طلیعه ۱۲۹۵ – ۹۵۰۴۰۳

عملیات آزادسازی فلوجه در حالی با تایید مقامات نظامی عراقی به پایان  رسید که  کارشناسان و تحلیلگران آن را یکی از موفق ترین عملیات ها، از تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون می‌دانند .

این عملیات دستاورد بزرگی در مسیر مبارزه با تروریسم و تکمیل حلقه محاصره شهر «موصل» به عنوان پایگاه اصلی داعش در این کشور است. در حقیقت شهر “فلوجه” یکی از دو پایگاه اصلی داعش در کشور عراق به حساب می‌آمد. موفقیت در این عملیات، ضربه مهلکی بر پیکر داعش در عراق وارد و زمینه آزادسازی موصل را فراهم آورد . به گفته کارشناسان فلوجه همانند سرِ مار برای داعش است که به دلیل نزدیکی به بغداد برای این گروه تروریستی بسیار حیاتی است.

عملیات بزرگ آزاد سازی فلوجه از روز دوشنبه (سوم خردادماه) با دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی آغاز شد و با مشارکت نیروهای امنیتی عراق، عشایر اهل سنت و نیروهای بسیج مردمی یا همان «الحشد الشعبی» انجام شد.

فلوجه دومین شهر بزرگ استان الانبار معروف به شهر مسجدها در ۶۹ کیلومتری غرب بغداد، در ژانویه ۲۰۱۴ میلادی (دی ماه ۹۲)، به طور کامل به اشغال تروریست‌های داعش در آمد. در مورد سقوط این شهر حرف و سخن بسیار است و گفته می‌شود که داعش با همدستی و خیانت برخی عناصر باقی مانده از رژیم بعثی و افراد دارای گرایش‌های تکفیری این شهر را اشغال کرد.

به همین دلیل از اولین روز آغاز عملیات آزادسازی فلوجه رسانه‌های سعودی حمله گسترده‌ای را علیه نیروهای «حشد الشعبی» در عراق به راه انداخته و آنان را به ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز علیه مردم فلوجه که از اهل سنت هستند، متهم کردند. این در حالی است که شمار زیادی از سنی‌ها، ایزدی‌ها، آشوری‌ها و مسیحی‌ها در کنار شیعیان در قالب حشد الشعبی، زیر پرچم عراق با تروریست‌ها در حال جنگند.

در این میان پیام آیت‌الله العظمی سیستانی خطاب به نیروهای عراقی شرکت کننده در عملیات آزادسازی فلوجه مبنی بر لزوم پایبندی به آداب مبارزه و جنگ و ضرورت حفظ جان ساکنان فلوجه و انتشار تصاویری از کمک نیروهای حشدالشعبی به مردم فلوجه و همچنین سخنان هادی العامری فرمانده نیروهای بسیج مردمی مبنی بر این که الحشد الشعبی هرگز وارد فلوجه نخواهد شد و ماموریت ما تنها محاصره تروریست‌ها از چهار طرف و قطع راه‌های کمک رسانی به آنان است، توانست تا حدودی تبلیغات گسترده رسانه‌های سعودی علیه نیروهای حشدالشعبی را خنثی سازد .

واقعیت امر این است که عربستان سعودی که حتی به اذعان رسانه‌ها و اندیشمندان غربی خاستگاه اصلی داعش است اینک که پس از سالها تلاش و هزینه‌های بی رویه جهت ایجاد گروه‌هایی مانند القاعده و داعش در آستانه شکست قرار گرفته و زحمات چندین ساله خود و مبلغان وهابیت در سراسر جهان را بر باد رفته می‌بیند چاره‌ای جز بیان اینگونه سخنان ندارد.

از سوی دیگر مادامی که غربی‌ها به تروریسم نگاهی دوگانه داشته و آن را به خوب و بد تقسیم کرده و از عربستان بعنوان آبشخور اصلی تفکر وهابیت و به تعبیر رسانه‌های خودشان مادر داعش، دست برندارند بعید است بتوان به ریشه کنی کامل تروریست‌هایی که فقط به دنبال بدنام کردن اسلام هستند امید داشت. (خ-۱۲۹۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *