کنند.
نرخ مشارکت در نظرسنجی‌ها رشد داشته است
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: طبق نظرسنجی‌ها روند افزایشی را برای مشارکت مردم درانتخابات شاهد هستیم. وی افزود: موظف هستیم زمینه برگزاری انتخابات آگاهانه و پرشور را برای جامعه فراهم کنیم و راه‌اندازی ۲۰۰ کانال درهمین راستا بوده است‌. درعین‌حال پس از آن‌که تبلیغات نامزدها ازطریق ۲۰۰کانال شروع شد، شاهد هستیم که این روند مشارکت در نظرسنجی‌ها رشد بیشتری داشته است.

 همشهری
برخورد قاطع دستگاه قضایی با جرائم انتخاباتی
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه:
با هرگونه اراده مخل در امر انتخابات برخورد و از حقوق ملت حفاظت و صیانت می‌کنیم.
دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر پیشگیری از وقوع جرائم، تخلفات و عدم‌اغماض نسبت به تخلف یا جرم انتخاباتی نشان‌دهنده این عزم راسخ و عاجل است.
متهم پرونده نیشکر هفت‌تپه از هیچ‌گونه ارفاق‌های قانونی (مرخصی) استفاده نکرده و به بیرون از زندان هم اعزام نشده‌است.
یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به عراق مقابله قاطع و بی‌امان با تروریسم بوده‌ است.
بابک زنجانی اکنون در زندان به‌سر می‌برد و درباره اینکه آیا او از زندان آزاد می‌شود؟ باید بگویم که اعمال ماده ۱۱۴ قانون مجازات برعهده مقام رسیدگی‌کننده است و اگر شرایط مقرره محقق شود و آن را احراز کنند، تصمیم را اعمال می‌کنند.
بسیاری از اطلاعات منتشر شده ازسوی گروه هکری، جعلی و مخدوش است.
اموال شرکت کوروش کمپانی در تهران و کیش و نقاط دیگر براساس قانون توقیف شده‌است.
حشدالشعبی نقشه آمریکا را در غرب عراق خنثی کرد
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: نیروهای حشدالشعبی در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه مستقر شده و با پیگیری یک راهبرد محافظتی روند نفوذ عناصر تروریست را در عراق به میزان ۹۵ درصد کاهش دادند. وعدالقدو گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال آن بودند که منطقه‌های مرزی را در غرب عراق به میدان درگیری و محلی برای نفوذ عناصر تروریست تبدیل کنند اما با فداکاری‌های گسترده نیروهای حشدالشعبی ناکام ماندند.
شکست اسرائیل در ۳ جبهه مختلف
فریدمن، تحلیلگر آمریکایی گفته جایگاه اسرائیل در میان کشورهای متحد آن، به سرعت در حال افول است؛ در باتلاق جنگ غزه گیر کرده و از محور مقاومت در شمال، جنوب و شرق نیز شکست خورده است. فریدمن به افزایش فراخوان‌های مردمی برای جلوگیری از حضور نمایندگان اسرائیل در رویدادها و مسابقات بین‌المللی دانشگاهی، هنری و ورزشی اشاره کرده و گفته دولت‌های متحد اسرائیل در همه جای دنیا از سوی شهروندان خود، به‌خاطر حمایت از تل‌آویو، مورد سؤال هستند.
جهان، افسار اسرائیل را بکشد
رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: جهان و کشورهای عربی باید افسار رژیم صهیونیستی را بکشند و مانع از حمله این رژیم به شهر رفح شوند. اسماعیل هنیه گفت: ما به صهیونیست‌ها و آمریکا تأکید می‌کنیم اهدافی را که در میدان نتوانستند محقق کنند، به‌رغم تمام فشارها هرگز نمی‌توانند با حیله‌های سیاسی، آن را به‌دست آورند.

 کیهان
هرکس ایران را دوست دارد باید در انتخابات فعال باشد
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از رأی اولی ها و خانواده های شهدا:
جوانان عزیز بدانند که صندوق واقعی رای و حضور با انگیزه، با شناخت، باتوقع و امیدوارانه مردم در انتخابات، آسان به دست نیامده و حاصل مجاهدت‌ها و فداکاری‌های طولانی ملت در مبارزه با استبداد و رژیم طاغوت است.
آمریکا، ‌سیاست‌های اغلب اروپایی‌ها،‌ صهیونیست‌های خبیث، سرمایه‌داران و کمپانی‌های بزرگی که با انگیزه‌ها و به دلایل گوناگون با دقت مسائل ایران را پیگیری می‌کنند، بیش از هر چیز دیگری از حضور مردم در انتخابات و قدرت مردمی ایران بیمناک‌اند.
احدی را متهم نمی‌کنیم اما به همه یادآور می‌شویم که باید به انتخابات از زاویه امنیت ملی و نه گروهی و جناحی نگاه کرد و هر کس کشور و ملت و امنیت ملی را دوست دارد بداند که اگر انتخابات ضعیف برگزار شود همه ضرر می‌کنند و هیچ‌کس سودی نخواهد برد.
مجلس قوی، قادر به انجام کارهای بزرگ و برداشتن گام‌های بلند خواهد بود همچنان‌که انتخابات قوی و پرشور ریاست جمهوری، دست رئیس‌جمهور را برای انجام کارهای بزرگ باز می‌کند.
رأی ندادن هیچ فایده و نتیجه‌ای ندارد اما حداقل در رأی دادن احتمال فایده وجود دارد اگرچه ما معتقدیم رأی دادن حتماً فایده و دستاورد دارد.
رأی ندادن هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند ضمن اینکه برای خود فرد هم ضرر دارد چون اگر رأی ندهید، دیگران رأی می‌دهند و فردی را که شما مایل به انتخاب او نیستید انتخاب می‌شود در صورتی که شما با رأی خود می‌توانستید جلوی انتخاب این فرد را بگیرید.
اصلح کسی است که در تقیّد به دین و عمل و تشرّع دینی بهتر و جلوتر باشد، به استقلال کشور و وابسته نشدن به قدرت‌ها اصرار بیشتری داشته باشد، به مبارزه با فساد عقیده جدی داشته باشد، و نسبت به منافع ملی جدی‌تر باشد یعنی منافع ملی و اسباب عزت و آسایش و پیشرفت ‌کشور را بر منافع شخصی و تعصبات جناحی ترجیح دهد.
مردم تعیین تکلیف‌کننده همه امور هستند
بهادری جهرمی اظهار کرد: مردم تعیین تکلیف‌کننده همه امور هستند. با انتخابات، رویکردهای کشور مشخص می‌شود و مردم به نمایندگان وکالت می‌دهند که به نیابت از آنها در مجلس تصمیم‌گیری کنند. هرچه مشارکت بیشتر باشد و انتخاب‌ها دقیق‌تر، هوشمندانه‌تر و عالمانه‌تر باشد، آثار داخلی و بین‌المللی در زمینه امنیت، ثبات و همبستگی ملی خواهد داشت.

 ایران
دعوت از همه آحاد ملت برای حضور پرشور در انتخابات
رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران، برگزاری ۳۷ دوره انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و انتخاب همه نهادها و بخش‌های حکومت و حتی نوع نظام سیاسی و قانون اساسی با مراجعه به آرای عمومی را یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرد: همه زیرساخت‌ها و مقدمات برای برگزاری پرشور و باشکوه سی و هشتمین دوره انتخابات در کشور فراهم و آماده است.آیت‌الله رئیسی، مراجعه به آرای عمومی در مسائل مهم و افزایش مشارکت مردم در انتخابات را راهبرد نظام و موجب افزایش سرمایه اجتماعی دانست و با اشاره به راهبرد دشمن برای ایجاد یأس و تردید میان مردم و کاهش مشارکت، ابراز امیدواری کرد مردم با مشارکت گسترده در انتخابات یکبار دیگر دشمنان نظام را ناامید و امید دوست‌داران جمهوری اسلامی ایران را مضاعف کنند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پشتوانه مردمی خود، کشوری مستقل، آزاد و مبتنی بر آرای مردم است، به ایجاد زمینه مناسب و عادلانه برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات از جمله در رسانه ملی اشاره و از همه آحاد ملت دعوت کرد به شکل پرشور در انتخابات حضور یابند. وی همچنین با اشاره به کاهشی شدن شاخص‌های تورم نقطه به نقطه و سالانه در ماه‌های اخیر افزود: مسئولان مراقبت کنند که سوداگری برخی افراد سودجو در بازارهای قاچاق ارز، باعث اختلال در روند کاهشی نرخ تورم نشود.
استقبال ۴۶ میلیون نفر از کالابرگ الکترونیک
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استقبال خوبی از طرح کالابرگ الکترونیک صورت‌ گرفته است، گفت: ۱۵ میلیون خانوار از این طرح استقبال کرده و کالا برگ خریداری کرده‌اند که جمعیتی بالغ بر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه ماه اول طرح کالابرگ الکترونیک تا ۱۷ اسفند است، افزود: هر کس کالابرگ خود را نگرفته است، می‌تواند به هر کدام از ۲۱۰ هزار فروشگاه تعیین شده در سراسر کشور مراجعه و خرید کند، البته اشخاصی که بالاتر از دهک ۷ هستند مشمول نیستند.
تولید روزانه ۵ هزار خودرو
وزیر صمت، با بیان اینکه تعادل خوبی در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد، اظهارکرد: روزانه بیش از ۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. عباس علی آبادی درباره واردات خودرو نیز گفت: تاکنون حدود ۶۶ هزار خودرو ثبت سفارش شده و در مسیر انجام است و خودروسازان نیز در حال وارد کردن خودرو هستند. وی همچنین زیان‌ده بودن ساعتی یک و نیم میلیارد تومانی یکی از خودروسازان را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم چنین شرایطی در هیچ یک از خودروسازان حاکم باشد، بویژه که درحال تعادلی کردن بازار هستیم.

 وطن امروز
عزم دولت در حمایت از تولید جدی است
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه عزم دولت در حمایت از تولید جدی است، افزود: نمونه بارز این حمایت در کاهش بخشنامه‌ها و مقررات مرتبط با تولید و تجارت کشور است. محسن منصوری افزود: شخصا با بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران در نشست‌های تخصصی و رودررو قبلا صحبت کرده‌ام و با این مشکلات آشنایی دارم. وی گفت: در ۱۱ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش صدور بخشنامه داشتیم.
احداث کریدور شمال – جنوب نقش راهبردی برای کل منطقه دارد
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک همکاری بین ۲ کشور برای مسؤولان جمهوری اسلامی ایران، همچنین روسیه اهمیت اساسی دارد، افزود: اجرای برخی از این پروژه‌ها برای منطقه فرصتی استثنایی است که احداث کریدور شمال -‌ جنوب و توسعه بنادر جنوبی ایران نقشی مهم و راهبردی نه تنها برای ۲ کشور، بلکه کل منطقه دارد. مخبر با بیان اینکه «از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ارتقای جدی مناسبات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ۲ کشور اتفاق افتاده است»، گفت: مواضع مشترک تهران و مسکو در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا در منطقه بسیار مناسب است و امیدواریم به نجات مردم مظلوم غزه منجر شود. وی به اهمیت اجرا و احداث کریدور شمال – جنوب برای پیشرفت و توسعه کشورهای ایران و روسیه، همچنین منطقه اشاره و تاکید کرد: مقامات ایرانی به صورت هفتگی پیگیر میزان اجرا و پیشرفت کریدور شمال – جنوب و خط ریلی رشت – آستارا هستند که این نشانگر اهمیت این پروژه بزرگ در ایران است و امیدواریم با همکاری طرف روسی اجرا شود و تکمیل کریدور شمال – جنوب سرعت بیشتری بگیرد.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز با تاکید بر اینکه گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری همفکر، دوست و همسایه روسیه اهمیت بسیار اساسی دارد، تصریح کرد: با اراده و نظر مثبت رهبران ۲ کشور حجم روابط و مناسبات فی‌مابین بویژه در دولت آیت‌الله رئیسی بشدت ارتقاء یافته است.

 جوان
فهرست‌های خلق‌الساعه را به رسمیت نمی‌شناسیم
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در همایش بزرگ جبهه نیرو‌های انقلاب در سالن حجاب تهران، با بیان اینکه خط قرمز ما ادب و شخصیت اسلامی است، گفت: جمهوری اسلامی از روز اول با مردم به وجود آمد و حفظ شده است. رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، آزادی انتخابات را دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: پیش از انقلاب مجلس آزاد نداشتیم و انتخابات معنا نداشت. حدادعادل با اشاره به راهبرد شورای ائتلاف در انتخابات گفت: ما در شورای ائتلاف سیاست ورزی را بر سه اصل عقلانیت، معنویت و عدالت استوار کردیم و راه ما هم راه امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مطهری است و وفادار به آرمان‌های شهدایی همچون سردار سلیمانی هستیم. وی افزود: با کسانی که با بددهنی، تهمت و توهین می‌خواهند جلب توجه کنند، میانه‌ای نداریم. رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب تأکید کرد: فهرست‌های خلق الساعه و بدون مجوز وزارت کشور را به رسمیت نمی‌شناسیم.
فقط عضو شورای ائتلاف هستم
محمد باقر قالیباف با اشاره به وعده‌های خود در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: در آن دوره گفتیم که در حال خیزش اقتصادی هستیم و برای حرکت اقتصادی قانونگذاری کردیم یا قوانینی را که مانع بود اصلاح کردیم. سرلیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اعلام کرد: غیر از شانا در هیچ لیستی عضو نیستم و گفته‌ام لیست‌هایی که در آن اسم من گنجانده شده خلاف قانون و وحدت‌شکن هستند.

 خراسان
کمترین تورم پیش نگر از ابتدای ۱۴۰۱
تازه ترین داده های مرکز آمار ایران که دیروز منتشر شد حاکی از آن است که در پاییز امسال، تورم فصلی تولیدکنندگان با رقم ۶.۳ درصد به کمترین میزان خود از ابتدای ۱۴۰۱ رسیده است. این رقم نشان می‌دهد احتمالاً در ماه های زمستان امسال با جهش تورم روبه‌رو نخواهیم بود. این گزارش همچنین رشد هزینه های تولیدکنندگان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته را ۴۳.۶ درصد نشان می دهد.
پیشنهاد فرزین به بریکس درباره پیام‌رسان بانکی مشترک
رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیشنهاد ایران به اعضای بریکس این است که پول و نهادهای مشترک و نظام‌هایی مثل سوئیفت و FATF برای خودمان در بریکس ایجاد کنیم و به سمت مبادلات پولی با کشورها حرکت کنیم.محمدرضا فرزین اظهار کرد: باتوجه به این که مسئولیت بریکس با روسیه است، پیشنهاد کردیم و پیشنهادمان در حال بررسی است که به سمت پول و نهادهای مشترک برویم و در بریکس بتوانیم سوئیفت و نظام پیام‌رسان بانکی داشته باشیم. همچنین ما اعضای بریکس برای خودمان FATF داشته باشیم.

 مردم سالاری
رئیس جمهور ایران پس از ۱۴ سال به الجزایر سفر می‌کند
آیت الله رئیسی در راستای تقویت همکاری‌های کشورمان با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همسو، بامداد شنبه در رأس هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی، به دعوت رسمی عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر عازم الجزیره پایتخت این کشور خواهد شد.سفر رسمی رئیسی چهارمین سفر روسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر است که با فاصله‌ای حدودا ۱۴ ساله پس از سفر سال ۱۳۸۹ رئیس دولت دهم انجام می‌شود.
در روز نخست این سفر رئیس جمهوری در هفتمین نشست «مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز» شرکت و سخنرانی خواهد کرد و در حاشیه این اجلاس با دیگر سران و مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت. رئیس جمهوری در روز یکشنبه به طور رسمی از سوی «آقای عبدالمجید تبون» در کاخ ریاست جمهوری الجزایر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. دیدار و گفت وگو با همتای الجزایری و برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ۲ کشور و امضای چند سند همکاری مشترک از جمله برنامه‌های روز دوم سفر رئیسی است.
دیدار اولیانوف با نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سفیر و نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل در دستور کار نشست آتی شورای حکام با همتای ایرانی خود در وین دیدار کرد.
میخائیل اولیانوف در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: با محسن نذیری‌اصل، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کردم و تعدادی از مسایل مربوط به نشست آتی شورای حکام را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری در گزارش فصلی محرمانه خود که بخش‌هایی از آن توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است، اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است.

 قدس
هشدار درباره طوفان الاقصی دوم
یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر مدعی شد ارزیابی‌هایش حاکی از آن است جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) قصد دارد ماه رمضان را به «مرحله دوم هفتم اکتبر» (طوفان‌الاقصی دوم) تبدیل کند. او گفت: هدف اصلی حماس سوء‌استفاده از ماه رمضان با تمرکز به مسجدالاقصی و قدس است تا این ماه را به مرحله دوم طرح خود که در هفتم اکتبر آغاز شد، تبدیل کند. این هدف اصلی حماس است که توسط ایران و حزب‌الله تقویت می‌شود.
شرکت‌های صوری که ارز دولتی گرفتند
اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پرونده‌های متعدد در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده که افراد زیر پوشش شرکت‌های صوری ارز دولتی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی و حتی پیش از آن ارز به نرخ دولتی دریافت کرده‌اند. او افزود: درپرونده‌های بسیاری فرایند قضایی طی شده و در برخی موارد ۱۰ سال از صدور رأی گذشته اما نمی‌توانیم اجرا کنیم چون شرکت صوری و کاغذی بوده است.

 ابتکار
درخواست وزیر نفت از مردم
وزیر نفت با بیان اینکه تا این لحظه در هیچ جای کشور در بخش خانگی قطعی گاز و افت فشار نداشتیم از مردم خواهش کرد که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. اوجی عنوان کرد: ما هیچ وقت در اسفندماه این موج سرمای شدید و یخبندان را نداشتیم و خیلی از دوستان می‌گویند واقعا مساوی با سرمای سیبری است. این سرمای شدید در همه استان‌های کشور که در خیلی جاها یخبندان و تا یک متر برف وجود دارد باعث یک جهش مصرف در گاز شد که تا این میزان سابقه نداشته است. وی با بیان اینکه تا این لحظه همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همکاران ما شبانه‌روز درگیرند و در سکوهای عملیاتی، پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل گازی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت و توزیع در حال فعالیتند و الحمدلله هیچ جای کشور قطعی و افت فشار گاز نداشتیم.

 اطلاعات 
بایدن: من یک صهیونیست هستم
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا که دولتش با انتقادات جهانی به دلیل حمایت از اسرائیل در کشتار مردم غزه مواجه است، در یک اظهارنظر جدید گفت من یک صهیونیست هستم. بایدن ضمن تاکید بر صهیونیست بودن خودش، خواستار حرکت اسرائیل به سمت راهکار دو دولتی شد و گفت: این تنها راهی است که در نهایت اسرائیل بقا می‌یابد، البته من مدت‌ها قبل به خاطر اینکه این حرف را زدم به شدت مورد انتقاد قرار گرفتم. بایدن افزود: شما برای اینکه بخواهید صهیونیست باشید نیازی نیست یهودی باشید و به همین دلیل من یک صهیونیست هستم. وی گفت: اگر اسرائیل نباشد هیچ یهودی در جهان امنیت نخواهد داشت.رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعا کرد که عربستان سعودی آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است و اردن، مصر و شش کشور دیگر دارند روی این موضوع کار می‌کنند و خود من هم در حال کار کردن با قطر هستم.

 شهروند
تل‌آویو بدون حمایت آمریکا حتی یک ساعت قادر به ادامه جنگ نیست
وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری المیادین ادامه سیاست نفاق آمریکا در خصوص تجاوز به غزه را محکوم و تاکید کرد که اگر آمریکا از حمایت نظامی و تسلیحاتی از رژیم اشغالگر دست بردارد، اسرائیل حتی یک ساعت قادر به ادامه جنگ نخواهد بود. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو تاکید کرد: « مسئولان ارشد سازمان ملل متحد که چند ماه قبل نسبت به کشته شدن یک دختر ایرانی جار و جنجال راه انداخته بودند، حالا نسبت به جنگ و نسل‌کشی و تجاوز به حقوق بشر در غزه سکوت کرده‌اند و کمیته حقیقت‌یاب تشکیل نمی‌دهند.»
هزینه سنگین آمریکا برای حفاظت از ۲ قاتل سردار سلیمانی
اسنادی که به تازگی افشا شده‌اند نشان می‌دهد دولت بایدن بیش از ۱۲ میلیون دلار در یک سال برای محافظت فیزیکی از «جان بولتون» و «رابرت او برایان» دو مشاور امنیت ملی سابق آمریکا هزینه کرده است. با آنکه در این سند نامی از ایران به میان نیامده، اما شبکه «سی‌بی‌اس» می‌گوید حفاظت فیزیکی از این دو نفر به تهدیدهای بالقوه از طرف ایران ارتباط دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

باید در انتخابات حضور فعال داشت
ایرنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولین شهرستان آمل، اظهار داشت:‌ امروز همه ما موظفیم وحدت خود را حفظ کنیم، نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم. ما هم امیدواریم ذات اقدس الهی، شهدای ما را با شهدای صدر اسلام محشور کند.وی در ادامه گفت: اول اینکه ما حق شناس و قدردان خون های پاک شهداء باشیم ، دوم در همه مناسبت ها و عناوینی که در استقلال ، امنیت و بزرگی مملکت،دخیل اند مثل انتخابات و غیر انتخابات حضور فعال داشته باشیم، سوم این نکته را بدانیم که ما مردان ایران، مردان بزرگی هستیم، شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم؛ این وکلای ما، این مسئولین ما، باید بدانند که این گونه اداره کردن ها با گرانی و امثال ذلک، در شأن ملت ما نیست و نباید ملت این قدر رنج بکشند، ما آن قدر قدرت داریم که بتوانیم خودمان را خوب اداره کنیم.آیت الله جوادی آملی اظهار داشت:‌ در همه مسائل اجتماعی ما باید به فکر استقلال،امنیت، عظمت و جلال و شکوه کشور باشیم و نبینیم که خدای ناکرده یک جهانی نسبت به دین و امثال ذلک بی مِهر است، برای اینکه شرف ما به وسیله همین ها است؛ حالا یکی از نمونه ها مسئله انتخابات است.

۱۱ اسفند شاهد حضوری حماسی و پاسخ قاطع به دشمنان خواهیم بود
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری استمرار حرکت انقلاب اسلامی را نیازمند حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری عنوان کرد و گفت: در صورتی انقلاب ما پویا و بالنده خواهد بود که نگاه، اراده و آرای مردم در کنار انقلاب اسلامی باشد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را یکی از مظاهر ظهور و حضور مردم در عرصه انقلاب توصیف و تصریح کرد: مردم انقلابی ما از آغاز انقلاب تاکنون ثابت کرده‌اند که وفادار به این انقلاب بوده و خواهند ماند؛ این مردم هر جا که دشمن تلاش خود را در دلسرد کردن مردم بیشتر کرده است، مقابل اهداف و توطئه‌های او ایستاده‌اند.
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: یازده اسفند شاهد حضور حماسی مردم و پاسخ قاطع این ملت به دشمنان نظام اسلامی هستیم که اگر چه ممکن است مشکلاتی در مسیر زندگی داشته باشیم اما اصل را فدای مسائل دیگر نمی‌کنیم؛ انقلاب و استمرار آن برای ما اصالت دارد و حفظ این انقلاب و دستاوردهای آن جزو اولویت‌های اصلی ما است.

انتخابات کلید پیشرفت و پنجره‌ای برای امید آفرینی است
رسا/ آیت‌الله کعبی تصریح کرد: مدیران با ارتقاء سطح سلامت نظام اسلامی و توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و بالا بردن سطح امید و بستر سازی برای مشارکت رقابتی و سالم می‌توانند مشارکت قوی را فراهم کنند.این نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأیید بیش از ۷۵ درصد داوطلبان به وسیله شورای نگهبان اظهار داشت: همه چیز در رقابت و نگاه‌های متنوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای انتخاب فراهم است.وی انتخابات را نقطه تلاقی سلیقه‌های متنوع و انتخاب برتر برای حل مشکلات و تحول توصیف کرد و ابراز داشت: انتخابات کلید پیشرفت و پنجره‌ای برای امید آفرینی است؛ صندوق انتخابات تردید و دو دلی و یأس و ناامیدی را از بین می‌برد.عضو جامعه مدرسین گفت: خوشبختانه با شور و شوق انتخاباتی که در روزهای اخیر ایجاد شده است امیدواریم که سطح مشارکت مردم هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قوی‌تر از گذشته برگزار شود.

مسؤولان و دلسوزان کشور باید حضور مردم در انتخابات را پاس بدارند
رسا/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مبانی فقهی شرکت در انتخابات، تصریح کرد: حفظ نظام، حفظ مصالح کشور، قاعده نفی سبیل و تقویت نظام قواعدی هستند که می تواند مبنای فقهی شرکت در انتخابات باشند و با توجه به عناوین ثانویه می توان حکم به وجوب داد. آیت الله علیدوست با بیان اینکه مسؤولان و دلسوزان کشور باید حضور مردم را پاس بدارند، افزود: لازم است مسؤولین برای انتخابات آینده زمینه را برای حضور بهتر مردم آماده کنند از این رو تبلیغات و روشنگری مهم است و لازم است که عملکردهای مثبت به مردم، بدون هیجان بیان شود. اگر حاکمیت مبنای کار خود را بر شفافیت قرار دهد حضور مردم تضمین شده است.

رایزنی آستین و گالانت درباره غزه
ایسنا/ وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)در بیانیه‌ای گفت لوید آستین، وزیر دفاع این کشور و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی تلفنی درباره نیاز مبرم به وارد نمودن کمک‌های بشردوستانه بیشتری برای غیر نظامیان در غزه مذاکره کردند.طرفین همچنین درباره نیاز به گشایش مسیرهای جدید برای ارسال کمک‌ها به شمال نوار غزه بحث و تبادل نظر کردند.پیش از این، وبگاه اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که در کاخ سفید نگرانی فزاینده‌ای در خصوص خطر قحطی در نوار غزه وجود دارد که از هفتم اکتبر گذشته در معرض جنگ ویرانگر رژیم اسرائیل قرار گرفته است. این پایگاه اینترنتی آمریکایی اشاره کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با سخت‌تر شدن ارسال زمینی کمک‌های بشردوستانه در حال بررسی ارسال کمک‌های هوایی به نوار غزه است.

«پارس_۱» پرتاب و در مدار تزریق شد
ایسنا/ امروز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند، ماهواره پارس_۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد. پارس_۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی، از سری ماهواره‌های تحقیقاتی – سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

روایت رسانه‌ عبری از تبعات ویرانگر گشودن جنگی فراگیر با حزب الله
مهر/ المیادین به نقل از تحلیلگران روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که در صورت وقوع درگیری جدی با جنبش حزب الله لبنان هیچ فردی در اسرائیل نمی‌تواند تحلیل درستی از تبعات ویرانگر این جنگ داشته باشد.هاآرتص با اشاره به قدرت ویرانگر یگان موشکی حزب الله نوشت: در صورت گشوده شدن جنگی فراگیر با حزب الله، حملات موشکی ویرانگر مقاومت اسلامی لبنان به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل شاهد فروپاشیدن زیرساخت‌ها در اسرائیل خواهیم بود. این روزنامه می‌افزاید: با آغاز جنگ، تل آویو باید خود را منتظر گشوده شدن جبهه‌ای فراگیر در منطقه از سوی گروه‌های مقاومت کند. به گزارش المیادین، این روزنامه عبری در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: با ورود تل آویو به خط درگیری جدی و فقدان حمایت مستقیم آمریکا در جنگ احتمالی یک سناریوی وحشتناک برای تل آویو رقم خواهد خورد و این واقعیتی وحشتناک و سناریوی جهنمی برای اسرائیل در صورت آغاز درگیری جدی با نیروهای حزب الله خواهد بود.

اربیل به یک سرکرده گروهک تروریستی مخالف ایران پاسپورت اعطا کرده است
باشگاه خبرنگاران/ برخی منابع خبری عراق از اقدام اربیل به اعطای شناسنامه و گذرنامه به «مصطفی هجری» سرکرده گروهک تروریستی مخالف ایران خبر دادند.در این باره، وبسایت «المطلع» به نقل از منابع آگاه در عراق نوشت: مقامات اربیل گذرنامه عراقی را از سال ۲۰۰۸ به مصطفی هجری اعطا کردند و در سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۴ تمدید شد.منابع کردی در توجیه اعطای گذرنامه و شناسنامه به مصطفی هجری رئیس گروه سرکرده موسوم به «دموکرات کردستان» عنوان کردند اعطای گذرنامه به دلیل حضور چندین ساله هجری در عراق است.بر اساس این گزارش، موضوع اعطای گذرنامه و شناسنامه عراقی به سرکرده‌های مخالف ایران بار دیگر موضوع تابعیت غیر عراقی‌ها با شناسنامه عراقی را در محافل رسانه‌ای این کشور مطرح کرد.پیش از این، طرف‌های عراقی مقامات اقلیم کردستان را به اعطای تابعیت عراقی به برخی از مخالفان کُرد، عناصر نیرو‌های دموکراتیک سوریه یا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مستقر در مرز مشترک عراق و سوریه متهم کرده بودند.این در حالی است که طبق قوانین عراق، اعطای شهروندی عراق منحصراً در اختیار وزیر کشور (مستقر در بغداد) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *