خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
در تنبیه جنایتکاران تردید نخواهیم کرد
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تأسف از صدور بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب و مردود دانستن مفاد آن اظهار کرد، اقدام جمهوری اسلامی بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق که امنیت ملی ایران و شهروندانش را در معرض تهدید و خطر قرار داده بودند، صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در سال‌های گذشته خاصه از آغازین روزهای حمله داعش و گروه‌های تکفیری به عراق، ایران با رویکرد مسئولانه خود برای حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، با تمام توان در کنار دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق قرار گرفت.کنعانی در عین حال تاکید کرد از دولت عراق انتظار می‌رود به توافق‌نامه امنیتی که بین دو کشور در سال گذشته امضا شده، متعهد باشد و مفاد آن را به‌صورت کامل اجرا کند.
ماموریت جدید تروریست‌ها
جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درشبکه اجتماعی ایکس نوشت: در اقدام پیشد‌ستانه اخیر، یک تهدید تروریستی قریب الوقوع با منشأ خارجی نابود شد.وی در ادامه این مطلب آورده است: تروریست‌ها از صهیونیست‌ها مأموریت گرفته‌اند تا تمرکز جبهه مقاومت را به هم بریزند. جمهوری اسلامی در تأمین امنیت مردم خود نه تعارف دارد، نه تردید. در پس هیاهوها و ژست‌ها، حرف‌های دیگری شنیده می‌شود.

 همشهری
هلاکت و دستگیری تعدادی از تروریست‌های مرتبط با جنایت کرمان
وزارت اطلاعات در اطلاعیه سوم خود درباره فاجعه تروریستی کرمان اطلاعات جدیدی را درمورد تعدادی از سرکردگان داعش و انتقال آنها به بازداشتگاه‌های کشور اعلام کرد.
۲ تروریست تکفیری که چند روز پس از حادثه جنایتکارانه کرمان، با هدف انجام عملیات مجدد در دیار کریمان وارد کشور شده بودند، با تدابیر هوشمندانه و اقدام فداکارانه سربازان گمنام امام زمان در اداره‌ کل اطلاعات استان کرمان، به محاصره دلاورمردان گمنام کرمانی درآمده و در تیراندازی‌های متقابل، هر دو عنصر تکفیری به هلاکت رسیدند.
بازداشت یکی از سرکردگان داعشی به‌نام «محمد عمران تنویر» با نام مستعار «ابوعمران». وی از اُمرای داعش موسوم به ولایت خراسان بوده است. نامبرده که متخصص بمب‌سازی گروهک مزدور داعش است در چند کشور منطقه حضور داشته و به‌عنوان یکی از اُمرای گروهک مزدور داعش ارتقا یافته است.
بازداشت شخصی دیگر به نام «مهتاب» (مذکر) که او نیز از عوامل مرتبط با «عبدالله تاجیکی» بوده و با طراحی عبدالله، در پوشش کارگری وارد کشور شده بود. این فرد در مرحله بازجویی قرار دارد.
شناسایی و بازداشت تروریستی دیگر از سرکردگان موسوم به داعش خراسان همراه با ۴ نفر از اعضای تیم وی.
شناسایی و بازداشت یک تروریست که قصد انجام عملیات تروریستی در بارگاه یکی از امامزادگان در حومه شهر مقدس مشهد را داشت. از این فرد اسلحه و متعلقات آن کشف شد و تحت تحقیق و بازجویی قرار دارد.
شناسایی و رهگیری یکی از سرکردگان گروهک صهیونیستی داعش، به نام «محمد عادل عارف» معروف به «عادل پنجشیری» که طبق آخرین ردهای به‌دست آمده، وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است.
فریاد ملت یمن: آمریکا مادر تروریسم است
مردم یمن دیروز (جمعه) برای چندمین هفته متوالی با شعار «در کنار فلسطین ایستاده‌ایم» و «آمریکا مادر تروریسم است» به خیابان‌ها آمدند. یمنی‌ها از ملل اسلامی و عربی خواستند تا سد سکوت را بشکنند و دامنه تحریم علیه کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را گسترش دهند.
اذعان صهیونیست‌ها به سرقت اجساد از قبرها در غزه
پس از پخش صحنه‌هایی از قبور تخریب شده و اجساد بیرون آورده شده، سخنگوی ارتش اشغالگر به نبش قبرها در خان یونس اذعان کرد. او گفته، اجساد شهدای فلسطینی را از قبرها در خان یونس خارج کرده‌اند تا بررسی کنندو ببینند این اجساد متعلق به اسرای اسرائیلی است یا خیر.

 کیهان 
در حوزه تولید، تجارت و صادرات رکورد ۴۰ ساله اخیر شکسته شده است
آیت الله رئیسی، پیش از ظهر پنج‌شنبه در اجتماع اقشار مختلف مردم شهرستان دماوند ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب، با ادای احترام به روح مطهر شهدای این شهرستان و خانواده معزز آنها گفت: حضور بنده به عنوان خدمتگزار در شهرهای اطراف تهران به لحاظ نظام‌ مسائل و تراکم جمعیتی این شهرها سفر استانی محسوب می‌شود و تلاش ما این است که در جلسات شورای اداری نسبت به رفع مشکلات مردم شهرهای همجوار استان تهران نیز تلاش کنیم. رئیس ‌جمهور پیگیری حل مشکلات زیرساختی، جاده‌های مواصلاتی و آب و برق شهرستان دماوند را از جمله دلایل اصلی سفر به این شهرستان عنوان کرد و افزود: توسعه شهرستان دماوند از جمله فرصت‌های بسیار خوب برای مردم این منطقه محسوب می‌شود که اگر با حفظ محیط زیست و مراتع و جنگل‌های این منطقه همراه نباشد ممکن است به تهدید تبدیل شود. دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه دشمن نمی‌خواست ما رشد اقتصادی داشته باشیم و چرخ‌های تولید کشور به حرکت در بیاید، گفت: امروز بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدیِ نیمه‌تعطیل در چرخه تولید قرار گرفته و کشور در رابطه با ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی رشد قابل توجهی یافته است. ما در حوزه تولید گام‌های خوبی برداشته‌ایم و در تجارت و صادرات محصولات تولیدی، رکورد ۴۰ ساله اخیر را زده‌ایم.
شلیک موشک خیبرشکن نمایش قدرت ایران به غرب بود
روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا عنوان داشت: هنگامی که ایران در این هفته رگبار حملات هوائی را به عراق، سوریه و پاکستان انجام داد، نه تنها برد و پیچیدگی برخی از جدیدترین موشک‌های خود را نشان می‌داد، بلکه این کشور عنوان داشت‌، این دوره جدیدی است که ایران می‌تواند در آن عضله‌های خود را به رخ بکشد و اعتبار خود را به عنوان یک تامین‌کننده مهم تسلیحات تقویت کند.

 ایران 
هشدار دوباره ایران
در پی بیانیه اعتراضی مشاور امنیت ملی عراق نسبت به حمله اخیر جمهوری اسلامی علیه مواضع تروریست‌های مرتبط با موساد در اربیل، علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مشاور امنیت ملی عراق تلفنی گفت‌و‌گو و تأکید کرد که هرگونه عملیات علیه مردم و دولت ایران از سوی رژیم صهیونیستی با منشأ هر کشوری به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.
هشدار جدید ایران به عراق در حالی است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها نسبت به عدم اجرای توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و تحرکات فعالان امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال عراق علیه ایران هشدار داده و صراحتاً مقامات عراقی را از مشروعیت هر گونه پاسخ پیشگیرانه و همچنین اقدام تلافی‌جویانه آگاه کرده بود. چند روز قبل از حمله اخیر نیز تهران در روند نشست کمیته امنیتی ایران و عراق، به طور رسمی مراتب نارضایتی خود را به مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرده و هشدار داده بود که عدم اجرای کامل این توافق امنیتی منجر به پاسخ و واکنش قانونی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

 وطن امروز
پاکستان پایان تنش با ایران را اعلام کرد
پس از نشست دیروز کمیته امنیت ملی پاکستان، اعضای کابینه این کشور با تصمیم نهایی رهبران سیاسی و نظامی برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفرای ۲ کشور به پایتخت‌های یکدیگر موافقت کردند. بر اساس تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان، این کشور سطح کامل روابط دیپلماتیک با ایران را از سرگرفته و بزودی سفیران ایران و پاکستان به پایتخت‌های یکدیگر اعزام می‌شوند.
لاپید: نتانیاهو باید سریع جایگزین شود
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: بنیامین نتانیاهو «به فکر اسرائیل نیست، بلکه به منافع سیاسی خود اهمیت می‌دهد و باید به سرعت جایگزین شود». یائیر لاپید به بنیامین نتانیاهو تاخت و او را بی‌کفایت و فردی که لیاقت به دست گرفتن زمام قدرت در تل‌آویو را ندارد، خواند.

 جوان 
ارتش و سپاه رزمایش مشترک پدافندی برگزار کردند
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲» از روز پنج‌شنبه با رمز «یا علی بن ابیطالب» در مناطق جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق کشور که یک سوم آسمان کشور را تشکیل می‌دهد آغاز شد. این رزمایش با مشارکت نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین بخش‌هایی از نیروی زمینی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، در منطقه عمومی جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق در محدوده‌ای به وسعت ۶۰۰ کیلومتر و از نوار ساحلی تا عمق ۴۰۰ کیلومتری کشور و در مناطق مراقبت هوایی آغاز شد. امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش با اشاره به حجم گسترده سامانه‌های پدافند هوایی به کار گرفته شده در این رزمایش گفت: تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرز‌های هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است.

 خراسان
ممنوع‌الخروجی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره یک بانک
وحید عزیزی مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که یکی از بانک های عامل کشور از ارائه اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی استنکاف کرده بود، گفت: به‌رغم هشدارهای چندباره به این بانک، از ارائه این اطلاعات خودداری کرد که با استفاده از ظرفیت ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم و از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک مذکور تا اطلاع ثانوی ممنوع الخروج شدند.
توزیع گوشت منجمد وارداتی با قیمت ۲۸۵ هزار تومان
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای توزیع گسترده گوشت منجمد وارداتی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان خبر داد.

 مردم سالاری
تذکر صالحی به وزیر امور خارجه عراق
دکتر صالحی وزیر اسبق امور خارجه اظهار داشت: با احترام به جناب آقای فواد حسین، وزیر محترم امور خارجه عراق که فردی با وقار و با تجربه می‌باشد، این که گفته‌اند ایران منزوی است باید عرض کنم که بله ایران در این دنیای متلاطم و آشفته که پر از ظلم، نابرابری، وحشی گری و نفاق است (بحران غزه نمایانگر این نفاق است) منزوی است. جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب پایبند به یک سری اصول در سیاست خارجی خود بوده است که بارزترین آن‌ها صیانت از استقلال سیاسی، حاکمیت ملی و زیربار ظلم و زور نرفتن و تا حد میسور کمک به مظلومین جهان در چارچوب عرف و وجدان عمومی بوده و هست و به اذن خدا خواهد بود. صالحی در ادامه بیان کرد: بنابراین جناب وزیر درست فرموده‌اند که ما منزوی هستیم، چون جزو استثنایی‌ترین کشور‌های مستقل جهان هستیم که با تمام وجود با ظلم و تعدی و روایت‌گری‌های نادرست و تصویرسازی‌های دروغین استکبار مبارزه می‌کنیم و هزینه سنگینی هم بابت آن می‌پردازیم. وی افزود: اگر ایران قرار بود در جبهه باطل و شیاطین روزگار قرار گیرد علی‌الظاهر منزوی نمی‌بود، ولی در طول تاریخ عموما در جبهه حق قرار گرفتن معادل منزوی بودن بوده است. داستان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مصداق بارز آن است. داستان پیامبران مصداق همین امر است. ممنون می‌شوم چنانچه وزیر محترم امور خارجه عراق کمی با دقت به تاریخ بنگرند. صالحی تاکید کرد: درثانی، عزیزان ما در کردستان عراق که جناب آقای فواد حسین نیز از آن دیار هستند، فراموش کرده‌اند که اگر نبود جانفشانی‌های مردم شریف ایران و در راس آن‌ها سردار شهید بزرگوار سردار سلیمانی در جلوگیری از سرازیر شدن داعش به شهر اربیل و کردستان عراق الان به طور کلی نشانی از آن دیار باقی نمی‌ماند.
پرونده اتمی ایران گروگان اختلافات سیاسی
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برغم همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با این نهاد بین‌المللی، باردیگر ادعاهای نخ‌نما علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و طی اظهاراتی سیاسی که خارج از حیطه مسئولیت او محسوب می‌شود، مدعی شد که تهران همکاری با آژانس اتمی را به دلیل اختلاف با غرب به گروگان گرفته است. به گزارش ایرنا، گروسی که به تازگی کارنامه گزارش‌ها و اظهارات احساسی او علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان فربه شده است، مدعی شد که ایران به سختی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند. وی درحاشیه اجلاس داووس به خبرگزاری فرانسه، گفت: «وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم اما در پائین‌ترین سطح. آنها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.» مدیرکل آژانس با اشاره به تصمیم ایران برای لغو مجوز شماری از بازرسان آژانس، اقدامی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفت، ادعا کرد: این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است.

 قدس 
دومین گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و پاکستان
وزرای خارجه ایران و پاکستان برای دومین بار طی تماسی تلفنی گفت‌وگو کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به عملیات ضدتروریستی اخیر قرارگاه محلی ایران علیه گروهک جیش‌الظلم که مسئولیت بسیاری از عملیات‌های تروریستی از جمله حمله اخیر به پاسگاه انتظامی راسک را بر عهده گرفته، تأکیدکرد: با توجه به شواهد و مستندات بیش از ۵۰ تروریست در این مکان در حال آماده سازی برای انجام اقدام تروریستی علیه ایران بودند که با اقدام به موقع نیروهای ایرانی ناکام ماندند. جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این گفت‌وگو با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت: نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم هسته اصلی همکاری دو کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تأکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی پاکستان است.وی با تأکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به ایران افزود: نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط، اجازه سوء‌استفاده داد.وزیر خارجه پاکستان همچنین از امیرعبداللهیان برای دیدار رسمی از اسلام آباد دعوت کرد.
پارلمان اروپا خواستار آتش‌بس دائم در غزه شد
پارلمان اروپا پس از گذشت بیش از ۱۰۰روز از جنگ و جنایات صهیونیست‌ها، برای نخستین بار خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه و یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ میان تل‌آویو و حماس شد. هر چند قطعنامه‌ یاد شده کاملاً نمادین است و هیچ بار حقوقی ندارد، اما چنین طرحی نمایانگر تغییر چشمگیر در مواضع این نهاد است، زیرا پیش‌ترنمایندگان تنها خواستار «وقفه» انسان‌دوستانه در جنگ شده بودند.
انتقاد شدید حماس از ریاض
«سامی ابوزهری» از رهبران ارشد حماس در انتقاد به اظهارات سفیر عربستان در واشنگتن که گفته بود «تا پیش از آتش‌بس در غزه خبری از روابط با اسرائیل نیست» گفت: فشار طرف‌های عربی برای توقف جنگ خوب است اما مایه تأسف است که روابط با اسرائیل سنگ‌بنای هر تحرکی قرار می‌گیرد. وی افزود: غزه با سکوت رسمی کشورهای عربی (در قبال نسل‌کشی تل‌آویو) شوکه و غافلگیر شد، پس دوباره با عادی‌سازی روابط با رژیمی که غزه را ویران کرده، مردم ما را آزرده و غمگین نکنید.
بایدن: قاطی کردم!
در شرایطی که نظرسنجی‌ها در آمریکا از نگرانی اکثریت رای‌دهندگان درباره وضعیت ذهنی و جسمی بایدن حکایت دارد، رئیس‌جمهور این کشور در ایالت کارولینای شمالی به دادن گاف درباره «دبورا راس» عضو دموکرات مجلس نمایندگان اذعان کرد و گفت: «من قاطی کردم». رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا طی سخنرانی در شهر «رالی» مرکز این ایالت تصریح کرد: «دبورا کجاست؟ من همین چند لحظه قبل با او عکس گرفتم و شاید به خاطر همین است که او اینجا را ترک کرد». بایدن چند ثانیه بعد حرف خود را اصلاح کرد و گفت: «او نمی‌تواند اینجا باشد. این حرف من درست نیست، من قاطی کردم. او الان در واشنگتن‌دی‌سی است». به نوشته نیویورک دیلی‌پست، نظرسنجی‌ها در آمریکا از «نگرانی بزرگ» در این کشور درباره وضعیت سلامت ذهنی بایدن حکایت دارد.

 ابتکار
تشکیل دو جلسه شورای عالی امنیت ملی توسط رئیس‌جمهور برای بررسی عملیات پاکستان
یک مقام آگاه جزئیاتی جدید از وقایع مرتبط با عملیات ضدتروریستی جمهوری اسلامی در شرق کشور ارائه کرد. وی با اشاره به عملیات ضدتروریستی سه شنبه شب سپاه پاسداران علیه مواضعی از جیش العدل گفت: این گروه تروریستی در مناطق غیرمسکونی کوه‌های عمق پاکستان اقدام به تاسیس پادگان نظامی و آموزشی کرده که اطلاعات دریافتی حاکی از طراحی یک عملیات بزرگ تروریستی قریب الوقوع توسط این گروه در مناطق شرقی ایران بود.این مقام مسئول افزود: سطح اشراف بر این گروه تروریستی و قدرت عملیاتی نیروهای مسئول به میزانی بود که به محض آغاز حرکت تروریستی خود، زیر ضربه عملیاتی رفته و بخش قابل توجهی از تاسیسات، تجهیزات و نیروهای این گروه نابود شد. این مقام آگاه با اشاره به اقدام تقابلی پاکستان در واکنش به این عملیات، از تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی در صبح پنجشنبه خبر داد و افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که بر خلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها این واکنش در جدار مرزی ایران و توسط چند پهپاد کوچک انفجاری صورت گرفته و بر خلاف عملیات ایران، بخشی از اتباع عادی پاکستانی ساکن در جدارمرزی در این حادثه مورد هدف قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به برگزاری دو جلسه شورای عالی امنیت ملی در صبح و بعد از ظهر روز پنجشنبه به ریاست رئیس‌جمهور افزود: سیاست قطعی جمهوری اسلامی صیانت از چارچوب امنیت ملی کشور با همه ابزارهای موجود است و بر این اساس در آینده نیز هرگونه تحرکات و تدارک عملیات تروریستی از این دست، تحمل نخواهد شد.

 اطلاعات
مردم در انتخابات، مایه آبروی کشور و نظامشان خواهند شد
حجت¬الاسلام والمسلمین کاظم  صدیقی امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مردم ما همواره امتحان خود را پای صندوق‌های رای پس داده‌اند، گفت: دشمنان و بدخواهان بدانند که این انقلاب با این مردم خداجوی ولایی و شهید داده، برای انتخابات بهتر از گذشته مایه آبرو و عظمت کشور و نظامشان خواهند شد.
کره شمالی سامانه زیردریایی هسته‌ای آزمایش کرد
سخنگوی وزارت دفاع ملی کره شمالی در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن محکوم کردن رزمایش‌های سه‌جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، اعلام کرد در واکنش به برگزاری این اقدامات تنش‌زا، یک سامانه زیردریایی هسته‌ای را در آب‌های سواحل شرقی خود آزمایش کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: پیونگ یانگ هرگز در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی منفعلانه عمل نخواهد کرد. این بیانیه افزود: موسسه تحقیقاتی سیستم‌های تسلیحات زیر آب آکادمی علوم دفاعی پیونگ یانگ، آزمایش‌های مهمی را در راستای توسعه و ارتقای سامانه تسلیحات هسته‌ای زیرآبی «هائیل ۲۳-۵» در آب‌های سواحل شرقی کره شمالی انجام داد و تسلیحات بازدارنده‌ای برای جلوگیری از هرگونه عملیات نظامی خصمانه توسط نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش را در اختیار پیونگ یانگ قرار خواهد داد.

 شهروند 
بنایی بر لغو عمره نیست
با ادامه تعلیق پروازهای عمره، درحالی که قرار بود اعزام زائران از ۲۵ دی‌ماه تعیین وضعیت شود و طرح این شائبه که احتمالا امسال ایران به مراسم عمره نرسد، حسینی – رییس سازمان حج و زیارت – اظهار کرد: بنای ما بر لغو عمره نیست، چون تمام تدارکات لازم در زمینه اسکان، حمل و نقل و تغذیه فراهم شده است و حتی نیروهای ستادی سازمان حج و زیارت (در عربستان) مستقر هستند، امیدوارم تا چند روز آینده پروازهای عمره آغاز شود.از سوی دیگر، رییس سازمان حج و زیارت درباره استرداد هزینه عمره که مبلغ آن از حدود ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان بود، گفته است: در صورت ارائه درخواست کتبی از سوی زائرانی که تمامی مراحل ثبت‌نام خود از جمله واریز هزینه‌ها را به انجام رسانده‌اند مشکلی برای استرداد وجه آنها وجود ندارد و پس از ارائه درخواست کتبی و طی مراحل اداری وجه آنها ظرف ۴۸ ساعت از سوی بانک مرکزی به حسابشان واریز خواهد شد. رییس سازمان حج و زیارت همچنین تاکید کرده است: از طریق وزارت امور خارجه و مسئولان حج عربستان پیگیر برقراری عمره مفرده هستیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ایران با تهدیدات قاطعانه برخورد می کند
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به تهاجمات رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل در صد روز اخیر تصریح کرد: هزاران شهید و مجروح و آواره اقدامات کسی است که چهره انسان را دارد اما حقیقتاً انسان نیست، اما آرام آرام هرچه به جلو می رویم هم رژیم اشغالگر و هم حامیانشان به این واقعیت رسیده اند که دستاوردی نداشته و در جامعه بین المللی چهره و آبرویی ندارند و منتظر آن روز هستیم که نیاز به فروپاشی این رژیم از بیرون نباشد بلکه از درون منهدم شود. وی افزود: فکر نمی‌کردند روزی توسط گروهی همانند جوانان یمنی محاصره دریایی شوند، رئیس انصارالله چندین بار جمله “نتوکل علی الله” را بیان می کند چنین فرد و گروهی ترسی از سلاح¬های آمریکایی و اسرائیلی ندارد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین از پاسخ کوبنده سپاه به تروریست ها تشکر کرد و اظهار داشت: چرا سپاه از بوشهر اقدام به زدن دشمن کرد این پیام مهمی داشت که اگر دست از پا خطا کنید ما پای کار هستیم و از هر کجای این سرزمین که بخواهیم شما را هدف قرار می‌دهیم.

آبروی نظام در گرو شرکت مردم در انتخابات است
اختصاصی/ آیت الله مروجی طبسی، در همایش ائمه جماعات مساجد، مدارس، ادارات، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های استان قم اظهار داشت:روحانیت باید احساس مسئولیت داشته باشد و در هر شرایطی در کنار مردم باشد؛ چرا که یکی از ویژگی‌های روحانیت مردمی بودن است. رفتار اخلاق محور، نشستن پای درد و دل مردم، حفظ حرمت اشخاص، تبیین شبهات برای مردم، دفاع از اعتقادات شیعه، نگاه یکسان به مأمومین و پرهیز از طولانی کردن بیش از اندازه نماز جماعت، از جمله توصیه‌های عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ائمه جماعات بود. وی با اشاره به جایگاه مهدویت در اعتقادات شیعی خاطر نشان کرد: امروز مهدویت مورد تهاجم و تعرض دشمن است. بدانید که عزت، آبرو و اصالت حوزه علمیه، مرجعیت و ولایت فقیه به مهدی آل محمد -عجل الله تعالی فرجه- است و این‌ها نسخه‌ای هستند که خود حضرت مهر زده است. استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر لزوم حضور گسترده آحاد جامعه در انتخابات، تصریح کرد: آبروی نظام در گرو شرکت مردم در انتخابات است. البته مشکلاتی هست؛ اما اینگونه مشکلات در همه جای دنیا وجود دارد. دشمنان در صدد پررنگ کردن مشکلات و دامن زدن به آن‌ها هستند و هرگز خیرخواه ما نبوده‌اند.

آمریکا مدعی حمله پیش‌دستانه به اهداف موشکی در غرب یمن شد
باشگاه خبرنگاران/ ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه مدعی شد حملات پیش‌دستانه‌ای را علیه سه سکوی موشکی آماده پرتاب انصارالله در استان الحدیده یمن انجام داده است.سنتکام مدعی شد که تشخیص نیرو‌های آمریکایی این بود که موشک‌ها تهدیدی قریب‌الوقوع علیه کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه به شمار می‌روند و بنابراین آن‌ها را «برای دفاع از خود» منهدم کردند. شبکه «المسیره»، شامگاه جمعه حمله مجدد آمریکا و انگلیس به غرب یمن را اعلام کرده و گزارش داده بود: «آمریکا و انگلیس در تجاوزی جدید طی دو حمله هوایی منطقه «الجبانه» در شهر الحدیده (غرب یمن) را هدف قرار داده‌اند.»

۶۰ قانونگذار آمریکایی خواستار مخالفت دولت بایدن با کوچ فلسطینی‌ها شدند
مهر/۶۰ تن از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در نامه خود به بلینکن نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ اسرائیل علیه غزه ابراز نگرانی کردند. این نمایندگان در نامه خود از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا تاکید کند که ایالات متحده با «آواره کردن اجباری و دائمی» فلسطینی‌های غزه قویا مخالف است. این نمایندگان همچنین خواستار «شفاف‌سازی دولت درباره برخی درخواست‌های خود در رابطه با کمک‌های بشردوستانه بیشتر و بودجه امنیتی» برای اسرائیل شدند. آمریکا سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. اما دولت بایدن خواستار ۱۴ میلیارد دلار دیگر برای ارائه به این رژیم شده است. در همین حال، گروهی از قانونگذاران یهودی در مجلس نمایندگان آمریکا به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که تشکیل کشور فلسطین در آینده را رد کرده بود، واکنش نشان داده و با آن مخالفت کردند.

بلومبرگ: حملات به یمن توان انصارالله برای عملیات را تضعیف نکرده است
فارس/ وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی ضمن اذعان به عدم تضعیف توانایی‌های انصارالله یمن در دریای سرخ در نتیجه حملات آمریکا و انگلیس گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت آمریکا و انگلیس در حال بررسی راه‌هایی برای تشدید عملیات‌های خود علیه یمنی‌ها بدون احتمال تحریک به جنگ گسترده‌تر هستند. این رسانه آمریکایی نوشته تمرکز تلاش‌های آمریکا و انگلیس جلوگیری از رسیدن کمک‌های ایران و انجام حملات تهاجمی‌تر در یمن را تشکیل می‌دهد. بلومبرگ خاطرنشان کرده عملیات‌های یمنی‌ها در دریای سرخ نرخ بیمه کشتی‌ها را افزایش داده و شناورها را مجبور به تردد از مسیرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر از طریق جنوب قاره آفریقا برای عدم عبور از دریای سرخ کرده است.

بعید است اسرائیل بتواند حماس را در کوتاه‌مدت شکست دهد
تسنیم/ روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به قلم «توماس فریدمن» نوشته دیدگاه غالب در آمریکا و در میان ارتش اسرائیل این است که تل‌آویو با شکست دادن حماس فاصله دارد. فریدمن ستون‌نویس نیویورک‌تایمز نوشته بعید است اسرائیل بتواند حماس را در کوتاه‌مدت، یا با تحمیل هزینه‌های تحمل‌پذیر برای دنیا از حیث کشتار غیرنظامیان در غزه، شکست دهد. او همچنین خاطرنشان کرده گروه حماس، علی‌رغم انجام حملات ۷ اکتبر جنگ روایت‌ها را از اسرائیل برده است.

نشانه‌ای از جنایت جنگی ارتش اسرائیل مشاهده نمی‌کنیم
صداوسیما/ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که آمریکا در حال گردآوری اطلاعات درباره درخواست مکزیک و شیلی برای ارجاع حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه به دیوان بین المللی کیفری در زمینه جنایت‌های احتمالی (در غزه) است. جان کربی در این باره گفت: درباره این گزارش و ارجاع احتمالی به دیوان بین المللی کیفری، من اکنون نظری برای شما ندارم. ما هنوز در حال گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آنچه این امر در پی دارد، هستیم. اما من می‌خواهم دوباره بگویم که نشانه‌ای از تلاش‌های عمدی نیرو‌های ارتش اسرائیل برای ارتکاب جنایت جنگی وجود ندارد. مکزیک و شیلی روز پنجشنبه (۱۸ ژانویه) پس از چند ماه حمله رژیم صهیونیستی به غزه، با ارائه درخواستی به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به علت جنایت‌های احتمالی، ”نگرانی فزاینده“ خود را درباره “بالا گرفتن خشونت‌ها (در نوار غزه) “ بیان کردند.

ادامه اعتراضات خانواده اسرا ضد نتانیاهو ودرخواست مبادله فوری اسرا
مهر/ هزاران تن از ساکنان اراضی اشغالی به همراه خانواده اسرای صهیونیستی نزد حماس در تجمع شبانه مقابل منزل نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سردادن شعار علیه کابینه نتانیاهو خواستار توافق فوری با گروه‌های فلسطینی و بازگشت هر چه زودتر فرزندان خود از غزه شدند. معترضان خشمگین در مقابل ویلای شخصی نتانیاهو در شهر بندری قیصریه خواستار برکناری نتانیاهو و کابینه ناکارآمد وی شدند.فشار به کابینه رژیم صهیونیستی برای اطلاع از سرنوشت اسیران نزد حماس و قبول آتش‌بس برای آزادی آنها از دیگر خواسته‌های معترضان است.

مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به پهپاد آمریکایی را برعهده گرفت
باشگاه خبرنگاران/ مقاومت اسلامی عراق جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی را در شرق عراق برعهده گرفته است.به نقل از رسانه جنگ مقاومت اسلامی عراق، پنجشنبه (۱۸ ژانویه) پهپاد جاسوسی آمریکا از نوع ۹MQ در استان دیاله در شرق عراق سرنگون شده است. پهپاد مذکور حوالی ساعت ۱۶ از پایگاه علی السالم در کویت پرواز کرده و در ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه در حد فاصل روستا‌های البوری و العنبکیه واقع در استان دیاله سقوط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *