خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیسی قانون حمایت از گزارشگران فساد را ابلاغ کرد
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور درراستای اجرای اصل۱۲۳قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از گزارشگران فساد را که درجلسه علنی روز یکشنبه ۱۴آذر ماه ۱۴۰۲مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۶ دی ماه ۱۴۰۲ به تأیید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
پهلو گرفتن ناوگروه صلح و دوستی پاکستان در بندرعباس
ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی کشور پاکستان متشکل از دو فروند ناو رزمی با هدف گسترش روابط دوستانه و ارتقای سطح تعاملات آموزشی میان نیروی دریایی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با استقبال رسمی فرماندهان نیروی دریایی ارتش در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش پهلو گرفت. امیر فرهاد فتاحی، جانشین منطقه یکم امامت نیروی‌دریایی ارتش در آئین استقبال از ناوگروه نیروی دریایی پاکستان با ابراز خرسندی ازحضور و پهلوگیری این ناوگروه، گفت: یقینا حضور ناوگروه رزمی آموزشی نیروی دریایی پاکستان در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش، افزایش سطح تعاملات رزمی آموزشی و تبادل تجربیات دریانوردی را برای دو طرف به همراه خواهد داشت.دریادار دوم بلال، فرمانده ناوگروه نیروی دریایی پاکستان نیز با تشکر ازاستقبال گرم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ناوگروه پاکستانی گفت: برای روابط حسنه دو نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ارزش قائلیم وآن راارج می‌نهیم وامیدوارم این حضورباعث ارتقاء وگسترش سطح روابط دو نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان و انتقال تجربیات و تعاملات آموزشی باشد.

 همشهری 
راهکاری برای افزایش مشارکت در انتخابات
خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در همایش روابط‌عمومی استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور، با بیان اینکه انتخابات مهم‌ترین دستورکار نظام است، خطاب به روابط‌عمومی استانداری‌ها گفت: برگزاری کمپین‌های انتخاباتی برای جلب مشارکت مردم در این رویداد سیاسی بسیار تأثیرگذار است.
مساعدت شورای‌نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها
حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در جلسه شورای‌مرکزی این ائتلاف گفت: شورای‌نگهبان در این دوره با مساعدت بیشتری صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداها را تأیید کرد که نشان‌دهنده آمادگی برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی است.
نظر جبهه پایداری درباره وحدت جریان‌های انقلابی
محصولی، دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه امیدواریم دراین انتخابات به فهرست واحد برسیم، گفت: جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند، اما وحدت خودش هدف نیست‌، بلکه وسیله است و باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم. وی همچنین اضافه‌کرد: برای انتخابات مجلس حدود ۴۰شاخص را مطرح کرده‌ایم. این شاخص‌ها مختص انتخابات مجلس و با نگاه تقنینی و نظارتی مجلس تدوین شده و به‌دنبال معرفی نامزدهای اصلح برمبنای آن شاخص‌ها هستیم.
نتانیاهو ما را ذلیل کرد
نویسنده اسرائیلی در روزنامه عبری زبان هاآرتص تأکید کرد که نتانیاهو ما را به دولتی ضعیف که بدون کمک آمریکا قادر به اداره جنگ نیست، تبدیل کرده است. «نحامیا شترسلر» اذعان کرد که دولت نتانیاهو هیچ‌کدام از وعده‌هایی را که داده بود، محقق نکرده است؛ نه توانسته حماس را نابود کند و نه حتی یک اسیر را از غزه بازگردانده است. وی افزود: «جایگاه ما در دنیا متزلزل و ذلیل شده و رو به وخامت است و کار به جایی رسیده که اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی محاکمه می‌شود.»
خشم صهیونیست‌ها از آفریقای جنوبی
وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی خواستار قطع روابط با آفریقای جنوبی شد. «آویگدور لیبرمن»، عضو کنونی کنست رژیم صهیونیستی جلسات رسیدگی به جنایات و نسل‌کشی این رژیم در غزه در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه را یک نمایش ضدیهودی خواند. لیبرمن گفت لازم است بهای این اقدام داده شود و قبل از هر چیز روابط دیپلماتیک با این کشور باید قطع شود.

 کیهان
بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه دیگر آمریکا نیست ایران است
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی عنوان داشت: تشدید بی‌پایان منازعات در خاورمیانه واقعیت ناخوشایندی را برجسته می‌کند. قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا، مصر‌، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست. این متحد اصلی حوثی‌ها، ایران است.گاردین می‌افزاید: اولین حمله هوائی به رهبری ایالات متحده به شبه‌نظامیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران در یمن، نقطه عطف دلهره‌آور دیگری در مسیر طولانی شکست‌های سیاست‌های غرب در خاورمیانه است که مهم‌ترین و پیامدترین آن شکست در حل مناقشه اسرائیل و فلسطین دهه‌ها باقی مانده است.
حماس آماده جشن پیروزی می‌شود
امروز در حالی جنگ غزه وارد صدمین روز خود می‌شود که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشته، اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در این جنگ نرسیده است و در مقابل، حماس آماده جشن پیروزی می‌شود. روزنامه عبری زبان و مشهور «یدیعوت آحارونوت» نوشته است که، اسرائیل در این جنگ شکست خورده است. «برنیع»، نویسنده صهیونیست در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: «غزه بیروت نیست و السنوار عرفات نیست، او دنبال پناهندگی در تبعید نیست، بلکه برای جشن پیروزی در غزه آماده می‌شود…» «برنیع» در یادداشتش با تیتر «همزیستی با شکست» در روزنامه یدیعوت آحارونوت این را هم نوشته که طرف صهیونیست «پذیرفته است که باید به دستاوردهای ناچیز جنگی که ۱۰۰ روز از آغاز آن می‌گذرد، بسنده کند.»
دانشجویان اقدام متجاوزانه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن را محکوم کردند
جمعی از مردم و دانشجویان تهرانی جمعه ۲۲ دی‌ماه با برپایی تجمع در مقابل سفارت انگلستان، حمله هوائی آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن که با همراهی تعدادی دیگر از کشورها و مساعدت برخی حکام مرتجع منطقه رخ داده بود را به‌شدت محکوم کردند.
باید مشارکت مردم در انتخابات تسهیل شود
وحیدی وزیر کشور با تاکید بر تلاش دشمن برای حداقلی کردن مشارکت مردم در انتخابات، گفت: ما باید مشارکت مردم را تسهیل کنیم، رقابت فقط نباید روی افراد باشد بلکه باید روی برنامه‌ها رقابت کنیم.

 ایران 
اتخاذ تدابیر لازم برای استمرار رشد تولید در ماه‌های پیش‌رو و سال ۱۴۰۳
آیت‌الله رئیسی در نشستی با گروه وزرا و معاونین اقتصادی دولت که به منظور بررسی مسائل و نیازهای بخش تولید برگزار شده بود، آخرین وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، صنعتی و معدنی را ارزیابی کردند. در این جلسه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده برای تأمین نیازها و رفع مسائل بخش‌های مختلف تولیدی ارائه دادند. همچنین مقرر شد برای استمرار، ارتقاء و رشد تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی تدابیر و هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف در راستای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و نیز تأمین نیازهای مالی و انرژی این واحدها در ماه‌های باقیمانده از سال‌ جاری و سال ۱۴۰۳ به عمل آید.
برنامه‌ ارتش برای تولید انبوه دو نوع موشک
فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد، مراحل ساخت ۲نوع موشک جدید که به تأیید ستاد کل نیروهای مسلح رسیده، به تازگی پایان یافته است و در آینده نزدیک رونمایی و تولید انبوه آنها آغاز می‌شود. امیرسرتیپ حیدری، درباره استقرار یگان‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای این نیرو در مرزها تصریح کرد: درحال حاضر ۱۱تیپ نیروی متحرک و هجومی نیروی زمینی ارتش در مرزها مستقر است و در ساختار جدید نیروی زمینی، ۵ یگان پهپادی و ۵ گروه موشکی پیش‌بینی کرده‌ایم که درحال استقرار در مرزها هستند که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود. وی در عین حال تأکید کرد: استقرار نیروها به معنای وجود خطر و تهدید نیست بلکه با هدف اشراف اطلاعاتی، آمادگی نیروها و تأمین امنیت پایدار انجام می‌شود.
هنرمندان خارج نشین می‌توانند به کشور بازگردند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجازه بازگشت برخی از هنرمندان به ایران و بازتاب رسانه‌ای این خبر در چند روز گذشته گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه موضوع ایرانیان خارج از کشور فضای مساعدی را برای بازگشت تمام کسانی که دلشان برای ایران و ایرانی می‌تپد، فراهم کرده است. آنها این حق را دارند و ایران خانه آنهاست و این حقی نیست که ما بتوانیم آن را سلب کنیم. بعد از اینکه این افراد به کشورشان بازگشتند آن وقت درباره مجوز فعالیت‌شان هم مطابق قانون تصمیم گرفته می‌شود. دولت آقای رئیسی رویه‌اش این بوده و یکی از برنامه‌هایش بازگشت ایرانیان خارج از کشور است. هیچ هنرمندی نبوده که درخواست بدهد و نتوانسته باشد به ایران بازگردد. هنرمندی بود که ۴۰ سال اجازه اجرا نداشت و خارج از کشور بود اما ما اجازه اجرا به او دادیم. ما به عنوان مسئول خادم همه ایرانیان هستیم چه داخل و چه خارج از کشور.اسماعیلی در جواب سؤالی مبنی بر شفاف‌سازی قراردادهای مالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: درباره شفاف‌سازی باید بگویم دولت سامانه‌های متعددی راه‌اندازی کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم هم صورت گرفته است. برای آن موضوعاتی که دارای ابهام است و در اختیار مجموعه‌های ماست این آمادگی را داریم که در این زمینه شفاف‌سازی کنیم. بنای ما قانون است و قانون در واقع خط قرمز ماست.

 وطن امروز 
همه باید مراقب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم
تولیت حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از طلاب پاکستانی در حرم امام خمینی، روزهای کنونی برای جهان اسلام را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: دشواری این روزها هم از جهت مسائل غزه و انسان‌های بسیار عزیزی است که در آن منطقه شهید می‌شوند، هم از جهت حماقتی که جریان تکفیری کماکان به آن دست می‌زند و نمونه آن را در انفجارها و ترورها و اتفاقات مختلف می‌بینیم. حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تأکید کرد: خدای ناکرده یک اشتباه ممکن است باعث لطمات جبران‌ناپذیری به کل مجموعه جهان اسلام و نیز تشیع شود. وی با هشدار به اینکه همه باید مراقب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم، به جنگ یمن اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها علاقه‌مند به گشودن جبهه جدید هستند تا از زیر فشار شدید جهانی در افکار عمومی خارج شوند. در حوزه مسائل فرقه‌ای هم خدای ناکرده به هیچ عنوان نباید سعی کنیم وارد نزاع‌های فرقه‌ای شویم. در این مسیر شهادت‌های مختلفی ممکن است رخ دهد اما بعضی مواقع صبر بزرگ‌ترین سلاح است و باید در مقابل این رخدادها صبور بود.
مشارکت حداکثری در انتخابات اقتدار ایران را افزایش می‌دهد
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کاهش مشارکت در انتخابات سبب گستاخ شدن دشمنان انقلاب اسلامی می‌شود، گفت: با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، فشار آمریکایی‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی علیه ایران کمرنگ خواهد شد و در مقابل اقتدار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور در برابر آمریکایی‌ها و اروپایی افزایش می‌یابد.

 جوان
تحریم انتخابات شلیک به شقیقه احزاب است
محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ضمن تأکید بر مشارکت حداکثری تشکل‌های سیاسی در انتخابات، گفت: اگر حزب و تشکیلاتی بیاید و انتخابات را تحریم کند به اعتقاد من شلیک به شقیقه خود است.

 خراسان
بهره‌برداری از ۱۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا پایان امسال
صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در روستاها و شهرهای تحت مسئولیت آن بنیاد تشریح کرد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای ۳۸۶ هزار و ۶۵۹ واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها خبر داد و گفت: تا پایان امسال ۱۲۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.
صعود سهم خانوارها از تسهیلات بانکی در پاییز ۱۴۰۲
داده های گزارش اخیر بانک مرکزی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی حاکی از این است که در ۹ ماهه امسال سهم خانوارها از تسهیلات بانکی با احتساب کارت های اعتباری ۱۹.۳ درصد بوده است. بررسی پیشینه این شاخص در سه ماهه پاییز نیز نشان می دهد که سهم خانوارها از تسهیلات بانکی در این مدت روندی کاملاً صعودی داشته است.
کارگزاران تاکنون ۴۰ کاندیدای انتخابات مجلس را برای حمایت شناسایی کرده است
الف خبرداد: حزب کارگزاران سازندگی تاکنون ۴۰ کاندیدای انتخابات مجلس را برای حمایت شناسایی کرده و منتظر اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان است.

 مردم سالاری 
موضع وزارت کشور دیدن همه اقشار و گروه‌ها است
شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: رسانه، مرکز ثقل همپوشانی‌ها برای کار روابط عمومی و اطلاع‌رسانی است. روابط عمومی‌ها باید در حوزه پیامرسان‌های داخلی و ظرفیت‌های آن‌ها و ایجاد احتمالاً ظرفیت‌های جدید دیده شده در آینده، فعال باشند.
وی با اشاره به کارکرد روابط عمومی‌ها در استان‌ها تصریح کرد: آنچه در حوزه روابط عمومی‌ها باید مورد توجه باشد، این است که به شکل منطقی، شاهد استمرار نشست‌ها در استان‌ها با مردم باشیم و تلاش شود به طور شایسته، امیدآفرینی القاء شود. همه دولت‌ها خدماتی داشته‌اند و لذا نمی‌توان گفت که همه دولت‌های قبل کاری نکرده‌اند و فقط ما داریم کار می‌کنیم؛ این صحبت ظلم به نظام است. وی‌ادامه داد: لازم است روابط عمومی‌ها جدول‌هایی ایجاد کنند و در آن‌ها به مردم بگویند که طی دو سال گذشته، چقدر خدمات شامل گاز رسانی و برق‌رسانی و … انجام شده و اگر هم احیاناً در جایی کاری صورت نگرفته، به طور شفاف علت آن گفته شود. مشکلات معیشتی و اقتصادی داریم و در این خصوص روابط عمومی‌ها می‌توانند در تبیین آن‌ها برای مردم، کمک کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: اگر قرار باشد در انتخابات مشارکت داشته باشیم، موضع وزارت کشور دیدن همه اقشار و گروه‌ها است. در عین حال باید تصریح کرد که مردم، جمعیت مخاطب و میدان‌دار اصلی هستند.
آمریکا حمایت از تل‌آویو را متوقف کند تا امنیت به منطقه بازگردد
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه و پس از حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است. وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است. نیروهای مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشورها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند. دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین به آمریکا توصیه کرد: کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.

 قدس 
برخورد با ۱۱مدیر دولتی در حوزه تنظیم بازار
معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از برخورد با ۱۱ مدیر دولتی که در حوزه تنظیم بازار کم‌کاری داشته‌اند، خبر داد. اصانلو افزود: در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، تهران، البرز، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد حکم محکومیت برای این ۱۱نفر از جمله پرداخت جریمه نقدی و انفصال ۶ماهه و دائم برخی از آنان در خدمات دولتی صادر شد.
پیروزی ترامپ غیرممکن است
در شرایطی که نگرانی حامیان حزب دموکرات درباره ادامه افت محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها به دلایلی از قبیل سن بالای او و نارضایتی از مواضعش در قبال جنگ‌ غزه ادامه دارد، نانسی پلوسی شکست ترامپ را قطعی می‌داند. رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع برای رأی‌دهندگان آمریکایی، مسائل اقتصادی و «میز آشپزخانه» است، رقابت شانه به شانه بایدن با ترامپ را رد کرده و گفت: «غیرممکن است او (ترامپ) دوباره رئیس‌جمهور شود».

 اعتماد 
پیام خصوصی به ایران فرستاده‌ایم
رییس‌جمهور امریکا در اظهاراتی با تلاش برای مرتبط جلوه دادن اقدامات ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی به ایران، مدعی شد که در این باره «پیامی خصوصی» به ایران فرستاده است.«جو بایدن»، رییس‌جمهور امریکا که به تازگی ارتش آن حملاتی تجاوزکارانه را علیه یمن انجام داده است، در اظهاراتی تلاش کرد ایران را با اقدامات نیرو‌های مسلح (انصارالله) یمن در دریای سرخ مرتبط سازد و بار دیگر مدعی شد که به ایران در این باره پیام داده است.خبرگزاری رویترز در این باره گزارش کرد بایدن در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا امریکا در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد» پاسخ داد: «نه؛ ایران جنگ با ما را نمی‌خواهد.» رییس‌جمهور امریکا همچنین گفت: «من پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند نباید کاری انجام بدهند.»

 ابتکار 
آخرین وضعیت بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است. غضنفرآبادی اظهار کرد: کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلساتی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان ابهامات و ایرادات در لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار داد.وی ادامه داد: گزارش کمیسیون به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت ارسال به شورای نگهبان داده شده است منتها هنوز هیات رئیسه گزارشی ارسال نکرده است و ما هم منتظر هستیم. رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بیشتر ایرادات شورای نگهبان به مصوبات کمیسیون حقوقی درباره لایحه عفاف و حجاب، ویرایشی بود، تصریح کرد: بخشی از ایرادات هم ناظر به اصل ۷۵ قانون اساسی یعنی بار مالی بر می‌گشت، برای رفع این مشکل رئیس مجلس شورای اسلامی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور کرده تا دولت بار مالی را تامین کند.

 

 اطلاعات
سرنوشت کره زمین در گرو روابط پکن ـ واشنگتن است
«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در پاسخ به نامه «سارا لانده» دوست دیرینه آمریکایی خود که برای اولین بار نزدیک به چهار دهه پیش با او ملاقات کرد، نوشت که آینده جهان مستلزم ثبات در روابط چین و آمریکاست.او در نامه‌ای به سارا لانده ساکن ایالت آیووا در آمریکا که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵با او ملاقات کرد، نوشت: چین و ایالات متحده بزرگترین کشورهای توسعه‌یافته جهان هستند و آینده و سرنوشت این کره خاکی مستلزم ثبات بیشتر و بهتر شدن روابط چین و آمریکاست. وی خطاب به خانم لانده تاکید کرد او و دوستانش به کاشت بذر دوستی ادامه دهند و کمک‌های جدیدی به دوستی میان مردم چین و آمریکا داشته باشند.
درخواست برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا
شهردار لندن گفت: پس از برگزیت، هنوز زمان برای عقبگرد وجود دارد.«صادق خان» که عضو حزب کارگر انگلیس است اعلام کرد از هزینه خارج‌شدن کشورش از اتحادیه اروپا متأسف است زیرا منجر به تورم در انگلیس شده و به همین دلیل امیدوار است این کشور مجددا به اتحادیه اروپا بازگردد.به گفته صادق خان، برگزیت عامل تورم در انگلیس شده است و چهار سال پس از خروج بریتانیا، هیچ سیاستمداری از جمله در حزب او، جرات طرح این موضوع را نداشت.وی گفت: برگزیت یک نگرانی پیرامونی نیست که متعلق به گذشته باشد بلکه عامل کلیدی در تورم و بحران قدرت خرید است؛ اگر می‌خواهیم استاندارد زندگی انگلیسی‌ها را بالا ببریم، زمان آن فرا رسیده که به توافق جدیدی با اتحادیه اروپا برسیم.گفتنی است بر اساس گزارش کمبریج اکونومتریکس، برگزیت ۱۶۲میلیارد یورو برای اقتصاد بریتانیا هزینه داشته و موجب نابودی دو میلیون شغل شده است.

 شهروند 
تلاش دولت افزایش مشارکت در انتخابات است
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تلاش می کند مشارکت در انتخابات بیشتر شود، گفت: «دلایل و ضرورت‌های مشارکت به خوبی تبیین شود.»
بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان به پایان رسید
سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان در این شورا خبر داد. طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پس از برگزاری ۵۴ جلسه فشرده و پیاپی و بعضاً در سه نوبت صبح، ظهر و شب، بررسی لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان به پایان رسید.
به‌دنبال درگیری با ایران نیستیم
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، اعلام کرد که با وجود حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، واشنگتن به‌دنبال درگیری با ایران نیست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

عدم مشارکت در انتخابات خواست دشمن است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در نشست مشترک مدیران حوزه‌های علمیه و مدیران کل آموزش و پرورش کشور با اعضای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در اسفندماه دو انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را داریم.رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با بسیج رای اولی‌ها می‌تواند حماسه بزرگی را رقم بزند، تصریح کرد: انتخابات در نظام مردم سالاری دینی کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت این انتخابات بیش از پیش برای تمام ما مشخص می‌شود.عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که کاهش مشارکت، مشکلی را حل نخواهد کرد، گفت: اگر مردم تصور کنند با عدم مشارکت مشکلی را حل خواهند کرد، بزرگ‌ترین اشتباه را انجام داده‌اند.وی با اشاره به اینکه عدم مشارکت در انتخابات خواسته دشمن است، خاطرنشان کرد: عقب نشینی از حضور در عرصه انتخابات موجب شادی دشمن است.دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه عمود خیمه انقلاب اسلامی از مسیر مجلس خبرگان رهبری می‌گذرد، ابراز کرد: مجلس خبرگان بعد از رحلت امام خمینی (ره) کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.وی همچنین تاکید کرد: تا روز انتخابات باید اقداماتی را از دولت مشاهده کنیم که مردم اعتمادشان به دولت و نظام بیش‌تر شود و حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشند.

هویت هر جامعه‌ای را فرهنگ آن جامعه شکل می‌دهد
حوزه/آیت الله اراکی در نشست مشترک مدیران حوزه‌های علمیه و مدیران کل آموزش و پرورش کشور با اعضای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هویت هر جامعه‌ای را فرهنگ آن جامعه شکل می‌دهد.عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فرهنگ هر جامعه را نیز حاکمیت جامعه به آن جامعه می‌دهد، مطرح کرد: البته این رابطه متقابل است و گاهی حاکمیت از فرهنگ جامعه بر می‌خیزد و در هر صورت میان فرهنگ و حاکمیت باید همسازی و هماهنگی وجود داشته باشد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روایات آمده است که اگر اخلاق یک جامعه برود، آن جامعه از دست خواهد رفت، عنوان کرد: همچنین در روایات دیگری نیز آمده است که اگر فرهنگ یک جامعه تغییر کند، تمام زیربنای جامعه تغییر پیدا خواهد کرد.آیت الله اراکی با اشاره به اینکه فرهنگ هر جامعه‌ای منظومه ارزش‌ها، پسندها و ناپسندهای آن جامعه است، خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه می‌تواند سیاست و اقتصاد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

این جنگ فقط جنگ اسرائیل نیست بلکه جنگ آمریکا هم هست
تسنیم/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود که رسانه‌های عبری زبان آن را مستقیما بازتاب دادند ، اعتراف کرد، در گفتگویش با وزیر خارجه آمریکا به وی گوشزد کرده است که این جنگ صرفا جنگ اسرائیل نیست بلکه جنگ شما آمریکایی ها هم هست که علیه محور شرارت در حال انجام است.
نتانیاهو همچنین به شکست رژیمش در کنترل شمال نوار غزه اعتراف و تاکید کرد، ما اعلام می‌کنیم تا زمانی که جنگ در شمال نوار غزه ادامه داشته باشد، فلسطینیان حق بازگشت به آنجا را نخواهند داشت.نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در ادامه تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی، اینبار مدعی شد محور فیلادلفیا (محور صلاح الدین که بین مصر و نوار غزه واقع است) محل اصلی انتقال سلاح به حماس است و باید آن را به طور کامل مسدود کرد، گرچه هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.وی که در آستانه صدمین روز جنگ علیه نوار غزه، به دلیل نبود دست آورد واقعی و درجا زدن به شدت مورد انتقاد رسانه‌های این رژیم قرار دارد، مدعی شد ما در مسیر تحقق پیروزی قرار داریم و هیچ چیز نمی‌تواند مانع تحقق آن شود.

توقف صادرات گاز ایران به عراق تکذیب شد
تسنیم/ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تعهد صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه در حال اجرا است.سعید عقلی در این باره گفت: صادرات گاز ایران به کشور عراق از ۲ نقطه تبادلاتی انجام می‌شود که طبق توافق ۲ ماه پیش با طرف عراقی، یکی از نقاط تبادلاتی، در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) به‌ منظور اجرای فرآیند سنجش اندازه‌گیری دوره‌ای از مدار خارج و اکنون تعهدات توافق‌شده از مسیر نقطه دوم در حال اجراست.وی تصریح کرد: اجرای کالیبراسیون (سنجش اندازه گیری) در فرآیند اجرای تعهدات صادراتی امری معمول است که پیش از این هم انجام شده و محدود به قرارداد صادرات گاز به عراق نیست.عقیلی افزود: با توجه به مبنا قراردادن سال میلادی در قراردادهای صادراتی، در این دوره از سال کالیبراسیون دوره‌ای انجام می‌شود تا طرفین قابلیت نظارت بر حسن انجام تعهدها را پیدا کنند.

نیویورک تایمز: اکثر توانمندی یمن در حملات آمریکا آسیب ندید
فارس/‌ با وجود ادعاهای آمریکا و انگلیس مبنی بر موفق بودن حملات تجاوزکارانه به پایگاه‌های نظامی در یمن و از کار افتادن توانمندی ارتش و نیروهای مسلح این کشور برای حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ، گزارش‌ها اما از کذب بودن این ادعاها حکایت دارد.روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که یافتن اهدافی برای حملات روز جمعه و شنبه در یمن، دشوارتر از چیزی بود که واشنگتن فکر می‌کرد.مقام‌های مذکور – که نامشان فاش نشد – به این روزنامه گفتند که بسیاری از قابلیت‌های نظامی و تهاجمی ارتش یمن پس از حملات هوایی آمریکا و انگلیس، دست‌نخورده باقی مانده است.نیویورک‌تایمز البته برای حفظ وجهه آمریکا تا حدودی، مدعی شد که فقط تقریبا ۲۰ درصد قابلیت‌های موشکی و پهپادی ارتش و نیروهای مسلح یمن در این حملات از بین رفته است.مقام‌های آمریکایی در توضیح دشوار بودن شناسایی اهداف نظامی در یمن، به این روزنامه گفتند که سال‌ها غفلت سازمان‌های جاسوسی آمریکا و متحدانش از جنبش مقاومت انصارالله و عدم جمع‌آوری اطلاعات، باعث این امر شد.

حملات مقاومت عراق به سه پایگاه آمریکا در سوریه
فارس/ منابع محلی بامداد یکشنبه از وقوع حملاتی علیه پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه خبر دادند.گروه «مقاومت اسلامی عراق» بامداد یکشنبه اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه و مقابله با اشغالگری آمریکا در منطقه، پایگاه «خراب الجیر» در سوریه را با موشک هدف قرار داده است.ساعتی بعد، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» از حمله به محل استقرار اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «العمر» در دیرالزور خبر داد.صابرین‌نیوز در ادامه در خبری فوری گزارش داد که محل استقرار اشغالگران آمریکایی در روستای «الخضراء» در سوریه نیز هدف حمله قرار گرفته است که این دومین حمله به پایگاه‌های آمریکا طی ۵ دقیقه اخیر بود.مقاومت اسلامی عراق باز هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه و مقابله با اشغالگری آمریکا در منطقه، پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی «العمر» و روستای «الخضراء» در سوریه را با دو پهپاد هدف قرار داده است.

رویترز: با حملات آمریکا علیه یمن کشتی‌های بیشتری از دریای سرخ تغییر مسیر دادند
فارس/ خبرگزاری رویترز گزارش داد از بامداد روز جمعه (۱۲ ژانویه) با حملات ائتلاف آمریکایی علیه یمن، شرکت‌های کشتیرانی از بیم افزایش خطرات امنیتی در دریای سرخ از تردد در این منطقه اجتناب کردند.حملات ایالات متحده و بریتانیا علیه یمن، افزون بر اینکه قیمت نفت و طلا را نیز افزایش داد ،شرکت‌های کشتیرانی در جهان را سراسیمه و حمل و نقل کشتی‌ها در دریای سرخ را نیز مختل کرده است. داده‌های حمل و نقل از گروه بورس لندن و وبگاه اطلاعات تجارت جهانی کپلر نشان داد که حداقل چهار نفتکش از دیروز جمعه به دنبال حملات ایالات متحده و بریتانیا به یمن در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از گسترش تنش‌ها، از دریای سرخ منحرف شده‌اند.

لندن، ایران را وارد بازی حمله به یمن کرد
فارس/ در شرایطی که انصارالله تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های این جنبش ندارد، گرانت شاپس وزیردفاع بریتانیا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» با لحنی تهدید‌آمیز از تهران خواست تا به گروههای مقاومت درمنطقه بگوید «متوقف شوند و کنار بکشند» زیرا «صبر جهان رو به اتمام است».وی با اشاره به این‌که انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان از متحدان کلیدی جمهوری اسلامی و حامیان حماس محسوب می‌شوند، تأکید کرد که ایران نقش حیاتی درتنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *