خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
حضور رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام راحل
در آستانه ایام‌ا… دهه‌فجر و چهل‌وپنجمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در نخستین ساعات صبح دیروز چهارشنبه یازدهم بهمن در مرقد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام‌خمینی(رحمه الله علیه) حاضر شدند و با قرائت نماز و قرآن، یاد و خاطره امام عظیم‌الشأن ملت ایران را گرامی داشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهیدان عالی‌مقام بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰، علو درجات آنان را از خداوند متعال مسالت کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سپس در گلزار شهیدان سرافراز حضور یافتند و به ارواح مطهر مدافعان اسلام و ایران ادای احترام کردند.
تکذیب صدور مجوز برای کنسرت رپ از سوی وزیر ارشاد
اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به این سؤال که آیا مجوز کنسرت رپ صادر شده است؟ تصریح کرد: خیر. این یک اشکالی بوده که پدیدآمده وما هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم. معاونت هنری‌مان هم امروز اعلام موضع خواهد کرد و این خبری که اعلام شده کذب است.
پرداخت پاداش بازنشستگان
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه گفت: مجموع پاداش بازنشستگان ۳۳‌هزار میلیارد تومان بود که قبلا برای حدود ۷۵‌هزار بازنشسته و۳۰‌هزار ایثارگر ۲۴هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد، برای بخش باقی‌مانده نیز روز گذشته تخصیص داده شد و تا چند روز آینده به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.
ساماندهی نرخ ارز
صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نباید برای التهابات این روزهای بازار ارز به‌دنبال دلیل علمی و اقتصادی بود. بانک مرکزی برای مدیریت بازار، ارز کافی در اختیار دارد و قیمت ارز به محدوده هفته‌های گذشته برمی‌گردد. عده‌ای از دشمنان در تلاشند با انتشار اخبار نادرست التهاب ایجاد کنند.

 همشهری
هیچ تهدیدی بی‌پاسخ نمی‌ماند
سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: گاه دشمنان تهدید می‌کنند و این روزها هم از میان کلمات مقام‌های آمریکایی برخی تهدیدها را می‌شنویم؛ ما به آنها می‌گوییم که ما را آزموده‌اید و همدیگر را می‌شناسیم؛ هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم.
رویکرد انتخاباتی لاریجانی
محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: علی لاریجانی هیچ‌گاه تحت عنوان جریان اصلاح‌طلبی نبوده و الان هم نیست. ممکن است یک‌سری اصولگرایان بگویند لاریجانی به «میانه» رفته است، اما سابقه وی، اصولگرایی است و در این جریان حضور داشته و در طیف وسیع اصولگرایی، قرار می‌گیرد. بنابراین تصور نمی‌کنم لاریجانی فهرستی را امضا کند که فرض کنیم مثلاخاتمی بخواهد پایش را امضا کند.
دفاع از برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی
جبلی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: با مراجعه به آرشیو سازمان و صفحات سیاسی روزنامه‌ها و مقایسه تولیدات سازمان دراین دوره و دوره‌های قبل‌تر، مشخص می‌شود آیا سازمان دراین دوره بیشتر کار کرده یا دوره‌های گذشته انتخابات. وی همچنین تأکید کرد زمان شروع برنامه‌های انتخابات، زمان تشکیل ستاد انتخابات رسانه ملی، اقدام به تشکیل و ایجاد ۲۰۰کانال رادیو و تلویزیونی و تولیدات شبکه خبر در حوزه انتخابات گویای عملکرد رسانه ملی دراین حوزه است.
توافق تازه ایران و عربستان
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه گفت: درباره عمره با وزیر امورخارجه عربستان توافق‌هایی داشته‌ایم و در مورد بحث‌های فنی هواپیمایی نیز بین سازمان هواپیمایی ۲کشور توافق صورت گرفته است. همچنین هیأتی از وزارت خارجه و سازمان هواپیمایی عربستان به ایران آمده‌اند و درحال تکمیل مباحث هستند.
اصلاح‌طلبان در انتخابات کاندیدا دارند
محسن علیجانی‌زمانی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم کاندیدا دارند، گفت: ۳۰حزب اصلاح‌طلب در کشور داریم که تعداد قابل‌توجهی از آنها در انتخابات پیش‌رو به‌صورت جدی فعالیت می‌کنند و کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد. وی همچنین تأکید کرد روحانی و دیگر اشخاص، هیچ‌یک نقش لیدری در جریانات اصلاحات و در انتخابات ندارند و فقط مواضع آنان مبنی بر توصیه به حضور در انتخابات مدنظر و مورد احترام خواهد بود.
هشدار درباره نشست محرمانه پاریس
معاون دبیرکل جنبش مردمی برای آزادی فلسطین در سخنانی نسبت به پیش‌نویس توافق پیشنهادی نشست محرمانه پاریس جهت توقف جنگ در غزه و تبادل اسرا هشدار داد و هدف آن را از بین بردن مقاومت ارزیابی کرد. جمیل مزهر گفته، ما نسبت به آنچه در نشست پاریس پیشنهاد شد هشدار می‌دهیم و آن را یک سیاه نمایی برای از بین بردن مقاومت ملت ما و مسئله آنها می‌دانیم.
تداوم کاهش حمایت از نتانیاهو
نظرسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که درصورت برگزاری انتخابات سراسری جدید، بلوک ضد‌بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم‌صهیونیستی ۶۸ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به‌دست خواهد آورد. گفته شده، تعداد کرسی‌های حزب بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین این رژیم و از مخالفان نتانیاهو در کنست به ۳۷ و تعداد کرسی‌های حزب یائیر لاپید نخست‌وزیر پیشین این رژیم و دیگر مخالف نتانیاهو نیز به ۱۴ کرسی می‌رسد.

 کیهان
انقلاب همچون هوای خوش بهاری به صورت طبیعی منتشر می‌شود
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ که در تاریخ سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شده بود، روز چهارشنبه در محل برگزاری همایش در تهران منتشر شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار، تهران را نماد همه خصوصیات بارز ملت ایران دانستند و با اشاره به نقش‌آفرینی مردم تهران در حوادث ۱۵۰ سال اخیر و همچنین الهام‌بخش بودن تهران در حوادث انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب گفتند: تهرانِ پیشگام و انقلابی، شناسنامه واقعی این شهر بزرگ است که باید حوادث و جزئیات آن تدوین و برای نسل جوان تبیین شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شجاعت، غیرت، دینداری، استقلال‌طلبی و دشمن‌ستیزی ملت ایران افزودند: همه این خصوصیات در تهران قابل مشاهده است و مردم تهران حداقل از یک قرن و نیم اخیر در همه مبارزات سیاسی بر ضد ظلم و استبداد و استعمار، پیشرو بوده‌اند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در دوران پهلوی‌ها برای تغییر هویت ملی و اسلامی تهران انجام شد، گفتند: به‌رغم همه این تلاش‌ها، تهران در قضایای انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب نقش‌آفرین و الهام‌بخش برای همه کشور بود.
ایشان تاکید کردند: تهران و مردم آن باید با چنین شناسنامه انقلابی برای نسل جوان معرفی شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای شهدای انقلاب اسلامی را برترین شهدا دانستند و افزودند: یکی از نکاتی که باید در مراسم بزرگداشت شهدا به آن توجه شود، جایگاه شهیدان انقلاب است زیرا این شهیدان در مسیری به شهادت رسیدند که مانع از هضم شدن ایران و دنیای اسلام در فرهنگ کفر و استکبار شد و امروز شاهد تاثیرات شگرف آن در دنیای اسلام هستیم.
ایشان با تاکید بر اینکه نظام اسلامی هیچ دستورالعملی برای صدور انقلاب ندارد، خاطرنشان کردند: انقلاب هم‌چون هوای خوش بهاری و هم‌چون بوی گل است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت و به صورت طبیعی منتشر می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی خون شهیدان را تضمین‌کننده ثبات انقلاب دانستند و گفتند: امروز نیز شهیدان ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود، همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پایان تاکید کردند: بزرگداشت شهدا تداوم راه آنان را برای نسل‌های جدید تضمین می‌کند.
دلسوزان کشور باید اجرائی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را به مطالبه عمومی تبدیل کنند
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه دلسوزان کشور باید اجرائی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را به مطالبه عمومی تبدیل کنند، گفت: این بیانیه که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران صادر شد، حاصل ارزیابی دقیق و عالمانه حرکت نظام جمهوری اسلامی ایران و مشخص‌کننده مسیر تحقق آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی است.

 ایران
تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان‌های امام‌خمینی(رحمه الله علیه)
روز گذشته آیت‌الله رئیسی و اعضای کابینه دولت سیزدهم در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه مبارک فجر، با حضور در مرقد مطهر امام خمینی، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به بنیانگذار کبیر انقلاب و جمهوری اسلامی، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند.رئیس‌جمهور و اعضای دولت همچنین بر مزار شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، شهید بهشتی و ۷۲ شهید هفتم تیر حضور یافتند و با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام والای این شهدا ادای احترام کردند.
مأموریت رئیس‌جمهور به دولت برای پیگیری مطالبات رهبری
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به فرمایشات سه‌شنبه گذشته رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار «فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان»، اعضای دولت را مسئول پیگیری و اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دانست و بخش‌های مرتبط را مکلف کرد با بررسی دقیق مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، برای عملی شدن هر چه زودتر منویات ایشان اقدامات لازم را انجام دهند.آیت‌الله رئیسی با اشاره به طرح موضوع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزرای نیرو و نفت را مأمور کرد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا یک‌ماه آینده به جلسه دولت ارائه دهند. رئیس‌جمهور در رابطه با دغدغه دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌و‌کار، به گزارشی که با هماهنگی مجموعه دفتر رهبری و دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه تهیه و در آن مصادیق موانع رونق تولید و بهبود فضای کسب‌وکار به شکل دقیق احصا شده است، اشاره کرد و افزود: همان‌طور که در این گزارش نیز آمده، برخی از این موانع رفع شده، اما برخی هنوز باقی مانده که لازم است، معاون اول با همکاری وزیر اقتصاد، نسبت به موانع رفع شده اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق داشته باشند و برای رفع باقی موارد نیز برنامه مدون با زمانبندی دقیق ارائه دهند.
اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت برگزار شد
اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت صبح دیروز با حضور فرماندهان نظامی، مسئولان کشوری، استانی، اقشار مختلف مردم و بسیجیان در مکان ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در این اجلاسیه به سخنرانی پرداخت. همچنین در حاشیه این اجلاسیه، موشک‌های بالستیک «خیبرشکن» و «قدر» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حاضرین به نمایش گذاشته شده است. همزمان با اجلاسیه نهایی این کنگره ملی آیین کاشت ۲۴۰۰۰ نهال در گرامیداشت شهدای تهران با حضور سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده کل سپاه در بوستان ولایت و سایر نقاط پایتخت برگزار شد.

 وطن امروز
همکاری تهران – ریاض به نفع منطقه و جهان اسلام است
وزیر کشور همکاری و تعامل سازنده بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را به نفع جهان اسلام و منطقه دانست و گفت: اراده و عزم جدی در مسؤولان ۲ کشور برای تقویت روابط همه‌جانبه وجود دارد. احمد وحیدی، در دیدار «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان در تهران که در دفتر وزیر کشور برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ۲ کشور بسیار مهم و تعیین‌کننده در منطقه، جهان اسلام و عرصه بین‌المللی هستند. وی گفت: برخی به دنبال دخالت در روابط تهران – ریاض هستند و تلاش می‌کنند روابط ۲ کشور حسنه نباشد که نباید چنین اجازه‌ای به آنها داده شود. وزیر کشور با اشاره به برخی پدیده‌های ضد امنیتی و تروریستی در منطقه ادامه داد: برای مقابله با مشکلات امنیتی و مسائل تروریستی، همکاری و رایزنی بین مسؤولان ۲ کشور ضروری است.

 جوان
تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین نمازی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین نمازی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالنبی نمازی رحمه ا… علیه را به خانواده گرامی و همه‌ بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. مجاهدت طولانی‌مدت این مرحوم در بخش‌های مختلف قضایی و نظامی و امامت جمعه همراه با کار علمی در حوزه‌های علمیه نشانه‌ ارزشمند این روحانی بزرگوار است. رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

 خراسان
۳ نفر آمریکایی کشته شدند، دنیا باید به عزا بنشیند؟ ۲۶ هزار نفر پاره پاره شدند اما…
حجت الاسلام سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق دولت‌ با آرمان‌های امام خمینی در بخشی از سخنانش با اشاره به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن خاطرنشان کرد: وای به حال کسی که ظلم کند؛ امروز نماد ظلم در جامعه ما رژیم منحوس صهیونیستی است. واقعا ملاک انسانیت در جهان تبدیل شده به این ‌که نسبت به این رژیم و این غده سرطان چگونه موضع می‌گیرند.وی ادامه داد: سه نفر آمریکایی کشته شدند که البته کشته شدن هیچ کسی در دنیا مطلوب هیچ کسی نیست، اما دنیا باید به عزا بنشیند! ۲۶ هزار نفر جلوی چشم دنیا پاره پاره شدند، بقیه سکوت می کنند و این روزگار ماست! البته دوستان واقف اند هر مسئله ای که بخواهد داستان رژیم صهیونیستی را به حاشیه ببرد و یک مسئله دیگری را جانشین توجه به غزه کند، یک انحراف است.
هدف ۲۵ درصدی رشد نقدینگی برای ۱۴۰۲ محقق شد
بانک‌مرکزی اعلام کرد: رشد ۱۲ ‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ ۱۴۰۱ با یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌۱۴۰۲ رسیده و دستیابی به این رقم برای اولین بار از خرداد ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است.
افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد
علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: عرضه ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از تقاضاست و افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد. ترازهای ارزی مثبت و درآمدهای ارزی در دسترس و قابل قبول است. سخنگوی دولت ادامه داد: نرخ رشد نقدینگی به کمترین رقم در ۵۰ ماه گذشته یعنی به ۲۵.۲ درصد رسیده است. نرخ رشد پایه پولی به ۳۱ درصد رسید. از ابتدای سال منابع ارزی قریب به ۶۰ میلیارد دلار تخصیص داده شده است. منابع ارزی قابل قبول است.
دستور رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات شرکت‌های حوزه ارتباطات
وزیر ارتباطات ضمن اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی، از دستور ایشان مبنی بر حل مشکلات شرکت‌های حوزه ارتباطات خبر داد. زارع پور در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی نوشت: در جریان نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و دانش بنیان کشور، بخشی از ظرفیت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، بومی سازی تجهیزات، زیرساخت‌های ارتباطی و صنعت فضایی برای مقام معظم رهبری و مسئولان عالی رتبه کشور تشریح شد. رهبرمعظم انقلاب ضمن ابراز خرسندی از دستاوردها، دستورهایی برای حل مشکلات شرکت‌های این حوزه صادر فرمودند.

 مردم سالاری
تایید صلاحیت بیش از ۶۵۰ داوطلب دیگر برای انتخابات مجلس
طحان‌نظیف از اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان خبر داد و گفت: ۱۳۸ نفر از داوطلبان احراز صلاحیت شدند. وی اظهار داشت: نتایج بررسی صلاحیت‌ها برای اعلام به داوطلبان تا ساعاتی دیگر به وزارت کشور ارسال خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید صلاحیت بیش از ۶۵۰ نفر دیگر از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: اسامی این افراد نیز امشب به وزارت کشور ارسال می‌شود. وی یادآور شد که در روز‌های گذشته نیز یک هزار و ۱۴ نفر از کسانی که در مراحل قبل صلاحیت‌شان احراز نشده بود، تایید صلاحیت شدند و تاکید کرد: بررسی‌های شورای نگهبان در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ۱۹ بهمن ادامه دارد.
اجرای لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور از پانزدهم بهمن
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در خصوص لغو روادید ایران با برخی کشورها، اظهارداشت: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد.وی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند. آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.بیکدلی خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

 قدس
عربستان به‌دنبال ازسرگیری توافق‌نامه ۲۰ساله
عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در تهران در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور گفت: روابط پادشاهی عربستان و جمهوری اسلامی ایران در مسیر طبیعی و درست خود قرار دارد. ایران کشور برادر، همسایه و مهم برای عربستان سعودی است. وی با تأکید بر اینکه زمینه‌های پرشماری برای همکاری میان وزارتخانه‌های داخله دو کشور وجود دارد، گفت: فعال‌سازی و به‌روزرسانی توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور که ۲۰ سال پیش منعقد شده است، می تواند زمینه‌ای مناسب برای گسترش همکاری‌های دوجانبه ازجمله مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر باشد.
آمریکا زبان تهدید را متوقف کند
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در جلسه دیروز هیئت دولت در واکنش به تهدیدات اخیر برخی مقامات آمریکایی، مقاومت را واقعیت موجود در قبال اشغالگری دانست و تأکید کرد: آمریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کند و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود. وزیر امور خارجه همچنین در هشداری به آمریکا گفت: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است.
حزب‌الله برای همه احتمالات آماده است
نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید کرد مقاومت برای همه احتمالات جنگ و تشدید تنش آماده شده است. وی تأکید کرد: مقاومت به عنوان پاسخ میدانی قوی به تشدید تنش‌های اسرائیل، عملیات منحصربه‌فرد خود را شدت بخشیده است. دشمنی که لبنان را تهدید می‌کند، باید بداند مقاومت برای همه احتمالات جنگ و تشدید تنش از نظر کمی و کیفی آماده شده است. ما در میدان حضور داریم. مردان خدا، شیران میدان، قهرمانان جنگ و پیروزی‌آفرینان آن هستند.

 اطلاعات
حزب الله عراق عملیات علیه پایگاه های آمریکا را متوقف کرد
گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه ای اعلام کردند که بنا به دلیل حفظ ثبات و مراعات اوضاع سیاسی در عراق و نگرانی‌های آن، تا اطلاع ثانوی عملیات‌ نظامی ضد اشغالگران آمریکایی را تعلیق می‌کند.«حسین الحمیداوی» دبیر کل گردان‌های حزب‌الله عراق با اعلام این خبر افزود: تصمیم ما برای حمایت از مردم غزه یک تصمیم کاملا مستقل است و به روش‌های دیگر به دفاع از غزه ادامه خواهیم داد. وی ادامه داد: سایر برادران ما در محور مقاومت نیز نمی‌دانند که ما چگونه با دشمن مبارزه می‌کنیم.
در همین حال، «فرهاد علاءالدین» مشاور نخست‌وزیری عراق در واکنش به تصمیم گردان‌های حزب‌الله این کشور در تعلیق عملیات علیه پایگاههای آمریکا در منطقه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این تصمیم بعد از چند روز تلاش‌های مضاعف «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها اتخاذ شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتخابات ۱۱ اسفند امسال سرنوشت ساز است
ایسنا/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با استاندار سمنان تاکید کرد: لازم است مسئولین ما امروز آنچه که واقعیت جامعه است، از جمله مشکلات درونی و بیرونی کشور را دلسوزانه با مردم در میان بگذارند.وی گفت: قوای ۳ گانه ما می توانند با اقدامات همدلانه، امید را به جامعه تزریق کرده و جامعه را به سمتی هدایت کنند که احساس جدایی مردم از مسئولان وجود نداشته باشند.آیت الله حسینی بوشهری افزود: دوستان جمهوری اسلامی در جای جای دنیا از جمله جبهه مقاومت از مشارکت قوی و حداکثری ما در انتخابات شادمان شده و دشمنان نیز ناامید خواهند شد. نایب ریس مجلس خبرگان اظهار کرد: دشمنان در جنگ شناختی درصدد هستند تا نقاط قوت ما را بسیار ضعیف جلوه داده و نقاط ضعف را پر رنگ نشان دهند.وی گفت: امروز با یک عزم جدی و همگانی باید فضای رقابتی با توجه به چهار راهبرد مورد تاکید مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات ۱۱ اسفند در جامعه شکل بگیرد. انتخابات ۱۱ اسفند امسال، انتخاباتی سرنوشت ساز است. ماموریت و رسالت مجلس خبرگان باعث می شود که این انتخابات مهم تر هم باشد.

اهمیت این انتخابات به اندازه اهمیت خود نظام است
اختصاصی/ آیت الله مقتدایی در دیدار اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم موضوع انتخابات را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: از اوائل انقلاب تاکنون انتخابات‌های مهمی داشته‌ایم و همه هم از درجه‌ای از اهمیت برخوردار بوده‌اند و مردم نیز در آن‌ها شرکت حداکثری داشته‌اند.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: دو انتخابات در پیش داریم که هر دو مهم است. یکی مجلس شورای اسلامی که از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و دیگری مجلس خبرگان که شأن بالایی دارد و تعیین رهبر به عهده آنان است.وی جمهوری اسلامی ایران را تأثیر گذار در سراسر جهان عنوان کرد و ابراز داشت: اهمیت این انتخابات به اندازه اهمیت خود نظام است؛ چرا که شرکت در انتخابات سبب تقویت نظام می‌شود و تقویت نظام واجب است. بنابراین شرکت در این انتخابات هم واجب و لازم خواهد بود.

نظریه تمدنی اسلام به جهان معرفی شود
حوزه/ آیت الله کعبی در دیدار اعضای کمیته اجرایی جایزه جهانی شهید صدر تاکید کرد: باید نظریه تمدنی اسلام که مبتنی بر حاکمیت الهی است به جهان معرفی شود.عضو جامعه مدرسین بر لزوم معرفی نظریه و دیدگاه تمدنی اسلام به جهان با محوریت توحید، عدالت و کرامت انسانی تاکید کرد و اظهار داشت: روح نظریه تمدنی اسلام، رهبری شایسته الهی به امامت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و امامت نیابی در همان مسیر قدم بر می دارد.عضو هئیت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هر تمدنی بر پایه یک زیرساخت فرهنگی شکل می گیرد اما تمدن غربی که بر مبنای جداسازی دین از حکومت بنیان نهاده شد امروزه بعد از چند دهه با چندین مشکل و چالش مواجه شده است که مهمترین آن الحاد نظری و عملی در غرب بر اثر غلبه اصل سود و لذت، گسست هویت بشری، تجردگرایی وبی توجهی به عموم، ایجاد و شکل گیری اقلیت ظالم حاکم بر جهان و طاغوت بین المللی است.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به شهر بندری «حیفا» در اراضی اشغالی
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای از حمله پهپادی به شهر بندری حیفا در اراضی اشغالی فلسطین خبر داد.در بیانیه مقاومت اسلامی فلسطین آمده است: مجاهدین مقاومت اسلامی در ادامه رویکرد مقاومت در برابر اشغالگری و حمایت از مردم غزه و در پاسخ به قتل عام رژیم غاصب در حق غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالمندان امروز پنجشنبه با پهپاد به بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمله کرد.در این بیانیه بر تداوم این حملات تا انهدام کامل استحکامات و محل تجمع و استقرار دشمن تاکید شده است.

تجاوز جدید مشترک آمریکا و انگلیس به یمن
تسنیم/ منابع رسمی یمن از تجاوز مشترک جدید آمریکا و انگلیس به الحدیده در جنوب و «صعده» در شمال غرب یمن خبر دادند.المسیره ارگان رسمی انصارالله یمن از تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به منطقه «الجَبّانه » در شمال شهر ساحلی الحدیده خبر داد. خبرنگار این شبکه گزارش داد که منطقه الجبانه هدف چندین حملات هوایی آمریکا و انگلیس قرار گرفته است. خبرنگار المیادین در یمن هم از پرواز گسترده جنگنده‌های متجاوزان بر فراز آسمان شهر الحدیده خبر داد. المیادین همچنین گزارش داد که حمله بامدادی آمریکا و انگلیس به الحدیده، دومین حمله به یمن پس از حمله به استان «صعده» در شمال این کشور است.پیش از این خبرگزاری رسمی یمن«سباء» در خبر اولیه از تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به شمال یمن خبر داده بود.

آماده‌باش به نیروهای آمریکا در عراق برای اعزام به غزه در صورت لزوم
تسنیم/ پایگاه اینترسپت مدعی شده به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد به عده‌ای از نیروهای آمریکا دستور داده شده در حالت آماده‌باش باشند تا در صورت دخالت زمینی آمریکا در جنگ اسرائیل در غزه به این منطقه اعزام شوند.اینترسپت نوشته طبق یک سند دیگر، این دستور آماده‌‌باش برای پرسنلی صادر شده که سال گذشته میلادی به عراق اعزام شده بودند. با آنکه این اسناد نشان‌دهنده احتمال دخالت زمینی ارتش آمریکا در جنگ غزه نیست اما آنها نشان‌دهنده میزان برنامه‌ریزی‌های تصمیم‌گیران در پنتاگون برای حمایت از اسرائیل در جنگ غزه است.

کاخ‌سفید: نه دنبال جنگ با ایران هستیم نه جنگ گسترده در منطقه
فارس/ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا نه در تلاش برای جنگ با ایران بوده و نه جنگی گسترده در منطقه است.«جان کربی» در ادامه سخنانش گفت: «آن چیزی که لازم باشد برای بازخواست کسانی که پشت حملات اخیر در اردن بوده را انجام خواهیم داد».وی اضافه کرد: «مقاومت اسلامی در عراق که شامل گروه‌های متعددی بوده پشت حملات اخیر در اردن هستند».کربی گفت: «به دنبال آتش‌بس طولانی مدت در غزه بوده و هدف آتش‌بس طولانی مدت، آزادی گروگان‌های بیشتر بوده و همچنان در حال مذاکرات در این زمینه هستیم».وی افزود: «مذاکراتی که در خصوص آتش‌بس و گروگان‌ها انجام می‌دهیم سازنده بوده و معتقدیم که در مسیر صحیحی قرار دارد».

ابتکار پاریس برای آتش‌بس در غزه
باشگاه خبرنگاران/ یک مقام ارشد در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که ابتکار پاریس برای آتش‌بس در غزه شامل سه مرحله است.مرحله نخست این طرح شامل آزادی غیرنظامیان نظیر زنان، کودکان، کهنسالان و بیماران است.مرحله دوم شامل آزادی تمام نظامیان زن و مرد است. مرحله سوم پیشنهاد پاریس برای آتش بس در غزه شامل تحویل پیکر کشته شدگان می‌باشد.این مقام ارشد حماس گفت تمام عملیات نظامی در طول سه مرحله متوقف خواهد بود.وی در ادامه گفت: «تعداد اسرای اسرائیلی که باید آزاد شوند هنوز مشخص نشده و درباره این موضوع باید مذاکرات صورت بگیرد».

انتخابات هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد
حوزه/ انتخابات هیئت رئیسه سال دوم دوره نهم مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، نماینده طلاب و فضلای همدان با رأی اکثریت نمایندگان طلاب، مجددا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم انتخاب شد.در ادامه، حجج اسلام والمسلمین سید فضل الله موسوی و محمد سعیدی به ترتیب به عنوان نائب رئیس اول و دوم این مجمع انتخاب شدند.رأی گیری پایانی این جلسه برای دو منشی هیئت رئیسه بود که حجت الاسلام عسگری به عنوان منشی اول انتخاب شد و حجج اسلام گلزاده و نقوی به دور دوم رفته و در جلسه بعدی مجمع عمومی نمایندگان طلاب، منشی دوم هیئت رئیسه انتخاب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *