خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اسامی نامزدهای مجلس خبرگان حوزه انتخابیه استان تهران
احمد قیومی، فرماندار شهرستان تهران از اعلام نهایی اسامی نامزدهای نمایندگی مردم این خطه در مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت: اسامی نهایی ۲۶ نفر برای تصدی نمایندگی مردم این استان در خبرگان رهبری اعلام شد. اسامی نامزدهای خبرگان رهبری حوزه انتخابیه استان تهران به این شرح است:
عبدالجواد ابراهیمی‌فر
محسن اسماعیلی
علیرضا اعرافی
مهدی برزگر
مصطفی پورمحمدی
حمید حوالی شهریاری
احمد خوانساری
احمد دانش‌زاده مؤمن
قربانعلی دری نجف‌آبادی
علی رازینی
محمود رجبی
علی رحمانی‌فرد
حسینعلی سعدی
هادی صادقی
غلامعلی صفایی
سعید صلح‌میرزایی
علی قریب‌دوست
محسن قمی
سیدصادق محمدی
محمود محمدی‌عراقی
غلامرضا مصباحی‌مقدم
محمدعلی موحدی
سیدمحمدعلی موسوی
علی مؤمن‌پور
محمدرضا ناصری کوچه بیوک
غلامعلی نعیم‌آبادی
گفتنی است، ۱۶کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان به استان تهران اختصاص دارد.
یکی بزنید دوتا می‌خورید
سردار سلامی با بیان این‌که دشمن از هر مسیری که بخواهد وارد شود، سپاه و بسیج به اذن الهی راه را بر او بسته‌ است، تاکید کرد: امروز به سپاهی رسیدیم که اگر در میدان جنگ نظامی باشد، با اعتماد به خداوند متعال، مطمئن هستیم پیروز خواهیم شد. اگر جنگ سایبری باشد در آن دشمن را شکست می‌دهیم، چراکه تجربه آن را داریم. اگر جنگ کشتی‌ها باشد و کشتی‌های ما را بزنند، حتما به همان تعداد و حتی بیشتر از آنها می‌زنیم. اگر جنگ به میدان‌های بیرونی کشیده شود، سپاه قدرت ساخت قدرت در بیرون را دارد. اگر دشمن به فتنه جهانی برای ما مانند سال ۱۴۰۱ بیندیشد؛ ما در میانه آن فتنه، بر او غلبه می‌کنیم. اگردشمن بخواهد فقر رابه ما تحمیل کند در میدان محرومیت‌زدایی حاضر می‌شویم و دستان دشمن را می‌بندیم.

 همشهری
آمار نمایندگان تأیید صلاحیت شده
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۲۷نفر از نمایندگان ادوار نهم و دهم و ۲۴۲نفر از نمایندگان دوره یازدهم مجلس برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تأییدصلاحیت شده‌اند. محسن اسلامی همچنین گفت: ۲۸۷ نفر از نمایندگان دوره یازدهم مجلس دراین دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۲نفر عدم‌تأیید دریافت کردند و ۵نفر هم از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند.
جبهه اصلاحات با صندوق رأی قهر نیست
رئیس جبهه اصلاحات در یک نشست‌خبری گفت: جبهه اصلاحات توصیه‌ای برای انتخابات ندارد؛ این به معنی قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رأی معنا ببخشد. آذر منصوری تأکید کرد: حفظ مسیر اصلاح‌طلبانه، قانونی، مدنی، مسالمت‌جویانه و پرهیز از خشونت و دفاع از حقوق همه شهروندان با همه سلایق و دیدگاه‌ها و دفاع از حقوق‌بشر همه شهروندان ایران را دنبال می‌کنیم.
انتخابات در تهران الکترونیکی نیست
علیرضا فخاری، استاندار تهران درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران گفت: با تصمیم شورای نگهبان، برگزاری انتخابات الکترونیکی دراین استان منتفی شده و انتخابات امسال دراین استان به منوال ادوار گذشته انجام می‌شود.
۲ گزینه‌ سرلیستی اعتدالی‌ها
یک نماینده ادوار مجلس گفت: اعتدالی‌ها در تهران با سرلیستی محمدرضا باهنر یا علی مطهری برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس فهرست می‌دهند. ایرج عبدی با بیان اینکه هنوز به‌صورت دقیق برای انتخابات ۱۴۰۲ در تهران فهرستی تهیه نکرده‌ایم، تأکید کرد: ائتلاف برای تکمیل فهرست ۳۰نفری در تهران در دستورکار ماست.
حمله موشکی حزب‌الله به رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان در ۲عملیات محل تجمع نظامیان صهیونیست و یک مرکز پلیس را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه گروهی از نظامیان صهیونیست را در «قلعه هونین» با موشک هدف قرار داده که این موشک مستقیم و با دقت به محل تجمع نظامیان دشمن اصابت کرده است.
مقاومت در غزه: کوتاه نمی‌آییم
مقاومت فلسطین در غزه اعلام کرده به‌رغم تمایل مقاومت به موفقیت تلاش میانجیگران برای تحقق آتش‌بس در غزه اما هرگز از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آید. منبعی در مقاومت فلسطین در غزه با اشاره به اینکه تلفات اشغالگران در خان یونس بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که اعلام شده، گفته یگان‌های ویژه رژیم اشغالگر که به جای ارتش آنها را به‌کار می‌گیرند از مشکلات لجستیکی و عملیاتی بزرگی رنج می‌برند.
یمن برای حمله زمینی آمریکا آماده است
یکی از اعضای ارشد شورای‌عالی سیاسی یمن گفته آمریکا درصورت حمله زمینی به یمن با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دشوارتر از چالش‌هایش در افغانستان و ویتنام خواهد بود. محمد علی الحوثی تأکید کرده حملات آمریکا و انگلیس علیه صنعا، الحدیده و دیگر استان‌های یمن مؤثر نیست. آمریکا و انگلیس به تازگی چندین‌بار حمله هوایی علیه اهداف یمنی انجام دادند و مقامات یمنی بارها تأکید کردند که این حملات بی‌اثر بوده و مانع حمایت‌های یمن از ملت مظلوم فلسطین در غزه نخواهد شد.

 کیهان
در صورت گسترش جنگ آماده آوارگی ۲ میلیون صهیونیست باشید
دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما همه تحولات منطقه را رصد می‌کنیم و همه احتمالات را برای خود باز می‌دانیم اما در جبهه جنوب با نگاه به غزه می‌جنگیم. در نتیجه وقتی تجاوز به غزه متوقف شود، شلیک گلوله‌ها در جنوب نیز متوقف خواهند شد و در صورت توقف حملات اگر دشمن صهیونیستی دست به هر اقدامی بزند، ما به قوانین و معادلات موجود خود باز خواهیم گشت زیرا وظیفه مقاومت بازدارندگی دشمن و پاسخ‌های متناسب به آن خواهد بود. نصرالله افزود: هرکس ما را به گسترش جنگ تهدید کند ما نیز او را به گسترش جنگ تهدید خواهیم کرد و هرکس تصور کند مقاومت در لبنان حتی یک لحظه احساس ترس یا سردرگمی می‌کند؛ سخت در اشتباه است و باید در محاسبات خود تجدیدنظر کند. مقاومت امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان دیگری برای مقابله با دشمن در هر سطحی از رویارویی و درگیری قرار دارد. اگر ما بخواهیم پاسخ بدهیم بیش از ۱۰۰هزار صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی برنمی‌گردند و باید برای ۲میلیون آواره آماده باشند و مدارس و بیمارستان‌ها و… را برای آوارگان خود آماده کنند. مقاومت امروز در رویارویی با دشمن در هر سطحی، از گذشته مطمئن‌تر و مصمم‌تر است.وی همچنین افزود: وضعیت کنونی محور مقاومت و قدرت آن به برکت انقلاب اسلامی محقق شده است که در چنین روزهایی به پیروزی رسید.
تهران و دوحه هیچ‌گاه تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده‌اند
امیر قطر در دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه ضمن ابلاغ سلام گرم خود به دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، از عمق روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو کشور هیچ‌گاه تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده و این نشان می‌دهد که ما و شما در پیشبرد روابط دوستانه و سازنده دو کشور موفق بوده‌ایم. وی از اقدامات و تلاش‌های مستمر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و پیگیری راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تشکر کرد و آخرین نتایج حاصله از تلاش‌های دیپلماتیک قطر برای تحقق آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران غزه را تشریح کرد. امیرعبداللهیان نیز با ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به امیر قطر، روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اجرای کامل توافقات انجام شده در دیدار رؤسای دو کشور، زمینه‌ساز تقویت بیش از پیش مناسبات دوستانه و برادرانه ایران و قطر خواهد بود.

 ایران
کشورهای اسلامی باید با اسرائیل قطع رابطه کنند
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خواستار قطع روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی در همه سطوح شد. «هنیه» خاطر نشان کرد:حماس و مقاومت هیچ وجهی از رابطه‌ از سوی کشورهای مسلمان منطقه با رژیم صهیونیستی اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی را تأیید نمی‌کنند؛ ما معتقدیم که موجودیت این رژیم نامشروع است و نباید به آن مشروعیت داد تا حیات آن در سرزمین فلسطین و حتی در منطقه ادامه پیدا کند. بنابراین، ما از همه می‌خواهیم که روابط خود را با این رژیم اشغالگر قطع کنند، بویژه با توجه به اینکه جنایات آنها به مرحله نسل‌کشی رسیده است. رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: هدف ما پایان دادن به تجاوزات، خروج ارتش اشغالگر صهیونیستی از نوار غزه و رسیدن به یک روند جدی در تبادل اسراست.
عیادت آیت‌الله رئیسی از تعدادی از جانبازان دفاع مقدس
رئیس جمهور عصر دیروز به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس و روز جانباز، با حضور از پیش اعلام نشده در یکی از بیمارستان‌های تهران، از تعدادی از جانبازان دفاع مقدس بستری در این بیمارستان عیادت کرد. آیت‌الله رئیسی در عیادت از جانبازان ۱۰ تا ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس، ضمن اطلاع از روند درمان آنان، چگونگی ارائه خدمات درمانی و بیمارستانی به این جانبازان را نیز جویا شد. رئیس جمهور همچنین در گفت‌و‌گویی کوتاه با پزشکان، پرستاران و کادر خدماتی بخش جانبازان این بیمارستان از زحمات و تلاش‌های آنان برای ارائه خدمات به جانبازان دفاع مقدس قدردانی کرد.
سفر رئیس قوه قضائیه به عراق
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، همتای عراقی خود و به منظور تحکیم مناسبات حقوقی و قضایی تهران و بغداد، روز گذشته به این کشور سفر کرد. حجت‌الاسلام اژه‌ای در نخستین برنامه سفر خود به عراق، پس از خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد، در محل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حاضر شد و ضمن قرائت فاتحه، یاد شهیدان مقاومت و مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.
بخش‌خصوصی، محور اصلی ششمین اکسپو ایران
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حمایت کامل دولت از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو)، خواستار توجه به بخش‌خصوصی داخلی و خارجی در برگزاری این نمایشگاه شد، چرا که این امر هم موجب تقویت رابطه دولت و بخش‌خصوصی خواهد شد و هم موانعی نظیر تحریم، کمتر پیش روی مراودات تجاری بخش‌خصوصی قرار خواهد گرفت. محمد مخبر این مطلب را در نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) مطرح کرد که به ریاست وی برگزار شد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین اظهارکرد: بخش‌خصوصی باید محور اصلی برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) باشد.

 وطن امروز
آغاز تبلیغات انتخابات خبرگان
تبلیغات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از امروز آغاز می‌شود و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد.
حمله باکو به مرزبانان ارمنستان
نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای درباره حمله به پاسگاه مرزی نیروهای مرزی ارمنستان اعلام کرد: در نتیجه این عملیات، پاسگاه مرزی نیروهای مسلح ارمنستان در نزدیکی شهرک «نرکین اند» منطقه قافان که روز گذشته از آنجا به سربازان ما تیراندازی شد، به طور کامل منهدم و مواضع رزمی تخریب شدند. به گزارش آناتولی، در این بیانیه با اشاره به اینکه «تلفات و آسیب‌های جدی در میان کارکنان این پست رزمی گزارش شده است»، آمده است: هرگونه تحریک از سوی طرف ارمنی که با هدف بدتر کردن وضعیت عملیاتی در مرز آذربایجان – ارمنستان انجام شود، از این پس، با اقدامات جدی‌تر و قاطع‌تری پاسخ داده خواهد شد. باکو می‌گوید: «حاکمیت نظامی و سیاسی ارمنستان، تماما، مسؤول این رخداد است». در عین حال، وزارت دفاع ارمنستان گفت ۲ نفر از پرسنلش کشته‌ شده‌اند.
حمله به رفح خاورمیانه را به سمت جنگ سوق می‌دهد
وزیر اسبق خارجه انگلیس گفت: حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح می‌تواند خطای وحشتناکی باشد که شانس راه‌حل ۲ دولتی را کاهش می‌دهد و در عوض خاورمیانه را به جنگ‌های بیشتری سوق می‌دهد که در آن هیچ‌ یک از طرفین نمی‌توانند پیروزی مطلق را تضمین کنند. ویلیام هیگ در مطلبی برای روزنامه تایمز نوشت: تصمیم برای حمله به رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن ساکن شده‌اند، «حساس‌ترین لحظه استراتژیک جنگ» و لحظه‌ای است که اسرائیل باید بین کسانی که می‌خواهند کاملا بر بازدارندگی تکیه کنند و کسانی که معتقد به ۲ دولتی هستند، یکی را انتخاب کند. راه‌حل تنها راه صلح است. او هشدار داد: آینده «خاورمیانه» ممکن است به سرنوشت رفح بستگی داشته باشد. هیگ تصریح کرد: پیروزی کامل اسرائیل بر حماس از نظر نظامی اشتباه است، زیرا حماس یک ایده است که ریشه در یک جمع دارد.

 جوان
انتخابات کشور را از خطرات بیمه می‌کند
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ضمن تأکید بر رقابتی بودن حوزه‌های استان کرمان در انتخابات و با اشاره به خط قرمز‌هایی که نامزد‌های نمایندگی مجلس باید داشته باشند گفت: کسی که بخواهد به مجلس برود، نمی‌تواند به کلیت نظام و رهبری موضع داشته باشد و در جهت مخالفت حرکت کند، این در فضای سیاسی معنی ندارد. سید حسین مرعشی در نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان کرمان و راور اظهار داشت: نمی‌شود کسانی را به مجلس بفرستیم که در برابر رهبری زاویه داشته باشند، خط قرمز اول ما این است. وی تأکید کرد: ما نسبت به فساد مالی حساس هستیم، ما نماینده سالم در مجلس می‌خواهیم. دبیر حزب کارگزاران سازندگی افزود: فساد اخلاقی نیز دیگر خط قرمز است و عرصه سیاست عرصه پاکدامنی، پاک دستی و سلامت نفس است. به لحاظ منطقه‌ای ایران نیازمند انتخاباتی است که کشور را در برابرخطرات کاملاً جدی بیمه کند.
بهترین‌ها را به مردم معرفی می‌کنیم
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی (شانا) با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: سعی صد در صدی ما انتخاب بهترین گزینه‌ها به مردم است. غلامعلی حداد عادل در گردهمایی طلاب و روحانیت با عنوان نقش ائمه جماعات در افزایش مشارکت مردمی با بیان اینکه علت اصرار رهبری بر مشارکت مردم در انتخابات برای این است که ایشان می‌دانند، انتخابات چه تاثیری بر امنیت ملی دارد، تأکید کرد: رکن اصلی از نظر اجتماعی در پیروزی و حفظ انقلاب، مردم هستند و روحانیت باید با مردم ارتباط خود را حفظ کند. وی تأکید کرد: امروز می‌توانیم افرادی صالح و سالم را به مردم معرفی کنیم تا وارد مجلس شوند و از این کشور و انقلاب دفاع و به مردم خدمت کنند؛ در شورای ائتلاف سعی صد درصدی ما انتخاب بهترین گزینه‌ها برای ارائه خدمات به مردم است. البته همه امور دست یک نفر نیست که بگویند فلانی بیاید فهرست ببندد! اما تلاش می‌کنیم از افراد مؤمن، پاکدست و انقلابی حمایت می‌کنیم.

 خراسان
توضیحاتی درباره از دسترس خارج‌شدن سایت‌های مجلس
روابط عمومی مجلس با صدور اطلاعیه‌ای درباره از دسترس خارج‌شدن سایت‌های مجلس اعلام کرد که ابعاد این موضوع توسط تیم‌های فنی کارشناسی در حال بررسی بوده و به‌زودی اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت. متن اطلاعیه روابط‌ عمومی مجلس شورای اسلامی درخصوص از دسترس خارج‌شدن سایت‌های مجلس بدین شرح است: «سایت مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری خانه ملت به‌دلیل حملات سایبری، هک و از دسترس خارج شده است. ابعاد این موضوع توسط تیم‌های فنی کارشناسی در حال بررسی بوده و به‌زودی اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.بررسی اولیه این تصاویر نشان می‌دهد که برخی از این اسناد دستکاری شده و غیرقابل استناد است. به این صورت که هکرها احتمالا از طریق دسترسی محدود به برخی اسناد، اسناد واقعی را دستکاری کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در فایلی که با عنوان حقوق نمایندگان در خرداد ۱۴۰۲ منتشر شده یک ستون با عنوان جمع نهایی حاوی اعداد غیرواقعی درج شده است که در اسناد پرداختی مجلس وجود ندارد.»
برای بازار شب عید و ماه رمضان کمبود گوشت نداریم
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: کمبود گوشتی برای بازار شب عید و ماه رمضان وجود ندارد و هم اکنون گوشت گرم و منجمد وارداتی با قیمت‌های مناسبی به صورت انبوه عرضه می‌شوند و قیمت گوشت گرم داخلی نیز با عرضه انبوه گوشت وارداتی منطقی خواهد شد.

 مردم سالاری
ادعای گروسی درباره تعامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی مدعی شد که ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت ندارد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، گروسی در نشستی در دوبی به اظهارات «علی‌اکبر صالحی» رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران اشاره داشت که گفته بود «در حال حاضر، همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم». او مدعی شد: ایران وجهی از خود را به نمایش گذاشته است که در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن، تماما شفاف نیست. مسلما، این موجب بالا رفتن خطرها می‌شود.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: مذاکرات بی‌قاعده‌ای درباره تسلیحات هسته‌ای و موارد بیشتر وجود دارد، از جمله ایران در مدت اخیر. در واقع، یک مقام رسمی بلندپایه گفت که ما همه چیز داریم، هنوز سرهم‌بندی نشده‌اند. لطفا بگذارید بدانم چه دارید. گروسی به نام این مقام بلندپایه اشاره‌ای نکرد، اگرچه، صالحی اخیرا در گفت‌وگویی تلویزیونی به اظهار نظر درباره توانمندی‌های هسته‌ای ایران پرداخته بود.
واکنش ایران به توقیف هواپیمای ونزوئلا توسط آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور ونزوئلا را محکوم کرد. کنعانی گفت: اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور ونزوئلا تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی است. کنعانی افزود، جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع خود از تلاش‌ها و اقدامات قانونی و دیپلماتیک ونزوئلا در جهت اعاده مالکیت و دسترسی به دارایی و اموال این کشور اعلام می‌نماید.به گزارش ایسنا، دولت آمریکا اعلام کرد که یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ را که پیشتر متعلق به ایران بود و توسط دولت آرژانتین توقیف شده بود را مصادره کرده و اقدامات نهایی در رابطه با آن در ایالت فلوریدا در حال انجام شدن است.شبکه ای‌بی‌سی نیوز در این باره گزارش داد که این هواپیما، پیشتر، توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران که دولت آمریکا مدعی مرتبط بودن آن با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، به «امتراسور» یک خط هوایی کالابر که یکی از زیرشاخه‌های شرکتی دولتی در ونزوئلا است و تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته، فروخته شده بود. شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر چندین سال است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

 قدس
اروپا خود را آماده آینده‌ای بدون دلگرمی به آمریکا کند!
«استفان سیجورنی» وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات جنجالی انتخاباتی ترامپ درباره احتمال حمایت نکردن آمریکا از اعضای ناتو گفت اروپا باید فوری برای این احتمال آماده شود که ایالات متحده از شرکای خود در ناتو، محافظت نکند. وی تأکید کرد: «همگان صحبت‌های اخیر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا را شنیده‌اند. اروپا هر لحظه باید برای مقابله با شوک ناشی از سناریویی که دونالد ترامپ طرح‌ریزی کرده، آماده باشد».
دادستان لاهه: تغییری در رفتار صهیونیست‌ها ندیدم
دادستان دیوان بین‌المللی کیفری درباره ارتکاب جنایت در رفح به رژیم صهیونیستی هشدار داد. کریم خان اعلام کرد: «من به‌شدت نگران تهاجم زمینی احتمالی نیروهای اسرائیلی در رفح هستم. همه جنگ‌ها قوانینی دارند و قوانین قابل اعمال در درگیری‌های مسلحانه را نمی‌توان به‌گونه‌ای تفسیر کرد که آن‌ها را پوچ یا بی‌معنا کند… من هیچ تغییر محسوسی در رفتار اسرائیل ندیده‌ام».

 اطلاعات
رونمایی سپاه از طرح ابتکاری شلیک موشک بالستیک از ناو رزمی شهید نادر مهدوی
نیروی دریایی سپاه پاسداران تصاویر شلیک ۲موشک بالستیک از خانواده فاتح از روی ناوشهید مهدوی را منتشر کرد. دراین تصاویر ۲موشک بالستیک با برد ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر که به‌روی ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی نصب شده بود، شلیک شد و با موفقیت هدف موردنظر را منهدم کرد .ناو شهید مهدوی اسفند سال گذشته توسط سپاه پاسداران رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی الحاق شد. این ناو کاملاً ایرانی، سنگین، چندمنظوره و دوربرد بوده وقادر است انواع بالگرد، انواع پهپاد، و شناورهای موشک‌انداز را حمل کند و درون خود انواع سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را جای داده است.وزن این ناو بیش از ۲۱۰۰ تن و طول آن ۲۴۰ متر و عرض ۲۷ متر است، این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌ بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آنچه در جریان غزه و امثال غزه می گذرد برخلاف همه ادیان الهی است
رسا/آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با «مالخاز سونگولاشویلی» اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیست های آمریکا و اروپا بیان داشت: آنچه لازمه مشترک جهان بشریت کنونی است انبیاء به اتفاق گفته‌اند، آنچه در جریان غزه و امثال غزه می گذرد برخلاف همه ادیان الهی است، آنچه که بین ادیان هست تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است هیچ اختلافی بین انبیاء نیست، الآن اگر فرمایش عیسای مسیح(سلام الله علیه) درست اجرا بشود جهان اصلاح خواهد بود، منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام عمل بشود روشن تر خواهد بود. ایشان افزودند:اما این حرف ها اگر عملی بشود جهان گلستان خواهد بود، لذا قرآن کریم بعضی از معجزات دین مسیح را جهانی می داند و نمی گوید معجزه عیسی(سلام الله علیه) برای مسیحی ها است بلکه می فرماید ﴿ وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَه لِلْعالَمین ‏﴾، یعنی عیسی و مریم دو تایی که یکی مادر بشود بدون همسر، یکی پسر بشود بدون پدر این معجزه جهانی است ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَه لِلْعالَمین‏﴾، نه «آیهً للمسیحی ها»!، ما امیدواریم که این بیانات در روزی جهانی بشود چه اینکه علماً جهانی است عملاً جهانی بشود تا ما نه آن خاطره تلخ غزه را ببینیم و نه جنگ های نیابتی مقطعی را.

مشارکت حداکثری نمایش اقتدار نظام است
ایرنا/آیت‌الله رجبی اظهار کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، به نمایش گذاردن اقتدار نظام، وفاداری به اسلام و خون شهدا و غیرت ملی و دینی است و بی‌شک در صیانت ازنظام در مسیر اهداف آن و تقویت و پایداری نظام موثر خواهد بود.وی ادامه داد: تجربه گام اول انقلاب نشان می‌دهد که هر حضور حماسی مردم در صحنه ،موجب تغییر رویه و موضع‌گیری دشمنان نظام بوده و چشم طمع آنان از آسیب زدن به نظام عوض شده و از سوی دیگر موجب تقویت روحیه جبهه مقاومت و دوستداران نظام و انقلاب اسلامی شده است.عضو جامعه مدرسین افزود: همواره دشمنان ما در ایام انتخابات از چند ماه قبل تلاش می‌کنند با سیاه‌نمایی و شبهه‌افکنی حضور مردم را کمرنگ کنند که البته نتوانسته و توطئه آنان نقش برآب شده است.

شمار غیرنظامیان کشته شده در غزه بی‌سابقه است
ایرنا/ رئیس بخش خاورمیانه در کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: شمار غیرنظامیان و خبرنگاران کشته شده در غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بی‌سابقه است.محمد النسور افزود که خواستار توضیح رژیم صهیونیستی در مورد این تجاوزها شده‌ایم اما این رژیم پاسخی نداده است.رئیس بخش خاورمیانه در کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۱۱۰ خبرنگار را هدف قرار داده است.النسور تأکید کرد که کشورهایی که بر رژیم صهیونیستی تاثیرگذار هستند، باید فشار بیشتری بر آن وارد کنند.

انتقاد تند ایتالیا از رژیم صهیونیستی
ایرنا/ آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا با انتقاد از رژیم صهیونیستی به دلیل رفتار نامناسب ارتش این رژیم علیه غیرنظامیان فلسطینی، گفت: تل‌آویو نباید از مردم غیرنظامی غزه انتقام‌جویی کند. تاجانی با بیان اینکه واکنش (رژیم) اسرائیل نسبت به غیرنظامیان بسیار نامناسب است، تاکید کرد: تعداد بسیار زیادی از مردم غیرنظامی در حمله نظامیان اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند که هیچ ارتباطی با حماس ندارند.وزیر خارجه ایتالیا همچنین رویکرد کنونی رژیم صهیونیستی در غزه را عامل قتل عام غیرنظامیان این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: فقط نباید به فکر آزادی اسیران اسرائیلی در نزد حماس باشیم بلکه باید تدبیری برای توقف خشونت حملات نظامیان اسرائیلی علیه مردم غیرنظامی غزه نیز بیندیشیم.

علت شکست در مذاکرات آتش بس غزه به روایت رسانه آمریکایی
مهر/ به گزارش رسانه آمریکایی آکسیوس، مذاکرات قاهره درباره اسرای اسرائیلی و فلسطینی و با هدف رسیدن به آتش بس در جنگ غزه بدون دستیابی به پیشرفت ملموسی پایان یافت.یک منبع آگاه به آکسیوس گفته است که این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشت و در واقع بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.یک منبع صهیونیستی در گفتگو با آکسیوس تاکید کرده است که تنها پیشرفتی که در این مذاکرات حاصل شد، درک شکاف‌هایی است که باید برای ورود به مذاکرات آتی برای رسیدن به آتش بس پر شود.این منبع آگاه اظهار داشت که آنچه مانع مذاکرات جدی‌تر در نشست قاهره شد، تعداد زندانیانی است که حماس خواستار آزادی آنها است، ولی تل آویو با این تعداد مخالفت کرده و این مسئله باعث شکست در مذاکرات شد.

خط و نشان مشاور ترامپ برای ناتو
ایسنا/«کیت کیلوگ» ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق ستاد شورای امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در مصاحبه‌ای به رویترز گفت اگر یکی از اعضای ائتلاف ۳۱ کشوری ناتو نتواند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی کند –همانطور که توافق شده– ترامپ از حذف حمایت‌های آن کشور تحت ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی حمایت خواهد کرد.ماده پنج منشور ناتو تصریح می‌کند که حمله به یکی از اعضای ائتلاف مستقر در اروپا، حمله به همه تلقی می‌شود و اعضای ائتلاف باید واکنش مناسب نشان دهند. بدون این حمایت‌ها، یک کشور عضو تضمینی نمی‌گیرد که سایر اعضای ناتو در زمان وقوع جنگ به کمک آن بیایند.

نتانیاهو برای رسیدن به توافق آتش‌بس جدی نیست
ایرنا/محمد الهندی معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: نتانیاهو و کابینه جنگ (رژیم) اسرائیل می‌خواهند برای آغاز عملیات زمینی در رفح و آواره کردن مردم فلسطین از غزه زمان بخرند.وی افزود: ما انتظار هیچ پیشرفت قریب الوقوعی را نداریم، اگرچه همانطور که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد پاسخ مقاومت به پیشنهاد‌های پاریس مثبت بود.معاون دبیرکل جهاد اسلامی اضافه کرد: نتانیاهو برای دستیابی به هیچ توافقی جدی نیست و در این زمینه منافع شخصی دارد. نتانیاهو در این توهم است که خواهد توانست در رفح دستاوردی کسب کند. بعید نیست که وی با چراغ سبز آمریکا برای حمله به رفح آماده شود.وی افزود: (رژیم) اسرائیل به دنبال کوچاندن فلسطینیان است و نمی‌خواهد اجازه دهد آوارگان از جنوب نوار غزه به شمال آن بازگردند.

انفجار خرابکارانه در خط لوله گاز بروجن خسارت جانی نداشت
صداو سیما/مدیر مرکز راهبری شبکه گاز گفت: انفجار خرابکارانه در خط لوله بروجن شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری خسارت جانی نداشت.سعید عقلی گفت: هم اکنون در تامین گاز شهر‌ها و روستا‌ها مشکلی وجود ندارد و مشکلات ایجاد شده در چند روستای نزدیک به محل حادثه به زودی برطرف می‌شود.مدیر مرکز راهبری شبکه گاز افزود: هموطنان به شایعات توجه نکنند.

هشدار برنامه جهانی غذا نسبت به تجاوز نظامی به رفح
مهر/ مسؤولان برنامه جهانی غذا اعلام کردند: ما نسبت به احتمال حمله نظامی گسترده به شهر رفح در نوار غزه به شدت احساس نگرانی می‌کنیم.مسؤولان این نهاد بین المللی تأکید کردند: اسراییل در حالی از حمله نظامی به رفح سخن می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.برنامه جهانی غذا اعلام کرد: تلاش‌های انجام شده برای دسترسی به نیازمندان در سراسر نوار غزه مدام با کارشکنی و ممانعت رو به رو می‌شود.«مارتین گریفیتس»، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز روز گذشته تأکید کرد که بیش از نیمی از ساکنان غزه در رفح جمع شده‌اند و با خطر مرگ مواجه هستند.گریفیتس تصریح کرد که غذای بسیار ناچیزی برای ساکنان رفح باقی مانده و آن‌ها به ندرت به درمان دسترسی دارند و هیچ مکان امنی وجود ندارد که به آنجا بروند.وی گفت جامعه بین‌الملل نسبت به حمله به رفح هشدار داده و دولت رژیم صهیونیستی نمی‌تواند درخواست‌ها در این زمینه را نادیده بگیرد.

زنجیره انسانی اردنی‌ها مقابل کامیون‌های حامل کالاهای اسراییلی
مهر / جمعیت جوانان اردن برای حمایت از مقاومت با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از ساکنان نوار غزه اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: ما از شهروندان اردنی می‌خواهیم در ایجاد یک زنجیره انسانی برای حمایت از ساکنان مظلوم نوار غزه شرکت کنند.در ادامه این بیانیه تاکید شده است: این زنجیره انسانی امروز چهارشنبه در مسیر کامیون‌های حامل کالاهای اسرائیلی تشکیل خواهد شد.لازم به ذکر است که شهروندان اردنی تاکنون چندین نوبت با برگزاری تظاهرات خواهان لغو توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *