خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
خوش‌بینی درباره توافق تبادل اسرا واقعی نیست
یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد: خوش‌بینی‌ها درباره نزدیک‌بودن زمان دستیابی به توافق مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی، چندان واقعی نیست. این شخصیت برجسته گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از پذیرش مهم‌ترین خواسته‌های فلسطینی‌ها درباره توقف جنگ، عقب‌نشینی کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه خودداری می‌کند.
جنبش‌النجبا: حساب ما با آمریکا تسویه نشده است
دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبای عراق گفته انتقام خون‌های زیادی هنوز از آمریکا گرفته نشده است. شیخ اکرم الکعبی، به مناسبت نیمه شعبان گفته مقاومت اسلامی عراق براساس معادله وحدت میدان، بخشی اساسی از نبرد مقابله با دشمن صهیونیستی و آمریکاست. مقاومت عراق به آزادسازی کشور از اشغال و هدف قراردادن مواضع رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و فلسطین را تنها نمی‌گذارد.
کابینه از کنترل نتانیاهو خارج است
فرمانده پیشین بخش شمالی ارتش رژیم صهیونیستی گفته کابینه رژیم صهیونیستی نه از سوی نخست‌وزیر که توسط وزیران دارایی و امنیت داخلی اداره می‌شود. نوعام تیفون گفته: «بنیامین نتانیاهو هیچ کاره است و ما درحالی‌که بیشترین نیاز را به آمریکا داریم، اقدامات سموتریچ و بن گویر به روابط تل‌آویو و واشنگتن آسیب زیادی وارد کرده است.» این مقام سابق صهیونیست اذعان کرده که مذاکره با حماس تنها راه آزادسازی اسرای صهیونیست است.
حمله حزب‌الله با موشک فلق به پادگان صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان از هدف قرار دادن پادگان زبدین ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا با موشک «فلق ۱» خبر داده است. در بیانیه حزب‌الله آمده: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت دلاور و شریف آن، پادگان زبدین با موشک «فلق ۱» و به‌صورت مستقیم هدف قرار گرفته است.

 کیهان
راه غلبه بر مشکلات تکیه بر جمهوریت و اسلامیت است
حضرت آیت الله العظمــی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندر کاران کنگره ۲۴ هزار شهید خوزستان تأکید فرمودند:
در ظاهر لیبرال دموکراسی غربی، سیاست مداران اتو کشیده و لبخند بر لب قرار دارند اما در باطن، یک سگ هار و گرگ خون خوار است.
راه غلبه بر مشکلات تکیه بر جمهوریت و اسلامیت است.
آنچه که باعث پایداری و پیشــرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه ها شد، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» بود و در آینده نیز راه غلبه بر مشــکلات استمرار همین تفکر است.
امــام(ره) از همان روزهــای آغازین نهضت اسـلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن همواره به مردم اعتماد داشــت و اسلام را یک مکتب و تفکر کارآمد برای سیاســت و مدیریت جامعه می دانســت و بر همین اساس توانست زمینه پیشرفت ایران و اســتمرار حرکت‌های بزرگ را به وجود آورد.
غربی ها که برای اعدام یک مجرم سر و صدا و هیاهو به راه می اندازند در برابر کشتار ۳۰ هزار انســان بی گناه در غزه چشم خود را بسته اند و آمریکا با وقاحت تمام و برای چندمین بار قطعنامه قطع بمباران غزه را وتو میکند.
ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و این بار کج به منزل نخواهد رسید و فرهنگ حق و منطق صحیح اسلام بر همه اینها فائق خواهد آمد.
دشــمنان ملت ایران بر اســاس برآوردها و طراحی‌های خود مطمئــن بودند که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید اما به کوری چشم آنها پیشرفت ایران متوقف نشد و به لطف الهی و با تکیه بر همت و اراده مردم و ایمان دینی آنها ادامه نیز خواهد یافت.
مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین، صادرات موشک از ایران به روسیه را تکذیب کرد
رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، خبر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تکذیب کرد. تارنمای خبری «آر بی‌سی اوکراین» در این خصوص نوشت که بودانوف، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، ضمن تکذیب تحویل موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: هیچ موشک (ایرانی در اختیار روسیه) نیست. تمامی این اخبار نادرست است. وی همچنین گفت که روسیه چندین موشک دریافتی از کره شمالی را علیه اوکراین پرتاب کرده است. بودانوف افزود: اما اینکه بگوییم کاربرد (موشک‌های کره‌ای) در سطح گسترده بوده نیز حقیقت ندارد. رویترز پیشتر در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که ایران ۴۰۰ فروند موشک زمین به زمین بالستیک به روسیه صادر کرده است.

 ایران
دنیای اسلام نابودی رژیم صهیونیستی را به چشم خواهد دید
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم، عمل به معارف قرآن را برآورنده نیازهای آحاد بشریت و جوامع بشری دانستند و با انتقاد از عمل نکردن به معارف و دستورات قرآن از جانب سران کشورهای اسلامی، در موضوع غزه، گفتند: امروز نیروهای مقاومت غزه و فلسطین با ایستادگی خود در مقابل دشمن خبیث صهیونیستی، در حال عمل به دستورات قرآن هستند و به لطف الهی پیروزی نصیب ملت فلسطین خواهد شد و دنیای اسلام حتماً نابودی غده سرطانی صهیونیست را به چشم خواهد دید. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به بیان توصیف و معرفی قرآن می‌پردازند، افزودند: قرآن، «کتاب هدایت»، «کتاب ذکر و از بین بَرنده غفلت» و «کتاب حکمت و نور و برهان» است و حضرت علی(ع) که شاگرد برجسته قرآن است، این کتاب آسمانی را کتاب زنده کننده دل‌ها و درمان دردهای بزرگ بشریت می‌خواند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: کسانی که قرآن را کتاب «کنجِ معابد» و برای ارتباط شخصی بشر با خداوند می‌دانند و «اسلام سیاسی» و «اسلام سازنده نظام اجتماعی» را قبول ندارند در واقع در نقطه مقابل توصیف قرآن از خود و توصیف حضرت امیرالمؤمنین(ع) از قرآن هستند. ایشان، تلاوت قرآن و فنون و هنرهای تلاوت را یکی از راه‌های مؤثر برای تشویق مسلمانان به انس با قرآن و فهم معارف آن برشمردند و گفتند: متأسفانه امروز شکایت رسول الله(ص) به خداوند درباره مهجور بودن قرآن، یکی از واقعیت‌های تلخ بخش‌های زیادی از دنیای اسلام است که نتیجه آن عمل نشدن به دستورات و معارف قرآنی است.
مأموریت به بانک مرکزی درباره تسهیلات ازدواج
چهارمین جلسه شورای‌عالی جوانان و نخستین جلسه شورای‌عالی نوجوانان و جوانان در دولت مردمی، با حضور و ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس جمهور در این جلسه، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اخلاق، فرهنگ کار و تلاش، خودباوری و انضباط اجتماعی در قشر نوجوان و جوان را از محوری‌ترین وظایف دستگاه‌های مختلف دانست. آیت‌الله رئیسی، باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان را از جمله مهم‌ترین وظایف این شورا و دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد و افزود: گره ذهنی در نسل نوجوان و جوان اگر باز نشود، تبدیل به مسأله و بعد از آن منجر به یأس و ناامیدی در این قشر خواهد شد و بحران‌‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد. «توجه ویژه به پشتیبانی، خدمات بانکی، بودجه و اعتبارات و برنامه‌ریزی در حوزه نوجوانان و جوانان» و «تسهیل امر ازدواج، اشتغال و مسکن نسل جوان» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این جلسه مورد تأکید قرار داد. آیت‌الله رئیسی گفت: برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تسهیل امر ازدواج جوانان علاوه بر ایجاد امید در نسل جوان آثار بسیار مثبت اجتماعی در زمینه افزایش جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت. وی در این راستا بانک مرکزی را موظف کرد در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف هزاران زوج در انتظار وام ازدواج از جمله رفع مشکل اخذ تضامین بانکی اقدام کند.
اختلافات اپوزیسیون به آنتن زنده اینترنشنال کشید
مصی علی نژاد با حضور در برنامه خبری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، اختلافات اعضای گروه همبستگی را به آنتن زنده کشید. او با طرح این سؤال که غرب چگونه می‌تواند به اپوزیسیونی که همچنان سرگردان است اعتماد پیدا کند؟ انتقاداتی را به رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون وارد کرد. او گفت: اگر ما بخواهیم حرف بزنیم، موجی از حمله ایجاد می‌شود و تهدید به قتل می‌شویم. آقای پهلوی بنشیند و با هم گفت‌و‌گو کنیم. رهبران کشورهای غربی با ما زنان می‌نشینند و تحقیرمان نمی‌کنند. علی نژاد ادامه داد: گفت‌و‌گو در جریان بود که ایشان گروه همبستگی را ترک کردند بدون اینکه به افکار عمومی اعلام کنند. آقای پهلوی مسئول هستند. حامد اسماعیلیون هم همینطور. وقتی آقای پهلوی گروه همبستگی را ترک کرد همه به اسماعیلیون گفتیم که شما بمانید و ادامه دهیم. اما نماندند و حالا باید پاسخگو باشند. ما قرار است جمهوری اسلامی را بیندازیم و کسی باید بیاید که احساس امنیت روانی کنیم. احساس نکنیم که تحقیر می‌شویم.

 وطن امروز
جبهه اصلاحات باید اصلاح شود
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید جبهه اصلاحات خود نیازمند اصلاحات است. حسین مرعشی گفت: طبق مصوبه کمیته سیاسی، حزب کارگزاران سازندگی ایران عضو جبهه اصلاحات است و هرچند مشکلاتی وجود دارد اما سعی خواهیم کرد پس از انتخابات با استفاده از سازوکارهای دموکراتیک، جبهه اصلاحات را اصلاح کنیم. مرعشی افزود: این ویژگی اصلاح‌طلبان است که هیچگاه جریان یکدستی نبوده‌اند که اگر بودند نیازی به تشکیل جبهه وجود نداشت. سازوکار تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات هم اجماع نیست.

 جوان
همه طیف‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند
مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: در حوزه احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توان گفت به هر حال زمان فعالیت سیاسی احزاب زمان انتخابات است که از ماه‌های گذشته جنب و جوش و فعالیت احزاب را شاهد بودیم و وارد گفتگو‌های سیاسی بین خودشان شده‌اند. مرادی افزود: به نظر می‌رسد آن چیزی که در فضای سیاسی قابل مشاهده هست این است که ما از هر کدام از طیف‌های جدی مختلف سیاسی کشور مانند اصول گرایان، اعتدال گرایان و اصلاح‌طلبان در این انتخابات چهره داریم و در حوزه‌های مختلف از این جهت حضور دارند. مرادی درباره فضای رقابتی موجود در انتخابات گفت: به نظر کاملاً فضای رقابتی در کشور وجود دارد طبیعی هم هست بالاخره مجموعه‌هایی که اصول گرا هستند معتقدند اصل انتخابات یک اصل اساسی در نظام مردم سالاری است و کسانی هم که اصلاح‌طلب هستند معتقدند انتخابات یک حرکت اصلاحی و تحولی است و هیچ کدام نمی‌توانند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشند. مرادی در خصوص میزان مشارکت تصریح کرد: طبق نظر سنجی‌های تخصصی که اتفاق افتاده است رقم مشارکت نسبت به دوره‌های قبل، هم افزایشی است و هم روند نسبت به بازه‌های زمانی صعودی است.
به جبهه اصلاحات انتقادات جدی داریم
سعید نورمحمدی با بیان اینکه اگر نقدی به رویکرد‌های جبهه اصلاحات داریم، باید تلاش کنیم از درون آن را اصلاحی کنیم، اظهار داشت: نمی‌شود که به اصلاح قدرت سیاسی باور داشته باشیم ولی درون جریان خودمان به دنبال اصلاح نباشیم و برخورد‌های قهری انجام دهیم. همان طور که نمی‌شود قائل به گفتگو با امریکا باشیم ولی گفتگو با جریانات رقیب و نهاد‌های حاکمیتی را رها کنیم. سخنگوی حزب ندای ایرانیان در خصوص برخی تحلیل‌ها در مورد جدا شدن حزب ندا از جبهه اصلاحات گفت: حزب ندای ایرانیان با وجود انتقادات جدی که به جبهه اصلاحات دارد همچنان عضو این جبهه سیاسی است و بنای جدا شدن از آن را ندارد. نورمحمدی تأکید کرد: حزب ندای ایرانیان، و احزاب کارگزاران و اعتماد ملی بنای جدایی از جبهه اصلاحات را ندارند.
مشارکت در انتخابات بازدارندگی پایدار تولید می‌کند
حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی، «مردم پایه» است و به همین دلیل همه ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا، مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند. وی تصریح کرد: مردم ما برای تأمین امنیت کشورشان شهدای عزیزی تقدیم کرده‌اند و خون شهدای امنیت، مخصوصاً شهدای حادثه تروریستی کرمان، سطح امنیت جامعه ما را ارتقا می‌دهد و دل‌ها را به سمت صندوق‌های انتخابات هدایت می‌کند. خطیب گفت: مردم عزیزما، با مشارکت در انتخابات، انواع توطئه‌ها، فتنه‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان کشور را به امنیت تبدیل می‌نمایند و مشارکت آن‌ها در انتخابات، بازدارندگی پایدار تولید می‌کند، مردم می‌دانند که مشارکت در انتخابات امنیت‌زا است.

 خراسان
نباید انتخابات را تحریم کنیم
علی‌اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه گفت: ما نباید انتخابات را تحریم کنیم، اگر ما واقعاً به دنبال تعیین سرنوشت‌مان هستیم، اگر می‌خواهیم استیفای حقوقمان را در عرصه بین‌المللی داشته باشیم و اگر می‌خواهیم از حاکمیت ملی صیانت کنیم، باید هم به دنیا و هم به داخل نشان دهیم که دستمان در دست یکدیگر است و وحدت داریم.
حضور در انتخابات، امری عقلانی است. شرکت در انتخابات، امری نیست که ما بخواهیم توصیه کنیم حتماً در انتخابات شرکت کنید؛ اگر سرنوشت کشور برای ملت و آحاد مردم مهم است، باید دست در دست هم دهیم و در انتخابات مشارکت کنیم. درست است که ما مشکلات مختلفی مانند مشکلات اقتصادی داریم و ممکن است این مشکلات نسبت به برخی همسایگانمان نیز مقداری شدید‌تر باشد، اما آیا جاهای دیگر هیچ مشکلی ندارند و همه جا عالی است؟ این گونه نیست.
تصورم این بود که رد صلاحیت خواهم شد
علی مطهری، نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس و سرلیست «صدای ملت» برای این دوره از رقابت ها گفت: اگر ما بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، میدان را برای طرف مقابل خالی می‌کنیم. من توصیه می‌کنم که علاوه بر شرکت در انتخابات، بقیه را نیز به مشارکت دعوت کنیم. مطهری گفت: بنده نه حزبی دارم و نه خیلی مصمم بودم که در این انتخابات فعال باشم. حتی ابتدا تصمیم کاندیدا شدن نیز نداشتم؛ منتها به اصرار بسیاری از نمایندگان ادوار و شخصیت ها کاندیدا شدم. اما تصورم این بود که رد صلاحیت خواهم شد و پاسخی برای مردم خواهم داشت. اما تایید صلاحیت شدم و ادامه دادم.وی تصریح کرد: من به شدت معتقدم که در این دوره باید در انتخابات شرکت و مشارکت نماییم. چون در شرایط ویژه‌ای قرار داریم. مطهری ادامه داد‌: من نظر آن افرادی را که می‌گویند در انتخابات شرکت نکنیم و از این طریق، پیاممان را به حکومت برسانیم و آن را اصلاح کنیم، قبول ندارم.
روسیه احتمالاً نخستین فروندهای سوخو ۳۵ را به ایران تحویل داده است
نیویورک تایمز در گزارشی با لیست کردن سلاح‌های آمریکایی که روسیه به ایران داده، نظیر اف‌آی‌ام-۹۲ استینگر و اف.‌جی.‌ام-۱۴۸جاولین، ادعای بزرگ دیگری را نیز مطرح کرد و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از یکی از پایگاه‌های هوایی ایران، مدعی شد، تصاویر نشان می‌دهد روسیه احتمالاً نخستین فروندهای سوخو ۳۵ را به ایران تحویل داده است.

 مردم سالاری
بازگرداندن اموال بابک زنجانی تاثیر مثبتی بر معادلات اقتصادی خواهد داشت
حجت‌الاسلام درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور گفت: پرونده آقای بابک زنجانی در حالی به این مرحله رسیده که بسیاری تصور می‌کردند انجام نمی‌شود، اما اینک اموالی که طلب بیت‌المال بود برگردانده شده است. وی با بیان اینکه اموال بیت‌المال با تدبیر خوب قوه قضاییه و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعات سپاه به بیت المال برگشت داده شد گفت: این موضوع خبر خوبی قبل از انتخابات و شب عید برای مردم بود حتما در معادلات اقتصادی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 قدس
۷/۲ میلیون مؤدی مالیاتی جدید
به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در ۱۰ ماه از سال جاری، ۷/۲میلیون پرونده جدید مالیاتی تشکیل شد‌. سید محمدهادی سبحانیان اظهار کرد: برای شناسایی حساب‌های تجاری از حساب‌های شخصی، با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس تعداد تراکنش‌های حساب‌ها و با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان نسبت به شناسایی موارد فرار مالیاتی و تشکیل پرونده جدید اقدام می‌کنیم.
۵۵ میلیارد دلار تبادل با همسایه‌ها تا اینجای ۱۴۰۲
رئیس کل گمرک ایران گفت: حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱ ماه سال جاری با کشورهای همسایه با ۵/۲درصد افزایش به رقم ۵۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران افزود: از مجموع مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه ۲۵ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار آن به صادرات و ۲۹ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است. به گفته وی، صادرات ایران به کشورهای همسایه در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد کاهش و واردات از کشورهای همسایه در این مدت از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 اعتماد
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله بجنوردی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به شرح زیر است:
بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم. درگذشت مرحوم آیت‌الله آقای سیدمحمد بجنوردی را به بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

 ابتکار
ادامه شهرک‌سازی اسرائیل مانعی بر سر راه صلح است
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم و تاکید کرد این امر مانعی بر سر راه صلح است. بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت اعلام ساخت ۳۳۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری توسط بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک است. جوزپ بورل در ادامه خاطرنشان کرد شهرک‌های صهیونیستی موجب خواهد شد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها امنیت کمتری داشته باشند و همچنین تشدید تنش را به دنبال داشته، بر سر تلاش‌ها برای برقراری صلح مانع ایجاد کرده و ناقض قوانین بین‌المللی است.

 اطلاعات
ایران ادعای فروش موشک بالستیک به روسیه را رد کرد
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعا را رد کرد و گفت: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ روسیه و اوکراین می‌داند. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل اعلام کرد: علیرغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند و این بر اساس پایبندی ایران به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

 شهروند
دستگیری دو تروریست در هرمزگان
سخنگوی پلیس از دستگیری دو نفر از اعضای گروه تروریستی ضد‌شیعه سپاه صحابه در استان هرمزگان خبر داد. سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح جزئیات این خبر گفت: «ماموران پلیس هرمزگان، با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی، دو نفر از افرادی که سابقه انجام اقدامات تروریستی را داشته و در گروه تروریستی ضد ‌شیعه سپاه صحابه عضو بودند را دستگیر کردند. این افراد به اسامی اکرم لاهوری و محمد ابرار، معروف به ملا ابرار، هستند که از سال ٢٠١٠تا ٢٠١۵به اتهام بمب‌گذاری در یکی از شهر‌های پاکستان در آن کشور زندانی بودند که با طی کردن دوره‌های آموزشی ساخت بمب در یکی از کشورهای همسایه و ورود به کشور، قصد عزیمت به یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور را داشتند که دستگیر شدند.»
٢٨ هزار زائر حج کاروان‌بندی شدند
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز انتخاب کاروان حج تمتع ۱۴۰۳ از صبح روز جمعه، گفت: «٢٨هزار نفر در ساعات اولیه، کاروان مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند.» حسینی با بیان اینکه زائران حج پس از انتخاب کاروان یک هفته وقت دارند هزینه سفر را تکمیل کنند، افزود: «هزینه حج آینده از حدود ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان است.» حسینی با اشاره به اینکه ۸۲ هزار زائر به حج تمتع آینده مشرف می‌شوند، ادامه داد: «اعزام زائر از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شرکت در انتخابات، نشانه بیدار بودن یک ملت است
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم جشن نیمه شعبان که همراه با مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به آیه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» گفتند: در شرح این آیه آمده است که مراد از «آب جاری» امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است. مقدار زیادی از آب جاری در قنات‌ها و چشمه‌ها است و وقتی بیرون آمد دیده می‌شود و تشبیه امامعلیه‌السلام به آب جاری به این دلیل است هر کجا آب باشد، حیات است. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به وظیفه‌های سنگین طلاب حوزه‌های علمیه پس از ملبس شدن به لباس روحانیت تاکید کردند: انتظارات مردم از شما با پوشیدن این لباس بیشتر می‌شود و شما هم سعی کنید که تغییر وضعیت پیدا کنید. وی در ادامه ضمن تأکید بر شرکت همه در انتخابات خاطرنشان کردند: نشانه بیدار بودن یک ملت، شرکت در انتخابات است و شما هم از طریق شرکت در انتخابات بیداری و هوشیاری خودتان را اثبات کنید.

بسیج مردم به سمت صندوق‌های رأی یک جهاد ارزشمند و مبارک است
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی از ملت شریف ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند دعوت به عمل آورد. در بخشی از این پیام آمده است: إن‌شاءالله که بتوانیم شکر نعمت جمهوری اسلامی و نعمت انتخابات را به جا بیاوریم و در این مدت باقیمانده تا انتخابات وظایف و تکالیف خود را نسبت به انقلاب اسلامی، و مردم به نحو احسن ادا کنیم.تبیین اهمیت انتخابات و بسیج مردم به سمت صندوق‌های رأی یک جهاد ارزشمند و مبارک است و إن‌شاءالله به مدد الهی در رونق بخشیدن به این مجاهدت ملی فعال باشیم.در ادامه این پیام آمده است:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تمجید و تکریم از ملت شریف ایران، ضمن دعوت به مشارکت پرشور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، از صاحبان سخن و جهاد گران عرصه تبیین می‌خواهد ضمن تشریح معیارهای انتخاب اصلح با تواصی سیاسی و امر به معروف، به تبیین حق و تکلیف بودن انتخابات بپردازند و اهمیت و تأثیر گذاری انتخاب صالحان را یاد آور شوند. در این پیام همچنین تصریح شده است: اهمیت مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی می‌طلبد افرادی را به نمایندگی خود برگزینیم که بیشترین قرابت فکری را با آرمان‌های انقلابمان دارند و در این زمینه توجه ویژه به معیارهای انتخاب اصلح در کلام امام بزرگوار قدس سره و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی یک امر ضروری و روشنگر است.

مردم توطئه و ترفند دشمنان به ویژه در شرایط حساس از جمله انتخابات را شناخته‌اند
تسنیم/ آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اگر امروز می‌بینیم کودک‌کشی در جهان صورت می‌گیرد به این دلیل است که حکومت صالحان در روی زمین وجود ندارد. دولتی که پایان همه دولت‌ها است و بشر روی خوشبختی و نیک بختی می‌بیند، دولتی است که متعلق به اهل بیت(علیهم‌السلام) است و انسانی از میان اهل بیت (علیهم‌السلام) ظهور خواهد کرد. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انقلاب اسلامی به خاطر امید به آینده شکل گرفت و بسترسازی برای دولت صالحان است. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برای خوشحال کردن دل حضرت ولی عصر(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باید از رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب حضرت اطاعت کنیم. وی خاطرنشان کرد: ۴۵ سال ملت ما این انقلاب را همراهی کرده‌اند و در ۱۱ اسفندماه نیز حماسه دیگری خلق خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه بار دیگر دشمنان در دسیسه‌های خود ناکام می‌شوند اضافه کرد: مردم توطئه و ترفند دشمنان به ویژه در شرایط حساس از جمله انتخابات شناخته‌اند لذا در این وضعیت مردم قدرشناس ایران اسلامی با مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند حماسه‌ای بالاتر از ۲۲ بهمن ثبت می‌کنند.

منتظران واقعی هیچ‌گاه مأیوس نمی‌شوند
حوزه/ آیت‌الله فقیهی در مراسم جشن نیمه شعبان پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر گفت: با توجه به قاعده‌ای که در فقه داریم و در قاعده‌ی عقلائیه هم هست و تمام عقلای عالم هم قبول دارند، باید در انتخابات شرکت کنیم و امیدوار باشیم که اوضاع خوب و بهتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در سخنرانی‌ها و حرف‌هایشان از یأس صحبت می‌کنند و مردم را مأیوس می‌کنند. منتظران واقعی کسانی هستند که هیچ‌گاه مأیوس نمی‌شوند. اگر وزیر یا نماینده ای بد است، ولی خوب می‌شود. باید بهتر از آن‌ها را پیدا کنیم، باید حرکتی کنیم که ان‌شاءالله بهترین پیدا شود. چرا نمی‌گردید؟ برای دوره‌ی آینده‌تان بگردید و نماینده خوب پیدا کنید و به او بگویید کاندید شود و بتواند به این مملکت خدمت کند. عضو جامعه مدرسین افزود: انسان منتظر احساس می‌کند که باید یک مسائلی به وجود آید. این وضع موجود، وضع کاملی نیست و نقایصی دارد. این نارضایتی از وضع موجود اهمیت دارد. ممکن است ما نسبت به خیلی جاها بهترین باشیم، اما کامل نیستیم، چون منتظر هستیم.

توافق آتش بس فقط عملیات نظامی علیه رفح را به تأخیر می‌اندازد
فارس/ نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی.نیوز گفت که حصول یک توافق درباره آزادی اسرای اسرائیلی عملیات نظامی علیه رفح را به تعویق خواهد انداخت اما همزمان تاکید کرد که این عملیات بعدا انجام خواهد گرفت. نتانیاهو به ان.بی.سی.نیوز گفت که او به دنبال دستیابی به این توافق برای آزادی گروگانها است و از تلاش‌های آمریکا در این زمینه قدردانی می‌کند. نتانیاهو افزود: “اگر حماس ادعاهای توهم آمیز خود را رها کند و مواضع منطقی ارائه کند دستیابی به یک توافق ممکن است.” نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد که ارتش این رژیم اواخر روز یک شنبه طرح خود را برای عملیات نظامی در رفح و تخلیه غیرنظامیان ارائه می‌کند.

خودسوزی نظامی آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در اعتراض به جنگ غزه
مهر/ یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا در اعتراض به جنگ علیه غزه و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی در جنایت و نسل‌کشی علیه فلسطینیان، مقابل سفارت این رژیم در واشنگتن اقدام به خودسوزی کرد. این افسر سابق آمریکایی فریاد می‌زد: من در نسل‌کشی علیه ملت فلسطین شریک نخواهم بود، فلسطین را آزاد کنید. او قبل از اینکه اقدام به خودسوزی کند، گفته بود: خودسوزی امری هولناک است اما نه به اندازه جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد.نیروهای امدادی در واشنگتن وضعیت این فرد را نامساعد اعلام کردند.

هشدار برنامه جهانی غذا نسبت به افزایش بحران سوء تغذیه در غزه
ایسنا/ با ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه برنامه جهانی غذا هشدار داد که سوءتغذیه در غزه به سطح بسیار بالایی رسیده است. این سازمان اعلام کرد: بیانیه‌های جدید حاکی از افزایش سریع علل سوءتغذیه شدید است. پیش از این برنامه جهانی غذا از تعلیق توزیع کمک‌های غذایی در میان ساکنان شمال غزه تا زمان فراهم شدن شرایط مناسب برای توزیع امن کمک‌ها خبر داده بود. این سازمان تأکید کرد: تصمیم توقف توزیع کمک‌ها در شمال غزه به این معناست که وضعیت آنجا وخیم‌تر شده است و بسیاری از مردم از گرسنگی می‌میرند.

اسرائیل مانع دستیابی به توافق نهایی است
ایسنا/ منابع ویژه در مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کردند که در دومین نشست پاریس در مورد معامله مبادله اسیران بین مقاومت و رژیم اشغالگر تلاش شد تا «اختلافات بین جنبش حماس و اسرائیل از بین برود». در عین حال، این منابع تاکید کردند که اشغالگران مانع دستیابی به توافق نهایی شدند، در حالی که شکاف بین ۲ طرف به ویژه با رد آتش‌بس نهایی و عقب نشینی کامل از سوی اسرائیل همچنان زیاد است و توضیح دادند که این دیدار شاهد تغییرات ناکافی در موضع صهیونیست‌ها بود. این منابع همچنین اشاره کردند که حماس بر این باور است که اشغالگران برای نرسیدن به توافق نهایی تلاش می‌کنند زمان بخرند و این مساله را به تعویق بیندازند زیرا این توافق باعث ایجاد یک بحران داخلی برای آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *