خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
صهیونیسم کودک‌کش و تروریسم تکفیری دو روی یک سکه هستند
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در دیدار وابستگان نظامی خارجی مقیم تهران، بیان کرد: آغاز سال نوی میلادی و سالروز میلاد پیامبر رحمت و مهربانی حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) که ۲۰۲۴سال پیش آسمان سرزمین‌های فلسطینی به برکت وجود رحمانی‌اش نورانی و خاک آن به یمن قدوم مهربانش متبرک شد را به شما تبریک و تهنیت می‌گویم. امیر سیاری ادامه داد: همان سرزمینی که این روزها آسمان شب‌های کریسمس آن با زبانه آتش بمب‌های اهدایی بابانوئل آمریکایی روشن می‌شود و خاک آن با خون بی‌گناهان که به دست سربازان کودک‌کش صهیونیست بر زمین می‌ریزد، لاله‌زار می‌شود. معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: پیش از هر چیز یاد و خاطره بیش از ۲۵ هزار شهید فلسطینی جنایات اخیر کودک‌کشان صهیونیست مشتمل بر بیش از ۱۰‌هزار کودک بی‌گناه را گرامی می‌دارم و از درگاه خداوند بزرگ رهایی ملت مظلوم و مقتدر، فلسطین به‌ویژه کاهش آلام و دردهای مردم مقاوم غزه را مسالت می‌کنم؛ همچنین به جان‌های پاک شهیدان حادثه تروریستی اخیر در کرمان درود می‌فرستم، البته برای ما و افکار عمومی آگاه و هوشیار جهان روشن است که صهیونیسم کودک‌کش و تروریسم تکفیری دو روی یک سکه هستند و از یک‌جا پشتیبانی و حمایت می‌شوند.
کاهش ۵۰ درصدی بخشنامه‌ها
خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ابتدای سال دولت مصوب کرد هیچ دستگاهی حق غافلگیر کردن فعالان اقتصادی را ندارد و تمام ابلاغیه‌ها باید از قبل اجرا در سامانه بارگذاری شود. بر این اساس تا پایان دی شاهد کاهش ۵۰درصدی بخشنامه‌های تجاری و گمرکی کشور بودیم.

 همشهری
ایران به روش خود پاسخ جنایات اسرائیل را خواهد داد
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه:
اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده و نه تعرض به حاکمیت ارضی کشور عراق موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی یکی از موضوعات مورد بحث نهادهای نظامی و امنیتی ایران و پاکستان بود. مقابله با گروه‌های تروریستی هدف دراز مدت ۲ کشور برای ارتقای همکاری‌های مشترک خواهد بود. رابطه ایران و پاکستان مستحکم است.
بر مبنای دستور ر‌وسای جمهورهای ایران و مصر، گفت‌وگوهای حضوری و تلفنی، نقشه راهی برای ادامه مذاکرات میان ۲ کشور و حل و فصل اختلافات تعریف شده خواهد بود و مقامات بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام جدید تأکید دارند.
گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقامات اتحادیه اروپایی وجود دارد. میان وزیر امورخارجه با آقای بورل هم گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است. آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها مورد تبادل‌نظر قرار گرفته و ایران مواضع خودش را بیان کرده است.
جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام علیه اهداف مختلف در سوریه و لبنان کاملا روشن است و دلایل مشخصی دارد. آنان مایلند برای خروج از بن‌بست و ورطه‌ای که در حمله به غزه در آن گرفتار آمده‌اند و به‌رغم جنایات گسترده، امکان خروج از آن را ندارند، به هر کاری دست‌ بزنند.
ایران هر زمان که مصلحت دید از جایگاه و ظرفیت سازمان ملل و شورای امنیت برای بیان دیدگاه خود استفاده کرد و در نشست آتی هم در سطح مقتضی شرکت خواهد کرد که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.
جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه دولت ایران هیچ‌گاه بی‌مکافات نمانده و نخواهد ماند. ایران به روش خود پاسخ جنایات اسرائیل را خواهد داد.
رایزنی‌های انتخاباتی اعتدال‌ و توسعه
جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: با اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل رایزنی‌هایی برای ارائه فهرست در تهران داشته‌ایم. وی درباره برخی شایعه‌ها مبنی بر احتمال کناره‌گیری محمدباقر نوبخت از عرصه انتخابات گفت: اگرچه ممکن است تغییر فهرست‌ها موجب جابه‌جایی کاندیداهای ما در حوزه‌های مختلف شود، اما حضور نوبخت جدی است و تا لحظه آخر هم در عرصه می‌ماند.
ارتش اسرائیل پسرم را کشت
ارتش رژیم صهیونیستی اجساد ۳اسیر خود را از تونلی در شمال غزه بیرون آورده است و مادر یکی از آنها تأکید کرد که این اسرا به‌دلیل گاز سمی ناشی از حملات ارتش در این تونل‌ها کشته شده‌اند. معیان شرمن، مادر یکی از اسرا، ارتش را عامل مرگ پسرش عنوان کرده است.
اسرائیل آدم‌کشی به راه انداخته است، نه یمنی‌ها
«میک والاس»، قانونگذار پارلمان اروپا با انتقاد از اقدام کشورهای غربی علیه یمن در دریای سرخ و شرم آور خواندن بی‌تفاوتی اروپایی‌ها نسبت به جان باختن هزاران فلسطینی در حملات اسرائیل گفت: «مداخله بشردوستانه حوثی‌ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ کسی را نکشته اما نسل‌کشی اسرائیل در غزه هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشته و باعث آدم کشی شده است.»
شهرک‌نشینان به شهرک‌های نزدیک لبنان باز نمی‌گردند
روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد که ۴۰درصد از ساکنان شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و در نزدیکی مرز با لبنان گفته‌اند که حتی درصورت پایان جنگ، حاضر به بازگشت به این شهرک‌ها نیستند. اوضاع در شمال مناطق فلسطین اشغالی و در مرز لبنان بسیار پرتنش عنوان شده است.
مخالفت بلژیک با جنگ در غزه
وزیر امور خارجه بلژیک تأکید کرد که نزاع در غزه با سلاح و راهکار نظامی و جنگ حل نخواهد شد و خشونت و درگیری‌ها باید متوقف شود. «حاجا لحبیب» که از او به‌عنوان وزیر پرنفوذ دولت بلژیک یاد می‌شود، اظهار داشته است که غزه در آستانه قحطی و شیوع بیماری‌های همه‌گیر قرار دارد و ما خواستار آتش‌بس و احترام به قوانین بین‌الملل هستیم. لحبیب تأکید کرد که خطر تشدید تنش در منطقه وجود دارد و آنچه در کرانه باختری می‌بینیم بسیار نگران‌کننده است.

 کیهان
تعداد زیادی از عناصر دخیل در جنایت ۱۳ دی کرمان شناسایی و دستگیر شده‌اند
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای با تقدیر و تشکر از مجاهدت‌های مخلصانه کلیه مدافعان امنیت مردم ایران اسلامی و نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی کشور، اظهار داشت: مدافعان امنیت ایران اسلامی در بخش‌های نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی با مجاهدت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی و هوشیاری و تدابیر خود، اقدامات پیشگیرانه زیادی را ترتیب می‌دهند و بسیاری از توطئه‌ها و عملیات دشمن را خنثی می‌کنند؛ موضوعی که از چشمان مردم دور می‌ماند؛ بر همین اساس ضروری است از مجاهدت‌های آنان که برای تثبیت و تحکیم امنیت شهروندان، مخلصانه و صادقانه و شجاعانه اقدامات شبانه‌روزی انجام می‌دهند تقدیر به عمل آورد. رئیس قوه قضائیه افزود: با تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی در بخش‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، تعداد زیادی از عناصری که به انحای مختلف در جنایت ۱۳ دی کرمان نقش داشتند اعم از مشارکت‌کنندگان، معاونین و عناصر پشتیبان این جنایت، شناسایی و دستگیر شده‌اند؛ بر همین اساس، به دادستان‌های مربوطه دستور می‌دهم که با کمک ضابطین هر چه زودتر پرونده‌های این افرادِ دستگیر شده را تکمیل کنند و به دادگاه ارسال کنند؛ دادگاه نیز با سرعت، پرونده عناصر مزبور را مورد رسیدگی قرار دهد.
تشییع باشکوه سه تن از شهدای حمله تروریستی اسرائیل در شهرک شهید محلاتی
صبح دیروز، پیکر شهیدان صادق امیدزاده، محمدامین صمدی و حسین محمدی از مستشاران نظامی ایران در سوریه که در حمله تروریستی رژیم از نفس افتاده صهیونیستی به شهادت رسیدند، روی دستان مردم، در شهرک شهید محلاتی تهران از مقابل مسجد جامع پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) تشییع شد.مردم غیور تهران با ندای «لبیک یا حسین» و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» پیکر مطهر این شهدای گران‌قدر را تشییع کردند.گفتنی است، پیکر شهید سردار امیدزاده پس از تشییع در شهرک محلاتی تهران به زادگاهش کرمانشاه منتقل شد.همچنین پیکر شهید محمدامین صمدزاده در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(سلام‌الله‌علیها) همجوار با شهید مدافع حرم میثم میردوستی دفن می‌شود و شهید حسین محمدی نیز، پس از تشییع در شهرک محلاتی، در گلزار شهدای یافت‌آباد تهران به خاک سپرده می‌شود. همچنین پیکر مطهر شهیدان علی آقازاده و سعید کریمی امروز از ساعت ۱۴ از حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به سمت گلزار شهدای علی ابن جعفر (علیه‌السلام) تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.مراسم بزرگداشت این شهیدان والامقام روز شنبه هفتم بهمن‌ماه در شام وفات عقیله بنی‌هاشم(سلام‌الله‌علیها) بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (رحمه‌الله‌ علیه) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار می‌شود.
یک رسانه عربی از سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مصر خبر داد
پایگاه خبری عربی ۲۱ مدعی شد که «در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و درگیری‌ همپیمانان ایران با آمریکا و اسرائیل و غرب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی روزهای آتی به قاهره سفر خواهد کرد»در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود این سفر منجر به تقویت روابط دوجانبه شود و رسانه‌های صهیونیستی نسبت به این امر ابراز نگرانی کردند.روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره ابراز نگرانی کرده و اخیرا گزارشی تحت عنوان «هشدار… ایران و مصر در سایه جنگ غزه به هم نزدیک می‌شوند» منتشر کرده است.این روزنامه نوشته است که امیرعبداللهیان به قاهره سفر خواهد کرد و نزدیکی روابط ایران و مصر باید مقامات تل‌آویو را نگران کند.در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مذاکرات فشرده‌ای میان مصر و مسئولان ارشد انصارالله یمن و ایران در روزهای اخیر انجام شده است و هدف از آن ممانعت از گسترش درگیری‌های دریایی میان اسرائیل و غرب و ایران است زیرا این درگیری‌ها به کشتیرانی در کانال سوئز آسیب وارد می‌کند.

 ایران
لزوم ارتقای عدالت ورزشی در سراسر کشور
رئیس جمهور روز گذشته در شانزدهمین مقصد از نظارت ستادی بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، در جمع وزیر و معاونان وزارت ورزش و جوانان حضور یافت و ضمن استماع گزارش عملکرد و اقدمات بخش‌های مختلف این وزارتخانه، نکات و توصیه‌های کاربردی مهمی را در راستای ارتقای کارآمدی و بهبود عملکرد این مجموعه مطرح کرد. مهم‌ترین توصیه آیت‌الله رئیسی را می‌توان ارتقای شاخص‌های عدالت ورزشی عنوان کرد. براساس این رویکرد، هم می‌بایست زمینه‌های حضور فعال‌تر زنان در عرصه‌های مختلف ورزشی فراهم شود و هم کمبودهای ورزشی مناطق کم برخوردار کشور رفع شود. در همین چهارچوب و با هدف تحقق عدالت ورزشی در کشور، رئیس جمهور از وزارت ورزش و جوانان خواست حداکثر طی ۴ ماه، اطلاعات لازم برای تدوین سند آمایش سرزمینی ورزش را جمع‌آوری و این سند را تدوین کند.

 وطن امروز
قانون حمایت از گزارشگران فساد اجرایی شد
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه خود در ایکس نوشت: «قانون مترقی حمایت از گزارشگران فساد با ابلاغ رئیس‌جمهور اجرایی شده است. رشوه، تقلب علمی، اختلاس و سایر مصادیق فساد مالی مشمول این قانون خواهند شد. افشاگری مستند از این پس راهکاری عملیاتی برای مقابله واقعی با فساد و مردمی ‌کردن این فرآیند خواهد بود نه یک تاکتیک برای تخریب سیاسی».
پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله قرار گرفت
پایگاه آمریکا در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت. منابع محلی در سوریه و عراق، بعدازظهر دوشنبه، از حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه خبر دادند. بعد از انتشار این گزارش در رسانه‌های محلی، «الجزیره» گزارش داد مقاومت اسلامی عراق در این حمله محل استقرار نظامیان آمریکایی را مورد حمله قرار داده است. با این حال، رسانه‌های عراقی و سوری تا لحظه انتشار این گزارش، درباره میزان خسارات وارده به پایگاه آمریکا و تلفات احتمالی، جزئیات بیشتری منتشر نکردند.

 جوان
فرایند انتخابات کاملا شفاف است
حداد عادل در گردهمایی سراسری کانون اصناف کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت: امروز همه می‌دانیم که مردم مشکلات اقتصادی دارند و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به در پیش بودن انتخابات مهم مجلس دوازدهم گفت: همان‌طور که دیدید رهبری معظم انقلاب از ابتدای سال بار‌ها بر موضوع اهمیت مشارکت در انتخابات تأکید کردند و خواسته ایشان این است که همه تلاش کنیم تا این اتفاق به بهترین شکل ممکن رقم بخورد. اما باید مراقب هم باشیم که تمام علت دشمنی دشمنان این است که مردم را ناراضی کرده و آن‌ها را از نظام جدا کنند. هدف اصلی همه این تحریم‌ها که از ابتدای پیروزی انقلاب بر ملت ایران تحمیل کردند این بود که مردم از نظام جدا شوند و ما باید با تلاش برای افزایش مشارکت این توطئه را خنثی کنیم. وی در این خصوص با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب، انتخابات در کشور معنایی نداشت و سفارت‌های خارجی و… هرکه را می‌خواستند به مجلس می‌فرستادند گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی امروز ما در شرایطی هستیم که هیچ کدام از نمایندگان مجلس نمی‌توانند بگویند که من صد در صد در مجلس بعدی حضور دارم که این نشان می‌دهد فرایند انتخابات کاملاً مؤثر و شفاف است. بنابراین امروز وظیفه ما این است که با شرکت در انتخابات و تشویق اطرافیان و نزدیکان به حضور پای صندوق‌های رأی، شکر نعمتی را که امام (رحمه الله علیه) برای این ملت به‌وجود آورد بجا بیاوریم.

 خراسان
امکان صادرات برق تجدیدپذیر به ترکیه و اروپا
وزیر نیرو از رفع ناترازی در حوزه برق خبرداد و با توجه به انجام آزمایش های لازم برای اتصال شبکه برق ایران به کشورهای ترکیه و سپس انتقال برق به اروپا گفت: خطوط لازم بین ایران و ترکیه احداث شده و آزمایش‌های لازم را با موفقیت انجام داده است. بر این اساس، از این به بعد امکان صادرات برق ایران به بازار ترکیه و از آن طریق اتحادیه اروپا فراهم شده است. وزیر نیرو درباره احتمال بحران‌های آب و برق نیز گفت: ناترازی در حوزه تأمین برق نداریم به طوری که هم‎اکنون نیز بیش از یک سوم نیروگاه‌ها به دلیل عدم مصرف از مدار خارج شده است و امیدواریم که همانند تابستان امسال نیز برق تمامی واحدهای تجاری و خانگی با مدیریت مصرف تأمین خواهد شد.محرابیان با تاکید بر ورود ایران به چهارمین سال خشکسالی، اظهار کرد: همان‎طور که در سالیان گذشته و امسال به اثبات رسید با یک اقدام ملی و همراهی دسته‌جمعی، بحران‌های کمبود آب را نیز همانند گذشته پشت‌سر خواهیم گذاشت.

 مردم سالاری
تخلیه ۱۰۰هزار شهرک‌نشین صهیونیست
وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» گزارش داد که ارتش اسرائیل در حال تهیه طرح پناه دادن به ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان بخش‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی و تخلیه آن‌ها در سایه تشدید تنش احتمالی با حزب‌الله لبنان است. اراضی اشغالی فلسطین در جنوب لبنان واقع شده است. طبق این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا این ۱۰۰ هزار نفر را از بخش‌های مرزی نزدیک به لبنان دور کنند.در همین راستا، شهردار حیفا گفت که ساکنان صهیونیست باید برای سناریوی احتمالی وقوع جنگ با لبنان، مواد غذایی ذخیره کنند.

 قدس
کناره‌گیری دیسانتیس از انتخابات به نفع ترامپ
«ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا که از وی به عنوان یکی از رقبای اصلی دونالد ترامپ در رقابت انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان یاد می‌شد، به نفع رئیس‌ جمهور پیشین از مارتن ۲۰۲۴ کناره‌گیری کرد. رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند دیسانتیس حمایت خود را از ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است. هفته گذشته نیز «ویوِک راماسوامی» دیگر نامزد جمهوری‌خواه با اعلام حمایت کامل از ترامپ، از رقابت کناره‌گیری کرده بود.
هجوم خانواده‌های خشمگین اسرای صهیونیست به نشست «کنست»
خانواده‌های شماری از اسرای اسرائیلی نزد حماس که از بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به خواسته‌هایشان خشمگین بودند، بعدازظهر دیروز، ناگهان با داد و فریاد به جلسه کمیسیون دارایی کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) یورش بردند. آن‌ها اعلام کرده‌اند دیگر به کابینه اسرائیل اعتماد ندارند و در این مسیر با برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای بزرگ فلسطین اشغالی خواستار تلاش هرچه سریع‌تر تل‌آویو برای امضای توافق آتش‌بس با حماس و آزادی اسرا شده‌اند. این خانواده‌ها از شامگاه جمعه مقابل خانه نتانیاهو در جنوب حیفا تحصن کرده‌اند. مخالفت‌ها با نوع عملکرد دولت تا جایی بالا گرفته که «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف در انتقادی شدید، کابینه نتانیاهو را ننگی برای ملت اسرائیل خواند.

 ابتکار
رئیسی چهارشنبه به ترکیه می‌رود
رئیس جمهوری به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، روز چهارشنبه در راس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه خواهد شد. آیت الله رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

 اطلاعات
بازگشت سفرای ایران و پاکستان تاجمعه
در پی گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه پاکستان و ایران توافق شد که سفرای دو کشور تا ۶بهمن به محل کار خویش بازگردند. همچنین به دعوت جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان، حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی وی، در ٢٩ ژانویه ٢٠٢۴ (٩ بهمن ماه ١۴٠٢) به پاکستان سفر خواهد کرد.
پیشرفت ۶۲ درصدی طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان
میزان پیشرفت فیزیکی خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان با راهبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به ۶۲ درصد رسید. طول مسیر انتقال آب در مرحله زودهنگام سیرجان به اصفهان ۷۸۰ کیلومتر است و استان‌های کرمان، یزد و اصفهان در مسیر این خط از طرح انتقال آب قرار دارند.بر اساس این گزارش، میزان اشتغالزایی در خط دوم انتقال آب خلیج فارس هشت هزار نفر اعلام شده است.عملیات اجرایی مرحله زودهنگام خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است و در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار درحال تکمیل است که ازطریق اجرای این طرح، ۷۰میلیون مترمکعب آب در مرحله نخست و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در مرحله دوم به اصفهان انتقال داده می‌شود.انتقال آب از دریای عمان، بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود برای صنایع قطع خواهدشد و در مرحله دوم علاوه بر صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.

 شهروند
دولت بودجه مجهز شدن مأموران پلیس به «دوربین البسه» را تأمین می‌کند
وزیر کشور گفت: «دولت در نظر دارد تا منابع مورد نیاز طرح تجهیز البسه ماموران پلیس به دوربین را تأمین کند تا هرچه سریع‌تر تمامی ماموران پلیس به دوربین البسه مجهز شوند.» وحیدی افزود: «مجهز شدن تمامی ماموران پلیس به دوربین البسه از برنامه‌های فراجا بوده است اما به دلیل کمبود منابع این کار با مشکل مواجه شده بود. دولت در نظر دارد تا منابع مورد نیاز این طرح را تأمین کند تا هرچه سریع‌تر همه ماموران پلیس به دوربین البسه مجهز شوند.» وزیر کشور در خصوص اینکه آیا شما به عنوان وزیر کشور پیگیر تأمین این بودجه هستید یا خیر، گفت: «بله، من شخصاً پیگیر این کار هستم، چون اعتقاد دارم مجهز شدن ماموران پلیس به دوربین البسه یک کار ضروری است.»
دستگیری عوامل اصلی گروهک جیش‌الظلم
در پی عملیات بزرگ مبارزه با تروریسم فراجا، ‌چهار ‌عامل اصلی و دخیل در حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک که شب حادثه حضور داشتند، دستگیر شدند.در این ‌‌عملیات‌ غافلگیرانه، این ۴تروریست زنده و سالم دستگیر شده‌اند و ‌تعدادی سلاح و تجهیزات ‌از جنایتکاران کشف و ضبط شد.
افتتاح معبد هندو بر خرابه‌های مسجد «بابری»
نخست‌وزیر هند یک معبد مناقشه‌برانگیز هندو را که روی خرابه‌های «مسجد بابری» در شهر «آیودیا» ساخته شده، افتتاح کرد؛ اقدامی که حزب مودی امیدوار است، بتواند او را در مسیر انتخابات پیش رو موفق کند. این معبد که هنوز در دست ساخت است به «رام»، یکی از خدایان آیودیا تقدیم شده و خواسته دیرینه میلیون‌ها هندو را برآورده می‌کند… این سازه با هزینه ۲۱۷ میلیون دلار و در مساحتی به وسعت سه هکتار، بر خرابه‌های مسجد قرن شانزدهم «بابری» ساخته شده که در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی که باور داشتند آنجا محل تولد «رام» بوده، تخریب شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

موفقیت اسلام و کشور مرهون تلاش‌های معلمان است
رسا/ آیت‌الله العظمی مظاهری، در دیدار مدیرکل و اعضای شورای معاونین اداره‌کل آموزش و پروش استان اصفهان، با اشاره به نقش محوری معلمان در جامعه تصریح کرد: شما معلمان اهل دل هستید و موفقیت اسلام مرهون شما معلمان است و از همین رو دشمن همواره به دنبال ضربه زدن به آموزش و پرورش بوده است. عضو جامعه مدرسین افزود: باید در مدارس ما فضای بحث و تدریس و گفت‌وگو ایجاد شود تا با توجه به شرایط جامعه که دشمن سعی دارد جوانان و نوجوانان را از راه دین محوری دور کند، بتوان مسیر را استوار ادامه داد و البته در این مسیر توجه به ادعیه و زیارات همچون جامعه کبیره تاثیرگذار است.وی با اشاره به اینکه معلمان باید در مسیر خود ثابت قدم باشند، گفت: در مسیر و در میان سختی‌های راه استوار باشید و بدانید که کمک خداوند قطعی است.

انقلاب اسلامی جرقه ای از انقلاب بزرگ عاشورا است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در آیین کلنگ زنی حسینیه حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) که با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه در جامعۀ الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با اشاره به حدیث امام صادق (علیه‌السلام)، تصریح کرد: شیعه از زمان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) شکل گرفته و تا به امروز همه جا پای کار بوده است.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی در حقیقت جرقه ای از انقلاب بزرگ عاشورا است، گفت: شیعه همواره به فکر بوده که چگونه یاد حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) را زنده نگه دارد، چنانچه در شرایط دشوار ادوار امویان و عباسیان حتی دوره رضا خان یک لحظه از یاد آن حضرت غافل نبوده است.

نامه امیرعبداللهیان به گوترش
فارس/ در پی اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن پنج نفر از مستشاران نظامی ایران در سوریه، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش نامه نوشت.در این نامه با اشاره به اینکه در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴، رژیم اسرائیل یک ساختمان مسکونی در دمشق را با حملات موشکی هدف قرار داد آمده است: جمهوری اسلامی ایران این اقدام شنیع و بزدلانه تروریستی را که با هدف منحرف کردن توجهات از جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین به ویژه غزه انجام می‌شود، صریحا و قویا محکوم می‌کند. وی همچنین اعلام کرد که ایران حق ذاتی خود را برای پاسخ قاطع و متناسب به اینگونه اقدامات در زمان و مکان انتخابی خود محفوظ می‌دارد.

یمن: به حملات علیه اسرائیل ادامه می‌دهیم
فارس/ مقامات ارشد یمنی در واکنش به حملات تجاوزکارانه مجدد آمریکا و انگلیس به مناطقی از این کشور، بر تداوم عملیات ها علیه کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ تاکید کردند.«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت انصارالله یمن بامداد سه شنبه گفت: «هر قدر هم که بمباران کنند، عملیات نظامی ما علیه اسرائیل ادامه می یابد». وی توضیح داد: «عملیات نظامی ما علیه اسرائیل تا پایان جنایات و نسل کشی در نوار غزه ادامه خواهد داشت». همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه اعلام کرد: ما یک کشتی باربری نظامی آمریکایی را در خلیج عدن با موشک هدف قرار دادیم. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نام این کشتی نظامی باربری را «اوشن گس» (Ocean Gas) اعلام کرده است. وی تاکید کرد: پاسخ به هر گونه حمله آمریکا و انگلیس با هدف قرار دادن منابع تهدید در دریای سرخ و دریای عرب ادامه خواهد داشت.سریع ادامه داد: ما به اتخاذ همه اقدامات دفاعی و تهاجمی در چارچوب حق دفاع از یمن و تداوم حمایت از فلسطین ادامه خواهیم داد.

حکم قصاص محمد قبادلو قاتل شهید «فرید کرم‌پور حسنوند» اجرا شد
فارس/ حکم دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر «قصاص نفس» محمد قبادلو در پرونده به شهادت رساندن یک مامور نیروی انتظامی به نام «فرید کرم‌پور حسنوند» و مجروح کردن ۵ مامور دیگر در جریان ناآرامی‌های سال گذشته، پس از تأیید در دیوان عالی کشور، اجرا شد.بر اساس گزارش نیروی انتظامی در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، در حالی که جمعی از عوامل نیروی انتظامی در سطح شهر پرند، در حال کنترل اغتشاشگران بودند، فردی به نام «محمد قبادلو» در حالی ‌که سوار یک خودروی پیکان سفیدرنگ بود، به صورت عمدی با سرعت بالا به قصد قتل ماموران انتظامی که در حال انجام وظیفه بودند رانده و ۶ مامور را در حالی که سوار موتور بودند، زیر می‌گیرد که هر ۶ نفر دچار مصدومیت و شکستگی دست و پا می‌شوند و یکی از ماموران به نام «فرید کرم‌پور» در اثر شدت جراحات به شهادت می‌رسد.

تجاوز نظامی مجدد آمریکا و انگلیس به یمن
فارس/ بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره حمله دوباره جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن، یک مقام واشنگتن این حمله را تایید کرد.یک مقام آمریکایی گفت که نیروهای این کشور به همراه انگلیس و سایر متحدانشان، حملاتی را به مواضع ارتش یمن انجام دادند. این مقام آمریکایی ادعا کرد که حملات به مواضع جنبش مقاومت انصارالله یمن، سکوهای پرتاب موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و انبارهای تسلیحاتی را هدف قرار داده است. وی با بیان اینکه تجاوز هوایی امشب ترکیبی از حملات هوایی و موشکی به ارتش و نیروهای مسلح یمن بود، گفت که این حملات توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی و با حمایت غیر عملیاتی سایر کشورها انجام شد. کاخ سفید نیز بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی، حملات امشب به یمن و وضعیت امنیتی در دریای سرخ را بررسی کردند.

مرگ نزدیک به ۵ هزار انگلیسی از سرما
باشگاه خبرنگاران/ آخرین گزارش از ائتلاف «به فقر سوخت پایان دهید» اعلام کرده است که نزدیک به ۵۰۰۰ نفر در زمستان گذشته در انگلیس به دلیل زندگی در خانه‌های سرد و مرطوب جان خود را از دست دادند، زیرا آن‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های انرژی نبودند. در همین حال، بررسی‌های انجام شده توسط «کمپین گرم» اشاره کرد که مرگ و میر‌های بیش از حد انگلیسی‌ها در زمستان زمانی افزایش می‌یابد که درجه دما در این کشور به زیر چهار درجه سانتیگراد برسد.به گفته سایمون فرانسیس، هماهنگ کننده ائتلاف «به فقر سوخت پایان دهید»، حدود ۸.۳ میلیون بزرگسال در انگلیس در خانه‌هایی با عایق کاری ضعیف، سرد و مرطوب زندگی می‌کنند و با کاهش دما، شرایط از ناخوشایند به «کاملا خطرناک» تبدیل می‌شود.

انصارالله بایدن را در دریای سرخ کیش و مات کرد
فارس/ نشریه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی به قدرت انصارالله یمن و حملات موشکی موفقیت‌آمیز این گروه که کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف می‌گیرند، اشاره کرد و از آن به عنوان یک بازیگر قدرتمند یاد کرد. طبق این گزارش،‌ حملات سه ماه اخیر انصارالله در دریای سرخ، رژیم صهیونیستی را وادار کرد تا حجم حملات زمینی در غزه را کاهش دهد و اجازه دهد تا کمک‌های بین‌المللی وارد غزه شود.

فردا ؛اعلام نتایج بررسی داوطلبان مجلس خبرگان
تسنیم/ فردا اسامی داوطلبان تأییدصلاحیت‌شده‌ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد و کسانی که احیاناً رد صلاحیت ‌شده‌اند می‌توانند به‌مدت سه روز اعتراضات خود را ثبت نمایند.

آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره‌‌ کشورهای دیگر
فارس/ فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به پرتاب ماهواره ثریا،گفت: این پرتاب اولین همکاری سپاه و دولت و خیلی برای ما حساس بود خدا را شکر، پرتاب خیلی خوبی هم بود و ماهواره سالم در مدار قرار گرفت. سردار جعفرآبادی افزود: ان‌شاءالله ما بعد از این توفیق این را خواهیم داشت که برای خودِ سازمان فضایی و برای دولت پرتاب‌هایی داشته باشیم، حتی اگر دولت بتواند با کشورهای دوست و همسایه که ماهواره‌های دانشگاهی و ماهواره‌های زیر ۱۰۰ کیلوگرم دارند، همکاری کنیم. فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سپاه آمادگی دارد که ماهواره‌های کشورهای دیگر را هم پرتاب کند، دانش ۱۰۰ درصد بومی است و اصلا در این حوزه‌ هیچ کشوری به ما اطلاعات و دانش نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *