خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
انگلیس رسواتر از آن است که بتواند علیه ایران سیاه‌نمایی کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهارات بی‌اساس دیوید کامرون، وزیر خارجه رژیم انگلیس علیه ایران را به‌شدت محکوم کرد و بیان آنها را تلاشی بی‌حاصل برای توجیه جنگ افروزی‌های اخیر آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و انحراف اذهان جهانیان از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه دانست. کنعانی اظهار کرد: آنهایی که هزاره جدید را با راه انداختن جنگ‌های خونین در عراق و افغانستان شروع کرده و بدون عبرت از گذشته، اکنون شریک جنایت‌های جاری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی شده‌اند، رسواتر از آن هستند که بتوانند علیه ایران سیاه‌نمایی کنند و نشانی غلط بدهند. سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: حمله نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن، نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و مغایر با منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل است ونتیجه‌ای جز تشویق رژیم اشغالگر صهیونیستی به ارتکاب جنایات جنگی بیشتر و توسعه دامنه تنش در منطقه ندارد.

 همشهری
ایجاد کانال اختصاصی برای نامزدهای مجلس
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای کاندیداهای انتخابات مجلس، یک کانال اختصاصی با تیک آبی طراحی می‌شود و به آنها ظرفیت تبلیغاتی داده می‌شود، همچنین قرار شد سکوها یک بسته تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات طراحی کنند. عیسی زارع‌پور درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیک هم افزود: انتخابات امسال به‌صورت الکترونیکی کامل نیست و فقط بحث احرازهویت به شکل برخط است.
فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از ائتلاف و فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد و گفت: ما به‌دنبال انتخابات پرشور هستیم و حتما باید در صحنه، مشارکت داشته باشیم. اسماعیل دوستی افزود: افرادی که مخالف وضع موجود هستند و می‌خواهند در عرصه انتخابات شرکت کنند و به وضع موجود انتقاد دارند باید با اشتیاق مشارکت داشته باشند و با یک فهرست قوی حضور پیدا کنند.
کشته شدن ۱۵هزار نفر در جنگ با حزب‌الله
مشاور سابق امنیت داخلی رژیم اسرائیل از قول مقامات آمریکایی به کسانی که در داخل این رژیم، مشتاق جنگ علیه ۲ جبهه حزب‌الله و حماس هستند، درباره فشار عظیمی که «این سناریوی کابوس‌وار» ممکن است بر منابع و اقتصاد این رژیم تحمیل کند، هشدار داد. وبگاه شبکه بلومبرگ به نقل از هولاتا نوشت: هر جنگی با حزب‌الله مرگبارتر از جنگ سال ۲۰۰۶ خواهد بود و ممکن است تعداد کشته‌های اسرائیلی این بار به ۱۵هزار نفر برسد.
عقب‌نشینی لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل از غزه
منابع خبری اسرائیلی و فلسطینی گزارش دادند که نظامیان صهیونیست، پس از اینکه نتوانستند در برابر حملات مقاومت فلسطین دوام بیاورند بخش دیگری از نیروهای خود را از غزه خارج کردند. روزنامه اسرائیل حیوم با اشاره به اینکه لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل از غزه خارج می‌شود گزارش داد، این لشکر شامل لشکرهای شش و هفت، ۱۸۸، یگان مهندسی و نیروهای تیپ گولانی است.
توصیف اسرائیل از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله
تحلیلگران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی پس از سخنرانی یکشنبه سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان با اعتراف به شکست در جنگ روانی در مقابل مقاومت تصریح کردند که نصرالله به خوبی می‌داند در استودیوهای صوتی و تصویری رژیم اسرائیل چه می‌گذرد و سران و چهره‌های سیاسی و نظامی آن چه می‌گویند و به همین دلیل تحلیلش درباره وضعیت داخلی اسرائیل «شوکه‌کننده» است. همه در «اسرائیل» صحبت‌های او را دنبال می‌کنند زیرا اگر «نصرالله تصمیمی بگیرد، آن را عملی می‌کند» و باید سخنانش را جدی گرفت.

 کیهان
جنگ علیه یمن را متوقف کنید
وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای هندی به آمریکا و انگلیس هشدار داد که جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که میزبان «سوبرامانیام جایشانکار» وزیرامور خارجه هند بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وی در تشریح رایزنی‌های انجام شده، بیان کرد: مباحث دوجانبه و چندجانبه، همکاری‌های اقتصادی و تأکید بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال- جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد تأکید مشترک ما قرار داشت. وزیر خارجه بیان کرد: اتفاق نظر داریم علاوه‌بر مناسبات دوجانبه در قالب توافقات و اسناد موجود فیمابین در حوزه همکاری‌های شانگهای و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

ایران
راهبرد دولت؛ کشف، افشاء و پیگیری فساد است
آیت‌الله رئیسی در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه امروز سلوک رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان و عمل برای بنده و شما حجت است، اضافه کرد: گاهاً به ما گفته می‌شود که گفتمان دولت مردمی چیست؟ در جواب گفته‌ام که گفتمان این دولت گفتمان امام و رهبری و سند آن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. رئیس جمهور ضمن مروری کوتاه بر کارنامه عملکرد دولت مردمی به برخی اقدامات انجام شده در ۵/۲ سال گذشته از جمله «کنترل و مهار موفق بیماری کرونا»، «رفع کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی با ایجاد منابع جدید درآمدی برای کشور»، «کنترل و مهار رشد نقدینگی و کاهش آن از ۴۲ درصد به ۲۷ درصد»، «تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز»، «اجرای نظام تعرفه‌گذاری پرستاران و رتبه‌بندی معلمان پس از یک دهه معطلی»، «نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و بازگرداندن ۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه و کارخانه راکد به چرخه تولید»، «کنترل و کاهش ناترازی‌ها در بخش انرژی با افزایش ظرفیت تولید»، «حل مشکل تنش آبی ۳ هزار و ۵۰۰ روستا و برنامه‌ریزی برای تأمین یک میلیارد مکعبی آب شرب»، «رشد اقتصادی ۴. ۲ درصدی»، «رشد چشمگیر تجارت نفتی»، «تلاش برای جبران کمبودها در بخش مسکن با ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید»، «افزایش ۱۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی»، «توسعه بیمه سلامت»، «زهکشی ۱۲۲ هزار هکتاری اراضی کشاورزی و افزایش ۲۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی» اشاره کرد. وی همچنین مبارزه با فساد را از جمله اصول محوری دولت عنوان کرد و با بیان اینکه در معدود موارد از فساد که در این دوره رخ داده، خود دولت کشف‌کننده، افشاکننده و پیگیری‌کننده آن بوده است، افزود: یقین بدانید در این دولت فساد تحمل نخواهد شد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایگاهی لانه کند.

 وطن امروز
برابر عرف و قانون بین‌الملل در توقیف کشتی آمریکایی عمل کردیم
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توقیف کشتی آمریکایی اظهار داشت: این کار نتیجه آموزش‌هایی بود که همرزمانم در همه حوزه‌ها دیده بودند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «دوران بزن در رو تمام شده است»، در این قضیه نیز حقی از مردم کشور ضایع شده بود، آنها با قلدری دزدی کرده بودند و باید این حق پس گرفته می‌شد؛ به همین جهت برابر با عرف و قانون بین‌الملل عمل کردیم و آنچه را که گرفته بودند، پس گرفتیم.

 خراسان
دو نفر از اعضای اصلی دخیل در شهادت ۴ مأمور پلیس راهِ خاش دستگیر شدند
نورنیوزخبرداد: منتظرالمهدی سخنگوی فراجا گفت: در ادامه اقدامات غافلگیرانه واحدهای عمل کننده مبارزه با تروریسمِ فراجا، دو نفر از اعضای اصلی دخیل در شهادت ۴ مأمور پلیس راهِ خاش و یک سرباز وظیفه در تفتان دستگیر شدند. وی افزود: همچنین فرد تروریستی که سرباز وظیفه اهل تسنن را در چابهار به شهادت رسانده بود و نیز دو رابط و تأمین کننده تسلیحات تروریستی در نیک شهر در عملیات‌های جداگانه دستگیر شدند.
جزئیات گفت و گوی تلفنی رئیسی با رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن
آیت الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، از شجاعت ملت بزرگ این کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تجلیل و بر سیاست حفظ امنیت خطوط کشتیرانی بین‌المللی برای کشورهای مختلف تأکید کرد. رئیس جمهور همچنین ضمن محکومیت اقدام آمریکا در حمله به مردم یمن، چنین اقدامی را افشاکننده ماهیت واقعی، تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری آمریکا دانست و تصریح کرد: بی‌تردید این گونه اقدامات علیه مردمی که سال‌ها در برابر تجاوز بیگانگان مقاومت کرده و امروز نیز نقش موثری در دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایفا می‌کنند، از سوی ملت‌های آزادی‌خواه جهان مذموم و محکوم خواهد بود. المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این مکالمه تلفنی تصریح کرد: در مواضع خود برای مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه ثابت‌قدم هستیم و امیدواریم امت اسلامی از ظرفیت‌های خود برای روشنگری درباره تحولات جاری و جنایات ضد انسانی صهیونیست‌ها و حامیانش استفاده نماید.
جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است
مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه‌قضاییه در واکنش به آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی نوشت: در پی آزادی دو متهم امنیتی با قرار وثیقه، برای برخی این تصور به وجود آمد که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟ ‏طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان: همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است. ‏این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است. در این بین خبرگزاری قوه قضاییه نوشت:پس از آزادی موقت دو متهم امنیتی زن، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

 مردم سالاری
عدم ارتباط مستقیم ایران با درگیری‌های دریای سرخ
الجزیره نوشت: بر اساس گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد فرماندهان ارشد ایرانی به حوثی‌های یمن دستور داده‌اند تا به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کنند. منابع ناشناس گفتند که آنها به این ارزیابی ادامه می‌دهند که ایران علاقه‌ای به یک جنگ گسترده‌تر ندارد، حتی اگر عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را تشویق کند. در این گزارش خبری آمده است: «آنها (مقامات اطلاعاتی) استدلال می‌کنند که تمام هدف نیابت‌های ایران این است که راهی برای ضربه زدن به اسرائیل و ایالات متحده بیابند بدون اینکه جنگی را که ایران می‌خواهد از آن اجتناب کند، به راه بیاندازند؛ با این حال هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه رهبران ارشد ایران، اعم از فرمانده زبده نیروی قدس یا مقام معظم رهبری، دستور حملات اخیر حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را داده اند، وجود ندارد.»
محکومیت دولت آمریکا در واقعه تروریستی تاسوعای سال ۸۹ چابهار
در پی دادخواهی ۹۳ نفر از مجروحین، ورثه و بازماندگان شهدای واقعه تروریستی تاسوعای چابهار در سال ۱۳۸۹ علیه دولت آمریکا، دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) به ریاست قاضی حسین‌زاده تشکیل شد و دادگاه رأی محکومیت دولت آمریکا در این را پرونده را صادر کرد. در این پرونده، خوانده مجموعا به پرداخت ۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار محکوم شده است.
مجرم شناخته شدن «اعتماد»
به دلیل انتشار سند محرمانه درباره حجاب
سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: در جلسه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اکثریت مطلق آرا مجرم شناخته شد. نصراللهی در این باره گفت: اتهام‌های‌ آقای بهروز بهزادی «نشر اکاذیب و چاپ و انتشار اسناد رسمی و محرمانه» موضوع بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۲ با تیتر «پشت پرده حجاب‌بان‌ها» بود که هیئت ‌منصفه پس از شنیدن دفاعیات متهم با اکثریت مطلق آرا در موضوع اتهام، او را مجرم دانست و نیز او را با همین رای مستحق تخفیف ندانست.

 قدس
قاضی‌القضات حامی گزارشگران فساد
رئیس قوه قضائیه گفت: در قانون «حمایت از گزارشگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، وظایف و مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف از جمله بخش‌هایی ازقوه قضائیه تعیین شده است؛ بنابراین ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور موظف است در مدت ۶‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با همکاری سایر نهاد‌های پذیرنده و قوه قضائیه نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام کند که در این مورد در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته است. باید در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه رعایت شود و گزارش از طریق سامانه و با انتخاب سامانه برای یک نهاد پذیرنده ارسال شود. قاضی‌القضات با بیان اینکه سقف پرداخت مبلغ پاداش‌ها به گزارشگران فساد اعم از گزارشگران حقیقی و حقوقی، براساس ارزش پرونده و همچنین میزان تأثیر گزارش در کشف فساد، در قانون جدید مشخص شده است، گفت: مطابق با ماده ۱۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» دولت موظف است ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد تا از محل درآمد‌های حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی، برای پرداخت پاداش و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد؛ بر همین مبنا، معاونت‌های «حقوقی»، «مالی» و «امور مجلس» قوه قضائیه، مقوله‌ ناظر بر تعیین ردیف مستقل برای اجرای قانون مزبور را مورد اهتمام و پیگیری قرار دهند.
توافق نهایی برای توسعه بندر چابهار
در مذاکره میان وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر امور خارجه هند، توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار انجام شد. همچنین مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک حمل ونقل برای گسترش همکاری‌ها میان دو طرف، بیان کرد: تشکیل این کمیته‌کاری موجب فعال شدن ظرفیت‌‎های ترانزیت و استفاده از کریدور شمال-جنوب خواهد شد.
رونمایی از سامانه جامع مساجد
سامانه جامع مساجد کشور «سجم» با هدف اشراف اطلاعاتی جامع نسبت به کل مساجد صبح دیروز و همزمان با برگزاری بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور توسط رئیس جمهور رونمایی شد. این سامانه که امکان ارتباط دوسویه با ائمه جماعت مساجد و ایجاد دسترسی‌های تخصصی برای نهادها و دستگاه‌های پشتیبان مساجد را داراست، توسط قرارگاه ملی مسجد طراحی و راه‌اندازی شده است. حجت الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این گردهمایی گفت: پیش از این، ما در این زمینه با مشکل مواجه بودیم و از تعداد دقیق مساجد در کشور اطلاعی نداشتیم.
شمشیرکشی روی اژدها با تحریک یانکی‌ها
لای چینگ ته، برنده انتخابات ریاست جمهوری تایوان پس از پیروزی در این ماراتن گفت: مصمم هستیم تایوان را در برابر تهدیدات و ارعاب مداوم چین حفظ کنیم. لای چینگ ته که روز شنبه با بیش از ۹۰۰هزار رأی «هو یو ایه از کومینتانگ» نزدیک‌ترین رقیب خود را شکست داد، نامزد غرب‌گرا و متحد آمریکاست. پس از این اظهارات، وزارت امور خارجه تایوان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از چین می‌خواهیم به نتایج انتخابات تایپه احترام بگذارد و از سرکوب تایوان دست بکشد.
کره شمالی موشک بالستیک مافوق صوت آزمایش کرد
رسانه‌های رسمی کره‌شمالی آزمایش موشک بالستیک مجهز به کلاهک مافوق‌صوت را تأیید و اعلام کردند این آزمایش بر امنیت کشورهای همسایه تأثیری نخواهد داشت. روز گذشته دفتر کل موشکی جمهوری دموکراتیک خلق کره پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک میان‌برد سوخت جامد با کلاهک مافوق صوت را انجام داد و اعلام کرد این آزمایش با موفقیت انجام شده است.

 ابتکار
قیمت بنزین سال آینده گران نمی‌شود
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در نشست خبری در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی بودجه سال آینده این است که کسری و نرخ تورم آن کمتر شده است. رحیم زارع اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه قیمت حامل‌های انرژی را ثابت در نظر گرفته که کمیسیون تلفیق هم عینا آن را مصوب کرد بدان معنا که قیمت بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های انرژی همچون سال ۱۴۰۲ خواهد بود و تغییری در نرخ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نخواهیم داشت. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با این توضیح که مصوبات این کمیسیون باید در صحن علنی تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد، گفت: در صورت تایید شورای نگهبان این مصوبات اجرا می‌شود.
شمار شهدای غزه از ۲۴ هزار نفر فراتر رفت
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه ظهر دوشنبه از افزایش شمار شهدای فلسطینی به ۲۴ هزار و یکصد نفر خبر داد. به گزارش شبکه الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت اخیر ۱۲ مورد جنایت مرتکب شد که در آن ۱۳۲ شهروند فلسطینی شهید و ۲۵۲ نفر دیگر زخمی شدند. این وزارتخانه افزود: با احتساب این شهدا، شمار کل شهدای نوار غزه از زمان آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۲۴ هزار و صد نفر و شمار زخمی ها به ۶۰ هزار و ۸۳۴ نفر افزایش یافت.

 اطلاعات
انصارالله با ۳ موشک کشتی آمریکایی عازم اسرائیل را هدف قرار داد
تنها یک روز پس از حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن « یو اس اس لابون» نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ که بر اساس ادعای واشنگتن رهگیری و ساقط شده بود، این جنبش بار دیگر و این بار یک کشتی تجاری آمریکا در خلیج «عدن» را با سه موشک بالستیک ضد کشتی هدف قرار داد؛ حمله ای دقیق که فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه ( سنتکام) نیز در بیانیه ای به موفقیت آمیز بودن آن اذعان کرد.
بازگشت ترامپ، تهدیدی برای انگلیس
«ریچارد درلاو» رئیس سال‌های ۱۹۹۹تا ۲۰۰۴سرویس جاسوسی انگلیس(ام.آی.۶) طی سخنانی گفت: همه تخم مرغ‌های دفاعی این کشور در سبد ناتو است و بازگشت ترامپ به قدرت، امنیت انگلیس را تهدید خواهد کرد. وی افزود، اگر ترامپ چتر اتمی آمریکا بر سر اروپا را بردارد، امنیت ما از بین می‌رود. به گفته درلاو، با توجه به مواضع ترامپ درباره ناتو، بازگشت دوباره او به ریاست جمهوری آمریکا ممکن است برای اروپا هم خطرساز باشد. رئیس پیشین سازمان جاسوسی انگلیس گفت: خروج احتمالی آمریکا از ناتو تاثیری بزرگ بر امنیت انگلیس خواهد داشت، چراکه ما تمامی تخم مرغ‌های خود را از نظر دفاعی در سبد ناتو قرار داده‌‌ایم. ترامپ اخیرا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، تهدید خود برای خارج کردن کشورش از ناتو در صورت بازگشت به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را تکرار کرد.

 شهروند
رئیس‌جمهور ۲۸ دی به فیروزکوه و دماوند سفر می‌کند
استاندار تهران گفت: «رئیسی در ادامه سفرهای خود به شهرستان‌های تهران، پنجشنبه، ۲۸ دی‌ماه، به فیروزکوه و دماوند سفر می‌کند.» فخاری در این خصوص گفت: «حضور رئیس‌جمهور برکاتی ازجمله مشکل‌گشایی و گره‌گشایی برای این شهرستان‌ها دارد و باید از این ظرفیت و امکان به‌خوبی استفاده شود. بازدید رئیس ‌جمهور از برخی پروژه‌های شهرستان، دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در جلسه شورای اداری شهرستان و پیگیری اجرای مصوبات شورای اداری استان از اهداف عمده این سفر است.» فخاری با بیان اینکه رئیسی توجه خاصی به سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با توده‌های مردم دارد، گفت: «رئیس‌جمهور پیش‌تر به سایر شهرستان‌های استان تهران ازجمله شهریار، پرند، رودهن، ورامین و… سفر کرده‌اند و با سفر به دماوند و فیروزکوه عملا در همه شهرستان‌های استان حضور یافته‌اند.»
به جان هم افتادن صهیونیست‌ها نشانه شکست است
«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر معروف عرب، در مطلبی در رأی‌الیوم با اشاره به تشدید اختلافات درونی میان صهیونیست‌ها، آورده است: «اینکه سه وزیر در کابینه علیه نتانیاهو شوند و دو نفر از آنها در تظاهرات اعتراضی علیه «بی‌بی» در صدمین روز از جنگ غزه شرکت کنند، از نشانه‌های پیروزی نیست، بلکه نشانه قطعی شکست است. آنانی که در جنگ پیروز می‌شوند جشن به پا می‌کنند و به جان هم نمی‌افتند و علیه رئیس خود دست به شورش نمی‌زنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در صحنه‌ه و بزنگاه‌های سیاسی، مدافع انقلاب اسلامی بود
رسا/ آیت الله اعرافی در دومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که همزمان با مراسم شهادت امام هادی(ع) در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با اشاره به نقش ائمه در صیانت از فکر و اندیشه شیعی گفت: مهم ترین وظیفه هادیان امت و اولیاء الهی صیانت از مکتب الهی و نگهداری از فکر و اندیشه است و ایشان مرزبان زمان خود و آینده تاریخ بودند. مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه حضرت آیت الله صافی با نگارش منتخب الاثر مرزبان عقیدتی شیعه بود، گفت: این مرجع بصیر نه تنها یک فقیه بلکه متکلم زبردست و حاضر در صحنه‌ها و بزنگاه‌های سیاسی در دفاع از انقلاب و نظام بود.وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه داعش نماد برجسته ناصبی ها در عداوت با ائمه اطهار در طول تاریخ و شیعیان هستند، گفت: در مقابل جریان غلو جریان دیگری به نام ناصبی ها در طول تاریخ شاهد هستیم، ناصبی ها نه تنها ائمه را قبول ندارند بلکه کینه و عداوتی از پیامبر الهی در دل دارند که آن را بر سر پیروان ائمه اطهار و جانشینان به حق پیامبر(ص) بروز می دهند.

حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق
باشگاه خبرنگاران/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات اولیه بامداد در اطلاعیه‌هایی از انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل و محل تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد. در متن اطلاعیه های سپاه پاسداران آمده است: به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی می‌رساند با توکل به خداوند متعال و عنایات حضرت ولی عصر (عج) در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در بخش‌هایی از منطقه در نیمه ‌شب امشب با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد. در این اطلاعیه ها همچنین آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران اطمینان می‌دهد، گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران هرکجا که باشند را خواهد یافت و آنها را به سزای اعمال ننگینشان خواهد رساند. سایر اهداف منهدم‌شده اعلام خواهد شد. سپاه پاسداران همچنین در اطلاعیه خود از موشک‌باران و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق خبر داد. همچنین، رسانه‌های عربی از جمله المیادین گزارش دادند که اردوگاه‌های آموزشی و ستاد پشتیبانی لجستیکی گروهک تروریستی «هیأت تحریر الشام» و مقر اصلی «حزب ترکستان» نیز در حملات موشکی بامداد سه‌شنبه‌ی سپاه به سوریه منهدم شده‌اند.

تلاش برای نسبت دادن اقدامات یمن به ایران انحراف از واقعیت است
تسنیم/ نماینده ایران در سازمان ملل گفت: هرگونه تلاش برای نسبت دادن اقدامات اخیر در دریای سرخ به ایران صرفا انحراف از واقعیت میدانی در یمن و غزه است. ایروانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت گفت: «بر همگان روشن است که ریشه‌های وضعیت کنونی دریای سرخ، نسل‌کشی و کشتار‌های وحشیانه است که توسط رژیم اسرائیل و حمایت کامل آمریکا علیه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری انجام می‌شود. ایالات متحده نمی‌تواند این واقعیت غیرقابل انکار را رد کند یا سرپوش بگذارد که حوادث اخیر در دریای سرخ مستقیماً با ادامه جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه مرتبط است.»
وی تصریح کرد: «می¬خواهم تأکید کنم که دولت موقت در صنعا حاکمیت مستقل خود را حفظ می‌کند، تصمیم می‌گیرد و اقداماتی را به نفع خود انجام می‌دهد. ایالات متحده، بریتانیا و متحدان مشارکت کننده آن‌ها مسئولیت کامل نقض قوانین بین المللی در ارتکاب تجاوز نظامی به یمن را بر عهده دارند.»

جنگ در شمال غزه پایان یافت
فارس/ یوآو گالانت اعلام کرد نظامیان صهیونیست وارد مرحله بعدی جنگ در غزه می‌شوند.وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: نظامیان اسرائیلی به مرحله بعدی جنگ می‌روند. اکنون مرحله فشرده جنگ در شمال غزه به پایان رسید و جنگ در جنوب غزه به زودی با شدت کمتری ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به درخواست‌ها برای بازگشت اسرای صهیونیست، گفت: تنها راه مذاکره برای آزادی اسیران ما، ادامه فشار نظامی است. گالانت با اشاره به اینکه غزه پس از جنگ توسط فلسطینیان اداره خواهد شد، افزود: پایان جنگ باید با یک اقدام سیاسی انجام شود. در خبری دیگر آمده، رژیم صهیونیستی یکی از چهار لشکر فعلی خود را از غزه خارج می‌کند. لشکر ۳۶ ارتش رژیم صهیونیستی برای استراحت و آموزش قبل از تصمیم گیری در مورد اعزام مجدد به سرزمین‌های اشغالی بازخواهد گشت. این لشکر پیش‌تر در شمال غزه مستقر بود.

ادعای ترامپ: ایران در دوران دولت من منهدم شد
باشگاه خبرنگاران/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعا کرد که ایران در دوران ریاست جمهوری او به حالت مرگ افتاد و شکسته و منهدم شد. ترامپ در جریان یک سخنرانی از راه دور که در دموین، آیووا، برگزار شد گفت او در دوران ریاست جمهوری اش به چین و سایر کشور‌ها هشدار داد که اگر از ایران نفت بخرند، «نمی‌توانند با آمریکا معامله کنند» و به گفته او، این موضوع تأثیرگذار بوده است.رئیس سابق دولت آمریکا در ادامه ادعا کرد که جنگ در عراق «احمقانه‌ترین جنگ» بود، زیرا ایران اکنون عراق را کنترل می‌کند.
دونالد ترامپ گفت که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ» ایالات متحده است.ترامپ خاطرنشان کرد: «خوشحال‌ترین فرد در حال حاضر جیمی کارتر است…، زیرا او در مقایسه با این مرد، رئیس‌جمهور درخشانی به نظر می‌رسد، به معنای واقعی کلمه درخشان است».ترامپ در ادامه گفت که ایالات متحده هرگز از نظر امنیت در چنین وضعیت بدی قرار نداشته است.

خودزنی ارتش اسرائیل در شرق غزه این بار با پهپاد
مهر/ یک رسانه عبری زبان اعلام کرد، ارتش اسرائیل یکی از نظامیان خود را فقط به ظن اینکه او یک فلسطینی است از هوا مورد حمله قرارداده و از پای در آورد.روزنامه هاآرتص اعلام کرد، اویاهو موری ۲۹ ساله حدود نیم کیلومتری وارد نوار غزه شده بود که بعد از آن از طریق پهپاد ارتش مورد حمله قرار گرفته و کشته شد. به نوشته هاآرتص این اولین باری نیست که اسرائیلی‌ها با آتش ارتش اسرائیل کشته می‌شوند و تاکنون چندین حادثه در نوار غزه به ثبت رسیده است که نظامیان اسرائیل، اسرائیلی‌های دیگر و حتی همقطاران خود را از ترس آنکه آن‌ها فلسطینی باشند کشته‌اند.

عصبانیت آمریکا از حملات ایران به مقر عوامل موساد دراربیل
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هدف قرار گرفته شدن مقر تروریست‌ها در عراق، اعلام کرد حملات ایران در اربیل را محکوم می‌کنیم.متیو میلر، مدعی شد: ما با حملات موشکی بی پروا و بی ملاحظه ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالف هستیم. از تلاش‌های دولت عراق و اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردم عراق حمایت می‌کنیم. پیش از این، شبکه خبری‌ «ای.بی.سی.نیوز» آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی درباره هدف قرار گرفتن هشت موقعیت در اربیل عراق و در نزدیکی کنسولگری واشنگتن در این شهر ادعا کرد به هیچ یک از تأسیسات آمریکایی آسیبی نرسیده است. شبکه خبری‌ ای.بی.سی نیوز آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را بیان نکرد، ادعا کرد: به هیچ یک از تأسیسات آمریکایی آسیبی نرسیده است و ما در حال حاضر وجود هیچ گونه آسیب یا آسیب به زیرساخت‌ها را ارزیابی نکرده ایم.‌ ای.بی.سی نیوز به نقل از یک منبع امنیتی عراق نیز مدعی شد: در این حملات، نیرو‌های نظامی آمریکا یا ائتلاف آسیبی ندیده‌اند. این رسانه آمریکایی همچنین مدعی شد: نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا، سه پهپاد را نیز در نزدیکی فرودگاه اربیل سرنگون کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *