خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
همدلی جریانات سیاسی، زمینه بسیاری از اقدامات در کشور است
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور در دیدار با اعضای ستاد گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با بیان این‌که «همدلی جریانات سیاسی، زمینه بسیاری از اقدامات در کشور است» افزود: از نکات مهم دهه فجر امسال، توجه به انسجام ملی است. همه افراد با هر سلیقه سیاسی و هر انگیزه‌ای که به انقلاب و امام عشق می‌ورزند، صاحب این ایام هستند.رئیس‌جمهور آشکار شدن ماهیت ظالمانه نظم و ساختار فعلی حاکم بر جهان را از دیگر آثار مقاومت ظفرمند فلسطینیان در برابر جنایات رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی‌اش برشمرد و گفت: این موضوع نیز یکی دیگر از جلوه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی است و همواره در شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بر ظالمانه بودن نظم جهانی فعلی تاکید می‌شد. وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات در اسفندماه امسال به فاصله اندکی از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین جلوه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی توجه به اراده مردم است. جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته همواره بر مبنای اراده و خواست مردم اداره شده و اساسا توجه به اراده مردم در این سرزمین مولود انقلاب اسلامی است. آیت الله رئیسی با اشاره به هجمه سنگین رسانه‌ای دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران، جهاد تبیین را از ابزارهای مهم مقابله با شبیخون فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن دانست و بیان کرد: دشمن به‌دنبال رکود اقتصاد کشور بود اما امروز شاهد آن است که رشد اقتصادی کشور از ۴/۰ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به بیش از ۴درصد رسیده و طبق گزارش مرکز آمار ایران روند رشد اقتصادی در شش‌ماهه اول امسال نیز تداوم داشته است.
تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه جنایات اسرائیل
هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس برای پانزدهمین هفته متوالی، در اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در غزه در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این باریکه شدند.معترضان از اقوام، ملیت‌ها و ادیان مختلف در چارچوب ابتکار موسوم به «روز ملی اقدام برای فلسطین» در خیابان‌های پایتخت و شهرهای پرجمعیت انگلیس سرازیر شده و شعارهایی را برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین سر دادند. آنها درحالی‌که پرچم فلسطین را حمل می‌کردند، پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها شعارهایی درباره پایان اشغالگری و نظام آپارتاید نوشته شده بود. معترضان همچنین خواستار توقف کمک‌های تسلیحاتی انگلیس به رژیم‌صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم از لندن شدند. برخی رسانه‌ها جمعیت حاضر در تظاهرات دیروز را بیش از۵۰۰هزارنفر عنوان کردند. تظاهرات روزهای شنبه‌ در انگلیس، با وجود فشارها و محدودیت‌های دولت این کشور برای سکوت حامیان فلسطین، به یک جنبش سیاسی تبدیل شده است.

 همشهری 
فهرست ۳۰ نفره شورای ‌وحدت برای تهران
سخنگوی شورای ‌وحدت با بیان اینکه با شورای ائتلاف و جبهه پایداری طی یک‌ماه گذشته گفت‌وگوهای اولیه را آغاز کرده‌ایم، گفت: ما از جلسه‌ها و گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم، اما معتقدیم ذیل این تعامل‌ها، منطق باید حاکم باشد. منوچهر متکی با بیان اینکه تهیه فهرست شورای ‌وحدت در دستور کار است، عنوان‌کرد: درنهایت فهرست ۳۰نفره خود را تکمیل خواهیم کرد، اما اگر شرایط جدیدی پیش آمد انعطاف لازم را داریم.
شورای‌ائتلاف، محور وحدت نیروهای انقلابی
عضو شورای ‌مرکزی ائتلاف نیروهای ‌انقلاب گفت: شورای ‌ائتلاف به‌عنوان محور وحدت نیروهای انقلابی در کشور عمل خواهد کرد و همه تلاش خود را برای گرم‌تر کردن فضای انتخابات و تشکیل یک مجلس انقلابی به‌کار خواهد بست. اسماعیل کوثری افزود: هماهنگی نیروهای انقلابی با یکدیگر در تهران و شهرستان‌ها سبب افزایش مشارکت می‌شود.
ریاض: عادی‌سازی روابط با اسرائیل اکنون ممکن نیست
«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که وجود یک مسیر مطمئن و برگشت‌ناپذیر برای تشکیل کشور فلسطین تنها راه‌حل مسئله فلسطین به شمار می‌رود و عربستان تنها در این صورت آماده عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است، اما اکنون این عادی‌سازی‌ ممکن نیست.
معاریو: توان نظامی حماس حیرت‌آور است
روزنامه عبری زبان معاریو اذعان کرد که توانمندی‌های نظامی جنبش حماس در غزه حیرت‌آور است و ارتش رژیم صهیونیستی را متعجب و شوکه کرده است. این روزنامه اشاره کرد که شاخه نظامی حماس قدرتی بی‌پایان برای پر کردن خلأ ایجاد شده در میان نیروهای خود دارد.
هشدار رئیس اسبق موساد درباره باخت اسرائیل
«تامیر باردو»، رئیس اسبق سازمان موساد تأکید کرد که اگر ارتش نتواند اسرای اسرائیلی را از غزه بازگرداند، این بدین معنا خواهد بود که اسرائیل برای نخستین‌بار از زمان تاسیس خود، جنگ را باخته است.
تحلیلگر اسرائیلی: در باتلاق غزه، گیر کرده‌ایم
«آموس هرئیل»، تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه عبری‌زبان هاآرتص تأکید کرد، نشانه‌های واضحی وجود دارد، دال بر اینکه اسرائیل به‌طور کامل در باتلاق غزه و کرانه باختری گیر افتاده، اما نتانیاهو و وزرای او از این مسئله غافلند.

 کیهان 
ماهواره «ثریا» توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت به فضا پرتاب شد
ماهواره ثریا متعلق به پژوهشگاه فضائی ایران (وزارت ارتباطات) با موفقیت به فضا پرتاب و در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت.این ماهواره با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب شد.این برای نخستین بار است که ایران یک ماهواره‌ را در مدارهای بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت قرار می‌دهد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی نوشت: به فضل الهی، دهمین پرتاب فضائی در دولت مردمی انجام و رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ثبت شد.وی افزود: ماهواره‌بر قائم۱۰۰ با موفقیت محموله خود را در مدار ۷۵۰ قرار داد.وزیر ارتباطات تاکید کرد: قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا صدکیلو را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری دایروی قرار داد.زارع‌پور گفت: قائم ۱۰۰ از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است.وی گفت: این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند.

 ایران 
شهادت ۵ مستشار نظامی ایران در حمله اسرائیل به دمشق
رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی در تلاش مذبوحانه و ایذایی خود برای گسترش میدان جنگ و کاستن از تمرکز‌ محور مقاومت بر موضوع جنگ غزه به دمشق حمله هوایی کرد. در حمله هوایی صهیونیست‌ها به ساختمان محل سکونت شماری از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مسکونی المزه در غرب دمشق تعدادی از نیروهای سوری و مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
روابط عمومی کل سپاه روز گذشته در اطلاعیه‌ای با تأیید اینکه در جریان حمله هوایی صهیونیست‌ها ۵ نفر از مستشاران نظامی سپاه و مدافعین حرم نیز به شهادت رسیده‌اند، اسامی این شهدا را اعلام کرد. شهید حجت‌الله امیدوار (حاج صادق) که با درجه سرهنگی مسئول پیگیری امور مرتبط با سپاه قدس در سوریه بوده است و شهیدان علی آقازاده (حاج محرم)، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد امین صمدی مستشارانی بودند که خون پاک‌شان در راه حمایت از محور مقاومت و کمک به مردم و نیروهای مسلح سوریه تقدیم شد.
مدافع حرم «محمد امین صمدی» از مجروحین جنایت تروریستی صهیونیست‌ها بود که از زیر آوار این حمله موشکی زنده بیرون آمد امّا باوجود انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.
گزینه‌ای جز مقاومت، اشتباه و خیال است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به دوازدهمین همایش «غزه؛ نماد مقاومت» با تأکید بر اینکه طوفان الاقصی نشان شکست را در ضمیر صهیونیست‌ها حک کرد، تصریح کرد: هر کس باور دارد این امت گزینه‌ای جز مقاومت دارد بسیار در اشتباه و خیال است.سیدحسن نصرالله با اشاره به اینکه گزینه‌ عادی‌سازی روابط با دشمن موجب شد آرمان فلسطین در معرض تهدید قرار گیرد، ادامه داد: با طوفان الاقصی مقاومت به همه‌ کوشش‌ها برای کنار زدن آرمان فلسطین، سیلی سختی نواخت و تأکید کرد این آرمان اگر مقاومت و اسلحه و فداکاری‌هایش نبود، زنده نمی‌ماند.وی با بیان اینکه خون شهیدان حامی غزه در لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران، با خون شهیدان غزه و کرانه‌ باختری به وحدت و همگرایی رسیده‌اند و یکدیگر را کامل می‌کنند، تصریح کرد: این همان وحدت خون، سلاح، میدان و هدف است که خواب را از چشم دشمنان ما ربوده. این همان چیزی است که باید ادامه‌اش دهیم و بکوشیم بر حجم و عمق و امتداد آن بیفزاییم. هر کس باور دارد این امت گزینه‌ای جز مقاومت دارد بسیار بسیار بسیار در اشتباه و خیال است.دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه اسرائیل، فلسطین را نه با دیپلماسی بلکه با سلاح و قدرت اشغال کرد، افزود: ما به عنوان امت هیچ گزینه‌ای جز مقاومت نداریم، چیزی جز مقاومت در دست نداریم و چیزی جز مقاومت برای دل بستن به آن نداریم. همایش بین‌المللی «غزه؛ نماد مقاومت»، روز گذشته در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
عربستان، میانجیگر تهران و واشنگتن؟
پایگاه خبری انگلیسی «میدل ایست آی» مدعی شده است که عربستان سعودی پس از آغاز جنگ غزه، به عنوان کانالی ارتباطی میان ایران و امریکا به عنوان دو بازیگر مهم در اثرگذاری بر اوضاع منطقه عمل کرده است. به گزارش این رسانه غربی، مقامات عالی ‌رتبه در ریاض در انتقال پیام میان این کشورها و کاهش تنش‌ها بر سر جنگ غزه کمک کرده‌اند. این رسانه غربی به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی همچنین گفته است که ریاض به همراه عمان، ‌قطر و سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است، به عنوان کانالی ارتباطی میان دو کشور عمل کرده است. این چهار کشور از زمان عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر که از سوی جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، بارها، فعالیت‌هایی برای میانجیگری انجام داده‌اند.
این خبر در حالی منتشر شده است که مقام‌های ایران و امریکا در ماه‌های اخیر به تبادل پیام میان دو کشور اشاره کرده‌اند. در جدیدترین این پیام‌ها ۱۰ روز پیش بود که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا خبر داد که کاخ سفید به ایران یک پیام خصوصی درباره تنش‌های روی داده در دریای سرخ و حملات انصارالله یمن به کشتی‌های تجاری در این دریا ارسال کرده است.

 وطن امروز 
از بازگشت علاقه‌مندان به وطن استقبال می‌کنیم
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت برخی خوانندگان لس‌آنجلسی به کشور گفت دستگاه قضایی از بازگشت همه علاقه‌مندان به وطن استقبال می‌کند. ستایشی البته این را هم گفت که آن عده از ایرانیانی که اقدامی علیه امنیت ملی یا جرمی مرتکب نشده‌اند، می‌توانند نسبت به تردد به ایران اقدام کنند.
اخیرا وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره امکان بازگشت «نصرالله معین» از خوانندگان ایرانی مقیم خارج از کشور گفت امکان بازگشت برای وی فراهم است. این اظهارنظر محمدمهدی اسماعیلی باعث شد برخی طیف‌های سیاسی نسبت به بازگشت هنرمندان ایرانی مقیم خارج از کشور شبهاتی را ایجاد کنند. از جمله اینکه برخی عناصر اصلاح‌طلب درباره برخورد قضایی در صورت بازگشت به ایران مطالبی را منتشر کردند.
سیاست‌های نتانیاهو موجب غرق شدن‌مان در باتلاق غزه می‌شود
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هشدار داد سیاست‌های بنیامین نتانیاهو موجب غرق شدن رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه می‌شود. ایهود باراک در مقاله‌ای که در روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر شد، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی شد. وی نوشت: کاری که باید اسرائیل بکند مشارکت در روند سیاسی برای اجرای راهکار تشکیل ۲ دولت است. وی گفت: در سایه نبود یک هدف واقعی در باتلاق غزه غرق می‌شویم.

 جوان
مجازات سختی در انتظار رژیم صهیونیستی خواهد بود
رئیس مجلس شورای اسلامی درپی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی به دمشق و شهادت ۵ تن از مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: مجازات سختی برای رژیم غاصب اسرائیل در انتظار خواهد بود. قالیباف در پیامی افزود: رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی در جنایتی آشکار با بمباران مناطق مسکونی سوریه، جمعی از دلاوران و مجاهدان خدوم ملت ایران را ناجوانمردانه به شهادت رسانید تا بار دیگر عجز و درماندگی خود از رویارویی در خطوط مقدم نبرد با رزمندگان اسلام را به‌نمایش بگذارد.
طوفان الاقصی هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت
سردار فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در دوازدهمین همایش غزه؛ نماد مقاومت که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد در ابتدای سخنان خود با درود بر رزمندگان حزب‌الله، مقاومت عراق و مقاومت فلسطین قهرمان گفت: طوفان الاقصی تمام هیمنه اطلاعاتی و نظامی، اقتصادی رژیم صهیونیستی را فرو ریخت، با وارد شدن این ضربه به رژیم صهیونیستی، نقطه امید و اتکای امریکا در منطقه فرو پاشید.
گسترده‌ترین حمله موشکی به عین‌الاسد
مقاومت اسلامی عراق عصر دیروز با انتشاریک ویدئو، اعلام کرد که به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق حمله کرده است. عراقی‌ها می‌گویند این یکی از سنگین‌ترین حملاتی است که در طول ۱۱۰ روز گذشته انجام شده است. رویترز به نقل از یک مقام امریکایی مدعی شد در این حمله که نیرو‌های امریکایی در آن مستقر هستند، از موشک بالستیک استفاده شده و تعدادی از نظامیان امریکایی در این حمله زخمی شده‌اند. یورو نیوز از قول رسانه‌های عربی نوشته که پایگاه عین الاسد هدف «بیش از ۴۰ موشک» قرار گرفته است.

 خراسان
تاکید بر تداوم اقدامات امیدبخش برای برگزاری انتخابات پرشور
نشست مشترک سران قوای مجریه، مقننه و قضاییه به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. آیت الله رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بعد از ظهر شنبه در نشست مشترک خود که به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد، بر لزوم فراهم کردن زمینه‌های برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه تاکید کرده و راه‌های پیگیری و تداوم اقدامات امیدبخش از جانب هر ۳ قوه به منظور تحقق این امر را مورد بررسی قرار دادند. بررسی راه‌های تعامل دولت و مجلس در فرایند تصویب بودجه ۱۴۰۳ با تکیه بر ضرورت تقویت تولید ملی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.
رئیس جمهور روز چهارشنبه به ترکیه خواهد رفت
رئیس جمهور روز چهارشنبه به ترکیه خواهد رفت. این سفر قرار بود در گذشته انجام شود که به دلیل حمله تروریستی کرمان به زمان دیگری موکول شد.
قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ که در حال بررسی آن هستیم، نخواهیم گذاشت دولت در قیمت بنزین، افزایشی را ایجاد کند و قطعاً می‌گویم که افزایش قیمت در این بخش، طی امسال و سال آینده نخواهیم داشت.

 مردم سالاری 
صهیونیست‌ها به‌دنبال گسترش دامنه جنگ به سایر کشورها هستند
مخبر معاون اول رئیس جمهوری در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، گفت: امروز منطقه غرب آسیا، شرایط حساسی را سپری می‌کند؛ هر گونه تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش افروزی و بازگشت امنیت در سرزمین‌های فلسطینی، به صورت آشکار و پنهان توسط رژیم صهیونیستی و یا دولت‌های حامی آن با شکست مواجه خواهد شد. اقدمات رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن انسان‌های بی گناه، و کشتار دیوانه وار بیش از ۲۴ هزار نفر که بیش از ۱۰ هزار نفر آنها کودک هستند و بمباران بی وقفه و شدید خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری در غزه، روایت نسل کشی و خشونت افسار گسیخته ای است که علیه یک ملت با هویت مشخص در حال انجام است.وی ادامه داد: عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر خارج از توصیف است. این وضعیت در حالی جریان دارد که سازمان‌ها و بسیاری از سازوکارهای بین المللی، به دلیل نفوذ و مداخله آمریکا از حل آن عاجز مانده اند. رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست و عبور از این بحران خود خواسته و فراگیری خشم جهانی ایجاد شده علیه خود، به دنبال گسترش دامنه جنگ به سایر کشورها و درگیر کردن عوامل بیرونی با بحران غزه و تحریف افکار عمومی است.

 قدس 
خون حاج صادق هدر نخواهد رفت
کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن محکومیت ترور حاج صادق امیدزاده و همراهانش گفت: بی‌تردید خون این شهیدان والامقام هدر نخواهد رفت و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیگیری سیاسی، حقوقی و بین‌المللی این اقدامات متجاوزانه و جنایتکارانه، حق خود را در پاسخ متقابل به تروریسم سازمان یافته رژیم جعلی صهیونیستی در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.

 اطلاعات 
نرخ رشد نقدینگی در ماه های پایانی سال کاهشی است
نرخ رشد نقدینگی کشور در ماه های اخیر به نحو قابل قبولی کنترل شده و در ماه های پایانی امسال به روند کاهشی خود ادامه می دهد. خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرنگار اطلاعات ضمن اعلام این مطلب، در مورد روند رشد نقدینگی کشور در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ و احتمال خلق پول جدید برای تسویه دیون ریالی دولت گفت: با استناد به آمار رسمی می توان دریافت که روند ماهانه عرضه پول در اقتصاد ایران کاهشی شده که این مساله ناشی از انضباط مالی دولت در تمامی برنامه ها است.وی با اشاره به اینکه روند ماهانه افزایش نقدینگی کشور از ابتدای امسال تاکنون نسبت به دوره مشابه دو سال قبل نصف و در برخی موارد یک سوم شده است، گفت: تا پایان پاییز امسال به طور میانگین رشد ماهانه نقدینگی در اقتصاد ۱.۷ درصد بوده در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه ۲.۵ درصد بوده است.خاندوزی گفت: این مسئله چشم انداز ثبات اقتصاد کلان را در حوزه کلان های پولی به ما حکایت می‌کند که بدون شک در ماه های باقیمانده از سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
انتقاد تند رئیس جمهوری ترکیه از جنایات اسرائیل
اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با حمله به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل بمباران غزه، او را با آدولف هیتلر رهبر نازی های آلمان مقایسه کرد و به او لقب “پیشوا” داد؛ لقبی که به هیتلر داده شده بود.رئیس جمهوری ترکیه کشورهای غربی را هم به دلیل سکوت ادامه دارشان در مواجهه با کشتار بی رحمانه زنان، کودکان و نوزادان در غزه توسط رژیم صهیونیستی، مورد تقبیح قرار داد و افزود: کشورهای غربی و رهبرانشان از این میزان بربریت و وحشی‌گری از سوی پیشوا نتانیاهو و تیمش در غزه راضی هستند و چشم‌هایشان را به روی این نفرت و خونریزی بسته‌اند. رئیس جمهوری ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد، جامعه بین‌الملل پس از آنکه نتوانست جنگ غزه را متوقف کند، فاقد اعتبار شده است. وی نقش نهاد‌های بین‌المللی در محکومیت حملات اسرائیل را زیر سوال بود.

 شهروند 
امیدوارم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به سرنوشت برنامه هفتم دچار نشود
حسینی ابراز امیدواری کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۳ به سرنوشت لایحه برنامه هفتم گرفتار نشود و گفت: «شورای نگهبان ایرادات عدیده‌ای به برنامه هفتم وارد کرده است که باید اصلاح شود. بخشی از ایرادات به برنامه هفتم به‌دلیل بار مالی است که برای دولت ایجاد شده است و بودجه هم باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که هزینه‌های اضافه برای دولت نداشته باشد.»معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همکاری و همراهی دولت و مجلس برای تصویب لایحه بودجه را ضروری عنوان کرد و گفت: «در مورد افزایش حقوق بازنشستگان قبل از اینکه منبعی درنظر گرفته شود این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب شد که ممکن است منجر به مشکلاتی شود.»
فردی که در اربیل کشته شد، مرتبط با موساد بود
عبدالهادی السعداوی، نماینده سابق عراقی گفت: «اطلاعاتی دارم که نشان می‌دهد فردی که در اربیل هدف قرار گرفت، مرتبط با موساد اسرائیل بود. او برای عملیات‌های کرمان برنامه‌ریزی کرده بود. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، پیش از پایان تحقیقات در اربیل عجله و درباره این حمله پیشداوری کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به دمشق
اختصاصی/ جامعه مدرسین در بیانیه ای با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و ترور برخی مستشاران نظامی ایران در سوریه، تاکید کرد که رژیم غاصب صهیونیستی از این ترورها و جنایت‌ها طرفی نخواهد بست و توان پنهان کردن رسوایی‌ها و ناکامی‌های خود را نداشته و نخواهد داشت.دراین بیانیه همچنین آمده است: این رزمندگان سلحشور سال‌ها در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مجاهدت کردند و امروز اجر خود را پس از سال‌ها دفاع از حرم و جهاد در راه آزادی قدس دریافت کردند.در ادامه این پیام آمده است:ایران اسلامی مملو از مجاهدانی است که همچون «یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ» در آرزوی شهادت هستند و تکلیف مدارانه انتظار نیل به لقاء الله را می‌کشند.طوفان الاقصی چنان این رژیم پوشالی را به زبونی و فضاحت کشانده است که پایان تاریک خود را روزشماری می‌کند. ناقوس مرگ این رژیم کودک کش به صدا در آمده است و خون شهدای ایرانی، فلسطینی، سوری، لبنانی، عراقی و یمنی سیلاب غرق این فرعونیان را جاری ساخته است.

ترویج امر به معروف و نهی از منکر موجب پیشگیری از وقوع جرم و رشد و تعالی جامعه خواهد بود
اختصاص/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار معاون اول رئیس قوه قضائیه و معاونین پیشگیری دادسرای ویژه، اظهار کرد: نفس وجود دادگاه ویژه روحانیت، جنبه پیشگیرانه دارد و موجب صیانت از روحانیت است.وی ادامه داد: همان‌طور که آیات نهی از منکر قرآن کریم در پرهیز دادن از گناه جنبه بازدارندگی دارند، جایگاه دادسرای ویژه موجب می‌شود که افراد بیشتر نسبت به رفتار خود و حفظ زی طلبگی مراعات داشته باشند.امام جمعه قم با بیان اینکه در گام نخست باید تدابیری بیاندیشیم که افراد مرتکب جرمی در جامعه نشوند تا نیاز به ورود به دادسرا و دادگاه نباشد، اضافه کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به معنای کامل ترویج پیدا کند، موجب پیشگیری از وقوع جرم و رشد و تعالی جامعه خواهد بود.نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معاونت‌های پیشگیری باید با شناسایی دشمنان، موانع سر راه روحانیت را برطرف کنند، ابراز کرد: دشمن دام‌های بسیاری در اختیار دارد و شناخت توطئه‌های آنان و آگاهی بخشی نسبت به آن‌ها، این معضلات را از بین خواهد برد.

عصبانیت رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند که سپاه در اقلیم قلب اسرائیل را هدف قرار داده است
تسنیم/ آیت‌الله رجبی با اشاره به تحرکات و اقدامات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی، گفت: عصبانیت رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند که سپاه در اقلیم قلب اسرائیل را هدف قرار داده است.عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: ما در بین دشمنانی که در اسلام و تفسیر قرآن داریم،صهیونیست‌ها سرسخت ترین آنان هستند و طبعا نظام ما که یک نظام اسلام ناب محمدی است بیشترین دشمنی را در بین مخالفان با ما دارند و طبیعی است که برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و الگو نشدن برای ملت‌های مظلوم و آزاده هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند.وی در ادامه افزود: داعش در واقع مولود و ساخته‌ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است که آنان نیز به این موضوع اذعان داشتند، بنابراین همه آنان از یک فرقه هستند و جنایات داعش را دیدیم و امروز در غزه می‌بینیم که همان جنایات را صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.

ظرفیت پژوهشی قرآن تمام‌نشدنی است
ایکنا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی، در گردهمایی اساتید مدارج علمی حوزه علمیه خراسان در مشهد مقدس با بیان اینکه اساتید گروه‌های علمی حوزه مبارکه خراسان به یک معنا نبض علمی حوزه را در اختیار دارند، اظهار کرد: ما هیچ دلیلی نداریم بر اینکه حرف اول را حوزه نجف یا حوزه قم بزند، چه بسا در برخی از مسائل حرف اول را حوزه خراسان بزند و یا بعضی از پژوهش‌های عمیق را حوزه مبارکه خراسان ارائه بدهد چنین ظرفیتی در حوزه خراسان هست. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که امروز منبع اصلی دین ما قرآن است و این تعبیر هم در روایات خاصه و هم در کتب عامه با مقدار کمی اختلاف وجود دارد، اظهار کرد: این سرمایه‌ عظیم از نظر علمی ظرفیت پژوهش را تا روز قیامت دارد و به هیچ وجه تمام‌شدنی نیست.

فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه خواهد یافت
تسنیم/ وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه ایکس (توئیتر) خود در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق نوشت: فعالیت مستشاران نظامی ایران در مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت منطقه با قدرت ادامه خواهد یافت.حسین امیرعبداللهیان افزود: رژیم اسراییل همدست اصلی جریان‌های تروریستی و دشمن درجه‌یک امنیت منطقه است.امیرعبداللهیان تأکید کرد: بی‌تردید شکست صهیونیست‌ها مقابل اراده مردم غزه با این‌چنین اقدامات بزدلانه تروریستی قابل جبران نخواهد بود.وزیر امور خارجه ادامه داد: ضمن ادای احترام به روح بلند مستشاران نظامی شهید ایرانی در دمشق، از خداوند متعال علو درجات را برای این شهدا و صبر و آرامش قلبی برای بازماندگان مسئلت دارم.

کابینه جنگ اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار گرفته است
تسنیم/ به اعتقاد یک تحلیل‌گر صهیونیست، کابینه جنگی که برای نجات اسرائیل از فروپاشی شکل گرفته بود، امروز خود در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.یائیر کازین تحلیل‌گر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به این مسئله افزود: دیگر امروز سئوال در مورد برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات در سال جاری نیست، بلکه پرسش اصلی درمورد تاریخ آن است زیرا، کابینه جنگ اسرائیل هم در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.این تحلیل‌گر صهیونیست در مقاله خود که در روزنامه جروزالیم پست منتشر شد، تاکید کرد، روز به روز بر صداهای خواهان برگزاری انتخابات زودرس افزوده می‌شود، با این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و احزاب راستگرای متحدش همچنان با این خواسته‌ها مخالفت می‌کنند.در بخش دیگری از این مقاله پیش بینی شده است که حزب وحدت ملی به ریاست بنی گانتز به زودی از کابینه فوق العاده (کابینه جنگ) خارج خواهد شد وراهی را که او در ۱۱ اکتبر بعد از تهاجم به غزه با پیوستن به ائتلاف آغاز کرده بود به بن بست برسد.

اسرائیل به هدف نابودی حماس دست پیدا نکرد
فارس/ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی نوشت که نیروهای اسرائیلی طبق برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ۲۰ تا ۳۰ درصد از اعضای حماس را نابود کرده‌اند که چنین رقمی، هدف اسرائیل برای نابودی این گروه را محقق نکرده و نمایانگر مقاومت حماس در مقابل حملات چندین ماهه رژیم صهیونیستی است که نوار غزه را به ویرانه تبدیل کرده است. تحلیلگران نظامی می‌گویند که اعضای حماس، خود را با تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی مطابقت داده‌اند و در گروههای کوچک‌تر فعالیت می‌کنند و بین کمین‌های ارتش رژیم صهیونیستی مخفی می‌شوند. بر اساس این گزارش، علی‌رغم آن‌که رژیم صهیونیستی تحت فشارهای ایالات متحده، هزاران نیروی خود را از غزه خارج کرد، اما مقام‌های نظامی می‌گویند که جنگ غزه احتمالاً ماههای بیشتری ادامه خواهد داشت.وال استریت ژورنال سپس نوشت که ادامه بقای حماس این سؤال را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده که آیامی‌تواندبه اهداف جنگی خود یعنی نابودی حماس دست یابد یا خیر.

افزایش تنش‌ها بین آمریکا و یمن برای منطقه خطرناک است
فارس/ وزیر خارجه عربستان سعودی از نگرانی شدید ریاض درباره تنش‌ها در دریای سرخ، عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی و حملات آمریکا به این کشور خبر داد. «فیصل بن فرحان» ضمن دعوت از طرف‌های درگیر در دریای سرخ به کاهش تنش، بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا تاکید کرد.بن‌فرحان در بخشی از مصاحبه با «فرید زکریا» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن»، توضیح داد: «ما همه را به کاهش تنش دعوت می‌کنیم. البته که ما به آزادی ناوبری اعتقاد داریم. ولی ما همچنین به حفظ امنیت و ثبات منطقه نیز باور داریم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *