خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مقاومت با صلاحدید خود به متجاوزان آمریکایی پاسخ می‌دهد
حجت الاسلام خطیب در حاشیه اجلاس شهدای اطلاعات سپاه در دانشگاه انقلاب اسلامی اظهار کرد: اقدامات انصارا… و مقاومت در منطقه نشان‌دهنده اراده و جهادگری مسلمانان است.وی ادامه داد: همان‌گونه که پیامبر‌اکرم درصدر اسلام و درجنگ‌ها با دشمنان مقابله می‌کرد، امروز نیز انصارا…و مقاومت در مقابل همه کفر، نفاق و شرک ایستاده‌اند. وزیر اطلاعات عنوان کرد: مقاومت در منطقه براساس آنچه که تصمیم و سیاست خودش است نسبت به حضور تجاوزگرانه آمریکا اقدام کرده و به هر اقدامی که تشخیص بدهد، عمل می‌کند.
تجارت ۱۲۶میلیارد دلاری
رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران گفت: ۱۷ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی ایران طی۱۰ماه داریم. حجم تجارت خارجی در۱۰ماهه سال جاری با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی و مهندسی و برق به ۱۲۶ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۴۱درصد افزایش داشته است.
تجهیز یگان‌های پدافندی به نسل جدید پهپادها در آینده نزدیک
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جریان بازدید از منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب ارتش اظهار کرد: رشد و ارتقای سامانه‌های بومی پدافند در دستور کار جدی پدافند هوایی ارتش است و یقینا نقش منحصر‌به‌فرد پدافند در دفاع از مرزهای هوایی کشورمان برکسی پوشیده نیست. امیر صباحی‌فرد بیان کرد: یگان‌های پدافندی در آینده نزدیک به نسل جدیدی از پهپادها با مأموریت‌های مختلف رزمی تجهیز می‌شود که توان دفاعی و بازدارندگی کشورمان را چند برابر افزایش می‌دهد.
افزایش توان نفتی و گازی
اوجی، وزیر نفت گفت: افزایش ۱.۲میلیون بشکه تولید نفت و ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز، ۶۳ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش گاز خام، جمع‌آوری گاز مشعل معادل ۱۰میلیون مترمکعب و افزایش تولید ۴۸ هزار بشکه نفت از میدان‌های مشترک، بخشی از عایدات طرح‌های به بهره‌برداری رسیده وزارت نفت است.

 همشهری
رئیسی به هرمزگان می‌رود
دوستی، استاندار هرمزگان اعلام کرد سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، روزهای ۱۲ و ۱۳ بهمن‌ماه به این استان سفر می‌کند و علاوه‌ بر بررسی روند پیشرفت و تحقق مصوبات سفر نخست، با نخبگان، دانشگاهیان و قشرهای مختلف مردم هرمزگان دیدار خواهد کرد.
رویکرد «اعتدال و توسعه» به انتخابات
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ائتلاف حزب متبوعش با سایر اصلاح‌طلبان گفت: عقل سیاسی حکم می‌کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می‌کند و به ما انسجام می‌بخشد.
مناظره کاندیداها در صداوسیما؟
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما از افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: هریک از کاندیداهای انتخاباتی می‌توانند در فضای مجازی ما (تلوبیون) صفحه‌ای اختصاصی داشته باشند و به‌ طور رایگان تا ۱۰ساعت برنامه در صفحه شخصی‌شان بارگذاری کنند. محمدصالح مفتاح درباره برگزاری مناظره‌های انتخاباتی هم عنوان‌کرد: درحال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم تا بتوانیم در شبکه‌ها آن را انجام دهیم. به‌دلیل تعدد حوزه‌ها و همچنین نامزدها، تولید مناظره تلویزیونی کار بسیار پیچیده‌ای است که درحال بررسی است تا دستورالعملش نوشته شود و بتوانیم آن را برگزار کنیم.
آخرین آمار از تأییدصلاحیت‌شدگان در تهران
رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد: با تأیید صلاحیت ۲۰۸ داوطلب نمایندگی مجلس، تعداد کاندیداها به ۲هزارو ۹۰۸ نفر رسید. جوهری افزود: تاکنون ۵۱ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس دوازدهم تأیید صلاحیت شده‌اند که در مقایسه با دوره گذشته، ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. شورای‌نگهبان تا ۱۹بهمن‌ماه به اعتراض‌های داوطلبان رسیدگی می‌کند.
یمن کشتی نیروی دریایی آمریکا را هدف قرار داد
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای این کشور یک کشتی متعلق به نیروی دریایی آمریکا را در پاسخ حملات اخیر آمریکا و انگلیس به خاک یمن هدف حمله قرار داده‌اند. یحیی سریع گفته نیروی دریایی این کشور کشتی متعلق به نیروی دریایی آمریکا به نام «lewis B puller» را در خلیج عدن مورد هدف قرار داده است. یمن به‌دنبال تشدید حملات رژیم اسرائیل به غزه به هیچ کشتی اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهد.
بازداشت یک نظامی اسرائیلی به‌دلیل سرقت تسلیحات ارتش
یک نظامی از تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی به اتهام سرقت تجهیزات جنگی ارتش در غزه و عرضه آنها برای فروش دستگیر شده است. پیش‌تر نیز گزارش شده بود که هزاران گلوله و صدها تفنگ و نارنجک، از پایگاه‌های نظامی این رژیم که حفاظت ضعیفی داشته، ربوده شده‌اند که برخی از این تسلیحات به کرانه باختری و برخی دیگر نیز از طریق سینا، راهی نوار غزه می‌شده‌اند.
بغداد: مأموریت ائتلاف آمریکا به‌زودی پایان می‌یابد
دولت عراق اعلام کرده پایان یافتن مأموریت ائتلاف بین‌المللی ضد ‌داعش تحت امر آمریکا یکی از برنامه‌های دولت است. باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفته پایان یافتن مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد ‌داعش به‌طور رسمی از زمان نخستین نشست کمیته عالی نظامی میان دولت عراق و نیروهای این ائتلاف تحت نظارت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور آغاز شده و مأموریت ائتلاف مذکور در دوره دولت کنونی پایان خواهد یافت.

 کیهان
بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل که در محل حسینیه امام خمینی برپا شده بود، بازدید کردند.
مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال، تولید داخل با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید بود.
در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند.
توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع حفاری چاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها یکی از بخش‌های این نمایشگاه بود.
شرکت‌های دانش‌بنیانِ فعال در حوزه برق و نیروگاه نیز دستاوردها و توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند.
در این نمایشگاه همچنین خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و شارژرهای آنها و موتورهای بهینه‌سازی شده خودرو با مصرف پایین ارائه شده بود.
برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی و همچنین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در بخش‌های مختلف در این نمایشگاه توضیح داده شد.
صنعت فولاد و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش و همچنین در بخش صنایع معدنی همچون مس بخش دیگری از این نمایشگاه بود.
گفتنی است حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از ساعت ۱۶ دیروز، دور دوم بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی را آغاز کردند.
بخش نخست این برنامه صبح دیروز به مدت دو ساعت برگزار شد که به دلیل تعداد زیاد غرفه‌ها ادامه این بازدید به عصر موکول شد.
حضور پرشور جوانان و نوجوانان برای اعتکاف رویدادی بزرگ، تمدن‌ساز و مایه افتخار و مباهات کشور است
رئیس‌جمهور برگزاری آیین معنوی اعتکاف در سراسر کشور با حضور پرشور جوانان و نوجوانان را رویدادی بزرگ، تمدن‌ساز و مایه افتخار و مباهات کشور دانست و بر ضرورت توجه ویژه مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگ بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای فرهنگ‌سازی و ارتقای معنوی جامعه و انسجام اجتماعی تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اقدام اقتدارآفرین جوانان و نخبگان کشور در یازدهمین پرتاب فضائی در دولت مردمی، این رویداد افتخارآمیز را برگ دیگری از افتخارات نظام اسلامی دانست و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضائی و وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح که در تعامل نزدیک با یکدیگر توانستند صنعت فضائی کشور را ارتقاء دهند تشکر کرد.

 ایران
پیشرفت و توسعه کشور بدون مدرسه و آموزش امکانپذیر نیست
معاون اول رئیس‌جمهور در نشست با جمعی از خیرین ملی مدرسه‌ساز با تأکید بر اینکه نقطه اصلی سرنوشت انسان‌ها از مدرسه شروع می‌شود، تصریح کرد: پیشرفت و توسعه کشور و همچنین سعادت و رفاه مردم بدون مدرسه و آموزش امکانپذیر نیست. محمد مخبر عنوان کرد: موتور پیشران توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی از مدرسه آغاز می‌شود که جامعه خیر مدرسه‌ساز توانست در سالیان گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم بسزایی در رشد علمی کشور داشته باشد که در غیر این‌ صورت قطعاً با مشکلات بسیار بزرگی در زمینه رشد علمی و آموزشی کشور مواجه بودیم.
وی با اشاره به اینکه جامعه خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند موقعیتی فراهم کنند تا هر ایرانی با هر توان مالی بتواند در امر مدرسه‌سازی شرکت داشته باشد، افزود: طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش، بخش قابل‌توجهی از کودکان بازمانده از تحصیل بویژه در مناطق محروم کشور وجود دارند که خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند با ورود به این عرصه، به دولت برای آماده‌سازی امکانات تحصیل برای همه نوجوانان و کودکان ایرانی کمک کنند.
برگزاری نشستی درباره افغانستان به ابتکار ایران
نشست گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان روز دوشنبه و به پیشنهاد و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در کابل آغاز شد. در این نشست نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای منطقه و همسایه افغانستان حضور دارند. امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان در آغاز این نشست گفت: افغانستان نمی‌خواهد منطقه دچار ناامنی شود و کابل برای امنیت منطقه اهمیت خاصی قائل است.

 جمهوری‌اسلامی
«ذلت پرونده نسل‌کشی» تا سال‌های آینده با اسرائیل خواهد ماند
شبکه خبری اسکای‌نیوز با اشاره به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به اتهام نسل‌کشی نوشت که اسراییل در آینده تا سال‌های سال ذلت این پرونده را احساس خواهد کرد.

 وطن امروز
با توجه ویژه دولت سیزدهم به صنعت فضایی شاهد جان تازه‌ای در این حوزه هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز ۳ ماهواره ایرانی به ‌نام‌های مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ توسط ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ به مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین را به تمام مردم ایران تبریک می‌گویم و قدردان زحمات شبانه‌روزی دانشمندان جوان و مجاهد کشور در وزارت دفاع و پژوهشگاه فضایی ایران هستیم. قالیباف گفت: با توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه صنعت فضایی این صنعت جان تازه‌ای گرفته است و توانسته‌ایم علم و دانش بومی جوانان خود را در دنیا به نمایش بگذاریم و به قوی‌تر شدن ایران اسلامی یاری رسانیم.
امسال ۵۰ هزار یادواره شهدا در کشور برگزار شده است
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفان گفت: امسال ۵۰ هزار یادواره مردم‌پایه و ۱۰ کنگره ملی در سراسر کشور برای شهدا برگزار شده است. همچنین علاوه بر برگزاری این یادواره‌ها مواردی همچون تولید کتاب، فیلم و… نیز از جانب ملت ایران خلق شده است.

 جوان
سازمان ثبت در عدلیه باشد منافع مردم بیشتر تأمین می‌شود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع منفک شدن سازمان ثبت از قوه قضائیه، گفت: در مجلس چنین مطرح است که «سازمان ثبت» از قوه قضائیه منفک شود و به دولت منتقل شود؛ ابتدا باید تأکید کنم که ما در این خصوص، ملتزم به قانون هستیم و هر چه به عنوان قانون تصویب شد، به آن التزام داریم؛ اما در باب منفک شدن سازمان ثبت از قوه قضائیه و انتقال آن به دولت باید ملاحظاتی را مدنظر داشت؛ از جمله آنکه بیش از ۸۰ درصد از اراضی به نحوی از انحا وابسته به دولت هستند؛ در واقع، مباحثی که وجود دارد این است که آیا این اراضی موات است یا خیر؟ آیا ملی هست یا خیر؟ آیا جزء مستثنیات است یا خیر؟ همچنین مباحث مرتبط با منابع طبیعی و جنگل‌ها نیز مطرح است؛ به عبارت دیگر، در قبال این اراضی، یک طرف دولت است و یک طرف مردم؛ در اینجا باید توجه داشت که چنانچه سازمان ثبت در ذیل قوه قضائیه باشد، منافع مردم بیشتر رعایت می‌شود و بی‌طرفی بیشتر لحاظ می‌شود یا خیر؟ رئیس عدلیه افزود: در همین راستا، مواردی وجود دارد که در زمره حریم خصوصی مردم است؛ بسیاری از دستگاه‌ها به سازمان ثبت مراجعه می‌کنند و اجازه می‌خواهند که به صورت برخط به همه اسناد مردم دسترسی پیدا کنند و سازمان ثبت این اجازه را صادر نمی‌کند و تأکید دارد که باید در این خصوص، اذن قاضی وجود داشته باشد؛ خب سؤال این است که اگر سازمان ثبت از دستگاه قضایی خارج شود، این جهات رعایت می‌شود؟

 خراسان
حدود ۴ تا ۵/۴ میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این که تاکنون هیچ دستگاهی اطلاعات دقیقی از آمار ایرانیان خارج از کشور نداشته که ارائه کند، گفت: ما برای اولین بار به موجب تصویب یک قانون موظف به «برآورد دقیق تعداد ایرانیان خارج از کشور شدیم» که بر این اساس، حدود ۴ تا ۵/۴ میلیون نفر از ایرانیان، در خارج از کشور زندگی می‌کنند.
بزودی رای متهم پرونده حمله به سفارت آذربایجان صادر می‌شود
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر اعلام کرد: رأی متهم پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان طی روزهای آینده صادر خواهد شد.

 مردم سالاری
تایید صلاحیت ۵۵۰ نفر دیگر از داوطلبان مجلس
طحان نظیف در گفت و گوی تلویزیونی تصریح کرد: رسیدگی به اعتراضات داوطلبان مجلس در شورا ادامه دارد و صلاحیت ۵۵۰ نفر دیگر تایید شد. وی افزود: با این ۵۵۰ نفر جدید، تعداد تایید صلاحیت‌های مجلس به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.وی ادامه دارد: اسامی به وزارت کشور ارسال می شود و فرایند رسیدگی تا ۱۹ بهمن ماه ادامه دارد.سخنگوی شورای نگهبان گفت: مهلت ثبت اعتراضات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری پایان یافت و شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت برای رسیدگی دارد. وی ادامه داد: بیش از یکصد نفر از داوطلبان ثبت اعتراض کردند.
آزمایش یک موشک زیردریایی جدید در آب‌های کره شمالی
خبرگزاری رسمی کره شمالی از آزمایش موفق یک موشک کروز زیردریایی برای دومین بار در هفته گذشته، خبر داد.به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کره شمالی روز یکشنبه برای دومین بار در یک هفته موشک‌های کروز استراتژیک جدید خود را آزمایش کرد و آن را یک موشک کروز جدید پرتاب شده از زیردریایی (SLCM) نامید که قدرت تسلیحات هسته ای نیروی دریایی این کشور را گسترده‌تر می‌کند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر آزمایش این موشک موسوم به «پلهوسل-۳-۳۱» نظارت داشت که مشابه موشک‌های کروز استراتژیک است که کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد در حال توسعه هستند.

 قدس
گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران قطعاً از وجود امنیت کشتیرانی در آب‌های آزاد و تنگه‌های آبی بهره می‌برد. ما در چارچوب روند تجاری با کشورها و صادرات حتماً با وجود امنیت در آب‌های بین‌المللی منتفع هستیم. ایران با نگاه به ریشه اساسی بحران و نگاه به اینکه تداوم جنگ رژیم صهیونیستی منجر به بی‌ثباتی خواهد شد، بر خاتمه یافتن سریع آن تأکید کرد. کنعانی ادامه داد: ما بیشترین ظرفیت‌های خود را در موضوع فلسطین و خاتمه دادن جنگ علیه غزه به‌ کار برده‌ایم. دیدگاه ایران همچنان روشن است؛ ثبات در منطقه به‌نفع همه طرف‌هاست؛ باید به این جنایت جنگی خاتمه داده شود، محاصره غزه پایان یابد و به سیاست شرورانه کوچاندن مردم غزه پایان داده شود، ما معتقدیم این مواضع ایران کاملاً اصولی و منطقی است، باید به ریشه بحران توجه کرد، ما خواهان تنش با هیچ طرفی حتی آمریکا نیستیم، باید به قضایا در سطح منطقه واقع‌گرایانه نگریست. در ارتباط با عربستان و پیام کشورها، ما پیام‌های مختلفی را دریافت کردیم و پاسخ‌ها را منتقل کردیم. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبرهایی مبنی بر خواست چین از ایران گفت: توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود، چنین چیزی مطرح نیست. تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهدش هستیم، این موضع چین است.
یقه‌گیری رژیم آپارتاید
«مندلا ماندلا» نوه نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با الجزیره گفت: تیم حقوقی کشورش پرونده‌ای را که علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده، پیگیری خواهد کرد و در حال حاضر منتظر گزارشی است که تل‌آویو ارائه خواهد داد تا بتواند از گزینه‌های موجود فراروی این رژیم اطلاع حاصل کرده و در ادامه شکایت از اسرائیل را در محافل دیگری مانند دادگاه کیفری بین‌المللی و همچنین شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کند.
موج نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در آمریکا
یک گروه‌ حقوق مدنی اعلام کرد: شکایات مربوط به تبعیض و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و فلسطینیان در ایالات متحده حدود ۱۸۰درصد افزایش داشته است. شورای روابط آمریکایی-اسلامی گفت: پس از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ در غزه، ۳هزار و ۵۷۸ شکایت دریافت کرده و آن را «موج مداوم نفرت ضدمسلمانان و ضد فلسطینیان» خواند.
هراس تل‌آویو از تماس‌های قاهره با صنعا
منابع آگاه مصری، از نارضایتی و نگرانی شدید تل‌آویو از تماس‌های قاهره با انصارالله یمن در خصوص تحولات جاری در دریای سرخ خبر دادند. انصارالله به قاهره اطمینان داده تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و این تأثیری بر درآمدهای کانال سوئز نخواهد داشت. اما تل‌آویو از این تماس‌ها به‌شدت ناراضی است و آن را در راستای تشدید محاصره بنادر خود می‌داند.

 ابتکار
هیچ مرکز مستشاری ایران در سوریه هدف قرار نگرفته است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به یکی از مراکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران در این کشور را رد کرد. دیروز رسانه‌ها از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی سوریه در پی حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق خبر دادند. وزارت دفاع سوریه نیز ضمن تایید حمله رژیم صهیونیستی به نقاطی در جنوب دمشق، از شهادت و مجروح ‌شدن چند غیرنظامی خبر داد. «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به یکی از مراکز مستشاری ایران در سوریه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حمله امروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است». اکبری همچنین خبر داد: «از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است». دیپلمات ایرانی تاکید کرد: «حملات کور صهیونیست‌ها خللی در عزم محور مقاومت ایجاد نمی‌کند».

 اطلاعات
به تروریست‌ها فرصت تهدید امنیت ایران و پاکستان را نمی‌دهیم
وزیرامورخارجه ایران پس از دیدار و گفتگوباجلیل عباس جیلانی همتای پاکستانی اش گفت:کمترکشوری درجهان به اندازه ایران وپاکستان دارای مشترکات فرهنگی، جغرافیایی وتاریخی است.ایران وپاکستان هیچگاه مشکل ارضی واختلاف مرزی نداشتندواین یکی از نکات افتخارآمیز روابط دو کشور است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: دوطرف به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذاریم. امروزدراینجا در اسلام‌آباد هستیم تا به همراه جیلانی با صدای بلند اعلام کنیم که ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت و مجال نخواهند داد که امنیت دو کشور را هدف قرار دهند. وزیر خارجه پاکستان هم گفت که دو کشور مصمم به توسعه روابط هستند و تروریسم هم چالش مشترکی در مقابل دو طرف است. جلیل عباس جیلانی گفت: روابط دو کشور نه تنها برای توسعه و رفاه دو کشور دارای ارزش و اهمیت است بلکه منبع مهمی برای صلح و ثبات پایدار در منطقه است.

 شهروند
اعلام آمادگی بیش از ۴۰ هزار نفر برای حج تمتع ۱۴۰۳
رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، اعلام کرد: «تاکنون بیش از ۴٠ هزار نفر برای تشرف به حج تمتع ١۴٠٣ ثبت‌نام کرده‌اند و تا تکمیل شدن ظرفیت‌ها، اولویت‌های جدید در استان‌هایی که امکان نام‌نویسی فراهم باشد، اعلام خواهد شد. برای مشخص کردن قیمت نهایی حج آینده در انتظار اعلام نرخ ارز و برخی از هزینه‌ها هستیم.» رضایی همچنین درباره امکان اعزام زائران به عمره مفرده نیز گفت: «با اعلام موافقت طرف عربستانی و صدور مجوز برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی، اعزام‌ها برنامه‌ریزی و در قالب ساختار و ظرفیت‌های جدید صورت خواهد گرفت.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی به چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت «عنوان حکمرانی دینی و تنظیم گری مسائل اساسی معاصر» پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است: قانون، یکی از نیازهای اساسی جوامع انسانی است و برترین قوانین، قوانینی است که از سوی پروردگار متعال و به واسطه انبیاء به انسان‌ها رسیده است. قوانین الهی تأمین کننده مصالح انسان در معاش و رستگاری او در معاد می‌باشد و تبعیت از قوانین الهی در واقع تطبیق اراده خداوند متعال در زندگی انسان است. وی همچنین تصریح کرد: فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است و این فقها هستند که با استنباطِ حکمِ خداوند بر اساس ادله و حجت‌های موجود بن‌مایۀ اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانون‌گذاران قرار می‌دهند تا بر اساس آن، قوانین موردنیاز جامعه را وضع نمایند.

خود را سرباز حوزه علمیه می‌دانم
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی دردیدار بامهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بیان کرد: کتاب و پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی باعث حفظ و انتقال تمدن‌ها می‌شود؛ اگر نوشتن نبود، تمدن‌ها به عصرهای دیگر منتقل نمی‌شد و بشر در همان تمدن نخست خود باقی می‌ماند.وی با بیان اینکه با اختصاص فضا در مؤسسه امام صادق (علیه السلام) دو کتابخانه برای آقایان و بانوان و استفاده عموم مردم، خصوصاً طیف‌های متنوع جوانان، راه‌اندازی شده است، گفت: خود را سرباز معمم این حوزه می‌دانم.

راه حفظ حرم جمهوری اسلامی حمایت از ولایت است
ایرنا/ آیت الله خاتمی با اشاره به خنثی‌شدن توطئه‌ها و فتنه‌های مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: امام فرمود ما انقلاب را به جهان صادر خواهیم کرد و امروز بیداری اسلامی خواب را از چشم استکبار ربوده است. عضوجامعه مدرسین با ارجاع دادن به سخنان شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: راه حفظ حرم جمهوری اسلامی که شهید مقاومت توصیه داشت حمایت از ولایت است که نباید بگذاریم تنها بماند زیرا سیادت ما با تدابیر ولی‌فقیه است و ولایتمداری این حرم را حفظ می‌کند.

واکنش یمن به اتهام‌زنی آمریکا علیه ایران
فارس/ «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن بامداد سه‌شنبه ادعای واشنگتن مبنی بر دست داشتن ایران در حمله اخیر به پایگاه نظامی آمریکا در اردن را رد کرد. الحوثی با بیان اینکه آمریکا برای سرپوش گذاشتن روی این شکست خود روایتی گمراه‌کننده ارائه می‌کند، گفت که مردم جهان نباید این ادعاها را بپذیرند. وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) ضمن نادرست توصیف کردن ادعای مخفی شدن پهپاد مهاجم پشت هواپیمای جنگی آمریکایی در حال بازگشت به پایگاه، نوشت: «سرعت این دو هواپیما متفاوت است و نمی‌توان فرود را تعیین کرد و سرعت پهپاد را به آن ربط داد».

سفر رئیس شاباک به قاهره و دیدار با مقامات مصر
فارس/ وبگاه «آکسیوس» بامداد سه‌شنبه از سفر «رونن بار» رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به مصر و دیدار با مقامات این کشور خبر داد. آکسیوس به نقل از دو مقام صهیونیست نوشت که بار برای گفتگو درباره مسائلی غیر از آزادی اسرای صهیونیست از نوار غزه به قاهره رفته و با «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر دیدار و گفتگو کرد. بر این اساس، وی در این دیدار درباره وضعیت محور «صلاح الدین» در جنوب نوار غزه (موسوم به محور فیلادلفیا) و نحوه همکاری رژیم صهیونیستی با مصر برای جلوگیری از قاچاق ادعایی سلاح به داخل این باریکه رایزنی کرد.

پنتاگون نقش ایران در حمله به پایگاه آمریکا در اردن را تأیید نکرد
فارس/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که آمریکا هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره اینکه حمله مرگبار به نیروهای این کشور در اردن توسط چه گروهی انجام شده نرسیده و اطلاعاتی درباره اینکه این حمله به دستور ایران انجام شده باشد وجود ندارد. سینگ گفت: «این حمله نشانه‌های حملات کتائب حزب‌الله را دارد اما هیچ نتیجه‌گیری نهایی حاصل نشده است.»

ایران ادعاهای بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند
مهر/ امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه ای به سفیر فرانسه که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، نوشت: مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۱۰۱) نماینده دایم ایالات متحده در سازمان ملل متحد تهیه شده که «حاوی ارجاعات غیرقابل توجیه و بی‌پایه‌واساسی است که مدعی شده گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی علیه پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه دخیل هستند.» ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران چنین ادعاهای بی‌اساسی را قاطعانه رد می‌کند.»

بیانیه حماس در مورد ترور ۳ مبارز فلسطینی روی تخت بیمارستان
مهر/ گردان‌های قسام ازاقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی در ترور ۳ تن از عناصر مقاومت فلسطین بر روی تخت بیمارستان خبر دادند. گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در جنین با صدور بیانیه‌ای از شهادت سه تن از مبارزان خود در عملیات تروریستی بزدلانه نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در بیمارستان ابن سینا در اردوگاه جنین خبر دادند. نظامیان صهیونیست با حمله به بیمارستان ابن سینا در شهر جنین این ۳ جوان فلسطینی را در روی تخت بیمارستان ترور کردند.

سازمان ملل: قحطی در نوار غزه قطعی است
مهر/ گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه غذا گفت: پس از آنکه برخی کشورها کمک مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آن روا) را به حالت تعلیق درآوردند، قحطی در غزه اجتناب ناپذیر شده است. فخری در نشستی خبری افزود که توقف حمایت از آن روا به معنای رها کردن ۲.۲ میلیون فلسطینی در نوار غزه زیر بار گرسنگی است. آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، فنلاند، آلمان، هلند، فرانسه، سوئیس، ژاپن و اتریش تا کنون کمک‌های خود را به (آن روا) به حل تعلیق درآورده‌اند.

آغاز نخستین نشست بریکس با عضویت ایران
باشگاه خبرنگاران/ نخستین نشست نمایندگان کشور‌های عضو گروه اقتصاد‌های نوظهور موسوم به «بریکس» با حضور معاونان وزیر امورخارجه ۱۰ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد. این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه‌های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد.

حزب‌الله: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بار صهیونیست‌ها را هدف قرار دادیم
باشگاه خبرنگاران/ جنبش مقاومت اسلامی لبنان بامداد سه‌شنبه اعلام کرد: در طول روز دوشنبه، ۱۳ موضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند. آخرین عملیات در ساعت ۲۰:۲۰ (به وقت محلی) با هدف قرار دادن تجمع نظامیان صهیونیست نزدیک پایگاه «رامیم» با موشک «فلق-۱» بود. حزب‌الله با انتشار نقشه‌ای توضیح داد که حملات علیه پایگاه‌ها و نظامیان اشغالگر در حمایت از آرمان فلسطین و رد جنایات صهیونیست‌ها علیه نوار غزه انجام شده است.از سوی دیگر، شبکه «المنار» بامداد سه‌شنبه از تکرار حملات تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر داد.

نشنال اینترست: چین نیروی هوایی آمریکا را شکست می‌دهد
فارس/ نیروی هوایی چین ۲۰ سال است که تلاش کرده با نیروی هوایی ایالات متحده برابری کند و اینک به رقیب واقعی برای این کشور تبدیل شده است.برنامه ریزان جنگ چین نه تنها شمار جنگنده‌های خود را افزایش داده اند بلکه توانایی‌های فنی خود را نیز گسترش داده‌اند و تحلیلگران بر این باورند که نیروی هوایی این کشور قادر به شکست آمریکاست.نشریه «نشنال اینترست» روز دوشنبه در مطلبی به قلم «راندون جی. ویچرت» نوشت: چین مجموعه‌ای از جنگنده‌های نسل پنجم را برای مقابله با جت‌های «اف-۳۵» و «اف-۲۲» آمریکا ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *