خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
میزان مشارکت در انتخابات به‌سرعت در حال افزایش است
دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور درگفت‌وگویی درباره اهمیت انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد: خوشبختانه فضای خوبی در شهرستان‌ها برای انتخابات و حضور مردم شکل گرفته است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: فضای مناسب‌تری نسبت به گذشته در حال شکل‌گیری است و این وضع، نشان از سرعت رشد مشارکت دارد. دهقان گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی، در اصل انتخابات، انتخاب فرد اصلح و همچنین استحکام پایه‌های امنیتی و فکری جامعه بسیار مؤثر است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: حضور مردم در انتخابات، فقط انتخاب افراد که آن هم موضوعیت دارد نیست، بلکه علاوه بر آن، پایداری و استحکام بیشتر پایه‌های امنیتی کشور نیز مطرح است.
پدافند هوایی ضامن امنیت و قدرت ملی است
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان و کارکنان فرماندهی اطلاعات و شناسایی الکترونیکی این نیرو ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: به‌کارگیری سیستم‌های پیشرفته بومی سیگنالی در طیف‌های مختلف موجب شده که پدافند هوایی در اجرای مأموریت‌های رصد و شناسایی امنیت اطلاعاتی بسیار بالایی داشته باشد. امیر الهامی با اشاره به نقش خطیر فرماندهی اطلاعات و شناسایی الکترونیکی در اجرای مأموریت یگان‌های حساس و راهبردی پدافند در شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل افزود: امروز همه مناطق پدافندی در کشور با اتکا به توانایی داخلی و بدون وابستگی، به انجام مأموریت می‌پردازند که این موضوع یکی از نقاط شاخص پدافند است. جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان این‌که دشمنان با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه نتوانسته‌اند مسیر رشد و پیشرفت ایران را بگیرند، گفت: پدافند هوایی، ضامن امنیت و قدرت ملی کشورمان است. امیر الهامی با تأکید بر این‌که همه نقاط پدافند هوایی در سطح کشور مهم، حساس و حیاتی است، خاطرنشان کرد: پدافند هوایی خط مقدم دفاع از کشور است و باید در هر موقعیت و شرایطی آماده دفاع باشد.

 همشهری
همکاری برای ساخت هواپیمای بومی
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۸پروژه هوانوردی و زیربنایی در فرودگاه مهرآباد با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در زمینه داخلی‌سازی تعمیر قطعات، از همکاری با وزارت دفاع درباره ساخت هواپیمای بومی خبر داد و اعلام کرد پیشرفت‌هایی در این زمینه به‌دست آمده‌است. بذرپاش به این نکته هم اشاره کرد که صنعت هوانوردی مسافری یعنی قیمت، فناوری، فروش، خرید و کنترل موجودی و وقتی درباره صنعت هوایی حرف می‌زنیم باید مدیریت صنعت را انجام دهیم که از مدیریت فنی خیلی بالاتر است. وی گفت: در صنعت هوانوردی بر مشتری‌مداری تأکید می‌شود که ابعاد مختلفی دارد و یکی از آن ابعاد، در حوزه ناوگان است که اتفاق‌های خوبی افتاده ‌است. بذرپاش همچنین با اشاره به بالا بودن تقاضای سفرهای هوایی تصریح کرد: به هر نحوی شده باید به توسعه ناوگان توجه شود و وزارت راه و شهرسازی در این مسیر از شرکت‌های هواپیمایی که امکان تأمین ناوگان دارند، حمایت می‌کند.
یک پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات
رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: پیش‌بینی ما این است که مشارکت در انتخابات بالای ۵۰درصد است و بازهم با حضور باشکوه مردم ایران اسلامی در پای صندوق‌های رأی، حماسه دیگری رقم می‌خورد. مرتضی آقاتهرانی همچنین با بیان اینکه شاخص‌هایی که رهبرمعظم انقلاب درباره کاندیدای اصلح فرمودند را در انتخابات مدنظر قرارمی‌دهیم و اینکه کاندیدای موردنظر جزو جبهه پایداری باشد یا نه ملاک نیست، افزود: ملاک عمل، «شایستگی» افراد است و رفاقت و آشنایی در فهرست جبهه پایداری جایی ندارد.
نصرالله جسورترین رهبر عرب از نگاه صهیونیست‌ها
رهبران نهادهای امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان دارند که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، یکی از جسورترین رهبران عرب در گذشته و حال است که از به چالش کشیدن تل‌آویو هیچ ابایی ندارد. یهودا گلیکمن، خبرنگار اسرائیلی به نقل از منابع خود در نهاد امنیتی گفته حزب‌الله تاکنون تنها ۵‌درصد از نیروی خود را به‌کار گرفته و همچنان برگ برنده‌هایش را نگه داشته است.
حماس در غزه باقی می‌ماند
درپی توهم مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی درباره امکان نابودی جنبش حماس، رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند که میانجیگران حتی آمریکا اعتقادی به نابودی این جنبش در غزه ندارند.گفته شده، همه میانجی‌ها ازجمله مصر، قطر و حتی آمریکا به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که نشان می‌دهد حماس در نوار غزه باقی می‌ماند.
هراس شهرک‌نشینان از بازگشت به خانه‌هایشان
هراس از مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان با وجود گذشت ۴ماه از جنگ علیه غزه ادامه دارد و شهرک‌نشینان صهیونیست اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند به خانه‌هایشان بازگردند. این در حالی است که وزارت دارایی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده که شهرک نشینان باید تا اول مارس، اقامتگاه‌های موقت تابستانی‌شان را ترک کرده و به شهرک‎های خود برگردند. گفته‌شده، تنها شهرک نشینانی که فاصله شهرک‌هایشان با غزه کمتر از ۷کیلومتر است، می‌توانند تا تابستان در اقامتگاه‌های موقت بمانند و بقیه باید تا‌ماه مارس برگردند.

 کیهان
ایران در زمینه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی مقام اول غرب آسیا است
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: تلاش متخصصان داخلی موجب شده تا ایران به‌عنوان کشور برتر غرب آسیا در زمینه تعمیرات این نیروگاه‌ها شناخته شود.بر اساس گزارش شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، مسعود مرادی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مجموعه تعمیرات نیروگاهی ایران حرکت فزاینده‌ای در رفع کامل وابستگی و خودکفایی ساخت قطعات و بازسازی تجهیزات نیروگاهی برداشته است، اظهار داشت: دانش ساخت داخل صنعت نیروگاهی در کشور به عالی‌ترین حد ممکن خود رسیده و ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوسته است.
با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان جهش تولید بنزین داشته‌ایم
بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: در زمینه تولید بنزین متوسط تولید با متوسط مصرف در ایام عادی تقریبا برابر است در ایام پرمصرف یا اوورهال پالایشگاه‌ها به صورت مقطعی دچار ناترازی می‌شویم که وزارت نفت از روش سوآپ غیر همزمان برای تولید یا تامین بنزین اقدام می‌کند، با کمک شرکت‌های دانش بنیان جهش تولید بنزین داشته‌ایم.

 ایران
نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب برگزار شد
نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب روز گذشته به همت قوه قضائیه برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی میهمانان و سخنرانان اصلی این مراسم بودند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تبیین و تشریح وظایف و مسئولیت‌های قانونی قوه قضائیه در ذیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: تحقق عدالت در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است و قوه قضائیه ضامن تحقق عدالت و جلوگیری از کجروی‌ها و اعوجاجات و تعدی‌ها و ظلم‌هاست؛ قوه قضائیه مسئول است تا اجازه ندهد ظلمی از جانب کارگزار یا دستگاه حکومتی علیه شهروندان اعمال شود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در این ایام از امام شهدا یاد می‌کنیم، امامی که فرصتی ایجاد کرد که جوانان از زیر یوغ استبداد خارج شوند. امام با اراده مستحکم برای خدا استقامت کردند و گامی جز برای خدا برنداشتند و ثمره این استقامت، آزادی این ملت است.
پیکر ۲ شهید مدافع حرم در قم تشییع شد
آیین تشییع پیکر شهیدان اکبر معصومی‌ و حسین صادقی از رزمندگان مدافع حرم از مقابل مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) برگزار و پیکر این شهیدان پس از اقامه نماز، در قطعه ۳۱ گلزار شهدای بهشت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد.
شهیدان اکبر معصومی و حسین صادقی از ساکنان استان قم و نیروهای لشکر فاطمیون بودند که در پی حمله چند روز اخیر تروریست‌های امریکایی صهیونیستی به مواضع جبهه مقاومت در شرق سوریه به شهادت رسیدند.
ترامپ: ایران به قدرتی واقعی تبدیل شده است
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین امریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که سیاست‌های او تهدید ایران در منطقه را خنثی کرده بود اما حالا، با وجود دولت بایدن، ایران به «قدرتی واقعی» تبدیل شده است. ترامپ که مدت کوتاهی پس از ورود به کاخ سفید، با ادعای ناقص بودن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و ضمن بازگرداندن‌ تحریم‌های پیشین، تحریم‌های تازه‌ای نیز تحت سیاست «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد با اشاره به تأثیر این اقدامات خود مدعی شد: ایران ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم کسی چیزی از آنها بخرد. هیچ پولی برای حزب‌الله نداشتند. هیچ پولی برای هیچ کس نداشتند. باید برای کارهایشان پول می‌داشتند. سپس بایدن آمد و از تحریم‌ها صرف‌نظر کرد، همه چیز را رها کرد و حالا آنها(ایران) ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارند.

 وطن امروز
آمریکا در انتخابات ونزوئلا شیطنت می‌کند
نیکولاس مادورو در سخنانی تاکید کرد: امپریالیسم، سازمان سیا و راست‌گرایان می‌دانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ونزوئلا ناکام خواهند ماند، بنابراین می‌خواهند در آن شیطنت کنند. رئیس‌جمهور ونزوئلا در برنامه هفتگی اخیر خود گفت: «انقلاب در حال پیشروی است و هیچ چیز مانع ما نمی‌شود و هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم ونزوئلا را شکست دهد». مادورو همچنین «کمپین شیطنت رسانه‌ای را که توسط خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در دستور کار قرار گرفته» و اظهارات وی را تحریف می‌کند، محکوم کرد.

 جوان
شانا افراد صالح معرفی می‌کند
غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) در نخستین گردهمایی طلاب و روحانیت با عنوان «نقش ائمه جماعت در افزایش مشارکت مردمی» با اشاره به بیانات اخیر رهبری در خصوص وظیفه خواص برای تشویق مردم به مشارکت در انتخابات افزود: با همه این احوال شما روحانیون باید مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنید. حدادعادل درخصوص راهبرد انتخاباتی شورای ائتلاف، گفت: بنای ما این است که افراد صالح را انتخاب و به مردم معرفی کنیم. مردم هم آزاد هستند به هر کس می‌خواهند رأی بدهند.
لاریجانی با سامان می‌آید!
کانال خبر فوری مدعی شد: شنیده‌ها حاکی است علی لاریجانی برای ورود مجدد به عرصه سیاست و رقابت با رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری آتی، نگاه ویژه‌ای به مجلس دوازدهم دارد و با فهرست سامان به صورت مستقل به عرصه قدرت باز خواهد گشت. در همین ارتباط یک فعال سیاسی اصلاح طلب هم پیش بینی کرده احتمالاً روحانی و لاریجانی در تهران فهرست نیمه فعالی بدهند یعنی امکان دارد ۳۰ نفر کامل نباشد یا اگر کامل باشد ۲۰ نفر از آنان نیرو‌هایی باشند که واقعاً مورد توجه باشند و مابقی برای پرورش در آینده، نوسازی و کادرسازی در فهرست جای بگیرند. محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد آقای روحانی در کنار آقای لاریجانی از یک فهرست با حضور چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب در جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کنند، گفت: من هنوز نشانه محکمی برای این کار نمی‌بینم. اما میل به چنین کاری را هم رد نمی‌کنم و حتماً چنین میلی دارند. اما اینکه چقدر عزم جدی دارند و می‌توانند در این امر موفق باشند، نمی‌توانیم هیچ اشاره محکم و قابل استنادی ارائه دهیم.
جمع‌بندی فهرست شورای وحدت تا ۲۲ بهمن
رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت اصولگرایان از جمع‌بندی و ارزیابی فهرست داوطلبان این تشکل سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ۲۲ بهمن خبر داد. منوچهر متکی در نشست هیئت عالی شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه فهرست شورای وحدت در تهران و سراسر کشور در حال تدوین است و در موعد مقرر منتشر می‌شود، گفت: شورای وحدت برای اولویت‌های جامعه و نظام نظرات راهبردی دارد و دغدغه‌مند است. وی افزود: با تشکیل فراکسیون شورای وحدت در مجلس آینده اولین اقدام ما این است از دولت و تیم اقتصادی آن به شکل جدی می‌خواهیم طرح اجرایی برای مهار تورم و کنترل گرانی در کشور ارائه و عملیاتی کند که در صورت ناموفق‌بودن، به وظیفه قانونی خودمان عمل خواهیم کرد.

 خراسان
لیست نمی‌دهیم اما در انتخابات شرکت می‌کنیم شاید ائتلاف کنیم
رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب گفت: ما به‌عنوان حزب جمهوریت هنوز جزو جبهه اصلاحات نشدیم چون ما جبهه اصلاحات را تایید نمی‌کنیم برای این که در کنار دبیران کل احزاب تعداد قابل‌توجهی شخصیت‌های حقوقی و صاحب رای هستند و از این جهت ما در خصوص انتخابات مستقلا تصمیم می‌گیریم و احیانا ممکن است که با برخی احزاب همفکر ائتلاف کنیم یا تصمیم مشترک داشته باشیم. وی افزود: به هیچ وجه نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه دعوت به عدم شرکت می‌کنیم. کارگزاران، حزب ندا و اعتماد ملی ۳ حزبی هستند که می‌خواهند لیست ائتلافی تهیه کنند و امیدواریم موفق باشند و کاندیدای مد نظرشان را به مردم ارائه کنند و وارد مجلس شوند.
دستگیری دو نفر از اعضای گروهک تروریستی داعش و انصارالفرقان
سخنگوی فراجا از دستگیری یک نفر از اعضای گروهک تروریستی داعش و یک نفر از گروهک تروریستی انصارالفرقان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سردار منتظرالمهدی،‌ در این باره گفت: اعضای این تیم، قصد اقدامات تروریستی داشتند که با اشراف و تعامل جوامع اطلاعاتی، شناسایی و قبل از هرگونه اقدام خرابکارانه به دست ماموران جان بر کف انتظامی در عملیاتی فنی و پیچیده دستگیر شدند.

 مردم سالاری
توئیت شمخانی درباره موضع گیری‌های اخیر آمریکا
دریابان علی شمخانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏مواضع ‎آمریکا پس از حمله به پایگاه این کشور در مرز اردن و عراق، بهانه‌جویی برای پیگیری راهبرد ثابت کاخ سفید در لطمه‌زدن به آرامش روانی مردم ‎ایران است. این رفتارها گرچه استحکام ساختاری و انسجام اجتماعی را مخدوش نمی‌کند، اما مصداق تلاش برای توسعه درگیری و بی‌ثبات‌سازی منطقه است.»
تکذیب تراکنش ۲ بانک انگلیسی با ایران
۲ بانک‌ انگلیسی «لویدز» و «سانتاندر» پس از انتشار گزارش روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر ارائه حساب‌های بانکی به شرکت‌های هلدینگ انگلیسی مرتبط با یک شرکت پتروشیمی‌تحت حمایت ایران، آن را رد و تاکید کردند که فعالیت‌های آنها موجب نقض تحریم‌های آمریکا نشده است. فایننشال تایمز در گزارش خود با استناد به مدارکی که ادعا می‌کند به دستش رسیده است، مدعی شد شرکت بازرگانی پتروشیمی‌(PCC) که با دولت ایران مرتبط است از شبکه‌ای از شرکت‌های پیشرو در بریتانیا برای جابجایی محتاطانه پول در سراسر جهان استفاده کرده است. این گزارش ادعا کرد که بانک‌های لویدز و سانتاندر انگلستان حساب‌های بانکی را به دو تا از این شرکت‌ها ارائه کرده‌اند.

 قدس 
غزه در معرض نکبتی بدتر از نکبت سال ۱۹۴۸ قرار دارد
«عدنان ابوحنسه» سخنگوی آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) با اشاره به قطع کمک‌های مالی برخی کشورها به این نهاد همزمان با ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه این حرکت عواقب خطرناک و ویرانگری در پی خواهد داشت، تأکید کرد: غزه در معرض یک نکبت حقیقی به مراتب بدتر از نکبت سال ۱۹۴۸ قرار دارد. وی عنوان کرد اموالی که اکنون در اختیار این آژانس است، تنها تا پایان ماه جاری کفایت خواهد کرد.
ماهی‌گیری بلینکن از آب گل‌آلود منطقه
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در سفری پنج روزه وارد غرب آسیا شده، دیروز و پس از ریاض وارد قاهره شد. بلینکن در ریاض در دیداری که بیش از دو ساعت طول کشید با محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی گفت‌وگو کرد؛ دیداری که عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو محور اصلی آن بود. وی در ادامه به فلسطین اشغالی، قطر و کرانه باختری سفر خواهد کرد.
دیدار «بایدن» با «فرانسوا میتران» در جهان برزخ!
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گاف‌ها و لغزش‌های کلامی خود، در جمع هوادارانش در شهر «لاس وگاس» اعلام کرد به‌تازگی با فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور فرانسه ملاقات کرده است؛ رئیس‌جمهوری که نزدیک به ۳۰ سال از مرگ او می‌گذرد. بایدن حتی به اشتباه در ابتدا میتران را اهل آلمان معرفی کرد، اما فوری حرفش را اصلاح کرد و نتوانست جمله‌اش را در مورد او به پایان برساند.

 اعتماد
توضیحات قوه قضاییه درباره بازداشت مهدی افشارنیک
خبرگزاری قوه قضاییه نوشت: با انتشار خبری با موضوع بازداشت یک خبرنگار سابق اقتصادی و بازرسی ضابط قضایی از محل یک سایت خبری، پیگیری‌ها نشان می‌دهد بازرسی از محل این رسانه و بازداشت فرد مورد اشاره هیچ ارتباطی با فعالیت خبرنگاری و رسانه‌ای نداشته است. میزان در ادامه نوشت: این گزارش حاکی است در پرونده مفتوح قضایی تشکیل شده با این موضوع، هیچ اتهام رسانه‌ای و خبری نیز وجود ندارد و اتهامات در حوزه دیگر‌ی در حال بررسی است. گفتنی است که سایت اعتمادآنلاین خبر از بازداشت مهدی افشارنیک، خبرنگار حوزه اقتصاد و انرژی داد.

 اطلاعات
لزوم اصلاح فرآیند جذب سرمایه در مناطق آزاد
آیت‌الله رئیسی در نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور به صورت ویدئوکنفرانسی از طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری در مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند، ماکو و چابهار به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد. رئیس جمهور با اشاره به گذشت زمان طولانی از وضع قوانین مربوط به مناطق آزاد و محدودیت‌هایی که برخی از این قوانین برای فعالیت مناطق آزاد ایجاد کرده است، بازنگری در قوانین موجود را ضروری دانست و افزود: حال که رویکرد مناطق آزاد به رفع نگرانی‌های گذشته از برخی آسیب‌های مربوط به فعالیت مناطق آزاد از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و توجه به تولید و صادرات متمرکز شده، لازم است تدوین لایحه‌ای جامع ناظر به همه موانع موجود در این مناطق و مشتمل بر راهکارهای رفع این مشکلات در اولویت کاری مسئولان مربوط باشد. رئیس جمهوری در ادامه افزایش تولید و صادرات را از جمله مأموریت‌های مهم مناطق آزاد و ویژه برشمرد و افزود: لازمه تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری است، اما با اینکه میزان سرمایه‌گذاری جذب شده طی ۲.۵ سال گذشته قابل تقدیر است، فرایند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی همچنان طولانی و دارای پیچیدگی‌هایی است که موجب دلسردی و نا امیدی سرمایه‌گذار و فرار سرمایه می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه فلسفه و اساس تشکیل مناطق آزاد و ویژه رفع پیچیدگی‌ و قوانین و مقررات دست و پاگیر بوده است، بر لزوم اصلاح فرآیند طولانی و پیچیده جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه و تجدیدنظر در روال فعلی تاکید کرد.
فرمانده ارتش پاکستان به هند هشدار داد
فرمانده ارتش پاکستان در آستانه برگزاری انتخابات سراسری این کشور، در پیامی قاطع خطاب به هند گفت هرگونه تجاوز یا نقض حاکمیت پاکستان با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد. ژنرال «عاصم منیر» هند را متهم کرد که افرادی را داخل پاکستان هدف قرار می‌دهد و تنش‌ها را بین دو کشور تشدید می‌کند. وی همچنین خطاب به نیروهای پاکستان در خط کنترل، بر آمادگی ارتش کشورش برای مقابله با هرگونه تهدید تاکید کرد. اسلام آباد پیشتر مدعی شده بود اسناد معتبری در اختیار دارد که نشان می دهد عوامل وابسته به هند با گروه‌های تروریستی در پاکستان در ارتباط هستند. گفتنی است هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷پس از استقلال از استعمار انگلیس، سه بار با هم جنگیده‌اند که در آخرین رویارویی، ۹۰۰۰ نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵هزار نفر مجروح شدند وهند نیز ۴۰۰۰ کشته و زخمی داد.

 شهروند
پاسخ وزارت بهداشت به ادعای مهاجرت گسترده پزشکان
کریمی معاون درمان وزارت بهداشت درباره آمار ضد ‌و نقیض منتشرشده درباره مهاجرت پزشکان گفت: «آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد. وزارت امور خارجه باید این آمار را اعلام کند که چند نفر از کادر درمان مهاجرت کرده و به ایران بازنگشته‌اند.» وی گفت: «در این زمینه بزرگ‌نمایی صورت می‌گیرد. به این جهت که هر شخصی که گوداستنتینگ یا سوءپیشینه دریافت می‌کند به این معنا نیست که مهاجرت می‌کند و به کشور بازنمی‌گردد؛ بسیاری از این افراد به کشور برمی‌گردند. ما باید برای ماندن پزشکان در کشور انگیزه ایجاد کنیم و در همین راستا اقداماتی نظیر برطرف کردن موانع صدور مجوز بخش خصوصی برداشته شد، تعرفه بخش خصوصی و دولتی یکسان شد و سقف پرداختی در مناطق محروم نیز برداشته شده است.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم دست از دین و نظام شان برنمی دارند
رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، مردم را علاقه مند به انقلاب اسلامی، نظام و میهن شان توصیف کرد و با تاکید بر این که همه ما مدیون امام و شهدا هستیم و باید بدانیم که شهدا آدم‌های کوچکی نیستند، خاطراتی از دوران حضور خود در جبهه در دوران دفاع مقدس بیان کرد. استاد حوزه علمیه قم بر لزوم حق شناسی و قدردانی از نعمت بی بدیل انقلاب اسلامی و خون‌های مطهر شهدا تاکید و گفت: که اگر امروز هم خطری متوجه کشور باشد بازهم مردم در مقابل دشمن می‌ایستند و از میهن و نظام شان دفاع می‌کنند. ایشان با اشاره به رشادت و شهادت رزمندگان اسلام در سخت ترین شرایط افزودند: خدای ناکرده اگر بیگانه قصد حمله بکند الآن هم ایستادگی می‌کنند. حالا بگذریم چهار تا بداندیش چهار تا اشتباه کردند و می‌کنند ولی مردم که دست از کشورشان و از دین شان برنمی‌دارند. این در جان ما و در عِرق ما و در خون ما تنیده است.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن
اختصاصی/ به مناسبت فرا رسیدن یوم الله ۲۲ بهمن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای ضمن گرامیداشت این روز حماسی و تاریخی آحاد مردم شریف ایران را به حضور در راهپیمایی این روز دعوت نمود.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه استقلال هویّت ایمانی مردم ایران از اندیشه‌های مادی و ضد دینی، ایران را در مبارزه با طاغوت به پیروزی رساند و توان دین در اداره جامعه را آشکار ساخت، آمده است: برای ساختن ایران اسلامی باید فرهنگ، اقتصاد و سیاست تماماً رنگ دینی داشته باشند و مدیران و مسئولان بدانند، پیشتازی و پیش‌رانی در علم و تمدّن جهانی و تحقق حیات طیّبه در التزام فکری و عملی به دین و هویت ایمانی است. درادامه این پیام می‌خوانیم: مردم مؤمن و انقلابی، کارگردان و طراح اصلی میدان سیاست هستند و هیچ گاه سیاست زده و بازی خورده نخواهند شد. ایمان، اخلاص و تفکر صریح و قاطع انقلابی آن‌ها هرگونه انحراف و لغزش که در برخی عملکردهای کارگزاران نظام سیاسی واقع شده است را به دور از ذات پاک انقلاب تحلیل می‌کند و به همین دلیل اصل نظام و انقلاب اسلامی و ولایتمداری را هویت اصلی خود می‌دانند و حاضرند در راه صیانت و پاسداری از آن، مؤمنانه ایثار و فداکاری کنند. این نهاد عالی حوزوی در ادامه افزوده است: امسال دو انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم. مردم حق و تکلیف خود در انتخابات را می‌شناسند و إن‌شاءالله با انتخاب اَصلح، برگ زرین دیگری را در دفتر انقلاب ثبت خواهند کرد. نامزدهای نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از هم اکنون قدردان این ملت فهیم باشند و با خدای خود عهد ببندند که حق این ملت را با همه وجود بشناسند و ادا کنند.

قم کانون و آغاز کننده فکر انقلاب اسلامی بود
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در آئین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۵۷ پروژه بزرگ شهرداری قم با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد ریال که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مرکزیت حرم مطهر و مدرسه فیضیه در قم باید حفظ شود، گفت: کار در قم کاری متفاوت است و ارزش خدمت در این شهر ارزش متفاوتی دارد. مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین با گرامیداشت دهه مبارک فجر، مطرح کرد: باید قدردان افرادی باشیم که در راستای خدمت‌رسانی به مردم کوشا هستند.
آیت‌الله اعرافی جایگاه و ظرفیت تاریخی شهر قم را مدنظر قرارداده و با اشاره به اینکه قم کانون و آغاز کننده فکر انقلاب اسلامی بود و افزود: پشت قم تاریخ پرشکوه و بلندی قرار دارد. مردم این سرزمین در تمام قرون و اعصار پیشگام حرکت‌های بزرگ در سطح ایران و جهان بوده‌اند و تمام شهروندان قم باید هویت قمی خود را حس و باور کرده و آن را شکوفا کنند.

حفظ، امنیت و استقلال کشور در گرو انتخابات است
حوزه/ آیت‌الله طبسی اظهار داشت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شرکت در انتخابات علاوه بر وظیفه، یک حق است و هر شهروند یک رای دارد و حق دارد در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و… اظهار نظر کند. وی با تأکید بر اینکه امروز مسئله انتخابات حیاتی است، تصریح کرد: دشمن انتخابات را رصد می‌کند تا میزان شرکت مردم را ببیند؛ زیرا میزان شرکت مردم در انتخابات را میزان تأیید نظام می‌داند و حقیقت نیز همین امر است. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: از مسئولین می‌خواهیم زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنند، مشکلات را کم کنند و برخی از ناهنجاری‌ها را انجام ندهند. وی گفت: مردم بدانند حفظ، امنیت و استقلال کشور در گرو انتخابات است؛ اگر در انتخابات حضور فعال نداشته باشیم دشمن روی آن حساب باز می‌کند. اگر الان دشمنان جرأت تعرض به ایران را ندارند چون می‌دانند این نظام مردمی است و مردم پشتیبان آن هستند.

عصبانیت محافل صهیونیستی از پاسخ قاطع حماس
تسنیم/ روزنامه معاریو ادعا کرد، گروه حماس در پاسخ خود که به دست اسرائیل هم رسیده است با چارچوب کلی توافق مبادله اسرا که در پاریس تدوین شده بود، مخالفت کرده و مجددا خواهان توقف کامل اقدامات خصمانه و برچیدن محاصره از غزه شده است. معاریو افزود: این اعلام نظر مدت کوتاهی بعد از اعلام خبر رسیدن این پاسخ از سوی نخست وزیر قطر صورت گرفت که در نشست مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکادردوحه صورت گرفت. حماس همچنین در پاسخ خود بار دیگر خواستار آزادی تمامی زندانیان امنیتی در بند در اسرائیل شد، در عین حال از این گروه از تلاش‌های میانجیگرانه مصر و قطر و حضور آنها در مذاکرات تشکر و قدردانی کرده است. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در تفسیر این پاسخ ادعا کرد، که از دیدگاه تل‌آویو این به معنای رد توافق پیشنهادی است زیرا اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد.

عربستان شروط «عادی‌سازی» با رژیم اسرائیل را اعلام کرد
تسنیم/ وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که دولت آمریکا را از موضع ثابت خود درباره برقراری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تل‌آویو قرار داده است و آن اینکه تا زمانی که دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و حمله به غزه متوقف نشود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل نخواهد داشت. وزارت خارجه عربستان سعودی که این روزها ناظران معتقدند بیش از پیش به عادی سازی و سازش با صهیونیست‌ها نزدیک شده، مدعی شد که توقف حمله به غزه و خروج همه نظامیان صهیونیست از این منطقه شرط برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر است. ریاض همچنین خواستار تسریع در به رسمیت شناختن دولت فلسطین است. از سوی دیگر، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از سفر به عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی علاقه‌مند به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است، اما خواهان یک مسیر «روشن» به سمت دولت فلسطین است.

مجروح ‌شدن ۱۴۶ نظامی در حملات گروه‌های مقاومت
فارس/ وزارت دفاع آمریکا بامداد چهارشنبه آمار جدیدی از تعداد نظامیان مجروح این کشور در عراق و سوریه ارائه داد. این وزارتخانه گفت که از تاریخ ۱۷ اکتبر تاکنون ۲۱۰ حمله توسط گروه‌های مقاومت علیه اهداف آمریکایی در عراق، سوریه و دریای سرخ انجام شده است. پنتاگون همچنین توضیح داد که از زمان آغاز حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، ۱۴۶ نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند که حال ۱۱ نفر از آنها وخیم است. مقاومت اسلامی عراق تاکنون بارها پایگاه‌های آمریکا را در شرق و شمال شرق سوریه و در غرب و شمال عراق هدف حمله پهپادی و راکتی قرار داده است. مقاومت عراق، آمریکا را مسئول اصلی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌داند و تاکید کرده است که تا زمان توقف تجاوزات علیه غزه به حملات خود ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *