خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
افزایش حقوق کارمندان
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق در لایحه بودجه، ۱۸ درصد بود که مجلس آن را کافی ندانست و دولت هم با افزایش ۲۰ درصد حقوق موافقت کرد؛ البته اقداماتی هم در مجلس برای فوق‌العاده‌های خاص در حال انجام است که برخی‌ دستگاه‌ها آن را پیشنهاد دادند.
کاهش مالیات تولیدی‌ها
رحیم زارع، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیرو مصوبه صحن علنی، مالیات واحدهای تولیدی هفت واحد درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش مالیاتی مشمول اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. همچنین نمایندگان مصوب کردند که حق بیمه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب برق،۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.
لاوروف: آماده مذاکره صلح هستیم
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس، اتهام مخالفت کشورش با مذاکره در موضوع جنگ اوکراین را رد کرد اما گفت این مذاکره با هر طرفی قابل انجام نیست.وی تاکید کرد این مذاکره با کسانی انجام خواهد شد که خواهان عدالت در روابط روسیه و اوکراین و «به ‌دنبال توقف سیاست غرب در استفاده از کی‌یف به عنوان ابزار جنگ علیه مسکو هستند.»لاوروف این اظهارات را در رد ادعای وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در داووس مبنی بر این که روسیه مخالف مذاکره است بیان کرد و گفت روسیه همواره تاکید کرده آماده گفت‌وگو درباره هر پیشنهاد جدی است که شامل بحث درباره «وضعیت واقعی، منشأ آن و دستیابی به راه‌حل است.» او تاکید کرد: «راه‌حل باید تضمین‌کننده منافع مشروع و ملی روسیه،مردم اوکراین باشد.»

 همشهری
دلیل مهیا بودن فضا برای انتخابات رقابتی
براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، برای انتخابات اسفندماه مجلس، هزارو۵۶۰ اصلاح‌طلب، ۲هزارو۷۲۵ اصولگرا و ۴ هزار و ۷۳ نفر از طیف‌های مستقل ثبت‌نام کرده‌اند. مسئولان مربوطه درباره چگونگی به‌دست آمدن این آمار نیز اعلام کرده‌اند که در مرحله پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام، پرسشنامه‌ای در اختیار داوطلبان قرار گرفته که در آن سؤالی مبنی بر تعیین وابستگی یا تمایل داوطلب به هریک از طیف‌های سیاسی آورده شده بود.
آمادگی شورای‌وحدت برای ائتلاف با همفکران
مصطفی پورمحمدی، رئیس شورای‌وحدت اصولگرایان گفت: اگر هویت‌ها مستقل شود و گروه‌های مختلف با هیأت‌ رئیسه‌ها و دفاتر مجزا شکل بگیرند، به مرور اختلاف فکرها ایجاد می‌شود. بنابراین سیاست جدی ما این است که با صحبت‌ با گروه‌های همفکر، به وحدت برسیم.
گرسنگی فاجعه‌بار جان۵۷۰هزار نفر را در غزه تهدید می‌کند
سازمان امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده ۵۷۰ هزار نفر در غزه با گرسنگی فاجعه‌بار مواجه هستند. به‌ گفته این سازمان، مردم غزه در حالی ‌که تنها چند کیلومتر با کامیون‌های پر از مواد غذایی در رفح فاصله دارند اما از گرسنگی در خطر مرگ قرار دارند.
خندق‌کنی صهیونیست‌ها از بیم تکرار طوفان‌الاقصی
ارتش اسرائیل از بیم تکرار تجربه طوفان‌الاقصی خندق عریضی در طول مرز با سوریه در جولان اشغالی حفر می‌کند. عمق و عرض این خندق به‌گونه‌ای است که اجازه عبور هیچ نوع وسیله نقلیه‌ای را نمی‌دهد. در عملیات طوفان الاقصی خودروهای مقاومت به راحتی توانستند از غزه وارد سرزمین‌های اشغالی شوند به همین دلیل صهیونیست‎ها به‌دنبال تمهدیداتی برای جلوگیری از تکرار این واقعه هستند.
اذعان دوباره صهیونیست‌ها به شکست اطلاعاتی و عملیاتی
آموس مالکا، رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی با اذغان به اینکه ۴۸ساعت پس از عملیات طوفان الاقصی تمام نهادهای امنیتی و دولتی اسرائیل هیچ تصویر درستی از وضعیت موجود نداشتند، گفته در آن لحظات خلأ بزرگی میان کنترل عملیاتی و نیروهای اسرائیلی وجود داشته است. آموس‌مالکا گفته در آن زمان کسانی که باید هشدار می‌دادند در این مسئله به‌لحاظ اطلاعاتی و عملیاتی شکست خوردند.

 کیهان
پیروزی مردم غزه قطعی است در آینده نه‌چندان دور شاهد آن خواهیم بود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ با انتقاد از عملکرد مسئولان کشورهای اسلامی در قبال موضوع بسیار مهم غزه گفتند: برخی مواقع موضع‌گیری‌ها و اظهارات مسئولان کشورهای اسلامی اشتباه است زیرا درباره موضوعی همچون آتش‌بس در غزه صحبت می‌کنند که از اختیار آنها خارج است و در دست دشمنِ خبیثِ صهیونیستی است، مسئولان کشورهای اسلامی باید نسبت به موضوعاتی که در اختیار آنها است، اقدام کنند.رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: آن موضوعی که در اختیار مسئولان کشورهای اسلامی است، قطع شریان‌های حیاتی به رژیم صهیونیستی است، کشورهای اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند.ایشان خاطرنشان کردند: به‌رغم عملکرد نامناسب مسئولان کشورهای اسلامی و به‌رغم همه سختی‌ها، همان‌گونه که در قرآن آمده، خداوند با مردم مؤمن است و هرجا که خدا باشد، پیروزی خواهد بود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای افزودند: پیروزی مردم غزه قطعی است و خداوند متعال این پیروزی را در آینده نه چندان دور به امت اسلامی نشان خواهد داد و دل‌های مسلمانان و در راس آنها مردم فلسطین و غزه خرسند و خوشحال خواهد شد.
مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، همزمان با برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ منتشر می‌شود.
به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه و در ادامه رایزنی‌ها در خصوص اوضاع غزه و فلسطین به نیویورک سفر کرده خاطرنشان کرد: فرصتی است تا همه مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی، محاصره انسانی غزه و کوچ اجباری مردم غزه بیان کنیم و ایده‌ها و راهکارهایی که وجود دارد، در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد.رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد: ما به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم و گفتیم اقدامی که آمریکا و انگلیس به طور مشترک انجام داده و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ است.
روز سیاه اسرائیل؛ هلاکت ۲۴ افسر صهیونیست با یک شلیک
دست‌کم ۲۴ افسر، سرباز و تکنیسین نظامی صهیونیست دوشنبه‌شب، ساختمانی در جنوب غزه را برای تخریب بمب‌گذاری کردند اما پیش از خروج‌، با شلیک یک «آرپی‌جی» از سوی جوانی فلسطینی، به هلاکت رسیدند. گفته شده «ده‌ها» نظامی و درجه‌دار دیگر صهیونیست نیز در این شلیک زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها برای توصیف این رویداد از اصطلاحات «روز سیاه» و «روز سخت» استفاده کرده و در تلاشند خانواده کشته‌شدگان را آرام کنند.
تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی اسرائیل در تهران، قم و کرمانشاه
پیکر مطهر «سردار شهید حاج صادق امیدزاده» در کرمانشاه، پیکرهای مطهر شهیدان «علی آقازاده‌ نژاد» و «سعید کریمی» در قم، پیکر مطهر «شهید سردار شهید حسین محمدی» در پردیس و محله یافت آباد تهران و پیکر مطهر «شهید محمدامین صمدی» در گلزار شهدای بهشت زهرا(سلام الله علیها) تهران تشییع شد.
مراسم تشییع و وداع با پیکرهای مطهر «علی آقازاده‌ نژاد» و «سعید کریمی» دو شهید حمله تروریستی اسرائیل به دمشق ظهر سه‌شنبه در دانشگاه قم و با حضور خانواده‌های معظم شهدا و دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد.مردم ولایتمدار شهر مقدس قم پیکرهای مطهر دو شهید راه آزادی قدس شریف؛ را همچنین از ساعت ۱۴ سه‌شنبه از حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) تا گلزار شهدا تشییع کردند. پیکرهای مطهر این دو شهید سرافراز آزادی قدس شریف در گلزار شهدای قم برای همیشه آرام گرفت‌.

 ایران
ادامه جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از منافقین
هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان تروریستی منافقین صبح دیروز به صورت علنی برگزار شد. در این جلسه که کیفرخواست مربوط به متهمان ردیف ۷۱ تا ۸۹ پرونده قرائت شد، قاضی دادگاه اعلام کرد: انتخاب وکیل تسخیری برای متهمان از سوی دادگاه مغایر حق انتخاب وکیل برای آنها نیست.
بازدید رئیس جمهور از دانشگاه امام حسین (علیه السلام)
رئیس جمهور روز گذشته با حضور در دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) به مدت ۳ساعت از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کرد. نمایشگاه قدرت نرم و میزهای آینده‌پژوهی، نمایشگاه پدافند غیرعامل و جنگ نوین، غرفه‌های پژوهشی درخصوص مسائل انقلاب اسلامی، نمایشگاه آخرین دستاوردهای دانش‌بنیان مرکز رشد، آزمایشگاه و نمایشگاه هوش مصنوعی، غرفه‌های مربوط به رباتیک و علوم شناختی و… از جمله محل‌های بازدید آیت‌الله رئیسی در دانشگاه امام حسین (علیه السلام) بود. آیت الله رئیسی همچنین از آزمایشگاه و نمایشگاه دریایی، مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک، مرکز علم و فناوری پیشرانش و نمایشگاه دستاوردهای حوزه عمران، آب، انرژی و پدافند غیرعامل نیز بازدید کرد. رئیس جمهور پس از این بازدیدها در جمع رؤسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور و اعضای هیأت علمی و پژوهشگران حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، تراز و موفق
آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمع حاضر در دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبری معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره کرد و گفت: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسئولیت و وظیفه سنگین خود می‌داند و پیشران این تحول نیز، حرکت دانشگاه‌هاست. رئیس جمهور با اشاره به مأموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم مأموریت‌محوری است. به عبارت دیگر این دانشگاه مأموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.

 وطن امروز
مشکلی برای رسیدن به فهرست مشترک با جریان‌های نزدیک به خود نداریم
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت درباره رسیدن به یک فهرست مشترک در جریان اصولگرایی گفت: این امر مورد توجه جریان‌ها قرار گرفته است و ما هم آن را در دستور کار قرار دادیم. آمادگی داریم با جریان‌های نزدیک به خود فهرست مشترک داشته باشیم اما در عین حال فهرست مستقل خود را هم دنبال می‌کنیم.
نقطه قوت نظام، اتکا به رأی مردم است
وزیر کشور با بیان اینکه نقطه قوت نظام، اتکا به رای مردم است، گفت: انتخابات نشان‌دهنده حقانیت نظام جمهوری اسلامی و اعتقاد عمیق به مردم‌سالاری است. وحیدی درپنجمین نشست سراسری افق تحول که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌های مدیران و بدنه سازمان صداوسیما در جهاد تبیین و مجاهدت‌ها در عرصه مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان، این اقدام را یک جهاد واقعی سخت و در عین حال دلپذیر دانست. وی نقش صداوسیما را در مراحل انتخابات ستود و گفت: با وجود فرصت اندک پس از ابلاغ قانون جدید انتخابات، صداوسیما اقدام ارزشمندی در اطلاع‌رسانی و تبیین مساله برای همه داوطلبان انجام داد که نتیجه آن حدود ۴۹ هزار متقاضی در مرحله پیش‌ثبت‌نام بود. وزیر کشور افزود: صداوسیما در گام‌های بعد نیز چه در بخشی که مسؤولیت‌ها به عهده هیأت‌های اجرایی و سپس هیأت نظارت بود و چه اکنون که در مرحله بررسی‌های شورای نگهبان است، خوش درخشید.

 خراسان
احضار رائفی‌پور به دادسرای تهران
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در پی ایراد برخی ادعا‌ها از سوی علی‌اکبر رائفی‌پور، دادستانی تهران ضمن دعوت او، اسناد و مدارک مرتبط با ادعای مطرح شده را مطالبه کرد. نتیجۀ بررسی‌ها با دستور مقام قضایی متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی پیش از این مدعی شده بود که یکی از نمایندگان مجلس فعلی ۱۴۰ سکه طلا برای انجام کاری گرفته است.
روحانی به فضاسازی‌ ادامه دهد
پرونده تخلفات دولت قبل را رسانه‌ای می‌کنیم
پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما پرونده‌های زیادی را درباره تخلفات در دولت روحانی در کمیسیون اصل ۹۰ در اختیار داریم و بنای ما بر این بوده تا از طریقی غیر از رسانه این پرونده‌ها را مورد پیگیری قرار دهیم اما اگر روحانی و تیم وی بخواهند به جوسازی‌ها و فضاسازی‌هایشان ادامه دهند علاوه بر پیگیری قضایی از طریق رسانه نیز پرونده‌های تخلفات دولت قبل را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 مردم سالاری
انبوهی از پهپادهای راهبردی به سازمان رزم ارتش ملحق شد
آیین الحاق انبوهی از پهپادهای راهبردی رزمی، شناسایی، انهدامی و راداری طراحی و تولید شده توسط وزارت دفاع و همکاری ارتش با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.
در این مراسم، انواع پهپاد‌های راهبردی چند منظوره ابابیل۴، ابابیل ۵ با قابلیت اجرای انواع ماموریت‌های شناسایی، مراقبت، جنگ الکترونیک، جمع آوری اطلاعات سیگنالی، رزمی، همچنین پهپاد‌های آرش و باور با قابلیت اجرای ماموریت انهدامی، دور برد و نقطه زن و نیز پهپاد جت کرار با قابلیت اجرای انواع ماموریت‌های هدف، رزمی و رهگیر هوایی به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.پهپادهای تحویلی ضمن ارتقاء، به سامانه‌های خود حفاظتی و ضد جنگال، ناوبری چندگانه بومی و تسلیحات هوشمند نقطه زن تجهیز شده و دارای قابلیت ویژه و روز آمد در بهره گیری ترکیبی با سایر سامانه‌های سلاح و عملیات شبکه محور هستند.
در مسیر دفاع از کشور تمام توان و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت
وزیر دفاع در مراسم الحاق انبوهی از پهپاد‌ها به ارتش با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین وظایف این وزارت خانه تجهیز و تسلیح نیروهای مسلح در جهت دفاع از کشور می‌باشد، گفت: الحاق این پهپادها در توان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت. امیر سرتیپ آشتیانی با بیان این‌که «همواره تمامی تحولات منطقه و جهانی تحت رصد می‌باشد»، افزود: فناوری‌های نوین و به روز در دنیا بررسی می‌شود و با نیازهای نیروهای مسلح تطبیق داده می‌شود تا در راستای دفاع از کشور و مقابله با تهدیدات زمینی، هوایی، دریایی و فضایی بومی‌سازی و تولید شود.
رایزنی سرکنسول ایران با معاون امیر مکه
حسن زرنگار ابرقویی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده با امیر سعود بن مشعل بن عبدالعزیز آل سعود معاون امیر مکه مکرمه دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات که دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در جده برگزار شد، سرکنسول کشورمان بر لزوم توسعه روابط تجاری و اقتصادی، اهمیت رفع محدودیت‌های تجاری و اتصال بنادر دو کشور به یکدیگر، مسئله حج و عمره و سایر موضوعات مورد اهتمام دو کشور تاکید کرد.در این دیدار، معاون امیر منطقه مکه نیز بر اهمیت بهره برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین اهتمام عربستان سعودی به ارائه انواع تسهیلات و خدمات به حجاج بیت الله الحرام، تاکید کرد.

 قدس
تجاوز‌ات بی‌ربط آمریکا و انگلیس
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن، گفت: این حملات هیچ ربطی به امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ندارد و هدف آن فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای آدمکشی بیشتر در غزه است. کنعانی گفت: واشنگتن و لندن به جای فشار بر رژیم صهیونیستی، مانع فشار دیگران بر رژیم یاد شده هستند تا بتواند با دست باز به قتل‌عام فلسطینی‌ها و شهروندان و زنان و کودکان در غزه ادامه دهد.
نفت ایران دوباره در راه هند؟
در دیدار اخیر وزرای خارجه ایران و هند، موضوع ازسرگیری صادرات نفت ایران به این کشور مطرح شده است. مسیر محموله‌های نفتی ایران از خلیج فارس و خلیج عمان است و نیازی به عبور از دریای سرخ و خلیج عدن ندارد.یک مقام هندی به بیزینس استاندارد گفته است: «ما همیشه وضعیت جریان نفت خام را رصد می‌کنیم. پیشنهادهایی برای ازسرگیری واردات نفت خام ایران وجود دارد که در حال بررسی آن‌ها هستیم».ایران در سال ۱۹-۲۰۱۸ یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به هند بود. دولت ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ تحریم‌ها علیه ایران را دوباره برگرداند و معافیت تحریمی هند برای واردات نفت خام را لغو کرد.
آلمان در تدارک جنگ با روسیه
«بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد: این کشور باید خود را برای درگیری نظامی با روسیه آماده کند. وی دراین‌باره افزود: ما باید این احتمال را در نظر بگیریم و وقتی چیزی را به حساب می‌آوریم، باید خود را برای خطری که ناشناخته است، آماده کنیم، خواه این خطر رخ دهد یا نه. لازم است خود را برای این احتمال مسلح کنیم. این دقیقاً همان کاری است که اکنون به همراه متحدان خود در ناتو انجام می‌دهیم و این لازم است.
حزب‌الله برای دومین بار پایگاه میرون را زد
مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از هدف قرار دادن دوباره پایگاه میرون متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه کوهستانی الجرمق (در نقاط مرزی فلسطین اشغالی و هم‌مرز با لبنان) خبر داد. در این بیانیه تأکید شده: در این عملیات، در واکنش به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان تعداد زیادی موشک‌ به سوی این پایگاه پرتاب شده و به هدف اصابت کرده است.

 ابتکار
مذاکرات برای لغو تحریم‌ها ادامه دارد
سخنگوی دولت از استمرار مذاکرات برای خنثی‌سازی و لغو تحریم‌ها خبر داد. بهادری جهرمی با بیان این‌که «مذاکرات برای لغو تحریم‌ها ادامه دارد ولی دولت معطل آن نمانده است»، تاکید کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود. وی یادآور شد: اخیرا آقای باقری با مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته است؛ این گفت‌وگوها و مذاکرات و رفت و آمدها استمرار دارد.
استقبال چین از پیشرفت در بهبود روابط تهران-اسلام‌آباد
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که از پیشرفت مثبت در ازسرگیری روابط میان ایران و پاکستان استقبال کرده و از طرفین در تداوم تقویت اعتماد دوجانبه و تعمیق همکاری از طریق رایزنی‌های دوستانه حمایت می‌کند. ونبین در نشستی خبری و در پاسخ به سوالی در این باره گفت که «چین مایل است به منظور صیانت مشترک از صلح، ثبات و پیشرفت منطقه‌ای، همکاری سودمند دوجانبه با ایران و پاکستان را تقویت کند».

 اطلاعات
ریاض خواستار همکاری با تهران برای تنش‌زدایی در منطقه است
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی تاکید کرد که ریاض خواستار همکاری با ایران جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. «فیصل بن فرحان» در مصاحبه با شبکه «ام‌ اس ‌ان ‌بی ‌سی» آمریکا گفت: منطقه همین حالا درگیر آشوب است و ما با یک فاجعه انسانی در غزه مواجه هستیم، نباید این تنش‌ها گسترده‌تر شوند. ا و در ادامه گفت: پیام ما به همگان از جمله ایران این است که ریاض آماده است برای متوقف کردن تنش‌ها در منطقه همکاری کند.این در حالی است که پیشتر، خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی دلیل عدم مشارکت عربستان سعودی در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ را عدم تمایل ریاض برای بر هم زدن رابطه با ایران توصیف و اعلام کرده بود که عربستان در ماه‌های گذشته تلاش‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با ایران آغاز کرده و گام‌های مهمی در این راستا برداشته است.
شبیه‌سازی حمله موشکی چین به ناو آمریکایی
شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که آزمایشگاهی محرمانه در چین یک شبیه‌سازی انجام داده که در آن حمله به ناوهای ایالات متحده با موشک مافوق‌صوت و ماهواره را تمرین کرد.
جزئیات این شبیه‌سازی در مقاله‌ای منتشر شده که یک دانشمند چینی اخیرا منتشر کرد. این دانشمند که «لیو شیچانگ» نام دارد، در موسسه‌ای در شهر «چنگدو» کار می‌کند که به ارتش چین وابسته است.در مقاله این دانشمند چینی آمده است که در این شبیه‌سازی رایانه‌ای، موشک‌های مافوق‌صوت چین از ماهواره‌های جنگ الکترونیک این کشور که بر فراز ناوهای چین مستقر شده بودند، کمک گرفتند. در این شبیه‌سازی پرتابه‌های چین از فاصله ۱۲۰۰کیلومتری به‌سوی کشتی‌های آمریکایی شلیک شدند و حداکثر ارتفاع آن‌ها در طول مسیر حدود ۲۰۰کیلومتر بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

برگزاری اعتکاف در ۷ هزار مسجد سراسر کشور
رسا/ رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشوربا اشاره به استقبال عالی جوانان برای شرکت در اعتکاف گفت: در استان قم در حالی ‌که در سال گذشته ۵ مسجد به اعتکاف دانش‌آموزی اختصاص یافته بود امسال ۱۵ مسجد به دانش‌آموزان اختصاص یافته و جمعیت ۳ هزار و ۵۰۰ نفری از دانش‌آموزان دهه هشتادی در اعتکاف شرکت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای با بیان اینکه مساجد مناسب اعتکاف خیلی کم است افزود: کشور ۶۲ هزار مسجد دارد که پارسال ۶ هزار مسجد در خدمت اعتکاف بودند و امسال ممکن است به بیش از ۷ هزار مسجد برسد. وی با بیان اینکه قم به‌صورت جدی پای‌کار اعتکاف است گفت: سال گذشته در شهر مقدس قم ۳۸ مسجد میزبان ۱۴ هزار معتکف بودند و امسال نیز با وجود بیش از ۴۰ هزار متقاضی اعتکاف ۱۸ هزار نفر پذیرش شدند تا در ۵۰ مسجد مناسک عبادی اعتکاف را انجام دهند.

پایگاه غیرقانونی آمریکا در استان دیرالزور سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت
تسنیم/ ساعتی بعد از حملات هوایی آمریکا به نیروهای مقاومت و الحشد الشعبی عراق، پایگاه غیرقانونی نیروهای آمریکا در میدان نفتی-گازی کونیکو در استان دیرالزور سوریه هدف موشک قرار گرفت.هنوز فردی یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. با این حال این پایگاه از زمان تجاوز زمینی ارتش رژیم اسرائیل به غزه و کشتار در این منطقه، در کنار سایر پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات تلافی‌جویانه قرار گرفته است.

حمله آمریکا به مواضع نیروهای الحشد الشعبی عراق
تسنیم/ شبکه المیادین لبنان و رسانه‌های عراقی بامداد امروز چهارشنبه از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه جرف النصر واقع در جنوب بغداد خبر داد.شبکه المیادین همچنین در خبری دیگر، از وقوع پنج انفجار در منطقه جرف النصر عراق خبر داد. لحظاتی بعد از اعلام خبروقوع انفجار ،مسئولان نظامی آمریکا حمله به نیروهای الحشد الشعبی عراق را برعهده گرفتند در این حملات دو نیروی الحشد الشعبی شهید و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

صادرات غیرنفتی ایران به ۳۶ میلیارد دلار ر‌سید
تسنیم/ مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران از ۱۵ میلیارد دلار محصولات صادراتی در حوزه پتروشیمی در سال جاری خبر داد و گفت:از این میزان صادرات محصولات پتروشیمی ۹ میلیارد دلار آن مربوط به منطقه ویژه پارس است. علی اکبر شامانی با اشاره به اینکه گمرک منطقه ویژه پارس جایگاه مهم دارد، گفت: با مشاهده فعالیت‌های گسترده انجام شده در منطقه ویژه پارس باید گفت این تعامل از قبل در این منطقه با گمرک وجود داشته است. شامانی همچنین بر کنترل سیستمی در گمرکات کشور تأکید کرد و از انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان برای این موضوع خبر داد.

۲۴ کشور در حمله به یمن مشارکت کردند
فارس/ دولت انگلیس ادعا کرد که در تجاوز نظامی اخیر به پایگاه‌های ارتش یمن، ۲۴ کشور از جمله هلند، نیوزیلند، بحرین و کانادا شرکت داشتند.در این بیانیه ادعا شده است: «این حملات به منظور کاهش توانایی حوثی‌ها برای انجام حملات علیه تجارت جهانی و همزمان اجتناب از تشدید تنش‌ها طراحی شده بودند». لندن ضمن اشاره به انجام شدن حملات علیه ۸ مکان متعلق به جنبش انصارالله یمن، مدعی شد: «این حملات در پاسخ به تهاجم غیرقانونی و بی‌پروای حوثی‌ها علیه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و آبراه‌های اطراف آن انجام شدند».بامداد سه‌شنبه بود که جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به چند پایگاه نظامی متعلق به جنبش مقاومت انصارالله از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا حمله کردند.

واکنش مقاومت عراق به حملات آمریکا
فارس/ دقایقی بعد از تجاوز نظامی آمریکا به پایگاه‌های مقاومت در غرب عراق، این حملات با واکنش تند گروه‌های مقاومت همراه شد. گروه‌های مقاومت «کتائب حزب‌الله» و «کتائب سیدالشهدا» عراق اعلام کردند که عملیات علیه پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت.«ابو الاء الولائی» دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» عراق گفت: «در حالی که آمریکایی‌ها دوباره به ما حمله کردند، رزمندگان ما هم مرحله دوم عملیات خود را آغاز می‌کنند». الولائی توضیح داد: «مرحله دوم عملیات ما شامل محاصره کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و حذف بنادر این نهاد غاصب از خدمت است». دولت آمریکا در حالی به سادگی تجاوز نظامی و غیرقانونی به خاک عراق را توجیه می‌کند که چندی پیش مدعی شده بود عملیات موشکی اخیر ایران علیه مواضع گروه‌های تروریستی – که حملات جنایتکارانه‌ای را داخل ایران انجام داده بودند – ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.

واشنگتن: با یمن جنگ نداریم
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن دنبال جنگ‌افروزی علیه یمن نیست.این سخنگو افزود: «ما در حال انجام اقداماتی برای پاسخگو کردن حوثی‌هاهستیم.» اظهارات سخنگوبعد از آن مطرح شد که یک منبع بلندپایه در سازمان ملل که در صنعاء حضور دارد، گفت که جنبش انصارالله اعلام کرده است کارکنان دارای تابعیت آمریکایی و انگلیسی حاضر در یمن، عناصر نامطلوب به شمار می‌روند و انصارالله به کارکنان آمریکایی و انگلیسی سازمان ملل یک ماه فرصت داده است تا از مناطق تحت کنترل آن خارج شوند.وی همچنین خبر داد که انصارالله قصد دارد در مناطق تحت کنترل خود، از کارکنانی که تابعیت انگلیسی و آمریکایی دارند، استفاده نکند.

تعداد شهدای حادثه تروریستی کرمان به ۹۵ نفر رسید
مهر/ رییس اورژانس کرمان گفت: با شهادت نازنین آچک زهی ۱۲ ساله بین ساعت پنج تا ۶ صبح چهارشنبه در بیمارستان شهید باهنر کرمان، تعداد شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدا به ۹۵ نفر رسید.صابری بیان کرد: مجموع مجروحان انفجار تروریستی گلزار شهدای کرمان ۲۸۴ نفر بوده است که در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند.

حمله دوباره آمریکا به اهدافی در یمن
ایرنا/ ارتش آمریکا با اعلام اینکه بامداد امروز چهارشنبه دو حمله دیگر در یمن انجام داده، مدعی شد که دو موشک ضد کشتی این کشور عربی را که به سمت دریای سرخ هدف گیری شده و آماده پرتاب بود را منهدم کرده‌است.این حملات که حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت محلی انجام گرفته، تازه‌ترین حملات آمریکا علیه یمن در دریای سرخ است.

دست برتر حزب‌الله در جبهه شمالی
ایرنا/ شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که اوضاع در شمال سرزمین‌های اشغالی بسیار خطرناک است و جبهه داخلی نیز با خطر جدی مواجه می باشد و این امر در داخل رژیم اسرائیل بی‌سابقه است.در این گزارش آمده است که حزب ‌الله لبنان یک روز بعد از اتفاقات هفتم اکتبر وارد خط نبرد (علیه صهیونیست ها) شد و در کنار مردم غزه ایستاد و امروز که اسراییل پیشنهاد توافق آتش‌بس دوماهه در جنگ غزه داد، حماس این پیشنهاد را نپذیرفت. این رسانه صهیونیستی آورده است: اگر توافقی (میان تل آویو و مقاومت فلسطین) انجام نشود، صلحی نیز در کار نخواهد بود و جنگ ادامه پیدا خواهد کرد و اگر صلحی در کار نباشد، گزینه‌های اسرائیل در آینده بسیار محدود خواهد شد.در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ارتش اسرائیل می‌گوید که آماده نبرد با حزب‌الله است، اما در واقع زیرساخت غیرنظامی در شمال (سرزمین های اشغالی) وجود ندارد و پیش از این یک مقام محلی صهیونیست در شمال از کابینه اسراییل درخواست ایجاد یک هزار ساختمان مستحکم در شهرک‌های صهیونیست نشین کرده بود که فقط ۴۰ ساختمان در آنجا ساخته شد.این گزارش می افزاید: این کار ساده انجام نشد، بنابراین، این سوال مطرح می‌شود که آیا اسراییل (رژیم صهیونیستی) قدرت جنگ گسترده و طولانی مدت با حزب‌الله را دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *