خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دشمنان نمی‌خواهند مردم در انتخابات شرکت کنند
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شریف در سخنانی درخصوص انتخابات گفت: دشمنان ما که از ابتدای انقلاب هر کاری کردند تا مانع پیشرفت ایران اسلامی شوند، نمی‌خواهند مردم در انتخابات شرکت کنند، اما ما هستیم که برای مسائل کلان خودمان می‌خواهیم تصمیم بگیریم و قرار نیست از خارج برای ما تصمیم بگیرند.وی خطاب به دانشجویان تأکید کرد: خودتان را برای ساخت آینده کشور آماده کنید؛ درحالی‌که دشمنی‌ها همیشه وجود داشته است. هرچند در جاهایی که سرعت رشدمان کم بوده هم با سوءتدبیرها و سوءمدیریت‌های خودمان مواجه هستیم که باید آنها را برطرف کنیم. طحان ‌نظیف بیان کرد: اعداد و ارقام این دوره انتخابات هم آثار گویایی دارند، به گونه‌ای که بیش از ۷۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان تعیین صلاحیت شدند و به‌تنهایی ۴۰۰ نفر از تایید صلاحیت‌شدگان دهه هفتادی هستند. وی افزود: برای هر کرسی مجلس بیش از شش نفر خانم تاییدصلاحیت شدند. همچنین جناح‌های مختلف سیاسی و احزاب گوناگون برنامه‌های خود را به مردم معرفی می‌کنند و بستر برای همه جریانات سیاسی و افراد فراهم است. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت مجلس تأکید کرد: مجلس می‌تواند گره‌ها را از پیش پای مردم بردارد. آنها می‌توانند مشکلات کشور را بررسی و برای آینده ریل‌‌گذاری کنند. درواقع انتخابات، انتخاب آینده است که چه شیوه‌ای اهمیت دارد.

 همشهری
۴۰ اقدام مهم مجلس یازدهم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحقق ۱۹وعده انتخاباتی در مجلس یازدهم تأکید کرد که در ۴۴ ماه فعالیت مجلس یازدهم، ۴۰ اقدام مهم انجام شده‌است.
دستور انتخاباتی قاضی‌القضات
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای‌عالی این قوه به همه مسئولان قضایی دستور داد در راستای کمک به سلامت و امنیت انتخابات، تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با بخش‌های مربوط در دستگاه‌های مختلف، نهایت همکاری را به‌عمل آورند.
انتخابات؛ صحنه نبرد با دشمنان
سردار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران گفت: دشمنان تلاش می‌کنند مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند؛ اما ملت می‌دانند که این نبردی سیاسی بین ما و دشمنان ماست که خواهان از بین رفتن‌مان هستند. روز جمعه باشکوه‌ترین حماسه سیاسی در ایران خلق می‌شود.
تأثیر انتخابات پرشور بر تقویت قدرت دفاعی
سردار رضا طلائی‌نیک، سخنگوی وزارت‌دفاع گفت: یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تحکیم قدرت دفاعی و ملی ایران، مشارکت گسترده مردم در انتخابات است. مردم باید حضور در انتخابات را جهادی سیاسی و ملی برای تقویت قدرت دفاعی و ملی درنظر بگیرند.

 کیهان
قطع هرگونه همکاری با اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است که از سوی همه دولت‌ها باید انجام شود
وزیر امور خارجه گفت: ما معتقدیم ارسال سلاح برای تداوم نسل‌کشی در غزه خطای نابخشودنی است و قطع هرگونه همکاری به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری با رژیم آپارتاید اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است که از سوی همه دولت‌ها و کشورها باید انجام شود.
امیر عبداللهیان که برای شرکت در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سوییس سفر کرده، روز دوشنبه در نشست جانبی فلسطین در حاشیه بخش عالی‌رتبه اجلاس شورای حقوق بشر، عنوان داشت: فاجعه دیگری در غزه در حال وقوع است و آن شروع برنامه تهاجم گسترده این رژیم به رفح می‌باشد، یعنی منطقه‌ای که اکنون نیمی از جمعیت انسانی نوار غزه در آن پناه گرفته‌اند. وی افزود: بی‌تردید این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت‌های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت. اما چگونگی و کیفیت نقش‌آفرینی تک‌تک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که در رابطه با این نسل‌کشی آشکار اتخاذ می‌کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد.
پیکر آیت‌الله موسوی بجنوردی در حرم امام راحل به خاک سپرده شد
پیکر آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی روز دوشنبه پس از تشییع و اقامه نماز میت با حضور علما، خانواده و شاگردان وی در حرم امام راحل به خاک سپرده شد. عضویت در شورای عالی قضائی و هیئت عفو زندانیان از سوی امام خمینی؛ از جمله مسئولیت‌های آیت‌الله موسوی بجنوردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. وی همچنین یکی از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود.

 ایران
شناسایی و اجرای بخش‌های مغفول قانون اساسی
آیت‌الله رئیسی روز گذشته در جمع مدیران معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور یافت و ضمن بازدید از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای این معاونت، گزارش عملکرد و اقدامات بخش‌های مختلف این معاونت را استماع و نکات و توصیه‌های کاربردی را در راستای ارتقای کارآمدی و بهبود عملکرد این مجموعه مطرح کرد. این نکات و توصیه‌ها، موارد و بخش‌های متنوعی را شامل می‌شد. رئیس‌جمهور در جمع معاونان و مدیران معاونت حقوقی، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات مجموعه مدیران و کارشناسان معاونت حقوقی که دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند، مأموریت اصلی این معاونت را دفاع از حقوق دولت و مردم بر محور احقاق حق عنوان کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر ضرورت توانمندسازی بخش‌های مختلف دولت برای تشخیص و دفاع از حقوق دولت، به معاونت حقوقی ریاست جمهوری توصیه کرد، ضمن دنبال کردن استیفای همه حقوق دولت، دستگاه‌های اجرایی را نیز از نظر حقوقی توانمند کند تا بتوانند از وقوع اقدامات مغایر با قوانین در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کنند و معاونت حقوقی نیز بتواند در جایگاه ستادی با فراغ بال بیشتری، کار پایش و نظارت حقوقی را انجام دهد. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مسئولیت قانونی جایگاه ریاست جمهوری برای اجرای قانون اساسی، معاونت حقوقی را مکلف کرد، بخش‌هایی از قانون اساسی را که مورد غفلت واقع شده، شناسایی و زمینه حقوقی لازم را برای اجرای کامل و دقیق آن فراهم کند.
دولت لیست انتخاباتی ندارد
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر اینکه وظیفه دولت اجرای دقیق چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب است، گفت: دولت در انتخابات هیچ لیست و جریانی ندارد. خلجی با اشاره به تلاش‌های گسترده و فشرده دولت در ماه‌های گذشته برای برگزاری انتخابات امن همراه با رقابت، سلامت و مشارکت تأکید کرد: وظیفه دولت به عنوان مجری انتخابات اجرای دقیق ۴ راهبرد انتخاباتی ابلاغی رهبر انقلاب است.
بررسی روابط دوجانبه در دیدار سفیر ایران با نخست‌وزیر عراق
دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای از دیدار «محمد شیاع السودانی» با محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و رایزنی آنان درباره روابط دوجانبه خبر داد. در این دیدار روابط دوجانبه و راه‌های تقویت و توسعه آن در همه زمینه‌ها به نحوی که منافع متقابل دو کشور دوست حاصل شود، مورد بررسی قرار گرفت. السودانی در این دیدار تأکید کرد: دولت عراق آماده توسعه روابط با همه کشورهای منطقه است.

 وطن امروز
حمله دقیق موشکی حزب‌الله به پادگان البغدادی اسرائیل
حزب‌الله لبنان طی یک بیانیه اعلام کرد در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شریف آن، ساعت ۳:۱۰ بامداد دیروز نیروهای اسرائیلی را در مقر البغدادی و اطراف آن با سلاح موشکی هدف قرار داده است. در این بیانیه تأکید شده موشک‌ها با دقت بالا و مستقیم به هدف اصابت کرده است. حزب‌الله لبنان از هشتم اکتبر (۱۶ مهر) تنها یک روز پس از آغاز عملیات توفان الاقصی در غزه، رویارویی با دشمن صهیونیستی را آغاز کرده و بارها مواضع اشغالگران را با موشک و سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و به اعتراف رسانه‌های صهیونیستی، دست‌ برتر خود را در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به نمایش گذاشته است. در پی انتشار بیانیه حزب‌الله لبنان، صبح دیروز رسانه‌های اسرائیلی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال جولان اشغالی و احتمال نفوذ پهپادی مقاومت لبنان به این منطقه خبر دادند. سپس ادعا شد ۲ هدف مشکوک هوایی که از لبنان عبور کرده و وارد حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی شده بودند، شناسایی و رهگیری شدند.
مرعشی: با علی مطهری همکاری کردیم
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما برای تهیه لیست نامزدها در تهران با علی مطهری همکاری داشتیم و به ایشان مشورت دادیم. حسین مرعشی روز دوشنبه درباره معرفی فهرست کارگزاران در انتخابات به ایرنا گفت: حزب کارگزاران در حوزه‌هایی که نامزد تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب داشته باشد، کاندیدا معرفی می‌کند. وی بیان کرد: در حوزه‌های انتخابیه کشور در قالب حزب کارگزاران سازندگی و در حوزه‌هایی که کاندیدای تایید صلاحیت شده وجود داشته باشد که صلاحیت آنها را تایید کنیم، مسؤولیت آنها را در قبال مردم بپذیریم و سابقه اصلاح‌طلبی یا عضویت در یکی از احزاب اصلاح‌طلب را داشته باشد، کاندیدا معرفی خواهیم کرد. مرعشی با بیان اینکه مردم را دعوت می‌کنیم برای تحول در روند توسعه و سازندگی کشور در انتخابات شرکت کنند، تصریح کرد: در استان کرمان از ۱۰ کرسی نمایندگی مجلس، ۹ کرسی رقابتی است و ما کاندیدا داریم.

 جوان
پیش بینی علی مطهری؛ مشارکت از دوره گذشته بالاتر خواهد بود
علی مطهری گفت: به خاطر حوادث سال‌های گذشته، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان مهم تلقی می‌شود و حامل پیامی برای دنیا خواهد بود و شرایط دنیا و منطقه و جهان به‌گونه‌ای است که دنیای شرق و غرب نگاه به انتخابات ایران دارد؛ لذا باید توجه ویژه‌ای به انتخابات پیش رو داشته باشیم؛ صرف نظر از اینکه چه گروهی پیروز میدان هستند. این نامزد انتخاباتی افزود: حجاب مسئله اول کشور ما نیست و مردم به خاطر ایمان و اعتقادی که به اسلام دارند، حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و این موضوعی نیست که ما بخواهیم کشور را درگیر آن کنیم و نظام هم قائل به آن نیست. ما در کشور پدیده بی‌حیایی نداریم البته برخی افراد هنجارشکن هستند. مطهری در ادامه گفت: فهرست صدای ملت یک فهرست مستقل است و وابستگی به اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و از همه جناح‌ها در این فهرست حضور دارند و تکمیل فهرست با مشورت هیچ یک از این گروه‌ها نبود و برای حمایت با هیچ گروهی صحبت نکردیم. هرکس بخواهد می‌تواند از این فهرست حمایت کند. وی درباره میزان مشارکت، بیان داشت: قرائن نشان می‌دهد که مشارکت زیاد بالا نیست، اما نظرسنجی‌ها حکایت از این مهم دارد که مشارکت مردم در انتخابات از دوره گذشته بالاتر خواهد بود، اما اینکه ۷۰ درصد مشارکت داشته باشیم، بعید به نظر می‌رسد.
بیانیه تبیینی شورای ائتلاف
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی درباره فهرست مشترک نامزد‌های این شورا با جبهه پایداری بیانیه‌ای منتشر کرد.
در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: در تنظیم این فهرست سعی بر این بوده است تا از میان بیش از ۱۲۰۰ نفری که به حضور در این فهرست اظهار تمایل کرده بودند زنان و مردانی مؤمن و متعهد، سختکوش و دانشمند، پاکدست و پرکار و دلسوز و مردمی و دارای شخصیت اخلاقی و متین و به دور از افراطی‌گری زیان‌مند برای معرفی به شما برگزیده شوند. بعضی از خصوصیات و امتیازات این فهرست از این قرار است:
۱- بیست و چهار نفر از ۳۰ نفر دارای درجه دانشگاهی دکتری هستند که اکثر آنان یا هم‌اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند یا سابقه تدریس دارند و بعضی نیز استاد نمونه بوده‌اند.
۲- در این ۳۰ نفر، شش زن حضور دارند و میانگین سنی کل نامزد‌ها ۴۲ سال است که هشت سال جوان‌تر از فهرست خود ما در مجلس یازدهم است.
۳- طیف تخصص‌های نامزد‌های معرفی‌شده بدین شرح است: علوم سیاسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت استراتژیک، پزشکی و داروسازی و فناوری‌های دارویی، مهندسی سیستم‌های انرژی، مطالعات زنان و خانواده، فلسفه تطبیقی، حقوق، دفاعی و امنیت ملی و فیزیک هسته‌ای.
علاوه بر این هر چهار روحانی این فهرست، علاوه بر تحصیلات حوزوی از تحصیلات دانشگاهی در حد دکتری برخوردارند.

 مردم سالاری
۲۵۰ هزار نفر وظیفه تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند
میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور گفت: ستاد امنیت انتخابات کشور به موازات ستاد انتخابات کشور زیر نظر وزیر محترم کشور تشکیل شد و خوشبختانه شرایط برگزاری انتخابات از لحاظ امنیتی در وضعیت خوبی است. وی افزود: دستگاه‌های مربوطه همچون فراجا، بسیج، سپاه، ارتش، اطلاعات و… وظایف خود را جهت برگزاری انتخابات به خوبی انجام داده‌اند. بیش از ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند.
رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور ادامه داد: وظایف دستگاه‌های مختلف توسط استانداران تقسیم بندی شده است و امنیت صندوق‌ها در اقصی نقاط کشور از جمله در مناطق سخت گذر پیش بینی شده است و کنترل مرزها و اشراف اطلاعاتی خوبی صورت گرفته است. میراحمدی خاطرنشان کرد: به لطف خداوند هیچ دغدغه امنیتی برای انتخابات نداریم و ان‌شاءالله انتخابات پرشوری خواهیم داشت و مردم ما همچون همیشه دشمنان را ناکام خواهند گذاشت.
بیانیه مهم ۶ماده‌ای نُجَباء
شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل نجباء با انتشار بیانیه‌ای نکاتی را درخصوص راهبرد مقاومت در مقابله با اشغالگران آمریکایی و هدف قرار دادن صهیونیست‌ها خطاب به طرفداران مقاومت مطرح کرد.
وی در بند نخست این بیانیه‌ ۶ماده‌ای تصریح کرد: تصمیمات جبهه مقاومت عراق، اسلامی و جهادی بوده و تمام مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد؛ ما این ثبات را از کربلا داریم و در آخر ضمن ادامه تلاش برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و اخراج اشغالگران از عراق، یا پیروز می‌شویم یا شهید. این بیانیه می‌افزاید: مقاومت عراق نقش به‌سزایی در جنگ غزه ایفا کرده و شهدای بسیاری تقدیم کرده و همین خون‌ها موجب ثبات ما در مسیر آزادی و خونخواهی از آمریکای خائن شده است؛ آمریکا از این جنایت‌ها در عراق که سرزمین مقدسات است، پشیمان خواهد شد.
دبیر کل نُجَباء در بند سوم بیانیه‌ خود خاطرنشان‌ کرد: ما رایزنی با حکومت خود در خصوص اعلام برنامه زمانی برای عقب‌نشینی اشغالگران را رد نمی‌کنیم اما تأکید می‌کنیم خروج آن‌ها از طریق گفت‌وگو یک توهم است و آمریکا، این شیطان متجسم در قالب یک حکومت، تنها زبان زور و سلاح را متوجه می‌شود. وی در ادامه متذکر شد: توقف حملات، تاکتیکی موقت برای بازیابی موقعیت و آرایش نیروهاست و با توجه به وجود مزدوران و خائنین که برخی اطلاعات مقاومت را به آمریکایی‌ها دادند، در جهت حفاظت از برادرانمان، این آرامش، آرامش قبل از طوفان است.

 قدس
صیانت از آرای مردم، خط قرمز دولت
رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور از معاونان استانداران و رؤسای ستادهای انتخابات استان‌‌ها خواست عوامل اجرایی انتخابات را از هرگونه ایجاد شبهه، القای انتخاباتی و جهت‌گیری له یا علیه نامزدها به عنوان یک تخلف انتخاباتی، برحذر دارند. عارف‌پور، صیانت از آرای مردم و حق و حقوق رأی‌دهندگان را از دیگر وظایف شرعی و قانونی عوامل دست اندرکار انتخابات نام برد و آن را خط قرمز وزارت کشور و دولت دانست.
دوران هیمنه غرب به پایان خود رسیده است
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد عصر هیمنه غرب به پایان خود رسیده است. وی درخصوص تنش‌های ژئوپلتیک کنونی در جهان و روابط اروپا با کشورهای جنوب جهانی گفت: «در صورت تداوم تنش‌های ژئوپلتیک جهانی کنونی، به‌ویژه در اوکراین، آینده اروپا ممکن است تیره و تار شود. دوران هیمنه غرب عملاً به پایان رسیده و اگرچه این امر در تئوری قابل درک بود، اما ما تمامی نتایج عملی را از این واقعیت جدید استخراج نکردیم».

 ابتکار
تعداد شهدای غزه به ۲۹ هزار و ۷۸۲ تن رسید
وزارت بهداشت غزه در گزارش آماری روزانه از تعداد شهدا و مجروحان تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای صد و چهل و سومین روز اعلام کرد رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ کشتار علیه خانواده‌ها در نوار غزه انجام داد که ۹۰ شهید و ۱۶۴ مجروح برجای گذاشت.
براساس بیانیه این وزارتخانه، تعدادی از قربانیان همچنان زیر آوار و در جاده‌ها هستند و اشغالگران مانع رسیدن خدمه آمبولانس و دفاع مدنی به آنها می‌شوند. براساس این بیانیه، تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به ۲۹ هزار و ۷۸۲ شهید و ۷۰ هزار و ۴۳ مجروح رسیده‌است.

 اطلاعات
الحشد الشعبی ضامن امنیت عراق است
رهبر جریان حکمت ملی عراق در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی از سوی آیت‌الله العظمی سیستانی گفت: الحشد الشعبی نقش مهمی در تقویت توان امنیتی و نظامی عراق داشت و ضامن امنیت این کشور است.
«سید عمار حکیم» تأکید کرد: نقش فتوای جهاد دفاعی که مرجعیت عالیقدر دینی، آیت‌الله العظمی سیستانی صادر کرد به بخش نظامی و تسلیحاتی و تغییر معادله بازدارندگی در برابر حمله داعش در عراق منحصر نمی‌شود، بلکه این فتوا بازتاب دهنده ابعاد ارزشی و انسانی و فداکارانه‌ای فراتر از تصورات جهانی بود که در آن زمان انتظار فروپاشی عراق را داشتند.
وی در ادامه عنوان کرد: در این میان شکل‌گیری و تشکیل الحشد الشعبی نقش مهمی در تقویت توان دیگر تشکیلات امنیتی و نظامی قهرمان عراق داشت و روح تازه‌ای در آنان دمید و بر روحیه آنان افزود.
اسرائیل توان نابودی برنامه هسته‌ای ایران را ندارد
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به ناتوانی این رژیم در ضربه‌زدن به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد.اولمرت گفت: اسرائیل فقط می‌تواند به جاده‌ها یا پل‌ها ضربه بزند اما تجهیزات یا مهماتی که بتواند به برنامه هسته‌ای ایران آسیب برساند را در اختیار ندارد. اولمرت افزود: نیروی هوایی اسرائیل نمی‌تواند با حمله نظامی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، چراکه هواپیما با برد کافی ندارد.
او ادامه داد: تاسیسات هسته‌ای ایران، ۵۰تا ۶۰ متر زیر زمین قرار دارند و همین مساله باعث شده در برابر هرگونه حمله نظامی در امان باشند. این اظهارات درحالی بیان شده است که مقامات رژیم صهیونیستی و در راس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم بارها با ادعاهایی ازجمله «مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهیم شد»، تلاش‌ کرده‌اند افکار عمومی جهان را فریب داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نظامی جلوه دهند.
مصرف بنزین به رکورد روزانه ۱۳۲ میلیون لیتر رسید
اوجی وزیر نفت اظهارداشت: همزمان با کاهش شدید دمای هوا و استمرار شبکه گازرسانی کشور، شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پخش فرآورده‌های نفتی بیش از ۱۳۲ میلیون لیتر بنزین را در تعطیلات اخیر توزیع کردند.
وی ادامه داد : با وجود سرمای شدید در کشور در روزهای اخیر هیچ‌یک از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع کشور دچار اختلال و کمبود سوخت نشد و همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همزمان با تأمین بنزین به‌صورت شبانه‌ روزی، سوخت مایع نیروگاه‌های کشور را هم در این ایام به نحو احسن تأمین کرده‌اند.

 شهروند
تعداد ثبت‌نام‌کنندگان قطعی حج تمتع از ۵۳ هزار نفر عبور کرد
تعداد ثبت‌نام‌کنندگان قطعی حج تمتع ۱۴۰۳ از مرز ۵۳ هزار نفر عبور کرد. حداقل هزینه این سفر معنوی ۱۶۲ و حداکثر قیمت آن ۱۸۸ میلیون تومان تعیین شده است.بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام از واجدین شرایط و متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ١۴٠٣ در کاروان‌های سراسر کشور از یکشنبه گذشته آغاز شد و بیش از ۵٣ هزار و ۶٧٩ نفر تا دیروز برای ثبت‌نام قطعی و انتخاب کاروان اقدام کردند.
ظرفیت پذیرش سربازان نخبه در سازمان صنایع هوایی فراهم شد
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: «ظرفیت پذیرش سربازان نخبه برای استخدام در سازمان صنایع هوایی فراهم شده است.»
امیر خواجه‌فرد یکی از برنامه‌های سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را استفاده از ظرفیت سربازان نخبه در حوزه‌های تخصصی دانست و افزود: «این امکان با هماهنگی سازمان نخبگان، در دو گروه کسری خدمت و جایگزین خدمت انجام می‌شود و سربازان نخبه این فرصت را دارند تا مسائل طراحی‌شده از سوی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را حل و دانش خود را به صنعت تبدیل کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم با حضور در انتخابات حماسه دیگری خلق خواهند نمود و دشمنان را ناامید می‌کنند
پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار عده‌ای از فضلای حوزه علمیه به‌ مناسب نیمه شعبان گفتند: امروز عده‌ای زبان دشمن در داخل شده اند و همان حرفها را تکرار می‌کنند و حرکت بزرگ امام راحل را زیر سؤال می‌برند من باید عرض کنم حرکت امام که متکی بر خدا و اخلاص خود ایشان و حمایت مردم بود ماندگار خواهد بود. این مرجع تقلید ضمن محکوم کردن بعضی از حملات به امام و کار ایشان، افزودند: اگر جاهلانه سخن می‌گویند باید در یک فضای علمی و منطقی پاسخ داد و روشنگری کرد اما اگر دنبال فتنه هستند باید برخورد نمود، بنده هم معتقدم کاستی ها و مشکلاتی وجود دارد اما مگر می‌شود این همه خدمت و پیشرفت را نادیده گرفت و سیاه نمایی کرد و با دروغ و اهانت و تهمت همه چیز را کتمان کرد و افکار عمومی را دچار تردید در این مسیر کرد و خواسته دشمن را تکرار نمود و به دروغ دیگران را متهم می‌کنند که دست از انقلاب و امام و ولایت فقیه برداشته اند در حالی که ما مصمم‌تر از قبل فکر امام عزیز را دنبال می‌کنیم. آیت‌الله العظمی نوری همدانی شرائط فعلی کشور و منطقه را حساس دانسته‌ و فرمودند: تمام دشمنان دست در دست هم نهاده‌اند تا انتخابات را تحریم کنند اما مردم ما با در نظر گرفتن این شرائط با حضور خود حماسه دیگری خلق خواهند نمود و دشمنان را ناامید می‌کنند. ان‌شاءالله با انتخاب افراد اصلح و متخصص و متدین مشکلات موجود از جمله مسائل فرهنگی و اقتصادی را حل خواهند کرد.

دعوت آیت‌الله العظمی سبحانی از مردم برای حضور پای صندوق رأی
حوزه/ آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی مردم را دعوت به حضور پای صندوق رأی کرد متن کامل این پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. خدا را سپاسگزاریم که در این روزهای عزیز و گرامی به برکت اعیاد مبارک مـاه شعبان، نزولات آسمانــی بخش اعظم کشور را فرا گرفته و امت اسلامی را مشمول رحمت بیکران خود قرار داد .با توجه به اینکه ایام پیش رو، ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است که رکن مهمی در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، از عموم مردم و طبقات مختلف درخواست می‌شود، برای اصلاح امور و حلّ مشکلات کشـور، افراد مؤمن، لایق و متعهد و آگاه را انتخاب نموده تا به خواست خداوند متعال از این طریق آنچه که مشکلات معیشتی و غیره دامنگیر شده است برطرف گردد. بالاخص که طرف مخالف، خواهان عکس آن است و قیام بر این امر مهم، پاسخ عملی برخواسته آنهاست.

مسئولان گلایه مردم را مورد توجه قرار دهند و برای حلش اهتمام بورزند
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه این انقلاب حلقه وصل میان بعثت، غدیر، عاشورا و عصر ظهور است، افزود: دشمن با طراحی برنامه به دنبال ایجاد فاصله میان مردم و انقلاب است، لذا باید هوشیار باشیم. وی تصریح کرد: معنای بعد اعتقادی انتظار این است که هر روز نام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را زمزمه کنیم. لذا حضرت را آنگونه که هست بشناسیم. نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه در عصر انتظار نباید دست به روی دست گذاشت و هر شخصی به اندازه توانایی اش برای این انقلاب تلاش کند. رئیس جامعه مدرسین گفت: مسئولان گلایه مردم را با دقت مورد توجه قرار دهند و برای حل شان اهتمام بورزند. آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه کارکرد مجلس خبرگان رهبری برای روز مبادا است، خاطر نشان کرد: مجلس خبرگان بعد از رحلت امام، شخصیتی برومند و هوشمند، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را انتخاب کرد که نظیر این شخصیت در دنیا نمی توان پیدا کرد.

انتظار و مهدویت با جوان و جوانی گره خورده است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در حرم مطهر حضرت شیخ صدوق، گفت: انقلاب اسلامی تجلی‌گاه انتظار امام زمان است. اگر اعتراض و نقدی وجود دارد که درست و به‌جا هم هست و مسئولان باید بشنوند و پیگیری کنند تا به نتیجه برسد و اصلاح شود، اما نباید فراموش کنیم که این انقلاب ریشه در اسلام و دین دارد و باید حفظ شود و امتداد پیدا کند. مدیر حوزهای علمیه با تأکید بر بها دادن به جوانان گفت: انتظار و مهدویت با جوان و جوانی گره خورده است. امام زمان در هنگام ظهور با وجود سن زیاد، در سیمای جوان ظاهر می‌شود و اصحاب ایشان همچنین عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: جشن انتخابات نیز با حضور پرشکوه ملت در ۱۱ اسفند در پای صندوق‌های رای به شکوه و اقتدار هر چه بیش‌تر جمهوری اسلامی ایران خواهد انجامید.

واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران
ایسنا/ متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای خبرگزاری رویترز درباره رویت گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مبنی بر این که چه واکنشی به کاهش سطح «اورانیوم نزدیک به سطح بمب» ایران دارد که در این گزارش به آن اشاره شده، گفت: تا جایی که می‌دانم، این گزارش هنوز علنی نشده است و من درباره گزارشی که هنوز منتشر نشده، نظری نمی‌دهم. میلر گفت: اما ما همچنان نگرانی‌هایی جدی درباره تداوم گسترش برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تولید مداوم اورانیوم با خلوص بالا داریم که هیچ دلیل غیرنظامی موثقی ندارد.

سفر محرمانه مقامات صهیونیست به قاهره برای هماهنگی عملیات نظامی در رفح
ایسنا/ وبگاه عبری «واللا» گزارش داد که رؤسای ستاد ارتش اشغالگر و آژانس امنیت عمومی (شین بت) اخیرا در چارچوب هماهنگی در خصوص عملیات نظامی در رفح از قاهره بازدید و با تعدادی از مقامات ارشد مصری دیدار کردند. بر اساس آنچه این وبگاه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داده‌است، هدف از این دیدار انتقال این پیام بود که اسرائیل اقداماتی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که عملیات نظامی مورد انتظار در رفح، آوارگان فلسطینی را به سینا سوق نخواهد داد.

طرح رسمی برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین وجود ندارد
مهر/ رئیس‌جمهور فرانسه گفت که رهبران اروپایی درباره امکان اعزام نیروهای نظامی به اوکراین گفت‌وگو کردند، اما هنوز اجماعی وجود ندارد. در همین ارتباط، امانوئل ماکرون در نشستی خبری در حاشیه کنفرانس حمایت از اوکراین در پاریس وجود طرحی رسمی از پیش تعیین شده برای ارسال نیروهای زمینی به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه را رد کرد، اما در عین حال تأکید کرد که هر چیزی ممکن است رخ دهد.

موشک‌های دقیق حزب‌الله تهدید راهبردی غیرقابل تحمل است
فارس/ «آویگدور لیبرمن» عضو کنست و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در سخنانی هشدار داد که حزب‌الله تهدید راهبردی واقعی برای اسرائیل به شمار می‌آید. وزیر جنگ سابق اسرائیل در ادامه سخنانش گفت: «اگر معادله با حزب‌الله را تغییر ندهیم هیچ نفر از ساکنان در شمال اسرائیل باقی نمی‌مانند». لیبرمن اضافه کرد: «یک مشکل دوگانه و راهبردی وجود دارد که هیچ تصمیم سیاسی نمی تواند آن را حل کند و آن مشکل توانمندی‌های روزافزون حزب‌الله است». وزیرخارجه سابق رژیم صهیونیستی افزود: «حزب‌الله دارای حجم بزرگی از موشک‌های دقیق بوده و این تهدید راهبردی غیرقابل تحمل است».

اعتصاب ۳ هزار تن از کارکنان علمی دانشگاه یورک کانادا
صداوسیما/ حدود سه هزار نفر از اعضای قراردادی هیئت علمی، استادیاران و دستیاران پژوهش دانشگاه یورک تورنتو اعتصاب کردند. اتحادیه این کارکنان و مسئولان دانشگاه نتوانستند درباره شرایط قرارداد به توافق برسند. اتحادیه‌ای که نمایندگی کارکنان اعتصاب کننده را بر عهده دارد اعلام کرد با توجه به اینکه مذاکرات برای دستیابی به توافق راه به جایی نبرد و مسئولان دانشگاه در مذاکرات آخر هفته اخیر پیشنهاد تازه‌ای نداشتند، کارکنان چاره‌ای جز اعتصاب نداشتند. کارکنان خواستار حقوق مناسب، امنیت شغلی و حفاظت در محیط کار هستند. اتحادیه پیش از اعتصاب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این افراد برای تامین معاش خود مشکل دارند. هزینه‌های زندگی پیوسته رو به افزایش است، اما حقوق آنها کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. به گفته آنها، پیشنهادی که مسئولان دانشگاه دادند بسیار پایین‌تر از هزینه‌های فزاینده زندگی است و دیگر نمی‌توان در کار در دانشگاه یورک ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *