خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است
وزیر خارجه کشورمان با شرکت درنشست خبری مشترک با علی صبری، همتای سریلانکایی خود درکلمبو، اظهار کرد: امروزگفت‌وگوهای مفصل وتوافقات نتیجه‌ بخشی را با وزیر خارجه سریلانکا و وزرای همراه در مذاکرات به عمل آمده داشتیم. وی با بیان این‌ که همه ابعاد همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، فناوری و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دوکشور توافق کردیم مناسبات را در تمامی زمینه‌های مورد علاقه ارتقاء و تحکیم ببخشیم. امیرعبداللهیان افزود:اتفاق نظرداشتیم کمیسیون مشترک‌همکاری‌های اقتصادی به‌زودی برگزارشود. وی گفت: مذاکرات جامع و مفیدی با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور داشتیم. وزیرخارجه گفت: رژیم صهیونیستی، امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است. از موضع سریلانکا برای پیوستن به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر توقف نسل‌کشی در غزه قدردانی می‌کنیم. اجماع حاصل شده در اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین مورد توجه ماست.
انتقاد تند رئیس‌جمهور صربستان از کنفرانس امنیتی مونیخ
الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان با انتقاد از دستورکارهای مطرح‌شده در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که این کنفرانس نشان داد که بازیگران بین‌المللی به‌منظور دستیابی به صلح کار نمی‌کنند.وی گفت: من نماینده یک کشور کوچک هستم وحق دخالت درامور کشورهای بزرگ را ندارم و برخلاف اغلب رهبران جهان می‌دانم که دیدگاه ما چندان اهمیت ندارد اماگاهی‌اوقات نظرم متفاوت از دیگران است. من چندین‌بار به کنفرانس امنیتی مونیخ رفته‌ام و فکر می‌کنم این مهم است که ببینیم جهان غرب چگونه فکر می‌کند. این بارمن چیزهای زیادی دیدم اما نگرانم که راه‌حل‌های کافی و مبتکرانه برای دستیابی به صلح وجود نداشته باشد. ازنظر من کلمه صلح به یک کلمه نخواستنی در جهان تبدیل شده است. رئیس‌جمهور صربستان در ادامه افزود: قطعا معماری جدیدی ازسیاست جهانی ظهورخواهد کرد و تغییرات زیادی رخ خواهد داد که با آنچه قبلا وجودداشته بسیار متفاوت خواهد بود؛ البته ما کمی به آن عادت کرده‌ایم. وی تصریح کرد که همیشه از آزادی خود، حق فکر کردن، تصمیم‌گیری مستقل و تصمیم‌گیری مطابق با منافع مردم خود دفاع کنید.رئیس‌جمهوری صربستان شرکت‌کنندگان سال جاری کنفرانس مونیخ را به طرفداران فوتبال تشبیه کرد و گفت: امسال در این کنفرانس هیچ پیشنهادی برای حل‌و‌فصل مناقشات شنیده نشد.
اموال بابک زنجانی بازگشت
فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: پیرو مصاحبه روز گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درباره شناسایی اموال بابک زنجانی در خارج و انتقال آن به تهران تأکید می‌گردد که اموال بازگردانده شده این فرد، دارایی‌های ارزی است و تماما به خزانه بانک مرکزی منتقل شد.

 همشهری
ماسک: شکست اوکراین حتمی است
ایلان‌ماسک، میلیاردر آمریکایی گفته زمان آتش‌بس و مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه فرارسیده است. ماسک با تأکید بر اینکه اوکراین در این جنگ شکست خواهد خورد، گفته: چند نفر دیگر باید بمیرند، تا این حقیقت پذیرفته شود‌که موضع اوکراین روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود؟
برزیل، سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
برزیل در پی ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کشتار فلسطینیان غیرنظامی در این منطقه، سفیر اسرائیل را اخراج کرد و سفیر خود را هم از تل‌آویو فراخواند‌. لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل یک روز پیش‌ رژیم صهیونیستی را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم ‌ و این رژیم را به دولت نازی هیلتر تشبیه کرد‌.
تظاهرات گسترده مقابل اقامتگاه نتانیاهو
صدها اسرائیلی با برپایی تظاهراتی مقابل محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی خواستار دستیابی فوری به توافق مبادله اسرا شدند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: مخالفت با توافق مبادله اسرا یعنی حکم اعدام.
۵۵ درصد از صهیونیست‌ها فرصت پیروزی در غزه را کم می‌دانند
نتایج یک نظرسنجی در اراضی اشغالی فلسطین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از صهیونیست‌ها فرصت پیروزی کامل در غزه را کم می‌دانند. نتایج نظرسنجی «مرکز دمکراسی» نشان می‌دهد ۵۵درصد از ساکنان صهیونیست اراضی اشغالی فلسطین معتقدند که فرصت پیروزی کامل در غزه کم است. همچنین ۶۰درصد از صهیونیست‌ها معتقدند که اعتراض گسترده علیه نتانیاهو به‌زودی آغاز خواهد شد.

 کیهان 
بیش از ۲ هزار محصول غیرنظامی با کمک فناورانه وزارت دفاع در حال تولید و عرضه است
سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات دو منظوره وزارت دفاع، گفت: در جریان حمایت از بخش خصوصی تولید بیش از ۲۰۰۰ محصول با کمک وزارت دفاع و بهره‌برداری از دانش دفاعی صورت می‌گیرد و این کار با انتقال دانش به بخش غیرنظامی انجام می‌شود. سردار طلایی‌نیک عنوان کرد: در ۱۱ ماه گذشته وزارت دفاع ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی خود را به مرحله اتمام رسانده که ۴۱ درصد از این‌ طرح‌ها به چرخه تولید وارد شده است، از ده‌ها سامانه و‌ محصول دفاعی که در سال جاری در چرخه صنعتی شدن قرار گرفته برخی از آنها رسانه‌ای شد و به اطلاع مردم رسید. وی اظهار کرد: بیش از ۶۴ درصد از طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان انجام می‌دهیم، حوزه‌های هوش مصنوعی و سامانه‌های نوظهور حوزه‌های نوینی بوده که به تدریج محصولات آنها عملیاتی خواهد شد، سال آینده نیز به صورت ماهانه دستاورد‌های جدید دفاعی به‌ویژه در حوزه‌های نوظهور برای رسیدن به قدرت دفاعی با اتکا به دانش و نخبگان ایرانی خواهیم داشت.

 ایران
اطلاعیه قوه قضائیه درباره نحوه بازگشت بدهی‌های بابک زنجانی
مرکز رسانه قوه قضائیه در پی اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره بازگشت بدهی‌های بابک زنجانی به کشور در اطلاعیه‌ای تبیینی اعلام کرد: با‌توجه به نگاه قاطع رئیس دستگاه قضا درباره لزوم پیگیری و روشن‌شدن وضعیت اموال متهم در خارج از ایران و امکان یا عدم‌امکان بازگشت آنها به کشور، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با ابلاغ ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، یکی از قضات مجرب دادگستری استان تهران که از ابتدا در جریان پیگیری‌های این پرونده نقش داشت بر موضوع متمرکز شد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این مرحله و در پی تأکیدات رئیس قوه قضائیه به محکوم‌علیه، فرصتی با بازه زمانی مشخص داده می‌شود تا تکلیف بازگرداندن بدهی‌ها را مشخص کند. بر همین اساس و در پی تعامل سازنده ایجادشده بین دستگاه قضایی و سازمان اطلاعات سپاه، اموال بابک زنجانی با همکاری خودش در خارج از کشور شناسایی و اطلاعات جدیدی از دارایی‌های او در اختیار مسئولین پرونده قرار می‌گیرد.اطلاعات به‌دست‌آمده بلافاصله مورد‌ارزیابی قضایی قرار گرفته و پس از تأیید صحت آن و طی مراحل کارشناسی دقیق درباره ارزش‌گذاری این دارایی‌ها، طراحی مجموعه‌ای از راهکار‌های پیچیده اطلاعاتی و حقوقی در دستور کار قرار می‌گیرد تا امکان بازگشت موفق و کامل این اموال به داخل کشور فراهم شود. در نتیجه این اقدامات شبانه‌روزی، محموله‌ای معادل بدهی‌های ارزی بابک زنجانی در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، در چند مرحله توسط سازمان اطلاعات سپاه وارد کشور شده و در اختیار بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد تا پشتوانه‌ای قابل‌اتکا برای ذخایر ارزی کشور باشد. بر اساس برآوردهای کارشناسی، ارزش این محموله با احتساب اموال مصادره‌شده قبلی زنجانی، بیش از بدهی‌های وی به وزارت نفت است.
تصویب ۷۵ پروژه با ۶۰ همت اعتبار
روز گذشته در جلسه بررسی مسائل مربوط به استان سیستان و بلوچستان که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان طی ۴ سال آینده با اجرای ۷۵ پروژه و اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومانی بررسی و تصویب شد. مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم و نظام تأکید کرد: سند ۴ ساله جامع پیشرفت و توسعه این استان که با هماهنگی و برنامه‌ریزی بین دستگاه‌های دولتی و استانداری سیستان و بلوچستان تدوین شده است، گامی مهم در راستای آبادانی این منطقه از کشور خواهد بود.معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: با اجرای این سند قطعاً شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه‌جانبه در تمامی ابعاد ارائه شده در این سند خواهیم بود.

 جمهوری‌اسلامی
ترس صهیونیست ها از جنگ فراگیر در شمال سرزمین‌های اشغالی
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و ترس از جنگ فراگیر در شمال سرزمین‌های اشغالی و همچنین تهدیدهای موشکی که برد آنها به بندر ایلات می‌رسد، باعث شده است صهیونیست‌ها به طور بی‌سابقه‌ای به فروشگاه‌ها هجوم بیاورند. مدیر شرکت برق «نوگا» در سرزمین‌های اشغالی نگرانی خود را از حملات حزب‌الله به تاسیسات و نیروگاه‌های برق رژیم صهیونیستی ابراز داشته و گفته بود در صورت ادامه جنگ علیه نوار غزه، قطع برق و گاز در انتظار شهرک‌نشینان خواهد بود.

 وطن امروز
۱۱ اسفند دموکراسی واقعی را به دنیا نشان خواهیم داد
سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نسل ما و نسل قبل‌تر از ما دورانی را دیدیم که مجلس‌های مختلفی همچون شورای ملی وجود داشتند اما صندوق رای، پوسته و ظاهری بیش نبود. امروز ما به عنوان شهروند، خودمان تصمیم می‌گیریم چه کسانی را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم تا برای ما قانونگذاری کنند، بر نهادهای اجرایی کشور نظارت کنند و کشور ما آن دموکراسی واقعی را در جهان به نمایش بگذارد.
ایران به دنبال گسترش درگیری نیست
فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت ریاض و تهران درباره جلوگیری از گسترش دایره جنگ در منطقه گفت‌و‌گو کرده‌اند. بن‌فرحان به خبرگزاری فرانس ۲۴ گفت: «اعتقاد ندارم که ایران تمایلی به جنگ گسترده‌تر داشته باشد، چنین احساسی ندارم». وزیر خارجه عربستان سعودی درباره جنگ غزه نیز گفت: سطح ویرانی و کشتار غیرنظامیان «غیرقابل تصور» است و اکنون بیش از هر زمانی نیاز به آتش‌بس وجود دارد. فیصل بن‌فرحان افزود: «ما با یک فاجعه انسانی در غزه روبه‌رو هستیم، ۱۷ هزار یتیم و ۳۰ هزار قربانی یا بیشتر و مهم‌تر از همه شرایط سخت زندگی و کمبود غذا و نیازهای بشردوستانه در آنجا داریم، در این میان به دلیل عدم دسترسی اهالی غزه به کمک کافی، فاجعه انسانی دوچندان شده است».

 جوان
شورای وحدت و امنا برای ائتلاف گفتگو می‌کنند
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از رایزنی و گفتگو با امنا برای دستیابی به ائتلاف خبر داد و گفت: در شهرستان‌ها در برخی موارد فهرست شورای وحدت و شورای ائتلاف مشترک است. مصطفی پور محمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص رایزنی شورای وحدت و امنا، گفت: همکاری و ائتلاف بین گروه‌های سیاسی همسو و همگرا کار مثبتی است که دوستان ما در شورای وحدت اعلام آمادگی کردند و امیدواریم که به نتیجه برسد. عضو شورای وحدت اصولگرایان اضافه کرد که در شورای وحدت با گروه‌های مختلف و همچنین امنا گفتگو شده است که امیدواریم به نتیجه نهایی برسیم. دست یابی به قاعده‌ای که طرفین پذیرفته باشند نیاز به گفت‌وگوی بیشتری دارد، در حال حاضر به جمع بندی نرسیدیم. وی درباره اینکه آیا فهرست مستقل ارائه می‌دهید گفت: فهرست شورای وحدت اصولگرایان کامل شده است، اما اگر توافقی سیاسی با گروه‌های دیگر صورت بگیرد، امکان تغییر فهرست وجود دارد. عضو شورای وحدت اصولگرایان درباره فهرست این شورا در سراسر کشور اظهار داشت: فهرست ما مشخص است با این تفاوت که در استان‌ها و شهرستان‌های زیادی با گروه‌های همسو توافق بیشتری وجود دارد. پورمحمدی همچنین از ائتلاف با شانا در برخی موارد در شهرستان‌ها خبر داد.
شانا و پایداری در مسیر ائتلاف
طبق اطلاعات رسیده جلسات مشترک شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و جبهه پایداری به‌شکل جدی ادامه دارد و برخی منابع نیز از احتمال بالای ائتلاف این دو جبهه در انتخابات پیشِ‌رو خبر می‌دهند. به نوشته تسنیم، دوشنبه‌شب، دو عضو برجسته شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با برخی اعضای شاخص جبهه پایداری برای رسیدن به یک لیست مشترک جلسه مشترک دیگری برگزار کردند که این جلسه با موضوع بررسی شاخصه‌های نماینده اصلح تا پاسی از شب ادامه داشته است. به‌خلاف برخی اخبار، تاکنون نه شورای ائتلاف و نه جبهه پایداری هیچ‌کدام درباره تعداد افراد مدنظر خود بحثی نداشته‌اند و تنها درباره معیار‌ها بحث کرده‌اند و همچنین این‌که جبهه پایداری و شورای ائتلاف درباره برخی گزینه‌ها، نظرات سلبی داشته‌اند که گفته شده است درباره برخی از آن‌ها توافقاتی صورت گرفته است، اما طبق این گزارش درباره برخی گزینه‌های دیگر همچنان اختلافاتی وجود دارد. تسنیم اضافه کرده نمی‌توان به‌طور قطع گفت که شورای ائتلاف و جبهه پایداری به یک فهرست واحد خواهند رسید، اما منابع مختلف، روند این جلسات را مثبت ارزیابی کردند و احتمال ائتلاف «شانا» (شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب) و «جبهه پایداری» در حال تقویت است. همچنین جبهه پایداری مصمم است که در صورت عدم ائتلاف با شانا، با هیچ گروه دیگری از جمله امنا یا شورای وحدت، ائتلافی نکند و تنها دستور کار این جبهه، بررسی ائتلاف با شاناست.

 خراسان
میزان واردات بنزین بستگی به شرایط آینده دارد
معاون وزیر نفت با بیان این که «درحال حاضر تولید و مصرف بنزین کشور سربه‌سر و معادل هم است»، گفت: برای تعیین میزان واردات بنزین باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت است.جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه مراسم رونمایی از کارتخوان‌های ساخت داخل سامانه هوشمند سوخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین بنزین نوروزی صورت گرفته است.
تراز تجاری رسمی ۱۷ میلیارد دلار مثبت است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه نمایشگاه رسانه های ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال تراز رسمی تجاری گمرک ایران ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است. حجم تجارت خارجی کشور ۱۲۶ میلیارد دلار بوده که ۲.۴ درصد افزایش یافته است.
کوروش کمپانی مجوزی از وزارت صمت نداشته است
طبق اعلام دفتر رسانه وزارت صمت، کوروش کمپانی از اتحادیه صنف فروشندگان تجهیزات صوتی تصویری و تلفن همراه و اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی شهرستان تهران مجوز داشته، اما از وزارت صمت مجوزی نداشته است.

 مردم سالاری
تغییر حوزه انتخابیه نوبخت در انتخابات مجلس
شورای نگهبان با تغییر حوزه انتخابیه محمد باقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه از حوزه انتخابیه «تهران» به «رشت و خمام» در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسماً موافقت کرد.
تکذیب فروش و انتقال تسلیحات ایرانی
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت ادعای آمریکا پیرامون ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرد و گفت: ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است.
تأکید اولیانوف بر واقع‌بینی درباره برجام
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در ایکس بار دیگر تأکید کرد که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.یک سال پیش، تحلیلگران غربی و اغلب مقامات در مورد نقشه دوم برای حل موضوع هسته‌ای ایران گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح کردند.وی ادامه داد: اما روسیه همواره این دیدگاه را ابراز می‌کرد که هیچ برنامه واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد و هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. اکنون می‌بینیم که روسیه حق داشت.

 آرمان ملی
ایران به دنبال جنگ نیست
«محمدرضا صبوری» سفیر ایران در ایتالیا در گفت‌وگویی درباره ادعاها مبنی بر مطلع بودن ایران از عملیات «طوفان الاقصی» که توسط گروه حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ علیه اسرائیل انجام شد و نقش آن در انجام شدن این حمله، گفت که «ما از حمله ۷ اکتبر مطلع نبودیم.» صبوری در گفت‌وگویی با شبکه رای‌۲۴ ایتالیا درباره گسترش‌ تنش‌ها، گفت که حتی اگر خطر یک درگیری گسترده‌تر وجود داشته باشد، ایران جنگ نمی‌خواهد.

 اعتماد 
تعداد نهایی کاندیداهای مجلس به بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر رسید
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: پس از ۳ ماه بررسی، در مجموع صلاحیت ۷۵درصد از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس مورد تأیید قرار گرفت و تعداد نهایی کاندیداها به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

 اطلاعات
کل اراضی اشغالی، در تیررس موشک‌های حزب‌الله
نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان طی سخنانی در پاسخ به تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورش تأکید کرد هر نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارد.«حسن فضل‌الله» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» (فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان) گفت: اسرائیل می‌خواهد برای آرام کردن صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی، فشار نظامی اعمال کند و از همان روز اول جنگ غزه، تهدید به نابودی لبنان کرده است.حسن فضل‌الله در گفتگو با شبکه الجزیره افزود: تمامی نقاط سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارند و مقاومت همه سناریوها را آماده کرده و برای بدترین احتمالات آماده است.وی گفت: جبهه‌های لبنان، عراق، سوریه و یمن از غزه حمایت می‌کنند.این سیاستمدار لبنانی تصریح کرد: ما معتقدیم که آمریکا در همه چیز دست دارد و این کشور قادر به توقف جنایات اسرائیل در غزه است.
پیشتازی رئیس جمهوری سابق آمریکا درنظرسنجی ها
نتیجه آخرین نظرسنجی ها در آمریکا حکایت از پیشتازی خیره کننده دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا دارد. بر اساس نظرسنجی جدید، آرای ترامپ براساس کالج الکترال، ۲۹۳ رأی در مقابل ۲۴۵ رای جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکاست و این فاصله فاحش آراء نشان می دهد که احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات بسیار محتمل است. در پی این نظرسنجی جدید، برخی رسانه های آمریکا نوشتند: «بایدن به ترامپ می بازد، بد هم می بازد.» در این نظرسنجی جدید بیشتر آمریکایی‌ها بر این باورند که دولت بایدن عملکردی ضعیف در مدیریت هجوم مهاجران به آمریکا داشته است.۸۰درصد آمریکایی ها در رابطه با نحوه مدیریت آمار گسترده ای از مهاجرانی که قصد دارند از مرز مکزیک وارد آمریکا شوند، گفته اند دولت بایدن در این خصوص عملکردی «بسیار بد» یا «نسبتا بد» دارد.
گمانه زنی‌ها از انتقال نیمی از نظامیان آمریکایی مستقر در عراق به اردن
منابع خبری اعلام کردند که «پنتاگون» در حال بررسی گزینه‌ای برای انتقال دست کم نیمی از نیروهای خود در عراق به اردن است.منابع دیپلماتیک غربی در «امان»، پایتخت اردن اعلام کردند: طرحی که توسط وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در مورد بسته شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ظرف دو سال ارائه شده است، به دنبال جستجو برای ایجاد پایگاه نظامی جایگزین در منطقه نزدیک به عراق و سوریه است.براساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، به نظر می‌رسد که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی سناریویی است که براساس آن و در چارچوب توافق‌های قبلی مربوطه، نیمی از نیروهای نظامی آمریکا که در حال حاضر در عراق و در سوریه حضور دارند را به برخی کشورها از جمله اردن منتقل کند. در ادامه آمده است: این سناریو اکنون در حال بررسی است و بخشی از طرحی است که حدود ۵۰ درصد از نیروهای آمریکایی در عراق باید به کشورهای همجوار در منطقه منتقل شوند اما در خاورمیانه باقی بمانند.

 شهروند
تجهیز نیروی زمینی سپاه به پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۱» و رزمی «ابابیل ۵»
در پی نیاز یگان‌های مختلف و همچنین گسترش ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه در رصد و برخورد با دشمنان و گروهک‌های تروریستی این نیرو به پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و رزمی ابابیل ۵ مجهز شد.
حمایت نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان از حماس
نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «حماس بخش جدایی‌ناپذیر عرصه سیاسی فلسطین است.»
بیانیه حماس درباره تهدید حمله به رفح
جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خانواده‌های اسرای صهیونیست دروغ می‌گوید. در بیانیه روزگذشته (سه‌شنبه) حماس درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله زمینی به رفح آمده است: «ما به رژیم اشغالگر در قبال هرگونه ماجراجویی یا یورش به رفح، کشتار و نسل‌کُشی در آنجا هشدار می‌دهیم… پیروزی‌ای که نتانیاهو به دنبال آن است و از آن دم می‌زند، سراب است و فقط در ذهن او وجود دارد. نتانیاهو به همه دروغ می‌گوید و خانواده‌های اسرا را با ادعای اینکه می‌توان با زور آنها را آزاد کرد، فریب داد، در حالی که زمان در حال سپری شدن است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم علی رغم نظر دشمنان در انتخابات شرکت خواهند کرد
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع مردم اهرم، با بیان اینکه مردم ما مردمی وفاداری هستند، عنوان کرد: ممکن است مردم نگرانی داشته باشند اما این نگرانی در جایی است و وفاداری در جای دیگری است. وقتی با یک اراده در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می کنند نشان از وفاداری ملت به نظام است. رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه ملت ما آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشته است، عنوان کرد: دشمن از در و دیوار القاء می کند که ملت اراده ای برای شرکت در انتخابات ندارد اما این سخن حامیان انقلاب و امام و رهبری نیست. دشمن با تمام امکاناتی که در اختیار دارد ، شبانه روز به دنبال ایجاد دلسردی در مردم و خالی کردن دل مدیران است. وی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد ملت ما در حماسه انتخابات پیش رو ناکام باشد اما علی رغم میل دشمن در حماسه ۱۱ اسفند شرکت خواهیم کرد.

انتخابات نماد اتصال مردم با نظام و ولایت است
رسا/ آیت الله اعرافی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران با اشاره به وظایف حوزه های علمیه در جامعه و ویژگی های حوزه تراز انقلاب بیان داشت: حوزه علمیه در تراز انقلاب اسلامی وظیفه دارد به مسائل مورد نیاز جامعه اهتمام داشته باشد که این مسئله برای مدیریت حوزه، مسئله ای اصلی می باشد. مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از محورهای سیاست های کلان حوزه، سیاست گذاری کلان، کنشگری در وقایع مهم و استراتژیک نظام است و امروز، انتخابات از وقایع مهم نظام می باشد که نماد مردم سالاری دینی است.وی افزود: یکی از ویژگی های ممتاز انقلاب اسلامی این بود که دوگانگی میان مردم و دین را برداشت و دوقطبی ها را جمع و تفسیر کرد که یکی از آنان مردم سالاری دینی می باشد و انتخابات نماد اتصال مردم با نظام و ولایت است.

مجلس خبرگان نماد مردم‌سالاری اسلامی است
مهر/ آیت‌الله کعبی با ارزیابی کارکرد مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: مجلس خبرگان رهبری با اشراف داخلی و بین‌المللی و همچنین نگاه راهبردی به پیشرفت‌ها، پس‌رفت‌ها و توقف‌ها در نظام و با رویکرد حاکمیتی در جهت صیانت از نظام و در جهت تحکیم پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه مجلسی موفق بوده است.عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اهمیت نقش مجلس خبرگان در مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی گفت: مجلس خبرگان، نماد و تجلی مردم‌سالاری اسلامی است و متشکل از فقهای عادل، با تقوا، دارای بینش سیاسی و اجتماعی و همچنین دلسوز مردم و حاضر در صحنه در جهت خدمت به دین و ملت با نگاه داخلی و بین‌المللی است.عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مجلس خبرگان مجلسی است که همواره در رصد و پایش مسائل کلان نظام اسلامی، کوشاست.

یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی مصون‌سازی بیت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار رئیس دیوان محاسبات استان قم با اشاره به اهمیت بیت المال در جامعه اسلامی، تصریح کرد: مسئولان باید حساسیتشان به بیت المال زیاد باشد و با اختلاسگران به شدت برخورد کنند.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی مصون‌سازی بیت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است، گفت: امکانات مالی کشور باید خیلی دقیق، منظم و مشخص باشد. مقدار آن و موارد مصرف و حتی توزیع عادلانه‌ آن بین همه مردم، کاملاً مشخص باشد.وی افزود: اگر آنچه که فقه ما درباره بیت المال بیان کرده است عملی شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از بین می‌‌رود.

هشدار فرماندهان صهیونیست به کابینه جنگ درباره اعمال محدودیت در مسجدالاقصی
ایرنا/ شبکه ۱۲ صهیونیستی گزارش داد که بیش از ۵۰ فرمانده ارشد و افسر پیشین در پلیس رژیم صهیونیستی به وزرای کابینه جنگ و رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم موسوم به «شاباک» نامه داده و نسبت به تصمیم ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر محدود کردن ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان هشدار دادند. فرماندهان و مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی نگران تشدید درگیری ها و عملیات ضد صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی در صورت تشدید محدودیت ها علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در ماه رمضان هستند.

بمباران پناهگاه کارمندان سازمان پزشکان بدون مرز توسط اسراییل
مهر/ سازمان پزشکان بدون مرز از رقم خوردن یک جنایت دیگر توسط ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر داد.این سازمان بین المللی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی پناهگاه کارمندان این سازمان و خانواده‌های آن‌ها را در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه بمباران کرد. سازمان پزشکان بدون مرز تأکید کرد: در جریان این حمله هوایی تعدادی از اعضای خانواده‌های کارمندان این سازمان قربانی شده و تعدادی نیز زخمی شدند. جنایت ارتش رژیم صهیونیستی علاوه بر بمباران مراکز غیرنظامی و پناهگاه‌ها، محاصره درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های نوار غزه را نیز دربر می‌گیرد.

حمایت اکثریت قاطع لبنانی‌ها از مقاومت در برابر اشغالگران
ایسنا/ در نظرسنجی ای که در مرکز مشورتی مطالعات و اسناد صورت گرفته، نتایج نشان داد که حدود ۶۰ درصد لبنانی‌ها به ویژه از طوایف سنی، شیعه و دروزی معتقدند حضور لبنان در محور مقاومت باعث تقویت وضعیت بازدارندگی می‌شود. اکثر پاسخ دهندگان از همه طوایف و مذاهب معتقد بودند که رژیم صهیونیستی برای تجاوز همه‌جانبه به لبنان نیازی به بهانه ندارد و از موضع رسمی لبنان در قبال این تجاوز حمایت کردند و در عین حال موضع عربستان، مصر و ترکیه را رد کردند. حدود ۹۰ درصد از پاسخ دهندگان از همه طوایف و مذاهب در این کشور، ایالات متحده را مسؤول تجاوزات مستمر به نوار غزه می‌دانند.همچنین این نظرسنجی نشان داد که درصد زیادی از لبنانی‌ها به‌ ویژه مسلمانان معتقدند که رژیم اشغالگر ضعیف است، دچار اختلاف و تقسیم شده و در آینده نزدیک می‌توان آن را شکست داد که این نتیجه در میان مسیحیان نزدیک به یک سوم است.

السنوار در غزه منزوی نشده و همه چیز با هماهنگی او است
ایسنا/ حسام بدران، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: هر آنچه از سوی رهبران حماس در خارج اعلام می‌شود، با هماهنگی یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه است.بدران این اظهارات را در رد این ادعای رژیم صهیونیستی بیان کرد که مدعی شده بودند «السنوار در داخل نوار غزه منزوی شده و هیچ‌ گونه تماس و ارتباطی با او از سوی رهبران جنبش در خارج وجود ندارد».این عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه» اظهار کرد: حماس به رایزنی با جنبش فتح مبادرت کرد، اما هیچ‌گونه رایزنی با تشکیلات خودگردان وجود ندارد.او تأکید کرد: در حال حاضر رایزنی‌هایی با گروه‌های فلسطینی که رویکرد مشترکی دارند، در دست انجام است.

شکست آزمایش موشک بالستیک انگلیس
باشگاه خبرنگاران/ پرتاب آزمایشی موشک بالستیک ترایدنت (Trident) که از زیردریایی انگلیسی پرتاب شده بود با شکست همراه بود. انگلیس پس از دو هفته شکست پرتاب موشک بالستیک خود را رسانه‌ای کرد.پس از پرتاب، موشک ۵۸ تنی ترایدنت بلافاصله از مسیر خود منحرف شد و در کنار زیردریایی که حامل گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس بود، سقوط کرد. طبق گزارش The Sun، این حادثه در ۳۰ ژانویه در جریان یک ماموریت آموزشی در اقیانوس اطلس در سواحل ایالت فلوریدا آمریکا رخ داد. وزارت دفاع انگلیس تأیید کرد که «یک ناهنجاری» در حین پرتاب رخ داده است، اما در عین حال بازدارندگی هسته‌ای انگلیس ایمن و موثر باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *