خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اسناد و مدارک برای محاکمه نتانیاهو کافی است
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به جلسه دادگاه لاهه در خصوص دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما به عدالتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه محقق خواهد شد، ایمان داریم ومعتقدیم این دادگاه، رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم خواهد کرد. اردوغان افزود: اسناد ومدارکی را به این دادگاه ارائه کرده‌ایم که برای محاکمه رژیم اشغالگر صهیونیستی و نخست وزیر آن کافی است. جلسه بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه فلسطینیان غزه دردیوان بین‌المللی دادگستری لاهه که روز پنجشنبه آغاز شد، دیروز نیز ادامه یافت. نماینده آفریقای جنوبی درجلسه روز پنجشنبه تأکید کرد که نسل‌کشی، هرگزازقبل اعلام نمی‌شود اما دیوان بین‌المللی دادگستری ۱۳هفته شواهد در اختیار دارد که الگوی رفتاری را نشان می‌دهد و ادعای اقدامات نسل‌کشی را توجیه می‌کند. وی با تأکید بر این‌که اوضاع غزه نیازمند مداخله دادگاه بین‌المللی است، از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا همچون پرونده روهینگیا، گام‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی بردارد. شماری از کشورها ازجمله ترکیه، مالزی، ونزوئلا، برزیل و جمهوری اسلامی ایران از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند.
نرخ بیکاری تک‌رقمی
مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فرصت‌های شغلی دائمی در کشور افزایش و فرصت‌های شغلی موقت کاهش یافته است. نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور نیز تک‌رقمی شده است. بااین‌حال گرچه آمارها در این حوزه کاهشی بوده اما نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و بانوان همچنان بالاست.

 همشهری
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به علماء و حوزه‌های علمیه پاکستان
رهبر معظم انقلاب در پیامی، ارتحال عالم بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ «محسن علی نجفی» را به علماء و حوزه‌های علمیه پاکستان تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم. انالله و اناالیه راجعون
خبر ارتحال عالم بزرگوار و خدوم مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب حاج شیخ محسن علی نجفی طابَ ثَراه موجب تاثر و تأسف گردید. اینجانب فقدان این عالم محترم را به علماء و حوزه‌های علمیه پاکستان، خانواده و دوستداران ایشان مخصوصاً شیعیان محترم «بَلتِستان» تسلیت گفته و از خداوند شکور برای این عالم وارسته غفران واسعه و علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت دارم.
آیت‌الله محسن علی نجفی از علماء و مفسران برجسته شیعه در پاکستان بود که تحصیلات خود را در نجف و در محضر استادانی همچون مرحوم آیت‌الله خوئی و شهید آیت‌الله محمدباقر صدر گذراند. وی مؤسس حوزه‌های علمیه «جامعه اهل‌البیت» و «جامعه الکوثر» و رئیس شورای‌ عالی مجمع اهل‌البیت در پاکستان و بنیانگذار سیستم آموزشی اسوه و چند دانشکده خصوصی دراین کشور بود.
شمار نظامیان زخمی اسرائیلی به بیش از ۶هزار نفر رسید
یک رسانه اسرائیلی از افزایش شمار نظامیان زخمی رژیم صهیونیستی به بیش از ۶هزار نفر از ۷ اکتبر تاکنون خبر داده و درباره چالش‌های نگران‌کننده مربوط به بخش بهداشت و درمان این رژیم پس از پایان جنگ کنونی هشدار داده است. در این گزارش آمده اسرائیل آمادگی آن را ندارد که در کنار تعداد معمول بیمارانی که به سیستم پزشکی مراجعه می‌کنند، به شمار زیادی از نظامیان و غیرنظامیان زخمی در جنگ خدمات بدهد.
قدردانی حماس از آفریقای جنوبی به‌خاطر شکایت از تل‌آویو
عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که ادله و برهان‌هایی که آفریقای جنوبی ارائه داده به همه جهان ثابت کرده که رژیم صهیونیستی دست به کشتار جمعی و پاکسازی نژادی مردم فلسطین در نوار غزه زده است. عزت‌الرشق گفته: آفریقای جنوبی اصالت مواضع اصولی خود را در حمایت از ملت و مسئله فلسطین نشان داده و ثابت کرده که مخالف جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت ما و حقوق مشروع آن است.
لاهه، سخت‌ترین روزهای اسرائیل را رقم زد
خبرنگار و نویسنده صهیونیستی گفته معنی ندارد این را انکار کنیم که در لاهه برای اسرائیل سخت گذشت و درواقع یکی از سخت‌ترین روزها در سطح دیپلماتیک از زمان آغاز جنگ علیه غزه بود. نداف ایال در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشته: اسرائیل در واقع در این وضعیت شکست خورده است؛ حتی اگر ما بتوانیم دادگاه را متقاعد کنیم که تدابیر موقت صادر نکند.
صحبت از رفتن مقاومت و ترک سرزمینش یک توهم است
اسامه حمدان، مقام مسئول حماس در بیروت ادعای یک رسانه اسرائیلی درباره ابتکار جدید قطر مبنی بر آزادی اسرای اسرائیلی و خارج شدن رهبران مقاومت از نوار غزه را تکذیب کرده است. حمدان گفته: اساسا چنین طرحی وجود ندارد. صحبت از رفتن مقاومت و ترک سرزمینش یک توهم است و تصور خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و منعکس‌کننده درک واقعیات این موضوع نیست.

 کیهان 
یمن: تمام منافع آمریکا و انگلیس در زمین و آسمان و دریا هدف مشروع ما است
در پی تجاوز بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به یمن – به جرم حمایت مردم و نیروهای مسلح این کشور از فلسطین و عملیاتشان در دریای سرخ – شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که در راستای پاسخ به جنایت شب گذشته تمام منافع آمریکا و انگلیس اکنون یک هدف مشروع برای نیروهای مسلح این کشور به حساب می‌آیند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای گفت در هدف قرار دادن تمام منابع تهدید و تمام اهداف متخاصم در زمین و دریا در راستای دفاع از یمن و حاکمیت آن تردید نخواهیم کرد.
رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. در ساعات ابتدائی یک مسئول در پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت: «تقریبا ۱۰ هدف حوثی‌ها (انصارالله) را مورد اصابت قرار دادیم.» اما کمی بعد برخی از منابع از فرمانده نیروی هوائی آمریکا در منطقه نقل کردند: «۶۰ هدف در ۱۶ مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف حمله هوائی قرار دادیم. در این حمله بیش از ۱۰۰ موشک هدفمند استفاده شده است.
ایران، حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیداً محکوم کرد
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل خواند.
توقیف یک نفتکش آمریکایی در دریای عمان توسط نیروی دریایی ارتش
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد؛ به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت‌ماه سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST صبح جمعه توقیف شد. نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و‌ به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.
این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضائی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.

 ایران
دولت نگاه ویژه ای به گردشگری و اقتصاد دریامحور دارد
جلسه بررسی راهکارهای توسعه و عمران جزایر کشور، پنجشنبه گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. مخبر در این جلسه با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای نسبت به توسعه و عمران جزایر ایران دارد، گفت: جزایر جمهوری اسلامی در حقیقت ثروت و ظرفیتی بزرگ در جهت توسعه گردشگری، بهره‌برداری از سواحل و توسعه اقتصاد دریامحور هستند.
وی با تأکید بر رویکرد و نگاه جامع الاطراف برای توسعه جزایر کشور و تسریع در نهایی شدن سند توسعه جزایر ایرانی، تصریح کرد: مصوبات مربوط به توسعه و عمران جزایر که در جلسات هیأت دولت و سایر کارگروه‌های مربوطه به تصویب رسیده‌اند باید به طور جدی و در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرند.
در این جلسه، راهکارهای توسعه، پیشرفت و عمران جزایر کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. احداث و تکمیل پروژه‌های مسکونی و مراکز درمانی، توسعه حمل و نقل عمومی در جزایر، تکمیل پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام با اولویت اشتغالزایی، توسعه بنادر و تأسیسات بندری، اجرا و تکمیل طرح‌های گردشگری و ایجاد مجتمع‌های فرهنگی، ایجاد فرصت‌های شغلی با محوریت آبزی پروری، ساخت قایق‌های سبک و تولید و تراش سنگ‌های زینتی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مربوطه این برنامه‌ها را با جدیت پیگیری کنند.
عربستان در انتظار سفر رسمی رئیسی
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور منتظر سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به ریاض است. این مهم در گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با همتای سعودی‌اش مطرح شد. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی به سفر هیأت پارلمانی عربستان‌سعودی به ایران و سفر هیأت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به عربستان و همچنین دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان اشاره کرد و افزود: روابط سیاسی دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در چهارچوب توافق رئیس‌جمهور ایران و ولیعهد عربستان‌سعودی رو به گسترش است.
او با اشاره به توافق دو کشور در موضوع اعزام ایرانیان به حج عمره، در خصوص تأخیر به وجود آمده در این موضوع و چگونگی حل آن با همتای عربستانی خود به گفت‌وگو پرداخت.
وزیر خارجه عربستان‌سعودی در تماس تلفنی خود پیرامون مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی به امیر عبداللهیان اطمینان داد این موضوع صرفاً مسأله‌ای فنی است که بزودی حل خواهد شد تا عمره‌گزاران ایرانی بتوانند برای اعمال حج عمره به سرزمین وحی مشرف شوند.

 وطن امروز
دولت‌های عربی فریب جدید آمریکا را نخورند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به حمله روز گذشته آمریکا و انگلیس به یمن نوشت: توصیه ما به دولت‌های عربی این است فریب جدید آمریکا را نخورند؛ غزه دومی نمی‌توانند در ‎یمن درست کنند و ‎غزه فلسطینی را هم نمی‌توانند به پایان برسانند. محسن رضایی تصریح کرد: تنها آتش جنگ را در منطقه گسترش خواهند داد. آمریکا و انگلیس دست به حماقت بزرگی زدند.
حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی پیام‌آور وحدت ملی است
خطیب موقت جمعه تهران، حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی را پیام‌آور وحدت ملی دانست و گفت: این حضور زمینه‌ساز جابه‌جایی قدرت و گردش نخبگانی و افزایش سطح امنیت، قدرت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی است.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران به تحولات غزه اشاره کرد و گفت: موضوع غزه مهم‌ترین مسأله جهان اسلام است. خطیب نماز جمعه دیروز تهران با بیان اینکه قریب بر ۱۰۰ روز از جنایات رژیم صهیونیستی بر مردم فلسطین می‌گذرد، اظهار کرد: ۱۰۰ روز است که گرگ‌های درنده در هر دقیقه‌ای، جگر کودکان و مادران مقاوم غزه را می‌درند.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: رژیم اسرائیل به نمایندگی از دنیای مدرن، در قامت یک نظام سرتا پا تروریستی، همه ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به تاراج گذاشته است تا آنها را به زانو درآورد اما با مقاومت حیرت‌انگیز غزه، تمام دنیای استکبار، بویژه آمریکا را در بن‌بست عمیق قرار داده است.

 خراسان 
نمی توانید نقش خود را در پایین آمدن مشارکت پاک کنید
فردانیوز نوشت: روحانی به تازگی و در حالی به توصیف دلایل مشارکت زیر ۵۰ درصدی در دو انتخابات اخیر پرداخته که عملکرد دولت دوازدهم مخصوصا از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ به دلیل انفعال دولت او در مقابل دولت های غربی متعهد به برجام و بی عملی و بی برنامگی، به افزایش چند برابری قیمت دلار، تورم بالای ۴۰ درصدی و کاهش رشد اقتصادی و ناملایمات اقتصادی و اجتماعی و در نهایت نارضایتی افکارعمومی از دولت او در پیمایش های انجام شده، منجر شد.

 مردم سالاری 
۳۵ نفر از عوامل پشتیبانی تروریست‌ها بازداشت شدند
اطلاعیه‌ دوم وزارت اطلاعات در خصوص فاجعه‌ی تروریستی کرمان با اشاره به «تعقیب تعدادی از آمران و طراحان عملیات تروریستی کرمان درخارج از کشور» و «بازداشت ۳۵ نفر از عوامل پشتیبانی تروریست‌های انتحاری» منتشر شد.
در متن اطلاعیه‌ دوم وزارت اطلاعات در خصوص فاجعه‌ تروریستی کرمان آمده است: بر اساس نتایج حاصله تاکنون، طراح و پشتیبانِ اصلی عملیات جنایت‌کارانه‌ مورد بحث، فردی تاجیکستانی به نام مستعار«عبدالله تاجیکی» بوده است.
این تروریست مزدور در تاریخ ۲۸ آذرماه گذشته همراه با یک زن و یک کودک «برای تأمین پوشش»، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به استان کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر می‌شود. وی علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست ساز نیز تخصص دارد. لذا پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ غمبار مورد بحث، از کشور خارج شده است. هویت یکی از تروریست‌های انتحاری به‌صورت کامل احراز شد.
وی بازیروف «بوزروف» اسراییلی فرزند امان الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان بوده است. نام‌برده از طریق سکوی تلگرام با فرقه‌ آمریکا ساخته‌ داعش آشنا شده، سپس جذب آن می‌گردد. این انتحاریِ معدوم در ماه‌های اخیر به شهر وان ترکیه عزیمت و پس از آن با عبور از ایران با کمک قاچاق‌برهای مستقر در مرزهای غربی و شرقی کشور، به افغانستان عزیمت کرده است. در آنجا به اردوگاه گروهک تروریستی داعش در استان بدخشان رفته، مدتی به آموختن تعالیم انحرافی و تکفیری داعش و دریافت آموزش‌های مختلف عملیاتی و تروریستی پرداخته و پس از چند ماه به ایران اعزام می‌شود. این تروریست توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرز جالقِ کلّه‌گانِ شهرستان سراوان وارد کشور شده و پس از طی شهرهای خاش، ایرانشهر و جیرفت، نهایتاً در کرمان به همان اقامتگاه پیشگفته مراجعه و به تروریست مورد اشاره قبلی می‌پیوندد. در مورد هویت تروریست انتحاری دوم، سرنخ‌های قابل توجهی به‌دست آمده که پس از حصول مشخصات کامل وی، اعلام خواهد شد.

 قدس
سرمایه‌گذاری ۷۲۰ هزار میلیاردی در مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به مطالبه رئیس جمهور برای جلب سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ‌اظهار کرد:‌ با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متنوع مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور، این امر قابل تحقق است. حجت عبدالملکی از تقاضای سرمایه‌گذاری ۷۲۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد خبر داد و افزود:‌ تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نقطه شروعی برای جلب توجه علاقه‌مندان داخلی و خارجی محسوب می‌شود.
انتخاب دوباره ترامپ برای اروپا تهدید است
«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا گفته انتخاب دوباره دونالد ترامپ در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور، تهدیدی برای اروپا خواهد بود.
لاگارد گفت: «اگر من بخواهم از تاریخ درس بگیرم- منظورم شیوه مدنظر او در چهار سال ریاست‌جمهوری او است- می‌توانم بگویم [روش او] آشکارا تهدید است». این مقام اروپایی اضافه کرد: «فقط کافی است نگاهی به تعرفه‌های تجاری، تعهدات در قبال ناتو و دیدگاه‌های او در خصوص تغییرات جوی بیندازید».
تل‌آویو غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد
آنتونیو تاجانی، معاون نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا در سخنانی در برنامه‌ رادیو ایتالیایی «رای» اذعان کرد: اسرائیل در غزه غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد. وی در ادامه با طرح ادعایی مضحک و برخلاف کنوانسیون نسل‌کشی ملل متحد مدعی شد: ولی این مسئله یک نسل‌کشی نیست! حمله‌‌ای در اینجا وجود دارد که در آن، غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند.
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی و ۵۵۰ میلیونی شهری
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پرداخت ۳۵۰ میلیون تومانی وام مسکن روستایی و۵۵۰ میلیونی شهری در شعب بانک‌ها آغاز شده است. نوروزی با اشاره به همکاری بانک مرکزی در تصویب و ابلاغ افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵درصد خاطرنشان کرد: سقف این تسهیلات پیش‌تر ۲۰۰ میلیون تومان بود و اکنون در شهر‌های زیر ۲۵هزار نفر، تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 اعتماد
هیچ ابهامی در طبیعی بودن فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وجود ندارد
دریابان شمخانی، مشاور سیاسی مقام معظم رهبری و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگوی اختصاصی با «نورنیوز» ضمن رد برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی در خصوص وجود ابهام در شیوه فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: پس از فوت تاسف‌بار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکل‌گیری برخی شایعات هدفمند در خصوص وجود ابهام در شیوه فوت ایشان، بنده به‌دلیل علاقه و حساسیت شخصی و همچنین تاکید مستمری که مقامات عالی نظام داشتند، دستور دادم از طریق تشکیل کمیته ویژه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، پرونده فوت ایشان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و همه ابعاد آن به صورت شفاف و بدون ابهام گزارش شود.
کمیته رسیدگی‌کننده به پرونده با حضور مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه‌های مختلف و همچنین استفاده از مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها با اختصاص وقت کافی، همه ابعاد پرونده را بررسی و گزارش کامل و جامعی ارایه کرد. بر اساس گزارش ارایه‌شده از سوی کمیته ویژه بررسی‌کننده پرونده که به اجماع مجموعه کارشناسان عضو کمیته رسید، فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی بدون هیچ‌گونه ابهامی کاملا طبیعی اعلام شد.

 اطلاعات
حل مسأله اشتغال نیازمندفعال سازی پیشران‌های اقتصادی است
رئیس جمهور با بیان اینکه حل مسأله اشتغال صرفاً منوط به اعتبارات و بودجه نیست، توجه به سیاست‌های اشتغالزا و راهکارهای فعال‌سازی بیش از پیش اقتصاد کشاورزی، دریا، دیجیتال و پیشران‌های اقتصادی نظیر مسکن با هدف جهش اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری را مورد تاکید قرار داد.
آیت الله رئیسی در جلسه شورای‌عالی اشتغال موضوع اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری را از جمله دغدغه‌های اصلی جامعه و از اهم موضوعات دولت دانست و با تقدیر از اقدامات انجام شده در زمینه کاهش مطلوب و موثر نرخ بیکاری در کشور، با تاکید بر اهمیت نقش مهارت‌آموزی به ویژه در هنرستان‌ها در زمینه‌سازی برای اشتغال، از وزارت آموزش و پرورش خواست ضمن بررسی مسائل و مشکلات هنرستان‌ها، تقویت این نهادهای مهارت‌آموزی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.
تظاهرات یمنی ها
مردم خشمگین یمن در پی حمله مشترک آمریکا و انگلیس به همراه متحدان آنها به خاک این کشور در تظاهراتی گسترده به خیابان های برخی شهرها آمدند و این تجاوز را محکوم کردند.
گروههای مقاومت منطقه نیز با صدور بیانیه‌ هایی جداگانه، حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کردند و گفتند که در کنار مردم یمن ایستاده‌اند. در این راستا، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این تجاوزات صرفا موجب افزایش عزم و اراده و قدرت یمن خواهد شد.

 شهروند 
افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی است
به‌دنبال افزایش نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط و گلایه‌ها و شکایات مردمی، اکنون وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی بوده و با ایرلاین‌های متخلف برخورد خواهد شد.
مدیر کل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی اعلام‌کرد: «هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است.» حسین مذنب در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:‌ «برخلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری فقط شورای عالی هواپیمایی است. با آنها برخورد قانونی انجام خواهد شد.» بر این اساس، از شنبه سازمان تعزیرات حکومتی به جریمه شرکت‌های متخلف خواهد پرداخت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

میدان نبرد غزه میدان آزمایش عیار شرافت اسلامی مسلمانان است
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت¬الله العظمی نوری همدانی/ آیت¬الله العظمی نوری همدانی در دیدار با سردار حسن زاده و حجت الاسلام علیزاده پیرامون برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت و همچنین یادواره شهدای طلبه و روحانی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: امروز، میدان نبرد غزه، میدان آزمایش عیارشرافت اسلامی مسلمانان است.ایشان همچنین با تمجید از تلاش های صورت گرفته برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهداء و پاسداشت خون پاک این عزیزان ابراز کرد: جهان اسلام بخصوص ایران اسلامی همواره مورد کینه و دشمنی مستکبران بمانند آمریکا و انگلیس، رژیم های تروریستی همچون اسرائیل و مزدوران منطقه ای آنها بوده است. وی افزود: به برکت خون شهیدان، ایران اسلامی امروز قوی تر، هوشیارتر و بالغ تر از همیشه همچون درختی تنومند در برابر حوادث ایستاده است.

مهجوریت قرآن سبب استقرار منکرات در جامعه می‌شود
ایکنا/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری، در آیین رونمایی از قرآن کریم به خط جمعی از بانوان کاتب ، گفت: نگارش قرآن آغاز یک راه برای رسیدن به مقصد بزرگ است و کتابت قرآن از نگارش تا روخوانی برای این است که در نهایت به دستور قرآن عمل کنیم و نقش آفرین باشیم و نگذاریم که قرآن مهجور شود. رئیس جامعه‌ مدرسین با اشاره به آیه «اتخذو هذه‌القرآن مهجورا» اظهار کرد: قرآن در عصر پیامبر نگارش می‌شد اما مهجور بود، مهجوریت یعنی به دستورات قرآن عمل نکردن و اگر امروز ما هم درک صحیحی از قرآن نداشته باشیم در واقع قرآن را مهجور کردیم.وی همچنین با بیان پیامدهای مهجوریت قرآن در جامعه، گفت: مهجور بودن قرآن باعث استقرار منکرات در جامعه می‌شود و پیروان آن به فراموشی سپرده می‌شوند و مجازات الهی را نیز در پی دارد، بدانید که نقش اول قرآن موعظه است و سپس شفاعت و هدایت و در نهایت رحمت است.

همه در برابر نسل آینده مسئولیت داریم
رسا/ آیت الله اعرافی در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ، با اشاره به برنامه های خوب در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: امیدواریم با رویکردی که در دولت سیزدهم و مراکز مرتبط با تعلیم و تربیت وجود دارد، شاهد خیز قابل توجه در نظام آموزش و تعلیم و تربیت در جامعه باشیم.مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که همه ما در برابر نسل آینده مسئولیت داریم، بیان داشت: دین اسلام اولین تکلیف را برای عموم جامعه قرار داده است که به عنوان تکلیف عام برای رشد و هدایت نسل نو تلاش و کوشش کنند؛ اما علماء و نخبگان نیز در مرحله دوم و به صورت خاص رسالت مهمی در زمینه تعلیم و تربیت دارند.وی افزود: حکومت اسلامی نیز رسالت مهمی در تعلیم و تربیت افراد و نسل نو دارد تا رشد روحی و معنوی جامعه تحقق پیدا کند که در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش و نهادهای حوزوی باید با همگرایی و تعامل به اهداف تعلیم و تربیتی خود عمل کنند.

انقلاب اسلامی از گسترش الحاد عملی و نظری در جهان جلوگیری کرد
اختصاصی/ پنجاهمین همایش ائمه جماعات مساجد استان قم از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین در سالن اجتماعات این نهاد حوزوی برگزار شد آیت الله کعبی در این همایش شهر مقدس قم را شهر اجتهاد و قیام و شهر دین دانست و با اشاره به تلاش های مرحوم آیت¬الله آشتیانی معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در زمینه مسائل دینی و توجه ویژه وی به مسجد و فعالیت های تبلیغی تلاش های آن مرحوم را موثر و با اهمیت برشمرد.عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اینکه امروز نقش روحانیت در سرتاسر جهان برای گسترش معارف اسلامی و تبیین آموزه های اسلامی بسیار بی نظیر است افزود: انقلاب اسلامی سبب ظهور و بروز دین اسلام به عنوان نسخه ای پیروزی بخش در جهان شد که اگر انقلاب اسلامی نبود، الحاد عملی و نظری در جهان گسترش پیدا می کرد و بعد از انقلاب اسلامی است که دیگر از شرق و غرب ملحد، خبری نیست و یا اگر هم هست، روز به روز رو به افول می باشد. وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو تصریح کرد: امروز شرکت در انتخابات مصداق جهاد فی سبیل الله و ضامن اقتدار و پیشرفت ملی است و ما باید مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنیم.

آمریکا نمی‌تواند بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین را رهگیری کند
ایسنا/ بر اساس گزارش دفتر بازرس کل پنتاگون، کمبود نظارت‌های لازم از سوی مقام‌های آمریکایی به این معناست که آمریکا نمی‌تواند بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزاتی را که به اوکراین داده، رهگیری کند. بر اساس اعلام دفتر بازرس کل پنتاگون، این یافته‌ها به این معناست که ۵۹ درصد از ۱.۷ میلیارد دلار تجهیزات دفاعی که ایالات متحده به اوکراین ارائه کرده همچنان معلوم نیست کجا هستند و رهگیری نشده است.در گزارش بازرس کل پنتاگون همچنین آمده که وزارت دفاع نتوانسته فهرست دقیقی با شماره سریال آن اقلام دفاعی را برای اوکراین در صورت لزوم حفظ کند. دلایل این کاستی از سوی وزارت دفاع هم شامل محدود بودن کارمندان، عدم انجام رویه‌های انجام نظارت نهایی در یک منطقه جنگی تا دسامبر ۲۰۲۲، محدودیت در فعالیت و حضور ناظران در داخل اوکراین و فقدان کنترل‌های داخلی در مورد موجودی تجهیزات نظامی است.دفتر بازرسی وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد: درحالیکه دولت آمریکا از همان سال نخست جنگ اوکراین نظارت خود را انجام داده، محدودیت چشمگیر پرسنل و چالش‌های حسابرسی و نظارت همچنان به قوت خود باقیست. حسابرسی و شمارش کامل تجهیزات و تسلیحات تا مادامی که این روند کاستی وجود داشته باشد، غیرممکن است.مقام‌های پنتاگون به حسابرس‌های دفتر بازرسی وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که انتظار دارند سیستم‌هایی برای نظارت دقیقتر در اوکراین در سال جاری میلادی و سال بعد مستقر کنند.

آمریکا به یکی از تأسیسات راداری یمن حمله کرد
ایرنا/ حساب کاربری سنتکام دقایقی پیش در تارنمای ایکس خبر داد که در ساعت ۳:۴۵ بامداد به وقت صنعا، نیروهای آمریکایی حمله ای علیه یکی از رادارهای نیروهای یمنی انجام دادند. به نوشته سنتکام، این حمله با استفاده از موشک های تاماهاوک ناو “کارنی” و در ادامه حملات ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) انجام شد. مدیر دفتر المیادین در یمن گزارش داد که حملات هوایی یا موشکی به پایگاه الدیلمی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام شده است. شبکه سی ان ان نیز گزارش داد، آمریکا حمله دیگری در داخل یمن انجام داده و این بار یک تأسیسات راداری را هدف قرار داده است.

واشنگتن و لندن مشغول به دزدی دارایی‌های کشورها هستند
ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصویب لایحه مصادره دارایی‌های مسدود شده این کشور در ایالات متحده، گفت: واشنگتن و لندن از چندین دهه پیش مشغول به دزدی دارایی‌های سایر کشورها هستند. زاخارووا با بیان اینکه مسکو علاقه‌ای ندارد که اوضاع به این شکل پیش برود، تاکید کرد: مصادره دارایی‌های ما پیامدهای زیان‌بار بیشماری برای حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری کشورهایی خواهد داشت که برخلاف هشدارهای کارشناسان آگاه، دست به این قبیل اقدامات می‌زنند.وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: روسیه برای دادن پاسخی درخور به هر اقدام غیردوستانه از سوی کشورهای غربی آماده است.

آمریکا: ۲ شرکت و ۴ کشتی را به دلیل ارتباط با ایران و انصارالله تحریم کردیم
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه داری ایالات متحده طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC)، دو شرکت مستقر در هنگ کنگ و امارات را به دلیل ارتباطشان با انصارالله و «نیروی قدس سپاه پاسداران»، در لیست تحریم‌ها قرار داده است. همچنین ۴ کشتی که این شرکت‌ها در آن‌ها ذینفع هستند در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند». در ادامه این اطلاعیه آمده است: «این شرکت‌ها اقدام به حمل کالا‌هایی می‌کردند که درآمد حاصل از فروش آن‌ها به انصارالله و حملات مداوم آن‌ها علیه کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ و خلیج عدن کمک می‌کند». برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری امریکا در این رابطه گفت: «ایالات متحده به اقدامات خود علیه شبکه‌های مالی غیرقانونی ایران که نیرو‌های انصارالله را تأمین مالی و حملات آن‌ها را تسهیل می‌کند، ادامه می‌دهد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *