خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر پیرامون آخرین وضعیت غزه
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و سامح الشکری، وزیر خارجه مصر، در یک تماس تلفنی در‌خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه با تمرکز بر جنگ غزه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. دو وزیر در این گفت‌وگو، تحولات اخیر در روابط دوجانبه از‌جمله مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور در ریاض و تماس تلفنی اخیر ایشان را مورد توجه قرار دادند و برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده توافق کردند. امیرعبداللهیان و سامح الشکری در این تماس چگونگی پیگیری توافقات رؤسای‌جمهور مصر و ایران را مورد توجه قرار دادند. وزیر خارجه کشورمان در بخشی از این گفت‌و‌گو، با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا و نگرانی نسبت به تداوم رویکرد تنش‌آفرین برخی کنشگران فرامنطقه‌ای، ریشه بحران را در ادامه جنگ علیه غزه، اشغالگری و جنایات رژیم‌صهیونیستی برشمرد و افزود: ایران به‌دنبال گسترش جنگ نیست، زیرا ما جنگ را راه‌حل بحران‌های فزاینده در منطقه نمی‌دانیم. امیر عبداللهیان افزود: همه کشورها باید بر توقف فوری جنگ و جنایات علیه غزه و بر راهکار سیاسی برای حل بحران در غزه و کرانه باختری تمرکز کنند. وزیر خارجه کشورمان با تشکر از تلاش‌های دولت مصر در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، از آمادگی ایران برای ارسال اقلام ضروری مورد نیاز مردم مظلوم فلسطین با مساعدت و هماهنگی دولت مصر و سازمان ملل متحد خبر داد.
از پروژه مسکن عقب نیستیم
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفت: دو میلیون و۴۰هزار واحد نهضت ملی مسکن درکشور درحال ساخت است و هدف‌گذاری دولت در بخش مسکن اجرایی می‌شود. در اغلب استان‌ها پروژه‌نهضت ملی مسکن در حال اجراست و پروژه‌های تمام‌شده به مردم تحویل خواهد شد و در این بخش عقب‌ماندگی نداریم.
هشدار به گرانفروشان بلیت هواپیما
محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایرلاین‌هایی که سقف نرخ‌های ابلاغ‌شده ازسوی سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نکنند با برخورد قانونی مواجه می‌شوند. با آن دسته ازافراد سودجو یا پلتفرم‌هایی هم که با توجه به شرایط موجود در حال سوءاستفاده هستند، برخورد شدیدتری می‌شود.

 همشهری
شبکه جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور جهان شناسایی شدند
وزارت اطلاعات ایران با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی ده‌ها جاسوس و عناصر تروریست وابسته به رژیم‌صهیونیستی در ۲۸ کشور و در ۳ قاره‌ آسیا، آفریقا و اروپا خبر داد. در این اطلاعیه با اشاره به انجام بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی علیه سازمان‌های جاسوسی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس، تأکید شده‌است که مجموعه‌ بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای از اطلاعات آن سرویس‌ها به‌دست آمده و بلافاصله بررسی و بهره‌برداری از آنها آغاز شده‌است. وزارت اطلاعات همچنین عنوان کرد که سلسله عملیات متهورانه‌ سربازان گمنام امام زمان در قالب مجموعه کنش‌های اطلاعاتی – ضداطلاعاتی، آفندی – پدافندی و بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع جمع‌آوری اطلاعات، منجر به حصول اطلاعات حساسی از سرویس‌های دشمن صهیونیست شده‌است؛ «علاوه‌بر یافته‌های اطلاعاتی و امنیتی، دستیابی به اطلاعات ویژه‌ مرتبط با برخی از مهم‌ترین تأسیسات پنهان نظامی، کارخانجات تسلیحاتی و صنایع استراتژیک غیرنظامی رژیم غاصب صهیونیست نیز ازجمله دستاوردهای سلسله عملیات بزرگ و چندمرحله‌ای این وزارتخانه است.» در این اطلاعیه تصریح شده‌است که یکی از دستاوردهای بزرگ پروژه‌ ترکیبی یادشده، شناسایی ده‌ها جاسوس و عناصر تروریست وابسته به رژیم نژادپرست صهیونیست در ۲۸کشور جهان و در ۳ قاره‌ آسیا، آفریقا و اروپا بوده‌است.
تأیید صلاحیت ۱۳‌هزار داوطلب انتخابات مجلس
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تا این لحظه ۱۳ هزار و ۲۶۷ داوطلب برای انتخابات مجلس تأیید‌صلاحیت شده‌اند که با توجه به تداوم بررسی اعتراض‌های داوطلبان از سوی شورای‌نگهبان، این رقم احتمالا افزایش می‌یابد. شاهچراغی افزود: براساس بررسی‌ها از همه احزاب قانونی، اقوام، مذاهب و حتی اقلیت‌های دینی رسمی کشور داوطلب تأییدشده داریم. وی همچنین با اشاره به اینکه از موضوع‌های جدید در قانون انتخابات، «سامانه شفافیت» است، اضافه‌کرد: براساس قانون، داوطلبان نمایندگی مجلس باید از ۱۹بهمن‌ماه با ورود به این سامانه، نسبت به تکمیل داده‌های درخواستی اقدام کنند.
درخواست عربستان از کاخ سفید درباره اسرائیل
مقامات عربستان به‌طور مخفیانه از واشنگتن خواسته‌اند تا اسرائیل را برای پایان‌دادن به جنگ غزه و تعهد به تشکیل کشور مستقل فلسطین تحت فشار قرار دهد. در این گزارش گفته شده که تعهد سیاسی تل‌آویو برای تشکیل کشور مستقل فلسطین، شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است.
بازداشت ۷جاسوس موساد در ترکیه
سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) روز جمعه ۷ نفر را در استان‌های استانبول و ازمیر به اتهام فروش اطلاعات به سازمان جاسوسی موساد بازداشت کرد. منابع امنیتی ترکیه گفته‌اند که موساد اهداف خود را از طریق کارآگاهان خصوصی تحت نظر داشت و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از زندگی افراد و مستندسازی آن از طریق تصاویر و ویدئو و تحت نظر گرفتن آنها می‌کرد.
سناتور سابق: بایدن قادر به جنگ با ایران نیست
ریچارد هیدن بلک، سناتور سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در مجلس سنای ایالتی ویرجینیا گفت که جو بایدن به‌دلیل انتخابات آتی ریاست‌جمهوری قادر به جنگ علیه ایران و گسترش بحران در غرب آسیا نیست. این سیاستمدار جمهوری‌خواه گفت که بایدن با جنگ علیه ایران مخالف است و رأی‌دهندگان حزب دمکرات نیز از حمایت واشنگتن از درگیری‌های مسلحانه خسته شده‌اند.
حماس تعیین‌کننده نبرد غزه است
زویکا هایموویچ، فرمانده سابق پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که حماس است که ریتم و سرعت جنگ را تعیین می‌کند و ما منتظر پاسخ آنها هستیم. هایموویچ افزود: ما پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنیم و درنهایت حماس است که تصمیم می‌گیرد و این بخشی از جنگ روانی است که حماس از آن استفاده می‌کند و به آن ادامه می‌دهد.

 کیهان
افتخار می‌کنیم امروز، مستقل‌ترین کشور جهان جمهوری اسلامی ایران است
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خودِ شاه در خاطراتش می‌گوید که ‌ای کاش این همه نوکری برای آمریکا نمی‌کردم، گفت: به فضل خدا، با پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی، کشور مستقل شد و به صراحت می‌گویم، افتخار می‌کنیم امروز مستقل‌ترین کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران است. آیت‌الله خاتمی، در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه انقلاب تغییر یک دولت به دولت دیگر نبود، تغییر یک گفتمان به یک گفتمان دیگر بود، گفت: تغییر گفتمان انزوای اسلام و از صحنه بیرون کردن اسلام به گفتمان حضور دین در صحنه تبدیل شد، الآن بعد از ۴۵ سال این مطلب مثل آفتاب روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام‌زدایی آمدند و نمونه‌اش تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشاهی بود و بعد از آن بنا داشتند که اسلام را در این کشور از رسمیت بیندازند، حکومتی که ارکان آن را بهائی‌ها پر کرده بودند و خدا به آنها امان نداد. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اطمینان می‌دهم که ۱۲ عضو شورای نگهبان، دین‌شان را به دنیای خود و به دنیای دیگران نمی‌فروشند، خاطرنشان کرد: تأیید شورای نگهبان به ‌معنای این است که یک کاندیدا کفِ صلاحیت را دارد و تعیین سقف صلاحیت با مردم، رأی و انتخاب اصلح است.
یمن با بسیج مردمی ۶۰۰ هزار نفری آماده جنگ با متجاوزان است
دبیرکل جنبش انصارالله یمن گفت که بر اساس آمار متخصصان ما ۱۶۵هزار و ۴۲۹ نفر از ساکنان شمال یمن آموزش‌دیده و واجد شرایط دوره‌های نظامی شده‌اند. الحوثی اشاره کرد که از آغاز حملات آمریکا و انگلیس به خاک یمن، ۶۰۰هزار نفر آموزش نظامی، اداری، خصوصی و عمومی دیده‌اند. رهبر انصارالله یمن افزود: فعالیت‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای در چارچوب بسیج و آماده‌سازی بسیار مهم است و گسترش خواهد یافت و بسیاری از مناطق یمن را دربر خواهد گرفت. الحوثی تاکید کرد که ارتش مردمی یمن آماده جنگ است و تجربه عملیات نظامی با روحیه جنگندگی بالایی دارد. رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: «رنج و مظلومیت بزرگ مردم غزه، لعنت و نفرینی است که گریبان آمریکا، اسرائیل و حامیان آنها را خواهد گرفت.

 ایران
در سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به جنوب کشور صدها طرح و پروژه در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، انرژی، خدماتی و‌ صنعتی افتتاح شد
سفر دو روزه هیأت دولت برای استان هرمزگان و مردمش، پر خیر و برکت بود؛ سفری که شمار طرح‌های افتتاح شده و مصوبات در حوزه‌های مختلف، بیانگر روند درست این استان به سمت توسعه و آبادانی است. احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، بهره‌برداری از ۱۵۷ طرح جدید در حوزه صنعت و انرژی، اهدای ۱۴ هزار واحد مسکونی و ۱۱ هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن و رونق صیادی در استان پس از تعلیق ۲۰ ساله، و بهره‌برداری از ۳۲ طرح بهداشتی – درمانی، همگی مؤید یک واقعیت است: حرکت شتابان هرمزگان به سمت توسعه در دولت سیزدهم. این آمارها را باید در کنار واقعیتی گذاشت که معاون اجرایی رئیس جمهور از آن خبرداد. به گفته محسن منصوری، «بعد از سفر نخست آیت‌الله رئیسی به هرمزگان، نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع وارد این استان شده، که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است.» وی اضافه کرد که «صددرصد تعهدات تسهیلاتی و اقتصادی از مصوبات سفر اول دولت به هرمزگان اجرایی و عملیاتی شده است.»
۲۰۲۴؛ سال پرکار و پر برنامه گروه «بریکس»
صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح نتایج و دستاوردهای اجلاس بریکس در مسکو گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال چندجانبه‌گرایی و عدالت در جهان است. وی با اشاره به آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر گروه بریکس در سال‌ جاری میلادی تأکید کرد: برای سال ۲۰۲۴ نیز ۲۳۵ برنامه تنظیم شده است که گویا کار بسیار بزرگی در پیش داریم. اولین نشست نمایندگان گروه بریکس در سال جدید میلادی پس از سه روز مذاکره و رایزنی فشرده در حالی به پایان رسید که اعضای جدید از جمله ایران نقشه راه توسعه همکاری‌ها به منظور تقویت چندجانبه‌گرایی، توسعه عدالت و امنیت در جهان، ایجاد ساز و کاری برای استفاده از ارزهای ملی، دلار‌زدایی و ایجاد ارز واحد بریکس و رفع موانع بانکی، مالی و گمرکی را ترسیم کردند.

 وطن امروز
ایران ستون فقرات امت اسلامی است
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، در کنگره سراسری جمعیت یاران انقلاب اسلامی اظهار کرد: تاکید می‌کنم در مرحله تاریخی یعنی مرحله ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار داریم. ناصر ابوشریف ادامه داد: پروژه غربی در حال پسرفت است و ما باید جایگاه خود را به عنوان امت اسلامی پیدا کنیم. ما بهترین امت هستیم و باید مشخص کنیم کجا قرار داریم. نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران خاطرنشان کرد: ما باید از طریق فرهنگ انتظار عمل کنیم، زیرا در این فرهنگ دنیا پس از یک دوره ظلم به عدالت می‌رسد. موفقیت انقلاب اسلامی بسیار مهم است، زیرا ایران ستون فقرات امت اسلامی است.
تحرکات دشمنان هر لحظه رصد می‌شود
امیرسرتیپ دوم ارسلان پرویز فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق ارتش با اشاره به هم‌افزایی پدافند با سایر مجموعه نیروهای مسلح در ایجاد امنیت پایدار، خاطرنشان کرد: تحرکات دشمنان فراتر از مرزهای کشورمان به وسیله سامانه سلاح‌های بومی ساخت داخل کشور به صورت لحظه‌ای و در ۲۴ ساعت شبانه روز رصد می‌شود.
اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرد
سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد «اسرائیل» با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرده است. ماجد بن محمد الانصاری با اشاره به اینکه اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرده است، تصریح کرد: جنبش حماس هم موافقت اولیه خود را با طرح پیشنهادی آتش‌بس غزه به ما اعلام کرده است. جزئیات جدیدی از مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا و موانعی که مانع تکمیل آن می‌شود، فاش شد. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: شرکت‌کنندگان در مذاکرات نوار غزه در حال مذاکره برای آتش‌بس به مدت ۶ هفته هستند اما پس از آن، از سرگیری جنگ با همان شدت برای اسرائیل دشوار خواهد بود. اسرائیل و حماس اکنون در حال بررسی توافقی هستند که بر اساس آن آزادی اسرا در غزه آغاز می‌شود. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند: برخی موانع جدی، رسیدن به این توافق را دشوار می‌کند اما در صورت رفع آنها، توافق می‌تواند ظرف یک هفته تا ۱۰ روز شکل بگیرد. پیش از این، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفته بود حماس برای هرگونه تفاهم درباره اسرای اسرائیلی، نیاز به آتش‌بس همه‌جانبه دارد.

 جوان
شکست پروژه تطهیر پهلوی با تعطیلی شبکه ضدایرانی
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: ۱۴سال در یک شبکه ماهواره‌ای ضدایرانی که بودجه سالانه آن بیش از ۱۰برابر یارانه همه خبرگزاری‌ها و مطبوعات داخلی بود، تلاش کردند در پوشش سرگرمی، دیکتاتور خائن و فراری را سفیدشویی کنند، اما نهایتاً در آستانه دهه فجر تعطیل شد، یعنی هزینه می‌کنند و تلاش دارند، اما در نهایت شکست می‌خورند و مانند منافقین در آلبانی برای خود دنبال جای خواب هستند.

 خراسان 
برخی جامعه را به سمت دو قطبی‌شدن پیش می‌برند که این مسیر انقلاب نیست
رئیس مجلس در مراسم چهلمین روز شهادت سردار شهید سید رضی موسوی با بیان این‎که انقلاب اسلامی بر پایه مردم و ارزش های الهی استوار است، گفت: برخی ها فهمیده یا نفهمیده جامعه را به سمت دوقطبی‌شدن پیش می‌برند با این‎که این مسیر انقلاب نیست. وی در این بخش از سخنان خود اضافه کرد: در این بین وظیفه امروز ما و همه دلدادگان به نظام و انقلاب و به‌ویژه مسئولان کشور این است که تلاش کنیم کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم؛ چنان‎که امروز دشمنان ما در عرصه‌هایی در مقابل ما زمین خورده‌اند و از آن طرف افتخارات زیادی در جمهوری اسلامی داشته‌ایم.
سپهر شیرانی هیچ گونه سابقه بازداشت و زندان نداشته است
در روز‌های اخیر رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی در خبر دروغی مدعی شده‌اند که سپهر شیرانی «دانشجوی ۱۹ ساله که ۱۰ بهمن و به دلیل «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی» در زاهدان از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، دو روز بعد «کشته شده است.» مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی مرکز استان سیستان و بلوچستان ضمن تکذیب ادعا‌های مطرح ‎شده در این خصوص، اظهار کرد: این فرد هیچ‌گونه سابقه زندان و بازداشت نداشته است. وی افزود: والدین این جوان روز سه‌شنبه اعلام کردند فرزندشان به دانشگاه رفته و بعد از آن به منزل مراجعه نکرده و مفقود شده است.شمس آبادی بیان کرد: دستورات اولیه در این باره به پلیس آگاهی داده و تحقیقات آغاز شد. خانواده این فرد در تماس با پلیس اعلام کردند که جسد فرزندشان را پشت منزل پیدا کرده‌اند.دادستان عمومی مرکز استان سیستان و بلوچستان، گفت: براساس اطلاعات اولیه علت فوت این فرد خودکشی اعلام شده است.
یارانه تشویقی کالا برگی ۲۲۰ هزار تومان شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک با عنوان طرح فجرانه خبر داد که به موجب آن یارانه تشویقی همه خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و خانوارها می‌توانند به مدت سه ماه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت ماه از اقلام کالابرگی خرید کنند. به گفته مرتضوی همچنین برخلاف طرح گذشته که افراد باید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خود را صرف خرید کالابرگ می کردند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند، در این مرحله ضرورتی ندارد که تا سقف ۲۰۰ هزار تومان خریداری شود. ۱۱ قلم کالا کد گذاری شده و هر کسی به هر میزانی از مقدار معین شده کالابرگ خریداری کند مشمول این یارانه می شود.

 مردم سالاری
یکی از مستشاران سپاه در سوریه شهید شد
خبرگزاری دانشجو از شهادت سعید علیدادی از مستشاران سپاه در حمله دیروز جنگنده‌های اسرائیل به سوریه خبر داد. این خبرگزاری نوشت: در حمله بامداد جمعه جنگنده‌های اسرائیل به حاشیه جنوبی شهر دمشق یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیده است.
دیدار مخبر با خانواده شهدای هسته‌ای
معاون اول رئیس جمهور در اولین روز گرامیداشت دهه فجر، در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای با بیان اینکه بازدارندگی دفاعی، اقتدار نظامی و توانایی و دستاوردهای علمی کشور به ویژه در حوزه هسته ای مدیون خون شهدا و صبر خانواده این عزیزان است تصریح کرد: همسران و خانواده شهدا کانون اصلی فرهنگ ایستادگی و مقاومت هستند و وظیفه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران توجه به دغدغه‌های ایشان است. مخبر با تأکید بر اینکه شهدای هسته‌ای جزو برجسته ترین و موثرترین شهدای راه انقلاب و حق هستند تصریح کرد: امروز شهدای هسته ای چراغ راه علمی کشور بوده و اقتدار کنونی هسته‌ای و ایستادگی در برابر زیاده خواهی هسته‌ای نظام سلطه در برابر جمهوری اسلامی ایران با مجاهدت‌ها و تلاش‌های شهدای هسته‌ای امکان‌پذیر شده است.
کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: در اقدام دیگری که نشان می دهد ایران به دنبال کاهش تنش با آمریکا است، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشانه‌هایی را مشاهده کرده¬اند که نشان می‌دهد تهران تسریع در پیشرفت برنامه هسته‌ای و غنی سازی خود را کاهش داده است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای گفت که ایران همچنان به اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد ادامه می دهد اما به نظر می¬رسد غنی سازی اورانیوم خود را که درست پس از حمله اسرائیل به غزه افزایش یافت، اکنون کمی کاهش داده است.

 قدس
سخنرانی مهم نصرالله در روز جانباز
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت یوم الجریح (روز جانباز) سخنرانی خواهد کرد. بر اساس این گزارش، نصرالله روز سه‌شنبه ۱۳فوریه (۲۴ بهمن جاری) ساعت ۳ عصر به وقت لبنان سخنرانی می‌کند. حزب‌الله لبنان سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (علیه السلام) را روز جانباز اعلام کرده و در این روز از نیروهای جانباز مقاومت در لبنان تجلیل می‌کند.
روی‌گردانی نزدیک‌ترین متحدان از صهیونیست‌ها
در اتفاقی کم‌سابقه که از روی‌گردانی نزدیک‌ترین متحدان صهیونیست‌ها از این رژیم حکایت دارد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی جدیدی امضا کرد که بستر اعمال تحریم‌ علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی بابت اقدامات خشونت‌بار در کرانه باختری را فراهم می‌کند. همزمان دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد لندن ممکن است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

 اعتماد
اعلام همبستگی ۳ هزار و ۵۰۰ خبرنگار ایرانی با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای فلسطینی
۳ هزار و ۵۷۴ نفر از خبرنگاران کشور با امضای بیانیه‌ای ضمن ابراز همدلی و همدردی با خبرنگاران فلسطینی اعلام کردند: همکاران شما در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، پا به ‌پای شما از روز نخست جنگ کنونی، اخبار مظلومیت‌‌های مردم بی‌گناه غزه را منعکس کردند و از هیچ تلاشی در حمایت از ملت مظلوم اما مقتدر فلسطین فروگذار نکرده و نخواهند کرد.

 ابتکار
تصمیم‌گیری درباره دومین روز تعطیلی آخر هفته با دولت است
گودرزی نایب‌ رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به موافقت مجلس با تقاضای اولویت بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که درباره کاهش ساعت کاری کارمندان دولت و همچنین تعطیلی ۲ روز در هفته آنها است، گفت: در صورتی که لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس رای بیاورد، تصمیم‌گیری درباره اینکه دومین روز تعطیل، پنجشنبه باشد یا شنبه، بر عهده دولت قرار می‌گیرد.

 اطلاعات 
قدرت نظامی ایران تهدید ی برای هیچ کشور منطقه نیست
رئیس جمهوری در برنامه‌های سفر دوم دولت به استان هرمزگان، در اجتماع پرشور مردم میناب، با تبریک فرارسیدن دهه فجر با تاکید بر اینکه در گذشته با ایران اسلامی با زبان تهدید سخن می‌گفتند و به گزینه‌های نظامی اشاره می‌کردند، گفت: امروز دیگر این سخن را نمی‌شنوید که «همه گزینه‌ها روی میز است» بلکه آنها می‌گویند ما قصد درگیری با ایران را نداریم. ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد اما اگر نیروی ظالمی بخواهد برای ما قلدری کند، جواب محکمی به او خواهیم داد. آیت الله رئیسی مهمترین مؤلفه قدرت کشور را قدرت مردم و سپس قدرت نیروهای مسلح دانست و گفت: قدرت نظامی ایران در منطقه برای هیچ کشوری تهدیدی نبوده و نیست بلکه امنیت‌ساز است و کشورهای منطقه می‌توانند به این قدرت اتکا و اعتماد کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پژوهش‌های حوزویان باید در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه با اشاره به ارزش قلم و پژوهش در آموزه‌های اسلامی و زیست انسان ها اظهار داشت: تا کنون برای بشر ۱۷ تمدن ثبت شده و آنچه که توانسته تا این تمدن ها را ثبت و ضبط کند، بهره گیری از ظرفیت قلم و نوشتن است و اگر قلم نبود، تمدن ها به جوامع دیگر وآینده نمی رسیدند.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم به قلم قسم می خورد که این نشان از اهمیت و ارزش قلم و نگارش است و خداوند با بی سوادی و جهالت شدیداً مخالف است. این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت قلم و پژوهش در عصر کنونی و سیره علمای گذشته در خلق آثار مورد نیاز جامعه عصر حاضر اظهار داشت: سیره علمای سابق ما در گذشته این بود که خلأها را شناسایی کرده و با پژوهش هایی، خلأها را پر می کردند و باید در عصر کنونی نیز پژوهش های ما در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد.

به برکت انقلاب اسلامی دوران آزادی و اقتدار ملت‌ها آغاز شده است
رسا/ آیت‌الله اراکی در مراسم گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر در حرم امام خمینی گفت: آنچه امام بزرگوار ما با حمایت و کمک مردم بزرگ ایران و ملت غیور و هوشیار ایران انجام دادند، تاریخ را تغییر داد و صفحه جدیدی را از تاریخ بشر گشود، در جامعه بشر آنچه رایج و حاکم بود سلطه مستکبران، ظالمان و خونخواران و آدم کش‌ها بود.
وی در ادامه اظهار کرد: انقلاب اسلامی به بشر آموخت که قدرت از آنِ ملت‌ها است. ملت‌ها مقتدر هستند مستکبران و ظالمان با استفاده از دو ابزار زور و فریب این قدرت را از دست ملت‌ها می‌ربایند و به ملت‌ها اینگونه القاء می‌کنند که گویی قدرتی ندارند. امام بزرگوار ما با احاطه‌ای که بر معارف اسلام و منابع دینی اسلام یعنی قرآن و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) داشت توانست جامعه شناسی اسلامی و سیاست اسلامی را مبنا قرار دهد و بر اساس این تعالیم و معارف صفحه جدیدی در تاریخ بشر بگشاید.

واکنش عراق به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور
تسنیم/ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره تجاوزات بامدادی آمریکا به مناطقی در داخل عراق از جمله مواضع حشد الشعبی که یکی از یگانهای نظامی رسمی این کشور به شمار می‌رود، گفت: شهر القائم و مناطق مرزی عراق هدف حملات جنگنده های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد این حملات در حالی صورت گرفته که عراق به طور جدی برای تضمین ثبات منطقه تلاش می کند. این سخنگو گفت: تجاوزات آمریکا نقض آشکار حاکمیت عراق بوده و به تلاش‌های دولت عراق ضربه وارد می‌کند. سخنگوی السودانی هشدار داد که حملات آمریکا، تهدیدی است که عراق و منطقه را به وضعیتی که سرنوشت آن نامعلوم و دارای پیامدهای وخیم و خطرناک است سوق می دهد.

ارتش یمن بندر ایلات را هدف قرار داد
تسنیم/ سخنگوی ارتش یمن از هدف قرار گرفتن بندر اشغالی ایلات با موشک خبر داد. یحیی سریع تصریح کرد یگان موشکی ارتش یمن، چندین هدف اسرائیلی در شهر ام الرشراش (ایلات) در فلسطین اشغالی را با موشک بالستیک مورد حمله قرار داد.
سریع تاکید کرد نیروهای مسلح یمن هرگز در انجام عملیات های نظامی بیشتر علیه رژیم صهیونیستی در دریا و خشکی تا توقف تجاوزات این رژیم به نوار غزه و پایان یافتن محاصره مردم فلسطین تردید به خود راه نخواهند داد.

حمله مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکایی‌ در منطقه
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق از هدف قرار دادن سه پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه خبر داد. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: با پهپاد و موشک، پایگاه های اشغالگران آمریکایی در التنف و روستای الخضراء در سوریه را هدف قرار دادیم.
این بیانیه افزود پایگاه عین الاسد مقر نظامیان اشغالگر آمریکایی واقع در غرب عراق را با موشک هدف قرار دادیم. حمله موشکی و پهپادی مقاومت اسلامی عراق ساعاتی پس از تجاوزات آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه صورت گرفت که به شهید و زخمی شدن چند غیرنظامی و نیروی حشد شعبی به عنوان نیروی نظامی رسمی عراق منجر شد.

کاخ سفید: دنبال درگیری با ایران نیستیم
فارس/ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعد از حملات آمریکا به نقاطی در داخل عراق و سوریه ادعا کرد: واشنگتن دنبال درگیری با ایران نیست. کربی گفت: «ایالات متحده دنبال درگیری با ایران در سطح گسترده‌تر در خاورمیانه نیست. اما همان‌طور که رئیس‌جمهور تصریح کرد برای دفاع از مردم و پاسخگو کردن عاملان صدمه به آمریکایی‌ها در زمان و مکان مورد انتخاب خودمان، تردید نخواهیم کرد.

۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه هدف قرار گرفت
فارس/ ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنت‌کام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به کشته شدن ۳ نظامی این کشور در حمله به پایگاه «برج-۲۲» در مرز سوریه و اردن حملاتی را به مواضع «گروه‌های تحت حمایت ایران» در عراق و سوریه انجام داده است. سنتکام اعلام کرد به بیش از ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه حمله کرده است. ارتش آمریکا اعلام کرد در حمله به این مواضع از «هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند» استفاده شده است. طبق این بیانیه، در این حملات ۱۲۵ «جنگ‌افزار دقیق» به کار گرفته شد. سنت‌کام مدعی شده «مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبارهای پهپاد و تأسیسات زنجیره‌ای تأمین لجستیک و مهمات» در این حملات مورد اصابت قرار گرفتند.

سپاه قدس در مناطق بمباران شده هیچ پایگاهی نداشت
باشگاه خبرنگاران/ شبکه الجزیره قطر بامداد شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است. به نقل از این شبکه قطری، این منابع به الجزیره گفتند که ادعای آمریکا درباره حمله به نیروی قدس در سوریه، بی اساس و فریب افکارعمومی است. این منابع آگاه افزودند: حملات آمریکا، تجاوزی آشکار به سوریه و عراق بوده و به ثبات منطقه‌ای آسیب می‌زند. پیشتر مقامات آمریکایی مدعی شدند که برخی پایگاه‌های متعلق به سپاه را در سوریه و عراق هدف قرار دادند.

آمریکا ۶ فرد و پنج نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه داری آمریکا ۶ فرد و پنج نهاد مرتبط با ایران را در فهرست تحریم جدید خود قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: پنج شرکت مستقر در ایران و هنگ کنگ را که در تامین مواد و فناوری برنامه‌های موشکی بالستیک و پهپاد و امر فروش کالا‌های ایرانی به نهاد‌های چینی فعال هستند، تحریم کرده است.
وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد شش مقام فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به دلیل فعالیت‌های مخرب سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی در ایالات متحده و دیگر مناطق تحریم کرده است.

حمله داعش به مواضع ارتش و الحشد الشعبی عراق
باشگاه خبرنگاران/ همزمان با تهاجم آمریکا به خاک عراق، تروریست‌های داعشی به مواضع ارتش و الحشد الشعبی در غرب استان الانبار حمله کردند. درگیری‌های ارتش و الحشد الشعبی با تروریست‌های داعشی در بزرگراهی در منطقه الصکار در غرب استان الانبار ادامه دارد. این یورش ساعاتی پس از حمله آمریکا به منطقه القائم و عکاشات در غرب عراق صورت می‌گیرد. در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم وعکاشات در غرب عراق سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهر‌های المیادین و البوکمال نیز ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *