خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
امروز در جنگ اراده‌ها و جنگ روایت‌ها هستیم
آیت الله رئیسی در اجلاس ملی روایت پیشرفت با بیان این‌که «روسای کشورهای مختلف از پیشرفت کشور علی‌رغم محدودیت‌ها شگفت‌زده هستند» ادامه داد: امروز در جنگ اراده‌ها و جنگ روایت‌ها هستیم.وی افزود: پیشرفت‌های کشور علی‌رغم تهدیدات به گونه‌ای پیش رفته که دشمن اقرار کرد تحریم‌ها، ایران را متوقف نخواهد کرد. رئیس جمهور در بخشی از سخنانش اظهار کرد: آنچه امام خمینی‌ با اعتقاد، باور، توکل به خدا و اعتماد به نفس پرچمداری آن را انجام دادند، ایجاد یک تحول بود. امام خمینی‌ به دنبال تحول بودند تا وضع موجود را به وضع‌مطلوب تبدیل کنند. امام‌ به دنبال ایجاد کشوری مستقل، آزاد وجامعه‌ای برخوردارازعلم بودند.وی خاطرنشان کرد: ملت‌ها درهمه‌ نقاط جهان ازانقلاب‌اسلامی آموختند که ما می‌توانیم، آموختند که می‌توان آزادیخواهی، استقلال‌خواهی، حق‌خواهی و عدالت‌طلبی را خواستار شد و مطالبه کرد. آنچه در منطقه به نام بیداری‌اسلامی اتفاق افتاد، یک تحول عظیم برای مردم مسلمان منطقه بود که بخواهند مسلمان زندگی کنند. یک بیداری در منطقه به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاد.

 همشهری
پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه:
حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن اقدامی ناشیانه، یکجانبه و غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف اذهان عمومی از کانون اصلی بحران در منطقه و فرصت‌سازی برای تداوم جنایات جنگی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها ازسوی رژیم‌صهیونیستی است.
ایران به‌دنبال توسعه دامنه جنگ و تنش در منطقه نیست و تلاش‌های زیادی صورت داده تا حملات رژیم‌صهیونیستی در منطقه متوقف شود.
ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و آمریکاست که از رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف راهبردی‌اش در منطقه استفاده می‌کند.
نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا برای کاهش تنش نیست. پیام ما به آمریکا رسیده و در مواردی که آنها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را منتقل کرده‌اند، پاسخ‌های واضح و صریحی داده‌ایم.
اتهام‌زنی به ایران، فرار به جلو و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکارعمومی از عملکرد غلط دولت انگلیس در حمایت از رژیم‌صهیونیستی است.
معتقدیم آنچه در ارتباط با میادین و منابع مشترک بین ایران و کویت وجود دارد، در چارچوب سازوکار حقوقی موجود بین دو کشور قابل حل و فصل است. طرح موضوع‌های فنی و حقوقی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.
حضور مستشاری ایران در سوریه «قانونی» و «رسمی» است و همکاری‌های موفقی در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق داشته‌ایم.
ایران نشان داده همواره با هرگونه تهدیدی علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود قاطعانه برخورد می‌کند و در به‌کارگیری توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان‌کننده علیه هر متعدی و متجاوزی، ذر‌ه‌ای تردید نخواهد کرد.
ادامه بررسی صلاحیت‌ها در شورای‌نگهبان
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان اعلام کرد: بررسی صلاحیت‌ها و اعتراض‌ها در شورای‌نگهبان تا روز ۱۹بهمن‌ماه ادامه دارد و نتایج نهایی پس از آن به داوطلبان ابلاغ می‌شود. وی همچنین اضافه‌کرد: مهلت رسیدگی به اعتراض‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ۱۸بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.
چند حزب و جبهه می‌توانند فهرست انتخاباتی بدهند؟
عبدالله مرادی، دبیر کمیسیون ماده۱۰فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: ۱۰۰حزب و ۱۹جبهه سیاسی می‌توانند برای انتخابات فهرست ارائه دهند. وی تأکید کرد: ماده۸ قانون انتخابات صراحت دارد فقط احزاب و جبهه‌های قانونی می‌توانند برای انتخابات فهرست بدهند. بر همین اساس، کمیسیون ماده۱۰ مصوبه‌ای داشت که صرفا احزابی می‌توانند از ماده۸ قانون انتخابات استفاده کنند که در زمان‌بندی اعلام شده، مجامع عمومی خود را برگزار کرده باشند.
هشدار مصر به قطع رابطه با اسرائیل
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که مصر تهدید کرده درصورت کوچاندن فلسطینیان ساکن نوار غزه به سینا، توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تعلیق خواهد کرد.

 کیهان 
خواص می توانند در برگزاری هر چه پرشورتر انتخابات نقش ایفاء کنند
حضرت آیت الله لعظمی خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوائی و پدافند هوائی ارتش:
انتخابات هرچه پرشــورتر برگزار شود، قدرت ملی و امنیت ملی بیشتر نمایان و تأمین می شود.
نیروی هوائی با از خودگذشتگی و با آن کار مخلصانه و شجاعانه، در پیوستن به انقلاب پیشگام شد و در روزهای بعد با مقاومت در مقابل حمله گارد شاه به مرکز نیروی هوائی در تهران، مردم و جوانان را به شوق و امید آورد و به خیابان کشاند و در پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن، نقش بسیار مهم «شتاب‌دهنده» را ایفاء کرد.
عناصر مؤمن و انقلابی با جهاد خودکفایی، نیروی هوائی را از مالکیت آمریکا خارج و کاملاً به نیرویی ایرانی تبدیل کردند و پیش‌برندگی و قدرت تحول‌آفرینی خود را نشان دادند.
انقلاب و کشور نیازمند وجود شتاب دهنده هایی است تا در کارهای بزرگ دچارکندی و سستی نشویم.
خواص باید جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف شود.
هدف دشــمن این است که خواص با گرفتار شــدن به تردید و تعلل و جذب شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاه ها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتاب دهندگی خود را انجام ندهند.
همچنان‌که مردم در ۴۵ سال گذشته حتی بدون یک نوبت تعطیلی در همه شهرها و روستاها به خیابان‌ها آمده و با سر دادن شعار، از انقلاب خود دفاع، و تبعیت و بیعتشان را با امام بزرگوار اعلام کرده‌اند، امسال نیز ان‌شاءالله مردم عزیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن که نشانه اقتدار ملی است به صورت پرشور شرکت خواهند کرد.
توصیه امیرعبداللهیان به وزیر خارجه انگلیس؛ خشم منطقه را نیازمایید
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن اشاره به دیدار خود با وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که در این دیدار به وی به روشنی گفته است که تداوم جنگ راه‌حل نیست و خشم منطقه را نیازمایند. وی نوشت: حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تجاوز آمریکا به عراق و سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: در دیدارم با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به روشنی گفتم، «تداوم جنگ راه‌حل نیست.» خشم منطقه را نیازمایید. وزیر امور خارجه افزود: ما امنیت عراق، سوریه، یمن و فلسطین (غزه و کرانه) را امنیت منطقه می‌دانیم.

 ایران
دیدار سرپرست وزارت خارجه سودان با رئیس جمهور
آیت الله رئیسی در دیدار «علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان، با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقرار دولت قوی در سودان و تمامیت ارضی آن کشور، از درخواست سودان برای احیای روابط تهران-خارطوم استقبال کرد و آن را زمینه‌ساز جبران فرصت‌های از دست رفته و خلق فرصت‌های جدید دانست. رئیس جمهور در این دیدار همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور و اراده متقابل مسئولان برای ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و خارطوم را زمینه مناسبی برای احیا و توسعه روابط دو کشور دانست.
«علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان نیز در این دیدار بر آمادگی کشورش برای احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به عراق
علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که صبح دیروز به بغداد سفر کرد با شیاع السودانی نخست وزیر عراق و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و رایزنی کرد.در دیدار احمدیان و همتای عراقی خود که در دفتر الاعرجی برگزار شد، دو طرف در مورد آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و تقویت روابط دوجانبه در تمامی سطوح تبادل نظر کردند. احمدیان در این دیدار تأکید کرد که ایران بر اساس احترام به حاکمیت عراق رفتار می‌کند و تمام مشکلات از طریق گفت‌وگوهای هدفمند و سازنده قابل حل است.

 جمهوری‌اسلامی 
آغاز عملیات ساخت راکتور تحقیقاتی اصفهان
رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به اصفهان گفت: ما بتن ریزی اولین پروژه راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات را که طراحی و ساخت صد درصد داخلی است آغاز خواهیم کرد.اسلامی در توضیح این مساله گفت: در فرایند طراحی و ساخت راکتورها رویداد اول مطالعات تفصیلی و آماده‌سازی و طراحی‌های مربوط به تجهیزات است که سال گذشته این اقدام برای راکتور اصفهان آغاز شد. رویداد دوم آغاز بتن ریزی است که ما اکنون در این مرحله قرار داریم و خدا را شاکریم که طبق برنامه جلو رفتیم.رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: در بخشی از سایت اصفهان، مرکز آموزش و پژوهش هسته‌ای طراحی کردیم که فاز نخست آن امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. الان در اصفهان سه راکتور هسته‌ای داریم و چهارمین آن درحال ساخت است و از این منظر این مرکز می‌تواند یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه محسوب شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مرکز را به عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خود برای توسعه آموزش تایید کرده و ان‌شاءالله بتوانیم از این مرکز برای کمک به دانشگاه‌های کشور و تربیت نیروی انسانی استفاده کنیم.
ارتش و دولت اسرائیل به هیچ قانون و اخلاقی پایبند نیستند
روزنامه عبری زبان هاآرتص باذکر اینکه ارتش و دولت اسرائیل به هیچ قانون و اخلاقی پایبند نیستند، نوشت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند و کودکان باقی مانده شاهد مرگ عزیزانشان هستند، در غزه پدران کودکانشان را دفن می‌کنند و پیکرها از زیر آتش و آوارها بیرون کشیده می‌شوند و هزاران کودک دچار نقص عضو شده و ده‌ها هزار تن نیز دچار جراحت دائمی شده‌اند.

 وطن امروز 
آمریکا می‌خواهد مانع دسترسی ایران به مدیترانه شود
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اقتصاد را از دلایل اقدامات نظامی کشورها دانست و گفت: حضور آمریکا در مرز عراق و سوریه، برای جلوگیری از دسترسی تهران به مدیترانه از طریق بغداد است. این کریدور از طریق افغانستان برای چین هم می‌تواند دسترسی ایجاد کند. محسن رضایی افزود: باید به درک پیشرفت و توسعه ملی رسید و برای نمونه، نیاز امروز، ایجاد کریدورها در کشور است.
شورای وحدت با کسی ائتلاف نمی‌کند
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از انتخاب و معرفی دست‌کم ۷ نفر از زنان در لیست این تشکل سیاسی اصولگرا خبر داد. منوچهر متکی با اعلام این خبر که «با بانوان نامزد نمایندگی در حوزه انتخابیه تهران مصاحبه جهت بررسی و ارزیابی آنها صورت می‌گیرد»، گفت: در حوزه انتخابیه تهران از حدود ۳۰ نفر که متقاضی حمایت شورای وحدت هستند در ۲ گروه ۱۵ نفره روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن دعوت به مصاحبه می‌شود تا پس از بررسی توانمندی‌ها و سوابق و دیدگاه‌های آنها نهایتا افراد مورد نظر در لیست شورای وحدت گنجانده شوند. سخنگوی شورای وحدت افزود: از این میان حداقل ۷ نفر انتخاب و معرفی خواهند شد تا بتوانند ضمن بهره‌مندی از حمایت شورای وحدت و قرارگرفتن در لیست مورد نظر ما فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کنند، همچنین شورای وحدت اصولگرایان اعلام کرده این تشکل سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندیدای مستقل معرفی خواهد کرد. بر اساس آنچه روابط عمومی شورای وحدت اصولگرایان اعلام کرده، با این تصمیم، شورای وحدت قصد ائتلاف با هیچ جریانی را در انتخابات مجلس دوازدهم ندارد.
توصیف دختر امام خمینی از شجاعت رهبر معظم انقلاب
در آستانه ۲۲ بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، حجت‌الاسلام محسن قمی با حضور در منزل زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. زهرا مصطفوی «دختر امام خمینی» در دیدار معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ضمن ابراز همدردی با ملت فلسطین و آرزوی پیروزی مقاومت در نبرد اخیر علیه رژیم اشغالگر قدس گفت: من برای سلامتی و صلابت مقام معظم رهبری دائما دعا می‌کنم. ایشان در مواضع خود نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی مثل امام شجاع و با صلابت هستند. معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری هم در این دیدار با ارائه گزارش و چشم‌اندازی از تحولات اخیر نوار غزه، وضعیت مقاومت و همین‌طور روحیه ملت فلسطین را به رغم جنایات رژیم صهیونیستی بسیار خوب توصیف و پیش‌بینی کرد فارغ از هر رویدادی اعم از آتش‌بس که حاصل شود، مقاومت ملت فلسطین پیروز این میدان است و معنای آن چیزی جز شکست رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

 خراسان 
هیئت نظامی ایران به عربستان سفر کرد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، نوشت: هیئت نظامی ایران به عربستان سفر کرده است و با «فیاض الرویلی» رئیس ستاد مشترک سعودی در حاشیه نمایشگاه دفاعی ریاض دیدار و گفت‌وگو کردند.
ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز
روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز مدعی شده ایران از دو بانک بزرگ این کشور برای دور زدن تحریم‌ها و جابه جایی پول استفاده کرده است.اسناد تراکنش‌های مالی در دو بانک بزرگ انگلیس به نام‌های «لویدز» و «سانتاندر» نشان می‌دهد آن‌ها در طرح فرار از تحریم‌های مورد حمایت ایران که شامل انتقال پول از طریق یک سری نهادهای اصلی دولتی است، مشارکت داشته‌اند.
تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به عین الاسد کذب محض است
دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبرمعظم انقلاب ضمن تکذیب اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد گفت: پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر فرماندهان مقاومت، بر اساس تصمیم مورد اجماع، مقرر شد، عملیات موشکی پرحجم علیه پایگاه عین الاسد که مهم ترین پایگاه آمریکا در عراق به شمار می رود برای دستیابی به حداکثر تخریب به صورت کاملا غافلگیرانه انجام شود.دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: به دلیل روابط نزدیک ایران با عراق و همچنین رعایت ملاحظات همسایگی، نیم ساعت قبل از انجام عملیات، موضوع صرفا به نخست وزیر وقت عراق به صورتی اطلاع رسانی شد که امکان پیش بینی تمهیدات حفاظتی خاص از سوی آمریکا مقدور نباشد.

 مردم سالاری
رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود
امیر دریادار شهرام ایرانی در مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی و آمادگاه شمال کشور در منجیل اظهار داشت: رزمایش دریایی مشترک ایران با روسیه و چین تا پایان سال برگزار می‌شود البته از دیگر کشورها هم دعوت شده است تا در این رزمایش شرکت کنند.دریادار ایرانی مهم‌ترین راهبرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران را در شرایط حاضر حفظ و حراست از منافع و منابع اقتصادی نظام اسلامی‌و مردم دانست و افزود: این رزمایش با هدف تأمین امنیت منطقه و منافع مشترک اجرا می‌شود. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما با همراهی کشتی‌های ایران در دریا، از کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران حراست و برای تأمین امنیت و ایمنی به کشورهایی که نیاز به حمایت دارند کمک می‌کنیم. وی گفت: با پشتیبانی‌های وزارت دفاع و نیروهای مسلح، تا پایان امسال الحاق چند کشتی به ناوگان نیروی دریایی پیش بینی شده است.
تاکید عربستان بر تعمیق روابط با ایران
عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. دو طرف در این دیدار با اشاره به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، بر عزم مقامات عالی‌رتبه دو کشور بر گسترش این روابط بر اساس ظرفیت‌های قابل توجه در این خصوص تاکید کردند. ابراز نگرانی از وضعیت غزه، ضرورت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و چاره‌اندیشی جمعی کشورهای اسلامی‌برای تامین نیازهای مردم غزه از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.

 قدس 
دستاوردهای رژیم صهیونیستی در غزه بسیار محدود است
ژنرال فرانک مکنزی فرمانده پیشین نیروهای مرکزی آمریکا موفقیت رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در غزه را «بسیار محدود» خواند. وی گفت: آن‌ها در ابتدای ورود به غزه اهدافی شامل حذف سطوح سیاسی و فرماندهان نظامی حماس را مطرح کردند اما تاکنون نتوانسته‌اند هیچ کدام از این دو را از بین ببرند. هنگامی که می‌خواهی یک عملیات نظامی را انجام دهی باید دیدگاه واضحی درباره اوضاع نهایی داشته باشی که ارتش اسرائیل فاقد این دیدگاه است.
کاخ سفید: بایدن به نتانیاهو فحاشی نکرده است!
در حالی‌که نشریه پالتیکو گزارش داده جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه خصوصی، با الفاظ رکیک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را خطاب قرار داده و او را «آدم بد لعنتی» خوانده، کاخ سفید منکر این قضیه شده است. براساس برخی تحلیل‌ها در حالی که جنگ اسرائیل در غزه وارد پنجمین ماه خود می‌شود، ظن و بدگمانی بایدن به نتانیاهو رو به افزایش می‌رود.
روسیه سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
روسیه به علت اظهارات غیرواقعی سیمونا هالبرن سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو درباره سیاست خارجی این کشور، وی را احضار کرد. این اقدام در نتیجه اظهارات غیرقابل قبول سفیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. مسکو اعلام کرد هالبرن مواضع سیاست خارجی روسیه را در گفت‌وگو با کامرسانت که یک روزنامه روس‌زبان است، مورد تحریف قرار داده است.

 ابتکار 
جبهه اصلاحات در تهران لیست نمی‌دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: این جبهه امکان ارائه لیست در تهران را ندارد. جواد امام درباره رویکرد انتخاباتی این جبهه اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات در تاریخ ۱۵ بهمن، امکان ارائه لیست در تهران وجود ندارد.وی ادامه داد: جبهه اصلاحات استان‌ها براساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت.
حداقل حقوق بازنشستگان را به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می‌کنیم
مخبر معاون اول رئیس ‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت با جدیت پیگیر متناسب سازی حقوق بازنشستگان است و تا پایان دولت این موضوع حل خواهد شد، گفت: حداقل کف حقوق ماهیانه ۶ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی از نظر دولت قابل قبول نیست و باید مساله حداقل حقوق دریافتی و افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هر چه سریعتر حل شود و به زودی به حداقل حقوق ماهیانه آن‌ها را به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می کنیم که تاکنون نیز در این دولت ارزشمندترین بنگاه های اقتصادی برای پرداخت بدهی های تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده است و اکنون تأمین اجتماعی از یک سازمان بدهکار در ابتدای دولت به یک دستگاه طلبکار تبدیل شده است.

 اطلاعات
تمامی خانوارهای دهک یک تا ۷ از امروز یارانه مضاعف غیرنقدی می‌گیرند
۶۱ میلیون نفر از مردم ایران از امروز به مدت ۳ ماه یارانه مضاعف غیرنقدی می‌گیرند. عسگری معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات طرح «فجرانه» که از امروز در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید، گفت: تاکنون خانواده‌های دهک یک تا ۳ به ازاء هر نفر از اعضای خانوار ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گرفتند و اعضای دهک‌های ۳ تا ۷ هم به ازاء هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند که دولت با هدف کمک به تقویت بنیه غذایی مردم از امروز به آنها یارانه غیرنقدی مضاعفی پرداخت می‌کند.وی گفت: براساس این طرح به ازاء هر نفر از دهک‌های فوق ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم مواد غذایی در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود. به این معنا که چنانچه هر یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های روستایی و ۲۲۰ هزار فروشگاه مشمول این طرح در سراسر کشور مراجعه کنند، می‌توانند از اقلام موجود در سبد خریداری کرده و اعتبار آن را بلافاصله در کارت بانکی سرپرست خانوار دریافت کنند.
بایدن پیشنهاد هدف قراردادن مستشاران سپاه را رد کرد
روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به نگرانی های واشنگتن از گسترش دامنه درگیری ها در منطقه و تشدید تنش ها با تهران پرداخت و به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشت که «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور در جریان حملات تلافی جویانه ارتش آمریکا علیه گروههای مقاومت در سوریه و عراق، از بیم رویارویی مستقیم نظامی با ایران، پیشنهاد مشاوران نظامی خود برای هدف قرار دادن تاسیسات و مستشاران سپاه در منطقه را رد کرده است.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

طلاب نسبت به نظام اسلامی، مسائل داخلی و بین المللی دیدگاه روشنی داشته باشند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در آیین رونمایی از طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) عنوان کرد: طلاب همراه تحصیل علم و کسب کمالات معنوی باید یک نگاه جامع نگر هم داشته باشند و علاوه بر بحث های حوزوی نسبت به نظام اسلامی، مسائل داخلی و بین المللی دیدگاه روشنی داشته باشند و بتوانند با ادبیات دنیا حرفی که نشأت گرفته از سرچشمه جوشان فرهنگ اسلام است، بزنند.رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه طلاب باید از جامعیت نسبی برخوردار باشند، اظهار کرد: گاهی حجاب معاصرت باعث می‌شود نسبت به مسائلی غفلت کنیم اما زمانی که در این راه کاری خوب صورت می‌گیرد نسبت به گذشته‌ای که کمتر توجه شده است صرف نظر می‌کنیم و می‌گوییم کار را پیگیر، استوار و خستگی ناپذیر دنبال کنید تا به نتایج خوبی برسید.

تخریب جامعه مدرسین تخریب سرمایه ارزشمند انقلاب اسلامی است
رسا/ آیت الله خاتمی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را یک نهاد بی بدیل در انقلاب اسلامی دانست و تاکیدکرد: قصه جامعه مدرسین قصه یک سرمایه ارزشمند انقلاب اسلامی است که مورد تکریم حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری بوده و هست. از یادمان نرفته آخرین پیام های حضرت امام و سفارش به طلاب عزیز که از جامعه مدرسین جدا نشوند. عضو خبرگان رهبری با انتقاد از برخی بداخلاقی ها و جوسازی ها علیه جامعه مدرسین در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ابراز داشت: این روزها و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شاهد برخی سخنان ناروا هستیم، من به گویندگان این سخن می گویم اگر به انقلاب و نظام علاقه مند هستید بدانید در این زمان به خصوص تخریب جامعه مدرسین تخریب یک سرمایه ارزشمند انقلاب است.آیت الله خاتمی یادآورشد: به خصوص در این مقطع یاد می کنم از رئیس محترم جامعه مدرسین حضرت آیت الله حسینی بوشهری؛ بنده ایشان را به عنوان عالمی فرهیخته و جانبدار صمیمی نظام و انقلاب اسلامی و ارادتمند حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای می شناسم.وی با تاکید بر این که تعریض به ایشان تعریض نادرستی است، تصریح کرد: من در این مقطع تقویت و تجلیل از ایشان را بر خودم لازم می دانم و از دوستان و طلاب انقلابی می خواهم تحت تاثیر القائات نادرست این و آن نباشند و ان شاءالله خط و صراط مستقیم را گم نکنند.

سرنوشت کشور به انتخابات بستگی دارد
حوزه/ آیت الله مروی بر شرکت حداکثری در انتخابات تاکید کرد و گفت: فاصله بین واقعیت‌های موجود و بایدهایی که در انقلاب اسلامی ترسیم ‌کردیم زیاد است، اما منحرفان داخلی، مانع تراشان خارجی، کم کاری بعضی از مسئولین و عوامل نفوذی در بدنه اجرایی موانعی در مسیر رسیدن به اهداف ایجاد کرده‌اند.عضو جامعه مدرسین با تاکید براینکه توفیقات انقلاب اسلامی فراوان و چشم‌گیر است تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک نعمت الهی است که باید آن را پاس بداریم و یکی از مصادیق مهم پاسداشت این نعمت، شرکت در انتخابات است.وی با توصیه به دولت برای استفاده از کارشناسان قوی، تصریح کرد: مجلس اگر مجلس متدین، متخصص، انقلابی و به دور از مطامع دنیوی باشد، هماهنگی دولت و مجلس، بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف خواهد کرد لذا ضمن توجه به پیشرفت‌ها و آگاهی از کاستی‌ها نمی‌توانیم شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنیم.

هیأت رییسه جدید مجمع عمومی جامعه مدرسین انتخاب شد
اختصاصی/ انتخابات هیأت رییسه جدید مجمع عمومی جامعه مدرسین،برگزارشد.در جریان این انتخابات، حجت الاسلام و المسلمین مهدی سلیمانی تبار اردهالی به عنوان رئیس؛ حجج الاسلام و المسلمین عبدالمجید مقامی و سید صادق محمدی، به ترتیب، به عنوان نایب رئیس اول و دوم؛ حجج الاسلام و المسلمین سید ابراهیم صباغیان و علی محبی اشنی، به ترتیب به عنوان منشی اول و دوم؛ حجت الاسلام و المسلمین محمداسماعیل مشفقی پور به عنوان امین مالی و حجج الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر، علی رحمانی سبزواری و محمد‌محسن حاجی‌حیدری به عنوان عضو عادی هیئت رئیسه، به مدت دو سال، انتخاب شدند.

تصمیمات گروه‌های مقاومت، مستقل است
فارس/ نماینده ایران در سازمان ملل طی سخنرانی در نشست شورای امنیت گفت: «واشنگتن و لندن با مقصر جلوه دادن ایران، تلاش مذبوحانه‌ای برای منحرف کردن توجه از علت وضعیت کنونی منطقه داشتند» ایروانی تنها راه پایان درگیری‌ها در منطقه را مجبور کردن تل‌آویو به توقف نسل‌کشی در غزه دانسته و توضیح داد: «آمریکا در حال بی‌ثبات کردن خاورمیانه و نقض قوانین بین‌المللی است. وی با بیان اینکه تصمیمات گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل است، اظهار داشت: «اگر ایران با هر گونه تهدید حمله یا تجاوز مواجه شود، در استفاده از حقوق خود برای پاسخ قاطع تردید نخواهد کرد».

تلاش‌ها برای سرنگونی نتانیاهو کلید خورده است
تسنیم/ رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بنی گانتز عضو کابینه جنگ اسرائیل که در حال حاضر جزو متحدین بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، تلاش‌هایی را از پشت پرده برای قانع کردن شماری از وزرا و اعضای حزب لیکود جهت دادن رای موافق به استیضاح نتانیاهو انجام می‌دهد و سعی دارد به اعضای کنست بقبولاند که به جای انحلال کنست با برکناری نتانیاهو در شرایط حفظ کنست فعلی به اوضاع اسرائیل سامان دهند.به نوشته این رسانه عبری زبان: این مسئله مدتی است که در پشت صحنه سیاسی به شکل زیر پوستی در حال انجام است و نمایندگان گانتز به ملاقات و گفتگو با شماری از اعضای لیکود رفته و با آنها در این زمینه رایزنی می‌کنند.

یمنی‌ها در دفع حملات هوایی آمریکا و انگلیس ماهر هستند
تسنیم/ شبکه ‌ان‌بی‌سی در گزارشی به نقل از تحلیلگران نظامی نوشت: یمنی‌ها به دلیل مقابله چندین ساله با حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به گروهی ماهر در دفع حملات هوایی جدید آمریکا و انگلیس تبدیل شده‌اند.مطابق این تحلیل، عربستان سعودی پس از آنکه در شکست کامل یمنی‌ها ناکام ماند سال گذشته با برگزاری مذاکرات صلح با گروه انصارالله موافقت کرد.پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی با بیان اینکه مشخص نیست حملات آمریکا بتواند باعث توقف عملیات‌های یمنی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب شود نوشت: این عملیات‌ها تا کنون موجب شده شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی شناورهای خود را به سمت مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تر هدایت کنند.

تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به شمال یمن
باشگاه خبرنگاران/ منابع رسانه‌ای بامداد سه‌شنبه از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به استان صعده واقع در شمال یمن خبر دادند.به گزارش المسیره، آمریکا و انگلیس در سه نوبت شرق شهر صعده را بمباران کردند.جزئیات بیشتری درباره این حمله گزارش نشده است.این در حالی است که آمریکا و انگلیس روز دوشنبه نیز مناطقی در استان الحدیده یمن را بمباران کرده بودند.برپایه این گزارش، در حملات تجاوزکارانه بعد از ظهر دوشنبه آمریکا و انگلیس، چند موضع در منطقه «الکثیب» در الحدیده هدف قرار گرفته است.

نیروهای آمریکایی از ۷ اکتبر تا کنون ۱۶۹ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند
فارس/ یک مقام آمریکایی اعلام کرد که پس از حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضعی در عراق و سوریه، نیرو‌های آمریکایی سه بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «پایگاه فرات در سوریه روزهای شنبه و دوشنبه دو بار مورد حمله قرار گرفتند که این حملات تلفاتی نداشته است».این مقام آمریکایی گفت: «پایگاه نزدیک به میدان نفتی العمر نیز روز یکشنبه با پهپاد مورد حمله قرار گرفت اما تلفاتی در میان نیروهای آمریکایی به همراه نداشت».وی در ادامه گفت: «نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از روز هفت اکتبر تا اکنون ۱۶۹ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *