خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ضربه به تیم تروریستی جیش‌الظلم در شهرستان راسک
قرارگاه قدس جنوب شرق اعلام کرد: گروهی از عناصر و اشرار تروریست وابسته به جیش الظلم درپی اشراف اطلاعاتی در روستای «کستک» شهرستان راسک شناسایی شدند ودرحمله رزمندگان قرارگاه قدس یکی ازتروریست‌ها به هلاکت رسید.عناصر این گروه که به‌دنبال اجرای اقدامات تروریستی بودند، با اشراف کامل اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه جنوب شرق در محدوده سد پیشین هدف قرار گرفتند.براساس اعلام قرارگاه قدس، یکی از عناصر این گروه کاملا مجهز وابسته به جیش الظلم در حمله نیروهای مرزبانی به هلاکت رسید و سایر اعضای آن متواری شدند که بلافاصله توسط نیروهای سپاه و مرزبانی تحت تعقیب و محاصره قرار گرفتند و اقدام برای انهدام کامل این گروه در حال انجام است.مقادیر بسیار زیادی سلاح، مهمات، مواد منفجره و تجهیزات ساخت بمب از گروه مذکور کشف و نقشه آنان برای اقدامات خرابکارانه تروریستی با حجم بالا در منطقه، خنثی شد.گروهک تروریستی جیش الظلم در پرونده ننگین خود، اقدام علیه نیروهای حافظ امنیت و مردم بی‌گناه بلوچ را در کارنامه دارد که جنایت تروریستی سال ۸۸ در منطقه پیشین که به شهادت سردار شوشتری منجر شد، از آن جمله است.همچنین اقدام انتحاری علیه نمازگزاران در مسجد جامع و مسجد امام علی(ع) زاهدان، انفجار اتوبوس سپاه در جاده خاش، انفجار تاسوعای چابهار در سال ۸۹ که منجر به شهادت جمع کثیری از مردم سنی و شیعه استان شده از دیگر اقدامات ننگین این گروهک است.
رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲» برگزار می‌شود
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۲» با مشارکت یگان‌های منتخب ارتش‌جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.بنا بر اعلام قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا‌(ص) کشور، رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۲ با مشارکت یگان‌های منتخب ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) کشور برگزار خواهد شد.

 همشهری
شهادت یکی از کارکنان سپاه سیستان و بلوچستان
در یک اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان به نام سرهنگ پاسدار حسینعلی جاودان‌فر که در بازگشت مأموریت اداری بود، در جاده خاش به زاهدان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید. گروه تروریستی جیش‌‌العدل، مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است.
تدارک صداوسیما برای کاندیداها
رئیس سازمان صداوسیما گفت: غیراز برنامه‌های تلویزیونی که برای حوزه‌های انتخابیه درنظر گرفته شده، تلوبیون هم یک صفحه به همه کاندیداهای انتخابات مجلس اختصاص می‌دهد. پیمان جبلی افزود: در «ایران‌صدا» نیز این ظرفیت را در اختیار همه کاندیداها قرار می‌دهیم و آنان می‌توانند فایل‌های صوتی‌شان را بارگذاری کنند. «رادیونماها» نیز درحد زیرنویس و کپشن امکان تبلیغات برای کاندیداها فراهم است.
آغازبه‌کار فعالیت‌های استانی شورای‌وحدت
محمدی نوری، قائم‌مقام ستاد انتخابات تهران بزرگ در شورای‌وحدت با بیان اینکه ستادهای انتخاباتی این شورا در استان‌ها آغازبه‌کار کرده‌اند، از تأیید صلاحیت منوچهر متکی برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه تهران خبرداد.
دوره «بزن در رو» تمام ‌شده است
حامد ابو‌العز، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مطلبی نوشته است: حمله‌هایی که ایران ضد‌مواضع موساد و جاسوس‌های اسرائیل و گروه‌های تروریستی انجام داده است، نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل این پیام را دریافت کرده‌اند که زمان «بزن در رو» گذشته است.
ضربه سخت قسام به اشغالگران
طبق اعلام گردان‌های قسام، مجاهدان این گردان‌ ۶تانک مرکاوا و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه منهدم کردند. قسام همچنین اعلام کرد در عملیاتی مشترک با گروهان‌های قدس یک بولدوزر اسرائیلی را با بمب ضدزره منهدم کرده است. گردان‌های قسام اشاره کرد که تک‌تیراندازان این گردان ۴نظامی اسرائیلی را داخل ساختمانی هدف قرار داده‌اند. همچنین گروهی ۷نفره از نیروهای کماندوی اسرائیلی را هم با راکت TBG هدف قرار داده‌اند و این نیروها را از فاصله صفر از پا درآورده‌اند و یک بمب ضدنفر «رعدیه» را هم در میان گروهی دیگر از نظامیان صهیونیست که داخل مسجدی پنهان شده بودند، منفجر کرده‌اندو این نیروها را هم به قتل رسانده‌اند.
اتمام‌ حجت عراق با ناتو
محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو با تأکید بر لزوم خروج نظامیان خارجی از خاک عراق افزود که موضوع خروج نظامیان خارجی از کشورش در دستورکار کابینه قرار گرفته و آماده اجرایی شدن است.
افزایش شهدای فلسطینی به بیش از ۲۴هزار نفر
وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که شمار شهدای فلسطینی به ۲۴۴۴۸تن رسیده و ۶۱۵۰۴نفر دیگر هم در بمباران‌های ارتش اشغالگر صهیونیستی علیه غزه مجروح شده‌اند. خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه در روزهای اخیر به میدان نبرد نیروهای مقاومت حماس تبدیل شده است.
راه‌حل ۲کشور را قبول نداریم
خالد مشعل، رهبر حماس در خارج از فلسطین ضمن اشاره به مخالفت جنبش حماس و ملت فلسطین با راه‌حل ۲کشور، تأکید کرد که ملت فلسطین به‌دنبال آزادی و رهایی از بند اشغالگران، استقلال و تشکیل کشور مستقل خویش است.
هزاران کشته و مجروح خواهیم داد
سرلشکر اسحاق بریک، از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که اگر جنگ در خان‌یونس ادامه داشته باشد، صدها نظامی اسرائیلی کشته و هزاران نفر هم زخمی خواهند شد.

کیهان
ریشه بحران در دریای سرخ نیست در نسل‌کُشی غزه است
امیرعبداللهیان در دیدار وزیر خارجه نروژ با اشاره به گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، حمایت آمریکا از ادامه جنگ را یک خطای بزرگ خواند و افزود: رژیم اسرائیل و آمریکا با اصرار بر ادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینی‌ها و ویرانی‌های بزرگ در غزه، دستاوردی نداشته و نخواهند داشت و نمی‌توانند از طریق نظامی به دستاوردی برسند.وزیر امور خارجه ورود و اقدامات نیروهای مقاومت در منطقه را واکنش به جنایات رژیم اسرائیل و صرفا در جهت حمایت از ملت فلسطین و شهروندان در غزه خواند و گفت: ریشه بحران در دریای سرخ و لبنان و مناطق دیگر منطقه نیست، بلکه ریشه در نسل‌کشی در غزه است و اگر آن آتشفشان خاموش شود، در مناطق دیگر منطقه نیز آرامش ایجاد خواهد شد. فلذا آمریکا باید روش خود را تغییر دهد و رژیم اسرائیل نیز بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه جنگ نیست. وی گفت: اما در صورت تداوم‌ حملات نظامی رژیم اسرائیل، امکان وقوع شرایط غیرقابل کنترل در منطقه وجود دارد.
عملیات‌های موشکی ایران ثابت کرد که محور مقاومت در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد
شبکه المیادین به بررسی پیام‌های راهبردی عملیات‌های موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران علیه مقرهای جاسوسی موساد در اربیل و داعش در سوریه پرداخته و نوشت، ایران قدرت خود را در پاسخ به هر تحرک متجاوزانه‌ای ثابت کرد.

ایران
قدردانی از اقدامات سپاه پاسداران برای ارتقای امنیت در منطقه
آیت الله رئیسی در جلسه هیأت دولت با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ناامن جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران، از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه برای ارتقای آرامش و امنیت قدردانی کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امنیت در هر کشوری مهم‌ترین مسأله است، از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که مخلصانه، مجاهدانه و بی‌نام و نشان برای تأمین و حفظ امنیت کشور شبانه‌روز تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.وی همچنین با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه گفت: رژیم صهیونیستی در این مدت با وجود حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی، هیچ دستاوردی جز کشتار نداشته‌ و با وجود ارتکاب جنایات گسترده در رسیدن به اهداف اعلامی خود یعنی از بین بردن مقاومت و جدا کردن مردم از مقاومت و مجاهدان فلسطینی ناکام مانده است.
قدردانی چین از موضع ایران در قبال « تایوان»
«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از موضع ایران و چند کشور دیگر در قبال موضوع تایوان و برگزاری انتخابات مستقل در آن قدردانی کرد.

 وطن امروز
درباره هویت تروریست دوم حادثه کرمان در حال بررسی هستیم
وزیر کشور با اشاره به دستگیری تروریست‌های کرمان گفت: ملیت یکی از تروریست‌ها تاجیک بود و درباره هویت تروریست دیگر نیز در حال بررسی هستیم و به احتمال زیاد آن فرد هم تاجیک است. وحیدی، افزود: درباره تامین امنیت شعبه‌های اخذ رای در انتخابات مجلس نیز ستاد امنیت انتخابات مرتبا موضوعات را با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی می‌کند.
هیچ محدودیتی در دفاع از امنیت وجود ندارد
امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع درباره حمله موشکی سپاه علیه تروریست‌ها گفت: ما در دفاع از منافع ملی و مردم هیچ محدودیتی قائل نیستیم و حتما این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم. برای ما فرقی نمی‌کند، از هر ناحیه‌ای که جمهوری اسلامی را تهدید کنند عکس‌العمل نشان خواهیم داد و این عکس‌العمل حتما متناسب، قاطعانه و سخت خواهد بود.

 جوان
بازدید میدانی رئیس عدلیه از مجتمع قضایی بعثت
رئیس قوه قضائیه در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، قریب به سه ساعت از مجتمع قضایی بعثت و دادسرای ناحیه ۱۶ در جنوب پایتخت بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف رسیدگی به پرونده‌ها در این واحد قضایی قرار گرفت.مجتمع قضایی بعثت دارای ۱۱ شعبه دادگاه کیفری و ۸ شعبه دادگاه حقوقی است؛ همچنین در دادسرای ناحیه ۱۶ نیز ۷ شعبه بازپرسی، ۷ شعبه دادیاری و ۵ شعبه اجرای احکام مدنی فعال هستند. علاوه بر دیدار بدون واسطه با مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی، آسیب‌شناسی از روند‌ها و فرایند‌های موجود در مراکز و مراجع قضایی یکی از اصلی‌ترین اهداف حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از بازدید‌ها و سرکشی‌های خود از واحد‌های قضایی است.

 خراسان
اسرائیلی‌ها قبل از حمله خبر می‌دادند
مسعود اسداللهی، مهمان شبکه افق درباره درگیری مداوم ایران و اسرائیل در سوریه گفت: «بعد از حادثه تی ۴ سردار سلیمانی در چهلم پاسخ کوبنده‌ای داد و همان زمان از طریق روس‌ها پیام داد به اسرائیلی‌ها که ما این دفعه که بچه‌هایمان شهید شدند، جولان را زدیم اما دفعه دیگر اگر از بچه‌های ما کسی در این بمباران شهید شود، ما تل آویو را خواهیم زد. این اقدام سردار سلیمانی یک بازدارندگی بسیار قوی ایجاد کرده بود؛ اینکه اسرائیلی‌ها وقتی می‌خواستند حمله کنند، به روس‌ها خبر می‌دادند که به ایرانی‌ها بگویید ما تا ده دقیقه یک ربع دیگر می‌زنیم… بلافاصله روس ها به برادران ایرانی می‌گفتند و آنها هم دستور تخلیه می‌دادند…»
تحت هیچ شرایطی یارانه حذف نمی‌شود
وزیر کار گفت: دولت یک سری سیاست‌های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم دارد که بنا دارد به شکلی بتواند قیمت‌ها را متعادل کند. یارانه نقدی تا آن زمانی که مصوب بوده ادامه خواهد یافت.صولت مرتضوی افزود: بخش قابل توجهی از کسانی که در دهک‌های درآمدی ۴ به بالا بودند، در دهک‌های یک تا ۳ قرار گرفته‌اند. ملاک دهک‌بندی شاخص‌های متعددی داشته که یکی از شاخص‌های آن گردش حساب بوده است.
توافق ۳ کشور عضو بریکس برای به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا
برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی برای راه‌اندازی ارز بریکس به منظور به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا به توافق رسیده‌اند.به گزارش ایرنا از وبگاه Watcher Guru، ارز جدید بریکس ممکن است به زودی به واقعیت تبدیل شود، زیرا سه کشور توافق کرده‌اند که به منظور به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا، آن را راه‌اندازی کنند.

 مردم سالاری
معادلات دشمنان را نقش بر آب کرده‌ایم
فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: تا زمانی که کشور ما مملو از فداکاری، اتحاد و ایثار مردم باشد، آسیب جدی متوجه جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.سرلشکر سلامی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد مردم‌پایه است، افزود: قدرت حقیقی سپاه متصل به مردم است، در همین راستا مردم ولایتمدار ما همواره در مسیر ولایت بوده‌اند.فرمانده کل سپاه روحیه بسیجی را راز ایستادگی و رمز عبور ملت از بحران‌ها عنوان کرد و گفت: دشمنان اسلام و ایران در خیالاتشان به دنبال این هستند که ایران را به یک کشور عقب‌مانده در بحران‌ها تبدیل کنند؛ اما ملت ایران با تکیه بر اسلام و قرآن و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته‌اند معادلات دشمنان را نقش بر آب کرده و خواب‌های پریشان دشمن را باطل کنند.
توافق راهبردی بین روسیه و ایران در مرحله نهایی
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: آماده‌سازی توافقنامه راهبردی بین دولتی بین روسیه و ایران در مرحله نهایی است. زاخارووا، در یک نشست خبری گفت: می‌توانم بگویم که پیش‌نویس توافقنامه جدید بین دولتی بین روسیه و ایران در مراحل نهایی تصویب است.به گفته وی، سند جدید، کل روابط روسیه و ایران را در بر می‌گیرد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از زاخارووا آورده است: بیش از ۲۰ سال از امضای توافق نامه فعلی می‌گذرد؛ این توافق در سال ۲۰۰۱ امضا شد؛ شرایط بین‌المللی و روابط بین کشورها تغییر کرده است، البته روابط بین ایران و روسیه در حال افزایش بی‌سابقه است.سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: آماده‌سازی این سند در مرحله نهایی است و انتظار می‌رود خود این توافق در یکی از نزدیک‌ترین دیدارهای رئیسان جمهور روسیه و ایران امضا شود.

 قدس
وظیفه گروسی گزارش برجام نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این وظیفه و مسئولیت آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش بدهیم که این کار را هم انجام می‌دهیم. هرچند صدای ما و ملت ایران شنیده نمی‌شود. محمد اسلامی خطاب به غربی‌ها گفت: محدودیت‌ها و ضوابط را پیاده کردیم که تحریم‌ها را لغو کنید، وقتی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنید و به تعهداتتان پایبند نیستید، ما در همان ظرفیت برجام و مطابق پادمان عمل می‌کنیم.
حمایت از آفریقای‌جنوبی در مقابل رژیم‌صهیونیستی
دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امکان شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی لاهه را ندارد، چون دعاوی در این دیوان میان دولت‌ها مطرح می‌شود و ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: البته طبق قوانین بین‌الملل امکان ورود به پرونده شکایت از این رژیم توسط کشورهای دیگر مثل آفریقای جنوبی به عنوان کشور ثالث وجود دارد، به همین دلیل هم ما از ابتدای تحولات اخیر از کشورهایی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند، خواستیم شکایت خود را علیه این رژیم ثبت کنند و پس از آن ایران هم می‌تواند به عنوان کشور ثالث اعلام ورود کند.
جنگ غزه تا ۲۰۲۵ ادامه دارد
در شرایطی که برخی رسانه‌ها از عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی از نوار غزه خبر می‌دهند، شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش کرد بنیامین نتانیاهو در جلسه با رؤسای شورای محلی در «بئرشبع» گفته جنگ غزه تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. وزارت جنگ رژیم پیش از این ارزیابی کرده بود جنگ غزه در تمام امسال (۲۰۲۴) ادامه دارد و تل‌آویو برای تشدید تنش‌ها در مرز لبنان آماده است.
رمز عبور از باب‌المندب: با اسرائیل ارتباطی نداریم!
همزمان با بالا گرفتن زد و خورد میان انصارالله و ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ، برخی کشتی‌های عبوری از باب‌المندب برای در امان ماندن از حملات انتقام‌جویانه یمن، نخستین بار در معرفی‌نامه الکترونیکی خود عبارتی با عنوان «با اسرائیل ارتباطی نداریم» ثبت کرده‌اند! سایت پیگیری جریان دریایی نشان می‌دهد یک کشتی با پرچم سنگاپور و پاناما چنین عبارتی را در معرفی‌نامه خود اعمال کرده‌اند.

 ابتکار
خروج از برجام اشتباه بزرگی بود
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران در زمان اجرای برجام محدود شده بود، گفت: به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم.بلینکن با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل این که دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.

 اطلاعات
ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است اما هنوز سلاح ندارد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است اما نمی‌گوییم که سلاح دارند. رافائل گروسی افزود:تسریع برنامه غنی‌سازی ایران در بحبوحه حساس تحولات غرب آسیا صورت می‌گیرد.وی با متهم کردن ایران به ایجاد مانع در مسیر بازرسی‌های آژانس ادامه داد: ایران تنها کشور غیرتسلیحات هسته‌ای است که درسطح بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است و به سطح دسترسی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک است .مدیرکل آژانس افزود: ایران بخشی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است و آن‌ها باید به این تعهد خود پایبند باشند و اقدامات بیشتری در مقایسه با کارهای موجود انجام دهند. مسیر گفتگوها با ایران همچنان باز است اما مانع‌تراشی های ایران در مسیر بازرسی‌ از تأسیسات هسته ای قطعاً در تضاد با روح کار ماست و غیرسازنده است.
تلاش می‌کنیم تنشی در تامین آب شرب کشور رخ ندهد
محرابیان وزیر نیرو گفت: تلاش می‌کنیم کوچک‌ترین تنشی در تامین آب شرب کشور رخ ندهد و بر همین اساس فهرست پروژه‌ها مشخص و اعتبارات این مهم به‌صورت ۱۰۰درصد پیش‌بینی شده است.
احتمال به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان
وزیر خارجه عربستان گفت چنانچه بحران فلسطین حل شود، عربستان ممکن است اسرائیل را به رسمیت بشناسد.«فیصل بن فرحان» در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت امنیت اسرائیل با امنیت فلسطینیان از طریق برپایی کشورشان ارتباط دارد. بن فرحان تاکید کرد که تداوم اوضاع غزه منجر به حلقه هایی از تنش خواهد شد و آنچه اکنون اسرائیل انجام می دهد، صلح را با خطر مواجه می سازد.وی با بیان اینکه هیچ نشانه ای از سوی اسرائیل برای توقف جنگ و تنش نمی بینیم، افزود: اولویت ما یافتن مسیری برای کاهش تنش است و این امر متکی بر توقف جنگ در غزه است.وزیر خارجه عربستان ادامه داد: جنگ غزه سراسر منطقه را به سمت خطرات بزرگی می کشاند. وی همچنین حملات انصارالله یمن به کشتی های عازم اسرائیل در دریای سرخ را با جنگ غزه مرتبط دانست.

شهروند
پرونده مظنون اصلی سرقت فرش‌های سعدآباد به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده ‌شدن فرش‌های کاخ‌ سعدآباد گفت: «با توجه به شرایط خاص مظنون اصلی، پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد.» سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده شدن فرش‌های کاخ‌ سعدآباد، گفت: «پرونده سرقت بیش از ۴٨ تخته فرش از کاخ سعدآباد که بعضاً مربوط به دوره قاجار است و قابل قیمت‌گذاری نیست در دولت گذشته اتفاق افتاد. این موضوع توسط معاونت حقوقی دولت سیزدهم پیگیری شد که در جمع‌بندی نهایی به ١٠ نفر مظنون از مقامات دولت قبل رسیدند، پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه مظنون اصلی شرایط خاصی داشت، پرونده سال گذشته به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. این پرونده در حال بررسی است و منتظر نتیجه آن هستیم. سرنوشت این فرش‌ها معلوم نیست و وضعیت پرونده توسط معاونت حقوقی اطلاع‌رسانی می‌شود.»
درگیری مرزبانان با تیم تروریستی در مرز بلوچستان
فرمانده مرزبانی فراجا از درگیری مسلحانه و انهدام تیم تروریستی که برای اقدامات خرابکارانه قصد ورود به داخل کشور را داشتند، توسط مرزبانان در مرزهای جنوب‌شرق کشور خبر داد.سردار گودرزی در این خصوص گفت: «سه‌شنبه گذشته یک گروهک تروریستی که قصد ورود به کشور برای اقدامات خرابکارانه را داشت با هوشیاری مرزبانان هنگ مرزی «جکیگور» پس از درگیری مسلحانه، تبادل آتش سنگین و مقابله جانانه ناکام ماندند و در این درگیری یک نفر از عناصر گروهک تروریستی به هلاکت رسید و دو نفر دیگر مجروح و متواری شدند؛ تلاش مرزبانان انتظامی برای دستگیری آنها در منطقه ادامه دارد. از این گروهک تروریستی یک دستگاه خودرو توقیف و مقادیر قابل‌توجهی سلاح و مهمات و فتیله‌های انفجاری و لوله‌ای، نارنجک دستی، تله انفجاری پدالی، مواد منفجره و یک قبضه آرپی‌جی به‌همراه مهمات مربوطه کشف شد.»

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

صلابت در بیان معارف اهل بیت از جمله امتیازهای «التفسیرالأثری الجامع» است
رسا/ آیت الله استادی در مراسم رونمایی بین المللی از موسوعه «التفسیرالأثری الجامع» که همزمان با هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به خدمات و آثار مختلف آیت الله معرفت اظهار داشت: باید قدر افرادی همچون آیت الله معرفت دانسته شود و نباید این چنین افرادی به فراموشی سپرده شوند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به امتیازهای کتاب «التفسیرالأثری الجامع» بیان داشت: یکی از مهمترین امتیازهای کتاب التفسیر الاثری الجامع این است که روایات در این کتاب تقسیم شده است و برای روایات اهل سنت و شیعه تقسیم بندی مناسبی شده است.وی صلابت بیان معارف اهل بیت و حقه شیعه را از جمله امتیازهای مهم کتاب التفسیر الاثری الجامع دانست و بیان داشت: در این کتاب با صلابت کامل کلام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اندیشه شیعیان که همان کلام و مبانی اسلامی اهل بیت علیهم السلام است به نگارش درآمده و بیان شده است؛ علاوه بر این که بیان حاکم بر این تفسیر، بیان به صورت گزنده و توهین کننده نیز نمی باشد.

حضور پرشور مردم در انتخابات، پشتوانه ایران در مجامع بین المللی است
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به اینکه عمل به وعده‌های انتخاباتی سبب مشارکت باشکوه مردم در انتخابات خواهد شد اظهار داشت: عمل نکردن به وعده‌ها و فعالیت‌های خوب از سوی مسئولان سبب شرکت باشکوه مردم در انتخابات خواهد شد.وی افزود: باید مسئولان و نمایندگان مردم از دادن وعده هایی که در توان آنها نبوده و یا فراتر از اختیارات آنان است، پرهیز کنند و با همکاری همدیگر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را برطرف سازند. عضو جامعه مدرسین حضور پرشکوه مردم در انتخابات را موجب امید و نشاط طرفداران انقلاب و کشورهای همسوی ایران اسلامی و به کرسی نشاندن خواسته های ما در مجامع بین‌المللی با موضع قوی و بالاتر دانست.وی همچنین بیان داشت: باید با کسانی که برخلاف ضوابط و قوانین کشور، سیاه نمایی کرده و با ایجاد یاس و نامیدی مردم را نسبت به نظام بدبین می کنند، برخورد جدی صورت گیرد تا فضا را آلوده نکرده و از ایجاد ابهام و تردید در میان مردم جلوگیری شود.

نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست
اختصاصی/ آیت الله کعبی در شانزدهمین همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان قم، که از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد خطاب به مسئولین تصریح کرد: نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست، نهادها و سازمان‌های مختلف باید وظایف خود در عرصه‌های مختلف را به درستی انجام دهند. از جمله مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض بر پایه از بین بردن شکاف طبقاتی و ترویج نماز.عضو جامعه مدرسین درادامه امر به معروف و نهی از منکر را در کنار نماز و زکات، از جامع‌ترین و مهم‌ترین فرایض برشمرد و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای دین است.وی تقویت مساجد با محوریت ائمه جماعات، تقویت فعالیت‌های اسلامی در بازار، استحکام بنیاد خانواده، اصلاح نظام آموزشی، پرورشی و تبلیغی، نیاز سنجی، مخاطب شناسی، تسلط بر فضای مجازی و ایجاد شبکه مردمیِ هوشمند و فعال را از جمله پیش نیازهای موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و تأکید کرد: برای امر به معروف و نهی از منکر باید برنامه داشت.

اگر دین را برای جامعه به درستی بیان کنیم خیلی از آسیب ها برطرف می شود
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم تقدیر از برترین های آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه اگر آسیب های اجتماعی که امروز دچار آن هستیم ریشه یابی کنیم در آن دین به درستی تبیین نشده است، افزود: اگر دین را برای جامعه به درستی بیان کنیم، خیلی از آسیب ها برطرف می شود.وی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید برای مردم تبیین کنند که بشر بدون دین نمی تواند زندگی کند، اظهار داشت: مسئولان حوزه علمیه اهداف دین را به درستی تبیین کنند و کارآیی دین را در جامعه بیان کنند.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه علمیه باید به قرآن بیشتر توجه کند، تصریح کرد: مشکل امروز ما، عدم تعمق است مطالبی که بزرگان ما به ارث گذاشتند به یادگار گذاشتند، روی اینها باید بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به یک سری مطالب دقیق تر و عمق بیشتر پیدا کنیم.رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: در درس های خارج، سطوح، آن استاد و طلبه ای که قوی ترین پژوهش را داشته باشد یا یک مطلب جدید را مطرح کرده باشد عنوان شود، اما برخی از موضوعاتی که به عنوان پایان نامه نیز مطرح می شود نه نیاز روز حوزه را بر طرف می کند نه به نیازهای جامعه کمک می کند.

افشاگری یک گروه هکری از همکاری اپراتور مخابراتی آلبانی با منافقین
باشگاه خبرنگاران/ در حمله هکری به یکی از اپراتور‌های کشور آلبانی مشخص شد که این اپراتور به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برای حملات سایبری خدمات داده است.گروه هکری هوم‌لند جاستیس به تازگی با حمله به سرور‌های اپراتور وان‌آلبانیا، به اطلاعات این اپراتور دست پیدا کرد و این یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری و هک از حیث حجم به شمار می‌رود. هوم‌لند جاستیس در پیام خود گفته: «سیاستمداران فاسد شما (آلبانی) این هزینه را ایجاد کردند. این حملات را تا رهایی کامل کشورمان از تروریست‌ها (منافقین) ادامه خواهیم داد.» این گروه هکری، سال گذشته نیز با حمله به سامانه‌های دولت آلبانی آن‌ها را از کار انداخته بود. این گروه در بیانیه اخیر خود افشا کرده که اپراتور وان‌آلبانیا به مجاهدین خلق (منافقین) اجازه داده بود با خدمات این اپراتور، حملات سایبری انجام دهد و مزرعه ترول منافقین توسط این شرکت، خدمات می‌گیرد.گفتنی است پس از حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین در ابتدای تابستان امسال، مقامات این کشور، گروهک تروریستی منافقین را متهم به ارتکاب حملات سایبری در این کشور کرده بودند.

آخرین جزئیات از نقش پاکستان در انفجارهای روستای مرزی سراوان
فارس/ ساعات بامدادی امروز در نقاط مرزی ایران و پاکستان و در داخل خاک ایران انفجارهایی رخ داد که دولت پاکستان با انتشار بیانیه ای مسئولیت آنها را به عهده گرفت و در پی آن ایران خواستار توضیح فوری پاکستان شد و کاردار پاکستان در تهران برای ادای توضیح درباره این حادثه به وزارت خارجه فراخوانده شد. به گفته معاون انتظامی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز یکی از روستاهای مرزی سراوان چند انفجار رخ داده است.او اظهار کرد: در این انفجارها هفت نفر جان باخته‌اند که همگی اتباع غیرایرانی هستند.در همین حال گفته می شود که یک انفجار دیگر نیز در نزدیکی شهر سراوان رخ داده که کسی در آن آسیب ندیده است. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه ای با تاکید بر اینکه به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام کامل می‌گذاریم مدعی شد نیروهای نظامی این کشور یک سری حملات نظامی در مناطق مرزی ایران انجام داده اند.در بیانیه دولت پاکستان آمده است: کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذاریم و به تلاش‌های خود برای یافتن راه حل‌های مشترک با ایران برای مقابله با تروریسم ادامه خواهیم داد.در حال حاضر مناطق مرزی ایران و پاکستان آرام و بی تنش است.

یک کشتی دیگر در دریای سرخ هدف حمله پهپادی قرار گرفت
تسنیم/ سازمان تجارت دریایی انگلیس خبر داد که یک کشتی در دریای سرخ و در جنوب شرق عدن هدف حمله پهپادی قرار گرفته و دچار آتش سوزی شده است.رویترز به نقل از سازمان تجارت دریایی انگلیس گفت که کاپیتان کشتی اعلام کرد که کشتی‌اش در جریان حمله پهپادی در جنوب شرق عدن مورد هدف قرار گرفته است. همچنین ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و پایداری برادران ما و در چارچوب پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورمان، نیروی دریایی ارتش یمن با تعدادی موشک، کشتی آمریکایی (Ginko Picardie) را در «خلیج عدن» هدف قرار داد که به هدف اصابت کرده است.در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح یمن در هدف قرار دادن همه منابع تهدید در دریای عربی و دریای سرخ در چارچوب حق مشروع دفاع از یمن عزیز و ادامه حمایت از مردم مظلوم فلسطین تردید نخواهد کرد.ارتش یمن در بیانیه خود تصریح کرد که پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس قطعی است و هرگونه حمله جدید بدون پاسخ و مجازات باقی نخواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *