خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رادیو انتخاب آغاز به کار کرد
رادیو انتخاب روز ۲۳ بهمن از ساعت ۱۱ صبح با حضور معاون سیاسی وزیر کشور و دبیر ستاد انتخابات کشور رسما کار خود را آغاز کرد. این رادیو با هدف اطلاع‌رسانی، امید‌آفرینی و نشاط‌افزایی برای افزایش مشارکت مردمی و برگزاری پرشور انتخابات، فعالیتش را به‌طور ۲۴ساعته آغاز کرده است.
کارآمدی شاخص مهم کاندیداهای مجلس است
شاهچراغی، معاون سیاسی وزیر کشور در برنامه افتتاحیه رادیو انتخاب اظهار کرد: کارآمدی مهم‌ترین ویژگی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ از این رو مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضرورت دارد. شاهچراغی تاکید کرد: شاخص‌های کلان و اساسی انتخابات تغییر نکرده اما به لحاظ اثرگذاری نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی به واسطه گذر زمان و براساس نیازهای مردم تغییر کرده است. معاون سیاسی کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که مشارکت قوی، مجلس قوی را به‌دنبال خواهد داشت، گفت: پس معلوم است هرچه مجلس قوی‌تر باشد، هرچه مجلس کارآمدتر باشد، حتما در زندگی مردم هم اثرگذارتر خواهد بود، به همین دلیل ضرورت مشارکت بیش از پیش احساس می‌شود و نیاز جامعه است. شاهچراغی با بیان این‌که بالاخره رای حق‌الناس است و مردم باید از حق خودشان استفاده کنند، ابراز امیدواری کرد این اتفاق مبارک در روز یازدهم اسفند تکرار شود.

 همشهری
حمله یمنی‌ها به کشتی آمریکایی در دریای سرخ
نیروهای مسلح یمن اعلام کرده‌اند که در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه و پاسخ به حملات جنایتکارانه آمریکا و انگلیس به یمن، کشتی Star Iris آمریکایی را در دریای سرخ با چند موشک دریایی مناسب هدف قرار داد. در بیانیه ارتش یمن آمده که نیروهای مسلح یمن در راستای وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی خود به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های در حرکت به مقصد بنادر اسرائیلی در دریای سرخ و عرب تا توقف جنگ و جنایت علیه مردم غزه و برداشتن محاصره این باریکه ادامه خواهد داد.
نابودی دستاورد اقتصادی ۳۶ساله رژیم صهیونیستی
مقاومت فلسطین در ۱۲۹روز ماحصل اقتصادی ۳۶ ساله رژیم صهیونیستی را نابود کرده است. آژانس رتبه‌ بندی اعتباری مودیز به‌دلیل تبعات سنگین اقتصادی جنگ غزه، رتبه تل‌آویو را برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته کاهش داده و این مسئله موجب نگرانی تجار صهیونیست نسبت به سونامی کاهش رتبه توسط سایر شرکت‌های جهانی شد.
حمله هکرهای بحرینی به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا
گروه هکری موسوم به «الطوفان» عملیاتی را علیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین انجام داد و اعلام کرد به اسنادی محرمانه دست یافته است. اسناد محرمانه حاوی تصاویر و نقشه‌های دقیق از داخل پایگاه آمریکا در بحرین است. این گروه ضمن انتشار بخشی از این اسناد اعلام کرده: «آنچه در اختیار داریم بیشتر است و به ‌دست کسانی می‌رسد که دغدغه دارند و از عملیات‌های محور مقاومت در برابر محور شرارت آمریکا حمایت می‌کنند».
بیانیه ۱۱۰ چهره مطرح اصلاح‌طلب برای مشارکت در انتخابات
۱۱۰چهره اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای از اصلاح‌طلبان خواستند در انتخابات پیش‌رو مشارکت داشته باشند و خیر این مشارکت را بیش از تحریم انتخابات دانستند. ۱۱۰ چهره اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای درباره انتخابات از مردم خواستند در انتخابات پیش‌رو مشارکت داشته باشند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «معنای رأی‌دادن، حتی در انتخابات محدود‌شده، می‌تواند نه سکوت در برابر انواع محدودسازی حق انتخاب شهروندان باشد و نه وادادگی و همراهی با نقض حقوق اساسی و ناکارآمدی‌. استفاده از «حق رأی» می‌تواند درست برعکس، راهی باشد برای اعتراضی رسا و مصادره‌ناپذیر به این رویه‌ها و نیز کنشی ایجابی یا مقاومتی سلبی برای تغییر تدریجی‌شان.»
احتمالا همه جریانات اصولگرا یک فهرست واحد برای انتخابات مجلس ندهند
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه احتمالا همه جریانات اصولگرا یک فهرست واحد برای انتخابات مجلس ندهند، گفت: شورای ائتلاف با سرلیستی قالیباف فهرست می‌دهد.
حمایت «اعتماد ملی» از کاندیداهای اصلاح‌طلب
محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه کاندیداهای تأیید صلاحیت‌‌شده را رصد می‌کنیم، گفت: اگر تشخیص دهیم کاندیداهای تأیید صلاحیت‌ شده شایستگی‌ها و قابلیت‌های لازم را دارند و اصلاح‌طلب یا مستقل واقعی هستند، به شرط توافق، از آنها حمایت می‌کنیم.

 کیهان
شناخت جاذبه‌های ایران از سوی سازمان جهانی گردشگری نقش مهمی در معرفی آنها به کشورهای مختلف دارد
آقای «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، در حاشیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار ضمن ابراز رضایت از تعامل و همکاری‌های خوب سازمان جهانی گردشگری با وزارت گردشگری و میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با صنعت گردشگری را حائز اهمیت دانست و ضمن تشویق دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران افزود: شناخت هرچه بیشتر سازمان جهانی گردشگری از ایران و ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی و جاذبه‌های گردشگری آن در معرفی این ظرفیت‌ها به کشورهای مختلف نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
آماده‌ایم جنگ‌های دیگری را با رژیم صهیونیستی داشته باشیم
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه که یکشنبه۲۲ بهمن ماه میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه بود پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.وزیر خارجه سوریه در نشست خبری با امیرعبداللهیان با بیان اینکه سوریه به طور کامل آماده است جنگ‌های دیگری را با رژیم صهیونیستی داشته باشد، گفت: این سوریه است که مشخص می‌کند این جنگ‌ها چه زمانی، کجا و چطور خواهد بود.
صهیونیست‌ها با تسلیحات آمریکایی در رفح حمام خون به راه انداختند
بامداد دوشنبه رژیم صهیونیستی با استفاده از سلاح‌ها و کمک‌های آمریکا، حملات وحشیانه و بی‌سابقه‌ای به رفح، جنوبی‌ترین نقطه غزه که نیمی از فلسطینی‌های ساکن این باریکه به آن پناه آورده‌اند، کرد و ده‌ها زن و کودک و غیرنظامی بی‌گناه را به خاک و خون کشید. شمار شهدای غزه در حال نزدیک شدن به ۳۰هزار نفر است!

 ایران
موافقت با تهاتر بدهی دولت به آستان قدس رضوی
در یکصد و هشتمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با درخواست مجوز تهاتر مطالبات آستان قدس رضوی موافقت و به دولت اجازه داده شد که از طریق روش‌های قانونی نسبت به تهاتر بدهی خود به این مجموعه اقدام کند.
در اوج قدرت هستیم
سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه امروز در اوج قدرت هستیم، اظهار داشت: قبل از انقلاب بالاترین برد موشکی که در دریا داشتیم ۴۰ کیلومتر متعلق به موشک «هارپون» بود، ولی امروز فقط از روی شناورهای کوچک ما که شش متری هستند، موشک‌هایی با برد ۳۰ کیلومتر شلیک می‌شود؛ موشک‌هایی که صفر تا صد آن در درون کشور ساخته شده است.
بایدن از ایران می‌ترسد
جیسون برادسکی، مدیر سیاستگذاری گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در مقاله‌ای که در رسانه انگلیسی اسپکتیتور منتشر شد، نوشت: با توجه به تحولات اخیر منطقه و با ادعای نقش داشتن ایران در اقدامات نیروهای مقاومت منطقه علیه نظامیان و مواضع امریکا، ­رئیس‌جمهور امریکا نشان داده است که از ایران می‌هراسد و این موضوع منجر به تضعیف قدرت بازدارندگی ارتش امریکا شده است.
ادعای جدید اوکراینی‌ها علیه پهپادهای ایرانی
اوکراینی‌ها که هنوز ادعای قبلی خود مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین را ثابت نکرده‌اند، ادعای جدیدی علیه کشورمان مطرح کردند. سایت خبری اوکراینی به نقل از سازمان اطلاعات و امنیت دفاعی اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه زیر نظر نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان در حال آموزش استفاده از پهپاد در خاک سوریه هستند. بر اساس این گزارش، هدف این دوره‌ها، آموزش به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ساخت ایران است.

 جمهوری‌اسلامی
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قانون شد
با تأیید شورای نگهبان، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ آمده بود، این موضوع تبدیل به قانون شد و از سال آینده اجرا می‌شود.

 وطن امروز
پاسداران از سپیده دم پیروزی انقلاب تا به امروز خوش درخشیده‌اند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت فرارسیدن سوم شعبان «روز پاسدار» نوشت: پاسداران انقلاب اسلامی از سپیده دم پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی تا به امروز، سربلند و سرافراز خوش درخشیده‌اند. در بخشی از پیام سردار سرلشکر باقری آمده است: بی‌تردید واژه «پاسدار» که یادگار روزهای افتخار و عظمت برای همه‌ دوران تاریخ ما و یادآور لحظه‌های حساس و سرنوشت‌ساز انقلاب و این سرزمین است، به حق تجلی‌بخش حقیقتی است که در کلام امام راحل این چنین جاودانه شد: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».
حضور مردم در جشن انقلاب نشان می‌دهد انتخابات پرشوری در پیش است
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: مردمی که اینگونه با شعور، شور و هیجان در راهپیمایی ۲۲ بهمن مشارکت کردند قطعا با شور، هیجان، آگاهی و بینش کامل در انتخابات حضور خواهند یافت.

 جوان
شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف فهرست ارائه می‌کند
امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب درباره قطعی شدن سرلیستی قالیباف برای شورای ائتلاف گفت: همان‌طور که پیشتر اعلام شده بود، آقای قالیباف سرلیست شورای ائتلاف است و ما فقط همین یک فهرست را داریم. در واقع شورای ائتلاف فقط به سرلیستی قالیباف فهرست ارائه می‌کند.
عارف در حال بررسی چگونگی کنش انتخاباتی
یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید محمد رضا عارف در حال بررسی چگونگی کنش انتخاباتی است.علیرضا خامسیان که از امضا کنندگان بیانیه معروف ۱۱۰ نفره اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات است گفته: محمدرضا عارف درحال بررسی برای نحوۀ کنش انتخاباتی است. به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نفع مردم است که در مجلس آینده، یک اقلیت با کیفیت حضور داشته باشد. وی معتقد است: حضور این اقلیت با کیفیت، مطمئناً در کاهش مصوبات آسیب‌زا برای مردم مؤثر خواهد بود. خامسیان این نکته را هم گفته که باید دید بعد از مهلت آخرِ بررسی صلاحیت‌ها آیا تعداد نامزد‌های تحول‌خواه بیشتر می‌شود یا خیر.
شکست کودتاچیان علیه نهاد انتخابات
به رغم کودتای اصلاح‌طلبان ساختاری در قالب جبهه اصلاحات علیه نهاد انتخابات برخی از احزاب اصلاح‌طلب مشارکت‌جو به همراه اعتدالیون و حامیان علی لاریجانی به توافق نهایی برای ارائه فهرست انتخاباتی در تهران رسیده‌اند. اخبار دریافتی بیانگر آن است که این فهرست انتخاباتی با سرلیستی علی مطهری قطعی شده و کاندیدا‌های احزابی همچون حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب اعتدال و توسعه و حامیان علی لاریجانی در فهرست فوق مشارکت دارند.

 خراسان
افزایش بیش از ۲۰ درصدی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن
میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: براساس آمار به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد افزایش حضور مردم را نسبت به سال قبل داشتیم حتی در برخی استان‌ها هم افزایش حضور مردم بیش از ۵۰ درصد گزارش شده است.
منابع لازم برای اجرای پل خلیج فارس تامین است
دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره منابع لازم برای اجرای پل خلیج فارس در قشم گفت: رئیس جمهور دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داریم ظرف ٣ سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی داشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.
کانال‌ها و انسان‌رسانه‌های فعال تبلیغاتی با بیش از ۵هزار نفر دنبال‌کننده ثبت می‌‏شود
مدیر کل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشادگفت: به‌منظور حفظ حریم قانونی افراد و انجام مناسب امور تبلیغاتی در فضای مجازی؛ کانال‌ها و انسان‌رسانه‌های فعال تبلیغاتی با بیش از ۵ هزار نفر دنبال‌کننده ثبت می‌‏شود. در گام نخست از تمامی فعالان این حوزه اعم از پیام‏‌رسان‏‌های خارجی و داخلی، سکوها، واسطه‏‌های تبلیغاتی و سایر دست‏‌اندرکاران این حوزه خواسته شده مجوز فعالیت‏‌های تبلیغاتی خود را اخذ کنند.

 مردم سالاری
پیروزی حقوقی ایران در ۵ پرونده بین‌المللی
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان این‌که «اخیرا در پنج پرونده بین‌المللی رای به نفع ایران صادر شده است» اظهار کرد: به طور مثال بعضی از مدارس ما را در کشورهای حوزه خلیج فارس توقیف کرده بودند که در دادگاه‌های داخلی آنجا پیگیری و رای به نفع ما صادر شد. یکی از این مدارس به آموزش و پرورش برگشت و دیگری هم رای به نفعش صادر شد که به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود. وی با اشاره به به رای صادره به نفع ایران در لوکزامبورگ یادآور شد: آن رایی که قبلا در دیوان عالی کشور لوکزامبورگ صادر شد و به شورای تجدید نظر این کشور برگشت، خوشبختانه شورای تجدید نظر به نفع ما رای صادر کرد و وجوهی که در آنجا داشتیم در این پرونده رفع توقیف شد. برای انتقال و مدیریت بقیه پرونده‌ها بعدا توضیح می‌دهیم. دهقان همچنین درباره پرونده شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده گفت: روابط حقوقی ما با رژیم صهیونیستی بحث خاصی دارد و از مصادیری نیست که با رژیم صهیونیستی و افرادی که ترور کردند بتوانیم یک کار حقوقی انجام دهیم. این از بحث‌های فراحقوقی است که انجام می‌شود.
۲۵ بهمن؛ آخرین فرصت تغییر حوزه انتخابیه داوطلبین ‌مجلس
ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد که فرصت تغییر حوزه انتخابیه داوطلبین‌مجلس شورای اسلامی تا ۲۵ بهمن است. با توجه به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و درخواست جابجایی حوزه انتخابیه توسط داوطلبان، بر اساس قانون داوطلبین مجلس خبرگان رهبری از ۲۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه فرصت داشتند که تقاضای تغییر حوزه انتخابیه خود را در سامانه ثبت کنند.فرصت تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از ۲۵ بهمن ماه بمدت دو هفته خواهد بود. فرصت تغییر حوزه‌های انتخابیه داوطلبین مجلس شورای اسلامی هم از ۲۰ بهمن آغاز شده و تا ۲۵ بهمن‌ فرصت دارند و متقاضیان باید در این موعد تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند.
معرفی لیست ۳۰ نفره از طرف اعتدال و توسعه
هروی درباره آخرین تصمیم حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به لحاظ تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده دستمان خیلی باز نیست. ما فکر می‌کردیم شرایط بهتر شود و بتوانیم رقابت حداکثری داشته باشیم با این حال تلاش می‌کنیم که مشارکت حداکثری در انتخابات شکل بگیرد. وی ادامه داد: در تهران و شهرستان‌ها لیست‌های خود را به مردم معرفی می‌کنیم. ما لیست‌های خود را تکمیل کرده و در تهران هم به دنبال لیست سی نفره هستیم. تا آخر هفته مشخص می‌شود که این لیست مخصوص اعتدال و توسعه باشد یا لیست ائتلافی. این فعال سیاسی درباره سرلیست حزب اعتدال و توسعه هم گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده و باید شورای مرکزی در این زمینه نظر بدهد. محمدباقر نوبخت دبیرکل اعتدال و توسعه هم اعلام کرده است که حوزه انتخابیه خود را از تهران به رشت منتقل می‌کند.

 اطلاعات
۸۶ درصد آمریکایی‌ها بایدن را نمی‌خواهند
طبق نظرسنجی جدید «ای‌بی‌سی نیوز/ ایپسوس»، ۸۶ درصد آمریکایی‌ها جو بایدن رئیس جمهوری کنونی و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها را برای ریاست‌جمهوری مجدد بسیار پیر توصیف کردند. چند روز پس از آنکه «رابرت هور» بازپرس ویژه، بایدن ۸۱ ساله را مردی مسن با حافظه ضعیف توصیف کرد و گفت بایدن یادش نمی‌آید چه زمانی پسرش فوت کرده یا چه زمانی معاون اوباما بوده است، اکثر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها در این نظرسنجی جدید گفتند بایدن توانایی یک دوره دیگر ریاست ‌جمهوری را ندارد و برای این کار خیلی پیر است. این نظرسنجی، جدیدترین ضربه به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکاست که در تلاش است این تصور را که او توانایی انجام یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری را ندارد، از بین ببرد. در نظرسنجی جدید، رای‌دهندگان آمریکایی نه فقط درباره بایدن، بلکه درباره توانایی ترامپ ۷۷ ساله نیز برای تصدی دوباره ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی و او را بسیار پیر توصیف کردند.

 قدس
صدور رأی متهمان پرونده قتل ‌مهرجویی و همسرش
رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: براساس رأی صادره در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز متهمان پرونده قتل ‌مهرجویی و همسرش به قصاص و حبس‌های بلندمدت محکوم شده‌اند. در پی این احکام متهم ردیف اول به قصاص نفس محکوم شد.همچنین متهمان ردیف دوم و سوم نیز به اتهام جرایمی نظیر «شروع به قتل» و «سرقت» درمجموع هر یک به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شده‌اند.در مورد متهم ردیف چهارم هم به جهت ارتکاب جرایمی نظیر «معاونت در شروع به قتل» و «سرقت» و با لحاظ نقش وی در جرایم ارتکابی، دادگاه وی را درمجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
اقتصاد ایران هزار و ۸۱۰ میلیارد دلاری شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: ایران نوزدهمین اقتصاد دنیا با تولید ناخالص داخلی ۸۱/۱ تریلیون دلاری (بر اساس شاخص قدرت خرید) است. منظور افزود: برای پنج سال آینده، افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح ۵/۲ تریلیون دلار (بر اساس شاخص قدرت خرید) همزمان با ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی هدف‌گذاری شده است.معاون رئیس جمهور تاکید کرد: این رتبه‌بندی توسط نهادهای بین‌المللی براساس نرخ ارز مرجع موسوم به نرخ برابری قدرت خرید صورت گرفته است. این نرخ ارز متفاوت از نرخ ارز اعلامی از سوی کشورهاست و توسط نهادهای بین‌المللی محاسبه می‌شود.
دیدار نصرالله با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین
رسانه‌های وابسته به مقاومت از دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر دادند. در این دیدار تازه‌ترین تحولات میدانی نوار غزه و کرانه باختری و همچنین تحولات مردمی و سیاسی و اوضاع جبهه‌های پشتیبانی محور مقاومت در عرصه‌های مختلف و همچنین احتمال‌های آینده و تحولات پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است.
هلاکت ۱۱ نظامی صهیونیست در کمین حماس
همزمان با اذعان سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به وضعیت سخت ارتش این رژیم در خان‌یونس، برخی منابع از گرفتاری نظامیان اشغالگر در کمین بسیار بزرگ مقاومت و هلاکت دست‌کم ۱۱ صهیونیست خبر داده‌اند. تل‌آویو البته کشته شدن دو نظامی خود در خان‌یونس را در پی شلیک راکت ضدزره تایید کرده است. صهیونیست‌ها همچنین مدعی شده‌اند توانسته‌اند دو اسیر خود را در رفح آزاد کنند.

 شهروند
آزمایش موفقیت‌آمیز سلاح جدید کره‌شمالی
آکادمی علوم دفاعی پیونگ یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکشنبه گلوله‌های کالیبر ۲۴۰ میلی‌متری را آزمایش کرده و توانایی برتر آنها را برای اصابت به اهداف تعیین شده، تایید کرده است. براساس این بیانیه، آخرین پیشرفت فنی منجر به ارزیابی مجدد ارزش و کاربرد استراتژیک این سامانه موشک‌انداز چندگانه شده و اثرگذاری آن را در میدان‌های جنگ گسترش خواهد داد.
پاشینیان: عضو ناتو نمی‌شویم
نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید که کشورش هرگز درباره پیوستن به ناتو بحثی نکرده، اما احتمال تجدیدنظر در عضویت ایروان در پیمان امنیت جمعی وجود دارد. نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه با روزنامه دیلی‌تلگراف تاکید کرد که ایروان هرگز درباره پیوستن احتمالی خود به سازمان آتلانتیک شمالی بحث نکرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تشکر جامعه مدرسین در پاسداشت حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن
اختصاصی/ در پی حضور شکوهمند و حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، جامعه مدرسین در پیامی از این حضور حماسی تقدیر و تجلیل نمود دراین پیام آمده است: مردم عظیم الشأن و شگفتی آفرین ایران بار دیگر حماسه‌ای ماندگار خلق کردند و با حضور آگاهانه خود در راهپیمایی شکوهمند ۲۲ بهمن، در یاری رساندن به جبهه حق و انجام تکلیف دینی و انقلابی خود نمایشگاهی از عزت و عظمت آفریدند. تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن، وسوسه‌‌های قلوب مریض و دشواری‌های اقتصادی و معیشتی نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و حماسه حضور، سراسر ایران را فراگرفت تا بار دیگر نیرومندی و سرزندگی این نظام دینی بر همگان روشن گردد. حال که ملت غیور و فهیم ایران برای نصرت دین خدا در راهپیمایی دشمن شکن ۲۲ بهمن عزم راسخ و بصیرت خود را آشکار کردند، رحمت و برکات الهی بر آنان نازل «وَ کانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین» محقق خواهد شد. مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی در مقام شکر نعمت چنین ملت شریفی جبهه سپاس بر آستان الهی بسایند و با تلاش شبانه روزی در امر خدمت رسانی، قدردان این حماسه سازان باشند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسداشت حضور مؤمنانه و هوشمندانه ملت ایران در راهپیمایی پر شکوه ۲۲ بهمن مراتب تقدیر، تشکر و ارادت خود را به این مردم غیور اعلام می‌دارد و توفیق الهی در نیل به سعادت و کسب دعای خیر حضرت بقیه‌الله الاعظم – ارواحنا فداه – را برای آحاد ملت مسئلت دارد.

تندروی علیه جامعه مدرسین عاقبت خوبی نخواهد داشت
رسا/ آیت‌الله کعبی با اشاره به این که جامعه مدرسین از جمله نهادهای دیرپای علمی، سیاسی و انقلابی حوزه‌های علمیه است، تقویت جامعه مدرسین را تقویت حوزه انقلابی و تضعیف آن را تضعیف حوزه انقلابی ارزیابی کرد. وی با انتقاد از برخی فضاسازی‌های نادرست و ناصواب در مورد این نهاد برجسته حوزوی از سوی برخی خرده جریان‌ها، افزود: در این ایام که انتخابات حساس و مهم مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم، کسانی که برای جامعه مدرسین حاشیه سازی کرده تلاش آنان، ولو به نام حوزه انقلابی، در جهت تضعیف حوزه انقلابی و تضعیف فهرست جامعه مدرسین و نیز تضعیف مشارکت قوی و حداکثری مردم در انتخابات است. عضو هئیت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما این افراد را نصیحت می‌کنیم که دست از تضعیف جامعه مدرسین و شخصیت‌های برجسته آن همچون حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین بردارند؛ و الا فضای عمومی طلاب انقلابی حرکت این افراد را پاسخ داده و محکوم خواهند کرد.

مجلس خبرگان رهبری یک ذخیره معنوی برای جمهوری اسلامی است
حوزه/ آیت‌الله رجبی با تاکید بر این که آرمان‌های انقلاب با انتخاب خبرگان رهبری گره خورده است، گفت: یکی از وظایف رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام است. بخشی از سیاست‌ها خودِ آرمان‌هاست و بخشی از آن تحقق بخش آرمان‌ها می‌باشد. خبرگان با انتخاب رهبری در واقع ضمانت اجرای آرمان‌های انقلاب را فراهم می‌کند. عضو جامعه مدرسین درادامه به بررسی نقش خبرگان در اعتلای آرمان‌‌های انقلاب پرداخت و گفت: آرمان‌های انقلاب همان آرمان‌های اسلام است و اگر بخواهیم آرمان‌های اسلام را در یک جمله خلاصه کنیم، «تحقق حیات طیبه» است. وی مجلس خبرگان رهبری را صحنه دفاع از آرمان‌ها و اعتلای آن‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این مجلس یک ذخیره معنوی برای جمهوری اسلامی است و با عملکرد درست خودش می‌تواند موجب استحکام، تقویت و تداوم آرمان‌ها و ارزش‌ها باشد و حتی در تبیین ارزش‌ها و دفاع و تثبیت آن‌ها نیز نقش دارد.

راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن جواب عملی به دشمنان انقلاب اسلامی بود
رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی ضمن تبریک فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و تقدیر و تشکر از عموم مردم ایران برای شرکت باشکوه خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ اظهار داشت: الحمدالله در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال، شرکت چشمگیر عموم مردم در راهپیمایی‌ها، موجب دلگرمی انقلابیون و مورد رضایت و خشنودی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و رضایت شهدا و امام شهدا شد. عضو جامعه مدرسین با بیان این که پیام حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن این بود که مردم ایران از انقلاب خود خسته نشده و از آن پشتیبانی می‌کنند، راهپیمایی ۲۲ بهمن را جواب عملی به دشمنان انقلاب دانست. وی با تاکید بر اینکه دشمنان نظام اسلامی علیه انقلاب و فاصله گرفتن مردم از انقلاب و آرمان‌های امام راحل یاوه گویی می‌کردند، افزود: مردم ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن همچون گذشته، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زدند.

آمار پنتاگون از کشته شده‌های آمریکایی در منطقه
فارس/ وزارت دفاع آمریکا در گزارشی جدید تعداد تلفات نیروهای آمریکایی‌اش در خاک عراق، سوریه و اردن از تاریخ ۱۸ اکتبر تاکنون را ۱۸۶ نفر اعلام کرد. پیت نگوین، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته است بیش از ۱۳۰ نفر از این ۱۸۶ نفر دچار آسیب مغزی شده‌اند.

سرقت دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین
باشگاه خبرنگاران/ شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین را تأیید کرده است. شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقرراتی را تصویب کرده است که مبنای قانونی را برای اوکراین برای استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه فراهم می‌کند. در این بیانیه آمده است: «شورای اتحادیه اروپا تصمیم و مقرراتی را اتخاذ کرد که دارایی‌ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه (CBR) را که در نتیجه اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا فریز هستند، روشن می‌کند.»

قدرت تهاجمی نیروهای مسلح افزایش یافت
تسنیم/ فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا با بیان اینکه قدرت تهاجمی نیروهای مسلح افزایش یافته است گفت: نیروهای مسلح ایران همواره با نظر به تغییر ماهیت تهدیدات و منطبق با مشخصه‌های جنگ آینده، ارتقای آمادگی‌های دفاعی ـ تهاجمی را در دستورکار خود دارند. سرلشکر رشید با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: هربار که ملت ایران خطری را نسبت به انقلاب اسلامی احساس می‌کند، به صحنه می‌آید و در حقیقت به همه دشمنان اعلام می‌کند؛ “با ما طرف هستید! وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ماه سال جاری به‌اعتبار ارزیابی میزان مشارکت مردم، مهم‌ترین آزمون سیاسی ـ اجتماعی در سال جاری است که امیدواریم انتخابات اسفند ۱۴۰۲ با مشارکت بالایی محقق شود.

«خان‌یونس»؛ از پرواز گسترده پهپادها تا حملات هوایی و توپخانه‌ای اشغالگران
ایرنا/ منابع خبری از حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف شهر «خان‌یونس» در جنوب نوار غزه خبر دادند. آسمان خان یونس شاهد پرواز گسترده پهپادها و هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی است و نظامیان این رژیم به شدت شرق، غرب و جنوب خان یونس را گلوله باران کردند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز سلسله حملاتی به مناطق مسکونی در مرکز، غرب و شرق خان یونس انجام دادند. همزمان جنگ افزار رژیم اسراییل به منطقه «عبسان» در شرق خان یونس رخنه کرده و بولدوزرهای این رژیم نیز در حال تخریب جاده‌ها در این منطقه هستند. خبرنگار خبرگزاری فلسطینی شهاب از درگیری شدید در شرق ، غرب و مرکز خان یونس میان نیروهای مقاومت و نظامیان رژیم صهیونیستی نیز خبر داد. از سوی دیگر ارتش اشغالگر به بیرون راندن فلسطینی‌ها از مراکز اسکان آوارگان در خان یونس ادامه داده و آن‌ها را به سمت مرکز شهر سوق می‌دهند.

منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه گره خورده است
ایرنا/ در آستانه برگزاری نشست دوحه با موضوع افغانستان به میزبانی سازمان ملل، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفت: جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت، به دلیل گره خوردن منافع افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه، از “نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ی افغانستان” حمایت کنند. حسن کاظمی قمی گفت: امروز بیش از هر زمانی، کشورهای همسایه و منطقه بدنبال این هستند که در همکاری و تعامل با کابل، به ثبات افغانستان کمک کنند و شرایطی را به وجود بیاورند که دوره سازندگی در این کشور آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *