خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دستیابی به پیشرفت‌های علمی حق مسلم ایران است
کنعانی با محکوم‌کردن بیانیه مداخله‌جویانه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درخصوص پرتاب ماهواره بومی تحقیقاتی ثریا بیان کرد: دستیابی به پیشرفت‌های علمی وتحقیقاتی ازجمله در حوزه هوا فضا، حق مسلم ومشروع جمهوری اسلامی ایران بوده واین‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه که حاکی از نگرش‌های خودمحورانه کشورهای یادشده نسبت به پیشرفت‌های ایران است در عزم و اراده ملت ایران برای پیشرفت مستمر در حوزه علم و فناوری خللی ایجادنخواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه افزود: به‌رغم برخی تفاسیرخودسرانه برخاسته ازتمایلات یکجانبه‌گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی درخصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و براین اساس کشورمان تحمیل چنین رویکردهای نامتعارفی را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.
کاهش مصرف گاز
اوجی، وزیر نفت گفت: ۸۵۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق شده که یک رکورد به‌شمار می‌آید. باهمت مردم در ایام سرد امسال حدود ۱۱درصد کاهش مصرف و درمجموع ۱۰ماه، حدود ۵ درصد معادل حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز کاهش مصرف داشته‌ایم.
نیاز به وزارت بازرگانی داریم
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزارت بازرگانی مهم‌ترین نیاز کشور است و مسأله تجارت داخلی به آن نیاز دارد و نمی‌توانیم آن را در جهاد کشاورزی و صنعت ادغام کنیم. این اشتباهی بوده که اتفاق افتاده و نشان‌دهنده یک اشکال ساختاری در کشور است.

همشهری
سازوکار تغییر حوزه‌های انتخابیه
سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره امکان تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات مجلس گفت: تغییر حوزه انتخابیه براساس آخرین فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده ازسوی شورای‌نگهبان است؛ بنابراین امکان طرح درخواست از روز ۱۹بهمن‌ماه فراهم می‌شود. محسن اسلامی ادامه داد: به فرمانداری‌ها اعلام شده اگر داوطلبی قصد تغییر حوزه دارد، می‌تواند به فرمانداری محل ثبت‌نام مراجعه و یا از طریق سامانه، درخواست خود را برای حوزه انتخابیه مقصد ارسال کند. این درخواست به‌مدت ۲روز در هیأت ‌اجرایی، ۲روز در هیأت نظارت و یک روز هم در شورای‌نگهبان بررسی می‌شود و نتیجه پس‌از ۵ روز به کاندیدا اعلام می‌شود. این امکان برای کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۰ تا ۲۲ بهمن فراهم خواهد بود.
حماس با اشغالگری می‌جنگد
رئیس سابق سازمان جاسوسی داخلی اسرائیل (شین‌بت) اذعان کرده که حماس سازمانی است که برای آزادی فلسطینی‌ها و پایان دادن به اشغالگری می‌جنگد. آمی آیالون گفته حتی درصورت از بین بردن تمام رهبران حماس، این گروه مبارز فلسطینی از بین نمی‌رود.
مقاومت عراق: آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد
مقاومت اسلامی عراق تأکید کرده اگر واشنگتن به درخواست دولت بغداد برای تعیین تکلیف نیروهای خود تن داده، به‌خاطر حملات مقاومت است. در بیانیه مقاومت عراق آمده، مصوبه پارلمان و حمایت مردمی از اخراج نیروهای خارجی در سال‌های گذشته به‌خاطر فریبکاری آمریکا راه به جایی نبرده اما در نهایت به درخواست دولت عراق برای تعیین تکلیف نیروهای خود تن داده که به‌خاطر حملات مقاومت است.

 کیهان
انتخابات خبرگان بدون داوطلب کافی در حوزه‌ای برگزار نمی‌شود
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در مورد انتخابات خبرگان، نسبت به حوزه‌هایی که احیانا تعداد داوطلبان به اندازه کافی وجود ندارد باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهائی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند.وی گفت: ما در حال دریافت شکایات و اعتراضات آنها هستیم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسیدگی می‌شود. همچنین مانند رویه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امکان جابه‌جایی کاندیداها از حوزه‌ای به حوزه دیگر وجود دارد که این مهلت هم تا ۷۲ ساعت قبل از رای‌گیری است.سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.طحان نظیف بیان کرد: بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود.
تماس تلفنی وزرای خارجه قطر و ایران در مورد تحولات منطقه و غزه
در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و امیرعبداللهیان آخرین موضوعات دوجانبه، غزه و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر ضمن ارائه ارزیابی مثبت از مناسبات رو به رشد دو کشور درخصوص نحوه استفاده ایران از دارایی‌ها نزد قطر گفت: دوحه و واشنگتن به توافق موجود متعهد هستند و مطابق توافق بانک مرکزی ایران و قطر مراحل اجرائی در حال انجام است. طرفین همچنین آخرین تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار دادند. وزرای خارجه دو کشور تاکید کردند که اکنون عمده کنشگران بر توقف جنگ و تمرکز جدی بر راهکار سیاسی تاکید دارند.
ناکامی اسرائیل در غزه حاصل تغییر هندسه قدرت در جهان توسط ایران است
سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی جنایتکار نتوانسته‌اند در مقابل ملت فلسطین و باریکه غزه به پیروزی برسند، افزود: این یکی از پیامدهای انقلاب ما بود. همچنین تغییر هندسه قدرت در جغرافیای زمین، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از دیگر دستاوردهای انقلاب در مقابل دشمنان‌مان به شمار می‌رود.

 ایران
حفاظت از مرز ایران و پاکستان در مقابل هرگونه ناامنی
رئیس جمهور در آیین دریافت استوارنامه آقای «محمد مدثر تیپو» سفیر جدید پاکستان، با بیان اینکه دو کشور برادر ایران و پاکستان دارای پیوندهای ناگسستنی بوده و روابط آنان ریشه در دین، فرهنگ و تمدن مشترک دارد، به سیاست همسایگی و همگرایی در دولت مردمی اشاره و تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران مرزها فرصتی برای تبادلات اقتصادی و ارتقای امنیت همسایگان هستند و لازم است از این فرصت در مقابل هرگونه عامل ناامنی حفاظت شود. آیت‌الله رئیسی، امنیت پاکستان را امنیت ایران دانست و با اشاره به آثار و تبعات بسیار مخرب فعالیت گروهک‌های تروریستی دست‌نشانده امریکا در منطقه طی سال‌های گذشته بویژه در عراق و سوریه، حضور و فعالیت این جریان‌های تروریستی و نیابتی بیگانگان را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه دانست و از همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم استقبال کرد.رئیس جمهور، مرز میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را فرصتی برای توسعه و آبادانی متقابل دانست و با اشاره به عزم و اراده مسئولان عالی دو کشور برای توسعه روابط درعرصه‌های مختلف بویژه بخش‌های تجاری و اقتصادی، بر اجرایی شدن برنامه‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان یافته تأکید کرد.
قدردانی سفیر پاکستان از مدیریت آیت‌الله رئیسی
سفیر جدید پاکستان ضمن تمجید از مدیریت مؤثر و الهام‌بخش آیت‌الله رئیسی در مدیریت روابط دو کشور، از نقشه راه مشخص رئیس جمهور ایران در ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان کشورهای منطقه استقبال کرد.«محمد مدثر تیپو» همچنین بر اراده و تعهد مسئولان عالی کشورش نسبت به تحکیم روابط برادرانه با جمهوری اسلامی ایران تأکید و تصریح کرد: پاکستان به هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد دشمنان از مرزهای دو کشور سوء استفاده کنند.
جلوگیری قوه قضائیه از تخلف بزرگ یک چهره مشهور اقتصادی
مرکز رسانه قوه قضائیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که دستگاه قضا از یک تخلف بزرگ اقتصادی جلوگیری کرده است. رسانه قوه قضائیه در همین رابطه نوشت: فرزندان یک چهره مشهور اقتصادی که سابقه محکومیت هم دارد، یکی از زمین‌های جلگه‌ای چندین هکتاری در نوشهر را در سال ۱۴۰۰ با تغییر کاربری برای ساخت و ساز آماده کرده و از چندی پیش نیز ساخت و ساز در این زمین‌ها را شروع کردند. با تشکیل پرونده قضایی مشخص می‌شود برخی افراد و نهاد‌ها در دادن مجوز غیرقانونی به این گروه همکاری کرده و کار را برای ساخت و ساز غیرمجاز در این پهنه وسیع تسهیل کرده‌اند. در ادامه و برای جلوگیری از سوءاستفاده صورت گرفته برای تمامی افراد و نهاد‌های متخلف در این پروژه پرونده قضایی تشکیل شده و رسیدگی به آن در دست بررسی است. همچنین با ورود مقام قضایی به پرونده و انجام تحقیقات مشخص می‌شود برای ۶۴ ویلای غیرقانونی در حال ساخت مبلغی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان پیش خرید در نظر گرفته شده و معامله انجام شده است. در همین راستا صبح شنبه ۷ بهمن با حضور مقامات عالی قضایی همچون قاضی سراج معاون سیاسی رئیس قوه قضائیه و خرم آبادی مشاور قضایی رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری مازندران در جهت حفظ کاربری اراضی کشاورزی عملیات قلع و قمع ۶۴ ویلای غیرمجاز در شهرستان نوشهر آغاز شد.
کشته شدن ۹ تبعه غیر ایرانی در سیرکان شهرستان سراوان
بامداد روز گذشته، ۹ نفر از اتباع پاکستانی در منطقه سیرکان سراوان به دست افراد مسلح ناشناس کشته و سه نفر زخمی شدند. در همین رابطه معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با تأیید این خبر اظهار کرد: در پی حادثه ناگواری که صبح امروز در منطقه سیرکان سراوان رخ داد، بلافاصله مأموران در محل حادثه حضور پیدا کرده و موضوع بررسی شد.مرحمتی درباره این اتفاق گفت: به گفته مجروحان این حادثه، «سه فرد مسلح پس از حضور در محل سکونت آنها اقدام به تیراندازی به سمت این اتباع خارجی کرده و با کشتن ۹ نفر و زخمی کردن سه نفر دیگر از محل فراری شدند.» معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با محکوم کردن این اقدام تروریستی ادامه داد: ضمن همدردی با خانواده این جانباختگان و مردم پاکستان، جزئیات حادثه بررسی و همه عوامل آن شناسایی خواهند شد. مرحمتی تأکید کرد: دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اطلاعاتی سیستان و بلوچستان، قطعاً برخورد قاطعی با عوامل ناامنی در استان خواهند کرد. لازم به ذکر است که تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اتفاق را بر عهده نگرفته و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

 وطن امروز
دادگاه لاهه نماد خسران جاودان صهیونیست‌هاست
دریابان علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه در رسیدگی به اتهام نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه نوشت: «در طول چهار ماه گذشته ناکامی رژیم صهیونیستی معطوف به عدم تحقق اهداف اعلام شده‌اش شامل نابودی حماس، آزادی اسرا از طریق جنگ و دفع دائمی تهدید جبهه ‎مقاومت بود. اعلام حکم تاریخی ‎دادگاه لاهه، صرف‌نظر از اثرات اجرایی آن، «نماد خسران جاودان» برای این رژیم است».
در حمایت از فلسطین تسلیم هیچ فشاری نخواهیم شد
فرانسیس ملوی سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: حمایت کشورمان از مردم فلسطین به تاریخ مبارزه آفریقای جنوبی برای آزادی برمی‌گردد و در این راه تسلیم هیچ‌گونه فشاری نخواهیم شد.
حکم لاهه برای اسرائیل ویرانگر و برای آمریکا و انگلیس ناخوشایند است
شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه‌تنها رفتار صهیونیست‌ها در برابر فلسطینی‌ها، بلکه کل نظام مبتنی بر قوانین پس از جنگ دوم ‌جهانی از جمله اقتدار این دیوان بین‌المللی را مورد آزمون و سنجش قرار داده است. البته هرگز چنین پرونده سطح بالایی در بحبوحه چنین درگیری خونینی مطرح نشده بود و به‌ندرت پیش آمده که اکثرا برای تحقق نتایج چنین خطری کنند. «پاتریک وینتور» روزنامه‌نگار انگلیسی و سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در مطلبی برای این روزنامه نوشت: دادگاه به طرز فوق‌العاده‌ای از آنچه به عنوان مسؤولیت‌هایش شناخته می‌شود، عقب‌نشینی نکرد. اگر چه آتش‌بس کامل رخ نداد اما دستورات حفاظتی از جمله خاتمه دادن به کشتار فلسطینی‌ها در غزه را صادر کرد؛ اقدامی که فراتر از آن چیزی بود که بسیاری از کارشناسان حقوق بین‌الملل پیش‌بینی کرده بودند. وی همچنین تاکید کرد: این حکم برای اسرائیل ویرانگر و برای سیاستمدارانی مانند «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده که گفت این پرونده بی‌فایده است یا «دیوید کامرون» وزیر خارجه بریتانیا که از آفریقای جنوبی خواست کلماتی مانند نسل‌کشی را بی‌محابا بر زبان نیاورد، ناخوشایند است. به گزارش گاردین، از طرفی این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری موجب ایجاد مشکل در روابط دیپلماتیک می‌شود. یک سند محرمانه از سوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی توسط پایگاه خبری آکسیوس مشاهده شده که در آن آمده است: این پرونده می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای را در حوزه روابط دوجانبه، اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.
تأکید بورل بر اجرای مؤثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اسرائیل
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اجرای فوری و موثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپایی بر حمایت مستمر خود از دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد تاکید می‌کند». اتحادیه اروپایی با بیان اینکه «احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرفین لازم‌الاجراست و آنها باید از آن تبعیت کنند» خواستار اجرای «کامل، فوری و موثر» حکم این دیوان درباره حملات اسرائیل به نوار غزه شد.

 جوان
هواناو‌هایی با قابلیت جدید به نیروی دریایی ملحق می‌شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه مسیر ارتقای توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش با قدرت ادامه خواهد داشت، گفت: هواناو‌های ما به زودی به نیروی دریایی الحاق خواهند شد که توانمندی موشکی با برد بلند به آن‌ها اضافه شده است. امیر دریادار ایرانی درخصوص آخرین دستاورد‌های نیروی دریایی ارتش، تأکید کرد: تأمین امنیت دریای خزر بر عهده نیروی دریایی ارتش قرار دارد و امسال توانستیم آخرین دستاورد صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران یعنی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دیلمان را به ناوگان شمال در دریای خزر الحاق کنیم که توانمندی قابل توجهی در تمام حوزه‌ها دارد و می‌تواند در حوزه ایمنی شناور‌ها حضور پیدا کند. وی تصریح کرد: ما موفق شدیم تا اژدر‌های بومی دو منظوره تولید شده در صنایع دفاعی را به کار بگیریم و به زودی در همین حوزه دستاورد مهمی را ارائه خواهیم کرد. در حوزه پهپادی نیز از نظر برد، تنوع مأموریتی و توانمندی آن‌ها در حوزه‌های شناسایی رزمی و انهدامی، دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم که به نیروی دریایی الحاق شده است. در حوزه بالگردی، اولین بالگرد جنگال دریایی را امروز در اختیار داریم که همه تجهیزات آن ایرانی است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به نوسازی شناور‌ها و واحد‌های این نیرو، خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم ناوگان قدیمی خود را در همه ابعاد با توانمندی کاملاً ایرانی نوسازی کرده و در کنار آن نیز، ناوگان پروازی خود را باز آماد و نوسازی کنیم. هواناو‌های ما به زودی به نیروی دریایی الحاق خواهند شد که توانمندی موشکی با برد بلند به آن‌ها اضافه شده است.

 خراسان
حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در ادامه بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه سال آینده ، میزان سقف و حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان و نیروهای مسلح و نحوه افزایش حقوق ها را تعیین کردند تا در صورت تایید نهایی بودجه توسط شورای نگهبان از ابتدای سال آینده اجرایی شود.بدین ترتیب حداقل حقوق کارمندان در سال آینده به ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان به ۹ میلیون تومان افزایش یافت، سقف خالص دریافتی ها نیز ۷۰ میلیون تومان شد. البته ۳هزار امتیاز فوق العاده خاص نیز به همه گروه‌های حقوق بگیر اختصاص یافت که به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق، معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان به کف حقوق ها در سال آینده افزوده خواهد شد.
تخلف دلیل کسر سهمیه آرد تعدادی محدود از نانوایی‌ها
معاون استاندار تهران کسر سهمیه آرد تعدادی محدود از نانوایی‌ها را به دلیل تخلفات صورت گرفته در این واحدها دانست و گفت: سهمیه بندی نان در استان تهران انجام نشده و آن را تکذیب می‌کنم. محمد علی مهری با اشاره به برخی شایعات درخصوص وضع محدودیت در فروش نان به مردم اظهار کرد: متناسب بودن میزان سهمیه آرد دریافتی با تعداد فروش نان مبنای عملکرد نانوایان است که می‌تواند میزان سهمیه منطقه را تعیین کند.

 مردم سالاری
دیدار مقام اطلاعاتی آلمان با مقام ارشد حزب الله
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: «اولی دیال» معاون مدیر اطلاعات خارجی آلمان حدود دو هفته قبل برای یک شب به بیروت آمد تا با شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت وگو کند؛ ولی وی با هیچ یک از مقامات لبنانی دیداری نداشت. این رسانه لبنانی درباره اهداف این سفر افزود: این سفر در راستای تحرکات غرب برای جدا نگه داشتن جبهه لبنان از جبهه فلسطین انجام شد. الاخبار نوشت: این در واقع در راستای سیاست چماق وهویج است که از سوی غرب علیه لبنان اعمال می‌شود. از سویی مشوق‌هایی به مسئولان لبنانی درباره قانع کردن حزب الله برای توقف جنگ ارائه می‌دهند و از سوی دیگر تهدیدات و هشدار دشمن صهیونیست، درباره اقدام جنون آمیز نتانیاهو و هراس از احتمال جنگ گسترده علیه لبنان در صورت تداوم عملیات مقاومت را منتقل می‌کنند. این رسانه لبنانی آورده است: طبق اطلاعات واصله، این جلسه نتیجه جدی به همراه نداشته و آلمان نتوانسته است که مقاومت را برای توقف عملیات خود قانع، یا ایده جدا نگه داشتن جبهه‌ها را ترویج نماید. الاخبار نوشت: منابع آگاه از جلسه اعلام کردند که شیخ نعیم قاسم به طور قاطع، تصمیم مقاومت و توان آن برای وارد کردن شکست به رژیم صهیونیست در صورت توسعه تجاوزاتش را بیان کرده و بر توقف جنگ غزه قبل از هرگونه بحث و مذاکره ای تاکید کرده است. همچنین معاون دبیر کل حزب الله از آلمان خواسته است که به رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ فشار آورد.

 قدس
کاهش شمار کارکنان بخش بهداشتی در غزه به ۵ درصد
مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای از وضعیت فوق بحرانی بخش بهداشتی و بیمارستانی نوار غزه با ادامه حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. این درحالی است که با تداوم و هدف قرار دادن مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها در نوار غزه، شمار کارکنان در این بخش به ۵درصد کاهش یافته و نیز بسیاری از بیمارستان‌ها به داروهای مورد نیازخود دسترسی ندارند.

 اطلاعات
دیدار امیرعبداللهیان و وزرای خارجه سابق با دکتر ولایتی
حسین امیرعبداللهیان به همراه سید کمال خرازی، محمد جواد ظریف، منوچهر متکی و علی اکبرصالحی، وزرای سابق خارجه با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار کردند. در این دیدار صمیمانه، در حوزه های مختلف سیاست خارجی بحث و تبادل نظر شد.

 شهروند
حج تمتع ۱۴۰۳ چند روزه است؟
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره مدت سفر زائران حج تمتع در سال آینده توضیحاتی بیان کرد. رضایی با اشاره به برگزاری حج تمتع در سال آینده گفت: «اعزام زائران حج تمتع از دهه سوم اردیبهشت آغاز می‌شود و نیمه تیرماه نیز زمان آغاز بازگشت زائران به کشور خواهد بود.» وی درباره مدت زمان سفر حج گفت: سال گذشته عملیات اعزام زائران حدود ٢٨روز به طول انجامید اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، تلاش می‌کنیم ٢روز از عملیات رفت و ٢روز از عملیات بازگشت بکاهیم. بنابراین تلاشمان این است که اگر امسال مدت زمان اعزام ۴٣روز بود سال آینده آن را به ٣٩روز برسانیم.»
جلسه فوق‌العاده شورای امنیت پس از رأی لاهه علیه اسرائیل
ریاست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این شورا چهارشنبه پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نوار غزه جلسه اضطراری برگزار می‌کند. همچنین دبیرکل سازمان ملل رأی لاهه برای توقف نسل‌کُشی اسرائیل را لازم‌الاجرا خوانده و به شورای امنیت ابلاغ کرد.
پرواز جنگنده‌های چینی به سمت تایوان
وزارت دفاع چین روزگذشته (شنبه) اعلام کرد، چین بیش از ۳۰ فروند جنگنده و گروهی از ناوهای خود را به سمت تایوان اعزام کرده است. این فشار نظامی جدید از سوی چین علیه تایوان پس از اعلام احتمال دیدار نمایندگان ارشدِ چین و آمریکا در تایلند و در حالی صورت می‌گیرد که پکن و واشنگتن به‌دنبال کاهش تنش هستند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم برای عزت و شکوه انقلاب و کشور در انتخابات شرکت می‌کنند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت انتخابات، عنوان کرد: امیدواریم ان شاءالله شاهد حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: با این حضور هم به دوستان پیام امیدواری می‌دهیم و هم به دشمنان اعلام می‌کنیم که اگر طمعی نسبت به این کشور، نظام و انقلاب دارید کور خوانده اید. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم با همه سختی‌ها و مشکلاتی که دارند برای عزت، کرامت و شکوه انقلاب و کشور تا آخر در میدان ایستاده اند.

مجلس پیگیر است تا زودتر «لایحه عفاف و حجاب» به نتیجه برسد
مهر/ حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: متأسفانه اتفاقاتی در مجلس رخ می‌دهد که قابل قبول نیست؛ الان اعلام شده که تخلف کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در بررسی لایحه عفاف و حجاب محرز است و دو نامه در این زمینه منتشر شده است. نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند که در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای است تا قبل از برگزاری انتخابات قانون عفاف و حجاب اجرایی نشود، در حالی که ما نمی‌خواهیم حکم خداوند حتی یک ساعت مانده به انتخابات و لحظه‌ای بر زمین بماند.محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، اظهار کرد: همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصرار دارند تا در اسرع وقت لایحه عفاف و حجاب نهایی شود. ممکن است که در برخی جاها بحث طولانی شود، اما مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون قضائی و چه در هیأت رئیسه پیگیر این موضوع است تا در اسرع وقت انجام و تعیین تکلیف شود.

کنعانی اقدام مسلحانه در سراوان را محکوم کرد
تسنیم/ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام مسلحانه صبح روز شنبه، در حومه شهر سراوان را که براساس گزارش‌های اولیه و در حال بررسی متأسفانه به جان باختن ۹ شهروند پاکستانی و زخمی شدن سه نفر منجر شد، به‌شدت محکوم کرد و با دولت پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. وی با اشاره به اینکه تحقیقات در این زمینه توسط جهات ذی‌ربط کشورمان ادامه دارد، افزود؛ ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند.

واکنش وزیر خارجه پاکستان به حمله تروریستی در سراوان
تسنیم/ وزیر امور خارجه پاکستان به حمله تروریستی در سراوان واکنش نشان داد. جلیل عباس جیلانی در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) از کشته شدن ۹ پاکستانی درپی حمله تروریستی در سراوان ابراز تاسف کرد.وزیرخارجه پاکستان تاکید کرد: این اقدام تلاشی برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران توسط دشمنان مشترک ما است. وی ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان از دولت ایران خواست تا علیه عوامل حمله به اتباع پاکستانی اقدام کند.

انواع کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی هدف مشروع برای یمن هستند
تسنیم/ درحالی که نیروهای مسلح یمن بدون توجه به هیچ یک از تهدیدات آمریکا و متحدان آن همچنان در حال هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی می‌روند، هستند، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به تجاوزات آمریکا و انگلیس ضد مواضعی در یمن اعلام کرد که فرود نیروهای آمریکایی و انگلیسی در یمن موجب تحریک همه مردم کشور ما و متحد شدن مواضع آنها در برابر تجاوزات دشمن خواهد شد. این مقام یمنی تاکید کرد، کشتی‌های جنگی و تجاری آمریکا و انگلیس بعد از تجاوز این کشورها به یمن تبدیل به هدف مشروع برای ما شده‌اند و امیدواریم که نبرد به شکل مستقیم میان ما و آمریکایی‌ها باشد.

عذرخواهی مقامات سوئد از ایران
تسنیم/ به دنبال تجمع غیرقانونی تعداد معدودی از معاندان مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم و متعاقب آن حمله صورت گرفته به یکی از کارمندان سفارت، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با محمد احمدی، کاردار موقت سفارت کشورمان، آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار داد. احمدی در تشریح شرایط اظهار داشت: به محض وقوع این اقدام غیرقانونی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران، در تهران و استکهلم، با تاکید بر ضرورت شناسایی و مجازات عاملین به طرف سوئدی منتقل گردید. مقامات سوئدی در ملاقات ها و تماس های تلفنی از جمله تماس تلفنی رئیس دپارتمان (معاون) امور جهانی و مدیر کل تشریفات وزارت خارجه، ضمن عذر خواهی، بر پایبندی سوئد در قبال حفظ و تامین امنیت سفارت و کارکنان آن وفق کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین تاکید کردند. در این ارتباط و با همکاری پلیس سوئد ۵ نفر از مهاجمین بازداشت شدند. این موضوع تا محکومیت عاملین حمله همچنان در دست پیگیری خواهد بود.وزیر امورخارجه همچنین بر لزوم پایبندی دولت سوئد به تعهدات ذیل کنوانسیون وین تاکید نمود.

۴۳ مسئول سابق اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
تسنیم/ یک رسانه اسرئیلی اعلام کرد ۴۳ شخصیت نظامی و غیر نظامی سابق اسرائیلی خواهان برکناری فوری بنیامین نتانیاهو ازنخست وزیر شدند.روزنامه یدیعوت آحارانوت اعلام کرد، این ۴۳ شخصیت اسرائیلی اعلام کردند، دست نتانیاهو به خون شکست هفتم اکتبر آغشته است و مقصر اصلی این شکست محسوب می‌شود. افراد مذکور در نامه‌ی سرگشاده خود تاکید کردند، نتانیاهو به دلیل شکست‌های متمادی و مستمر در جنگ غزه باید برکنار شود و او مقصر اصلی نظامیان کشته شده در روز ۷ اکتبر گذشته است.

آنروا باید حامی آوارگان فلسطینی باشد، نه اسرائیل
فارس/ فیلیپ لازارینی مدیر آژانس امداد و کاریابی مهاجران فلسطینی (آنروا) تحت فشار مسئولان رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم، با انتشار بیانیه‌ای به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمله کرد و قرارداد شماری از کارکنان این آژانس را به اتهام «دست داشتن در حادثه هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)» برکنار کرد. جنبش حماس هم ضمن محکوم کردن مداخلات آنروا در مسائل داخلی فلسطین، تأکید کرد: درخواست آژانس برای آزادی اسرای [اسرائیلی] نزد مقاومت، مداخله در اموری است که به آن هیچ ارتباطی ندارد و در دایره اختیاراتش هم نیست». جنبش حماس فلسطین ضمن انتقاد شدید از وادادگی سازمان آنروا در برابر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این سازمان باید حامی حقوق آوارگان فلسطینی باشد، نه صهیونیستها.
حماس با بیان اینکه آنروا به خاطر دریافت حمایت مالی از حامیان اسرائیل، تن به این «باج‌خواهی» داده است، در پایان خاطر نشان کرد: مسئله آوارگان، یک مسئله مالی نیست، بلکه حقوق سیاسی است که نباید از سوی هیچ طرفی مورد سوء استفاده قرار گیرد. جامعه بین‌الملل که مشکل آوارگان فلسطینی را به وجود آورده است باید مشکلات آنان را حل کند و آنها را بازگرداند.

سنتکام حمله یمن به نفتکش انگلیسی را تایید کرد
فارس/ فرماندهی مرکزی آمریکا بامداد یکشنبه تایید کرد که ارتش یمن روز شنبه با موشک بالستیک ضدکشتی، نفتکش «مارلین لواندا» را در خلیج عدن هدف قرار داد. در بیانیه سنتکام آمده است: «این حمله، منجر به آتش‌سوزی بزرگی در این کشتی حامل پرچم جزایر مارشال شد که با کمک نیروی دریایی آمریکا، هند و فرانسه اطفاء گردید».

کلاهک‌های اتمی آمریکا به خاک انگلیس باز می‌گردند
فارس/ منابع انگلیسی می‌گویند که وزارت دفاع آمریکا به دلیل آنچه تهدید روسیه خوانده است دوباره تسلیحات اتمی خود را در خاک این کشور مستقر می‌کند.«کلاهک‌های اتمی آمریکا با سه برابر قدرتِ بمب اتمی هیروشیما در خاک انگلیس مستقر می‌شود». روزنامه انگلیسی تلگراف براساس اسنادی که مشاهده کرده از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای استقرار تسلیحات اتمی پنتاگون در پایگاه نظامی “لاکن هیث” در انگلیس خبر داده است.هفته گذشته ژنرال راب بوئر یک مقام ارشد نظامی ناتو، گفت که «شهروندان ناتو باید برای جنگ همه جانبه با روسیه در ۲۰ سال آینده آماده شوند» که این مستلزم تغییر عمده در زندگی آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *