خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اسرائیل مسئول ناکامی در مذاکرات است
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد ناکامی در پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه، به‌عهده رژیم‌صهیونیستی است. هنیه درباره شرط‌های مقاومت برای توافق گفت: به کمتر از توقف کامل تجاوزها، خروج ارتش اشغالگر از غزه و برداشتن محاصره ظالمانه راضی نخواهیم شد. هنیه اضافه کرد ایجاد توافق تبادل اسرا که براساس آن، اسرای قدیمی آزاد شوند، یکی از اهداف مذاکرات است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد این جنبش در مذاکرات مسئولانه عمل می‌کند و فداکاری‌ها و دستاورد‌های مقاومت را نادیده نخواهد گرفت. برای توقف حمام خونی که دشمن علیه ملت بی‌دفاع ما به راه انداخته، تمام ابزار‌ها را به کار خواهیم گرفت.

 همشهری
شریان برای مقابله با شورای ائتلاف شکل گرفت
رسایی مسئول کمیته انتخابات جبهه شریان با بیان اینکه اولویت اول شریان از ابتدا این بود که مجموعه‌های منتقد شورای ائتلاف را دور هم جمع کند، گفت: با «شورای وحدت»، «مصاف» و «رزما» و مجموعه‌های دیگر گفت‌وگو داشتیم و بسیاری از این تشکل‌ها به ائتلاف پیوستند که درنهایت «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»(اُمناء) شکل گرفت.رسایی این ‌را هم گفته که برای ما مهم است که گزینه‌ای معرفی کنیم که استقلال داشته باشد و خود را پاسخگوی مردم بداند، نه جریانات قدرتمند پشت صحنه. نماینده‌ای که نه «وکیل‌الدوله» باشد و نه «خصم‌الدوله»، نه در برابر دولت سنگ‌اندازی کند و نه کارش مدح و ستایش دولت باشد؛ چراکه وقتی نماینده‌ای استقلال داشته باشد براساس مصالح ملی عمل می‌کند اما اگر به احزاب و گروه‌ها و پدرخوانده‌ها وابستگی داشته باشد، دیگر نماینده مردم نیست.
لیست مشترک موتلفه به‌ زودی اعلام می‌شود
مصطفی میر سلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره برنامه انتخاباتی این تشکل اصولگرا، گفت: با شورای ائتلاف لیست مشترک نخواهیم داشت اما با برخی احزاب فهرست مشترک خواهیم داشت و به زودی این لیست منتشر می‌شود.
شهادت ۳۴۰ پزشک و کادر درمان در جنگ غزه
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین طی بیانیه‌ای آخرین آمار تلفات و خسارات مربوط به جنگ در غزه پس از گذشت ۱۳۴روز را اعلام کرد و گفت که در جریان جنگ غزه تا‌کنون، ۳۴۰نفر از کادر پزشکی و درمان به شهادت رسیده‌اند.
خشم شهروندان کره‌جنوبی‌ از اسرائیل
تجمع همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در سئول، پایتخت کره‌جنوبی برگزار شد و در جریان این تجمع، شهروندان کره‌جنوبی با عصبانیت شعار دادند که اسرائیل جنایتکار جنگی است و نسل‌کشی در غزه باید متوقف شود.
هشدار معاون بایدن به نخست‌وزیر عراق
کاملا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا به محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق درباره احتمال حملات جدید پنتاگون در عراق در صورت حمله به نیروهای آمریکایی در این کشور هشدار داد. این هشدار در بیانیه کاخ سفید پس از دیدار کاملا هریس با محمد شیاع السودانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شد.
انتقاد شدید اتحادیه آفریقا از اسرائیل
رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت که نوار غزه در معرض نسل‌کشی قرار دارد و حمله نظامی اسرائیل به غزه در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده است. موسی فکی که در افتتاحیه اجلاس اتحادیه آفریقا سخنرانی می‌کرد، افزود: مردم غزه از تمام حقوق خود محروم هستند.

 کیهان
آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دانشگاهیان
همزمان با چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، آیین آغاز عملیات اجرائی ساخت حدود ۵۴ هزار واحد مسکونی برای نخبگان، اعضای هیئت‌های علمی، کارکنان و حدود ۶ هزار خوابگاه متاهلی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد.وی در این مراسم مسئله مسکن اساتید و خوابگاه‌های متاهلی را از دغدغه‌های جدی دولت مردمی برشمرد و آغاز عملیات اجرائی احداث واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متاهلی در ۱۵۰۰ هکتار زمین احصاء شده در دانشگاه‌ها را گام مهمی برای رفع بخشی از این دغدغه دانست.رئیس‌جمهور با تأکید بر تکمیل هرچه سریع‌‌تر این واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متاهلی، از همه دست‌اندرکاران این کار خواست در تخصیص زمین به این نیاز، به ضرورت توسعه آتی دانشگاه‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز توجه داشته باشند تا دانشگاه‌ها در آینده برای توسعه بخش‌های آموزشی و پژوهشی با کمبود و فقدان زمین مواجه نشوند.
رونمایی از سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش»
در مراسمی که با حضور امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، سامانه‌های ضد بالستیک «آرمان» و پدافند هوائی ارتفاع پست «آذرخش» رونمایی شدند.این سامانه‌ها به همت متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است. همچنین با ورود سامانه‌های جدید به شبکه پدافندی کشور، قدرت دفاع هوائی ایران چند برابر شد.
سامانه «آرمان» در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود
امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه آئین رونمایی از سامانه پدافند هوائی شهید آرمان و آذرخش، اظهار کرد: وزارت دفاع در راستای ارتقای توان دفاعی کشور و استمرار رونمایی‌ها تمام توان خود را معطوف بر تأمین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی و پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح کرده است. وی افزود: سامانه شهید آرمان با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی و یک سامانه راه‌کنشی به معنای تام و دارای برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کیلومتری با آن درگیر شود و منهدم‌شان کند.وزیر دفاع تاکید کرد: این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.امیر آشتیانی گفت: یکی دیگر از دستاوردها برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌ها، سامانه آذرخش است که برد کوتاه است و دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک و مانند سامانه شهید مجید است که می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.
اسرائیل پشت حملات ناکام به خطوط لوله گاز در ایران بوده است
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به انفجار تروریستی اخیر خط لوله سراسری انتقال گاز در بروجن پرداخته و عنوان می‌دارد: به گفته دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران، اسرائیل در این هفته حملات مخفیانه‌ای را به دو خط لوله اصلی گاز طبیعی در داخل ایران انجام داد و جریان گرما و گاز پخت و پز را به استان‌های دارای میلیون‌ها نفر مختل کرد.نیویورک تایمز افزود: این خرابکاری که به گفته تحلیلگران، تشدید جنگ در سایه بین اسرائیل و ایران بود، باعث ایجاد اختلال گسترده در چندین استان ایران شد. در ادامه این گزارش آمده است: این حملات نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در جنگ سایه‌ای است که اسرائیل و ایران سال‌ها از طریق هوا، زمین، دریا و حملات سایبری به راه انداخته‌اند.

 ایران
صادرات گاز ایران به عراق به حالت عادی بازگشت
سفیر ایران در عراق اعلام کرد که صادرات گاز ایران به عراق طبق مقادیر توافق شده، از سرگرفته شد. آل صادق، سفیر ایران در بغداد در اظهاراتی از وجود توافقی با عراق برای تأمین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز خبر داد و بر بازگشت جریان گاز به مقادیر عادی توافق شده پس از پایان دوره نگهداری، تأکید کرد. به نقل از میدل‌ایست نیوز، آل صادق تصریح کرد: توافقی با عراق مبنی بر صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن در نیروگاه‌های برق وجود دارد و این چیزی است که تهران روی آن کار می‌کند و ما تأکید می‌کنیم که تابستان آینده شاهد افزایش جریان گاز به عراق خواهیم بود.
فرصت مهم سرمایه‌گذاری در سوریه
سفیر کشورمان در سوریه با خوب ارزیابی‌کردن روند پیشرفت توافق‌های سفر امسال سیدابراهیم رئیسی به سوریه، گفت: می‌توانیم برخی نیازهای داخلی کشور را از طریق سوریه تأمین کنیم. اکبری شرایط ژئوپلیتیک سوریه برای سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی با دنیا را از طریق این کشور فرصت مناسبی دانست و با اشاره به توافق‌های امضاشده در سفر رئیس‌جمهور به سوریه، اظهار کرد: تقریباً عمده توافق‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور به سوریه انجام شد، مثل تأسیس بانک مشترک و زیرساخت پرداخت مستقل، بیمه، تجارت آزاد، گمرک و مباحث گمرکی، زیرساخت‌هایی بودند که خوشبختانه بسیاری از آنها اجرایی شده است؛ البته بخشی از این موارد باید در هیأت دولت دو کشور تصویب و سپس تبدیل به قانون شوند تا به مرحله اجرا درآیند.
ایران؛ یکی از قدرت های برتر جهان در حوزه‌های پدافندی
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در حوزه‌های پدافندی، موشکی و پهپادی جزو قدرت‌های برتر جهان هستیم، گفت: امروز ما می‌توانیم اهداف متحرک شناور را هدف قرار داده و یا با استفاده از پهپادهای پیشرفته غیرقابل رؤیت، عملیات شناسایی را در هر نقطه‌ای انجام دهیم.

 وطن امروز 
دستگیری زن و مرد تروریست در شمال کشور
سخنگوی فراجا از دستگیری ۲ تروریست متواری در استان گلستان خبر داد. سردار سعید منتظرالمهدی در این ‌باره گفت: ماموران پلیس با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، عصر روز جمعه (۲۷ بهمن ۱۴۰۲)، ۲ تروریست فراری را که قصد انجام اقدامات خرابکارانه و انتحاری در یکی از شهرهای استان گلستان را داشتند، شناسایی و دستگیر کردند. وی افزود: اعضای این تیم که یک مرد و یک زن هستند، قبل از انجام هرگونه اقدام، در یک عملیات غافلگیرانه، توسط تیم تخصصی نوپو یگان‌های ویژه پاسداران فراجا دستگیر و از آنان مقادیری مواد منفجره کشف و ضبط شد. روز گذشته سخنگوی فراجا از دستگیری ۲ نفر دیگر از تروریست‌های دخیل در حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک نیز خبر داد و گفت با انجام رصدهای فنی و اطلاعاتی به عمل آمده، مشخص شد ۲ نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش‌الظلم، دخیل در حادثه شهادت نیروهای فداکار و جان برکف مقر انتظامی راسک – که در تاریخ ۲۴ آذر امسال رخ داد – در یکی از شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان، در حال ترددند که بلافاصله با انجام اقدامات لازم، دستگیر شدند.
۳۵ هزار شهید و مفقود در غزه
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه طی بیانیه‌ای آخرین آمار تلفات و خسارات مربوط به جنگ غزه پس از گذشت ۱۳۴ روز را اعلام کرد. ارتش صهیونیستی ۲۵۱۲ کشتار و جنایت را در نوار غزه مرتکب شده است. ۳۵۸۵۸ نفر شهید و مفقود شده‌اند و ۲۸۸۵۸ هم شهید تاکنون به بیمارستان‌ها منتقل شده است.

 جوان
مستقل هستیم
علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از احتمال منتشر شدن فهرست منتسب به خود برای انتخابات آتی مجلس خبر داد و گفت: این فهرست احتمالاً تا فردا (امروز) نهایی و منتشر خواهد شد. وی با بیان اینکه «فهرست تهران ۳۰ نفره خواهد بود و خودم نیز سرلیست آن هستم» درباره وابستگی این فهرست به اشخاص و گروه‌های سیاسی گفت: ما مستقل هستیم و به هیچ‌کس وابستگی نداریم؛ نه آقای لاریجانی و نه آقای روحانی، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان. مطهری گفت: هنوز فهرست تهران قطعی نشده است و ما در حال رایزنی‌های نهایی با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هستیم.
اظهار نظر مطهری در حالی است که سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان درباره آخرین وضعیت تهیه فهرست ائتلافی برخی احزاب اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، اظهار کرد: علی مطهری با احزاب و فعالان سیاسی مشورت داشته و به زودی فهرست خود را معرفی خواهد کرد. وی ادامه داد: فهرست را مطهری می‌بندد، اما این کار با مشورت احزاب صورت گرفته است. حزب ندای ایرانیان، کارگزاران، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه از این فهرست حمایت خواهند کرد.
پایداری دنبال ائتلاف با شورای ائتلاف
ابطحی عضو جبهه پایداری با اشاره به وحدت نیرو‌های انقلاب در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: اولویت ما برای انتخابات مجلس ارائه فهرست مشترک با شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب است. وی با بیان اینکه ما در جبهه پایداری هیچ وقت به دنبال انشقاق نیستیم و با هدف حفظ وحدت ارائه فهرست واحد با «شانا» را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم، تأکید کرد: ما به دنبال ارائه فهرست واحد و انتخاب کاندیدا‌ها بر اساس شاخص‌ها هستیم و به هیچ عنوان روابط فامیلی و قومی را در این رابطه بر نمی‌تابیم. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات برای ارائه فهرست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در انتخابات پیش رو به نتیجه نرسد ما برای انتخابات فهرست مستقل ارائه خواهیم کرد.
فهرست امناء فردا نهایی می‌شود
فهرست ۳۰ نفره ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران دوشنبه هفته جاری نهایی خواهد شد. سید نظام الدین موسوی دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب (اُمناء) در پاسخ به این سؤال که فهرست ائتلاف متبوعش برای انتخابات مجلس دوازدهم چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: ائتلاف اُمناء براساس ۵۰ شاخص تعیین شده، کار بررسی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار دارد. موسوی با بیان اینکه ائتلاف شاخص‌محور است نه شخص‌محور و انتخاب اعضای فهرست براساس شاخص‌ها انجام می‌شود، گفت: به همین دلیل ما تاکنون درباره موضوعی به نام سرلیست، بحث و ورود نکرده‌ایم چراکه برای ما ملاک شاخص‌ها و نه اشخاص است.

 خراسان
ظهور ایران به عنوان یکی از تأمین کنندگان جهانی تسلیحات
وال استریت ژورنال در گزارشی درباره ظهور ایران به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان جهانی تسلیحات، مدعی شد مشتریان تسلیحات کم هزینه و با فناوری پیشرفته ایران تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه، اوکراین و فراتر از آن محسوب می‌شوند.
صدور مجوز ساخت ۱۵ پارک علم و فناوری سلامت
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مجوز ساخت ۱۵ پارک علم و فناوری در کشور گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب به ویژه در دانشگاه‌ها و توجه به علمی که منجر به ثروت شود، در اولویت حاکمیتی در حوزه فناوری سلامت است. پناهی از رشد ۲ برابری فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دو سال اخیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۶۰۰ شرکت به حدود هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت ارتقاء یافت که قابلیت افزایش به حدود ۶ هزار شرکت را دارد. وی همچنین گفت: رتبه جهانی ایران یکی از مهم ترین شاخص‌های سلامت در برنامه هفتم توسعه است که باید از ۱۵ به ۱۴ ارتقاء یابد. برای رسیدن به رتبه علمی ۱۴ در سطح دنیا، باید برنامه ریزی دقیقی شود و اکنون به ازای هر یک هیئت علمی ۲ مقاله چاپ می شود که باید به چهار مقاله ارتقاء یابد.

 مردم سالاری
کسانی که قصد ارائه لیست انتخاباتی دارند درخواست بدهند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: جریانات، افراد و گروه‌هایی که درخواست اعلام لیست برای انتخابات را دارند، می‌توانند درخواست خود را به ستاد انتخابات کشور ارائه کنند. وی ادامه داد: اگر جریانات، افراد و گروه‌های دیگری هم باشند که درخواست اعلام فهرست برای انتخابات را دارند می‌توانند درخواست خود را به ستاد انتخابات کشور ارائه کنند. اسلامی تأکید کرد: درخواست‌های ارائه شده به ستاد انتخابات کشور به سرعت بررسی خواهد شد و نتیجه به افرادی که درخواست دارند اعلام می‌شود.
اعلام آمادگی ۱۰۳ حزب و ۲۰ ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات
وحیدی وزیر کشور طی پیامی در صفحه شخصی خود نوشت: نباید کسی بگوید که چون نفرِ من نیست، من در انتخابات ممکن است شرکت نکنم؛ موضوعیت، نفر نیست بلکه برنامه و ایده است که الان زمینه برای ارائه برنامه فراهم شده است. وحیدی همچنین تأکید کرد که ۱۰۳ حزب و ۲۰ ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، البته تعداد دیگری از ائتلاف‌ها هم در همین مسیر هستند. وزیر کشور هم در همایش مجریان انتخابات گفته بود که نزدیک به ۱۵ هزار نفر برای مجلس تایید شده اند که این موضوع بی سابقه بوده است. وحیدی یادآور شده که حدود ۱۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۵۰ پزشک، ۱۷۰۰ فرهنگی، حدود ۴۰۰ قاضی و حقوقدان و ۱۷۰۰ نفر از بانوان بخشی از شاکله این پانزده هزار نفر است.

 قدس
قوچانی هم فریادش بلند شد
محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در واکنش به تحریم انتخابات توسط بخشی از بدنه اصلاح‌طلب، ضمن نقد راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات تأکید کرد: جریان حاکم بر جبهه اصلاحات در میان دوگانه خانه و خیابان موضع نافرمانی مدنی را دنبال می‌کند. این فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در سرمقاله روز گذشته ارگان حزب متبوعش، با انتقاد از خودکامگی و انفعال حاکم بر جبهه اصلاحات نوشت: بیانیه ۱۱۰ چهره‌ اصلاح‌طلبِ میانه‌رو و توسعه‌گرا برای روزنه‌گشایی در کشور نشان از ناکارآمدی و نارسایی نهادهای سیاسی موجود در جریان اصلاحات به‌خصوص جبهه اصلاحات دارد.
حماس یک جنبش سیاسی است نه سازمان تروریستی
«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این سازمان، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را جنبشی سیاسی می‌داند نه گروهی تروریستی. وی با بیان اینکه حماس یک سازمان تروریستی نیست، افزود: سازمان ملل متحد، این گروه را به عنوان یک جنبش سیاسی طبقه‌بندی می‌کند. این مقام سازمان ملل همچنین از احتمال حمله اسرائیل به شهر رفح که هزاران آواره از دیگر نقاط نوار غزه را در خود جا داده ابراز نگرانی کرد.

 اطلاعات
دیدار وزیران خارجه چین و آمریکا
وزرای خارجه آمریکا و چین در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان با یکدیگر دیدار کرده و درباره تایوان، دریای چین جنوبی، جنگ اوکراین و مواد مخدر صنعتی گفت‌وگو داشتند.این دیدار بین «آنتونی بلینکن» و «وانگ یی»، جدیدترین نشست در سطح عالی بین دو طرف از زمان دیدار و گفت‌وگوی بین شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا در نشست سال ۲۰۲۳در کالیفرنیا محسوب می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بلینکن در این دیدار بر اهمیت حفظ صلح در تنگه تایوان تأکید کرد. بلینکن همچنین نگرانی خود را بابت حمایت چین از صنعت دفاعی روسیه که واشنگتن آن را کمک به عملیات مسکو علیه اوکراین می‌داند، ابراز داشت.وانگ یی هم از آمریکا خواست تحریم علیه کمپانی ها و شخصیت های چینی را لغو کند و گفت سیاست آمریکا در قبال چین، خود واشنگتن را متحمل ضرر می کند.
درخواست برای ارائه گواهی سلامت روان بایدن
افزایش گاف‌ها و حرکات عجیب رییس‌جمهوری آمریکا سبب شد دهها قانونگذار این کشور خواستار ارائه گواهی سلامت روان جو بایدن شدند.پزشک سابق کاخ سفید به همراه ۸۳عضو مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به توانایی‌های روانی و شناختی بایدن ابراز نگرانی شدید و اعلام کردند پس از گزارش دادستانی مبنی بر اینکه بایدن خیلی مُسن است، او باید تحت آزمایش قرار گیرد تا شایستگی و توانایی‌اش برای ریاست‌جمهوری ثابت شود.رونی جکسون نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و اوباما به عنوان پزشک کاخ سفید خدمت می‌کرد، نامه‌ای به بایدن نوشت و از فرمانده کل قوا خواست آزمایش شناختی انجام دهد.جکسون در این نامه خطاب به بایدن نوشت: اگر آن‌طور که وزارت دادگستری خودتان ادعا می‌کند شما بیش از حد دارای اختلال ذهنی هستید که نمی‌توانید محاکمه شوید، ما نگرانیم وضعیت روانی شما در سطح شایسته‌ای برای خدمت به عنوان رهبر جهان آزاد نباشد.

 ابتکار
تغییرات مرزی برای ایران غیر قابل قبول است
سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در پاسخ به سوال یک رسانه این کشور درباره اینکه آیا موضع تهران درخصوص کریدور «زنگزور» تغییر کرده است، اظهار داشت: «موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران این است که تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه باید حفظ شود».سبحانی گفت: «موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران این است که به هیچ وجه نمی‌توانیم تغییرات ارضی را بپذیریم. هرگونه تغییر در این زمینه باید بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی دو کشور صورت گیرد و این موضع نهایی ما باقی می‌ماند. موضع نهایی ایران این است که تمامیت ارضی کشورهای منطقه حفظ شود».به گفته دیپلمات ایرانی، برای تهران غیرقابل قبول است که شاهد وضعیت متشنج در اطراف ارمنستان باشد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انس با قرآن سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد
شبستان/ آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در دیدار دانش آموزان حافظ قرآن به این سعادت بزرگ که نصیب آنان شده اشاره کرد و اظهارداشت: پروردگار و بزرگان دین، مردم را بسیار برای انس با قرآن سفارش کرده اند. ایشان افزود: کسی که با قرآن سر و کار دارد، ارتباط و سر و کارش با پروردگار شده و این چنین رابطه ای سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.وی با بیان اینکه ارتباط با قرآن، حضرت حق و معنویت، شیطان را مجبور به عقب نشینی در زندگی می کند، تصریح کرد:‌ گناه زندگی انسان را به سمت نابودی می برد و تنها ارتباط با پروردگار و ائمه معصومین سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می آورد. آیت الله العظمی مظاهری به جوانان و نوجوانان حافظ قرآن توصیه کرد تا از حضرت ولیعصر بخواهند تا آنان را در مسیر سعادتمندی دنیا وآخرت کمک کند.رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پروردگار، جوان و نوجوان معنوی را دوست دارد و ما هم باید او را دوست داشته باشیم و با همدیگر ارتباط زیادی بگیریم.

اجازه نمی‌دهیم دشمن میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع علمای اهل سنت نخل تقی، اظهار داشت: اگر مردم شادمان باشند و رضایتمندی در کسب و کار و امرار و معاش شان وجود داشته باشد، هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند کشور را تهدید کند.رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم دشمن میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند، افزود: امید به آینده زمانی محقق می‌شود که افراد عهده دار مسئولیت با اقدامات شان از مشکلات مردم گره‌گشایی کنند تا شاهد احساس خوشحالی در میان مردم باشیم.آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند مدیران پای کار هستند، آن زمان اگر مدیر یک گام بر دارد بدون شک مردم ده گام بر می‌دارند و هر کجا نیاز به حضورشان باشد، حضور پیدا می‌کنند.

تبلیغ اصلح، تکلیف همه است
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به اینکه تبلیغ اصلح، وظیفه و تکلیف همه می باشد خاطرنشان کرد: رأی دادن امانت است و همان گونه که صیانت و پاسداری از رأی، حق الناس عمومی است، اصل رأی دادن نیز حق الناس عمومی می باشد و کسی که رای می دهد شرعا جایز نیست براساس تمایلات نفسانی، لذت و سودجویی و دوستی و دشمنی شخصی با دیگران، تصمیم گیری کند.وی افزود: در رای دادن باید منافع انقلاب اسلامی، مکتب اهل بیت علیهم السلام و مردم، مورد لحاظ قرار گیرد و باید افراد اصلح را با تشخیص و انتخاب روانه مجلس کرد و به کسی رای داد که بتواند گره های مردم را باز کند.

انتخابات نماد اقتدار ملی و تعیین سرنوشت است
حوزه/ آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت شرکت حداکثری و پرشور مردم در انتخابات گفت: انتخابات در کشور ما و سایر کشورها نماد اقتدار ملی و تعیین سرنوشت است، البته در خیلی از کشورها در واقع انتخابات مهندسی می شود و اقلیتی از مردم شرکت می کنند، کشورهای مدعی دموکراسی تنها در لفظ دموکراسی دارند وگرنه نه آن بصیرتی که ملت ما دارند در آنجا وجود دارد و نه آزادی لازم.عضو جامعه مدرسین افزود: در نظام جمهوری اسلامی از آغاز مهم ترین مسائل کشور بر اساس انتخابات و رأی مردم شکل گرفته است، از قانون اساسی که به رای گذاشته شد تا شوراهای شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی و … مدام انتخابات داشته ایم که این نشان از رشد جامعه ماست.

همه باید برای پرشور کردن انتخابات قدم برداریم
رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به اهمیت شرکت باشکوه مردم در انتخابات اظهار داشت: باید در صحنه های مختلف، همانند ۴۵ سال گذشته و حتی بهتر از آن سال ها، در انتخابات شرکت کرد.وی افزود: باید هر کدام از ما در حد و توان خود برای پرشور کردن انتخابات قدم برداریم؛ همان گونه که شهدای ما تا پای جان برای انقلاب اسلامی و آرمان های آن سرمایه گذاری کردند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه استقامت و پایداری ملت ایران در راه انقلاب اسلامی ستودنی است، تصریح کرد: وظیفه امروز ما نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت و حضور چشم گیر در پای صندوق های رای است چرا که هر یک رای ما تیری بر قلب دشمن می باشد.

خانواده‌های اسرای صهیونیستی خواستار اعلام اعتصاب سراسری شدند
ایرنا/ خانواده‌های اسرای صهیونیستی اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خواسته‌هایشان را نادیده می‌گیرد و به آنها گوش نمی‌دهد و بهترین گواه کنفرانس مطبوعاتی شامگاه شنبه او همزمان با برگزاری تظاهرات‌هابود.خانواده‌های اسرای صهیونیستی همچنین تأکید کردند که نتانیاهو باید منافع سیاسی خود را خارج از کابینه جنگ قرار دهد.هزاران نفر شنبه شب در تظاهراتی در خیابان کابلان در تل آویو خواستار امضای توافق فوری برای آزادی اسرای صهیونیستی درغزه و برگزاری انتخابات شدند.معترضان همچنین شعارهایی علیه کابینه صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم سر دادند.

نتانیاهو درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد
ایسنا/ روز شنبه، بنیامین نتانیاهو، ایده برگزاری انتخابات زودهنگام همزمان با تجمع هزاران صهیونیست در تل‌آویو و قدس اشغالی در تظاهرات ضد دولتی را رد کرد.نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی در مورد درخواست‌های حزب حاکم لیکود مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام بلافاصله پس از پایان جنگ غزه گفت: «آخرین چیزی که اکنون به آن نیاز داریم، انتخابات و پرداختن به انتخابات است، زیرا آن بلافاصله ما را از هم جدا خواهد کرد. ما اکنون به وحدت نیاز داریم.»

واکنش صنعا به تحریم‌های آمریکا علیه انصارالله
تسنیم/ وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه‌ای اقدام آمریکا در قرار دادن مجدد نام جنبش انصارالله در لیست به اصطلاح «تروریسم» و اجرایی کردن تحریم‌ها ضد این جنبش را محکوم و تأکید کرد: این اقدامی غیرقانونی است که موجب می‌شود واشنگتن «اعتبار» خود را در بسیاری از کشورهای جهان از دست بدهد.در بیانیه وزارت خارجه دولت صنعا آمده است: واشنگتن طرفی است که تروریسم را علیه بسیاری از کشورها اعمال می‌کند و جدیدترین مورد تصمیم آمریکا در این زمینه، حمایت از تروریسم رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه است که تا امروز بیش از ۲۸ هزار شهید و ۶۸ هزار زخمی به جا گذاشته است.این وزارتخانه تصریح کرد: رژیم اشغالگر از حمایت نامحدود سیاسی، نظامی، مادی و لجستیکی آمریکا و متحدانش برخوردار است. اما یمن به موضع انسانی و اخلاقی خود در تحمیل محاصره دریایی به رژیم اشغالگر و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌هایی که به مقصد بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند، پایبند است.

ابراز امیدواری وزیرخارجه قطر بر دستیابی به توافق آتش بس در غزه
مهر/ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر شنبه شب در سخنانی گفت: طی هفته گذشته پیشرفت‌هایی در مورد توافق بدست آوردیم، اما در روزهای اخیر به اختلافاتی مواجه شدیم.وزیر امور خارجه قطر در عین حال تاکید کرد: احتمالاً به زودی به توافقی برای مبادله اسرا برسیم و همه تلاش خود را برای این منظور بکار می‌گیریم.عبدالرحمن آل ثانی ادامه داد: اگر بتوانیم بسته‌ای انسانی را در این توافق مشخص کنیم، قادر به کنار گذاشتن موانع خواهیم بود.مقام قطری تصریح کرد: دوحه همه تلاش خود را برای رسیدن به توافقی برای کاهش درد و رنج‌های انسانی در غزه بکار می‌گیرد.وزیر امور خارجه قطر با بیان اینکه باید نسبت به مذاکرات در مورد قضیه فلسطین واقع بین باشیم، افزود: پیشرفتی در گفت‌وگوها در مورد راه حل دو کشور صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *