خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی، درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی را به جامعه‌ دانشگاهی ایران، شاگردان و خانواده ایشان تسلیت گفتند.متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم. درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی(ره) را به جامعه دانشگاهی کشور، شاگردان فرزانه‌ ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض می‌کنم. دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلی او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگی‌های این فیلسوف غرب‌شناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت می‌کنم.
مخالفت اکثر مردم آلمان با جنگ اسرائیل در غزه
به‌رغم تلاش دولت آلمان برای دفاع از اسرائیل در پرونده شکایت به دادگاه بین‌المللی دادگستری درباره نسل‌کشی در غزه، اقلیت آلمانی‌ها حامی این جنگ هستند. نظرسنجی بنیاد آلمانی «گروه تحقیقات انتخابات» نشان می‌دهد که تنها ۲۵‌درصد مردم این کشور از جنگ اسرائیل علیه غزه حمایت می‌کنند و ۶۱‌درصد آلمانی‌ها اعلام کردند که اقدامات تل‌آویو را ناحق و ناروا می‌دانند.این نظرسنجی در شرایطی انجام شده که دولت آلمان پس از جنگ اسرائیل علیه غزه، تظاهرات در حمایت از فلسطینیان را ممنوع کرد و اخیرا سخنگوی دولت آلمان خبر داده که این کشور در پرونده شکایت آفریقای‌جنوبی به دادگاه دادگستری بین‌المللی درباره نسل‌کشی در غزه، از اسرائیل دفاع می‌کند.

 همشهری
قالیباف؛ سرلیست شورای ائتلاف
رسولی، سخنگوی شورای‌ائتلاف درباره سرلیست این شورا در تهران اعلام کرد: محمدباقر قالیباف در فهرست مجلس یازدهم سرلیست بود و برای سرلیستی او در انتخابات پیش‌رو نیز مصمم هستیم. وی همچنین درباره برخی موضوع‌های مطرح شده ‌میان شورای‌انقلاب و جبهه پایداری گفت: اسیر اختلاف‌افکنی‌های رسانه‌ای و مجازی نمی‌شویم. ما در شورای‌ائتلاف با جریان غربگرا رقابت می‌کنیم؛ جریانی که نگاه به بیرون دارد. رسولی همچنین اضافه‌کرد: دولت به‌صراحت اعلام کرده در انتخابات مجلس هیچ ورودی نخواهد داشت و نامزد هم ندارد.
حمله یمن به یک کشتی عازم فلسطین اشغالی
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه دیروز سه‌شنبه از حمله به یک کشتی خبر داد که عازم بنادر فلسطین اشغالی بوده است. سریع با اشاره به اینکه این حمله با چند موشک صورت گرفته است، گفت: پس از اینکه خدمه کشتی توجهی به هشدارها نداشتند، این حمله صورت گرفت.
مقام اسرائیلی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از «گدعون ساعر»، عضو کابینه جنگ این رژیم تأکید کرد که با نابودی حماس بسیار فاصله داریم و تا‌کنون ارتش نتوانسته به اهداف خود در حمله زمینی به غزه دست یابد.

 کیهان
انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور:
نقش‌آفرینی و حق مردم در نظام اسلامی به‌گونه‌ای است که به فرموده امیر مؤمنان(ره) اگر مردم نخواهند و نیایند، تکلیف از شخصِ صاحب حقی مانند ایشان هم ساقط است؛ اما اگر مردم خواستند، پذیرش مسئولیت بر او واجب می‌شود.
هر کس در هر رتبه‌‌ای و درجه‌ای، در انجام دادن وظایف به کمک مردم نیازمند است.
حکمت الهی نماز جمعه، تأمین اصل حضور مردم و ارتقاء و گسترش این حضور است.
هدف خطبه‌ها و موعظه‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی غنی‌سازی فکری مخاطبان است تا ذهن آنها درباره مسائل و راه‌حل‌های زندگی فردی و اجتماعی تقویت شود.
مخاطبان نمازجمعه طیفی از زن و مرد و پیر و جوان با سطح سواد و آگاهی مختلف هستند و هنر امام‌جمعه بیان مطالبی است که هر کدام از مخاطبان، بتوانند از آن بهره خود را داشته باشند.
برای نیازسنجی و شناخت صحیح ذهن مخاطب معاشرت با مردم و مردمی بودن امام‌جمعه ضروری است.
مردم ما مردمی بسیار خوب و مؤمن هستند و حتی کسانی که به برخی ظواهر ملتزم عملی نیستند، دلشان با خدا و معانی و مفاهیم معنوی است؛ ضمن اینکه ملتزم نبودن در عمل به نوعی در برخی رفتارهای همه ما وجود دارد.
مردم ما در هر موقعیتی که کشور و انقلاب نیاز به دفاع داشته است با به خیابان آمدن، صبر، شعار و حمایت و حتی با رفتن به میدان جنگ، وفاداری خود را نشان داده‌اند و به همین علت امام بزرگوار قاطعانه می‌فرمود ایمان مردم ما بهتر از ایمان مردم صدر اسلام است.
به معنی واقعی باید قدردان مردم مؤمن، علاقه‌مند وفادار و هوشمند ایران باشیم و آنها را عمیقا دوست بداریم.
بنا به دستور قرآن از سرزنش‌ها نباید ترسید.
حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.
عمل، روی خوش، زبان پاسخگو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم بخصوص جمع‌های جوانان ضروری است.
مردم مظلوم و مقتدر غزه توانستند دنیا را تحت تأثیر مبارزات خود قرار دهند و امروز دنیا به این مردم و مبارزان و گروه مقاومت آنها به چشم قهرمان نگاه می‌کند.
برجسته شدن مظلومیت و در عین حال پیروزی مردم غزه در چشم جهانیان از آثار و برکات صبر و توکل آنان است.
یمنی‌ها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه وارد کردند و از تهدید آمریکا نترسیدند چرا که انسانِ خداترس از غیرِ خدا نمی‌ترسد و این کار آنها حقاً و انصافاً مصداق جهاد فی سبیل الله است.
هلاکت چهار نفر از مسئولان ارشد موساد
در حمله سپاه به مقر موساد، چهار نفر از مسئولان ارشد موساد که کاملا تحت اشراف اطلاعاتی بودند به هلاکت رسیدند، در حمله موشکی سپاه به تروریست‌ها در ادلب سوریه نیز چند فرمانده ارشد داعش هلاک شدند. همچنین، برخی منابع خبر دادند که «پیشرو دیزایی» یکی از غول‌های نفتی منطقه کردستان عراق و دارای ارتباطات نزدیک با موساد و مالک گروه «امپایر و فالکون»، در حملات ضدتروریستی سپاه به منطقه اربیل کشته شده است.
برنامه¬ر یزی شورای¬نگهبان برای تحقق راهبرد رهبری در انتخابات
طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه برای تحقق راهبردهای اعلامی رهبر انقلاب در انتخابات همگان باید تلاش کنند، گفت: شورا در این رابطه با دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار کرده تا با نگاه آسیب‌شناسانه و تسهیل امور، گام‌هایی برداشته شود.

 ایران
ضرورت صیانت از آزادی‌های مشروع و امید مردم
آیت الله رئیسی در پانزدهمین مقصد از برنامه نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استماع گزارش وزیر، معاونین و مدیران این وزارتخانه، در سخنانی نکات و رهنمودهایی در جهت تقویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی ارائه کرد. رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر ضرورت حرکت تحولی و جهادی برای مقابله با هجوم گسترده فرهنگی تأکید کرد. او در ادامه وجود نهاد خانواده در ایران اسلامی، ۸۰ هزار مسجد، ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد و شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها را از جمله سرمایه‌ها و پایگاه‌های عظیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برشمرد که می‌توانند به شکلی مؤثر در صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.رئیس‌جمهور در ادامه تأمین و صیانت از آزادی‌های مشروع را از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: «این وزارتخانه مرزبان فرهنگی کشور است و مسئولان آن باید در جایگاه رصد فضای فرهنگی کشور از هر اقدامی در راستای آسیب زدن به آزادی‌های مشروع و مخدوش کردن اذهان و امید مردم ممانعت کنند. ایجاد و حفظ امید و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن برای مأیوس شدن مردم از جمله اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»
ورود امیرعبداللهیان به سوئیس
براساس دعوت به‌عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در برنامه‌های اجلاس داووس ۲۰۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در برنامه‌های این اجلاس وارد سوئیس شد. وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر شرکت در برنامه‌های اجلاس، دیدارهای مختلف دوجانبه‌ای را با همتایان و مقامات عالی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در اجلاس خواهد داشت که طی آنها موضوع‌های مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. اجلاس داووس همه‌ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد با حضور مقامات ارشد دولتی و خصوصی کشورهای جهان در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود.
گفت‌و‌گوی تلفنی با دبیر کل سازمان ملل
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ادامه تماس‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ، بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ امنیت کشتیرانی و دریانوردی تأکید و تصریح کرد، هدف یمن از توقف کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی، متوقف کردن جنایت و نسل‌کشی رژیم صهونیستی علیه شهروندان غزه است. رئیس دستگاه دیپلماسی اقدامات غیرقانونی امریکا و انگلیس در حمله به یمن را خطایی راهبردی دانست که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه خواهد شد.
آخرین وضعیت پرونده قتل شهید آرمان علی‌وردی
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: جلسات دادرسی مربوط به اتهامات این پرونده به پایان رسیده است و قضات در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران در حال انشای رأی و اتخاذ تصمیم نهایی هستند و مراتب مطابق مقررات اطلاع رسانی خواهد شد و اتهاماتی که برای متهمان این پرونده در نظر گرفته شده است محاربه، مشارکت در قتل و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور است.

 وطن امروز
اسامی نامزدهای مجلس خبرگان تا ۴ بهمن اعلام می‌شود
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان برای دسته‌ای از افراد آزمون را مدنظر داشت و به همین جهت آزمون کتبی و شفاهی برگزار شد. اکنون در مرحله بررسی نهایی قرار داریم و تا ۴ بهمن اسامی نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام خواهد شد. محسن اسلامی درباره مشارکت مردمی اظهار داشت: بیش از ۷۵۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات با وزارت کشور همکاری می‌کنند. به همین جهت ما از تمام دستگاه‌ها انتظار داریم ورود کنند و بسترهای مشارکت‌آفرین را فعال سازند.
غافلگیر شدن صهیونیست‌ها از عمق و کیفیت تونل‌های حماس در غزه
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مسؤولان آمریکایی و اسرائیلی آورده است: وسعت، عمق و کیفیت تونل‌های ساخته شده حماس در نوار غزه ما را شگفت‌زده کرده است. آنها همچنین تاکید کردند حماس برای ساخت این تونل‌ها از مواد و مصالحی استفاده کرده که «اسرائیل» را کاملا شگفت‌زده و متعجب کرده است. مسؤولان آمریکایی و اسرائیلی عنوان کردند: برآورد ما این است تونل‌های حماس ۳۵۰ تا ۴۵۰ مایل امتداد دارد. آنها بیان کردند: برآورد ما این است حدود ۵۷۰۰ دهانه تونل جداگانه وجود دارد که به شبکه‌ تونل‌ها در غزه منتهی می‌شود.

 خراسان
مقرهای گروهک جیش الظلم در پاکستان منهدم شد
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، شب گذشته دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) در خاک پاکستان منهدم شد. پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که این مقرها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است. منطقه هدف قرار گرفته منطقه ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ ترین مقرهای گروهک جیش الظلم در آن قرار داشته است.
احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه تا سال آینده
درحالی که رفع ناترازی برق به یکی از دغدغه های اصلی دولتمردان و کارشناسان این حوزه تبدیل شده است، مدیرعامل شرکت توانیر از وارد مدار شدن دو هزار مگاوات نیروگاه جدید خبر داد و گفت:برای رفع ناترازی برق به ۷ تا ۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق نیاز است. رجبی مشهدی افزود: در سال های آینده چالش‌های ما در حوزه انتقال و توزیع سخت تر از قبل خواهد بود و در کنترل به جهت عدم تمرکز باید پیش برویم.وی گفت:در وضعیت کنونی صنعت برق رشد مصرف ۴.۵ تا ۵ درصدی داریم، در حالی که در کشورهای پیشرفته به یک درصد می‌رسد.وی ادامه داد: تقاضای ۳۵۰۰،۳۶۰۰ مگاواتی به تقاضای کشور اضافه می‌شود که برای این میزان باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه با هزینه سالانه ۵ میلیارد دلار ایجاد شود.
رکورد ۱۳ساله سهم بخش صنعت‌ و معدن از تسهیلات بانکی شکست
براساس داده‌های بانک مرکزی ایران، نظام بانکی در ۸ ماهه امسال ۳ هزار و ۳۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این مقدار، حدود ۸۲.۷ درصد آن به بخش‌‌های اقتصادی و ۱۷.۳ درصد نیز به مصرف‌کننده نهایی (خانوار) پرداخت شده است. در بین بخش‌های اقتصادی، سهم بخش صنعت ‌و معدن به ۳۵.۹ درصد از کل تسهیلات (معادل حدود ۹۹۰ همت) رسیده که این میزان، بالاترین سهم تسهیلات پرداختی به این بخش در دوره ۱۳ساله‌ای است که داده‌های رسمی از این بخش وجود دارد.

 مردم سالاری
برگزاری ششمین جلسه دادگاه گروه مجاهدین خلق
ششمین جلسه دادگاه اعضای سازمان تروریستی مجاهدین خلق برگزار شد. در این دادگاه به اتهامات ۱۰۴ متهم حقیقی و یک متهم حقوقی از منافقین رسیدگی می‌شود. همچنین کیفرخواست این پرونده در بیش از ۷۰۰ صفحه تنظیم شده است.نماینده دادستان در این دادگاه گفت: اسناد اطلاعاتی سال ۲۰۰۶ آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۱ اف بی آی ۷ ایرانی را دستگیر کرد که پول‌هایی را از آمریکا به امارات منتقل می‌کردند.بر اساس این اسناد این پول‌ها صرف خرید اسلحه برای تروریست‌های منافقین می‌شده است.وی افزود: پس از حمله پلیس فرانسه به مقر منافقین در پاریس ۸ میلیون دلار کشف شد که از آن پول برای خرید و حمل و نقل سلاح به ایران استفاده می‌شده است.

قدس
منشور کوروش در رژیم صهیونیستی؟
مدیرکل موزه‌ها در نامه‌‌های جداگانه به معاونت همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های وزارت امور خارجه و کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خود را نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی اعلام کرد. هادی میرزایی در این نامه ممنوعیت ارسال و اقدامات حقوقی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۵ در خصوص حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه، خواستار شده است.
افشای پیشنهاد «وسوسه‌کننده» آمریکا به انصارالله
«محمد البخیتی» عضو ارشد جنبش انصارالله فاش کرد مقامات یمن پیشنهاد آمریکا برای توقف حملات در دریای سرخ به ازای به‌رسمیت شناختن دولت نجات ملی را رد کرده‌اند. البخیتی گفت: آن‌ها از طریق میانجی عمانی به ما و برای شرکت در هر گونه اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی هشدار دادند، ولی پاسخ سید عبدالملک الحوثی این بود؛ «بروید به آمریکا بگویید یمن را از لیست کشورهایی که تصمیماتش را به آن‌ها دیکته می‌کنند، خط بزنند. ما برادرانمان را در فلسطین تنها نخواهیم گذاشت».
تعلیق تردد غول کشتیرانی ژاپن در دریای سرخ
شرکت نیپون یوسِن (ان‌وای‌کی) که از حیث میزان فروش بزرگ‌ترین شرکت ترابری دریایی ژاپن به شمار می‌رود، آمد و شد تمام کشتی‌های خود از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورد. نیپون یوسن به تمام شناورها در نزدیکی دریای سرخ دستور داده است در آب‌های «امن» منتظر بمانند و علاوه بر این، شرکت مذکور تغییر مسیر به آبراهه‌های جایگزین را مدنظر قرار داده است.

 ابتکار
مدت‌هاست «دوران بزن در رو» تمام شده است
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه نیروهای تروریست در منطقه گفت: مدت‌هاست دوران بزن در رو تمام شده است. محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «دست و بازوی برادرانم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان نستوه در سراسر منطقه را می‌بوسم که به آمریکا، رژیم صهیونیستی و تروریست‌های حامی آنها مجدداً و با قدرت یادآوری کردند که دوران بزن در رو مدت‌هاست تمام شده است.»

 اطلاعات
تولید نفت و گاز تا ۱۰۰ سال آینده ادامه خواهد داشت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با توجه به حجم کنونی ذخایر تا ۱۰۰ سال آینده تولید نفت و گاز در ایران ادامه خواهد داشت، از امضای قراردادهای بزرگ درآینده نزدیک برای افزایش تولید نفت و گاز خبرداد. محسن خجسته مهر در نشست معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات دکل‌های حفاری در قالب قراردادهای خرید تضمینی خدمت،‌ با تأکید بر اینکه مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت است و ذخایر نامتعارف هنوز به این ذخایر اضافه نشده است، تصریح کرد: طی مطالعات اولیه، در حال آماده‌سازی شرایطی هستیم تا ذخایر نفت و گاز شیل و هیدرات‌های گازی به ذخایر نفت و گاز ایران اضافه شود.
پیروزی قاطع ترامپ در ایالت تعیین کننده «آیووا»
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اولین رقابت انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوریخواهان، توانست به یک پیروزی قاطع در ایالت مهم و تعیین کننده آیووا دست یابد.ترامپ در این اولین زورآزمایی انتخاباتی که طی آن نامزد اصلی حزب برای رقابت در انتخابات عمومی ۲۰۲۴تعیین می‌شود، در ایالت آیووا به پیروزی دست یافت و توانست پیشتازی خود را در حزبش تثبیت کند و یک قدم به احتمال رقابت مجدد با جو بایدن رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا (نامزد پیشتاز حزب دموکرات) نزدیکتر شود. جو بایدن در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان اذعان کرد که ترامپ چهره پیشتاز حزب جمهوریخواه است و در عین حال از حامیان خود خواست کمک‌های مالی را به کارزار انتخاباتی او ارسال کنند. از سویی «ویوک راماسوامی» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری هم با اعلام حمایت از ترامپ، از رقابت های ریاست جمهوری کنار کشید.
تظاهرات مردم پاکستان علیه نسل کشی شیعیان
مردم شهر پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا پاکستان در اعتراض به کشتارهای اخیر شیعیان در شهر پاراچنار در شمال غرب پاکستان، تظاهرات کردند. همزمان مردم شهر مولتان در ایالت پنجاب نیز در اعتراض به کشتارهای اخیر شیعیان در پاراچنار، تظاهرات مشابهی برگزار کردند. گفتنی است چندی قبل دایره مبارزه با تروریسم پاکستان از کشته شدن یک سرکرده گروه تحریک طالبان پاکستان خبر داد که طراح اصلی ترور چهره‌های شیعه در این کشور شناخته می‌شد. تروریست‌ کشته شده با نام «غضنفر ندیم» عضو گروه تروریستی طالبان پاکستان بود که در اجرای چندین عملیات ترور افراد شیعه و تشدید فرقه‌گرایی در پاکستان به طور مستقیم دست داشت. گفتنی است شیعیان بیش از ۲۰ درصد جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان را تشکیل می دهند.شیعیان این کشور بسیار پراکنده اند و بیشترین جمعیت آنها در پنجاب و سند زندگی می کنند.

 شهروند
توسعه اقتصاد روستایی باید با قوت دنبال شود
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «روستاها نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور دارند و باید اقدامات مثبت در حوزه توسعه اقتصاد روستایی و مناطق محروم کشور در دولت سیزدهم با همکاری و هماهنگی تمام ارکان کشور با قوت دنبال شود.» مخبر در نخستین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت اقتصاد روستا برای پیشرفت و توسعه کشور غفلت شده است، افزود: «متأسفانه رویکردی در کشور به‌وجود آمد که روستاها به سمت شهری شدن حرکت کردند و روستاها به‌عنوان تولیدکننده و مهم‌ترین عامل امنیت غذایی در کشور، به مصرف‌کننده تبدیل شدند، که باید با بازگشت به ظرفیت‌های روستایی تغییر رویکرد اساسی در این زمینه تبیین و ایجاد شود.»
تکذیب حمله به جنوب لبنان از سوی اسرائیل
در پی ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام عملیات زمینی در منطقه «عیتا الشعب» در جنوب لبنان، منابع موثق اعلام کردند که ادعای عملیات زمینی در لبنان در چارچوب تلاش‌ دشمن برای بالا بردن روحیه شهرک‌نشینان در شمال فلسطین اشغالی است که از ترس حملات حزب‌الله شهرک‌ها را تخلیه کرده و جرات بازگشت ندارند. منابع موثق در گفت‌وگو با المیادین در این زمینه تاکید کردند که آنچه رادیو ارتش رژیم صهیونیستی درباره نفوذ نیروی زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان برای اولین بار بعد از سال ٢٠٠۶ مطرح کرده، کذب است و به هیچ وجه حقیقت ندارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئولین باید بین مردم باشند و مشکلات را روستا به روستا رصد کنند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با تقدیر از تمامی مسئولینی که برای انقلاب اسلامی گامی برداشته‌اند، گفت: مسئولین باید بین مردم باشند و مشکلات مردم را روستا به روستا رصد کنند و حتی به این بسنده نکرده و بعد از مدتی ضمن بازخورد گیری از اقدامات انجام شده، ببینند که آیا خواسته‌های مردم تأمین شده است یا خیر؟ رئیس جامعه مدرسین با تأکید بر نقش مردم در نظام اسلامی گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر امدادهای غیبی الهی و رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی – قدس الله نفسه الزکیه – به عنوان معمار انقلاب، نقش مردم یک نقش بی بدیل است.امام جمعه قم با اشاره به تأثیر حضور مردم در صحنه اظهار داشت: اگر مردم پای کار می‌آمدند، قطعا توفیقات امیرالمؤمنین – علیه السلام – در زمان حکومتشان بیشتر از این بود. قطعا امام حسن – علیه السلام – وادار به صلح نمی‌شد. قطعا عاشورایی اتفاق نمی‌افتاد و حتی اکنون شاهد غیبت امام زمان – عجل الله تعالی فرجه – نبودیم. وی در پایان خواستار توجه و تمرکز احزاب سیاسی مختلف بر مشترکات شد و ابراز داشت: احزاب سیاسی هر کدام نماینده بخشی از مردم هستند ولی باید در مشترکاتی مانند حفظ نظام اسلامی با یکدیگر هم افزایی کنند؛ چرا که حفظ نظام، جایگاه رهبری و این انقلاب جزء مسئولیت‌های اصلی ماست و همه در یک کشتی نشسته‌ایم.

دستاوردهای علمی حوزه به سطح کشور و بین الملل معرفی شود
حوزه/آیت‌الله رجبی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی(مشکات) برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را ضروری دانست و بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیاز حیاتی حوزه است و امیدواریم که این نمایشگاه را بشود در سطح کشور برگزار و عظمت کار حوزه را به جامعه اسلامی و بین‌الملل معرفی کنیم.عضو جامعه مدرسین یکی از راه‌های معرفی جایگاه عظیم علمی حوزه و دستاوردهای علمی آن را برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در سطح ملی‌ دانست و ابراز کرد: جامعه اسلامی با دیدن این آثار علمی و فرهنگی دیدش نسبت به حوزه متحول خواهد شد.رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: این نمایشگاه قطعاً هم امیدآفرین است و هم نظام‌مندی حوزه را نشان می‌دهد، که حوزه در یک چارچوب منظم و دقیق کارهای خود را پیش برده است.وی در پایان گفت: تنوع حوزه‌های فعالیت و عدم موازی کاری در این نمایشگاه خود نویدبخش برای حوزه علمیه است.

گزارش‌ها از احتمال جدی هلاکت «اژی امین» همکار استراتژیک موساد در اقلیم کردستان
تسنیم/ برخی اخبار حاکی‌است که «اژی امین» همکار استراتژیک موساد در اقلیم کردستان احتمالاً در حمله موشکی سپاه پاسداران به هلاکت رسیده است. سپاه پاسداران دیروزبه‌وسیله موشک‌های نقطه‌زن و در یکی از پاسخ‌های خود به اقدامات تروریستی اخیر که در ایران و یا علیه منافع و فرماندهان ایرانی انجام شده بود، مقرّ موساد در اقلیم کردستان عراق و همچنین موقعیت برخی همکاران راهبردی موساد را به تلّی از خاک تبدیل کرد.در یکی از اهداف، «پیشه‌رو دیزه‌ئی» از همکاران برجسته موساد کشته شد و این هلاکت، امروز توسط رسانه‌های اقلیم کردستان رسماً تأیید شد.امّا اخبار دیگری این احتمال را به‌نحو جدی مطرح می‌کنند که فردی به‌نام «سلیمان امین نادر» معروف به «اژی امین»، رئیس شورای‌عالی امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق نیز در این حملات به هلاکت رسیده است.اژی امین، معاون شورای امنیتی کردستان عراق و از همکاران بسیار مهم موساد در اقلیم است که برخی از عملیات‌های تروریستی داخل ایران را هدایت کرده است، ترور شهید فخری‌زاده از جمله اقدامات تروریستی است که اژی امین در آن نقش داشته است.

ارتش ایران بالاتر از عربستان و رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ وبسایت تخصصی «گلوبال فایر پاور» در امور نظامی رتبه‌بندی سالانه قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. بنابر اعلام این وبسایت در این رده بندی ارتش ایران در جایگاه نهم بالاتر از رژیم صهیونیستی و عربستان، امارات، کره شمالی، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان و قطر معرفی شده است.همچنین ایران با قرار گرفتن در رتبه چهاردهم جهان بالاتر از ارتش آلمان، لهستان، اسپانیا، کره شمالی، کانادا،سوئد،هلند و پرتغال قراردارد.عربستان دررده بندی جدید قدرتمندترین ارتش‌های آسیا دوازدهم و ۲۳ جهان شد وب سایت «گلوبال فایر پاور» در رتبه بندی سالانه نیرو‌های نظامی در سطح جهانی و منطقه‌ای بر عوامل متعددی از جمله وضعیت کنونی توان نظامی، مالی، لجستیکی و جغرافیایی تکیه دارد و مساحت کشور‌ها و پیشرفت فناوری آن‌ها را در نظر می‌گیرد.طبق رتبه بندی این سایت آمریکا، روسیه، چین، هند و کره جنوبی در جایگاه اول تا پنجم جهان قرار گرفته اند.

حمایت ماکرون از راهکار دو دولتی برای فلسطین
فارس/ رئیس جمهور فرانسه گفت: «ما از راهکار دو دولتی برای پایان دادن به درگیری در خاورمیانه حمایت می‌کنیم».ماکرون با بیان اینکه پاریس برای جلوگیری از ورود حزب‌الله به جنگ غزه تلاش می‌کند، گفت: «فرانسه تصمیم گرفت برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، به حملات علیه یمن نپیوندد».وی در حمایت از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «فرانسه حملات تروریستی هفتم۷ اکتبر را محکوم کرده و ما از هر تلاشی برای آزادی گروگان‌ها حمایت می‌کنیم».وی ضمن اشاره به همکاری پاریس با دوحه برای ارسال دارو به نوار غزه جهت رساندن به اسرای صهیونیست، افزود: «ما با طرف مصری برای انتقال مجروحان [اسرائیلی] برای مداوا به خارج هماهنگی کرده و در رساندن کمک‌ها به نوار غزه مشارکت می‌کنیم».

کنار گذاشتن دلار باعث ارزان‌تر شدن کالاهاشد
تسنیم/ نشریه ایزوستیا اعلام کرد که واردکنندگان لوازم الکترونیکی در روسیه تقریباً به طور کامل دلار و یورو را در تسویه حساب‌های خود با فروشندگان و توزیع کنندگان خارجی کنار گذاشته‌اند و این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها شده است.مدیر یکی از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی روسیه به این نشریه گفت که تقریباً تمام واردات این شرکت در سال ۲۰۲۳ با یوان چین و روپیه هند و همچنین با ارزهای ملی سایر کشورهای در حال توسعه پرداخت شده است.این منبع که خواست نامش فاش نشود، به این روزنامه روسی گفت که حذف دلار و استفاده از ارزهای دیگر در این تجارت مزایای زیادی داشته و باعث ارزانترشدن کالاها شده است.

آمریکا به دنبال تروریستی اعلام کردن انصارالله
فارس/ با وجود اقدام دولت فعلی آمریکا در خارج کردن نام جنبش مقاومت انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی در فوریه سال ۲۰۲۱، اما اکنون از احتمال معکوس کردن این اقدام خبر می‌رسد.خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که احتمال دارد آمریکا دولت انصارالله یمن را به دلیل تداوم حملات به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ، تروریستی اعلام کند.آسوشیتدپرس به نقل از منابع ناشناس نوشت که پایان دادن به حملات یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی، یک مشکل جهانی است که آمریکا و متحدانش باید با هم به آن بپردازند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به حمله به یک کشتی عازم فلسطین اشغالی، گفت که به هیچ عنوان اجازه عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را نخواهند داد.

ایروانی: عملیات ضد تروریستی ایران با رعایت کامل تعهدات بین‌المللی انجام شد
فارس/ سفیر و نماینده دائم ایران سازمان ملل متحددر نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که عملیات ضد تروریستی ایران ضروری و متناسب با هدف قرار دادن دقیق پایگاه‌های گروه‌های تروریستی و رعایت کامل تعهدات بین‌المللی به ویژه حقوق بشردوستانه انجام شده است. امیرسعید ایروانی دراین نامه با تاکید بر حق ایران در پاسخ به تروریست ها نوشته است: عملیات ضد تروریسم ایران در واکنش به حملات دلخراش تروریستی اخیر در کرمان انجام شد که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ غیرنظامی بی گناه از جمله کودکان و زنان و مجروح شدن بسیاری دیگر شد و گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته بودند. خوشبختانه حملات مذموم تروریستی در کرمان با محکومیت شدید و متفق القول اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *