خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تجلیل آیت‌الله جنتی از حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با قدردانی و تجلیل از حضور مردم ایران اسلامی در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، اظهار کرد: مردم آگاه و شریف ایران بار دیگر با حضور پرشور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ایستادگی در راه حق و حمایت خود از آرمان‌های انقلاب اسلامی را اثبات کردند. وی خاطرنشان کرد: مردم انقلابی ایران اسلامی که به تعبیر امام راحل، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌ الله و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین هستند، مکررا تجربه بر‌هم زدن معادلات و محاسبات جهان سلطه را در کارنامه پرافتخار خود ثبت کرده‌اند. دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: مسئولان کشور در هر جایگاهی که هستند، باید با خدمتگزاری خالصانه به مردم، قدرشناسی خود را نشان دهند.
آمریکایی‌ها نمی‌دانند چه می‌کنند
وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی در مجلس دومای این کشور گفت که راهبرد آمریکا ایجاد هرج‌ومرج کنترل‌شده در دنیاست.لاوروف گفت: آمریکایی‌ها با ایجاد بی‌ثباتی در منطقه‌ای پ‍س از منطقه دیگر، اصطلاحا به‌دنبال هرج‌و‌مرج کنترل‌شده هستند. با وجود این، فکر نمی‌کنم آنها بدانند که دارند چه کار می‌کنند.وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور روسیه در جلسه عمومی شورای جهانی مردم روسیه در نوامبر گذشته گفت که دیکتاتوری تک‌هژمونی رو‌به‌افول است و این برای همه حامیان آنها خطرناک است. هر روز شاهد آن هستیم که این ارزیابی بیشتر تأیید می‌شود.طبق گفته لاوروف، روسیه و شرکای خارجی این کشور متقاعد شده‌اند که تلاش‌های غرب برای تداوم‌بخشیدن به برتری‌های یکجانبه خود در مسائل بین‌المللی به سمت شکست پیش می‌روند.دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد: پیدایش جهانی با نظم چندقطبی و منصفانه‌تر که برای تضمین حق طبیعی ملت‌ها جهت تصمیم‌گیری درباره آینده‌شان و مشخص‌کردن مسیر توسعه‌شان طراحی شده، جزو روندهای کلیدی در تحولات جهانی در بالغ بر یک دهه گذشته بوده است.

 همشهری
درخواست ایرلند و اسپانیا برای بازنگری در روابط با اسرائیل
دولت‌های اسپانیا و جمهوری ایرلند از کمیسیون اروپا درخواست کردند «فورا بررسی کند که آیا اسرائیل به تعهدات خود در مورد حقوق‌بشر پایبند است یا خیر؟» مقامات ارشد ایرلند و اسپانیا همچنین خواستار «بازنگری فوری» در روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل شدند.
زخمی‌شدن ۵۵۰۰ نظامی صهیونیست از آغاز جنگ
رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که به‌صورت کلی از آغاز جنگ غزه تاکنون ۵۵۰۰ نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند. براساس گزارش این رسانه‌ها از شروع جنگ غزه تاکنون به‌صورت میانگین در هر روز ۶۰نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که بیشتر آنها از نیروهای ذخیره بوده‌اند زخمی شده‌اند.
هشدار الازهر درباره حمله به رفح
مؤسسه الازهر مصر در بیانیه‌ای حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهر رفح را محکوم کرد و هشدار داد: «درصورتی که همچنان در قبال طرح جنایتکارانه و خطرناک اسرائیل برای یورش به رفح سکوت کنیم شاهد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه خواهیم بود. باید برای مقابله با جنایات اسرائیل در رفح متحد شویم.»
حمله تل‌آویو به بیش از ۱۶۰مدرسه در غزه
«استفان دوجاریک»، یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد با اشاره به تحلیل و ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای بیان کرده است که ۱۶۲مدرسه به‌طور مستقیم در غزه هدف بمباران و حملات ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند‌؛ این رقم معادل حدود ۳۰درصد از مجموع ۵۶۳مدرسه غزه است. این مقام سازمان ملل افزود که حدود ۱۷۵هزار دانش‌آموز و بیش از ۶هزار و ۵۰۰ آموزگار تحت‌الشعاع این حملات قرار گرفته‌اند. دست‌کم ۵۵ درصد از مدارس غزه یا نیازمند بازسازی کامل هستند یا به نوسازی نیاز دارند.

 کیهان
بلومبرگ: آمریکا فوراً خاورمیانه را ترک کند
رسانه آمریکایی بلومبرگ در مطلبی با عنوان «آمریکا باید سریعاً از خاورمیانه خارج شود» توصیه کرد واشنگتن ده‌ها هزار سربازی که در کشورهای غرب آسیا مستقر ساخته را در راستای به‌کارگیری این نیروها برای اهداف دیگر از جمله حفظ نظم در اروپا از این منطقه خارج کند. «آندریاس کلات»، ستون‌نویس پایگاه شبکه آمریکایی بلومبرگ، که همچنین برای نشریه اکونومیست نیز می‌نویسد، در این مطلب می‌نویسد: «آمریکا حدود ۴۶۰۰۰ سرباز را در ۱۱ کشور در سراسر خاورمیانه به همراه تمامی سخت‌افزارهای همراه‌شان و پشتیبان‌های آنها مستقر کرده است. این نیروها برای جاهای دیگر همچون اروپا یا شرق آسیا که در آن آمریکا باید در برابر تهدیدآمیزترین دشمنان آمریکا بازدارندگی داشته باشد و به نزدیک‌ترین متحدان اطمینان ببخشد، در دسترس نیستند. یکی از استراتژیک‌ترین پرسش‌ها برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یا دونالد ترامپ در صورتی که در انتخابات ماه نوامبر [آبان سال آتی] پیروز شوند، تصمیم‌گیری درباره حفظ این حضور عظیم آمریکایی‌ها در منطقه یا بیرون کشیدن آنها است.» این گزارش می‌افزاید توجیه‌هایی که آمریکا برای حفظ حضورش در منطقه غرب آسیا نظیر از بین بردن گروه تروریستی داعش و همچنین باز نگه داشتن مسیرهای نقل و انتقال نفت و تجارت عنوان می‌کند، دیگر محلی از اعراب ندارند.
حضور آمریکا در منطقه بدون بازدارندگی در مقابل حملات مقاومت ایده خوبی نیست
ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده پیشین نیروهای مرکزی آمریکا طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز با مطرح کردن ادعاهایی درباره تاثیر حضور نظامیان آمریکایی در منطقه، گفت که خروج آنها از سوریه و عراق نباید نسنجیده انجام شود و در عین حال نیز حضور آنها در صورتی که نتواند در قبال حمله نیروهای مقاومت بازدارندگی ایجاد کند، «ایده خوبی» نخواهد بود.

 ایران
قدردانی رئیس جمهور از برگزاری موفق جشنواره‌های فجر
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، با تبریک اعیاد شعبان و روز جانباز گفت: طبق گزارش معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، توجه و رسیدگی به وضعیت جانبازان در دولت مردمی به شکل قابل توجهی افزایش یافته که جا دارد از همه صمیمانه قدردانی کنیم. آیت‌الله رئیسی همچنین در واکنش به گزارش معاون اجرایی درباره گلایه‌های مردمی نسبت به مدیران پروازی و غیربومی، بر ضرورت تجدیدنظر در انتصاب مدیران غیربومی و پروازی تأکید کرد و به معاونت اجرایی رئیس جمهور مأموریت داد، در راستای این تجدیدنظر، موارد را در دستگاه‌های مختلف بررسی کرده و برای جایگزینی مدیران بومی با مدیران پروازی تصمیم و اقدام عاجل به عمل آورد، مگر در موارد خاص که امکان جایگزینی وجود نداشته باشد.رئیس جمهور در ادامه پس از گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری موفق جشنواره‌های هنری دهه فجر امسال، بویژه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، از همه دست‌اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی قدردانی کرد.
تجلیل نمایندگان رهبر انقلاب از جانبازان سرافراز دفاع مقدس
در سالروز ولادت باسعادت قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام و روز جانباز، هیأت‌هایی از طرف حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با حضور در منازل تعدادی از جانبازان دفاع مقدس در تهران، از فداکاری، صبر و ایستادگی آنان تجلیل کردند. سرپرستی این هیأت‌ها را حجج اسلام آقایان رحیمیان، حاج‌علی‌اکبری، ابوترابی‌فرد، نواب، موسوی‌مقدم و قاضی‌ عسکر بر عهده داشتند. نمایندگان اعزامی رهبر معظم‌ انقلاب ضمن گفت‌وگو با جانبازان و خانواده‌هایشان، در جریان شرایط زندگی و درمان آنان قرار گرفتند.
دیدار محسنی‌اژه‌ای و السودانی در بغداد
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیأت عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر کرد. حجت الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان این سفر با عبداللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور، محمد شیاع‌السودانی نخست‌وزیر و محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌المهندس» و همرزمان‌شان به دست اشرار امریکایی در فرودگاه بغداد و تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.

 وطن امروز
تعرض به کشور را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت
سردار سرلشکر سلامی در همایش ملی شناورهای تندرو، با اشاره به حضور مثال‌زدنی مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: این حضور تکرار اعجاز بود؛ انقلابی که ‌در سال ۵۷ پیروز شد موقعیت سیاسی کشور ایران را از یک کشور وابسته و نظام برده‌داری به نظام سیاسی مستقل و استقلال تبدیل کرد. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تشکیل یک نیروی دریایی برای خنثی‌سازی تهدیدات دشمنان مهم‌ترین مؤلفه بازدارندگی یک کشور است،‌ گفت: ناوبری دریایی در جنگ دریایی باید کاملا قوی و متفاوت باشد و در جنگ دریایی نبرد فناوری‌هاست؛ در جایی که به ما تعرضی شود بدون پاسخ نگذاشته‌ایم و از این به بعد هم بدون‌ پاسخ نخواهیم گذاشت.
ساخت پارک علم و فناوری مشترک ایران و ازبکستان
معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهور گفت: با کشور ازبکستان بحث راه‌اندازی پارک علم و فناوری مشترک را پیش می‌بریم. دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه امروز عصر(دیروز) نخستین جلسه کارگروه شورای راهبری هوش مصنوعی برگزار می‌شود، تأکید کرد: ما با کشور ازبکستان بحث راه‌اندازی پارک علم و فناوری مشترک را پیش می‌بریم. وی در ادامه بیان کرد: با طرف ازبکستانی در این باره صحبت شده و مکانی هم برای این پارک علم و فناوری مشخص شده که احتمالا در شهر سمرقند و در کنار دانشگاه این شهر خواهد بود. معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تعاملات برای جایابی دقیق پارک علم و فناوری بین ایران و ازبکستان و فراخوان برای جذب شرکت‌ها در حال انجام است. من دوست داشتم که قبل از سال جدید کار جذب شرکت‌ها انجام شود اما با توجه به تغییر وزیر علوم ازبکستان و وقفه‌ای که به این خاطر در کار ایجاد شده تا پیش از خرداد سال آینده کارها در این باره انجام خواهد شد.

 جوان
باهنر حوزه انتخابیه خود را به کرمان تغییر داد
محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حوزه انتخابیه خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را از تهران به کرمان تغییر داده است.
ما حزب دولت ساخته نداریم
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون نخستین دولتی هستیم که حزب «دولت‌ساخته» نداریم، گفت: با وجود آنکه دولت سیزدهم از احزاب و جریان‌ها حمایت می‌کند، اما به سمت تشکیل حزب نرفته است. خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در جلسات دولت مؤکداً گفته شده است که هیچ‌یک از اعضای هیئت دولت حق حمایت از جریان‌ها یا طیف‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو را ندارند. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه دولت از راه‌اندازی احزاب دولت‌ساخته پرهیز دارد، اظهار داشت: در ادوار مختلف به ویژه از اوایل دهه هفتاد دولت‌های وقت تلاش کردند احزابی را به صورت دولت‌ساخته راه‌اندازی کنند که این احزاب در بخش‌های مختلف قدرت به عنوان حامی دولت وقت فعالیت کنند. این پدیده در دولت‌های بعد هم تکرار شد، البته این احزاب در هر دولتی با یک شکل و عنوان فعالیت می‌کردند.
لیست ۳۰ نفره اعتدال و توسعه به زودی اعلام می‌شود
هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درخصوص راهبرد انتخاباتی حزب متبوعش، گفت: ما انتظار داشتیم شورای نگهبان بعد از بررسی اعتراض‌ها به حضور احزاب در انتخابات کمک بیشتری کند و زمینه رقابت حداکثری را مهیا کند که متأسفانه این امر انجام نشد، اما با وجود همه محدودیت‌هایی که بر احزاب غیراصولگرا وارد شد ما همچنان بر «مشارکت مدنی» اصرار داریم و معتقدیم آنچه می‌تواند تعیین‌کننده باشد «صندوق رأی» است. وی افزود: با توجه به این‌که تعداد کاندیدا‌های ما بسیار اندک شد تنها راه ما این است که نیرو‌های خودمان را تعدیل کنیم و با ائتلاف با گروه‌هایی که اعتدال‌گرا هستند حرکت را ادامه دهیم و بر همین اساس مصمم به تشکیل لیست خودمان هم در تهران و هم در کل کشور هستیم. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: تصمیم شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب این است که نیرو‌های خودمان را در تهران در قالب لیست ۳۰ نفره سازمان‎دهی کنیم و اگر سایر احزاب اصول‌گرای اعتدالی و هم اصلاح‌طلبان معتدل همراهی کنند فهرست ۳۰ نفره تهران را به زودی اعلام می‌کنیم.

 مردم سالاری
همه مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به سمنان اجرایی شده است
جلسه بررسی و جمع بندی موضوعات و طرح‌های دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و طرح‌های دور دوم سفر به این استان مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. بر اساس این گزارش، در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهوری، استاندار سمنان، وزرای جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، مسوولان دستگاه‌های دولتی و برخی از مقامات ارشد استانی حضور داشتند، توافق‌ها و تعهدات دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های پیشنهادی و اولویت دار استان سمنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه اعلام شد، بیش از ۸۰ درصد تسهیلات اختصاص یافته و ۱۰۰ درصد مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به این استان اجرایی و عملیاتی شده است.
منافقین داخلی عامل حمله هکری به مجلس
عضو فراکسیون انقلاب مجلس گفت: در جلسه غیر علنی مجلس حمله هکری به سایت مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در این جلسه مطرح شد که طبق بررسی‌های انجام شده برنامه ریزی‌ها برای حمله سایبری به سایت مجلس از مدتها قبل انجام شده و فرد یا افرادی در داخل کشور که در سیستم مجلس نفوذ داشته اند و از جزییات کار در سیستم مجلس مطلع بوده اند در این حمله سایبری نقش مؤثر داشته اند. وی افزود: در این جلسه مطرح شد که این حمله سایبری توسط منافقین داخلی انجام شده است. بیگی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش از این بنا بوده تا مجلس در روز سه شنبه جلسه علنی داشته باشد لذا برنامه هکرها بر این بوده تا با حمله سایبری به مجلس در روز برگزاری جلسه علنی کار صحن مجلس را مختل کنند، این حمله سایبری در روز سه شنبه انجام شده است.

 قدس
«ری‌را» اردیبهشت ۱۴۰۳ می‌آید
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از عرضه «ری‌را» به عنوان اولین خودرو کاملاً ایرانی از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: این خودرو که به صورت ۱۰۰ درصد استانداردهای جهانی را لحاظ کرده، خودرویی کیفی در تراز بین‌المللی است. این خودرو جانشین پژو ۲۰۸فرانسوی خواهد شد.
برنامه دولت تأکید بر حمایت از دانش فضایی است
وزیر ارتباطات گفت: وقتی ۶ سال است قیمت اینترنت ثابت مانده و بقیه کالاها گران شده است، نمی‌توان توقع داشت اینترنت گران نشود. زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت‌دولت با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها و تأکیدهای دولت، حمایت از دانشمندان فضایی است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم این است بتوانیم برای دانش فضایی دانشمندان خود بازاریابی در کشورهای دیگر داشته باشیم. مذاکراتی دارد انجام می‌شود؛ اجازه بدهید وقتی به‌نتیجه رسید، اعلام شود. زارع‌پور در پاسخ به پرسشی درباره درخواست یکی از نمایندگان برای ورود دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به موضوع گران‌شدن اینترنت در کشور بیان کرد: مگر در کشور تورم صفردرصد است؟ مگر اپراتور نباید پول و حقوق به کارمند خود بدهد؟ نباید تجهیزات بخرد؟ وقتی ۶سال قیمت اینترنت گران نشده، چگونه این کار را انجام دهد؟ اگر قیمت‌ها نسبت به ۶سال پیش ثابت مانده است، آقایان بیایند ورود کنند. وی تصریح کرد: کل افزایش قیمتی که صورت گرفته ۳۴درصد زیر نرخ تورم امسال است، نه ۶سال گذشته، آن هم فقط برای ترافیک خارجی، ترافیک داخلی که دست نخورده است.

 ابتکار
لایحه بودجه ۱۴۰۳ اصلاح شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعاده شده از شورای نگهبان، این لایحه را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.نمایندگان قریب به ۶۰ مورد از مصوبات قبلی خود را مورد بررسی قرار دادند و اصلاح عبارتی، حذف و افزودن متن جهت تامین نظر شورای نگهبان و همچنین اصرار بر مصوبات قبلی مجلس از جمله تصمیمات امروز آنها درباره لایحه بودجه سال آینده کشور بود. همچنین مصوب شد که در کلیه تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳، عبارت «سیاست‌های کلی برنامه هفتم» جایگزین «قانون برنامه هفتم پیشرفت» شود.

 اطلاعات
وضع فعلی غزه نشانه ساختار ناعادلانه حاکم بر جهان است
آیت الله رئیسی در دیدار رئیس جمهوری تاتارستان روسیه، وضع فعلی در غزه را نماد و آینه تمام نمای ساختار ناعادلانه فعلی حاکم بر جهان دانست و گفت: نسل‌کشی در غزه ضرورت همکاری برای جایگزینی ساختار ناعادلانه فعلی با نظمی عادلانه را ضروری ساخته است. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های متقابل ایران و روسیه به ویژه جمهوری تاتارستان برای ارتقای سطح همکاری‌ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و گردشگری، اجرای موافقتنامه اقتصادی کشورهای منطقه اوراسیا را زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین دانست.
آمریکا پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس در اوکراین را رد کرد
خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع روس اعلام کرد که روسیه از طریق کانال‌های غیررسمی پیشنهاد آتش‌بس برای توقف جنگ اوکراین را مطرح کرد اما واشنگتن آن را نپذیرفت. رویترز به نقل از سه منبع آگاه روس مدعی شد که پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای برقراری آتش‌بس در اوکراین پس از تماس‌ها میان واسطه‌ها، از سوی ایالات متحده رد شد. منابع روس مورد استناد رویترز گفتند پوتین به صورت علنی و خصوصی از طریق واسطه‌ها از جمله شرکای عرب در خاورمیانه و سایرین، سیگنال‌هایی فرستاد مبنی بر این که آماده است آتش‌بس در اوکراین را در نظر بگیرد. طبق این گزارش، پوتین در پیشنهاد مذکور توقف درگیری در خطوط کنونی را مطرح کرد و گفت تمایلی به واگذاری هیچ بخشی از اراضی اوکراینی تحت کنترل روسیه را ندارد اما در این سیگنال، پیشنهاد آنچه برخی در کرملین به عنوان بهترین راه برای رسیدن به نوعی صلح می‌دانند را مطرح کرد.
تهران از سوییس درباره کشته شدن یک تبعه ایرانی توضیح خواست
مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر سوییس، خواستار توضیح رسمی دولت برن درباره قتل یک تبعه ایرانی توسط پلیس آن کشور شد. مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان ضرورت التزام تمامی دولت‌ها از جمله دولت سوییس به رعایت حقوق شهروندان ایرانی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت از دولت سوییس انتظار داریم اطلاعات دقیقی در این رابطه به جمهوری اسلامی ایران ارائه کند .سفیر سوییس هم اظهار داشت موضوع را از دولت متبوع خود پیگیری و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

 شهروند
ایران یکی از ١۶کشور صاحب فناوری باروری ابر است
مجری اسبق طرح بارورسازی ابر گفت: «کشور ما برای تأمین آب مورد نیاز به باروری ابر در کنار بقیه روش‌ها نیاز دارد و ما از لحاظ جایگاه تکنولوژی در بین ١۶کشور صاحب این فناوری هستیم.» اربابیان در این خصوص گفت: «به‌دلیل کم‌آبی کشور باید از همه روش‌ها و ظرفیت‌های موجود مانند انتقال آب، سد‌سازی‌، شیرین‌کننده آب دریا، روش‌های نوین کشاورزی، آبخیزداری، آبخوان‌داری، باروری ابر و غیره بهره‌برد تا مشکل کم‌آبی را برطرف کرد. ما در کشورمان هم ابر گرم و هم ابر سرد داریم که برخورد با آنها می‌تواند متفاوت باشد. ٨٠کشور از تکنولوژی بارور کردن ابر استفاده می‌کنند که از آنها حدود ١۶کشور صاحب این فناوری هستند و یکی از آنها ایران است. »
مرزبانی ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف کرد
فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به اینکه در سال‌جاری تاکنون ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانی کشف شده است، گفت: «ارزش تقریبی کالاهای مکشوفه در طرح رعد ۱۳ تاکنون بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.»سردارگودرزی با اشاره به اجرایی شدن ١٣طرح رعد در ٢سال گذشته افزود: «در ١٠روز گذشته، در عملیات طرح رعد ١٣، ٣۵فروند لنج مملو از کالای قاچاق در حالی کشف شد که این محصولات در کشور با کیفیت بهتر وجود دارد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اطلاعیه‌ی معرفی نامزدهای منتخب جامعه مدرسین برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
اختصاصی/جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای به معرفی نامزدهای منتخب خود برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرداخت. در این اطلاعیه آمده است :جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.در ادامه این اطلاعیه ضمن ابراز احترام به علماء و فضلای تأیید شده از سوی شورای نگهبان و تقدیر از نقش آنان در ایجاد شور و حماسه در انتخابات، بر معیارها و ملاک‌های ذیل:«خبرویت و روشن‌بینی، دلسوزی و ارادت قلبی و عملی نسبت به انقلاب اسلامی، امام راحل – قدس سره- و رهبری معظم انقلاب – مدظله العالی-، برخورداری از آگاهی و صلاحیت‌های علمی و سیاسی، مخالفت عینی با دنیاپرستی و مقام‌خواهی، رعایت بی‌آلایشی و برخورداری از زیّ طلبگی و در یک کلام به فرموده امام راحل، مخالفت با اسلام آمریکایی و التزام به اسلام ناب محمدی تأکید شده است.

چشم‌انداز سیاسی کشور حضور در انتخابات را پرشور ارزیابی می‌کند
ایرنا/ آیت الله خاتمی درزمینه ارزیابی‌ها از چگونگی حضور مردم در انتخابات پیش رو گفت: چشم انداز سیاسی کشور می‌گوید این مردم همان مردمی هستند که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه آفریدند و در انتخابات ۱۱ اسفند نیز حضور قابل توجه خواهند داشت. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حضور مردم در صحنه از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش کلیدی داشته است اظهارداشت: در عرصه دفاع مقدس، حوادث ملی مثل سیل و زلزله یا کرونا و در عرصه راهپیمایی‌ها مردم نقش شایان توجهی داشته‌اند.وی همچنین درباره شرایط نمایندگان مجلس خبرگان تأکید کرد: یک نماینده خوب آن کس است که به وظایف قانونی خویش عمل کند، همان که در قانون اساسی آمده است. نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در حوزه کرمان افزود: جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان به این است که کلیدی‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت نظام را گزینش می‌کند لذا باید دارای شرایط لازم باشند.

تأیید جامعه مدرسین بهترین راه برای تشخیص افراد اصلح در انتخابات است
رسا/آیت الله موسوی اصفهانی جامعه مدرسین و اعضای آن را معتقد و ملتزم به انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد که تأییدات این نهاد بهترین راه برای تشخیص افراد اصلح در انتخابات است. نماینده مجلس خبرگان رهبری در خصوص هجمه ها علیه جامعه مدرسین و فضاسازی های نادرست رسانه ای علیه این نهاد برجسته حوزه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، جامعه مدرسین را تنها گروهی دانست که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اطراف امام خمینی ابتدائا جمع شده و فرمایشات امام راحل در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را سرمشق مواضع خود کرده بودند.عضو جامعه مدرسین با بیان این که جامعه مدرسین یکی از نعمت های بزرگ برای تشخیص حقانیت افراد و پیشرفت مسائل انقلابی است، خاطرنشان کرد: افرادی همچون مراجع عظام تقلید که زنده هستند و علمای درگذشته، افتخار جامعه مدرسین و همه اکابر علما هستند که اکنون نیز جامعه مدرسین زیر نظر آیت الله بوشهری اداره می شود که همه باعث افتخار هستند.

۱۸ شهید و زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
صدا و سیما/ در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در شهرک نبطیه در جنوب لبنان، ۱۱ غیرنظامی شهید و ۷ تن هم زخمی شدند. در این حمله، ساختمان به صورت کامل ویران شد و تعدادی از خودرو‌های اطراف آن هم آتش گرفتند. قبل از این حمله نیز، منطقه حد فاصل دو شهرک “الطیبه” و “دیر سیران” در جنوب لبنان، هدف حمله هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفت که منجر به زخمی شدن یک غیرنظامی شد. همچنین توپخانه‌های رژیم صهیونیستی، روستا‌ها و شهرک‌های منطقه “اقلیم العرقوب” از جمله شهرک‌های “راشیا الفخار”، “کفرشوبا” و “حلتا” در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

پهپادهای غیرقابل رؤیت ما می‌توانند عملیات شناسایی را در هر نقطه‌ای انجام دهند
فارس/سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بازدید جمعی از کارکنان دیوان محاسبات کشور از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو، توان دفاعی کشور در قیاس با زمان جنگ تحمیلی را فراتر از تصورات دانست و گفت: زمانی بود که توپ ما در جنگ با رژیم بعث تنها تا شعاع ۲۷ کیلومتری را هدف می‌گرفت، اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که ارتش تروریستی آمریکا در منطقه صراحتاً اعتراف می‌کند که ما به دنبال درگیری با جمهوری اسلامی نیستیم، چون می‌داند که یارای مقاومت در برابر قدرت دفاعی ایران را ندارد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در حوزه‌های پدافندی، موشکی و پهپادی جزو قدرت‌های برتر در جهان هستیم، اذعان داشت: در حال حاضر ما می‌توانیم اهداف متحرک شناور را هدف قرار داده یا با استفاده از پهپادهای پیشرفته غیرقابل رؤیت، عملیات شناسایی را در هر نقطه‌ای انجام دهیم.

نامزد محبوب پوتین در انتخابات آمریکا
ایسنا/ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی مصاحبه‌ای با «پاول زاروبین» خبرنگار سرشناس روس به مسائل جاری درخصوص انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا پرداخت و دخالت در امور داخلی این کشور را برای روسیه «نامناسب» خواند. طبق گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای روسیه بهتر خواهد بود، صراحتا نام «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را اعلام کرد.ولادیمیر پوتین در ادامه تأکید کرد: «بایدن. او فردی با تجربه‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر است، او یک سیاستمدار قدیمی است اما ما با هر رئیس‌جمهوری که اعتماد مردم آمریکا را جلب کند، کار خواهیم کرد». پوتین هم‌چنین به مسئله بحث‌برانگیز «زوال عقل بایدن» که اخیرا در رسانه‌های مختلفی بازتاب گسترده‌ای داشته است، پرداخت و گفت: «هنگامی که او را سه سال قبل در سوئیس ملاقات کردم، هیچ نشانه‌ای در این خصوص از او ندیدم».

حمله موشکی و زمینی رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های خان یونس
مهر/هلال احمر غزه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حمله موشکی شدید خود، اطراف بیمارستان أمل واقع در شهر خان یونس را که از مدت‌ها پیش در محاصره نظامیان این رژیم قرار دارد را موشک باران کرد که این حمله موشکی باعث وارد آمدن خسارت‌های زیادی به ساختمان این بیمارستان شد. هلال احمر غزه همچنین با اعلام این خبر تصریح کرد که خسارت‌های این بیمارستان در نتیجه موشک باران مذکور بسیار زیاد است. بر اساس گزارش‌های رسیده دست کم در این حملات موشکی یک فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. بالگردهای رژیم صهیونیستی همچنین برفراز مناطق غربی شهر خان یونس به پرواز درآمده‌اند. اشغالگران صهیونیست همچنین به محوطه مجتمع بیمارستانی ناصر در خان یونس نیز حمله کرده و به سمت بخش‌های پزشکی مختلف آن تیراندازی کردند. آنها مجروحان و کادر پزشکی بیمارستان را مجبور کردند که از بیمارستان خارج شوند.

رایزنی واشنگتن و تل‌آویو درباره مذاکرات تبادل اسرا
ایسنا/ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره «مذاکرات آزادی گروگان‌های باقی مانده نزد جنبش حماس در غزه» رایزنی کرده است. بنا بر گزارش الجزیره، وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: آستین در تماس با گالانت بر «اهمیت حفاظت از غیرنظامیان و تضمین ارسال کمک‌ها پیش از هرگونه عملیاتی در رفح» تأکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *