خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکایی
مقاومت اسلامی عراق دیروز با صدور بیانیه‌‌هایی جداگانه، مسئولیت حملات دیروز به پایگاه‌های اشغالگران در سوریه، عراق و فلسطین اشغالی را بر عهده گرفت. در بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: در ادامه رویکرد مقاومت در برابر نیروهای اشغالگران آمریکایی در عراق و منطقه و در پاسخ به کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، پنج پایگاه هدف حملات پهپادی قرار گرفت. بر اساس بیانیه مذکور، مقاومت اسلامی عراق پایگاه‌های الشدادی، الرکبان و التنف در سوریه و نیز تاسیسات دریایی زفولون در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق همچنین با صدور بیانیه جداگانه اعلام کرد که پایگاه اشغالگران آمریکایی در الحریر واقع در نزدیکی فرودگاه اربیل را با پهپاد هدف قرار داده است. در این بیانیه بر تداوم چنین حملاتی با هدف درهم کوبیدن پایگاه‌های دشمن تاکید شده است. مقاومت اسلامی عراق همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که روز شنبه پایگاه نظامیان آمریکایی در خربه عدنان واقع در شرق سوریه را هدف حملات پهپادی قرار داده است. در هفته‌های گذشته، مقاومت‌ اسلامی عراق در حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام به حملات پهپادی، راکتی و موشکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه کرده و با افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در غزه حملات مقاومت عراق نیز افزایش یافته است.

 همشهری
مشکلات تصویب‌نهایی لایحه حجاب
قالیباف، رئیس مجلس درباره اشکال‌های موجود در زمینه تصویب نهایی لایحه حجاب گفت: بررسی اشکال‌های لایحه در کمیسیون قضایی به تأخیر خورد، همچنین دولت هنوز جواب نامه مجلس درباره بارمالی لایحه را نداده و تغییر مصوبات تأیید شده توسط شورای‌نگهبان خلاف قانون‌اساسی است.
۹۵ درصد از ردصلاحیت‌شدگان مجلس خبرگان به دلیل شرایط علمی احراز صلاحیت نشدند
سخنگوی شورای‌ نگهبان گفت: ۹۵درصد رد صلاحیت‌ شدگان مجلس خبرگان رهبری به‌دلیل شرایط علمی احراز صلاحیت نشده‌اند. طحان‌نظیف با اشاره به‌احتمال ارائه فهرست جدید از تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس به وزارت کشور، گفت: بررسی‌های شورای نگهبان تا ۱۹بهمن‌ماه ادامه دارد و تاکنون ۲مرتبه ارسال اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده را به وزارت کشور داشته‌ایم. اگر بازهم تا قبل از ۱۹بهمن‌ماه مواردی بود، این کار را مجددا انجام می‌دهیم.سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چرا این شورا دلایل ردصلاحیت افراد را منتشر نمی‌کند، گفت: با توجه به اینکه در موضوع انتخابات، بحث مصادیق و اشخاص مطرح است، نمی‌توانیم موارد را به‌صورت عمومی مطرح کنیم، چراکه قانون باید درباره انتشارعمومی دلایل به ما مجوز دهد. وی اضافه‌کرد: دلایل ردصلاحیت‌ها را به‌خود افراد می‌گوییم و در انتخابات مجلس دراین زمینه تکلیف قانونی داریم.
 حسینی، معاون امورمجلس رئیس‌جمهور درباره علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان گفت: وی در دوره ریاست‌جمهوری در موارد متعددی درباره سیاست‌های کلی نظام اقدام‌های قابل تأملی داشت و البته شورای‌نگهبان نیز در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند.
روزنامه اسرائیلی: پیروزی در غزه هر لحظه دورتر می‌شود
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت تأکید کرد که با خروج شمار بیشتری از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه، پیروزی در این باریکه هر لحظه دورتر می‌شود.
حزب‌الله: اسرائیل باید شروط مقاومت را بپذیرد
معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در سخنانی در واکنش به تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی تأکید کرد که حمله گسترده به لبنان برای رژیم اشغالگر یک زنگ تفریح نخواهد بود. شیخ علی دعموش تأکید کرد: «دشمن شکست خواهد خورد و آنچه را که می‌خواهد به‌دست نمی‌آورد. دشمن همچنین قادر به دستیابی به اهداف خود نخواهد بود و چاره‌ای جز پذیرش شروط مقاومت ندارد.»

 کیهان
ماهواره «مهدا» و دو نانو ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شد
سه ماهواره ایرانی با نام‌های مهدا، کیهان ۲ و‌ هاتف ۱ برای نخستین‌بار همزمان با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شدند و در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفتند. این برای نخستین‌بار است که متخصصان فضائی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند. روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه، ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و ‌هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی (رحمه الله علیه) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد.
ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضائی ایران انجام شده است و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و ‌هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شده‌اند.ماهواره مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک‌وزن پژوهشگاه فضائی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند.مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضائی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.نانو ماهواره کیهان ۲، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.نانو ماهواره‌ هاتف ۱ نیز از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است.
سیگنال مهدا دریافت شد
زارع‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرد: به ‌لطف خدا یازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم با موفقیت انجام شد و برای نخستین‌بار، ماهواره‌بر «سیمرغ» به‌طور همزمان ماهواره مهدا و ۲ محموله تحقیقاتی دیگر را با موفقیت در مدار قرار داد و سیگنال مهدا هم دریافت شد. این دستاورد مهم را به مردم عزیز، متخصصین فضائی به‌ویژه همکارانم در پژوهشگاه فضائی و وزارت دفاع تبریک عرض می‌کنم.

 ایران
بسیج دستگاه ها برای حمایت از جوانی جمعیت
رئیس‌جمهور در ششمین جلسه ستاد ملی جمعیت، اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت را از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برشمرد و بر بازنگری آسیب‌شناسانه در اقدامات انجام شده و تداوم تلاش دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوط برای عمل به وظایف خود در این زمینه تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت، از دستگاه‌های مسئول خواست با ارزیابی میزان اثربخشی اقدامات انجام شده و ترسیم دقیق مسیر پیش‌رو، امکانات و ظرفیت‌های سازمانی خود را برای اجرای این قانون بسیج کنند.رئیس جمهور همچنین روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه دولت سال اول و دوم فعالیت خود را با ایجاد درآمد و تنظیم منابع و مصارف بدون کسری بودجه به پایان برده و امسال نیز تمام تلاش خود را به مدیریت منابع و مصارف برای جلوگیری از کسری بودجه معطوف کرده، به همه دستگاه‌ها و نهادها نسبت به پرهیز از ناترازی و کسری بودجه هشدار داد.

 جوان
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین ارومیان
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی ارومیان، پدر شهیدان ارومیان را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم. درگذشت ابوالشهداء جناب حجه‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی ارومیان را به خاندان گرامی و همه‌ی همکاران و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. شهادت سه فرزند برومند ایشان در راه اهداف عالیه‌ی اسلام در کنار فعالیتهای سیاسی و انقلابی آن مرحوم، ذخیره‌های ارزشمندی در دیوان الهی است ان‌شاءالله.خداوند وی را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و با شهدایش محشور فرماید.

 وطن امروز
در حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا ۳ نظامی کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند
فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه یکشنبه شب از مرگ ۳ نظامی و جراحت ۲۵ نفر دیگر از پرسنل این کشور در جریان حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه خبر داد. در بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این ارتباط آمده است: در جریان حمله پهپادهای بدون سرنشین به نیروهای ما مستقر در شمال شرق اردن در نزدیکی مرز سوریه، ۳ سرباز آمریکایی کشته و بسیاری زخمی شدند. رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: در حالی که هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله هستیم، می‌دانیم این حمله «از سوی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند»، انجام شده است. «سی‌ان‌ان» نوشت‌: مشخص نیست چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است. همچنین رویترز گزارش داد یک مقام آمریکایی گفت: احتمال افزایش تلفات در حمله به سربازان آمریکایی در اردن وجود دارد و ۳۴ نفر تحت نظر هستند. در همین حال سخنگوی دولت اردن اعلام کرد حمله‌ای که سربازان آمریکایی را هدف قرار داد، در خاک اردن رخ نداده است.
ارتش رژیم صهیونیستی یک گردان دیگر را از غزه خارج کرد
ارتش رژیم صهیونیستی از خروج گردان ۷۱۰۷ خود از نوار غزه پس از چند ماه شرکت در درگیری‌ها خبر داد. رسانه‌های عبری گزارش دادند گردان ۷۱۰۷ یکی از گردان‌های مهندسی رزمی وابسته به نیروهای ذخیره است و در درگیری‌ها در شمال نوار غزه شرکت داشته ‌است. همچنین رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد تیپ ذخیره کریاتی ماموریت خود را در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه به پایان رساند و آنجا را ترک کرد. بر اساس گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعلام عقب‌نشینی این نیروها همزمان با گزارش رسانه‌های عبری درباره آماده شدن ارتش برای کاهش تعداد نیروهای خود در شمال نوار غزه است.
اعتراض ۱۲۰ داوطلب احراز صلاحیت‌نشده انتخابات مجلس خبرگان
بر اساس اخبار حاصله، شکایت ۱۲۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آنان احراز نشده است، در سامانه مربوط ثبت شده اما هنوز حسن روحانی اعتراضی در این زمینه ثبت نکرده است. بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، فرصت اعتراض داوطلبان این انتخابات به نتایج بررسی صلاحیت‌ها ساعت ۱۸ دیروز به پایان رسید.

 خراسان
برای ناوشکن دنا مشتری های زیادی پیدا شده است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در ماموریت ناوشکن دنا به دور کره زمین حتی یک آنتن آن هم شکسته نشده بود و پس از این ماموریت، برای ناوشکن دنا مشتری های زیادی پیدا شده است. دریادار ایرانی با بیان این‎که نیروی دریایی ارتش قصد دارد تا در قطب جنوب نیز حضور داشته باشد، گفت: همه کشورهای دنیا امروز در قطب جنوب حضور دارند و حمایت پشتیبانی آن‎ها با ارتش های کشورشان است.
توقیف شناور متخلف و دستگیری ۱۴ خدمه خارجی توسط سپاه در خلیج فارس
سردار هنریان مجرد فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه از شناسایی یک کشتی خارجی حامل کالای قاچاق خبر داد و بیان کرد: با اشراف کامل و رصد اطلاعاتی رزمندگان دریادل منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، صبح دیروز یک شناور خارجی با پرچم یک کشور از اقیانوسیه با ۲ میلیون لیتر سوخت گازوئیل قاچاق شناسایی شد.فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: پس از شناسایی این کشتی با حکم قضایی در ۶۰ مایلی ساحل بندر بوشهر توقیف شد و ۱۴ خدمه خارجی آن که از دو کشور آسیایی هستند، دستگیر شدند.

 مردم سالاری
آیت‌الله نمازی دعوت حق را لبیک گفت
آیت الله عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق ولی فقیه در کاشان پس از یک دوره بیماری، روز یکشنبه در منزلش دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.
هشدار اژه‌ای درباره ساخت و سازهای غیرمجاز
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی‌و ستاد دهه فجر اظهار کرد: دستور داده‌ایم که به مناسبت ایام و اعیاد پیش‌رو، زمینه آزادی و ارفاق در قبال زندانیان و محکومان واجد شرایط، فراهم شود. وی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از اقدامات قوه قضائیه طی دو سال اخیر در ساحات و حوزه‌های گوناگون برای افزودن بر سرمایه اجتماعی نظام و امیدوار کردن مردم، گفت: در قوه قضائیه، تمرکز خود را معطوف به انسداد گلوگاه‌های فساد و زدودن بسترهای فسادزا کرده‌ایم.رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در قضیه تصرف اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز ورود جدی داشته‌ایم و به گونه‌ای تمهید کرده‌ایم که تاحد امکان از ساخت‌وساز غیرمجاز پیشگیری کنیم و در همان ابتدای کار جلوی تصرف غیرمجاز را بگیریم؛ البته قطعا مطابق با قانون به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز مبادرت می‌ورزیم؛ نظیرِ کاری که در نوشهر انجام گرفت و در آن قضیه هم توجه و تمرکز قضایی بر نقطه و تخلف اصلی است.محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در نتیجه تمرکز قوه قضائیه بر جلوگیری از تصرفات غیرمجاز، در برخی استان‌ها که روند تصرفات اراضی و تغییر کاربری اراضی بصورت غیرمجاز، صعودی بود، با کاهش این قبیل تخلفات و جرائم روبه‌رو هستیم.
انتقاد ایران از نهادهای حقوق‌بشری
سخنگوی وزارت خارجه در پیامی نوشت: در آزمون غزه هیچ اعتباری برای شعارها و نهادهای حقوق بشری غربی باقی نمانده و نقاب از چهره تزویر مدعیان حقوق بشر غربی از جمله دولت آمریکا نزد افکار عمومی جهان برافتاده است. کنعانی در ادامه پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس افزود: در حالی که بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری نوار غزه آواره و بی‌خانمان شده و بیش از ۲۶ هزار نفر از آنان از جمله حدود ۱۸ هزار نفر کودک و زن کشته شده‌اند، حامیان رژیم صهیونیستی باید از اوج انحطاط اخلاقی خود نسبت به سرنوشت ساکنان غزه شرمنده باشند.

 ابتکار
گفت‌وگوهای آمریکا و چین برای فشار بر ایران نتیجه نداد
نشریه پالتیکو با اشاره به شکست واشنگتن در مذاکراتش با مقامات چین برای فشار بر ایران در رابطه با حملات یمن در دریای سرخ تاکید کرد که این، محدودیت‌های موجود در ارتباط دیپلماتیک دولت بایدن با پکن را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چین تمایلی برای قرار گرفتن در کنار ایالات متحده علیه متحد کلیدی خود، یعنی ایران ندارد. یک مقام دولت آمریکا به نشریه پالتیکو گفت که ایالات متحده در مذاکرات دو روزه خود برای تشویق چین به فشار بر ایران به منظور توقف حملات انصارالله به برخی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکست خورد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در بانکوک، پایتخت تایلند در روزهای جمعه و شنبه نگرانی‌های ایالات متحده را در مورد حملات جاری در دریای سرخ مطرح کرد. اما این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ای دال بر این‌که چین مایل به برداشتن گام‌های قاطع برای استفاده از نفوذ اقتصادی خود بر ایران، به‌عنوان حامی انصارالله است، به پایان رسید.

 قدس
آمریکا در کابوس غزه، شریک اسرائیل است
«برنی سندرز» سناتور ارشد آمریکایی در جریان یک موضع‌گیری انتقادی درخصوص حمایت‌های آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی گفت: بیایید واضح‌تر صحبت کنیم. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد یک تراژدی نیست که هزاران مایل دورتر از ما رخ می‌دهد. ایالات متحده سالانه ۸/۳ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند و همه بمب‌ها و تجهیزات نظامی که برای ویرانی غزه استفاده می‌شود، ساخت آمریکاست. ایالات متحده در اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد و در این کابوس شریک است. ما باید به آن پایان دهیم.

 اطلاعات
آخرین جلسه دادگاه تبعه سوئدی برگزار شد
پنجمین وآخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامهای یوهان هنریک نیلز فلودروس، به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین افشاری و با حضور هیات قضات شعبه ۲۶، نماینده دادستان، متهم، وکلای متهم، مترجم رسمی و کاردار سفارت سوئد برگزار شد.
قاضی افشاری خطاب به متهم گفت: براساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، تحقیقات به عمل آمده، گزارش دستگاه امنیتی، رصد اطلاعاتی و فنی سیر مراحل تحقیقات، اطلاعات استخراج شده، ارتباطات و سفرهای شما به کشورهای متعدد، حضور شما در شهرهای مرزی ایران، ارتباطات و سفرهایتان به سرزمین‌های اشغالی و سایر ادله و امارات موجود، اتهامات شما دایر بر افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت کشور و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با وسع گستردگی و به صورت تشکیلاتی و همکاری اطلاعاتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنین اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور که در جلسه اول تفهیم شده بود مجددا تفهیم می‌شود. وکیل متهم در ادامه اظهاراتی درباره اتهامهای منتسب به موکل خود در کیفرخواست ارائه کرد. وکیل دیگر متهم فلودروس هم به دفاع از موکلش پرداخت.پس از اخذ دفاعیات وکلای متهم قاضی بااعلام ختم رسیدگی به پرونده به متهم ابلاغ کرد: همانگونه که به وکلا مهلت داده شد، ۷روز فرصت دارید برای تکمیل دفاعیات خود لایحه‌ای به دادگاه ارائه کنید.
۸۰ درصد تونل‌های حماس دست نخورده مانده‌اند
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: مقام‌های اسرائیلی می‌گویند مهار توانمندی حماس برای استفاده از تونل‌ها به یک مانع بزرگ در مسیر تلاش اسرائیل برای دستگیری رهبران ارشد حماس و آزادی اسرای اسرائیلی تبدیل شده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به سختی می‌توانند ارزیابی دقیقی از سطح تخریب تونل‌های حماس داشته باشند و بخشی از آن به این دلیل است که به طور دقیق نمی‌توانند برآورد کنند چند مایل تونل در زیر زمین‌های غزه وجود دارد.
حملات ١١سپتامبر کار خود آمریکا بود
دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا طی یک افشاگری گفت: چهار سال دهان من را بستند اما الان برای همیشه می‌گویم هیچ حمله‌ای به برج‌ های دوقلو از سوی کشورهای خارجی صورت نگرفت و هیچ مدرکی دال بر دخالت کشورهای دیگر وجود نداشت اما در نهایت ما به جنگی در خاورمیانه کشیده شدیم و میلیون‌ها نفر را کشتیم.ترامپ با اشاره به دوره ریاست جمهوری خود و تهدیدات بالقوه نسبت به آمریکا در آن زمان، گفت: هیچ حمله‌ای مثل حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی صورت نگرفت؛ چهار سال دهانم را بستم. رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرد: تازه الان ما دوباره داریم درگیر خاورمیانه می شویم و دوباره ماجراهای خاورمیانه تکرار می شود؛ ما ۹ تریلیون دلار خرج کردیم و میلیون ها نفر را کشتیم اما سوال این است چه دستاوردی داشتیم؟ هیچ! فقط مرگ و خونریزی نصیب مان شد.

 شهروند
خدمت سربازی سه ماه کاهش می‌یابد
دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی در حاشیه جلسه علنی مجلس، گفت: «طی چندین جلسه کارشناسی با حضور قالیباف و سردار باقری برای رفع ابهام از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح سربازی در برنامه هفتم توسعه تصمیماتی گرفتیم. طبق این توافق میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ١۴ماه خواهد رسید. با این مصوبه، کاهش نیاز به سرباز، محقق می‌شود و استفاده از سربازان در جایگاه‌های تخصصی افزایش می‌یابد. دانشجویان خارج از کشور، امکان معافیت تحصیلی خواهند داشت که این موجب تسهیل بازگشت نخبگان به کشور می‌شود. همچنین مشمولان خدمت سربازی با ٣۵سال سن و دارای دو فرزند و بیشتر معاف خواهند شد.»
ایران می‌تواند به قطب تولید انرژی در منطقه تبدیل شود
معاون اول رئیس‌جمهور بر توسعه صادرات‌محور نیروگاه‌های برق به کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت: «ایران می‌تواند به قطب تولید انرژی در منطقه تبدیل شود.» محمد مخبر روز گذشته و در جلسه توسعه نیروگاه‌ها بر توسعه صادرات‌محور نیروگاه‌های برق تأکید کرد و گفت: «وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، ضمن تلاش برای تامین برق مورد نیاز مصارف مختلف در داخل کشور، باید هدفگذاری و چشم‌اندازی دقیق در احدث و توسعه نیروگاه‌های تولید برق با رویکرد صادرات به کشورهای همسایه نیز داشته باشند.» معاون اول رئیس‌جمهور بر پیگیری مجدانه برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور هم تأکید کرد و افزود: «باید موانع اجرایی احداث این نیروگاه‌ها، از جمله واگذاری زمین و صدور مجوزها، رفع و در بهره‌برداری تسریع شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی رحلت آیت الله حاج شیخ عبدالنبی نمازی
اختصاصی/ جامعه مدرسین در پیامی رحلت آیت الله حاج شیخ عبدالنبی نمازی را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است: رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل القدر آیت الله آقای حاج شیخ عبدالنبی نمازی موجب تألم و تأثر گردید. این دانش آموخته حوزه‌های علمیه نجف و قم، عمر پر برکت خود را در خدمت به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و نظام اسلامی گذاشت و در سنگر تدریس علوم اسلامی از مدرسان برجسته و در سنگر جهاد نظامی از پیشکسوتان عرصه ایثارگری بود.این جانباز جبهه‌های دفاع مقدس حقیقتا آراسته به زیور علم و عمل بود و جهاد در راه خدا را با تدریس و تألیف، خدمت در مناصب قضایی، امامت جمعه و مبارزه با متجاوزان بعثی و منافقین کوردل در عملیات مرصاد به منصه ظهور رسانده بود.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیۀ‌الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

جزئیات تشییع آیت الله نمازی اعلام شد
حوزه/ مراسم تشییع پیکر آیت الله عبدالنبی نمازی صبح سه شنبه دهم بهمن ساعت ۹:۳۰ از مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برگزار خواهد شد. مراسم ختم آن فقید سعید نیز از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در قم، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز و نهاد های حوزوی، همان روز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار می‌شود.

ورزش حوزه باید متناسب با شئون در رسالت‌های حوزه سامان و ارتقاء یابد
حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی از همه شرکت کنندگان، تیم های ورزشی طلاب و فضلای حوزه های علمیه از سراسر کشور و دست اندرکاران ورزش حوزویان تقدیر کرد. مدیرحوزه های علمیه با اشاره به اینکه مقوله سلامت موضوعی بسیار مهم از دیدگاه اسلام به شمار می آید، تاکید کرد: سلامت طلاب و فضلای عزیز حوزوی و روحانی در گرو اهتمام و فرهنگ سازی نسبت به ورزش همگانی در مدارس و حوزه‌ها است و باید برای آن زمینه‌ها و ابزارها و تجهیزات لازم فراهم آید. وی همچنین افزود: ورزش حوزه باید متناسب با شئون در رسالت های حوزه سامان و ارتقاء یابد و از این رهگذر الگوی ورزش و تیم ورزشی سرآمد و سالم و الهام بخش ترسیم شود و عزیزان حوزوی و روحانی باید نماد ورزش منطبق بر ارزش¬های اسلامی و دینی باشند. مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: از سوی دیگر حوزه باید گامهای اساسی تر در علوم ورزشی از نگاه اسلام به ویژه در حوزه فلسفه، فقه و اخلاق ورزش و سلامت بردارد و برای آن برنامه ریزی نماید.

۴ تروریست موساد در ایران اعدام شدند
تسنیم/ حکم اعدام ۴ عضو تیم عملیاتی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که سال گذشته و در جریان اجرای عملیات بمب‌گذاری در اصفهان دستگیر شدند، صبح امروز اجرا شد. مردادماه سال گذشته، وزارت اطلاعات ضمن صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم عملیاتی مرتبط با سرویس موساد که از مسیر اقلیم کردستان عراق به‌ صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند و قصد انجام عملیات بمب‌گذاری در یک کارخانه تولید تجهیزات وابسته به وزارت دفاع در اصفهان را داشتند، قبل از عملیات، توسط سربازان گمنام امام زمان، دستگیر شدند. پرونده چهار عضو اصلی این تیم پس از انجام تحقیقات، جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد و نهایتاً در تاریخ ۲۷ شهریورماه سال ۱۴۰۲، حکم اعدام این ۴ نفر به‌اتهام همکاری اطلاعاتی به‌نفع رژیم غاصب صهیونیستی صادر شد.

تا ۱۰ سال دیگر حماس از بین نمی‌رود
تسنیم/ بنی گانتس وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در گفتگو با شهرک نشینان جنوب فلسطین اشغالی اعلام کرد، احتمالا جنگ با حماس ۱۰ سال و شاید حتی یک نسل کامل به طول بیانجامد. او به ساکنان جنوب (فلسطین اشغالی) خبر داد جنگ در نوار غزه احتمالا یک نسل کامل را به خود مشغول خواهد کرد. او در این زمینه با اشاره به مسئله اسرای اسرائیلی موجود در غزه هم گفت، شاید وقت برای از بین بردن حماس وجود داشته باشد اما وقت زیادی برای بازگرداندن اسرا نداریم. به گفته این ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی، از بین بردن کامل خطر وقت زیادی به طول خواهد انجامید اما امیدوار هستیم تا تابستان این مهم به شکل نسبی انجام شود.

امیرعبداللهیان وارد اسلام آباد شد
تسنیم/ وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیئتی به پاکستان سفر کرده است، صبح امروزوارد اسلام‌آباد شد و مورد استقبال دو تن از معاونان وزارت امور خارجه پاکستان شامل رحیم حیات قریشی، معاون منطقه‌ای و معاون تشریفات این وزارتخانه قرار گرفت‌.وزیر امور خارجه کشورمان قرار است امروز دوشنبه در دیدار با مقامات ارشد پاکستان تقویت همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های تجاری، صنعتی، علمی‌ و دانشگاهی، امنیتی و انرژی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

حزب‌الله می‌تواند طی ۲ ساعت ۱۰۰۰ موشک به تل‌آویو شلیک کند
تسنیم/ درحالی که هراس صهیونیست‌ها از جنگ گسترده با حزب‌الله روز به روز بیشتر می‌شود و بر لزوم جلوگیری از وقوع چنین جنگی تاکید دارند، رسانه‌های عبری روز گذشته گزارش دادند که حزب‌الله می‌تواند طی ۲ ساعت حدود ۱۰۰۰ موشک به سمت تل‌آویو شلیک کند که برخی از آنها نقطه‌زن هستند و برخی دیگر مستقیما به برج‌های بلند تل‌آویو برخورد خواهند کرد. «گرشون هکوهین» ژنرال ذخیره در ارتش رژیم صهیونستی در این زمینه اظهار داشت که حزب‌الله با تلاشی ساده تاکنون موفق شده از بازگشت اسرائیلی‌ها به شهرک‌های شمالی جلوگیری کند. وی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت، در حال حاضر حزب‌الله به طور میانگین با شلیک روزانه ۳ تا ۴ موشک و چند پهپاد توانسته مانع بازگشت ده‌ها هزار اسرائیلی به مناطق شمالی شود. این حزب‌ همچنین موفق شده از تبدیل شدن درگیری‌ها به یک جنگ همه جانبه جلوگیری کند و فرماندهی منطقه شمالی ارتش اسرائیل از ابتدا فهمیده بود که در موضع دفاعی قرار دارد و بهتر است امور را به سمت یک جنگ گسترده نبرد.

سناتورهای آمریکایی طرفدار حمله به ایران، دیوانه هستند
مهر/ تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی سناتورهای آمریکایی را که خواستار حمله به ایران بودند دیوانه توصیف کرد. تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی، سناتورهای آمریکایی را که در پاسخ به حملات علیه پرسنل نظامی آمریکایی خواستار حمله به ایران بودند را دیوانه توصیف کرد. روز یکشنبه پس از کشته شدن سه نیروی نظامی ایالات متحده در حملات نیروهای مقاومت عراق در پایگاه نظامی این کشور در مرز اردن و سوریه برخی از سناتورها و مقامات ایالات متحده در لفاظی‌هایی از حمله به مواضع جمهوری اسلامی سخن گفته بودند. در همین رابطه «آدام اسمیت»، نماینده دموکرات و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد که ایران مستقیماً دستور این حملات را داده باشد. از طرفی منابع آمریکایی نیز به سی‌بی‌اس گفتند که حمایت ایران از نیروهایی که به پایگاه آمریکا در اردن حمله کرده‌اند، لزوماً به این معنا نیست که حمله از طرف تهران انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *