خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تأخیر پرواز عمره‌گزاران ایرانی علت سیاسی ندارد
درگفت‌وگوی تلفنی دیروز امیرعبداللهیان، وزیرخارجه‌کشورمان و فیصل بن فرحان،وزیر خارجه عربستان سعودی، طرفین درخصوص آخرین روند توسعه روابط دوجانبه و برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات غزه و رفح گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.امیر عبداللهیان با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری به تهدیدات و اقدامات این رژیم علیه منطقه رفح که بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی‌ها را مورد تأکید قرار داد.امیر عبداللهیان افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است. امیر عبداللهیان گفت: ما جنگ را راه حل نمی‌دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بر امنیت وثبات منطقه اجتناب ناپذیر است. در این گفت وگو امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیأت نیروهای مسلح کشورمان درعربستان، علت تأخیر در حل مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی را درفضای روبه رشد مناسبات تهران وریاض جویا شد. وزیرخارجه عربستان تأکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد ورفع مشکل فنی درسازمان هواپیمایی عربستان درگام نهایی قرار دارد.

 همشهری
آغاز مصاحبه‌های تخصصی با داوطلبان
سروری از آغاز مصاحبه‌های تخصصی حوزه حکمرانی با داوطلبان حضور در لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خبر داد و گفت: مصاحبه با داوطلبان‌، ۳روز به طول می‌انجامد. وی همچنین عنوان کرد که از حدود ۲۵۰نامزد معرفی شده‌ توسط کانون‌های تخصصی، افراد شاخص جبهه انقلاب و احزاب و جریانات سیاسی که شاخص‌های اولیه حضور در لیست تهران را دارند، سؤالات تخصصی در حوزه قانونگذاری، حکمرانی و سیاستگذاری پرسیده خواهد شد و نامزدها از این جنبه ارزیابی می‌شوند.
از لیست علی مطهری در تهران حمایت خواهیم کرد
جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی صراحتا اعلام کرد که از لیست علی مطهری در تهران حمایت خواهد کرد. عمق این حمایت به حدی است که جوادی حصار مدعی شده حتی اگر مطهری در شهرستان‌ها نیز لیست بدهد، از آن لیست حمایت می‌کند؛ در غیر این صورت نیروهای خودشان و نیروهای اصلاح‌طلبی که در حوزه انتخابی‌شان رأی‌آوری نسبی داشته باشند، مورد حمایت حزب اعتماد ملی قرار می‌گیرند.
هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد
در پی تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه، سازمان ملل بار دیگر تأکید کرده که هیچ مکان امنی در این منطقه وجود ندارد و غیرنظامیان در این باریکه نباید مورد حمله قرار بگیرند. بیش از ۷۰درصد زیرساخت‌های غیرنظامی و ۸۴درصد مراکز بهداشتی غزه در بمباران‌ها ویران شده یا به‌شدت خسارت دیده است.
۲ کشته در عملیاتی علیه شهرک‌نشینان صهیونیست
بر اثر عملیات شهادت‌طلبانه جوان ساکن قدس علیه شهرک‌نشینان داخل سرزمین‌های اشغالی ۲ شهرک‌نشین کشته و ۵ نفر زخمی شدند. در تیراندازی دیروز (جمعه) در ایستگاه اتوبوس در شهرک عسقله ۷شهرک نشین کشته و زخمی شدند که حال ۳نفر از آنها وخیم است.
تل‌آویو نگران قطع شبکه برق توسط حزب‌الله لبنان است
رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف، خود را برای احتمال تبدیل شدن رویارویی کنونی با حزب‌الله لبنان به جنگ فراگیر آماده می‌کند. یک منبع مطلع گفته که ترس بزرگ صهیونیست‌ها درباره احتمال هدف قرار دادن زیرساخت‌های شبکه برق توسط حزب‌الله و ایجاد قطعی برق برای ساعات طولانی‌است که ممکن است در مقطعی منجر به قطع خدمات اینترنت و در نتیجه مشکل در ارتباطات شود.
نمی‌توانیم حماس را تضعیف کنیم
بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) اعلام کرده که ارتش قادر به تضعیف کامل جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نخواهد بود و این هدف در آینده قابل پیش‌بینی واقع بینانه به ‌نظر نمی‌رسد. سازمان امان اخیرا به دولت اسرائیل هشدار داده که حتی اگر اشغالگران، حماس را در غزه از بُعد نظامی شکست دهند، این جنبش همچنان باقی خواهد ماند.

 کیهان
پاسخ خون، خون است نه پایگاه و نه تجهیزات نظامی
سید حسن نصرالله دبیــرکل حزب الله لبنان: از شمال تا جنوب اسرائیل درتیررس موشک‌های ماست… در هر نقطه ای جنب وجوشی از دشمن ببینیم حمله می کنیم.
«دشــمن صهیونیست تاوان ریختن خون زنــان و کودکان ما را در نبطیه و الصوانــه و دیگر مناطق خواهد داد.
دوست و دشمن خواهند فهمید که این خون با خون پاسخ داده می شود و نه با هدف قرار دادن مراکز و تجهیزات جاسوسی دشمن».
پاسخ به کشتار باید تداوم مقاومت در جبهه و تشدید آن باشد. این اقدامات ما را مصمم ترمی کند و ایمان ما را قوی تر می کند.
مقاومت توان موشــکی قوی و دقیقی در اختیار دارد که آن را قادر می ســازد که همه مناطق اراضی اشــغالی از جنوب تا شمال، از کریات شمونه تا ایلات، را هدف قرار دهد.
آیا این ذلت، ضعف و سســتی کشورها نیست که با دو میلیارد مسلمان نمی توانند برای مردم غزه دارو و غذا ارسال کنند؟
در برابر پروژه آمریکا و اسرائیل در منطقه ما دو گزینه داریم مقاومت یا تســلیم شدن. تاوان تسلیم شــدن زیاد و خطرناک و بسیار سنگین است.
حماس ۱۲۰۰‌تانک، نفربر و خودروی نظامی اسرائیل را نابود کرد
سردار محمدرضا فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از نابودی ۱۲۰۰‌تانک و خودروی اسرائیل توسط حماس خبر داد و گفت: رزمندگان فلسطینی، صهیونیست‌ها را در دنیا منزوی کردند و چون دشمن حماس و غزه، دشمن ما نیز هست، وظیفه داریم با آن مبارزه و مقابله کنیم.
فعال کردن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی راکد و آغاز ساخت ۲ میلیون و ۳۰ هزار مسکن
منصوری معاون اجرائی رئیس‌جمهور با بیان اینکه، در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و پیشرفت آنها از سطح زمین تا ۱۰۰ درصد بوده است، بازگرداندن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی نیمه‌فعال یا راکد به چرخه تولید را از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد.

 ایران
بررسی گزارش عملکرد سالانه صندوق توسعه ملی
جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی عصر پنجشنبه با حضور آیت الله رئیسی به منظور بررسی گزارش عملکرد سالانه این صندوق در سال مالی ۱۴۰۱ و ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ و همچنین ارائه گزارش هیأت نظارت بر این صندوق برگزار شد.
ارائه مستندات جرائم جریان‌های تروریستی به دولت عراق
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه پنجشنبه گذشته پس از ورود به کشور در نشست خبری پایان سفر به عراق گفت: در راستای تعقیب تروریست‌ها، مستندات، مدارک و پرونده‌های تعداد قابل توجهی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارائه شد و آن‌طور که مطلع شدیم رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، دستورات اکیدی را برای پیگیری این پرونده‌ها صادر کرده است.
حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست همتایان منطقه ای
نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای منطقه درباره‌ افغانستان روز گذشته در بیشکک قرقیزستان برگزار شد. در این نشست عالی‌ترین مقام‌های امنیت ملی کشورهای منطقه شامل ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان حضور پیدا کردند.
ارتش در حال اجرای طرح انسداد نوار مرزی با افغانستان
امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با سفر به مرز ایران و افغانستان، انسداد نوار مرزی دو کشور را از مهم‌ترین طرح‌های ملی کشور دانست و تأکید کرد: طرح انسداد مرزهای شمال شرق کشور که طول آن ۷۴ کیلومتر است توسط یگان‌های مهندسی درحال اجراست. وی افزود: برای ایجاد امنیت این کار متداول است و کسی هم نمی‌تواند اعتراض کند.

 جمهوری اسلامی
ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی شد
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی شد. امیرعبداللهیان ضمن اظهار تاسف شدید و محکوم نمودن حملات و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه رفح که تاکنون منجر به شهادت شمار زیادی از ساکنان این منطقه و بویژه تعداد زیادی از زنان و کودکان بیگناه فلسطینی شده است، فعالیت و تحرک بیشتر جامعه بین المللی و بویژه سازمان همکاری اسلامی برای توقف این حملات را حائز اهمیت و فوریت دانست.حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی و محکومیت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های سازمان همکاری اسلامی در این زمینه، از پیشنهاد برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران استقبال و قول داد نسبت به پیگیری برگزاری آن در مشورت با کشورهای عضو اقدام کند.

 وطن امروز
حضور مردم در انتخابات، پیشرفت ایران در سایه استقلال را تضمین می‌کند
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه «انتخابات نهادینه کردن مردم‌سالاری اسلامی است»، گفت: مردم با حضور در انتخابات این پیام را به دنیا می‌دهند که پای استقلال‌مان ایستاده و بهای این استقلال را می‌دهیم و با همه وجود آماده‌ایم که در سایه استقلال، پیشرفت ایران اسلامی را تضمین کنیم. علی باقری خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از عرصه‌های تثبیت و تحکیم این گزاره راهبردی نظام و نهادینه کردن مردم سالاری اسلامی است.
مشارکت در انتخابات خار چشم دشمن و نور چشم دوستان است
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات برای دشمن خار چشم و برای دوستان نور چشم است، گفت: نرخ مشارکت پایین دشمن را دچار خطای محاسباتی می‌کند.حجت‌الاسلام کاظم صدیقی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: حماسه حضور مردم در ۲۲ بهمن انصافا نشان داد ملت بصیر ما، زنان و مردان با ایمان، زمان‌شناس، دشمن‌شناس و ولایت‌مدار هستند و کم نگذاشتند. وی افزود: روز ۲۲ بهمن این راهپیمایی و حضور حماسی انجام شد که ویژگی‌هایی داشت، از جمله اینکه بر اساس آماری که کارشناسان از همه نقاط کشور، از استان‌ها و شهرستان‌ها و روستاها ارائه کردند، امسال سطح مشارکت از سال‌های قبل بیشتر بود. این مشارکت استقامت و بصیرت مردم را نشان داد و پیام بسیاری داشت، زیرا بر دهان دشمنان استکباری ‌زده و موجب عصبانی شدن دشمنان خارجی و داخلی و شبکه‌های شیطانی شد.

 جوان
رقابت ۳۸۹۸ نفر در تهران برای مجلس دوازدهم
جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن ارائه گزارشی از اقدامات ستاد انتخابات تهران، گفت: بعد از تأیید هیئت‌های اجرایی و نظارت، از ۵ هزار و ۷۰۶ داوطلب که در هیئت نظارت تأیید شده بودند، ۳ هزار و ۸۹۸ نفر در عرصه رقابت حاضر خواهند بود که نزدیک به ۶۸ درصد تأیید شده‌اند. امسال در تأیید صلاحیت‌ها شاهد رشد ۳۱ درصدی نسبت به دوره قبل هستیم. تا اول اسفند هنوز فرصت وجود دارد که شورای نگهیان افراد دیگری را تأیید کند که ممکن است به این آمار اضافه شود.
فهرست شانا نهایی نشده است
سخنگوی شورای ائتلاف ادعا‌ها درباره تعیین برخی مصادیق فهرست نهایی شورای ائتلاف در تهران را تکذیب کرد. رسولی اظهار کرد: فرایند رسیدن به فهرست تهران هنوز تمام نشده و ادامه دارد. وی با بیان اینکه بررسی و مصاحبه شورای انتخاب درباره ۲۰ درصد منتخب کانون‌های تخصصی شورای ائتلاف ادامه داشته و هم اکنون در حال برگزاری است و تا رسیدن به فهرست نهایی زمان وجود دارد، تصریح کرد: اخبار مطرح شده درباره قطعیت حضور برخی در فهرست «ایران سربلند» صرفاً شایعه و گمانه‌زنی است. سخنگوی شورای ائتلاف در پایان تأکید کرد: امیدواریم فرایند رسیدن به فهرست نهایی تا هفته آینده کامل شود.
هر اقدام مطهری را به اسم لاریجانی می‌نویسند‌
حقیقت پور مشاور علی لاریجانی با اشاره به شایعاتی مبنی بر فهرست لاریجانی برای انتخابات مجلس گفت: بنده که اطلاعی از این موضوعی که می‌گویید ندارم و آقای لاریجانی نه فهرستی دارند و نه قرار است از فهرستی حمایت کنند و نه قرار است با کسی ائتلاف کنند. البته آقای مطهری فامیل آقای لاریجانی هستند و به عبارتی هر اقدامی که ایشان انجام دهند به اسم آقای لاریجانی هم می‌نویسند. آقای مطهری به انتخابات ورود کرده و حقش هم است که اظهار نظر بکند و فهرست هم بدهد. بنده احساس می‌کنم ایشان از روی لطف و احترام اسم بنده را در فهرست گذاشته‌اند ولی ما مراوده حزبی و سیاسی با یکدیگر نداریم با هم همکار و دوست بودیم ولی مراوده سیاسی نداریم.

 خراسان
ایالات‌ متحده در معرض خطر از دست دادن موقعیت رهبری جهانی
«اندیشکده شورای آتلانتیک» در گزارش اخیر خود چنین استدلال کرده است که ایالات‌متحده در معرض خطر از دست دادن موقعیت رهبری جهانی خود است. به اذعان نویسنده، علت اصلی را باید در ناکامی‌های اخیر کنگره در رسیدگی به مسائل کلیدی بین‌المللی ازجمله ناتوانی در ارسال کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان جست‎وجو کرد. نویسنده این گزارش با انتقاد از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه چنین اظهار می‌کند که اگر ایالات‌متحده به‌زودی برای کمک به اوکراین اقدامی نکند، این امر به‌نوبه خود می‌تواند منجر به عواقب فاجعه‎باری ازجمله پیروزی فدراسیون روسیه و درگیری‌های احتمالی با مشارکت متحدان ناتو شود. کمک به اوکراین اکنون بهترین راه برای تأمین منافع واشنگتن است و این موضوع از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است.
ادعای مقامات آمریکایی
مقامات آمریکا مدعی اند ایران از کشتی بهشاد برای ارائه اطلاعات هدفمند به انصارا… استفاده می‎کند تا حملات آن‌ها به کشتی‎‌ها مؤثرتر باشد. سه مقام آمریکایی به شبکه خبری “ان‌بی‌سی نیوز” گفتند که این کشور به یک کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله سایبری کرده است.

 مردم سالاری
حضور یک میلیون نفر در شعب اخذ رأی برای برگزاری انتخابات
وزیر کشور از حضور یک میلیون نفر در شعب اخذ رای برای برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند خبر داد. وحیدی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر در کشور اعم از مجریان – که در شعب هستند- و هیات‌های ناظر و انتظامی در شعب اخذ رای حضور دارند و این حماسه بزرگ توسط مردم ما رقم خواهد خورد، گفت: ما در شرایط بسیار حساسی – از اتفاقاتی که در جهان رخ می‌هد- هستیم و امروز همه توجهات به ملت ایران و حرکت بزرگ ملت ما دوخته شده است. ملت بزرگی که حماسه‌ها آفریده است. وزیر کشور ادامه داد: امروز حرکت بزرگ انقلاب اسلامی در جهت برانگیختگی همان مستضعفانی است که قرآن بزرگ ما منت وراثت زمین را به آنها داد و گفت ما آنها را وارثان زمین می‌کنیم. این انقلاب برآمده از ندای مستضعفین و ندای مظلومان تاریخ و کسانی است که در طول زمان له شده اند و توجهی به آنها نشده است و این انقلاب با صدور پیام خود در جهان، امروز طلایه‌دار حرکت مستضعفان و مظلومان برای احقاق حق است.
فرانسه دنبال میانجی‌گری بین حزب‌الله و اسرائیل
روزنامه المانیتور به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با جو بایدن همتای آمریکایی خود همکاری می‌کند تا از وقوع جنگی همه جانبه بین رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان جلوگیری کند. این دیپلمات فرانسوی خاطرنشان کرد که مکرون در گفت وگو با بایدن تأکید کرده است که ما نباید برای اقدام در جهت کاهش تنش میان (رژیم) اسرائیل و حزب الله لبنان منتظر اجرای آتش‌بس در غزه بمانیم. به گفته این دیپلمات فرانسوی، پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان شامل استقرار هزاران سرباز لبنانی در مرز میان لبنان و (رژیم) اسرائیل است.

 قدس
روایت انس رهبر معظم انقلاب با کتاب در مستند «غیر رسمی»
پخش مستند غیررسمی۶؛ روایتی از انس رهبر معظم انقلاب با کتاب و اهالی فرهنگ از شبکه‌های تلویزیون آغاز شد. این مستند همزمان با هفته کتاب در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و روز گذشته ساعت ۱۴:۳۰ از KHAMENEI.IR و شبکه ۳ سیما پخش شد. این مستند اول اسفند، ساعت ۲۰ مجدداً از شبکه نسیم پخش خواهد شد. بخشی از این مستند به خاطره شنیدنی رهبر معظم انقلاب از انس و علاقه پدرشان به کتاب اختصاص دارد که ایشان تعریف می‌کنند: آن‌قدر برای پدرم کتاب می‌خواندم که سرم گیج می‌رفت… .
آرزوی خلافت رُم!
همسر اول رهبر سابق گروه تروریستی داعش برای اولین بار خودش را نشان داده و با شبکه سعودی الحدث گفت‌وگو کرده است.«أسما محمد» که ویدئو حرف‌هایش به‌شدت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داغ شده می‌گوید: «ابوبکر البغدادی پس از اینکه مسئولیت خلافت اسلامی را به عهده گرفت، دچار غرور شد… او آرزو داشت دامنه خلافتش به رم برسد… شرایط داعش پس از کشته شدن «ابو سیاف» در سال ۲۰۱۵ فاجعه‌بار شد… بیگانگان تفکر داعش را هدایت و رهبری می‌کردند… من از ازدواج البغدادی با یک دختربچه عراقی غافلگیر شدم. او حتی دختر خود را نیز که ۱۲ سال سن داشت شوهر داد. من هرگز مشاهده نکردم که البغدادی از کشته شدن همرزمانش ناراحت شده باشد».

 اطلاعات
افزایش حقوق سربازان در سال آینده قطعی شد
محسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ از تائید مصوبه مجلس برای افزایش حقوق سربازان در سال آینده در شورای نگهبان خبر داد و گفت: با تصویب این حکم در سال آینده، میانگین حقوق سربازان مجرد به ۶ میلیون تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل به ۹ میلیون تومان می‌رسد.
کاهش تورم اولویت اصلی ستاد اقتصادی دولت است
خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در حال حاضر مسیر دولت، مسیر صحیحی است اما وضع تورمی کشور مطلوب دولت و مردم نیست، کاهش تورم را اولویت اصلی ستاد اقتصادی دولت دانست .
روسیه و چین در نشست شورای امنیت به راهبرد جنگی آمریکا در دریای سرخ تاختند
روسیه و چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل از حملات هوایی غیرقانونی آمریکا و انگلیس به خاک یمن به شدت انتقاد کردند. نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن به صحنه تقابل نمایندگان چین و روسیه با همتایان غربی آن‌ها از جمله آمریکا تبدیل شد و دیپلمات‌های این دو کشور از حملات غیرقانونی آمریکا و انگلیس به خاک یمن به‌شدت انتقاد کردند.«رابرت وود» معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و «باربارا وودوارد» سفیر انگلیس در سازمان ملل مدعی شدند حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و اقدامات قانونی و متناسب آن‌ها علیه یمن به‌منظور دفاع از خود صورت گرفته است.طبق گزارش آسوشیتدپرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل مدعی شد که حملات ارتش یمن باعث افزایش هزینه‌های باربری دریایی در جهان از جمله افزایش هزینه مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه در منطقه شده است.

 شهروند
پول عمره کامل برگردانده می‌شود
معاون سازمان حج و زیارت با تکذیب لغو کامل عمره در سال ۱۴۰۲، گفت: «با توجه به طولانی شدن صدور مجوز پرواز عمره از سوی عربستان، نمی‌خواهیم بیشتر از این شرمنده مردم باشیم، از طرفی نگهداری هزینه پرداخت‌شده عمره برای سازمان حج و زیارت مسئولیت دارد و با طولانی‌تر شدن این فرایند باید به دستگاه‌های نظارتی و مردم پاسخگو باشیم. بنابراین، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت تا مشخص شدن وضعیت عمره و صدور مجوز از سوی عربستان، این هزینه را کامل برگرداند و این اقدام به منزله لغو کامل عمره نیست. برای عمره حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام و هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان پرداخت کرده بودند که به‌دلیل طولانی شدن فرایند صدور مجوز پرواز از سوی عربستان، حدود ۱۱ هزار نفر انصراف دادند و هزینه این سفر به آنها بازگردانده شد. از روز شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، نیز هزینه این سفر به ۳۰ هزار نفر دیگر بازگردانده می‌شود.» رضایی درباره احتمال برقراری سفر عمره تا پایان سال ۱۴۰۲ گفت: «نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، ما منتظر صدور مجوز از سوی عربستان هستیم و از طرفی، نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم. سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد که به محض صدور مجوز پروازهای عمره، برای این سفر برنامه‌ریزی کند و مشکلی هم برای صدور ویزا وجود ندارد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بومی سازی داروها و تجهیزات پزشکی گامی اساسی جهت بهبود وضعیت سلامت جامعه است
پایگاه اطلاع رسانی آیت العظمی نوری همدانی/آیت العظمی نوری همدانی در دیدار دکتر بهرام عین اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از تلاش‌های فراوان وزیر بهداشت و کادر سلامت کشور، بر ارتقای خدمات تشخیصی و درمانی و تجهیز مراکز درمانی در مناطق محروم تأکید کردند.ایشان با تشکر از گزارش پیشرفت‌های پزشکی و ساخت دارو برای بیماران صعب العلاج و تأکید بر دسترسی عموم جامعه به این خدمات گفتند: این اخبار بسیار مسرت بخش است. این مرجع تقلید تقدیر از بومی سازی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های تشخیص و تولید دارو را گامی اساسی جهت ارتقای سطح سلامت جامعه برشمردند و فرمودند این خدمات ارزندۀ شما باید اطلاع‌رسانی شود. آیت الله العظمی نوری همدانی اظهار داشتند: فرهنگ و اصول تغذیه سالم باید در جامعه و از سنین کودکی با کار فرهنگی و زیربنایی اصلاح شود. این حرکت باید از خانواده‌ها آغاز شود. ورزش باید بعنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد و خانواده‌ها نهادینه شود. البته علاوه بر کار فرهنگی، وجود اماکن و امکانات ورزشی مناسب و ارزان برای افراد لازمه این کار است.

تقدیر آیت الله العظمی سبحانی از اهتمام وزیر بهداشت به سیاست‌های جوانی جمعیت
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش‌های وزیر بهداشت در اهتمام مجدانه به سیاست‌های جوانی جمعیت و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه سلامت به ویژه کلان بیمارستانها در جهت ارتقای دسترسی مردم به خدمات درمانی، تقدیر کرد. وی ضمن تــکریم و توجــه به شأن و منزلت اساتید علوم پزشکی، خاطره ای از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری – مؤسس حوزه علمیه – در مورد دکتر قریب اشاره کرده مبنی بر اینکه مرحوم حاج شیخ عبدالکریم، پدر مرحوم قریب را تشویق نمودند که فرزندشان در رشته طبابت مشغول به تحصیل شوند.

اگر امروز میدان را خالی کنیم قطعا دشمن این فضا را پر خواهد کرد
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع مردم بردستان، اظهار داشت: کشور ما در آستانه خلق یک حماسه دیگر قرار دارد. ۲۲ بهمن امسال را با افتخار پشت سر گذاشتیم و جهانیان منتظر هستند تا پاسخ مردم به انقلاب و نظام اسلامی در ۱۱ اسفندماه را ببینند. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی احیاگر حرکت پیامبران و امامان است، گفت: اگر امروز میدان را خالی کنیم، قطعا دشمن این فضا را پر خواهد کرد و جولان خواهد داد. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خبرگان اجازه نمی دهد عمود خیمه انقلاب خالی شود، خاطر نشان کرد: مجلس خبرگان بعد از رحلت امام خمینی کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت و امروز دنیا بر روی تک تک کلمات رهبر معظم انقلاب حساب باز می کند.

پیروزی نهایی با جبهه مقاومت اسلامی است
رسا/ آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت فرمانده شهید «أبو تقوى السعیدی» و شهدای راه قدس مقاومت اسلامی عراق با بیان اینکه از گروه‌های مقاومت حمایت می کنیم، گفت: وعده الهی تخلف‌ناپذیر است و پیروزی نهایی با جبهه مقاومت اسلامی است.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: سنت الهی در رویارویی با جبهه مستکبران، تا زمانیکه قیام برای خدا و اطاعت و وفاداری در راه خدا باشد، نصرت خدا با مومنان و مجاهدان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در قرآن شهید و شاهد گواه بر حق هستند، خاطرنشان کرد: چون هرچه دارند در کفه اخلاص تقدیم به حق می کنند، پس گواه بر حق می‌شوند، علی بن ابی طالب یکی از بارزترین نمونه‌های گواه بر حق است.

هر رأی مردم رأی به صندوق اقتدار ایران است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد: از ملت هوشیار و بیدارمان که در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور چشمگیر و خیره کننده‌ای داشتند، تشکر می‌کنیم. وی تأکید کرد: مشارکت در انتخابات تنها وظیفه پیشگامان و جامعه حزب الهی نیست بلکه آن‌ها وظیفه دارند مبین و مبلغ باشند و دستاوردهای انقلاب را تبلیغ کنند و جامعه را دلگرم به حضور کنند.عضو جامعه مدرسین یادآور شد: امروز یک رای شما رای به اقتدار ایران، ناامید کننده دشمنان و امید بخش محور مقاومت و یاران انقلاب و اسلام در عالم است.

اولین واکنش رسمی مصر درباره ساخت دیوار حائل در مرز با غزه
ایسنا/ درپی انتشار اخباری مبنی بر ایجاد یک منطقه امن توسط مصر برای اسکان آوارگان فلسطینی در مرز غزه، یک مقام مصری صحت این اخبار را تکذیب کرد. «محمد عبد الفضیل شوشه» استاندار سینای شمالی در این باره اظهار کرد: موضع مصر روشن و صریح است و بلافاصله پس از جنگ اسرائیل علیه غزه توسط رهبری سیاسی اعلام و تأکید شد که قاهره هیچ‌گاه اجازه کوچ اجباری ساکنان غزه به مصر را نخواهد داد. وی تأکید کرد: در صورت انجام عملیات نظامی اسرائیل در استان مرزی فلسطین (رفح)، مصر برای همه سناریوها آماده است.وی در این باره تصریح کرد: آنچه در مناطق شرق سینا، به ویژه در رفح در حال انجام است این است که کمیته‌های استانداری خانه‌ها و تأسیساتی را که در جریان جنگ با تروریسم تخریب شده‌اند، فهرست‌بندی می‌کنند تا غرامت مناسب به صاحبان این خانه‌ها پرداخت شود.

حمله موشکی ارتش یمن به یک نفتکش انگلیسی
صدا وسیما/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: نیروی دریایی یمن یک نفتکش انگلیسی «پالکس» را در دریای سرخ با تعداد زیادی موشک هدف قرار داد که موشکها به طور دقیق و مستقیم به آن اصابت کردند.یحیی سریع افزود: نیرو‌های مسلح یمن تأکید می‌کنند به عملیات نظامی خود در دریای سرخ و دریای عرب علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصدشان بنادر فلسطین اشغالی است، ادامه می‌دهند تا زمانی که تهاجم و محاصره نوار غزه متوقف شود.

نصرالله بلافاصله به تهدیداتش عمل می‌کند
مهر/ رسانه‌های صهیونیستی شب گذشته در ابعاد مختلف به تحلیل سخنان سید حسن نصرالله پرداختند.این رسانه‌ها اعلام کردند، نصرالله در یک سخنرانی با حالت بسیار عصبانی تهدید کرد که این بار پاسخ متفاوتی به حملات ارتش اسراییل که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد، خواهد داد. نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و تجارب گذشته به اسراییلی‌ها آموخته که نصرالله زمانی که تهدید می‌کند، روز بعد به آن عمل می‌کند. رسانه‌های صهیونیستی تأکید کردند، بعد از تهدیدات نصرالله مبنی بر پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنوب لبنان و تأکید بر اینکه بهای سنگینی برای اسراییلی‌ها خواهد داشت، وضعیت هشدار در شمال اسراییل (فلسطین اشغالی) بالا رفته است.سرتیپ «ایتان دنگوت» ژنرال ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنرانی دیشب دبیر کل حزب‌الله گفت، سخنان نصرالله به معنای ادامه تشدید اوضاع در شمال و امکان گسترش رویارویی بوده و باید با جدیت با این مساله برخورد شود.

کودکان غزه باید مجازات شوند
ایرنا/ یک مسئول پیشین در سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت: همه ساکنان بالای ۴ سال نوار غزه از حماس حمایت می کنند و باید مجازات شوند.«رامی ایگرا» اضافه کرد: همه غیرنظامیان ساکن نوار غزه مجرم هستند.وی افزود: همه ساکنان بالای چهار سال نوار غزه طرفدار حماس هستند و باید مشمول مجازات دسته جمعی شده و از غذا، دارو و کمک‌های انسانی محروم شوند.ایگرا با اعتراف به جنایات در حق مردم نوار غزه گفت: هدف کنونی ما تبدیل این اشخاص از طرفداران حماس به دشمنان حماس است.

دیدار محرمانه هرتزوگ با نخست‌وزیر قطر در آلمان
ایسنا/ روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارنوت از دیدار محرمانه رئیس رژیم صهیونیستی با نخست‌وزیر قطر در آلمان خبر داد. و نوشت: هرتزوگ و نخست‌وزیر قطر در حاشیه «کنفرانس امنیتی مونیخ» در آلمان با یکدیگر به‌طور محرمانه دیدار کردند و ۲ طرف درجریان این دیدار درخصوص مسأله آزادی اسرا به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *