خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اشراف به قانون اساسی راهگشای بسیاری از امور کشور است
مخبر در جلسه هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی، از قانون اساسی به‌عنوان سند و اساسنامه اداره نظام اسلامی یاد کرد و گفت: قانون اساسی ایران قانونی بسیار مترقی و به‌غایت کامل است، چراکه در چارچوب دین اسلام تدوین شده و ویژگی دین اسلام این است که هیچ ساحتی از حیات را نادیده نگرفته و برای تمامی ابعاد زندگی بشر دستورالعمل مشخص و دقیق دارد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت افزایش آگاهی آحاد جامعه و به‌خصوص مدیران، اقشار نخبه و دانشگاهی نسبت به مفاد قانون اساسی کشور اظهار داشت: در صورت عدم آگاهی، نه مردم و نه مسئولان به‌طور کامل از حقوق و وظایف خود نسبت به یکدیگر آگاه نمی‌شوند و این درحالی‌است که اگر جامعه و حاکمیت نسبت به بایدها و نبایدهای قانون اساسی اشراف و آگاهی دقیق داشته باشند، بسیاری از مشکلات و گره‌های کشور گشوده خواهد شد. در این نشست معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته و جلسات برگزارشده برای اجرای قانون اساسی ارائه کرد و گفت: شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی با هماهنگی استانداران سراسر کشور ایجاد و برای نخستین بار سامانه اجرای قانون اساسی راه‌اندازی شده است و همه می‌توانند مواردی را که با قانون اساسی تناقض دارد در این سامانه گزارش دهند.

 همشهری
اعلام فهرست نمایندگان شورای ائتلاف در تهران؛ به‌زودی
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گردهمایی منتخبین شوراهای استان تهران که در اسلامشهر برگزار شد، گفت: فهرست نمایندگان تهران را از طرف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به مردم معرفی خواهیم کرد. حداد عادل همچنین گفت: به دلیل جمعیت انقلابی و متدین اسلامشهر و شهرری، در دوره قبل انتخابات مجلس تصمیم گرفتیم که از ۳۰نماینده مجلس تهران یک نفر را به اسلامشهر و یک نفر را به شهرری اختصاص دهیم.
وحدت اصولگرایان در تهران
مرتضی آقاتهرانی، عضو جبهه پایداری با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس دوازدهم گفت: نظر ما این است که همه بتوانیم به یک وحدت دست پیدا کنیم و به هر میزان که می‌توانیم مشارکت را افزایش دهیم. به‌نحوی که در تهران یک لیست ۳۰نفره مشتمل بر همه گروه‌های حزب‌اللهی و اصولگرا تهیه شود که بسیار مطلوب است. ممکن است در این لیست یک یا ۱۰نفر از پایداری نیز وجود داشته باشندکه مهم نیست و اهمیتی ندارد.
پخش مناظره‌ها در صداوسیما
پیمان جبلی، رئیس صداوسیما خبر از پخش مناظره‌های ضبط شده انتخاباتی داد و عنوان کرد: نزدیک‌ به ۱۴۰۰مناظره در طول این روزها ضبط شده است و مناظره‌های ضبط شده از پنجشنبه (امروز) در رسانه ملی پخش می‌شود.وی افزود: در هر حوزه‌ای نامزد‌ها به ۷پرسش پاسخ داده‌اند و درباره هر سؤال نیز به‌مدت ۲ساعت اظهارنظر کرده‌اند که از پنجشنبه سوم اسفندماه (امروز) به‌تدریج پخش می‌شود.
بهره‌برداری از فرصت‌ها به نفع جبهه اصلاحات
حجت‌ نظری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از امضاکنندگان بیانیه موسوم به «روزنه‌گشایی» گفت: اینکه گفته شود امضاکنندگان این بیانیه هیچ هدفی از انتشار آن دنبال نمی‌کردند از اساس مردود است چراکه ما معتقدیم از قِبَل فعالیت‌های اینچنینی می‌توان اقداماتی ولو محدود یا در فواصل زمانی بلندمدت انجام داد که منجر به تغییرات مثبتی در جهت منافع ملی می‌شود. نظری گفت: سوابق و رویه آقای خاتمی نشان می‌دهد که از هرگونه فرصت به‌وجودآمده درون چارچوب نظام برای ایجاد تغییر و پیاده‌سازی گفتمان اصلاحات بهره می‌گیرند؛ مشابه این موضوع رأی ایشان در سال۹۰ در شهرستان دماوند است.
احتمال توقیف املاک ترامپ در نیویورک قوت گرفت
دادستانی کل نیویورک اعلام کرد: املاک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نیویورک درصورت پرداخت نکردن جریمه ۳۴۵ میلیون دلاری او به اتهام کلاهبرداری و فساد مالی، آماده ضبط و توقیف است.
خوش بینی کمتر از ۱۰ درصد اروپایی‌ها به پیروزی اوکراین
براساس نتایج منتشر شده یک نظرسنجی انجام گرفته در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا، کمتر از ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان به پیروزی اوکراین در برابر روسیه معتقد بوده و خواستار رویکرد واقع‌بینانه سیاستمداران خود با تمرکز بر صلح شده‌اند.

 کیهان
قدردانی رئیس‌جمهور از قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور
رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام خبر بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور، تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه و نیز همکاری مسئولان قوه قضائیه را که با هم‌افزایی و پیگیری مجدانه اطلاعاتی و قضائی این پرونده را به نتیجه رساندند، شایسته قدردانی دانست و اظهار داشت: این اموال به طور کامل متعلق به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی باز می‌گردد. آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با تبریک سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر‌ و روز جوان، بر ضرورت اعتماد کردن و میدان دادن به جوانان تاکید و تصریح کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی هر جا به جوانان مسئولیت سپرده شده، آنجا عرصه موفقیت و کسب دستاوردهای بزرگ بوده است. این جوانان بودند که میدان دفاع مقدس را مدیریت کردند و لذا مسئولان بخش‌های مختلف نباید از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، نشاط و انگیزه جوانی غفلت کنند.
تأکید رئیس‌جمهور سریلانکا بر افزایش تعاملات اقتصادی با ایران
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با رانیل ویکرمسینگه رئیس‌جمهور سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، حمایت رئیس‌جمهور سریلانکا برای اجرائی شدن توافقات انجام شده در این کمیسیون را مؤثر خواند.امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین اعلام کرد که بخش‌های اقتصادی و صنعتی ایران از جمله وزارت نیرو برای توسعه همکاری‌ها با سریلانکا آماده هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از مواضع سریلانکا در قبال مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری تصریح کرد: اولویت اصلی توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است.
رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف گفت که جمهوری اسلامی ایران توانسته به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند. وی موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و ایران را دریچه ورود به آسیای میانه خواند و بر افزایش تعاملات اقتصادی با ایران تأکید کرد.رئیس‌جمهور سریلانکا در مورد تحولات غزه هم تأکید کرد: سریلانکا موافق تغییر ترکیب جمعیتی در کرانه باختری و غزه نیست.
بیش از ۹۰ مدیر متخلف برکنار شدند
حجت‌الاسلام حسن درویشیان، بازرس ویژه رئیس‌جمهور اظهار داشت: شایسته‌گزینی یکی از اصول ۱۲ گانه پیشگیری و مقابله با فساد است که رئیس‌جمهور ابتدای دولت ابلاغ کرد و بازرسی ویژه را مامور پیگیری آن قرار داد. با بررسی‌های کارشناسی تاکنون بالغ بر ۹۰ مدیر ترک‌فعل کرده و متخلف و مدیرانی که شایستگی لازم را ندارند در سراسر کشور و در سطوح مختلف برکنار شدند و این آمار متشکل از مدیران دولت قبل و مدیرانی است که توسط این دولت منصوب شده‌اند.

 ایران
تصویب منابع مالی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا
سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران، مصوبات دیروز هیأت وزیران را تشریح کرد. وی درباره پروژه راه‌آهن رشت-آستارا گفت: این پروژه یکی از بخش‌های مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و از اولویت‌های این دولت به منظور تقویت و توسعه توان ترانزیتی جاده‌ای کشور است. امروز منابع و روش تأمین مالی این طرح مشخص شد و به تصویب هیأت وزیران رسید.بهادری جهرمی در ادامه یادآور شد: هیأت وزیران همچنین مصوبه خوبی برای تسهیل تأمین مالی بخش تولید و حمایت مالی از بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف و تقویت ابزارهای مالی زنجیره‌ای به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید داشت.
بودجه ۱۴۰۲؛ تراز و بدون کسری
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد دولت در اجرای بودجه، اظهار کرد: ما امسال بودجه را بدون کسری پشت سر می‌گذاریم. با ابزار تخصیص و مدیریت درآمد و هزینه امسال را بدون نگرانی به پایان می‌رسانیم. پرداخت‌های ما کاملاً ترازمند بوده است.منظور تأکید کرد: در پرداخت هزینه‌های جاری پرسنلی بالای ۹۸ درصد و در آموزش و پرورش نیز صددرصد عملکرد داشتیم. وی افزود: دو سه مورد اختلاف کوچک در زمینه بودجه میان دولت و مجلس وجود دارد که در چند روز آینده در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان حل خواهد شد.
بودجه در مجمع
حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم تا قبل از عید بودجه نهایی شود تا دولت از اول فروردین مطابق بودجه عمل کند، اظهار کرد: بعضی موارد بودجه را شورای نگهبان مغایر اعلام کرده بود. اما نمایندگان بر نظر خود اصرار کردند و الان باید در مجمع تشخیص تأیید شود.
توفیق طرح فجرانه کالابرگ
مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد»، اظهار کرد: تا سه‌شنبه اول اسفند تقریباً ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار از این طرح استقبال کردند. وی همچنین گفت: حدوداً جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲.۵ درصد نیز تاکنون از طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند و مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.
جذب سرمایه خارجی در حوزه مسکن
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به خبر مشارکت چینی‌ها در ساخت‌وساز مسکن گفت: چینی‌ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کردیم. هدفگذاری ما بیشتر آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است؛ به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم و بیشتر به منابع مالی نیاز داریم تا تکنولوژی.

 جمهوری اسلامی
محکومیت جهانی وتوی قطعنامه غزه توسط آمریکا
آمریکا بار دیگر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل و آتش‌بس در غزه بود را وتو کرد.
ژانگ جون، فرستاده چین در سازمان ملل متحد مراتب «ناامیدی و نارضایتی شدید» این کشور را از آمریکا اعلام کرد. ژانگ با بیان اینکه مخالفت با آتش بس در غزه «هیچ تفاوتی با نشان دادن چراغ سبز به ادامه کشتار» ندارد، گفت: «وتوی آمریکا پیام اشتباهی ارسال می‌کند و وضعیت غزه را به وضعیت خطرناک‌تری سوق می‌دهد».
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز وتوی آمریکا را «برگ سیاه دیگری در تاریخ شورای امنیت» توصیف کرد و گفت آمریکا تلاش می‌کند برای اسرائیل زمان بخرد تا این رژیم بتواند «برنامه‌های غیرانسانی» خود را برای غزه، یعنی بیرون راندن فلسطینی‌ها از قلمرو و «پاکسازی کامل» این منطقه حصرشده تکمیل کند.
نیکلاس دی ریویر، نماینده فرانسه در سازمان ملل هم، ابراز تاسف کرد که « علی‌رغم وضعیت فاجعه‌بار در غزه» قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید.

 وطن امروز
حضور مردم در انتخابات بازدارندگی بزرگ ایجاد می‌کند
امیر محمدرضا آشتیانی درباره حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: وقتی مردم حضور پیدا می‌کنند ارزیابی دشمن را تغییر می‌دهد و قطعا بازدارندگی بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین اظهار کرد: ما هم توصیه و تشویق می‌کنیم که همه ان‌شاءالله در انتخابات شرکت کنند.
ایران جزو ۵ کشور اول جهان در صنعت هسته‌ای است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای، ایران را جزو ۵ کشور اول دنیا در خیلی از رشته‌ها و سرفصل‌های هسته‌ای قرار داده است. امروز در تولید آب سنگین باکیفیتی که حاصل تحقیقات دانشمندان کشور است و هیچ کمکی از خارج دریافت نکردیم، به لحاظ کیفیت و خلوص آب سنگین در صدر فهرست قرار داریم و در عرضه و صادرات آب سنگین در بازار جهانی توانسته‌ایم سهمی برای خود داشته باشیم. اسلامی خاطرنشان کرد: از تولید آب سنگین می‌توان به تولید بسیاری دیگر از محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه میکروالکترونیک و تولید برخی داروهای جدید دست یافت.
در مبارزه با ظلم و فساد نباید کوتاه آمد
دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ظهور حضرت صاحب‌‌الزمان(عج)، مصداق تحقق وعده‌ تخلف‌ناپذیر الهی یعنی برچیدن بساط ظلم و استقرار حکومت جهانی مستضعفین است. خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید: «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّهً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم». وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: انقلاب اسلامی در جهت تحقق این وعده الهی شکل گرفته و ان‌شاءالله با حرکت به سمت جامعه مهدوی، زمینه ظهور حضرت مهدی(عج)را فراهم می‌کند. آیت‌الله جنتی افزود: در عصر غیبت، بزرگ‌ترین وظیفه انتظار فرج است و منتظران واقعی امام عصر(عج)کسانی هستند که امیدوارانه به وظایف خویش عمل می‌کنند، در مبارزه با ظلم و فساد کوتاه نمی‌آیند و با زندگی مومنانه، خود را دائما در شرایط آمادگی برای همراهی آن حضرت نگه می‌دارند.

 جوان
شرایط رقابت واقعی فراهم شده است
وزیر کشور با تأکید بر حضور ۱۵ هزار داوطلب فرهیخته و توانمند برای انتخابات یازدهم اسفند دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: زمینه برای یک رقابت واقعی میان سلایق و گروه‌های مختلف سیاسی فراهم شده است. وحیدی درباره مشارکت گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات یازدهم اسفند گفت: نزدیک ۱۵ هزار نفر از قشر‌های فرهیخته و توانمند، داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند. این داوطلبان با سلایق و گروه‌های مختلف سیاسی هستند که در قشر‌های مختلف مردمی حضور دارند. توصیه ما به آن‌ها این است که همگی فعال باشند تا حضور گروه‌های متبوعشان را در حوزه قانون‌گذاری در مجلس دنبال کنند. وزیر کشور افزود: زمینه برای یک رقابت واقعی فراهم است و جریان‌های سیاسی باید مسئولانه به میدان بیایند. هم اکنون زمان حضور احزاب است. احزاب بدون حضور در انتخابات فلسفه وجودی خود را زیر سؤال می‌برند، چراکه نقطه اوج‌شان زمان انتخابات است. وحیدی ادامه داد: به احزاب مختلف توصیه می‌کنیم حضور پیدا کنند و با سلایق مختلف، پاسخگوی نیاز‌های مردم باشند.
شانا و پایداری به توافق رسیدند
فولادگر عضو شورای ائتلاف گفت: شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) و جبهه پایداری بر سر ارائه لیست واحد انتخاباتی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران به توافق رسیدند. وی افزود: توافقات اولیه بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و جبهه پایداری برای ارائه لیست واحد انجام شده، اما درباره جزئیات و تعداد نامزد‌های جبهه پایداری و شورای ائتلاف در لیست هنوز مذاکرات در حال انجام است. فولادگر خاطرنشان کرد: ارائه لیست انتخاباتی ۳۰ نفره شورای ائتلاف برای تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند مصاحبه‌های زیادی از نامزد‌ها انجام شده و نتیجه مصاحبه‌ها در حال بررسی نهایی است.

 

 خراسان
بازگشت اموال مردم با تلاش سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه
حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات درباره بازگرداندن بدهی‌های بابک زنجانی اظهار کرد: بازگشت اموال مردم با تلاش سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه را به همه مردم تبریک می‌گویم؛ این اتفاق ارزشمندی برای مردم بود.
برخورد جدی با گران‎فروشی بلیت هواپیما
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور شهروندان وزارت راه و شهرسازی در خصوص تکرار تخلف گران‎فروشی بلیت از سوی برخی شرکت‎های هواپیمایی، گفت: این تخلفات محرز است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری عزم خود را برای برخورد با متخلفان و افرادی که به دولت و مردم دهن‎کجی می کنند جزم کرده است.
نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ ها
در جدیدترین نظرسنجی‌ صداوسیما مشارکت قطعی در کل کشور ۳۵ درصد تخمین زده می‌شود. طیفی که احتمال دارد در روز پایانی تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرند ۱۱ درصد هستند و مشارکت در تهران را ۱۸ درصد برآورد کرده‌اند. بر همین اساس، در یک نظرسنجی که نهاد دیگری انجام داده مشارکت در کل کشور ۳۶ درصد است و مشارکت تهران هم همان ۱۸ درصد برآورد شده است. از طرفی بر اساس جدیدترین نظرسنجی ایسپا، مشارکت در کل کشور ۳۲ درصد برآورد شده و تهران نهایتا به سطح مشارکت ۱۶ درصدی رضایت داده است.
جزئیات جدید از شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید باقری سپاه
سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید باقری ندسا، گفت:‌ ما برای اولین بار در کشور شناوری به شکل کاتاماران یا چند بدنه‌ای به طول ۶۸ متر از جنس بدنه آلومینیومی را با نام شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری طراحی کرده و ساخته‌ایم که از این حیث رتبه سوم را در جهان پس از آمریکا و استرالیا در اختیار داریم.وی افزود: تعداد ۶ فروند از موشک‌های عمود پرواز پدافندی صیاد ۳ در شناور شهید صیاد شیرازی تعبیه شده است. این موشک‌ها با راداری که در آن‌ها وجود دارد می‌تواند از ۴۵۰ کیلومتری اهداف را ردگیری و آن‌ها را منهدم کند.فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تصریح کرد: ۱۶ فروند موشک عمود پرواز پدافندی نواب ساخته وزارت دفاع در شناور شهید صیاد شیرازی وجود دارد که اگر یک سمت بدنه هدف اصابت قرار بگیرد این شناور غرق نمی‌شود. وی ادامه داد: شناورهای کلاس شهید سلیمانی قابلیت اقیانوس‌پیمایی را دارد

 قدس
اسرائیل هیولای ساخته دست غرب است
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت اسرائیل امروز درست مشابه آلمان نازی، همان بودجه و همان حمایت را از سوی غرب دریافت می‌کند. وی افزود: صاحب‌منصبان و خواص غربی مقابل کشتارهای هیتلر سکوت کردند چون آن‌ها در حال آماده کردن این هیولا برای آوار شدن قوای نظامی‌ قدرتمندش بر سر شوروی سابق بودند. اسرائیل امروز، به همان هیولا تبدیل شده است. غرب به همان سبک تشکیلات نظامی جنایتکار اسرائیل را ترغیب و از آن حمایت می‌کند.

 ابتکار
توطئه اسرائیل در حادثه خطوط گازرسانی سریعا ترمیم شد
اوجی وزیر نفت اظهار کرد: دشمن قصد داشت گاز بخش خانگی را قطع کند ولی ما در همه حوزه ها آمادگی کامل داشتیم و بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد، در کوتاه ترین زمان ممکن خطوط را که در مناطق صعب العبور بود، ترمیم کردیم. هیچ جای کشور قطعی گاز نداشتیم. این انفجار توطئه اسراییل غاصب بود ولی این توطئه خنثی شد.
جبهه اصلاحات در تهران امکان ارائه لیست ندارد
سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به تصمیمات این جبهه درباره انتخابات پیش رو گفت: تکلیفی برای چهره‌های اصلاح طلب تعیین نکردیم اما احزاب یا شخصیت‌های عضو، مجاز به ارائه لیست یا حمایت از کاندیداهای غیر اصلاح طلب نیستند. جواد امام با بیان اینکه «بر اساس مصوبه جبهه اصلاحات، این جبهه در تهران امکان ارائه لیست ندارد»، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی قبلی جبهه‌های استانی در برخی استان‌ها از جمله قم، مرکزی، اصفهان، گیلان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد فاقد امکان برای ارائه لیست هستند و علت نیز آن است که در این استان‌ها کاندیداهای شناسنامه دار اصلاح طلب حضور ندارند.

 اطلاعات
تونل‌های حزب‌الله پیشرفته‌تر از تونل‌های حماس است
روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در گزارشی نوشت: شبکه تونل‌های مخفی حزب‌الله لبنان پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از تونل‌های حماس در غزه است.لیبراسیون با بیان اینکه حزب‌الله از دهه ۱۹۸۰که قدرت نظامی آن بسیار بیشتر از حماس است، یک سیستم دفاعی زیرزمینی ایجاد کرده است، افزود: طول این تونل‌ها چند صد کیلومتر تخمین زده می‌شود و با انشعاب‌هایی تا سرزمین‌های اشغالی فلسطین و احتمالاً تا سوریه ادامه دارند.ژنرال «اولیویه پاسو» پژوهشگر موسسه تحقیقات استراتژیک دانشکده نظامی فرانسه، به این روزنامه گفت از دهه ۱۹۶۰، گروه‌های فلسطینی که به لبنان پناهنده شده بودند این تونل‌ها را کندند و پس از آن حزب‌الله حفاری‌ها را ادامه داد.وی افزود: تونل‌های حزب‌الله همانند تونل‌های حماس که با حفاری در ماسه و بتن‌ریزی ایجاد شده است، نیست و در جنوب لبنان باید سنگ را با نیروی دست، چکش یا ماشین‌های هیدرولیک که کم صدا هستند، حفاری کنید.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رأی مردم پشتوانه‌ای برای استمرار این انقلاب است
حوزه/آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شرکت در انتخابات باعث سربلندی ما خواهد بود، گفت: این انقلاب، نه مارکسیستی و نه لیبراستی است بلکه انقلاب اسلامی ایران بر پایه مردم سالاری دینی است.نایب رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رأی مردم پشتوانه‌ای برای استمرار این انقلاب که هم الهی و هم محمدی و هم علوی و هم فاطمی و هم حسینی است، خواهد بود.رییس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه نتیجه سرمایه گذاری ما با مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفندماه ثمره‌اش ظاهر می شود، گفت: دشمن در آن روز متوجه می شود ملت ما همانند گذشته استوار و پای کار انقلاب هستند و خواهند بود.نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: هر چند امام امروز در میان ما نیست اما روح ملکوتی امام راحل در جامعه ما سایه افکن است و در روز انتخابات منتظر عمل ما خواهد بود.

حوادث خونین غزه به وجهه غرب ضربه بزرگی زده است
ایسنا/رسانه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره لزوم آتش‌بس در جنگ غزه نوشته است: «غرب به‌تازگی به لزوم برقراری آتش‌بس در غزه پی برده است. این در حالی است که تا امروز در نتیجه حملات اسرائیل حدود ۳۰ هزار فلسطینی جان باخته‌اند که بیش از دو سوم آن‌ها زن و کودک هستند. هزاران تن دیگر نیز زیر آوارها قرار دارند. وقایع خونین غزه به وجهه غرب به‌عنوان مدعی ارزش‌های جهانی و نظم قاعده‌مند ضربه بزرگی زده و این وجهه به این زودی‌ها احیا نخواهد شد».به گزارش گاردین، تا قبل از جنگ جدید غزه، شاید چنین استنباط می‌شد که بسیاری از کشورهای عرب منطقه با حمله رژیم صهیونیستی به حماس موافق باشند، اما جنگ غزه نشان داد این گزینه دور از باور است. اکنون واضح و مبرهن است که ازبین‌بردن کامل حماس – حتی اگر در توان رژیم صهیونیستی باشد – تلفات غیرنظامی عظیمی در پی خواهد داشت.

حمله سایبری به زیرساخت‌های اسراییل
مهر/حساب کاربری «نت بلاکس» بامداد پنجشنبه در خبری فوری تأیید کرد که در پی حمله سایبری به یکی از شبکه‌های تلفن همراه شرکت ارتباطات رژیم صهیونیستی اختلال شدید در خطوط ارتباطی در آن رخ داده است.بر پایه این گزارش، نت بلاکس، نهاد بین‌المللی ناظر بر امنیت و کیفیت اینترنت و خطوط ارتباطی اعلام کرد که یک اختلال شدید در دسترسی به خطوط ارتباطی در اراضی اشغالی گزارش شده است.جزئیات بیشتری از این حمله سایبری منتشر نشده است.

رئیس سیا برای مذاکرات درباره غزه به پاریس می‌رود
فارس/وبگاه «آکسیوس» بامداد پنجشنبه گزارش داد که «ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا روز جمعه به پاریس می‌رود تا با مقامات قطری، مصری و صهیونیست گفتگو کند.آکسیوس به نقل از مقام‌های مطلع ادعا کرد که آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای صهیونیست و وقفه جنگ در غزه پیش از ماه رمضان است.این وبگاه نوشت: «پیشنهاد فعلی دولت بایدن به توقف حداقل شش هفته‌ای درگیری منجر می‌شود. نکته اصلی اختلاف بر سر تعداد اسیران فلسطینی که قرار است آزاد شوند و چگونگی تعیین فهرست برای مرحله اول توافق سه مرحله‌ای است».

برزیل در آغاز نشست گروه ۲۰ اصلاحات در سازمان ملل را خواستار شد
ایسنا/ مائورو ویرا، دیپلمات ارشد برزیل، در افتتاحیه نشست دو روزه وزیران خارجه گروه ۲۰، که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه حضور داشتند، گفت که انفجار درگیری‌های جهانی‌نشان می‌دهد که نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل کار نمی‌کنند.ویرا گفت: «نهادهای چندجانبه به درستی برای رویارویی با چالش‌های فعلی مجهز نیستند، همانطور که با فلج غیرقابل قبول شورای امنیت در مورد درگیری‌های جاری در غزه و اوکراین نشان داده شده است.وی افزود که این وضعیت به قیمت «جان‌های بی‌گناه» تمام شده است.

نگران ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران هستیم
باشگاه خبرنگاران/سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران همچنان همکاری بسیار کمی با آژانس دارد. ما همچنان به شدت نگران ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران به شکلی که هیچ هدف غیرنظامی ندارد، هستیم.میلر مدعی شد: ما همچنین نگران ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران در سطوح بالا هستیم و این موضوعات در مرکز گفت‌وگوی ابرام پیلی معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با گروسی بود.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره غیرقانونی شدن وی پی ان در ایران و واکنش و اقدام احتمالی آمریکا در این زمینه گفت:حمایت از اینترنت آزاد در ایران همچنان ستون اصلی تلاش‌های ما در حمایت از حقوق بشر مردم این کشور خواهد بود. در طول اعتراضات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از هر سه ایرانی یک نفر از از ابزار امنیتی دیجیتال و ضد سانسور آمریکایی مانند وی پی ان ارائه شده توسط آمریکا استفاده کرد و این استفاده ادامه یافته است.

آسوشیتدپرس: یمن معادلات آمریکا را به‌ هم ریخت
باشگاه خبر نگاران/خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اذعان کرد: ارتش یمن به‌ رغم یک ماه تجاوزگری‌های تحت رهبری آمریکا، همچنان قادر به اجرای حملات چشمگیر است.رسانه آمریکایی نوشت تداوم حملات نیروهای یمنی به کشتی‌ها در تنگه مهم باب‌المندب در دریای سرخ که در واکنش به جنگ غزه انجام می‌شوند نشان می‌دهند که غرب برای متوقف کردن این حملات دچار چالش جدی شده، در حالی که از سوی دیگر جایگاه نیروهای انصارالله را در جهان عرب تقویت کرده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم «جان گامبرل» تحلیلگر خود با عنوان «حملات به کشتی‌ها و سرنگونی پهپادهای آمریکا» نوشت: تحلیلگران هشدار می‌دهند حملات آنها هر چه بیشتر طول بکشند ریسک اثرگذاری اختلالات در کشتی‌رانی بین‌المللی بر اقتصاد جهانی بیشتر خواهد شد.

اذعان صهیونیست‌ها به توان موشکی حزب الله و خسارات وارده به «المطله»
ایرنا/رسانه‌های رژیم صهیونیستی به خسارات ناشی از حملات سنگین موشکی حزب الله به اراضی اشغالی اشاره کردند.رسانه صهیونیستی «معاریو» اعلام کرد که موشک ضدزره حزب الله به یک کارخانه در «المطله» در مرز با لبنان اصابت کرده و خسارات سنگینی به بار آورده است.این رسانه صهیونیست همچنین اذعان کرد که بر اثر حملات حزب الله به این شهرک، شبکه گاز، آب و برق و برخی تجهیزات شهری به شدت آسیب دیده است. بامداد امروز نیز حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مبارزان مقاومت اسلامی پایگاه نظامی «حدب یارین» متعلق به رژیم صهیونیستی را با ۲ فروند موشک برکان هدف قرار دادند.بر اساس اعلام حزب‌الله، این موشک‌ها به طور مستقیم به اهداف خود اصابت کردند.

۷۲ درصد اوکراینی‌ها خواستار مذاکره با روسیه هستند
تسنیم/ بیش از ۷۰ درصد از مردم اوکراین اعلام کرده‌اند که به دنبال یافتن راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات با روسیه هستند.طبق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف، در دوره زمانی از ماه مه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۴، تعداد طرفداران حل و فصل دیپلماتیک مناقشه با روسیه، از ۵۹ درصد به ۷۲ درصد افزایش یافته است. طبق این اطلاعات، اکثر شهروندان اوکراینی از انجام مذاکرات صلح با روسیه استقبال می‌کنند. چند روز قبل نیز در یک نظرسنجی مشخص شد که چه تعداد از مردم اوکراین آماده خدمت در ارتش هستند. تنها یک سوم مردان اوکراینی که در چارچوب قانون جدید بسیج قرار دارند، حاضرند تا در نیروهای مسلح کشورشان خدمت کنند.

نتانیاهو آماده دستیابی به هیچ توافقی نیست
ایرنا/ شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به نقل از یک دیپلمات آمریکایی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی برای دست‌یابی به هیچگونه توافقی آمادگی ندارد.سی ان ان در این گزارش خود به نقل از این دیپلمات آگاه آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، افزود: در صورت حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح، می‌توان برای همیشه امکان دست‌یابی به توافق مبادله اسرا را به فراموشی سپرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *