خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره شهدای نیروی هوایی ارتش منتشر شد
یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره شهدای نیروی هوایی ارتش که در حاشیه لوح کنگره بزرگداشت شهدای نیروی هوایی ارتش و ۶۳ شهید دانش‌آموخته دانشگاه هوایی شهید ستاری مرقوم کردند، منتشر شد.
کنگره بزرگداشت شهدای نیروی هوایی ارتش و ۶۳ شهید دانش‌آموخته دانشگاه هوایی شهید ستاری صبح دیروز در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری برگزار شد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حاشیه لوح این کنگره، یادداشتی مرقوم کردند که در این مراسم منتشر شد.
متن یادداشت رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. سلام و رحمت خداوند و درود و تحیت اولیای خدا بر ارواح طیبه‌ این شهیدان پیشگام و ثابت قدم. یاد درس‌آموز این عزیزان گرامی و برقرار باد.
سیدعلی خامنه‌ای
تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور فراهم شده است
شاهچراغی، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در نشستی با رؤسا و اعضای ستاد انتخابات در استانداری‌های سراسر کشور که به‌صورت سمینار آنلاین برگزار شد، گفت: هرگونه اقدامی که شائبه جانبداری از نامزدهای انتخاباتی را توسط مجریان انتخابات ایجاد کند، خلاف قانون و خط قرمز ستاد انتخابات کشور است.وی ادامه داد: بر مبنای فرامین رهبر معظم انقلاب، رأی مردم امانت است و به همین منظور رؤسای ستاد انتخابات استان‌ها باید نهایت دقت را در این امانتداری انجام دهند. رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: متولی و مجری اصلی انتخابات، مردم هستند و برای افزایش نقش‌آفرینی مردم در انتخابات در بخش‌های نظارت‌های مردمی برنامه‌ریزی صورت گرفته است. شاهچراغی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور فراهم شده و ان شاءا… شاهد یک حماسه ماندگار توسط ملت عزیز و بزرگ ایران خواهیم بود.

 همشهری
رایزنی با جبهه پایداری برای «فهرست واحد»
حمیدرضا ترقی، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام ‌کرد که این شورا با جبهه پایداری و سایر گرو‌ه‌های اصولگرا جهت رسیدن به یک فهرست مشترک برای انتخابات درحال رایزنی است. وی به این نکته هم اشاره کرد که میان غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی گفت‌وگوهایی شکل‌گرفته و پیام‌هایی نیز رد و بدل شده تا درباره انتخابات به همگرایی برسند.
روایت‌ پزشکان انگلیسی از وضع فاجعه‌بار غزه
پزشکان انگلیسی که در بیمارستان شهداء الاقصی در نوار غزه کار می‌کردند، می‌گویند بدترین جراحات در زندگی حرفه‌ای خود را در آنجا دیده‌اند و اغلب مجبور می‌شدند مجروحان فلسطینی را بدون تجهیزات پزشکی مداوا کنند.
کابینه جنگی نتانیاهو در آستانه فروپاشی است
یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی از وضعیت بغرنج بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ غزه، خبر داده و گفته کابینه جنگی رژیم صهیونیستی که پس از جنگ غزه تشکیل شده، در آستانه فروپاشی قرار دارد. گفته شده، نتانیاهو در مقام نخست‌وزیر وضعیت بسیار شکننده‌ای دارد و در شرایط کنونی در حال وقت‌کشی است.
تونل‌های حماس صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد
رادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی به آمادگی گسترده جنبش حماس برای رویارویی با جنگ در نوار غزه در سایه وجود تونل‌های عمیق زیر زمین اشاره کرده است. در این گزارش آمده یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه از ۱۵سال قبل تاکنون برای این جنگ آماده بوده است.
اوضاع در جبهه شمالی بسیار سخت شده است
یک وزیر صهیونیست اذعان کرده که درگیری با حزب‌الله لبنان و بازکردن یک جبهه دیگر اشتباه بوده است. عوفر سوور، وزیر مهاجرت اسرائیل گفته شرایط در جبهه شمالی و در برابر حزب‌الله لبنان برای تل‌آویو بسیار سخت شده است. عوفر گفته: «اسرائیل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. بهتر بود تل آویو یک جبهه جدید در شمال طی مراحل اولیه جنگ علیه نوار غزه ایجاد نمی‌کرد.»

 کیهان
بازتاب گسترده خبر پرتاب ماهواره ثریا در رسانه‌های جهان
پرتاب ماهواره «ثریا» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی داشت.خبرگزاری «رویترز» با انتشار این خبر نوشت: ایران با موفقیت ماهواره ثریای خود را به مدار زمین پرتاب کرد، اقدامی که احتمال می‌رود نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران را افزایش دهد. خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز با پوشش این خبر اعلام کرد: ایران ماهواره ثریا را با موفقیت به مدار فرستاد. این اولین بار است که ماهواره ساخت ایران با موفقیت در مداری بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد. تارنمای خبری «فرانس۲۴» نیز با بازتاب خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی ایران، نوشت: این موضوع نگرانی غرب درباره بهبود موشک‌های تهران را تشدید کرده است. خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نیز گزارش داد که ایران ماهواره‌ای را با موفقیت‌ به بالاترین مدار خود پرتاب کرد. آسوشیتدپرس در ادامه عنوان می‌کند که این پرتاب بخشی از برنامه فضائی سپاه پاسداران در کنار برنامه فضائی غیرنظامی ایران بوده است.
شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز»، خبرگزاری فرانسه، روزنامه «واشنگتن پست»، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه و بسیاری از رسانه‌های اروپایی و آمریکایی دیگر نیز خبر پرتاب ماهواره بومی ثریا که توانست رکورد کشورمان در پرتاب ماهواره به ارتفاع را جابه‌جا کند، بازتاب دادند. خبرگزاری آلمان، خبرگزاری آناتولی ترکیه، رسانه‌های هند، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، رسانه‌های منطقه و همچنین رسانه‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خبر پرتاب موفق ماهواره ثریا را پوشش دادند.
شکست سنگین اسرائیل در غزه
«اهداف اعلامی اسرائیل از حمله به غزه با آنچه در یکصدوپنجمین روز این جنگ می‌بینیم، تفاوت‌های بسیاری دارد. واقعیت این است که اسرائیل به اهدافش در این جنگ دست نیافته و شکست خورده است.» این چکیده گزارشی مبسوط از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در‌باره جنگ غزه است که بازتاب زیادی داشته است.

 ایران
حمایت ایران از اقدام حقوقی آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها
روز گذشته سفرای جدید هفت کشور نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، بورکینافاسو، بلژیک، آفریقای جنوبی، ژاپن و ازبکستان در دیدارهای جداگانه‌ای، استوارنامه‌های خود را تسلیم رئیس‌جمهورکردند. آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «تسوکادا تاماکی» سفیر جدید ژاپن، با اشاره به اینکه ایران برای گسترش روابط خود با ژاپن در عرصه‌های مختلف برنامه دارد، تأکید کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، همچنان که تاکنون موفقیت و دستاوردی برای امریکا نداشته، نباید و نمی‌تواند مانعی برای گسترش روابط فیمابین باشد. رئیس جمهور همچنین پس از دریافت استوارنامه «فرانسیس مولوی» سفیر جدید آفریقای جنوبی، اقدام آفریقای جنوبی در شکایت از جنایات رژیم صهیونیستی را «تاریخی، ماندگار و قابل تقدیر» توصیف و تأکید کرد که ایران از این اقدام هوشمندانه و خردمندانه حمایت می‌کند. آیت‌الله رئیسی همچنین گفت که مانعی در مسیر گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد. فرانسیس مولوی نیز روابط دو کشور را ممتاز و عالی خواند و ابراز امیدواری کرد بتواند در مسیر گسترش روابط فیمابین به نفع دو ملت و کشور گام‌های سازنده‌ای بردارد.
امدادرسانی ناوشکن الوند ارتش به لنج حادثه‌دیده ایرانی
طی عملیات امداد و نجات توسط ناوشکن الوند نیروی دریایی ارتش در محدوده آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان، لنج صیادی ایرانی که بیش از ۲۰ روز از گم‌شدنش می‌گذشت، پیدا شد. مأموریت نجات لنج ایرانی در جایی انجام شد که ناوهای غیرموجه با حضور زائدشان در منطقه باوجود درخواست‌های مکرر لنج ایرانی برای دریافت کمک هیچ‌گونه پاسخی به آنها ندادند.

 وطن امروز
تشییع پیکر مستشاران شهید ایرانی در حرم حضرت زینب (سلام الله علیها)
پیکر ۵ مستشار ایرانی که روز شنبه در حمله رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در منطقه «المزه» در دمشق به شهادت رسیدند، دیروز یکشنبه در حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) تشییع شد. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی سپاه، حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی از مستشاران سپاه در سوریه و همچنین محمدامین صمدی یکی از مدافعان حرم در حمله رژیم صهیونیستی به فیض شهادت نائل آمدند. گفتنی است؛ بر اساس اخبار منتشر شده، پیکر پاک این شهدا شامگاه دیروز وارد ایران شد.
دادستان ادعاها درباره نماینده‌ها را پیگیری ‌کند
در پی تذکر صباغیان‌بافقی، نماینده مجلس در نشست علنی مجلس در انتقاد از اتهام‌زنی‌ها علیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قالیباف رئیس مجلس عنوان کرد: به هر حال این موضوعات در این شرایط حساس با وجود قانون انتخابات که برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی مسؤولیت تعیین کرده و همین الان نیز در قوه‌ قضائیه زحمت کشیده می‌شود، وجود دارد. قالیباف تصریح کرد: موضوعی که اشاره شد، در یک برنامه تلویزیونی این حرف ‌زده شده و حتماً عزیزی که این حرف را‌ زده مطلع است و بعد می‌گوید شورای نگهبان نیز آن فرد را تأیید کرده است. به نظر من دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم حتماً این موضوع را پیگیری کند. وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی افتاده و فردی تخلفی کرده و سکه‌ای گرفته، نه صلاحیت دارد که در این مجلس بنشیند و نه صلاحیت دارد که در مجلس بعدی باشد و حتماً باید تعیین تکلیف شود.

 جوان
فرصت رقابت بهتر با تأیید صلاحیت هزار نفر دیگر
دکتر طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در جمع اصحاب رسانه از تأیید صلاحیت بیش از هزار داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان خبر داد: این تعداد افراد در مرحله قبل از سوی هیئت‌های نظارت صلاحیت‌شان تأیید یا احراز نشده بود که در بررسی در شورای نگهبان صلاحیت‌شان احراز و مورد تأیید قرار گرفت.سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هنوز بررسی صلاحیت‌ها در مرحله شورای نگهبان به پایان نرسیده است، گفت: بر اساس قانون، اعضای شورا در این مرحله شخصا به بررسی شکایات می‌پردازند و اکنون اعضای شورای نگهبان در حال بررسی اعتراضات داوطلبانی هستند که صلاحیت‌شان در هیئت‌های نظارت رد شده بود یا احراز نشده بود. وی افزود: فقها و حقوقدانان عضو شورای نگهبان در این مرحله پرونده‌های داوطلبان را بررسی می‌کنند و در صورتی که نیاز باشد با داوطلبان تماس می‌گیرند یا آن‌ها را به ملاقات حضوری دعوت می‌کنند و دفاعیات و پاسخ‌های آن‌ها را دریافت می‌کنند. این اقدامات به صورت شبانه روزی در حال انجام است و ادامه دارد. دکتر طحان‌نظیف گفت: مهلت بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۳۰ روز است که این بررسی‌ها حدود ۲۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

 خراسان
جدیدترین نظرسنجی ایسپا در خصوص محبوبیت لیست های انتخاباتی
در جدیدترین نظرسنجی موسسه ایسپا در خصوص محبوبیت لیست های انتخاباتی منتسب به اشخاص شاخص در انتخابات مجلس، تنها ۱۰ درصد از پاسخ دهندگان، لیست منتسب به حسن روحانی را به عنوان لیست انتخاباتی خود برگزیده اند و ۱۶ درصد نیز به لیست منتسب به خاتمی رای خواهند داد، ۲۰ درصد پاسخگویان هم گفته اند به لیست انتخاباتی قالیباف رای می¬دهند. در این نظرسنجی، لیست ابراهیم رئیسی با ۳۶ درصد لیست انتخاباتی مجلس در میان پاسخ دهندگان بود.
کشته شدن ۳ نفر از اعضای موساد در حمله به اربیل
«احمد عبدالساده» خبرنگار عراقی در ایکس (توئیتر) مدعی شد: به گفته یک منبع آگاه، حمله{سپاه} به اربیل منجر به کشته شدن ۳ نفر از ۱۵ عضو موسادی شد که با تاجر پیشرو دیزه‌ای جلسه داشتند. این سه نفر عبارتند از آری یانوفسکی، رومان کوهن الیخا و گیدون یجلی زانیلمان.
صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران شد
صمد حسن زاده با کسب ۲۰۸ رای هیئت نمایندگان، به مدت چهار سال به عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انتخاب شد. هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با دستور کار انتخابات مجدد ریاست برگزار شد تا از میان ۲۱ نفر متقاضیان وی با حضور ۴۱۲ نفر اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بر جایگاه ریاست اتاق تکیه زند.
ایران از ذیل توصیه شماره۷ FATF خارج شد
پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف «سیداحسان خاندوزی» به رئیس گروه ویژه اقدام مالی و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی اعلام کرده است.

 مردم سالاری
انهدام ۱۰ تیم تروریستی پس از حادثه کرمان به روایت مقام امنیتی
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: بعد از عملیات تروریستی در کرمان تا امروز بیش از ده تیم تروریستی توسط دستگاهای اطلاعاتی شناسایی و منهدم شده‌اند. میر احمدی یادآور شد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح با مجاهدت شبانه روزی در حال مقابله با توطئه دائمی دشمنان هستند و گاهی هم اگرنسبت به شناسایی و دستگیری باندها وشبکه‌های تروریستی اطلاع رسانی نمی‌شود برای این است که امنیت روانی جامعه حفظ شود البته اطلاع رسانی بموقع و سنجیده خود برای مردم اعتماد و دلگرمی واطمینان ایجاد می‌کند متاسفانه عده‌ای جاهل ویا مغرض و با اهداف سیاسی مجاهدت‌های شبانه روزی را نادیده می‌گیرند.
مخالفت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان
معاون پارلمانی رئیس جمهوری، درباره افزایش حقوق کارکنان از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای و اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه که این افزایش باعث کسری بودجه خواهد شد، گفت: اینکه رفاه شهروندان و اقشار مختلف بهبود پیدا کند؛ خواست همه، از جمله دولت و مجلس است اما بالاخره باید بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیریم. حسینی تاکید کرد: منابع مشخص است به همان میزان باید هزینه در مقابل‌اش لحاظ کنیم. اگر بیش از آن باشد کسری بودجه و ناترازی ایجاد می‌شود و خود این سبب تورم و مشکلات فراوان می‌شود. از این جهت بهتر است با تعامل مجلس و دولت این مسئله به نتیجه برسد. معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: مصوبات لایحه بودجه باید به گونه‌ای تنظیم شود که بار مالی اضافه برای دولت ایجاد نکند، زیرا در این صورت به سرنوشت برنامه هفتم توسعه گرفتار و با ایرادات اساسی شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

 قدس
ایتالیا ارسال تسلیحات برای «اسرائیل» را متوقف کرده است
«آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت کشورش از ۷ اکتبر ارسال تسلیحات برای اسرائیل را متوقف کرده و از آن زمان تاکنون هیچ نوع سلاحی در اختیار تل‌آویو قرار نداده است. وی این موضوع را در جمع خبرنگاران گفته و همچنین از آمادگی کشورش برای اعزام نیروهای حافظ صلح به غزه زیر چتر سازمان ملل خبر داد. آنتونیو تاجانی پیش‌تر هم در سخنانی گفته بود اسرائیل در غزه غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد.
دیدار وزیر خارجه ترکیه با «اسماعیل هنیه»
«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و رایزنی کرد. در این نشست درباره موضوعاتی مانند آتش‌بس در نوار غزه، افزایش کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، آزادی اسرای صهیونیست و راهکار دو دولتی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین گفت‌وگو شد. منابع دیپلماتیک هیچ اطلاعاتی درباره محل دیدار ارائه نکردند.
پیشنهاد ژنرال‌های صهیونیست برای آتش‌بس موقت
روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شد شماری از فرماندهان ارتش اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند آتش‌بسی دو روزه در جبهه شمالی با حزب‌الله اجرایی شود و در صورت نقض آن، جنوب لبنان به‌شدت مورد تهاجم قرار گیرد. به نظر می‌رسد ژنرال‌های صهیونیست می‌خواهند با این اقدام، تمرکز کامل نظامیان خود را بر جنگ غزه و تحقق دستاوردی حداقلی قرار دهند.
۸۰ درصد صهیونیست‌ها به فلسطین اشغالی بازنمی‌گردند
تلویزیون رژیم صهیونیستی نتایج یک نظرسنجی تکان‌دهنده درباره شمار اسرائیلی‌هایی که فلسطین اشغالی را ترک می‌کنند منتشر و اعلام کرد نظرسنجی سازمان جهانی صهیونیسم نشان می‌دهد ۸۰ درصد آن‌ها پس از حمله ۷ اکتبر نمی‌خواهند به «اسرائیل» بازگردند.۷۰ درصد اسرائیلی‌ها سبک زندگی خود را تغییر داده و علائم نشان‌دهنده یهودی بودنشان ازجمله استفاده از ستاره داوود یا صحبت به زبان عبری را پنهان می‌کنند و علاوه بر آن می‌گویند دو برابر گذشته، تهدید شخصی احساس می‌کنند.

 ابتکار
تعداد شهدای غزه از ۲۵ هزار نفر فراتر رفت
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که شمار شهدای این منطقه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵مهر) به ۲۵ هزار و ۱۰۵ نفر رسید. به گزارش ایرنا به نقل از وزارت بهداشت فلسطین، ۶۲ هزار و ۶۸۱ نفر نیز در این مدت زخمی شده اند.

 اطلاعات
چندین نظامی آمریکایی در موشکباران «عین الاسد» دچار آسیب مغزی شده‌اند
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بیانیه ای اعلام کرد که شماری از نظامیان این کشور در پی حمله اخیر موشکی مقاومت عراق به پایگاه «عین الاسد»، دچار آسیب های مغزی شده اند. «سنتکام» در این بیانیه اعلام کرد که در حال انجام معاینات و ارزیابی میزان آسیب مغزی وارد شده به چندین تن از نظامیان آمریکایی در جریان حمله موشکی شامگاه شنبه گروههای مسلح عراقی به پایگاه «عین‌الاسد» است. «سنتکام» مدعی شد که پدافند هوایی نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه، بیشتر موشک‌های شلیک شده از سوی گروههای مسلح عراقی را رهگیری و ساقط کرده است. این سازمان اعتراف کرد که در این حمله دو نیروی آمریکایی و یک سرباز عراقی نیز زخمی شدند. همزمان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که وضعیت پایگاه «عین الاسد» در عراق را بعد از حمله موشکی گسترده شامگاه شنبه زیر نظر داشته و در حال بررسی پیامدهای این حمله است. مقامات پنتاگون همچنین اذعان کردند که در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه دست‌ کم ۷۰ نظامی این کشور زخمی و برخی از آنها دچار ضربه مغزی ‌شده‌اند.
حمایت فرانسه از ارمنستان مقابل جمهوری آذربایجان
رئیس جمهور فرانسه در جمع نیروهای مسلح کشورش از توجه خاص پاریس به ارمنستان سخن گفت و وعده حمایت همه جانبه از ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان را داد. «امانوئل مکرون» خطاب به نیروهای مسلح فرانسه گفت: در سال ۲۰۲۴، ما به طور خستگی ناپذیر دفاع از سرزمین های ماورای دریای خود را تضمین خواهیم کرد. وی گفت با قراردادهای جدید برای تامین تجهیزات نظامی ارمنستان موافقت کرده است. این در حالی است که رئیس جمهوری آذربایجان، فرانسه را متهم کرده که با ارسال تسلیحات به ارمنستان، شرایط را برای جنگ جدید در قفقاز جنوبی ایجاد کرده است. «الهام علی اف» گفت: فرانسه نه تنها مستعمرات گذشته و حال خود، بلکه منطقه ما قفقاز جنوبی را نیز با حمایت از تمایلات جدایی‌طلبانه و جدایی‌طلبان بی‌ثبات می‌کند. علی¬اف گفت فرانسه با تسلیح ارمنستان، زمینه را برای شروع جنگ‌های جدید در منطقه آماده می‌کند.

 شهروند
کشف یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۳ شناور خارجی
رئیس‌کل دادگستری خوزستان از صدور کیفرخواست برای پرونده قاچاقچیان سوخت در بندر امام خمینی (رحمه الله علیه) خبر داد. دهقانی در این خصوص گفت: «با گزارش جامع فرماندهی منطقه سوم دریایی سپاه امام حسین (علیه السلام) به دادسرای بندر امام خمینی (رحمه الله علیه) مبنی بر توقیف سه فروند شناور خارجی در آب‌های این بندر حین دریافت سوخت قاچاق از لنج‌های صیادی، دستورات قضایی برای رسیدگی به موضوع صادر شد. پس از انجام تحقیقات مقدماتی، با صدور کیفرخواست برای ٣٣ نفر از متهمین به‌اتهام مشارکت در قاچاق یک میلیون و ۶١٠ هزار لیتر سوخت، پرونده جهت انجام فرایند رسیدگی به دادگاه ارسال و قرار شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در چارچوب قوانین و مقررات، رسیدگی و منتهی به صدور رأی شود.»
شمار ثبت‌نام کنندگان حج تمتع از ۳۰هزار نفر عبور کرد
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۳ خبر داد. مهران فرشید درباره آخرین وضعیت روند ثبت‌نام متقاضیان تشرف به حج تمتع گفت: «تاکنون ٣٠ هزار و ۶٩٠ نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده‌‌اند که ١٣ هزار و ٩٢٨ نفر مرد و ١۶ هزار و ٧۶٢ نفر خانم هستند. امسال ثبت‌نام برای حج تمتع را با پیش‌ثبت‌نام آغاز کردیم. به این معنی که متقاضیان برای تشرف به حج اعلام آمادگی کرده و ١۴٠ میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت، واریز می‌کنند و زمانی که کاروان‌ها اعلام شد، از طریق کدملی و کد رهگیری، برای انتخاب کاروان وارد سامانه می‌شوند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اگر مانعی در مسیر پیشرفت صنعت خودرو وجود دارد باید شجاعانه و صادقانه به مردم گفته شود
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با نماینده ویژه وزیر صمت و رئیس شورای تحول و پیشرفت وزارت صمت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری چندین سال است که نقش تولید را در شعار سال برجسته کرده‌اند.وی با اشاره به اینکه اگر چرخ تولید کشور به حرکت درآمده و به خودکفایی برسیم اتفاق مبارکی است، مطرح کرد: یک برهه‌ای در کشور حالت یأس و ناامیدی حاکم بود و معتقد بودند که ایرانی نمی‌تواند شعار ما می‌توانیم را سردهد.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه وزارت صمت نقش موثری در امیدآفرینی در جامعه دارد، یادآور شد: در مواردی دشمن پیشرفت‌های کشور را بیش‌تر و دقیق‌تر از افرادی که در داخل کشور هستند، رصد می‌کند. رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه در عرصه تسلیحاتی و دفاعی به پیشرفت‌های بسیاری رسیده‌ایم، بیان کرد: متاسفانه این پیشرفت را در صنعت خودرو شاهد نبودیم و اگر مانعی در این مسیر وجود دارد باید شجاعانه و صادقانه به مردم گفته شود.وی با بیان اینکه وضعیت فعلی صنعت خودرو پسندیده نیست، اظهار داشت: خودروسازی یک صنعت ملی است و می‌تواند با رونقی که پیدا می‌کند در عرصه صادرات نیز ورود جدی‌ای داشته باشد.

تبلیغ دین در تمامی ساحت‌ها مهمترین مأموریت امروز روحانیت است
حوزه/ آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جمع طلاب مدرسه علمیه جهانگیرخان قم با تبریک و تهنیت حلول ماه عظیم‌الشأن رجب ضمن توصیه های اخلاقی، طلاب را به نظم در کارها به ویژه تحصیل علم توصیه کرد و گفت: علم و تقوا دو بال مهم در حوزه هستند. البته تقوا از علم بالاتر است و علم بدون تقوای الهی پوچ است.وی بیان کرد: ساعات سحر و نماز شب کلید به دست آوردن موفقیت‌ها و توفیقات علمی و معنوی است. از مهمترین توصیه‌های علما و اساتید حوزه همین است. عضو جامعه مدرسین کار امروز طلاب را بالاترین جهاد در راه خدا دانست و اظهار کرد: کاری که شما عزیزان طلبه انجام می‌دهید کاری بسیار ارزشمند و بزرگ است. کار امروز طلاب بالاترین جهاد در راه خدا است.این استاد حوزه گفت: وظایف امروز روحانیت بسیار مهم‌تر از وظایف دیگران است. ترویج اسلام‌ حقیقی و معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) و تبلیغ دین در تمامی ساحات از وظایف شما عزیزان است.

انتخابات؛ فصل حماسه‌سازی ملی برای تعیین سرنوشت است
ایکنا/ آیت‌الله کعبی، درباره اهمیت مشارکت و حضور حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند به عنوان حق و تکلیف شرعی گفت: انتخابات متعلق به خود مردم است. مردم از طریق مشارکت قوی در انتخابات، سرنوشت کشور و مسیر پیشرفت و راه حل مشکلات‌ را هموار می‌کنند. وی بر نگاه عمومی و ملی به انتخابات تأکید کرد و ادامه داد: این نگاه همان نگاه جمهوریت و غلبه منافع ملی بر منافع شخصی است. هر فردی که برای منافع ملت ایران، اهمیت قائل است برای مشارکت در انتخابات و حضور بر پای صندوق‌های رأی، تلاش می‌کند و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست. نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه تأکید کرد: شرکت در انتخابات، فصل حماسه‌سازی ملی است و فصل انتخابات، فصل آقایی مردم و فصل عزم و اراده ملت در تحقق سرنوشت ملی است.

آمریکا به طورضمنی مرگ دو نظامی خود در نزدیکی دریای سرخ را تایید کرد
فارس/ فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام بامداد دوشنبه اعلام کرد که دو تفنگدار دریایی ناپدید شده در جریان عملیات در سواحل سومالی “به عنوان کشته شده طبقه بندی شده‌اند.” فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته در ۲۳ دی ماه در بیانیه‌ای از مفقود شدن دو افسر نیروی دریایی آمریکا در آب‌های امتداد سواحل سومالی خبر داد. با این‌حال جزئیات بیشتر از جمله در خصوص کشتی که این دو عضو نیروی دریایی آمریکا سوار بر آن بوده‌ و یا حتی نام این ملوان‌ها تاکنون منتشر نشده است.

سازمان ملل کشته شدن ۲۵ غیرنظامی در حملات اوکراین به دونتسک را محکوم کرد
فارس/ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت که دبیر کل قویا همه حملات به غیرنظامیان و ساختارهای مدنی از جمله بمباران روز یک شنبه شهری در استان دونتسک که به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر دیگر منجر شده است را محکوم می‌کند. گوترش تاکید کرده که حملات به غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی تحت قوانین بین المللی ممنوع وغیرقابل قبول است و فورا باید متوقف شود.ارتش اوکراین روز گذشته یک بازار را در دونستک هدف بمباران قرار داد. به گفته دنیس پوشیلین فرماندار این ناحیه، اوکراین در این حملات از گلوله‌های توپ ۱۵۵ و ۱۵۲ میلی متری استفاده کرده است.

تحصن خانواده اُسرای اسرائیلی در برابر محل اقامت نتانیاهو
فارس/ خانواده اُسرای اسرائیلی در غزه روز یکشنبه تحصن خود را در برابر محل اقامت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی آغاز کردند.خانواده اُسرا همچنین تظاهراتی را در برابر محل اقامت نتانیاهو برگزار کرده و از وی خواستند تا فورا به توافقی برای مبادله اُسرا دست یابد. روز گذشته نیز تل آویو شاهد تظاهرات گسترده‌ای علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. روند اعتراضات خانواده‌های اسرای اسرائیلی از هفتادمین روز جنگ علیه غزه، شدت بیشتری گرفته و مخالفان ادامه جنگ چندین بار در مرکز تل‌آویو تجمع کرده و یا در مقابل مقر وزارت جنگ اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند.
کابینه نتانیاهو در مخالفت با هر گونه توقف درگیری‌ها، همچنان بمباران علیه نوار غزه و محاصره آن را ادامه می‌دهد؛ امری که باعث شده تا شمار قابل توجهی از اسرای اسرائیلی در اثر حملات هوایی یا نرسیدن دارو توسط خود اسرائیل کشته شوند.

سیگنال «ثریا» به زمین رسید
فارس/ روز گذشته ماهواره مخابراتی پژوهشگاه فضایی ایران با نام ثریا توسط ماهواره بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب گردید و با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. امروز سازمان فضایی اعلام کرد این ماهواره با موفقیت سیگنال به زمین مخابره کرده است. ماهواره ثریا یک ماهواره مخابراتی بوده و وزن آن ۴۷ کیلوگرم است، قدرت و دقت جی.پی.اس آن ۰.۵ بر ثانیه بوده و از سری ماهواره‌های سبک وزن محسوب می‌شود. این ماهواره طول عمر بیش از ۳ سال دارد و با ارتقاء مداری در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفته و همچنین دقت موقعیت GPS ماهواره ثریا ۲۰ متر است.گفتنی است این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند، با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

تأیید صلاحیت ۱۰۱۴ نامزد تأیید صلاحیت‌شده به آنان ابلاغ شد
تسنیم/ سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ابلاغ تأیید صلاحیت ۱۰۱۴ نفر از نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به این افراد در شب گذشته خبر داد.
محسن اسلامی درخصوص اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص تأیید صلاحیت ۱۰۰۰ نفر از کسانی که به نتایج بررسی‌ها اعتراض داشتند، گفت: شب گذشته لیست شورای نگهبان درخصوص تأیید صلاحیت ۱۰۱۴ نفر به ستاد انتخابات ابلاغ شد و ما به‌سرعت برای این افراد با سرشماره‌ی ستاد انتخابات پیامک ارسال کرده اطلاع‌رسانی را انجام دادیم.وی افزود: هم‌چنین این اسامی را در سامانه جامع انتخابات قرار دادیم تا فرمانداران مراکز حوزه به آن دسترسی داشته باشند و امر اطلاع‌رسانی دیشب انجام شد و ابلاغ‌ها صورت گرفت.وی عنوان کرد: با احتساب این عددِ ۱۰۱۴ نفرِ شب گذشته و هم‌چنین ۱۱۰۱۹ نفری که هیئت نظارت مرکزی درباره‌ی آنان اعلام نظر کرده بود، مجموعاً تاکنون ۱۲۰۳۳ نفر تأییدصلاحیت‌شده داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *