خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
آمریکا با هدف قرار دادن حشدالشعبی با آتش بازی کرد و این تجاوز بی‌پاسخ نخواهد ماند
مراسم تشییع پیکرهای شهدای تجاوز اخیر آمریکا به‌ غرب‌ عراق، دیروز باحضورگسترده مردم عراق ونیروهای سازمان حشدالشعبی و برخی مقامات سیاسی این کشور از جمله وزیر بهداشت و رئیس سازمان حشدالشعبی برگزار شد. رئیس سازمان حشدالشعبی، فالح الفیاض با حضور در مراسم بزرگداشت و تشییع پیکرهای شهدای منطقه «القائم» و عکاشات تصریح کرد: آمریکا با هدف قرار دادن حشدالشعبی با آتش بازی کرد و این تجاوز بی‌پاسخ نخواهد ماند. آمریکا در این تجاوز مستقیما نیروهای حشدالشعبی را هدف قرار داد. وی افزود: خون نیروهای حشدالشعبی نشان‌دهنده جایگاه و منزلت عراق است، اجازه نخواهیم داد که این خون‌ها ارزان شمرده شود. حشدالشعبی مایه افتخار نیروهای مسلح و همه عراقی‌ها ‌است. کشور ما باید از حضور بیگانگان پاک شود. دولت عراق، ظهر شنبه اعلام کرده بود که در حمله بامداد شنبه آمریکا، منطقه‌های عکاشات و القائم درغرب این کشور و چند نقطه غیرنظامی در مجاورت این مناطق، توسط جنگنده‌های آمریکایی هدف قرارگرفت وطی آن۱۶نفر ازجمله چند غیرنظامی شهید و ۲۵ نفر دیگر مجروح شدند و به برخی ساختمان‌های مسکونی و اموال شخصی مردم خسارت وارد شد.

 همشهری
آمار جدید از تأیید صلاحیت‌ها
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان از تأیید صلاحیت بیش ‌از ۷۵۰ نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس خبر داد و اعلام کرد: تاکنون بیش ‌از ۱۴هزارو۲۰۰ داوطلب انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند.
شبیه‌سازی برگزاری انتخابات در ۳ مرحله
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از برگزاری ۳مرحله مانور فناوری انتخابات با رویکرد نظارت بر برگزاری و دستگاه‌های احراز هویت خبرداد. وی اضافه‌کرد: در این مانورها، به‌منظور شبیه‌سازی شعبه، رأی‌گیری انجام می‌شود که در آن دستگاه احراز هویت روشن می‌شود و رأی‌دهنده صوری رأی می‌دهد، سپس سیگنال شعبه، کارآمدی دستگاه و پاسخگویی سامانه را کنترل می‌کند.
رها کردن تجهیزات نظامی حین عقب‌نشینی
سربازان ارتش رژیم‌صهیونیستی پس از عقب‌نشینی از پایگاه‌هایشان در نوار غزه، مقادیر زیادی سلاح و مهمات را پشت سر خود رها کردند. عکس‌های منتشر شده خیابان‌ها، راه‌ها و خانه‌های ویران شده غزه را ثبت کرده اما تصاویر دیگری از سلاح و مهمات رها شده ازجمله گلوله‌هایی که سربازان رژیم اشغالگر آنها را پشت سرشان جا گذاشتند نیز منتشر شده است.
اذعان به پایداری مقاومت در خان‌یونس
عاموس هارل، تحلیلگر روزنامه عبری‌زبان هاآرتص درباره وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی در غزه گفته ارتش اسرائیل نتوانسته مقاومت حماس در منطقه خان‌یونس را در هم بشکند. اواذعان کرده صهیونیست‌ها پس از ۴‌ماه جنگ علیه غزه، هنوز هیچ دستاورد نظامی‌ای نداشته و نتوانسته‌اند مقاومت فلسطین را از بین ببرند. علاوه بر این تل‌آویو نتوانسته هیچ‌کدام از اسرای صهیونیست را از طریق نظامی آزاد کند و به مذاکره برای آزادسازی اسرای خود روی آورده است.

 کیهان
وضعیت و جایگاه علمی کشور قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست
رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت تجلیل و تکریم از افتخارآفرینی‌های نخبگان کشور گفت: نه شما نخبگان و نه ما در دولت نباید به همین مقدار افتخارآفرینی اکتفا کنیم و باید به فکر حفظ و ارتقای این روند باشیم؛ شما باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل جامعه و کشور،‌ نقشی مؤثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنید. آیت‌الله رئیسی، در مراسم تجلیل از «مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان» با سپاسگزاری از افتخارآفرینی جوانان المپیادی کشور و نیز قدردانی از زحمات والدین، معلمان، مربیان و مدیران آنها تصریح کرد: مراسم امروز هم برای قدردانی از مدال‌آوران المپیادهای علمی و هم به مناسبت احیای باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شده است. وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشجو، اعضای هیئت‌های علمی و مقالات علمی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب با پیش از آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از انقلاب ایران حتی یک مجله علمی بین‌المللی نداشت، امروز تعداد مجلات علمی بین‌المللی کشور به ۳۰۰ نشریه بالغ می‌شود و ارتقای قابل توجه رتبه علمی کشور نشانه توجه انقلاب و نظام اسلامی به علم، عالم، علم‌آموزی و معرفت‌افزایی و به‌کارگیری این علم و دانش است.
در این مراسم همچنین با حضور رئیس‌جمهور از ۲۸ نفر از مدال‌آوران رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای علمی بین‌المللی در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم و اخترفیزیک تجلیل شد.
انصارالله: به حملات علیه اسرائیل و متحدانش ادامه می‌دهیم
درپی تجاوزات جدید آمریکا و انگلیس به صنعا و دیگر استان‌های یمن اعضای انصارالله واکنش نشان دادند و تأکید کردند که موضع یمن تغییر نکرده است و به حملات علیه اهداف اسرائیل و متحدانش ادامه خواهند داد. «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن، گفت هواپیماهای متجاوز آمریکایی- انگلیسی طی ساعات گذشته ۴۸ حمله در یمن انجام دادند. او از ۱۳ حمله به أمانهًْ‌العاصمهًْ و استان الصنعا پایتخت یمن، ۹ حمله به استان الحدیده، ۱۱ حمله به استان تعز، ۷ حمله به استان البیضاء، ۷ حمله به استان الحجه و یک حمله به استان صعده خبر داد. سرتیپ یحیی سریع افزود: «این حملات ما را از موضع حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه منصرف نخواهد کرد و بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.» وی گفت: «حملات، ما را از مواضع اخلاقی، مذهبی و انسانی‌مان در قبال مردم غزه باز نخواهد داشت.»
همچنین «علی القحوم»، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن نوشت: «اکنون حملات هوائی و تهاجم آمریکایی- انگلیسی به صنعا و سایر استان‌های یمن در تجاوزی مستمر است که متوقف نمی‌شود. این یک جنگ علنی است و آنها باید حملات و پاسخ‌های یمن را تحمل کنند، این پاسخ‌ها وجود دارند، بودند و خواهند بود و تأخیر ندارند و دست ماشه را گرفته است و بانک هدف به سرعت و بدون معطلی اجرا می‌شود.» القحوم افزود: «یمن دست بالا را دارد و از قابلیت‌ها و صنایع دفاعی پیشرفته‌ای برخوردار است که این کشور را قادر می‌سازد از حاکمیت و استقلال کشور دفاع و از یمن حفاظت کند.
نرخ میل به مشارکت در انتخابات، صعودی است
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در دو ماه گذشته در نظرسنجی‌هایی که داشتیم مشخص شد میل مردم نسبت به مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند سیر صعودی داشته است. شاهچراغی در نخستین رویداد ملی به توان مردم نهادها که در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: تاکنون تقریباً ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در کشور ایجاد شده و ۸۰۰ هزار نفر در شعبات برای دریافت رأی مردم حضور خواهند داشت که این تعداد به جز نیروی انتظامی است

 ایران
جلسه دادخواهی شهدای حمله امریکا به ناوشکن‌های ایرانی
جلسه دادخواهی خانواده شهدای حمله به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن، در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده دیروز برگزار شد. قاضی حسین‌زاده گفت: در این پرونده ۹۸نفر شامل ۴۵ خانواده شهید از ناوسهند، ۷خانواده شهید از ناو سبلان و ۲۲نفر از مجروحین حادثه حمله تروریستی امریکا دادخواهی کردند. دادگاه حقوقی تهران خود را صالح به رسیدگی به این دعوا می‌داند، مستند به قانون صلاحیت محاکم جمهوری اسلامی، هر کس از اتباع ایرانی به هر طریقی از باب اقدامات دول معاند متضرر شود، حق دادخواهی در محاکم ایران را دارد. قانون اقدام متقابل به دادگاه تهران حقی می‌دهد که نسبت به استماع چنین دعوایی رسیدگی و پذیرش دادخواهی را داشته باشد.

 وطن امروز
لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس ارسال شد
رئیس‌جمهور لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی را برای بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی به صورت عادی به رئیس قوه مقننه ارسال کرد. در مقدمه توجیهی این لایحه لزوم ساماندهی پهپادهای غیرنظامی با توجه به نیاز روزافزون به آنها در صنعت، کشاورزی، خدمات و علم و فناوری با توجه به امکان استفاده دوگانه از این وسایل پرنده گوشزد شده است. برخی مواد این لایحه به این شرح است:
– پهپادهای غیرنظامی در مواردی چون تصویربرداری، امداد و نجات، راه و شهرسازی، محیط زیست، پست و ارتباطات، اکتشاف معادن، کنترل خطوط آب، گاز، برق و راه آهن، مدیریت بحران و بلایای طبیعی و… استفاده می‌شود.
– حداکثر ارتفاع پهپادهای غیرنظامی ۵۰۰ متر از سطح زمین است.
– واردات پهپاد غیرنظامی و قطعات آن ممنوع است مگر در مواردی که مشابه داخلی نداشته و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای انتقال فناوری انواع خارجی این وسیله پرنده باشد.
– پرواز پهپادهای غیرنظامی بدون اخذ مجوزهای مربوط ممنوع بوده و علاوه بر توقیف وسیله پروازی با مالک آن نیز برخورد می‌شود.
مشارکت در انتخابات شرط ضروری یک جامعه قوی است
وزیر کشور گفت: مشارکت شرط ضروری یک جامعه قوی است که همه ظرفیت‌ها را بشناسد، استعدادیابی کند و متناسب با هر ظرفیتی وارد موضوعی شود که جامعه نیاز دارد. وحیدی در همایش منتخبان تشکل‌های مردم‌نهاد در شوراهای توسعه و حمایت سراسر کشور با بیان اینکه مسؤولیت تشکل‌های مردم‌نهاد برای حرکت مردمی در جهت منافع جامعه سنگین است، خاطرنشان کرد: تشکل باید برای یک هدف متعالی باشد. وزارت کشور به حرکت درآوردن این دریای بزرگ مردمی در فعالیت اجتماعی از مسیر تشکل‌های مردم‌نهاد را از وظایف خود می‌داند. وزیر کشور فعالیت تشکل‌های مردمی را آنگاه سیاسی دانست که در قالب حمایت از یک جریان خاص وارد عمل شوند و گفت: فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد، یک فعالیت اجتماعی است و تشویق مردم برای حضور در انتخابات به عنوان مهم‌ترین واقعه کشور برای تعیین سرنوشت هم یک کار اجتماعی محسوب می‌شود.

 جوان
شهید علیدادی در کنار یاران شهیدش آرام گرفت
آیین وداع و تشییع پیکر مطهر شهید راه قدس سعید علیدادی مستشار نظامی سپاه درسوریه روز گذشته با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این مراسم باشکوه، پیکر شهید علیدادی از مقابل منزل این شهید در شهرک مسعودیه تهران با حضور اقشار مختلف مردم برگزار و سپس برای خاکسپاری در قطعه ۵۰ گلزار شهدا به بهشت زهرا تهران منتقل شد و در نزدیکی مزار شهید آرمان علی وردی به خاک سپرده شد. شهید سعید علیدادی از مستشاران نظامی سپاه پاسداران در سوریه در حمله بامداد جمعه – ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ – جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حومه شهر دمشق به شهادت رسید.

 خراسان
به زودی لیست سی نفره‌ای را به مردم معرفی می کنیم
حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: باید به زودی لیست سی نفره‌ای را به مردم معرفی کنیم و در گام اول هم بر حسب تخصص داوطلبان را تفکیک می‌کنیم؛ ۱۴ کانون تخصصی انقلاب در این زمینه تشکیل شده و در این زمینه مصاحبه‌ها با داوطلبان را از فردا شروع می‌کنیم؛ اگرچه ملاحظاتی در لیست نهایی وجود دارد. رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب بیان کرد: تهران ۳۰نفر نماینده می‌خواهد و امروز بیش از ۲هزار نفر برای شهر تهران داوطلب مجلس شدند یعنی به ازای هر کرسی نمایندگی تهران بین ۷۰تا ۸۰نفر ثبت نام کردند.
برای اعلام لیست منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم
محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت برای اعلام لیست منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان برای ۱۹ بهمن است، هنوز وضعیت صلاحیت برخی کاندیداها مانند غلامعلی جعفرزاده مشخص نشده و برای اعلام سرلیست یا اعلام لیست باید صبر کرد، ولی بسیار امیدواریم شورای نگهبان و نهادهای ذیربط فرایند پیشین را اصلاح کنند تا همه جریانات در انتخابات شرکت کنند.
ویزای ایران برای گردشگران قطری لغو شد
ویزای ورود به ایران برای گردشگران قطری لغو شد. لغو یک طرفه ویزا برای شهروندان قطری گامی مهم در راستای توسعه روابط همکاری و رشد گردشگری برای تامین منافع ملی دو کشور است.
۷۵ درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: متأسفانه به‎رغم هشدارهای بسیار، فرار مالیاتی پزشکان ادامه دارد و گزارش‌های آن توسط سامانه گزارشگری تخلفات یا سامانه سوت زنی به اطلاع سازمان امور مالیاتی می‌رسد که ۷۵ درصد کل گزارش‌ها از تخلفات مربوط به پزشکان بوده است. مهدی موحد بکنظر ادامه داد: سامانه سوت‎زنی در درگاه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و افراد می‌توانند پزشکان یا مشاغلی را که از دستگاه کارت خوان استفاده نمی‌کنند به صورت ناشناس گزارش دهند. استفاده از کارت خوان برای پزشکان از سال ۸۹ الزامی شد و پزشکان موظف به نصب دستگاه کارت خوان شدند تا درآمدشان شفاف شود و مانند کارگران و کارمندان مالیات دهند.

 مردم سالاری
انتقاد ایران از حملات آمریکا و بریتانیا علیه یمن
«کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه حملات هوایی و موشکی آمریکا و انگلیس به شهرها و مناطق مختلفی در یمن را به شدت محکوم کرد.
کنعانی این حملات را نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض فاحش حقوق بین الملل توسط آمریکا و انگلیس دانست و افزود: تداوم اینگونه اقدامات خودسرانه، یک ماجراجویی آشکار و تهدیدی نگران کننده برای صلح و امنیت بین‌المللی است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و انگلیس در حمله نظامی به کشورهای منطقه ادامه سیاست و رویکرد اشتباه این دو کشور در استفاده از رویکرد نظامی‌گری برای پیشبرد اهداف نامشروع آنان در منطقه بوده و تعارض کاملا آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می‌گویند خواستار گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیستند.
نگرانی عمان درباره تشدید تنش‌های خاورمیانه
وزیر خارجه سلطان نشین عمان حملات آمریکا به عراق و سوریه را تهدیدی برای ثبات منطقه توصیف کرد و گفت که این حملات باعث بغرنج تر شدن چالش‌های کنونی خواهد شد. «بدر بن حمد البوسعیدی» با اشاره به حملات آمریکا به عراق و سوریه افزود: حملات آمریکا به مراکزی در عراق و سوریه بی فایده و تهدیدکننده ثبات منطقه است.وی تاکید کرد: این قبیل حملات تلاش‌ها برای یافتن راهکار ریشه ای چالش‌های کنونی منطقه از جمله خشونت و افراط گرایی را بغرنج‌تر می‌کند. وزیر خارجه عمان همچنین با ابراز نگرانی عمیق از تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، تنها راه خروج از این اوضاع را به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین و خروج اشغالگران صهیونیست از این منطقه دانست.
تعویق سفر هیات حماس به قاهره
منابع مصری و فلسطینی از تعویق سفر برنامه‌ریزی شده هیئت جنبش حماس به قاهره برای بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی نشست پاریس خبر دادند.این منابع اعلام کردند، سفر هیئت حماس به قاهره که قرار بود دیروز (یکشنبه) به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش انجام شود، به درخواست خود حماس به تعویق افتاد. یکی از رهبران جنبش حماس در این باره به روزنامه «العربی الجدید» گفت: به تعویق انداختن این سفر به دلیل چند روز رایزنی بیشتر با دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه در خصوص سناریوی پیشنهادی نشست پاریس برای آتش‌بس و تبادل اسرا صورت گرفت؛ طرحی که پس از نشست اخیر پاریس به جنبش حماس تحویل داده شد.وی افزود: از زمانی که جنبش حماس طرح پیشنهادی در نشست پاریس را دریافت کرد، رایزنی‌های گسترده‌ای در این زمینه در سطح رهبری سیاسی و نظامی جنبش انجام شد. این مقام حماس در خصوص آنچه درباره اختلاف‌نظر میان رهبران سیاسی و نظامی حماس و یا میان حماس و سایر شرکای مقاومت شایعه شده است، تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد و طرف‌های صهیونیست پشت این شایعات هستند.
وی تاکید کرد که توافق کامل، چه میان سطوح سیاسی و نظامی حماس و چه میان حماس و دیگر گروه‌های مقاومت وجود دارد و میدان نبرد شاهد هماهنگی کامل میان تمامی جناح‌های مسلح این گروه‌هاست و رهبران گروه‌های مقاومت اعتماد کامل به مدیریت صحنه توسط حماس با میانجی‌ها دارند.

 قدس
سیاست ما قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز است
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: سیاست این بانک ایجاد شرایط برای قابل پیش‌بینی شدن نرخ ارز است. محمدرضا فرزین با بیان اینکه از ابتدای سال جاری سیاست بانک مرکزی بر سیاست تثبیت متمرکز بوده است، گفت: بر این اساس تلاش بر این بوده شاخص‌های اقتصادی کلان را به ثبات برسانیم تا تجار و بازرگانان با نوسان‌ها روبه‌رو نشوند؛ چراکه معتقدم ثبات، زمینه‌ساز امنیت اقتصادی است.
طرح خطرناک رژیم صهیونیستی در رفح
عبدالباری عطوان، تحلیلگر جهان عرب با اشاره به گسترش عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در جنوبی‌ترین منطقه باریکه غزه و هم‌مرز مصر، نوشت: هدف از کشتارها در شهر رفح که در آن بیش از یک میلیون غیرنظامی وجود دارد، مجبور کردن مردم به ترک غزه و رفتن به سیناست. رژیم صهیونیستی خواستار محو ملت فلسطین از صحنه با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی است.
۵۰درصد آمریکایی‌ها موافق تشکیل دولت فلسطینی
تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «یوکو» نشان می‌دهد ۵۰درصد شهروندان بزرگسال آمریکایی معتقدند فلسطین باید دولت مستقل خودش را داشته باشد و تنها ۱۴ درصد از رأی‌دهندگان با ایده دولت مستقل فلسطینی مخالف‌اند. این نظرسنجی سه ماه پس از عملیات «طوفان الاقصی» و در روزهای ۲۸ تا ۳۰ ماه ژانویه انجام شده که با استقبال زیادی مواجه شد.

 اعتماد
قالیباف قانون اصلاح تسهیل تکالیف مودیان را ابلاغ کرد
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، «قانون اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» را برای اجرا ابلاغ کرد.
احتمال ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان
محمدصادق جوادی حصار درباره جلسات برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدال و توسعه و حامیان لاریجانی، اظهار کرد: این جلسات برای بررسی شرایط سیاسی کشور برگزار می‌شود. این جلسات با حضور حزب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه و افراد نزدیک به علی لاریجانی برگزار می‌شود. سخنگوی حزب اعتمادملی ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم لیست بدهیم، ممکن است یک لیست با حضور ۱۰ یا ۱۵ نفر در تهران ارائه کنیم ولی خیلی بعید است که در شرایط فعلی بتوانیم لیست کامل بدهیم؛ زیرا کاندیدای نام آشنا و رای‌آور خیلی کم داریم. ممکن است افراد فرهیخته‌ای باشند که تاییدصلاحیت شده باشند ولی آن‌ها تمایلی برای حضور در لیست نداشته باشند و احزاب هم با آن‌ها ارتباط نگرفته باشند. تصور می‌کنم دست‌مان خیلی برای ارائه لیست قوی و رقابتی باز نیست و بعید است که بتوانیم لیست کامل در تهران ارائه کنیم.

 اطلاعات
طعنه مفتی عمان به کشورهای عربی
مفتی عمان با تمسخر کمک کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی، تأکید کرد ملت مظلوم و مبارز فلسطین از گرسنگی در رنج هستند ولی خویشاوندان آنان(کشورهای عربی)، به دشمن (اسرائیل) کمک می‌کنند. «شیخ احمد بن حمد الخلیلی» در پیامی شدیداللحن خطاب به کشورهای عربی و اسلامی که هیچ کاری برای شکست محاصره غزه انجام نمی‌دهند، از کمک برخی از این کشورها به رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد.الخلیلی که به مواضع حمایتی از فلسطین مشهور است، گفت: وضعیت در فلسطین اشغالی وخیم شده و ظلم هم به بیشترین میزان خود رسیده است. وی با بیان اینکه کامیونهای حامل کمک کشورهای عربی در حال کمک به رژیم صهیونیستی هستند، خاطرنشان کرد: پیرمردان، زنان و یتیمان فلسطین، چیزی برای خوردن ندارند و نمی‌توانند در این سرمای شدید، جسم عریان خود را بپوشانند؛ برادری اسلامی، غرور عربی و کمک انسانی شما کجا رفته است؟

 شهروند
دولت هزینه تحصیل دانش‌آموزان نخبه در دهک ۱ تا ۴ را می‌دهد
آیین تقدیر از مدال‌آوران المپیادی و احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان بعد از ۱۳ سال تعطیلی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: «تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سمپاد در اختیار دو دهک ۹ و ۱۰ بود اما امسال سهم دانش‌آموزان دهک ۱ تا ۴ از مدارس سمپاد ۴۵ درصد افزایش یافت. هدیه رئیس‌جمهور به دانش‌آموزان مستعد این دهک‌ها، پرداخت همه هزینه‌های آنها درصورت راهیابی به مدارس سمپاد توسط دولت است و مصوبه این موضوع به دولت ابلاغ شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات از راه‌های حفظ و حراست از انقلاب اسلامی است
پایگاه اطلاع رسانی آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی/ آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد قم عنوان داشتند:یکی از نعمت‌های الهی نعمت استقلال و آزادی است که در این انقلاب شکوهمند اسلامی که در آستانه سالگرد پیروزی آن می‌باشیم بعنوان یک شعار محوری بود. آزادی از استبداد و ظلم و ستم، آزادی از اسارت مستکبران و استقلال از شرق و غرب که البته‌ برای به ثمر رسیدن این هدف خون هزاران انسان بی‌گناه به زمین ریخته شد و افراد فراوانی رنج زندان و شکنجه و تبعید را کشیدند.بر این اساس برای حفظ و حراست از آن، همه مسئولیت داریم و مردم و مسئولان بدانند اگر به وظیفه خود در مقابل این نعمت خداوند متعال عمل نکنند باید پاسخگو باشند. ایشان تاکید کردند:حضور در صحنه‌های انقلاب و راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات یکی از راه‌های حفظ و حراست است. امروز که این جلسه در شهر قم و در مرکز حوزه‌ علمیه در حال برگزاری است باید به این نکات توجه کرد، این حوزه و این شهر محل شروع انقلاب بوده و امروز نیز باید در نگهداری از آن کوشا باشد و اجازه ندهند بعضی از افراد به بهانه‌های مختلف این نظام را تخریب نمایند و به جای نقد عالمانه و پیشنهاد در مسیر اصلاح نواقص دست به تضعیف اصل نظام اسلامی بزنند.

بایدن خواستار تصویب فوری کمک‌ها به اوکراین و رژیم صهیونیستی شد
فارس/ سناتورهای آمریکایی بامداد دوشنبه جزئیات طرح بودجه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت ملی این کشور شامل کمک‌های نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی را منتشر کردند.طبق گزارش‌ها، این طرح که به‌عنوان بودجه اصلی برای مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا رونمایی شده، شامل کمک‌های جدید به اوکراین برای جنگ با روسیه و بسته نظامی ۱۴ میلیارد دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی نیز است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به رونمایی از این طرح، از مجلس سنا خواست که هرچه سریعتر این طرح را تصویب کنند تا اوکراین و رژیم صهیونیستی «بتوانند از خود دفاع کنند».بایدن در این‌باره مدعی شد: «این توافق، کشور ما را ایمن‌تر می‌کند، مرزهای ما را امن‌تر می‌کند، با مردم منصفانه و انسانی رفتار می‌کند و در عین حال مهاجرت قانونی را مطابق با ارزش‌های ما به عنوان یک ملت حفظ می‌کند».

ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت است
ایرنا/ معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به نخستین حضور ایران به عنوان عضو در نشست گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در مسکو و مباحث مطرح در این نشست گفت: موضوع ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت خواهد بود.مهدی صفری در پایان این نشست سه روزه در مسکو افزود: با این وجود، همکاری کشورهای عضو گروه بریکس بر پایه مبادله ارزهای محلی در چارچوب همکاری بانک‌های مرکزی و وزارتخانه‌های دارایی و بانک توسعه بریکس امکان‌پذیر است و با هدف حذف دلار در مبادلات تجاری،‌ فعالیت‌ها دنبال خواهد شد.

حمله به نیروهای پلیس پاکستان ۱۰ کشته برجای گذاشت
ایرنا / مقامات امنیتی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان اعلام کردند که در حمله تروریستی به مرکز نیروهای پلیس در حوالی منطقه «داربن» واقع در شهر «دیره اسماعیل خان» در ایالت خیبرپختونخوا ۱۰ نفر از نیروهای پلیس کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. این حمله مرگبار تنها چهار روز مانده به انتخابات عمومی پاکستان صورت می‌گیرد درحالی ‌که حوادث تروریستی طی هفته‌های اخیر با افزایش چشمگیری در این کشور به ویژه ایالات خیبرپختونخوا و بلوچستان همراه بوده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله امروز به نیروهای پلیس پاکستان را برعهده نگرفته است در عین حال گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان طی ماه‌های اخیر مسوولیت بسیاری از حملات مسلحانه و بمب‌گذاری انتحاری در ایالت خیبرپختونخوا را برعهده گرفته است.

۲ هزار صهیونیست در حمله های حزب‌الله لبنان کشته یا زخمی شده‌اند
مهر/ رسانه‌های جنگی مقاومت اسلامی لبنان گزارشی جامع از فعالیت‌های ۱۲۰ روزه حزب‌الله لبنان در جنگ غزه ضد رژیم صهیونیستی منتشر و اعلام کردند که حزب‌الله در این مدت ۹۶۱ عملیات نظامی انجام داده است. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، متوسط عملیات مقاومت ضد رژیم صهیونیستی در روز ۸ عملیات بوده و بیشترین عملیات در یک روز به عدد ۲۶ مورد رسیده است، در حالی که کمترین عملیات در یک روز دو مورد گزارش شده است.این گزارش در ادامه به اهداف صهیونیستی عملیات‌های مذکور اشاره و تاکید کرد که حزب‌الله لبنان ۲۲ شهرک صهیونیست نشین را ۷۲ مرتبه و ۴۵ موقعیت مرزی را حدود ۶۷۰ بار و ۱۹ منطقه دور از مرز را حدود ۶۱ بار و ۵۳ منطقه مرزی را حدود ۱۲۲ بار موشک باران کرده است. مقاومت اسلامی لبنان در این مدت بیش از ۵۰۰ مرکز و ۱۷۸ سنگر و موقعیت نظامی و ۲۶ مرکز فرماندهی را هدف قرار داده است. طی چهار ماه گذشته همچنین ۳۱۶ نقطه موضع‌گیری افراد مختلف و ۲۳۷ تجهیزات فنی و ۲۵ دیوار مرزی و صنایع نظامی اسراییل به علاوه ۱۴ توپخانه و ۵ پهپاد و هواپیمای صهیونیستی و ۲ سامانه موشکی گنبد آهنین تخریب شده است. این گزارش به تلفات انسانی عملیات حزب الله لبنان در میان صهیونیست‌ها نیز اشاره و تاکید کرد که در این عملیات‌ها بالغ بر ۲۰۰۰ اسراییلی کشته یا زخمی شده‌اند.

مخالفت رییس مجلس نمایندگان آمریکا با طرح کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و امنیت مرزها
مهر/ «مایک جانسون» رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که با طرح سنا برای کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و امنیت مرزها مخالفت می‌کند. وی با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که با پیش نویس قانونی را که یک شنبه از سوی سنا درباره مهاجرت و امنیت مرزها و کمک به اوکراین ارائه شد، رد می‌کند. جانسون دراین‌باره نوشت: «این قانون از آن چه که ما انتظار داشتیم بدتر است و از پایان دادن به فاجعه در مرز که توسط جو بایدن رییس جمهور ایجاد شده است، بسیار فاصله دارد.» وی همچنین تأکید کرد که این طرح در بدو ورود به مجلس نمایندگان رد خواهد شد.

دولت بایدن سیاستی در قبال ایران ندارد
ایسنا/ رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با ادعای نقش داشتن ایران در حملات نیروهای مقاومت منطقه علیه مواضع و نظامیان آمریکایی، گفت که دولت بایدن سیاستی برای بازدارندگی در قبال ایران ندارد. «مایک ترنر» با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت که دولت بایدن در اهداف و خواسته‌های خود در رابطه با حملات اخیر در خاورمیانه سردرگم است. او افزود: دولت باید دو کار انجام دهد؛ یکی این که برنامه‌ای جدی در رابطه با ایران و مقابله با ایران در این منطقه داشته باشد و دیگری این که توانمندی‌ آن‌ها را به منظور متوقف شدن این حملات کاهش دهد. ما نمی‌توانیم همیشه نقش دفاعی داشته باشیم. این قانون‌گذار آمریکایی همچنین گفت: سامانه‌های ما برای حفاظت از نظامیان‌مان و کشتی‌های‌مان نمی‌توانند با موفقیت ۱۰۰ درصدی به این حملات پاسخ دهند.

گزارش رای الیوم از نقش قطر میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی
ایرنا/ روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به روند مربوط به تحرکات آتش بس در غزه آورده است: یک منبع آگاه وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد که قطر با احتیاط زیاد در زمینه میانجی‌گری خود عمل می‌کند.این رسانه نوشت: به نظر می‌رسد که گروههای مقاومت فلسطین از نقش قطری‌ها راضی تر هستند و اینکه قطری ها صبر بیشتری در مقایسه با مصری‌ها دارند. قطر به اطلاع رهبران گروههای مقاومت فلسطینی رسانده‌ که به وظیفه خود در زمینه میانجی گری عمل می‌کند و این وظیفه مبتنی بر فشار به هیچ طرفی نیست؛ اما در مقابل مصری‌ها میل به فشار و تهدید تلویحی به دست برداشتن از میانجی گری دارند و این مساله چندین بار رخ داده است. رای الیوم درباره تاخیر در واکنش گروه‌های مقاومت نیز دلیل آنرا به طور عمده تضمین درباره آتش بس کامل یا عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *