خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
الحاق دو ناو«شهید صیاد شیرازی»و «شهید باقری» به نیروی دریایی سپاه
مراسم الحاق همزمان دو ناو محافظ از کلاس شهید سلیمانی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران برگزار شد. سردار باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مراسم الحاق دو شناور رزمی گشتی شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: وقتی به اولین شناورهایی نگاه می‌کنیم که رزمندگان با آنها در دوران دفاع‌مقدس با دست خالی در خلیج‌فارس حضور پیدا می‌کردند و در برابر دشمنان حاضر می‌شدند و امروز این‌چنین شناورهایی با فناوری روز دنیا در اوج تحریم در ایران اسلامی طراحی و تولید شده، به آن افتخار می‌کنیم.وی افزود: حقیقتا سرعت به نتیجه‌رسیدن تحقیقات تا محصول و سپس تولید آنها البته بر اساس تأمین منابع در نیروی دریایی سپاه تقریبا کم‌نظیر است. طی‌شدن مرحله ایده تا شکل‌گیری محصول و به‌کارگیری آن در مدت‌زمان اندک، با حرکت جهادی اتفاق می‌افتد. چنین مسیری در کشورهای پیشرفته جهان هم چندین‌برابر زمان می‌برد. سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط منطقه گفت: ارتش متجاوز آمریکا به‌ظاهر تا قدری منطقه را ترک کرده بود اما بلافاصله با بهانه‌های گوناگون و با اشکال دیگر در منطقه حضور پیدا کرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: حادثه بزرگ و عملیات قهرمانانه ۱۵ مهرماه مجاهدان فلسطینی باعث شد آمریکای جنایتکار مجددا در دریای مدیترانه، دریای سرخ و غرب اقیانوس هند و در منطقه نزدیک ما حضور پیدا کند و این عملیات آزادی‌خواهانه مردم مظلوم فلسطین را بهانه‌ای برای حمایت بی‌دریغ از جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست به‌شمار آورد و در منطقه حضور یابد.
تراز مثبت تجاری مناطق آزاد
عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: صادرات غیرنفتی مناطق آزاد درسال۱۴۰۱ حدود ۱۸میلیارد دلار بوده و واردات به ۵.۳میلیارددلاررسید، یعنی بیش از۱۴میلیارد دلار ارزآوری برای کشورانجام شده.ایران برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با ۲۱کشور در حال مذاکره است که با شش کشور سند امضا شده است.

 همشهری 
منتظر تصمیم شورای ائتلاف هستیم
بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه درباره وضعیت این حزب نسبت به شورای ائتلاف گفت: ما درباره آنها برخورد تقابلی نداشته و بیشتر رفتار همراهی داشته‌ایم. وی توضیح داد: بر همین اساس دبیر موتلفه در استان تهران، آقای ترقی و پورابراهیمی از اعضای شورای مرکزی موتلفه حضور داشتند. از آقای انبارلویی خواستم که در شورای منتخب برای تعیین نمایندگان حضور پیدا کنند؛ لذا ما با شورای ائتلاف تعامل داشتیم. اکنون منتظریم ببینیم آنها چه می‌کنند و بعد تصمیم نهایی‌مان را اعلام کنیم. بادامچیان همچنین بیان کرد: اگر لیست معرفی شده را انتخاب اصلح دانستیم مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.
موافق تحریم انتخابات نیستیم
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر اظهار کرده محمد خاتمی به هیچ‌وجه موافق تحریم انتخابات نیست. پیش‌تر نیز رئیس دولت اصلاحات عنوان کرده بود که اصلاحات با شخص، جمع یا نهادی قهر نیست؛ به‌خصوص با مردم قهر نیست، بلکه خود را در کنار مردم و همراه مردم می‌بیند و البته باید ببیند اما انتقاد‌های جدی‌ای نیز دارد.
بزرگ‌ترین نبرد دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم
جانشین فرمانده سنتکام اذعان کرد که مقابله با نیروهای یمنی در دریای سرخ، بزرگ‌ترین نبرد دریایی نیروهای آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. وی افزود که آمریکا ۷هزار نیرو برای مقابله با نیروهای یمنی به دریای سرخ فرستاده است.
کنترل حزب‌الله لبنان بر پهپاد صهیونیست‌ها
رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کرده‌اند که حزب‌الله لبنان کنترل یک پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی را در دست گرفته است. روزنامه یسرائیل‌هیوم نوشته است: «پهپاد چند ثانیه بعد از پرواز مسیر خود را تغییر داد و ناپدید شد.» حزب‌الله پیش‌تر هم برخی پهپادهای صهیونیستی را شکار کرده بود.
پیش‌بینی رویترز از زمان جنگ غزه
۴ مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تل‌آویو انتظار دارد به عملیات نظامی تمام‌عیار در غزه برای ۶ تا ۸هفته دیگر ادامه دهد؛ چراکه اکنون برای تهاجم زمینی به رفح یعنی جنوبی‌ترین شهر غزه آماده می‌شود. به‌گفته ۲مقام صهیونیست و ۲مقام منطقه‌ای که خواستند نام‌شان فاش نشود، فرماندهان نظامی معتقدند که پس از ۶ تا ۸هفته، عملیات همه‌جانبه به عملیات نیروهای ویژه و نقطه‌زنی هوایی تبدیل خواهد شد.

 کیهان 
۱۵ دستور رئیسی درباره رسیدگی به نخبگان و فعالیت‌های دانش‌بنیان
آیت‌الله رئیسی، در جریان نظارت ستادی از معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان که در خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) برگزار شد ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان از سامانه شاخص‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بازدید کرد. اهتمام و پیگیری حل اختلاف‌نظرهای احتمالی میان شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرائی، تسریع و تسهیل صدور روادید برای رفت و آمد نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور، فراهم کردن زمینه برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس و…، دستورات و توصیه‌های مهم رئیس‌جمهور به مدیران ارشد معاونت علمی و فناوری بود.
جامعه بین‌المللی نباید اجازه قتل‌عام مردم رفح را بدهد
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: هرگونه حمله نظامی به رفح بدون شک مرحله دیگری از نسل‌کشی ملت فلسطین توسط اسرائیل خواهد بود. ضروری است که سیستم سازمان ملل در این مقطع حساس به وظایف خود عمل نموده و از جنایات گسترده بیشتر علیه فلسطینیانی که به رفح پناه برده‌اند، جلوگیری کند.

 ایران
عملیاتی شدن شبیه‌ساز اتاق کنترل اضطراری در نیروگاه اتمی بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از طراحی، توسعه، نصب و عملیاتی شدن سامانه شبیه‌ساز اتاق کنترل اضطراری (ECRS) واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در ایران خبر داد. محمد اسلامی افزود: طراحی و ساخت سامانه شبیه‌ساز اتاق کنترل اضطراری واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر به‌صورت کاملاً بومی انجام شده و گام بزرگی در زمینه خودکفایی ساخت شبیه‌سازهای نیروگاهی در داخل کشور محسوب می‌شود.
اتاق کنترل اضطراری بخشی از طرح اصلی واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر است که در صورت از دسترس خارج شدن اتاق کنترل اصلی، از آن استفاده می‌شود. تمام مؤلفه‌های شبیه ساز اتاق کنترل اضطراری اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار، ساخت داخل است و بر اساس طراحی مهندسان سازمان انرژی اتمی ایران تولید شده است.
اذعان قدرت ایران از سوی خلبان بمب‌افکن‌ ۵۲ B
رابرت اسپالدینگ، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی امریکا و خلبان بمب افکن‌های بی‌۵۲ و بی‌۲ در گفت‌و‌گو با بخش خبری شبکه تلویزیونی voa، در پاسخ به این سؤال که آرایش نظامی کنونی امریکا در منطقه چه پیامی را به جمهوری اسلامی می‌دهد، گفت: دولت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران بر این باور هستند که به ایران حمله نخواهد شد. بنابراین پرواز یک بمب افکن بی‌۵۲ بر فراز خاورمیانه بر رفتار جمهوری اسلامی تأثیری نخواهد داشت. ما می‌بینیم که حملات ادامه پیدا کرده و شاهد مجروح و یا کشته شدن سربازان امریکایی هم هستیم. او در ادامه گفت هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادهای ایرانی تهدید جدید و متفاوتی برای امریکا است. سیستم‌های تسلیحاتی ما برای مقابله با این تهدید طراحی نشده است. سیستم‌های تسلیحاتی ما در درجه اول برای رودررویی‌های بزرگ بین نیروهای متعارف طراحی شده است. وقتی به ساختار نیروهای امروزمان نگاه می‌کنیم، آنها نمی‌توانند آمادگی دفاع از افرادمان در برابر آن تهدید در جنگ را داشته باشند. مقابله با این تهدیدات با تجهیزات کنونی پر هزینه بوده و منطقی نیست. بنابراین ما باید از نو برای مقابله با این قدرت پهپادی فکری کنیم. اسپالدینگ که پیشتر در شورای امنیت ملی کاخ سفید هم حضور داشت در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا برنامه و استراتژی روشنی درباره برخورد با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی دارد هم گفت: امریکا هنوز نتوانسته ایران، نیروهای مقاومت و منطقه را درک کند و اگر هم استراتژیست‌های ما به این مسأله برسند، نمی‌دانند چطور با آنها برخورد کنند!
انتقاد وکیل سوئدی حمید نوری از رأی دادگاه
هیأت منصفه دادگاه‌های سیاسی و توماس بودستروم، وکیل سوئدی حمید نوری ضمن انتقاد از رأی دادگاه تجدید نظر و تأیید خبر حکم حبس ابد این شهروند ایرانی، گفت: این رأی درباره حمید نوری بسیار ناامیدکننده بود و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است. ‌بودستروم، اظهار کرد: دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر سوئد دیدگاه متفاوتی را درباره آنچه باید به‌عنوان جنایت علیه حقوق بین‌المللی و ارتکاب قتل در نظر گرفته شود داشتند، اما نتایج و حکم هر دو دادگاه یکی است. وکیل سوئدی حمید نوری درباره این موضوع که دادگاه تجدید نظر سوئد تا چه اندازه دفاعیات ارائه‌ شده از سوی وکلای نوری را بررسی کرده، عنوان کرد: اگرچه ما در جنبه‌های مختلف دفاعیاتی بسیار قوی ارائه کردیم، اما، دادگاه دفاعیات ما را مورد بررسی و توجه قرار نداد. وی ضمن اشاره به مدت زمان حبس انفرادی حمید نوری در سوئد، تاکید کرد: حمید نوری در بیشتر دوره حبس خود در سلول انفرادی بوده است.

 جمهوری اسلامی
عفو بین‌الملل از کشورهای جهان خواست در روابط با رژیم صهیونیستی بازنگری کنند
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار بازنگری تمامی کشورهای جهان در روابط‌ شان با رژیم صهیونیستی شد. در بیانیه عفو بین‌الملل در این باره آمده است: اسرائیل باید به اشغال فلسطین پایان دهد و از دامن زدن به آپارتاید و نقض حقوق بشر جلوگیری کند.اشغال فلسطین ازسوی اسرائیل طولانی‌ترین اشغال نظامی و یکی از مرگبارترین اشغال‌های جهان است.این سازمان در ادامه اعلام کرد: جهان باید بداند که پایان دادن به اشغالگری پیش شرط توقف نقض مکرر حقوق بشر در فلسطین است. عفو بین‌الملل در ادامه اضافه کرد: فلسطینی‌ها ۵۶ سال است که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تحت محاصره، سرکوب و اشغال وحشیانه زندگی می‌کنند.

 وطن امروز 
تعداد تأیید صلاحیت‌ها ادعای «خالص‌سازی» را زیر سؤال می‌برد
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تعداد افراد تأیید صلاحیت‌‌شده برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: اعداد و ارقامی که در این دوره شاهد بودیم، ادعای خالص‌سازی را زیر سوال می‌برد. طحان‌نظیف افزود: از حدود بیش از ۲۰ هزار نفر داوطلب کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۵ هزار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و نمی‌توان گفت اینها از گروهی خاص هستند، بلکه از عموم مردم هستند و ممکن است از جریانات سیاسی مختلف در بین آنها نیز حضور داشته باشند.
اظهارات تند محسن آرمین علیه بیانیه روزنه‌گشا‌ها
نایب‌رئیس جبهه اصلاحات بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب را که «روزنه‌گشایی» لقب گرفته آغاز انشعاب در این جبهه خواند و ضمن مخالفت با مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند گفت که رأی دادن متضمن خیر عمومی نیست. محسن آرمین گفت: شرکت ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ و حمایت از کاندیدایی که اصلاح‌طلب نبود، شرکت ما در انتخابات مجلس ۹۴ که به خاطر نداشتن کاندیدای اختصاصی، برای پیدا کردن کاندیدا فراخوان عمومی دادیم، تلاش برای روزنه‌گشایی بوده است، بنابراین در اصل این رویکرد اختلاف‌نظر نیست. اختلاف‌نظر در این است که آیا در انتخابات ۱۱ اسفند روزنه‌گشایی ممکن است یا ممتنع. دوستان اقلیت معتقدند در شرایط کنونی باید کنشگری مرزی کرد و دوستان اکثریت معتقدند شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند نه کنشگری مرزی، بلکه کنشگری بدون مرز است، زیرا فضا چنان بسته و جامعه چنان مستأصل، معترض و خشمگین است که شرکت در انتخابات به هیچ نتیجه‌ای که متضمن خیر عمومی باشد، ختم نمی‌شود.

 جوان 
فهرست مطهری پنج شنبه منتشر می‌شود
شهاب‌الدین طباطبایی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان با اشاره به حضور طیفی از اصلاح‌طلبان و جریان‌های معتدل در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: فهرست آقای علی مطهری روز پنج شنبه منتشر می‌شود. ما هم برای بستن این فهرست مشورت‌هایی با آقای مطهری ارائه کردیم. وی با بیان اینکه همچنان تنها راه اصلاح صندوق رأی است اظهار داشت: در بیانیه «روزنه» با اشاره به همه مبانی اصلاح‌طلبی و انتخابات بر مشارکت در آن تأکید کردیم و همچنان به انتخابات تأکید داریم.
«آرمان» به ائتلاف «اُمنا» پیوست
مجمع اسلامی آرمان ملت ایران با صدور بیانیه‌ای به ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب (امنا) پیوست.این مجمع در بیانیه خود آورده است: با عنایت به بررسی مواضع و خط‌مشی ائتلاف امنا در این تشکل سیاسی دارای پروانه رسمی و قانونی فعالیت از وزارت کشور و نیز در شرایط حساس کنونی که نیازمند حضور همه نیرو‌های انقلابی در یک‌صف واحد در راستای تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری است، لذا مجمع اسلامی آرمان ملت ایران ضمن قبول خط مشی و مواضع انقلابی اُمنا به این ائتلاف پیوسته و آمادگی خود را به منظور همکاری اعلام می‌کند.
امنیت و رفاه از صندوق رأی می‌گذرد
محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتخابات یازدهم اسفند ماه خاطرنشان کرد: توجه نامزد‌های انتخابات به مسائلی معیشتی و دغدغه‌های معیشتی مردم باعث افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود. وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که بزرگان جریان اصلاحات آیا در انتخابات ورود خواهند کرد و از فهرست موسوم به آقای مطهری حمایت می‌کنند گفت: تا آن جایی که بنده اطلاع دارم بزرگان جریان اصلاحات قطعاً در انتخابات ورود خواهند کرد و مردم را به مشارکت دعوت خواهند کرد و هیچ گاه این بزرگواران مخالف مشارکت در انتخابات نبوده‌اند. هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: شرکت در انتخابات یک حق است و آحاد مردم باید از حق خود استفاده بکنند و تأثیر گذار باشند. وی افزود: دشمن نشسته و رصد می‌کند و منتظر است که مردم ایران خدایی نکرده در انتخابات مشارکت نکنند تا آن وقت اهداف خود را عملیاتی و اجرا کند. هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: مردم ایران اگر امنیت پایدار و آسایش و رفاه عمومی می‌خواهند باید بدانند که این موضوعات از طریق صندوق رأی امکان پذیر است.

 خراسان
«پارس ۱» آماده پرتاب به فضا
رجانیوز خبرداد:«پارس ۱» آماده پرتاب به فضا در مدار ۵۰۰ کیلومتری است.ماهواره پارس ۱ جزو کلاس ماهواره‌های تصویربرداری و سنجشی است و قابلیت تصویربرداری از ۹۵ درصد اراضی ایران در کمتر از ۱۰۰ روز را دارد! این ماهواره تمام ایرانی دارای جرم کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم توسط پرتابگر سیمرغ در مدار با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر تزریق می‌شود.
از ۲۱ وعده انتخاباتی ۱۹ وعده را محقق کردیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح عملکرد مجلس یازدهم گفت که از ۲۱وعده انتخاباتی در سال۹۸ برای قانون‌گذاری، ۱۹وعده را به همراه نمایندگان به سرانجام رسانده‌ایم و دو وعده قانونی تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و تقویت جایگاه وزارت خارجه باقی مانده که پیگیری می‌کنیم. محمدباقر قالیباف نماینده تهران و رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در ایکس با انتشار رشته توییتی نوشت: «همیشه معتقد بودم عیار افراد به کارنامه آن‌هاست، نه به ادعاهایشان. به انجام رساندن یک پروژۀ عمرانی یا تصویب و اجرای یک قانون راهبردی از هزاران حرف و ادعا برتر و سخت‌تر است.

 مردم سالاری 
اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود.

 قدس 
منکر مشکلات نیستم، دستاوردها را هم می‌بینم
کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه کسی نمی‌تواند منکر نارسایی‌ها و مشکلات در کشور شود، بیان کرد: البته نباید دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی را هم نادیده بگیریم. وی همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو و اهمیت مشارکت مردم در آن خاطرنشان کرد: دشمنان مردم ایران تمام توان خود را به کار گرفته‌اند که با دلسرد کردن مردم، مانع تحقق مشارکت پرشور مردم در انتخابات شوند.
اسرائیل مانند هیتلر رفتار می‌کند
«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل در سخنانی کم‌سابقه که خشم مقامات صهیونیست را به دنبال داشت، گفت: آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد، در هیچ مرحله دیگری از تاریخ اتفاق نیفتاده و اسرائیل مانند هیتلر رفتار می‌کند. وی رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی متهم کرد و تحولات غزه را به «هولوکاست» (ادعای صهیونیست‌ها درباره اقدامات آلمان نازی علیه یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم) شبیه دانست. نتانیاهو اظهارات داسیلوا را «شرم‌آور و عبور از خط قرمز» تل‌آویو خوانده است.

 ابتکار 
شمار شهدای غزه به بیش از ۲۹ هزار تن رسید
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به ۲۹ هزار ۹۲ شهید و ۶۹ هزار و ۲۸ مجروح رسیده‌است.

 اطلاعات
خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت است
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که مذاکرات احیای برجام همچنان در دستور کار ایران قراردارد و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام در این باره برقرار است گفت:بارها اعلام شده است که خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت و دستگاه دیپلماسی است و رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسئولانه دیگر طرف‌های برجامی هم مدنظر دستگاه دیپلماسی است. تلاش های دیپلماتیک متوقف نشده و گفتگوهایی هم در این باره انجام شده است و برای تأمین حقوق ملت فرصتی را از دست نمی‌دهیم و به مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم.
انصارالله برای نخستین بار بخشی از قدرت خود را با موشک‌های کروز به رخ کشید
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای از انجام عملیات جدید نیروهای این کشور و حملاتی به منافع آمریکا و انگلیس خبر داد. سرتیپ «یحیی سریع» اعلام کرد که نیروهای این کشور یک کشتی انگلیسی به نام «روبیمار» را در خلیج «عدن» با چند موشک «کروز » پیشرفته ضد کشتی هدف قرار داده‌اند. براساس این بیانیه، موشک ها به صورت دقیق به هدف برخورد کردند و حرکت کشتی انگلیسی به دنبال این عملیات به طور کامل متوقف شد . به گفته وی، خسارات سنگینی به این کشتی که حامل دهها تُن «آمونیاک» بوده وارد شده و در حال غرق شدن است. این مقام نظامی یمن اضافه کرد که نیروهای این کشور در این عملیات ویژه، تدابیر لازم برای خروج امن خدمه کشتی انگلیسی قبل از غرق شدن آن در دریا را مد نظر قرار دادند.سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه همچنین خبر داد که پدافند هوایی این کشور نیز یک پهپاد آمریکایی از نوع۹ MQرا هنگام انجام عملیاتی خصمانه در حریم یمن ساقط کرده‌اند که در حال جاسوسی برای رژیم اسرائیل بود.

 شهروند 
ورود پیکر مطهر ٣۴شهید تازه‌تفحص‌شده از مرز شلمچه
پیکر مطهر ٣۴شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع‌مقدس، دیروز، از مرز شلمچه وارد خاک ایران اسلامی شد. این شهدای گرانقدر در عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر ۶، خیبر، بدر، کربلای ۴، کربلای ٨و تک دشمن در منطقه زبیدات به شهادت رسیده‌اند. پیکر مطهر این شهدا با استقبال عشایر منطقه و حضور مردم شهیدپرور شهرهای آبادان و خرمشهر به نمایندگی از ملت ایران، و کاروان‌های راهیان نور از مرز بین‌المللی شلمچه به کشور بازگشتند.
دفاع کارشناس ترکیه‌ای از ایران و حمله تند به آذربایجان
«محرم جوشکون» کارشناس شبکه «آکیت تی‌وی»ترکیه گفت: «در حق ایران بی‌انصافی نکنید، اگر ایران نگران کریدور زنگه‌زور است حق دارد، چون می‌داند ساختار انرژی و اطلاعات باکو در دست اسرائیل است… می‌گویند ایران تا به حال با اسرائیل نجنگیده؛ پس این گروه‌های منطقه‌ای چه هستند؟ مگر خودتان بعد از اینکه اسرائیل، هموطنان ما را در دریا شهید کرد با اسرائیل جنگیدید؟ این افسانه‌سرایی‌ها را تمام کنید…»
خودداری کارگران هند از بارگیری محموله‌های اسرائیل
هند اعلام کرد که یک اتحادیه بزرگ کارگری با بیش از ٣‌هزار و ۵٠٠ عضو در ١١ بندر هند از رسیدگی به تمام کشتی‌های باری که اسلحه به اسرائیل حمل می‌کنند، خودداری کرده است. فدراسیون کارگران حمل‌ونقل آبی هند تصمیم گرفته است که به محموله‌های نظامی اسرائیل در هیچ بندری در این کشور رسیدگی نکند.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئله فرهنگی یکی از مطالبات مهم امروز است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی عزت و استقلال را به ارمغان آورد، گفت: امروز دشمن به دنبال این است برای جوان ما که دوران طاغوت را ندیده است چهره آن را زیبا جلوه دهد.وی با بیان اینکه خارج شدن از صحنه مشکلی را حل نمی کند، عنوان کرد: رمز و راز این همه دشمنی ها با ملت و نظام این است که خودمان تصمیم گیر هستیم.رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از مطالبات مهم امروز را مسئله فرهنگی دانست و گفت: برای ما که ادعای دین داری می کنیم زیبنده نیست اجازه بدهیم دشمن فضای فرهنگی جامعه را در دست بگیرد.وی با بیان اینکه ارزش استقلال ما بالا است، تصریح کرد: امروز مستقل ترین کشور جهان، ایران اسلامی است.

اسرائیل نیاز به کابینه جدیدی دارد
ایرنا/ «یائیر لاپید» در سخنرانی خود در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی گفت که کابینه رژیم اسرائیل باید اختیارات اداره اوضاع و شرایط در شهر قدس و کرانه باختری در ماه رمضان را از بن گویر بگیرد و طبق توصیه نهاد امنیتی این رژیم عمل کند.وی افزود: امکان ندارد وقتی چنین مرد آشفته ای مسئول است، به ماه رمضان وارد شویم.به اعتقاد لاپید، بن گویر نمی‌تواند امنیت رژیم اسرائیل را حفظ کند.رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی در ادامه بار دیگر خواستار تغییر کابینه این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو شد و گفت: اسرائیل نیاز به تغییر دارد و این تغییر با سرکار آمدن کابینه دیگری که مطمئن و قابل اعتماد باشد، آغاز خواهد شد.لاپید با اشاره به اوضاع آشفته اقتصاد رژیم صهیونیستی افزود: کابینه فعلی اسرائیل هیچ برنامه ای برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر اصلی ندارد.

هشدار ۲۶ کشور اروپایی به تل‌آویو درباره حمله به شهر «رفح»
فارس/ ۲۶ کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک گفتند که حمله رژیم صهیونیستی به رفح، کاملا فاجعه‌بار خواهد بود و بحران انسانی ۱.۵ میلیون فلسطینی که در آن شهر پناه گرفته‌اند را وخیم‌تر می‌کند.در این بیانیه آمده است: «[ما] خواستار وقفه بشردوستانه فوری [در جنگ] هستیم تا منجر به آتش‌بس پایدار، آزادی بی‌قید و شرط تمام گروگان‌های [صهیونیست] و ارائه کمک‌های انسانی به [مردم غزه» بشود».اعضای اتحادیه اروپا (به جز مجارستان) تصریح کردند: «ما از اسرائیل می‌خواهیم که در رفح اقدام نظامی انجام ندهد زیرا وضعیت انسانی فاجعه‌بار در این منطقه را وخیم‌تر کرده و مانع رسیدن خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز می‌شود».

هشدار عضو کابینه جنگ اشغالگران درباره «دشواری» دستیابی به اهداف در غزه
ایسنا/‌ کانال خصوصی ۱۲ عبری اعلام کرد: وزیر گادی آیزنکوت حدود یک هفته پیش با ارسال نامه‌ای طولانی و مفصل به اعضای کابینه جنگ از تصمیمات شورایی که در آن عضویت دارد، انتقاد کرد.وی در پیام خود گفته است: برنامه راهبردی جنگ دچار تزلزل شده‌است که عملاً دستیابی به اهداف جنگ و علاوه بر آن موقعیت استراتژیک حکومت اسرائیل را تهدید می‌کند.آیزنکوت گفت هدف کاهش توان نظامی و اقتدارگرای حماس و همچنین بازگشت اسیران از نوار غزه و بازگرداندن امنیت به ساکنان غلاف غزه تنها به صورت اندک محقق شده‌است.وی ادامه داد: پرونده پایان دادن به جنگ به گونه‌ای که غزه تهدیدی برای اسرائیل در آینده نباشد و همچنین امنیت شخصی و ایستادگی اسرائیلی‌ها افزایش یابد، محقق نشده‌است.آیزنکوت توضیح داد: عملاً سه ماه است که هیچ تصمیم قاطعی گرفته نشده‌است. جنگ بر اساس دستاوردهای تاکتیکی و بدون تحرکات عمده برای دستیابی به دستاوردهای استراتژیک انجام می‌شود.آیزنکوت ادامه داد که کابینه (شورای) جنگ باید تصمیماتی اتخاذ کند، از جمله انتقال کامل به مرحله سوم که مرحله حملات متمرکز با قرار گرفتن در پشت نوار امنیتی (کمربند) در خارج از نوار غزه و اجرای توافق برای تبادل اسرا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده است.

واکنش سازمان ملل به گزارش تجاوز و تیرباران زنان غزه توسط افسران اشغالگر
ایسنا/ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه افسران صهیونیست در اقدامی غیرانسانی «لباس‌های زنان و دختران فلسطینی در غزه را از تنشان درآورده‌اند و آنها را در معرض تعرض جنسی یا تیرباران قرار داده‌اند» ابراز وحشت کرد.این در پستی توسط صندوق سازمان ملل در حساب خود در پلتفرم «X» آمده‌است.به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، این صندوق افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که زنان و دختران فلسطینی در غزه توسط افسران اسرائیلی مورد ضرب و شتم، دستگیری، تحقیر، تجاوز و یا اعدام قرار گرفته‌اند.این نهاد سازمان ملل در پایان گفت: «زنان و دختران هدف نیستند.»

گروسی برای سفر به ایران آماده می‌شود
مهر/ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از جلسه با وزیران خارجه اتحادیه اروپا مدعی شد درحالیکه سرعت غنی سازی اورانیوم به مقدار کمی از پایان سال گذشته کاهش یافته، ایران همچنان به میزان ۷ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد به صورت ماهانه غنی سازی می‌کند.وی ادعا کرد: اظهارات نگران‌کننده‌ای وجود دارد، شاید شنیده باشید که مقامات بلندپایه ایران می‌گویند اخیراً تمام عناصر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را دارند.رافائل گروسی در گفت‌وگو با رویترز گفت که وی می‌خواهد ماه آینده برای اولین بار در طول یک سال گذشته به تهران سفر کند تا به فاصله گرفتن دو طرف پایان دهد.مدیر کل آژانس ادامه داد: به نظر می‌رسد که ما از هم دور می‌شویم. ایران می‌گوید از غرب مشوق‌هایی دریافت نمی‌کند، اما من درک این منطق را بسیار پیچیده می‌دانم زیرا آنها باید با ما همکاری کنند. هرگز نباید مشروط به انگیزه‌های اقتصادی یا چیز دیگری باشد.

جلوگیری شهرک‌نشینان صهیونیست از رسیدن کمک به غزه
باشگاه خبرنگاران/ ده‌ها شهرک نشین صهیونیست با ایستادن مقابل گذرگاه نیستانا که کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه در این گذرگاه بازرسی می‌شوند، از ورود کامیون‌ها به اراضی اشغالی جلوگیری کردند. با وجود تهدید‌های حماس مبنی بر تعلیق مذاکرات آزادی زندانیان در صورت عدم دریافت کمک‌های بیشتر، رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن آنان اقدامی نکرد و کامیون‌های کمک‌رسانی که در سمت مصری مرز منتظر بودند، نتوانستند به اراضی اشغالی بروند.

قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیم
تسنیم/ «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ گفت: عربستان سعودی قبل از توقف جنگ در غزه و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه و آغاز راهی برای تشکیل کشور فلسطین، هرگز درباره برقراری روابط عادی با اسرائیل بحث نخواهد کرد.وی افزود: ما قبل از بحث درباره برقراری روابط با اسرائیل به یک مسیر روشن برای تشکیل کشور فلسطین نیاز داریم.وزیر خارجه عربستان همچنین با ابراز نگرانی کشورش از وقوع جنگ منطقه‌ای، بر ضرورت برقراری آتش‌بس در نوار غزه تاکید و اعلام کرد که جنگ طولانی در غزه خطر تشدید درگیری‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.این مقام سعودی اظهار داشت: ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به آتش بس در غزه نیاز داریم و این غیرقابل قبول است که روزانه کمتر از ۱۰۰ کامیون (حامل کمک‌های انسانی) وارد غزه شود در حالی که نوار غزه روزانه حداقل به ۵۰۰ کامیون کمک نیاز دارد.

کاهش۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری در اراضی اشغالی
ایرنا/ روزنامه «کالکالیست» در گزارشی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سه ماهه چهارم سال۲۰۲۳ میلادی، اعلام کرد که اقتصاد در اراضی اشغالی شاهد کاهش ۷۰ درصدی سرمایه گذاری، کاهش ۴۲ درصدی واردات و کاهش ۲۷ درصدی مصرف بخش خصوصی بوده است.این روزنامه صهیونیستی افزود که جنگ علیه غزه و نبرد در مناطق شمالی اراضی اشغالی، منجر به افزایش ۸۸ درصدی هزینه های عمومی مصرف کنندگان شده است.در همین حال، خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از اداره آمار رژیم صهیونیستی گزارش داد که برآورد اولیه حاکی از سقوط ۱۹.۴ درصدی اقتصاد این رژیم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ در نتیجه جنگ غزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *