خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
افزایش آمار شهدای فلسطینی به بیش از۲۸۰۰۰نفر
وزارت بهداشت غزه دیروز اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی از ۷ اکتبر تاکنون به ۲۸هزارو۱۷۶نفر افزایش یافته و ۶۷ هزار و ۷۸۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.هلال‌احمر فلسطین هم صبح دیروز اعلام کرد که چند بیمارستان باقی‌مانده غزه از‌جمله امل و ناصر همچنان در محاصره هستند و ممانعت اشغالگران از ورود تجهیزات پزشکی و کپسول‌های اکسیژن موجب شهادت بیماران شده است. این نهاد فلسطینی در ادامه بیانیه خود با تاکید بر این‌که ادعای صهیونیست‌ها درباره ارسال تجهیزات پزشکی به بیمارستان امل به‌هیچ‌وجه صحت ندارد، خاطرنشان کرد که رژیم اشغالگر تجهیزات پزشکی این بیمارستان را نابود، کرده پرسنل آن را مورد حمله قرار داده و ۹ نفر را هم بازداشت کرده است. وزارت بهداشت فلسطین در غزه همچنین گزارش داد که نیروهای امدادی همچنان در حال جست‌و‌جوی زیر آوار و مناطق مختلف در نوار غزه هستند و هنوز نزدیک به ۷۰۰۰ نفر مفقود و زیر آوارند.

 همشهری
آمار نهایی تأیید صلاحیت‌ها
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان با اعلام اینکه درمجموع ۱۴هزار و ۹۱۲نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی انتخابات مجلس ازسوی هیأت‌های نظارت و شورای‌نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: بیش‌از ۷۳ درصد داوطلبان تأیید صلاحیت شده‌اند و به ازای هر کرسی مجلس، بیش‌از ۵۱نفر کاندیدا هستند و می‌توانند با هم رقابت کنند. وی همچنین تصریح کرد که ۶برابر تعداد کرسی‌های مجلس، یعنی بیش‌از هزارو ۷۰۰نفر از کاندیداها، خانم هستند. علاوه‌براین، بیش‌از ۴۰۰ نفر از کاندیداها دهه‌هفتادی، بیش‌ از ۵ هزارنفر دهه شصتی، بیش‌از ۵هزارو ۱۰۰نفر دهه پنجاهی و حدود ۳هزار و ۴۰۰نفر نیز دهه چهلی هستند.
پیشرفت در انسداد مرزهای شمال‌ شرق
امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی‌زمینی ارتش گفت: در شمال‌شرق کشور عملیات انسداد مرزها درحال انجام است و نسبت به گذشته بسیار پیشرفت داشته است‌. وی همچنین تأکید کرد که بالگردها درحال پایش مستمر مرزهای شرقی هستند.
اطلاعات سری اسرائیل در دست حماس
یک افسر سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داده است که نیروهای جنبش حماس موفق شده‌اند از لحاظ اطلاعاتی به‌صورت عمیق در اسرائیل نفوذ کنند. وی در ادامه گفته است که نیروهای ویژه جنبش حماس اطلاعات مربوط به مواضع حساس و سری اسرائیل را در اختیار دارند.
اسرائیل ۲ اسیر خود را کشت
در نتیجه بمباران مداوم رژیم صهیونیستی علیه غزه طی ۲۴ساعت گذشته حداقل ۲اسیر صهیونیست کشته و ۸اسیر دیگر به‌شدت مجروح شدند. تلویزیون الجزیره به نقل از گردان‌های عزالدین‌القسام اعلام کرد که مسئولیت زندگی اسرای اسرائیلی در غزه برعهده تل‌آویو است.
دست رد اعراب آمریکا به معاون بایدن
همزمان با ادامه جنگ غزه، جامعه اعراب آمریکا به نشانه اعتراض علیه دولت بایدن، برنامه دیدار با «کامالا هریس»، معاون بایدن را لغو کردند. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که تنها ۳۴درصد از مردم آمریکا عملکرد بایدن در قبال جنگ غزه را تأیید می‌کنند.

 کیهان
انقلاب اسلامی، ثمره بعثت است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام:
با بعثت پیامبر اعظم، نسخه کامل و نهائی و همیشگی سعادت دنیوی و اُخروی بشر ارائه شد.
برنامه بعثت باز کردن راه ارتباط بشر محصور در چارچوب تنگ مادی با عالَم غیب و الوهیت یعنی ایمان و سپس تزکیه انسان یعنی تعالی و رشد دادن او از طریق رفع نواقص و زدودن زشتی‌ها، بدی‌ها و باطل است.
تزکیه، زمینه تعلیم انسان و جامعه را فراهم می‌کند تا با غنی‌سازی جامعه از لحاظ معرفت و معنویت، انسانِ تراز اسلام ساخته شود.
هم‌اکنون نیز پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در حال تعلیم و تزکیه است یعنی همچنان‌که آن روز مردم را به دوری از بت‌ها دعوت کردند امروز نیز همان خطاب و دعوت وجود دارد.
اینکه برخی می‌گویند برای اصلاح دنیا، اول باید خود و جامعه خود را اصلاح کنید حرف درستی است چرا که نشان دادن ارائه یک نمونه اصلاح شده به دنیا موجب جذب دیگران به آن نمونه و الگو می‌شود.
مسئولیت ما خودسازی و نشان دادن اداره کشور بر اساس الگوی اسلام است که در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌ایم که در دنیا تأثیرگذار بوده و البته کوتاهی‌هایی هم داشته‌ایم.
امروز آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی و دنباله‌روهای آنها پشت دست‌های جنایتکار و به خون‌آلوده رژیم صهیونیستی قرار دارند که از همین جا می‌توان فهمید نظم کنونی جهان نظمی باطل و غیرقابل دوام است و از بین خواهد رفت.
پشت سر این جنایت‌ها پول، تسلیحات و کمک‌های سیاسی آمریکا است و همچنان‌که خود صهیونیست‌ها اعتراف کردند بدون تسلیحات آمریکایی یک روز هم قادر به ادامه جنگ نبودند بنابراین آمریکایی‌ها نیز مجرم و مسئول این حادثه تلخ هستند.
مبارزان فلسطینی خود قادر به اداره میدان هستند همچنان‌که تا امروز نیز با اداره صحنه، ضربه سختی به آنها وارد نشده است.
یک ۲۲ بهمن تماشایی دیگر؛ مردم سنگ ‌تمام گذاشتند
پهنه ایران، دیروز جلوه عشق وصف‌ناپذیر مردم به ارزش‌های انقلاب بود. ملت بزرگ ایران در یوم الله ۲۲ بهمن و در سالروز ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی با شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» به خیابان‌ها ریختند و آرزوهای رژیم مافیایی آمریکا، رژیم پلید صهیونیستی و انگلیس خبیث را بار دیگر لگدمال کردند. ۱۴۰۰ بخش و شهر و ۳۵ هزار روستا روز یکشنبه میدان حضور، مجاهدت و اعلام وفاداری مردم به آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی و شهیدان و عرصه بیزاری و کوبیدن سیلی به دشمنان بود. حضوری باشکوه که بار دیگر تماشایی و پرشورتر از قبل بود و مردم سنگ‌تمام گذاشتند.

 ایران
ایران؛ مستقل‌ترین کشور جهان
آیت‌الله رئیسی در میدان آزادی، در اجتماع عظیم راهپیمایان، تصریح کرد: بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن تنها گرامیداشت یک رخداد در ۴۵ سال گذشته نیست، بلکه پاسداشت گفتمانی است که امروز و آینده ایران اسلامی را رقم زده و حرکت ملت ایران بر اساس همین گفتمان که پرچمدار آن امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند، تنظیم شده است. رئیس جمهور با بیان اینکه محور اصلی پیام ملت ایران استقلال بود و امروز ایران اسلامی مستقل‌ترین کشور در جهان است، گفت: ایران اسلامی کشوری وابسته به شرق و غرب نیست، خود تشخیص می‌دهد، تصمیم می‌گیرد و اقدام و عمل می‌کند. آیت‌الله رئیسی همچنین مبارزه با فساد را پیمان نانوشته میان ملت با دولت عنوان کرد و افزود: مردم عزیز بدانید که ما بر سر پیمان خود با شما هستیم و اجازه نخواهیم داد کوچک‌ترین فسادی در ساختار اداری و اجرایی کشور لانه کند. رئیس جمهور در ادامه احیای ۷ هزار واحد تولیدی تعطیل یانیمه تعطیل، کاهش چشمگیر و بی‌سابقه نرخ بیکاری، افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش چشمگیر بیمه سلامت و رایگان در کشور، رشد ترانزیت، رشد تولید، ثبت آمار رشد اقتصادی ۴ درصدی در دو سال پیاپی و هدفگذاری برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی و کاهش تورم در تولید را تنها بخشی از اقدامات دولت در ۲.۵ سال گذشته در مسیر پیشرفت کشور عنوان کرد.
مردم برای حل مشکلات در انتخابات به صحنه بیایند
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: مردم صاحب انقلاب هستند و اکنون که دشمن هرچه در توان داشته به‌کار بسته و دیگر تیری در ترکش ندارد، مردم باید مانند همیشه در انتخابات پیش‌رو به صحنه بیایند و قدرت رأی و انتخاب خود را به نمایش بگذارند.
واکنش کاردار ایران به یک ادعا در روزنامه دیلی میل
کاردار ایران در لندن گزارش روزنامه دیلی میل را که مدعی شده ایران از بین مسلمانان بریتانیا جاسوس استخدام می‌کند، رد کرد. حسینی متین در پیامی در شبکه مجازی ایکس نوشت: بار دیگر، داستانی ماجراجویانه و هالیوودی برای سرگرم کردن مخاطب و فروش بیشتر در آخر هفته اما این بار توسط یک روزنامه معمولی. وی با اشاره به ادعای این روزنامه گفت، تمامی این اتهامات نابخردانه و بی‌اساس بارها از سوی ایران به طور قاطع رد شده است.
شهادت ۲ بسیجی بومی سیستان و بلوچستان
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۲ نفر از بسیجیان بومی سیستان و بلوچستان در مسیر راه‌آهن زاهدان – بم به شهادت رسیدند. بنابر این اطلاعیه، در اقدامی کور و ناجوانمردانه، اشرار مسلح به یک پست نگهبانی در مسیر راه‌آهن زاهدان – بم تیراندازی کردند که در پی آن ۲ نفر از بسیجیان بومی منطقه (از طائفه شه بخش) به نام‌های «محمد انور گمشادزهی» و «عبدالحسین بلوچ» به شهادت رسیدند.
دشمن صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است
وزیر امور خارجه در سفر به بیروت با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبران گروه‌های مقاومت و مقام‌های بلندپایه لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در دیدار با امیرعبداللهیان یادآور شد: دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است. سیدحسن نصرالله مقاومت را عنصر مهمی در معادلات منطقه خواند و مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری در میان رهبران جهان منحصر به فرد قلمداد کرد. امیرعبداللهیان هم در این دیدار یادآور شد، پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده، نشان از نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه است. او با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین هم در مسیر مقاومت و ایستادگی و هم در توجه به راهکار سیاسی، با حکمت و اقتدار عمل کرده است، افزود: در هر ابتکار سیاسی، باید نقش مردم فلسطین و اجماع رهبران و گروه‌های فلسطینی به عنوان محور اصلی مدنظر قرار گیرد.

 خراسان 
تعطیلی آزادی بیان در غرب
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در یادداشتی به زبان انگلیسی نوشت: «تعطیلی آزادی بیان در غرب! بستن کانال اینستاگرام رهبر انقلاب که مقام عالی سیاسی کشور است یعنی گروگان گرفتن آزادی بیان؛ یعنی آشکار شدن ماهیت آزادی‌ها در غرب. این که سخنان رهبر سیاسی یک کشور را تحمل نتوانید، یعنی تعطیلی آزادی بیان.»
سقوط ۶۰ درصدی خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه
طبق داده‌های مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۲۷۲ فقره خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش ۴۸ درصدی و نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۵۸ درصدی داشته و از سوی دیگر به کمترین میزان از سال ۲۰۱۸ رسیده است. کارشناسان معتقدند کاهش جذابیت خرید ملک در ترکیه (به دلایل مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه) به همراه کاهش انتظارات تورمی در ایران از دلایل مهم سقوط خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها بوده است.

 مردم سالاری
هلاکت عضو گروهک تروریستی داعش هنگام ورود به کشور
میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در سراسر کشور بدون هیچ مشکل امنیتی برگزار شد، تصریح کرد: در تمامی استان‌ها نسبت به سال قبل حضور باشکوه تر مردم را شاهد بودیم و این حضور با روند افزایشی همراه بود.به گفته وی در استان‌های سیستان بلوچستان، کردستان و خوزستان و سایر استان‌ها مردم با مشارکت بالاتری در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و درصد افزایش بعد از جمع بندی توسط مسئولین امر اعلام خواهد شد.میراحمدی بیان کرد: برخلاف همه نگرانی‌هایی که جریان‌های ضد انقلاب سعی کرد بعد از حادثه تروریستی کرمان برای مردم ایجاد کنند، مردم همیشه در صحنه انقلابی بدون هیچگونه نگرانی با شکوه تر و با عظمت بیشتری در راهپیمایی امسال شرکت کردند که این نوید مشارکت پرشور و قابل توجه مردم در انتخابات پیش ‌رو را خواهد داشت.  معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا در طی این مدت مورد مشکوکی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده است یا خیر گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، تلاش‌های شبانه روزی و اقدامات گسترده و پیشگیرانه‌ای انجام دادند و تمام عناصر احتمالی که ممکن بود متصل به جریان‌های تروریستی باشند را تحت نظارت و کنترل داشتند. وی این خبر را هم داد که در شب گذشته یک عنصر تروریستی داعش هنگام ورود از مرز عراق به داخل کشور در درگیری مسلحانه به درک واصل شد.
لغو جلسه دیدار جامعه اعراب آمریکا با معاون بایدن
در تازه‌ترین نشانه‌ها از بروز موانع جدی بر سر راه دولت بایدن برای ورود به جامعه اعراب آمریکایی، اعضای این جامعه برنامه دیدار با کامالا هریس را لغو کردند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاون وی با اعتراضاتی از هر دو حزب در سراسر کشور در اعتراض به حمایت بی‌چون و چرای دولت واشنگتن از تل‌آویو در حملاتش به غزه روبرو هستند.شبکه خبری سی.ان.ان، در گزارشی اعلام کرد: دفتر هریس اخیرا یک نشست مجازی با ده‌ها تن از اعضای جامعه اعراب آمریکایی برای بررسی بحران غزه داشت، این نشست مجازی پیش از نشستی برگزار شد که قرار بود روز دوشنبه به صورت حضوری انجام شود. اما شرکت‌کنندگان جلسه حضوری را لغو کردند.

 قدس
اجرای قوانین معطل‌مانده تکلیف ماست
سخنگوی دولت گفت: دولت وقتی شروع به کار کرد، مهلت اجرای برنامه ششم توسعه تمام شده بود. البته بعد‌ها این مهلت تمدید شد، اما بخش زیادی از تکالیف برنامه را این دولت اجرا کرد. بهادری جهرمی تأکید کرد: جهاد اجرای قوانین معطل مانده، تکلیف شرعی ماست، چون حق مردم و دینی است که گردن ما مانده است.
هاآرتص خطاب به السنوار: تو پیروز شدی
یک روزنامه عبری با اشاره به تسلط رهبر حماس در غزه بر امور درونی رژیم صهیونیستی و استفاده از نقاط ضعف آن، اذعان کرد پیروز این میدان، حماس است. «یحیی السنوار می‌تواند بابت موفقیتش برای مداخله در فرایندهای سیاسی اسرائیل، دست‌هایش را به نشانه پیروزی بالا ببرد». این بخشی از گزارش هاآرتص درباره تأثیر رهبر ۶۱ساله حماس در غزه و معمار عملیات طوفان الاقصی است.
پیروزی «خان» از زندان!
پس از حواشی بسیار و گذشت سه روز، بالاخره کمیته انتخاباتی پاکستان نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی این کشور که پنجشنبه گذشته برگزار شد را اعلام کرد. احزاب مستقل وابسته به عمران‌خان نخست‌وزیر پیشین که اکنون در زندان به سر می‌برد صاحب ۱۰۱ کرسی شده‌اند. «مسلم لیگ» نوازشریف ۷۵کرسی و حزب «مردم» بلاول بوتو ۵۴ کرسی بدست آوردند. این برای نخستین بار در تاریخ سیاسی پاکستان است که نمایندگان مستقل توانسته‌اند بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند.
پسر «اسماعیل هنیه» به جمع شهدای غزه پیوست
حازم اسماعیل هنیه، یکی از فرزندان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در حملات جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید. حازم ۲۲ساله و دانشجو بود. پیش‌تر منابع فلسطینی از شهادت ۱۴عضو خانواده هنیه خبر داده بودند. براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای فلسطینی از ۷ اکتبر تاکنون به ۲۸هزارو۱۷۶ نفر افزایش یافته و ۶۷هزارو۷۸۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 اعتماد 
موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۲۸۲۷ نفر از محکومان محاکم
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ مناسبت عید مبعث پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه با درخواست رییس قوه قضاییه برای عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات جمعی از محکومان محاکم موافقت کردند. در نامه رییس قوه قضاییه، عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و هشتصد و بیست و هفت نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی درخواست شده بود.

 ابتکار
هشدار مصر به رژیم صهیونیستی
روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت: قاهره تهدید کرد که در صورت عبور فلسطینی‌های غزه از مرز مصر یا انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در شهر رفح، معاهده صلح با این رژیم را به حالت تعلیق در می‌آورد. به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی در قاهره نوشت: مقامات مصری از همتایان غربی خود خواستند به رژیم صهیونیستی اطلاع دهند که هر گونه اجبار برای کوچ مردم غزه به سینای مصر یک تخلف محسوب می‌شود که عملا توافق با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در می‌آورد. یکی دیگر از مقامات ارشد غربی و دو مقام آمریکایی و صهیونیستی گفتند این پیام کاملا واضح بود و مصر تهدید کرد در صورتی که ارتش صهیونیستی ساکنان غزه را به داخل مصر سوق دهد، این توافق را تعلیق خواهد کرد. این مسئول صهیونیستی گفت دولت مصر این تهدید را در دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر تکرار کرد.
ترامپ ناتو را تهدید کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از عدم تصویب لایحه مربوط به مرزها در کنگره استقبال کرد و گفت که در صورت بازگشت به کاخ سفید، از همان روز اول «عملیات اخراج» مهاجران را آغاز می‌کند. وی همچنین درباره ناتو و روسیه نیز اظهارنظر کرد و گفت که اگر اعضای ناتو به تعهدات خود برای افزایش بودجه دفاعی عمل نکنند روسیه را «تشویق می‌کند» که به آنها حمله کند.ترامپ به یکی از جلسات خود با سران ناتو اشاره کرد و گفت: یکی از روسای جمهوری کشورهای بزرگ بلند شد و گفت، اگر پولی پرداخت نکنیم و روسیه به ما حمله کند آیا شما از ما حفاظت خواهید کرد؟ من گفتم، نه، از شما حفاظت نخواهم کرد.ترامپ بارها اعلام کرده است که متعهد کردن آمریکا به دفاع از سایر اعضای ناتو، غیرمنصفانه است.

 اطلاعات
آمریکا بجای انتقاد از ایران، فلسطینیان را دریابد
«برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت آمریکا با انتقاد شدید از معیارهای دوگانه این کشور گفت واشنگتن چگونه می‌تواند از کارنامه حقوق بشر در ایران و چین انتقاد کند اما حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد. سندرز گفت: آمریکا چگونه بمباران روسیه علیه اوکراین را محکوم می‌کند اما همزمان بودجه ماشین جنگی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را تامین می‌کند؟وی در ادامه گفت: چگونه می‌توانیم از کارنامه حقوق بشر در ایران و چین انتقاد کنیم اما حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیریم؟
بایدن به بیماری زوال عقل تهاجمی مبتلاست
«مارتین ماکاری» استاد دانشگاه و جراح بیمارستان جانز هاپکینز آمریکا فاش کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری ۸۱ ساله آمریکا علائم بیماری زوال عقل تهاجمی دارد.ماکاری در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت: افت توانایی‌های شناختی بایدن در حال رخ دادن در مقابل چشمان ماست و تفاوت بسیار آشکاری بین نحوه عملکرد او با آنچه پنج سال قبل بود مشاهده می‌شود.وی با بیان اینکه اشتباهات گفتاری یا جابجا بیان کردن کلمات برای افراد حین سخنرانی در برخی اوقات پیش می‌آید، گفت: اما در موضوع بایدن، پرش‌های حافظه و روند آهسته صحبت کردن به قدری سریع پیش رفته که نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.وی افزود: با چنین روندی، پایدار شدن ناگهانی وضعیت بایدن کاملا غیرممکن است و این مشخصا دمانس مرتبط با سن است. به گفته وی، دمانس پیش‌رونده یا تهاجمی، نوعی از زوال عقل در حال پیشرفت است که تمامی قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند.

 شهروند
سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند
وزیر آموزش و پرورش گفت: «تا پایان سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب خواهند شد که از این تعداد ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و مابقی این معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش کشور خواهند پیوست.» رضامراد صحرایی با بیان اینکه باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است، گفت: «در این راستا، نخستین شریک ما، خانواده‌ها هستند. بنابراین، رفت‌وآمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.»
اتهام مجدد به روس‌ها در مورد حمله به ناتو
وزیر دفاع دانمارک گفت: «روسیه ممکن است ظرف ۳ تا ۵ سال آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دشمن به دنبال ایجاد دیوار بی اعتمادی بین ملت و نظام است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن ماه در شهر کرمانشاه در سخنانی ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز همچنان شاهدیم که قدرت‌ها و زورگویان جهان این ملت و نظام را تهدید می‌کنند ولی سخنان آنها دیگر هیچ ارزشی برای ملت ما ندارد.رئیس جامعه مدرسین با تاکید براینکه دشمن تلاش دارد که مردم را از نظام دور سازد و یک دیوار بین ملت و نظام ایجاد کند تصریح کرد: بنابراین باید بکوشیم که این دسیسه دشمن عملی نشود. وی همچنین درادامه گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به امید تاکید دارند، مسئولان نیز باید با تمام جدیت برای ایجاد امید در کشور تلاش کنند.آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: دشمن با استفاده از قدرت رسانه‌ای و تبلیغاتی که دارد، می‌کوشد که غرب را مدینه فاضله برای جوانان این کشور ترسیم کند؛ بنابراین باید با استفاده از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی این توطئه دشمن را علیه جوانانمان خنثی نماییم.

حضور مردم در صحنه‌ها نقش بسزایی در استمرار انقلاب اسلامی دارد
رسا/ آیت الله شب زنده دار با اشاره به بصیرت مردم ایران اسلامی و نقش آفرینی آنان در صحنه های حمایت از انقلاب اسلامی اظهار داشت: مردم ایران اسلامی در همه دهه های گذشته با حضور و نقش آفرینی خود در صحنه ها و با صبوری و نشان دادن دانایی خود در حمایت از انقلاب اسلامی، نقش بسزایی در استمرار انقلاب اسلامی دارند.عضو جامعه مدرسین افزود: با همه مشکلات و محدودیت هایی که برای مردم وجود داشته است اما همواره دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه و متعدد است که مردم ما نیز قدر این دستاوردها را دانسته و برای شکرگزاری از این دستاوردها از نظام اسلامی دفاع و پشتیبانی می کنند.وی با اشاره به این که ممکن است برخی از افراد نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی از آگاهی های لازم برخوردار نباشند تاکید کرد: این امر سبب شده تا زمینه برای تأثیرگذاری مغالطه های بد اندیشان و دشمنان در این افراد به وجود بیاید و به همین خاطر وظیفه مهمی به گردن آگاهان، بخصوص حوزه های علمیه است که باید به تبیین گری توجه داشته باشند.

مردمی بودن و اتکا به رأی مردم، مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی است
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: امروز در سایه خودباوری، خداباوری، اعتماد به نفس و وحدت بین مردم و ولایت و نظام اسلامی، قطار پیشرفت انقلاب اسلامی هیچگاه متوقف نشده و توطئه‌ها، دست اندازی‌ها، دشمنی‌ها، تخریب‌ها، ندانم کاری‌ها، سستی‌ها و ناکارآمدی‌ها نتوانسته قطار پیشرفت ایران را متوقف کند. نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرکت باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، مردمی بودن و اتکای انقلاب اسلامی به رأی مردم را از جمله مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: همانگونه که مردم امروز در راهپیمایی ۲۲ بهمن حاضر شدند، قطعاً در انتخابات آینده یعنی ۱۱ اسفند ماه امسال نیز حاضر خواهند شد. وی اظهار داشت: شخصیت‌های تأثیرگذار و گروه‌های مرجع اجتماعی باید وظیفه خود را در روشنگری و بصیرت افزایی انجام دهند و بین مردم حاضر شوند که این بسیار مهم است؛ امروز اتحاد، وحدت کلمه، تزریق امید و ایمان به دل مردم مشکلات را حل می‌کند.

واکنش رییس شورای اروپا به اظهارات ترامپ
مهر/ رییس شورای اروپا در پی اظهارات ترامپ درباره ناتو تاکید کرد که اروپا بایستی برای دفاع از خود سرمایه گذاری کند. «چارلز میشل»، رییس شورای اروپا در پی اظهارات انتقادی دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا درباره روابط واشنگتن با متحدان ناتو بر ضرورت دستیابی فوری به خودمختاری راهبردی اتحادیه اروپا و سرمایه گذاری در حوزه دفاعی تاکید کرد.همزمان براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات ارشد آلمان از بازگشت احتمالی دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید نگرانند و می‌هراسند که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ، جان سالم به‌در نبرد! ترامپ ماه گذشته در جمع حامیانش در لاس‌وگاس گفته بود: آمریکا تاوان ناتو را می‌دهد و ما منفعت چندانی از آن نمی‌بریم. اگر روزی به کمک آنها نیاز داشته باشیم و فرض بگیریم که به ما حمله شود، تصور نمی‌کنم آنها به کمک ما بیایند.ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است و در نظرسنجی‌های مختلف از او به عنوان بخت اصلی پیروزی در انتخابات ماه نوامبر یاد می‌شود.

مذاکرات بغداد و واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق از سر گرفته شد
ایرنا/ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از سرگیری مذاکرات بین بغداد و واشنگتن برای خروج نظامیان ائتلاف آمریکایی از این کشور خبر داد.ژنرال یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، گفت: کمیته عالی نظامی عراق نشست‌های خود را با نیروهای ائتلاف بین المللی در بغداد از روز یکشنبه ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) برای ارزیابی وضعیت نظامی، سطح خطر، محیط عملیاتی و توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق از سر گرفت.وی افزود: بر اساس این جلسات، جدول زمانی برای کاهش حساب شده و تدریجی نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش تنظیم می‌شود تا منتهی به پایان مأموریت این نیروها شود. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، اضافه کرد: تا زمانی که رخدادی، خللی در این نشست‌ها ایجاد نکند، مذاکرات به صورت منظم انجام خواهد شد تا وظیفه‌ای که به این کمیته محول شده است، هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

ارتش رژیم صهیونیستی ۵۴ میلیون دلار از بانکی در غزه سرقت کرد
ایرنا/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، ارتش این رژیم در یورش به بانکی در شهر غزه بیش از ۵۴ میلیون دلار سرقت کرده است.روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی یک هفته پیش پس از یورش به بانک «فلسطین» در شهر غزه، بیش از ۵۴ میلیون دلار را ضبط کرده است.پیش تر نیز گزارش‌هایی از سرقت دارایی‌های فلسطینیان از سوی نظامیان صهیونیست در غزه منتشر شده بود.نظامیان صهیونیست به تازگی نیز اجساد ۳۵۰ فلسطینی را در غزه ربوده بودند. همچنین منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، ۱۱ نظامی صهیونیست در کمین نیروهای مقاومت فلسطین در خان یونس واقع در جنوب غزه به هلاکت رسیدند.همچنین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، ارتش این رژیم پس از قرار گرفتن در کمینی در خان یونس در وضعیت سختی قرار گرفته است.

آگاهی السنوار از تمام جزییات عملیات ارتش اسرائیل
تسنیم/ در ادامه جنگ و جدل بین ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی رسانه‌های عبری زبان از انتقاد شدید اللحن رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از عملکرد نتانیاهو و کابینه‌اش خبر دادند. پایگاه عبری زبان وای نت در خبری در این رابطه نوشت: رئیس ستاد ارتش اسرائیل از عملکرد کابینه اسرائیل به شدت انتقاد کرده و اعلام نمود با اظهار نظرهای علنی تان سنوار از قدم به قدم برنامه‌های ما مطلع می‌شود.در ادامه این خبر آمده است، هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل در واکنش به سخنان و اظهارات بنیامین نتانیاهو در رابطه با آمادگی برای انجام عملیات قریب الوقوع در رفح این نوع اظهارات را در جلسه کابینه به باد انتقاد گرفت.او در سخنان خود خطاب به اعضای کابینه و به ویژه نتانیاهو گفت: اینگونه سخنان و پرداختن به جزئیات عملیات در رسانه‌های گروهی کار صحیحی نیست، چرا باید ما جزئیات و مراحل جنگ را در رسانه‌ها برای افکار عمومی تشریح کنیم، ما با این کار خود سنوار را در جریان برنامه‌های خود قرار می‌دهیم.هر چه که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد دو دقیقه بعد به اطلاع السنوار می‌رسد و او از گام به گام برنامه‌های ما مطلع می‌شود و خود را برای ورود ما آماده می‌کند، در چنین شرایطی جنگیدن بسیار دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *