خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مؤلفه‌ پرتاب‌های اخیر کاملا با فعالیت نظامی متفاوت است
حسینی‌مونس، سخنگوی فضایی وزارت دفاع با اشاره به اهمیت فعالیت فضایی در دنیای امروز گفت: حوزه فضایی یکی از حوزه‌های نوین است که امروز به‌عنوان یکی از پیشران‌های صنعتی و فناوری تعریف شده و قطعا بدون این فناوری ابعاد آینده زندگی بشر دچار مشکل خواهد شد. اگر امروز ما از این فرصت استفاده نکنیم شاید نتوان در آینده آن را جبران کرد و نیاز است رسانه‌ها در این زمینه بتوانند فعالیت لازم را انجام دهند.وی درباره واکنش‌ تروئیکای اروپا درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با تاکید بر این‌که فعالیت فضایی ایران و وزارت دفاع کاملا علمی و فناورانه است، اظهار کرد: پرتاب اخیر از پایگاه امام‌خمینی (رحمه الله علیه) انجام شد که کاملا شناخته شده است. همچنین پرتابگر سیمرغ با وزن برخاست ۸۰ تن ماهواره‌بری کاملا شناخته شده است و مؤلفه‌های آن با کار نظامی کاملا تفاوت دارد؛ اکثر واکنش‌ها در دنیا حاکی از نگرانی آنها از انحصارشکنی ایران است. فضا یک فرصت خدادادی است و ما هم حق داریم از آن استفاده کنیم و در این مسیر منتظر اجازه هیچ‌کس نخواهیم ماند و این‌ مسیر را با قدرت ادامه ‌می‌دهیم.

 همشهری
آخرین وضعیت پرونده‌ های روی‌ میز دستگاه قضا
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه: مقابله قاطع با ساخت‌‌وساز‌های غیرقانونی و مخرب محیط‌زیست در شمال کشور بر پایه عدالت‌محوری و جلوگیری از دست‌اندازی‌های ویژه‌خواران انجام شده‌است.
– سفیدسازی چهره تروریست‌ها ازسوی برخی رسانه‌های ضدانقلاب، روسیاهی و عمق جنایت‌پیشگی آنان را نمایان کرد.
– اقدام‌های اولیه درباره پرونده حادثه جمعه زاهدان از ناحیه بازپرسی انجام و تصمیم بازپرسی به دادگاه ارسال شده‌است. دادگاه صالح نقصی در پرونده گرفته و این پرونده به شعبه بازپرسی اعاده شده‌است.
– پرونده میلاد حاتمی در شعبه۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران مورد رسیدگی دقیق واقع شده و منتج به صدور رأی شده و برای فرجام‌‌خواهی به دیوان‌عالی کشور ارسال شده‌است.
– علی‌اکبر رائفی‌پور درباره نکاتی که مطرح کرده، از ناحیه دادسرای انقلاب تهران دعوت شد و از وی نسبت به آن مسائل مطالبه اسناد و مدارک صورت گرفت و اسناد از وی دریافت شد و مقام قضایی درحال بررسی اسناد و مدارک است.
– برای متهمان پرونده جنایات منافقین اعلان قرمز صادر شده‌است تا هرجا که شرایط برای دستگیری آنها مهیا شد، این اقدام صورت گیرد.
– به پرونده بابک زنجانی رسیدگی شده و او اقدام‌هایی درباره رد مال انجام داده و اقدام‌های قوی‌تری درجهت رد مال در دست انجام است و هروقت زمان لازم تشخیص داده شود، حکم اعدام نیز اجرا می‌شود.
سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد
در پی تداوم اتهام زنی های انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران، بعد از ظهر دیروز از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ شد. در این احضار، مدیر کل غرب اروپا ضمن غیر قانونی دانستن تحریم‌های انگلیس به بهانه های واهی، اتهام زنی مقامات انگلیسی را بی پایه و اساس خواند و به شدت محکوم کرد. مدیرکل غرب اروپا جو سازی های جاری دولت انگلیس علیه کشورمان را حلقه دیگری از اقدامات غیر سازنده و مخرب در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد که اینگونه فضاسازی‌ها محکوم به شکست است.

 کیهان
بنگاه های بزرگ تولیدی در کشور رشد چشمگیری داشته‌اند
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب با تأکید بر رفع موانع تولید:
تأسف می خورم که پیشرفت ها برای مردم بازگو نشده است.
بنگاه‌های بزرگ تولیدی بخش خصوصی، در سالهای متوالی رشد چشمگیری یافته اند که این واقعیت نشان دهنده وجود یک بخش خصوصی توانا و قدرتمند است.
ابتکار، نشان‌دهنده نیروی انسانی نخبه است و وجود نیروی انسانی نخبه به عنوان ثروتی عظیم، تکیه‌گاهی مطمئن در گره‌گشایی مسائل کلان، پیمودن راه‌های دشوار و رسیدن ایران به اوج خواهد بود.
بخش خصوصی قادر است ایران را به رشد مطلوب برنامه پنج ساله هفتم یعنی رشد ۸ درصد برساند.
نظارت دولت، مکمل حمایت از بخش خصوصی است، این نظارت که با دخالت متفاوت است، مطلقا قابل اغماض نیست.
مسئولان دولتی باید به جد مسئله بهبود فضای کسب وکار را دنبال و موانع را برطرف کنند.
اگر تحریم ها نبود، امروز این دستاوردها را نداشتیم.
کاهش و توقف رشد نقدینگی سیاست درستی است و تلاش‌های دولت در این زمینه تا حدی مؤثر بوده است اما محدودیت ایجاد شده در منابع تخصیصی بانک‌ها به فعالان تولیدی، نباید متوجه بنگاه‌‌های کوچک و متوسط شود؛ نه اینکه همین منابع محدود هم به شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خاص و زرنگ با ارتباطات گسترده داده شود که مدیریت اصلی حل این مشکل با بانک مرکزی است.
اگر مدیریت لازم و حمایت صحیح از بخش خصوصی انجام شود پیشرفت چشمگیر ایران با توجه به ظرفیت بالا، ثروت طبیعی فراوان، نیروی انسانی نخبه و ارتباط خوب دولت و مردم، به واقعیتی ملموس تبدیل می‌شود.
پیکر آیت‌الله نمازی در قم تشییع و خاکسپاری شد
پیکر مرحوم آیت‌الله نمازی، عضو فقید مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور طلاب، روحانیون و اقشار مختلف مردم از مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تشییع شد.آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید بر پیکر آیت‌الله نمازی اقامه نماز کرد و پیکر وی در حرم کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) خاکسپاری شد.

 ایران
تصویب اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران
در جلسه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد، ۷ مصوبه شورای‌های تخصصی زیر مجموعه شورا از جمله اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران و ماده واحده برگزاری هنربازار (اکسپوی) ایران، مطرح، بررسی و به تصویب نهایی رسید. آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی، هنرهای سنتی و میراث‌های تمدنی نیز در این جلسه مطرح و بررسی، اما تصویب نهایی آن به جلسه بعدی شورا موکول شد. در این جلسه همچنین اصول ۱۰ گانه حاکم بر بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئات علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی که در جلسات متعدد شورای معین و شورای ستاد علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفته بود، مطرح و به تصویب نهایی رسید.
ماهیت اعضای کومله توسط بی‌بی‌سی لو رفته بود
۲ روز از اعدام ۴ عضو کومله که از سوی رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات تروریستی در اصفهان به ایران اعزام شده بودند، می‌گذرد. سلاح‌ها و تجهیزات کشف شده از تروریست‌ها، اعتراف آنها در جلسات محاکمه و البته اذعان صریح عبدالله مهتدی، جملگی بر عضویت محمد فرامرزی، وفا آذر، محسن مظلوم و پژمان فاتحی در گروهک تجزیه‌طلب و تروریستی کومله تأکید دارند. با این حال، طی روزهای اخیر، جریان رسانه‌ای ضدایرانی برای تطهیر و اصطلاحاً سفیدشویی این تروریست‌ها به خط شده‌اند. شبکه تروریستی اینترنشنال، منوتو، صدای امریکا و پیشاپیش آنها بی‌بی‌سی فارسی تمام تمرکز خود را بر تطهیر ۴ تروریست اعدام‌شده گذاشته‌اند. از انکار عضویت در گروهک تروریستی کومله و معرفی ۴ تروریست معدوم‌شده به عنوان فعال سیاسی کُرد تا گفت‌و‌گو با همسران و خانواده آنها جهت مظلوم‌نمایی تروریست‌ها، اقداماتی بود که در چند روز اخیر از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین بویژه بی‌بی‌سی فارسی دنبال شده است. اسفندماه سال ۹۹ بود که بی‌بی‌سی فارسی با انتشار تصاویری از حضور تیم رسانه‌ای این شبکه سلطنتی در اردوگاه کومله نوشت: «کومله به بی‌بی‌سی اختصاصاً امکان آن را داد تا فرایند یکساله، از مرحله گزینش تا فارغ‌التحصیلی و تبدیل جوانان آرمانگرا به فعالان سیاسی ورزیده و رزمنده‌های پیشمرگه را دنبال کند.» از روز گذشته تصاویری از مستند مورد اشاره بی‌بی‌سی در فضای مجازی درحال دست به دست شدن است؛ تصاویری که حداقل محمد فرامرزی، وفا آذر و همسر او را با چهره‌ای بدون سانسور در میان نیروهای نظامی کومله نشان داده و دروغ‌ رسانه‌های خارج‌نشین مبنی بر فعالیت سیاسی ۴ عضو اعدامی کومله را ثابت می‌کند.

 وطن امروز
ستاد امنیت انتخابات تشکیل شد
رئیس ستاد انتخابات کشور از تشکیل ستاد امنیت انتخابات خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده که امنیت انتخابات در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کمک مردم تأمین شود. شاهچراغی افزود: در حوزه امنیت، همه مجموعه‌ها و نهادهایی که درگیر موضوع امنیت هستند، از وزارت ارتباطات، مجموعه‌ها و نهادهای امنیتی و وزارت کشور، ماه‌هاست تلاش می‌کنند این انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.
مراسم ۱۲ بهمن امسال در حرم امام خمینی (رحمه الله علیه) برگزار می‌شود
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم یوم‌الله ۱۲ بهمن‌ماه، سالروز بازگشت پرخیر و برکت احیاگر اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله و سلم به میهن اسلامی، در سراسر کشور و به صورت ویژه و همزمان در حرم مطهر امام راحل عظیم‌الشأن، از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و در ادامه، مردم مؤمن و انقلابی با حضور در محل جلوس حضرت امام خمینی در بهشت زهرا و گلباران آن، یاد آن روز تاریخی را گرامی می‌دارند.
تعدادی از تروریست‌های حادثه راسک دستگیر شدند یا به هلاکت رسیدند
سردار رادان در پاسخ به این سؤال که «جزئیات حادثه تروریستی راسک چه بود؟» گفت: این حادثه در سیستان‌وبلوچستان اتفاق افتاد و یکی از حوادثی بود که با دخالت و هدایت‌های آن ‌سوی مرز، گروهک جیش‌الظلم وارد کشورمان شدند و توانستند در بخشی از راسک در فرماندهی انتظامی شهرستان، درگیری انجام دهند. فرمانده‌ کل انتظامی کشور افزود: خوشبختانه با مقاومت همکاران‌مان این گروهک تروریستی نتوانستند به نیت شوم خود برسند، اما ۱۱ نفر از همکاران عزیزمان در راه تأمین امنیت به شهادت رسیدند. وی تصریح کرد: بعد از اقدام تروریستی راسک، با تلاش اطلاعاتی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفت، خوشبختانه ضربات پی‌درپی به پیکره جیش‌الظلم وارد شد و تعدادی دستگیر شدند و اعترافات‌شان در حال جمع‌آوری است که در زمان مناسب به اطلاع مردم خواهیم رساند. وی اضافه کرد: همچنین چندین نفر از این گروهک تروریستی به هلاکت رسیدند.

 جوان
سهم جریان‌های سیاسی در سبد ثبت نام انتخابات
محسن اسلامی با اشاره به ادعای جریان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه این جریان سیاسی در انتخابات مجلس دوازدهم با محدودیت نامزد مواجه شده است، گفت: ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طیف‌های مختلف سیاسی هستند. وی افزود: در این دوره از انتخابات از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۴ نفری که در انتخابات ثبت نام نهایی کردند، به ترتیب ۴ هزار و ۷۰۳ نفر مستقل (معادل ۱۹ درصد)، ۲ هزار و ۷۲۵ نفر از احزاب اصولگرا (معادل ۱۱ درصد)، هزار و ۵۶۰ نفر از احزاب اصلاح‌طلب (معادل ۶ درصد) هستند و ۱۵ هزار و ۹۹۶ نفر (معادل ۶۴ درصد) حزب سیاسی خود را اعلام نکرده‌اند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: این آماری است که از ستاد‌های انتخاباتی استان‌ها احصا شده است. بر اساس این آمار، تعداد زیادی از داوطلبان انتخابات «مجلس دوازدهم» درخصوص جریان متبوع گفتمانی خود اظهار نظر نکرده‌اند. بنابراین احتمال دارد بسیاری از این افراد که به نحوی چراغ خاموش وارد عرصه رقابت شده‌اند، گرایشات اصلاح‌طلبی داشته باشند و برای پرهیز از ورود به چالش‌های سیاسی، تاکنون اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند.
در انتخابات مشارکت می‌کنیم
منتجب‌نیا درباره رویکرد حزب جمهوریت ایران اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما کاندیدای خاصی در انتخابات نداریم؛ فقط یکی دو نفر از حزب ما تأیید شده‌اند و سایر اعضای حزب تأییدصلاحیت نشده‌اند. ممکن است از همین اعضای تأیید صلاحیت شده خود حمایت کنیم. ما مثل شهروندان عادی در انتخابات شرکت می‌کنیم ولی نمی‌توانیم فهرست بدهیم. دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در ادامه درباره امکان ائتلاف با سایر احزاب اصلاح‌طلب، تصریح کرد: جبهه اصلاحات که وارد انتخابات نمی‌شود ولی چند حزب دیگر اصلاح‌طلب ممکن است فهرست بدهند البته به این شرط که داوطلب کافی داشته باشند و هنوز وضع آن‌ها روشن نیست. ما بنای ائتلاف با سایر احزاب را نداریم و داوطلب تأیید صلاحیت شده‌ای هم نداریم که فهرست بدهیم.

 خراسان
گشایش اولین LC دارایی های آزاد شده ایران در قطر
خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام این که تا پایان دی ماه دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان نداشته است، گفت: درباره دسترسی به منابع ارزی کشور در قطر، با وجود تعهد طرف غربی بر همراهی، تاخیرهایی وجود دارد. ال سی اول گشایش شده اما سایر ال سی ها با تاخیر مواجه شده که امیدوارم با مذاکرات صورت گرفته، این تاخیر برطرف شود.
بخشودگی جرایم مالیاتی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال ابلاغ شد
سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، به مناسبت گرامی‌داشت دهه فجر و تکریم مودیان مالیاتی، بخشودگی جرایم مالیاتی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال را ابلاغ کرد.
واگذاری ۲۷ هزار هکتار زمین روستایی به متقاضیان نهضت ملی مسکن
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به شناسایی ۴۴ هزار هکتار زمین، از تصویب ۲۷ هزار هکتار اراضی برای اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در روستاها خبر داد. سهرابی در نشست تخصصی پایش عملکرد استان‌ها در نهضت ملی مسکن افزود: برای متقاضیانی که درخواست زمین در طرح نهضت ملی مسکن دارند و پیشتر ثبت‌نام کرده‌ بودند و واجد شرایط شناخته شدند، امکان واگذاری زمین مهیاست.

 مردم سالاری
اظهارات رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش قیمت دلار
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، در خصوص افزایش نرخ دلار گفت: «دشمن فضایی را طراحی کرده تا در اقتصاد تکانه‌هایی ایجاد کند و به مردم فشار بیاورد.» وی افزود: «سران برخی کشورها به رئیس جمهور می‌گویند آمریکایی‌ها گفته‌اند که هدف‌گذاری روی اقتصاد ایران است.»
پیام‌های متعدد واشنگتن به تهران در ۲ روز گذشته
شبکه الجزیره به نقل از منابع خود اعلام کرد که واشنگتن طی ۲ روز گذشته از طریق طرف ثالث بیش از یک پیام به تهران فرستاد.این منابع اعلام کردند: پیام‌های واشنگتن مبنی بر این بود که خواهان جنگ گسترده نیست و همچنین هشدار داد که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد.به گزارش ایسنا ، منابع الجزیره تاکید کردند: ایران در پاسخ اعلام کرد که تهدیدهای واشنگتن غیرقابل پذیرش است و هشدار داد که حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.این منابع می‌گویند: ایران در پاسخ خاطرنشان کرد که خواهان جنگ با آمریکا نیستیم اما با هرگونه ماجراجویی‌های واشنگتن با قدرت مقابله خواهد کرد.
تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه چند ایرانی
وزارت خزانه داری آمریکا به همراه انگلیس از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران به بهانه‌های واهی خبر داد.وبگاه وزارت خزانه داری آمریکا خبر داد: امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) به همراه انگلیس در حال انجام اقدامات مشترکی علیه شبکه ای از افرادی هستند که مخالفان ایرانی و فعالان مخالف را هدف قرار می‌دهد! بر اساس ادعای این وبگاه، آمریکا و انگلیس افرادی را تحریم کردند که به ادعای آنها «مخالفان ایرانی» در کشورهای دیگر را هدف قرار می‌دادند.این وبگاه اضافه کرد که برخی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحریم‌های مذکور قرار گرفته‌اند.

 قدس
طنز تلخ دبیر کل ناتو
سخنگوی وزارت امور خارجه اتهام‌زنی و اظهارات بی‌اساس دبیرکل ناتو در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه را محکوم کرد. کنعانی اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده از سوی دبیرکل ناتو به یک طنز تلخ شباهت دارد؛ چرا که ناتو و برخی اعضای آن با سابقه تاریک استعمارگری در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی، مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی، نه فقط در منطقه، که در سراسر جهان هستند.
رشد اقتصادی ۴/۵ درصدی ایران در سال ۲۰۲۳
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود از رشد ۴/۵درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته خبر داد. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داده و به ۷/۳ درصد رسانده است. در گزارش ماه اکتبر این سازمان رشد ۵/۲درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده بود.
اذعان وزیر تندرو صهیونیست
«بتسییل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل اذعان کرد با به گوش‌رسیدن زمزمه توقف جنگ، بوی شکست این رژیم به مشام می‌رسد. او گفت: چیزهایی در مورد توافق‌هایی درباره توقف جنگ می‌شنویم. این موضوع به معنای از دست دادن تمامی چیزهایی است که با خون نظامیانمان محقق کرده‌ایم.

 اعتماد
شمارش معکوس برای توافق
چارچوب آتش‌بس در غزه که مقامات اسراییلی، امریکایی، مصری و قطری بر سر آن توافق کرده‌اند، قرار است به زودی به حماس پیشنهاد شود، زیرا نگرانی‌ها از اینکه جنگ در غزه آتشی به جان سایر نقاط در منطقه بیندازد، افزایش یافته است. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطراذعان داشت که همه طرف‌ها در موقعیت بهتری نسبت به چند هفته پیش قرار دارند. اظهارات ثانی پس از آن بیان می‌شود که ویلیام برنز، رییس سیا، در آخر هفته به پاریس سفر کرد تا با مقامات اسراییلی، مصری و قطری گفت‌وگو کند. ثانی گفت که در مذاکرات پیشرفت حاصل شده و طرفین به چارچوبی برای توافق دست یافته‌اند که به گفته او «ممکن است در آینده به آتش‌بسی دایمی منجر شود.» براساس گزارش‌های رسانه‌های امریکایی و اسراییلی، این آتش‌بس می‌تواند ۶۰ روز به طول بینجامد. ثانی گفت: چارچوبی که دیروز با همه طرف‌ها توافق شد، چارچوبی براساس آنچه اسراییلی‌ها پیشنهاد کرده بود و پیشنهاد متقابلی از سوی حماس بود و سعی کردیم همه موارد و پیشنهادات را با هم ترکیب کنیم.

 ابتکار
ایران تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در ارمنستان به سر می برد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای این منطقه حمایت می‌کند و تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نمی پذیرد.

 اطلاعات
«بایدن» دستور حملات تلافی جویانه را صادر کرد
«پالیتیکو» به نقل از مقام‌های آمریکایی مطلع گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به مشاورانش برای ارائه گزینه‌های نظامی درباره مرگ سه سرباز آمریکایی دستورات لازم را داده و از آنها خواسته است تمامی گزینه‌هایی که بیشترین بازدارندگی را در برابر حملات به نیروهای این کشور در غرب آسیا دارد، بررسی کنند. «پالیتیکو» به نقل از این منابع نوشت: این پاسخ به حملات علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، به صورت موجی از اقدامات علیه طیف وسیعی از اهداف است و احتمالا طی چند روز آتی با چراغ سبز «بایدن» آغاز خواهد شد. در این گزارش همچنین ادعا شده که حمله به پایگاه ها و نیروهای ایرانی در سوریه یا عراق و همچنین تاسیسات دریایی ایران در خلیج فارس، از جمله گزینه‌های روی میز «پنتاگون» است. در عین حال، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای درباره کشته شدن نیروهای آمریکایی در مرز سوریه و اردن گفت که واشنگتن خواستار جنگ گسترده‌تر در غرب آسیا نیست اما ما در رابطه با نحوه پاسخ‌دهی به حمله اخیر به نیروهای آمریکایی در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته‌شدن سه نظامی شد، تصمیم‌گیری کرده‌ایم.

 شهروند
کاخ سفید می‌داند که راه‌حل پایان جنگ در منطقه، سیاسی است
امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به راه‌حل پایان جنگ و بحران در غزه نوشت: «کاخ سفید به‌خوبی می‌داند که راه‌حل پایان جنگ و نسل‌کشی غزه و بحران کنونی در منطقه، سیاسی است.» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر پایان عمر سیاسی نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، افزود: «دیپلماسی در این مسیر فعال است. نتانیاهو در پایان عمر سیاسی جنایتکارانه خود قرار دارد.»
هلاکت یک نفر از اعضای گروهک تروریستی
سردار گودرزی فرمانده مرزبانی انتظامی از هلاکت یک نفر از اعضای گروهک تروریستی انصارالفرقان در درگیری مسلحانه مرزبانان استان سیستان و بلوچستان با این گروهک تروریستی در منطقه مرزی کستک جکیگور خبر داد. فرد به‌هلاکت‌رسیده از اعضای ائتلاف ترکیبی از گروه‌های تروریستی شرق کشور بوده و در اقدام تروریستی بمپور در سال گذشته شرکت داشته است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اخلاق، هدف اصلی حوزه است
ایکنا/ آیت‌الله استادی در نشست «بررسی تحولات صد سال اخیر حوزه علمیه قم» اظهار داشت: تحولی که از قم و حوزه مورد انتظار است اول همان چیزی است که در ابتدای طلبگی به ما یاد داده‌اند یعنی«اوّل العلم معرفه الجبّار و آخر العلم تفویض الأمر الیه؛ سر آغاز علم، شناخت خداوند جبّار و سرانجام آن، واگذارى امور به اوست». هر جمعی از طلاب و هر حوزه‌ای اعم از قم و غیر آن باید یادش باشد که بنا بر مطرح‌شدن معرفت‌الله است و بنا بر این بوده که مسیر، مسیری باشد که همه به درجه اخلاقی مهم یعنی تفویض امور به خداوند برسند.عضو جامعه مدرسین بیان کرد: آن چیزی که می‌تواند معرف یک حوزه و معرف یک مذهب و دین باشد به اخلاق برمی‌گردد زیرا بیشتر مردم نگاه می‌کنند که ببینند در امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی چقدر اخلاق وجود دارد. اینکه بگوییم اطلاعات حوزویان بیشتر شده درست است و شاید هزار برابر شده است؛ حوزه برای این تاسیس شده است که درس به دردبخوری ارائه شود تا کم‌کم طلاب تربیت شوند.

جبهه مقاومت اسلامی در برابر استکبار، صحنه آزمایش امت اسلام است
فارس/ آیت‌الله اراکی شب گذشته در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌الله نمازی در مسجد اعظم قم گفت: این عالم ربانی در عمر خود همواره همراه مردم و یار امامین انقلاب بود و از برکات حضور ایشان در عرصه‌های مختلف بهره‌مند بودیم.عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز پیروان اهل‌بیت (علیهم السلام) هستند که در برابر قدرتمندان ستمگر جهان ایستادگی می‌کنند تاکید کرد: امروز قدرت و نفوذ ولایت است که در سراسر جهان حرف برای گفتن دارد.وی عنوان کرد: امروز چگونه شده است که ایران، جنوب لبنان، یمن، عراق و… در برابر زورگوهای ظالم ایستادگی می‌کنند؛ این‌ها همه از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته؛ ایرانی که پیرو اهل‌بیت (علیهم السلام) است. وی درادامه راز نهفته در قدرت جبهه مقاومت در عراق، غزه، لبنان‌، یمن و غیره را روحیه شهادت‌طلبی مردم دانست و گفت: امروز صحنه غزه، مقاومت اسلامی، جبهه مقاومت در برابر انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها آزمایشی برای امت اسلامی و بسترسازی ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

باید بپذیریم که انقلاب ما رو به جلو در حال حرکت است
اختصاصی/ آیت الله غروی در دیدار اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان اهمیت توجه به مقوله انتخابات ابراز داشت: جایگاه مجلس و انتخابات در کشور – همچون خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس – از اهمیت بسزایی برخوردار است. جنبه مردمی نظام ما حضور مردم در انتخابات است و نباید زمینه‌هایی برای عدم حضور مردم در انتخابات فراهم شود.عضو جامعه مدرسین درادامه اظهار داشت: ما نباید در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه از خود وارفتگی نشان دهیم. هر چه انقلاب پیش برود وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود.وی تأکید کرد: باید بپذیریم که انقلاب ما رو به جلو در حال حرکت است. باید در ایام دهه فجر، که فرصت بسیار مناسبی است، مردم را جهت حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم و نسبت به تمامی خدمات و کار آمدی دولت‌های گذشته و حال که در این چهل وچند سال صورت پذیرفته، تبیین کنیم.

مواضع کشور‌های اروپایی علیه برنامه فضایی ایران مبنای حقوقی ندارد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مواضع آلمان، انگلیس و فرانسه علیه برنامه فضایی ایران مواضع بی‌جایی است و مبنای حقوقی ندارد.عمویی گفت: صنعت فضایی یک صنعت پیشرو در بین صنایع شناخته شده در دنیاست و از این جهت جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت کشور در مسیر تقویت برنامه فضایی است.وی تصریح کرد: اقدام ایران در ارسال ماهواره یک اقدام صلح‌طلبانه و در راستای تقویت دانش است و ارتباطی با موضوعات تسلیحاتی و نظامی ندارد و یک امر مشروع است و در چارچوب حقوق بین‌الملل، کشورمان حق دارد برنامه خود را توسعه دهد و به پیش ببرد.

انصارالله آماده «رویارویی طولانی» با آمریکاست
باشگاه خبرنگاران/ وزیر دفاع انصارالله یمن، گفت که انصارالله آماده رویارویی طولانی مدت با آمریکا و انگلیس است.سرلشکر محمد ناصر العاطفی، در نشست فوق العاده با فرماندهان نیروی دریایی و پدافند ساحلی افزود: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و کسانی که با آن‌ها هماهنگ شده‌اند باید به قوت تصمیم حاکمیتی یمن پی ببرند و هیچ بحث و اختلافی بر سر آن وجود ندارد.وی تاکید کرد: رهبری، دولت، مردم، ارتش و جغرافیای یمن برتر، قوی‌تر و شدیدتر از آن هستند که توسط حملات آمریکا، انگلیس و اسرائیل متزلزل شوند.وی ادامه داد: تداوم تجاوزات خائنانه آمریکا و انگلیس نقض آشکار حاکمیت یمن و بی ثبات کننده امنیت و ثبات منطقه است، اما نیرو‌های مسلح ما مرعوب موشک‌ها و بمب‌های ممنوعه بین المللی آمریکا نخواهند شد و ناوگان ها، ناو‌های هواپیمابر و ناوشکن‌های آنها، ما را از انجام وظایف دینی و ملی خود باز نخواهند داشت.

اسرائیل ادعا کرد که تونل‌های حماس را با آب دریا پر کرده است
مهر/ نظامیان رژیم صهیونیسیتی ادعا کردند که برخی از تونل‌های حماس در نوار غزه را با آب دریا پر کرده‌اند. ادعا شده این عملیات که برای چندین هفته ادامه داشته، شامل استفاده از تزریق آب با جریان بالا به داخل تونل‌ها به عنوان بخشی از استراتژی‌های متنوع ارتش اسرائیل برای مقابله با قابلیت‌های زیرزمینی حماس است.این عملیات شامل اتصال پمپ‌ها و لوله‌ها به تونل هاست. در ماه دسامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد که ارتش اسرائیل این عملیات را آغاز کرده است.ارتش اسرائیل درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، حدود ۸۰ درصد از شبکه تونل‌های حماس که در زیر غزه پس از هفته‌ها تلاش اسرائیل برای نابودی آن‌ها دست نخورده باقی مانده است که این نشان می‌دهد اسرائیل در رسیدن به اهدافش شکست خورده است.

مذاکرات برای توافق جدید با حماس پیشرفت داشته است
تسنیم/ کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات برای رسیدن به توافق جدید برای آزادی سایر اسرا میان اسرائیل و حماس و نیز وقفه در جنگ پیشرفت داشته است.جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات کاخ سفیدگفت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در واشنگتن دی‌سی دیدار و درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافق جدید با حماس و اسرائیل برای آزادی اسرا گفتگو کرد.وی افزود: سالیوان با نخست‌وزیر قطر دیدار کرد تا درباره تلاش‌های مداوم برای دستیابی به توافق جدید آزادی اسرا گفتگو کند و گفتگو‌ها برای تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس، پیشرفت داشته است.کربی تصریح کرد: او همچنین امروز با خانواده‌های آمریکایی‌هایی که هنوز در بازداشت حماس هستند دیدار خواهد کرد. ما می‌خواهیم شاهد کشور فلسطینی باشیم و برای رسیدن به آن باید کار‌های زیادی انجام دهیم.

آمریکا دیگر قدرت بلامنازع دنیا نیست
فارس/ «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی نوشته آمریکا دیگر در رقابت‌های راهبردی دنیا حائز «برتری بلامنازع» نیست.
برنز در این یادداشت در نشریه فارن‌افرز نوشته است: «قدرت گرفتن چین و تقابل‌گرایی روسیه، چالش‌های ژئوپولتیکی دلهره‌آوری را در دنیایی با رقابت‌های راهبردی شدید که در آن ایالات متحده دیگر دارنده برتری بلامنازع نیست پیش روی ما قرار می‌دهد.»او در ادامه نوشته است: «مسئله‌ای که ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند انقلابی در فناوری نیست که حتی از انقلاب صنعتی یا آغاز عصر صنعتی فراگیرتر است.»

اروپا باید حمایت از اوکراین را ادامه دهد
فارس/ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد در «استکهلم» گفت: «اتحادیه اروپا باید در کنار اوکراین بایستد و به همراهی مردم اوکراین از نظر اقتصادی، مالی، نظامی، تجهیزات و آموزش ادامه دهد.»وی ادامه داد: «ما یک هدف راهبردی داریم. روسیه نباید پیروز شود.» ماکرون در ادامه بر اهمیت تشدید تولید نظامی برای حمایت بهتر از اوکراین تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *