خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مردم ایران برخوردار از غیرت دینی هستند
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه این شورا با اشاره به قیام مردم قم در دی ماه سال ۱۳۵۶ در اعتراض به انتشار مقاله ساواک علیه امام خمینی اظهار کرد: حرکت آن روز مردم قم که در سایر شهرهای کشور هم تداوم پیدا کرد از مصداق‌های قیام‌‌ا… است. وی افزود: عامل آن غیرت دینی مردم بود که همواره یکی از مهم‌ترین عوامل به نتیجه نرسیدن توطئه‌های دشمنان به شمار می‌آید. مردم بزرگ ایران و جوانان این سرزمین برخوردار از غیرت دینی هستند. دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جلوه‌گری غیرت دینی مردم را در تاریخ انقلاب اسلامی مکرر می‌بینیم که عامل ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. بر همین اساس یکی از اهداف اصلی جنگ نرم دشمنان، کم‌رنگ کردن غیرت دینی بین مردم و به ویژه جوانان است.
واردات طلا از ترکیه
رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک ایران گفت: مجموع تجارت ایران با ترکیه در ۹ماهه سال جاری به بیش از ۸.۵میلیارد دلار رسیده‌است. در این مدت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شده و ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده‌است. یکی از اقلام مهم وارداتی شمش طلا بوده است.
مشکلی در تجارت با عراق نیست
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: خوشبختانه مسئولان بانک‌مرکزی و فعالان اقتصادی ایران و عراق راهکارهای متناسب را به مرور زمان تنظیم می‌کنند و در رابطه با تجارت ایران و عراق جای نگرانی نیست. تصمیمات بانک مرکزی عراق داخلی است و مشکلی وجود ندارد.

 همشهری
تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه
سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خبر مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه گفت: این خبر صحت ندارد اما در قالب امور تحقیقاتی در اندازه‌ای مانند ۶۰مترمربع ممکن است کار تحقیقاتی انجام شود که این موضوع در دنیا شیوه‌ای معمول است.وی در ادامه درباره تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه در قالب ستادی که معاون اول رئیس‌جمهور رئیس آن و استاندار آذربایجان غربی دبیر آن است، دنبال می‌شود. درحال حاضر فاز سخت‌افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسیده است و الان موضوع اصلی فاز نرم افزاری است که این فاز می‌تواند دریاچه ارومیه را نجات دهد. به این شکل که کمربند سبزی که اطراف پهنه سفیدی که به‌عنوان دریاچه ارومیه وجود دارد، باید حذف شود. همچنین حذف چاه‌های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی اطراف دریاچه ارومیه نیز مورد توجه قرار گرفته است.
نشست فوق‌العاده در عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، با هدف فراهم کردن زمینه خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از کشورش با گروه‌های سیاسی عضو ائتلاف «چارچوب هماهنگی شیعیان» نشست فوق‌العاده برگزار کرد. این نشست پس از آن برگزار می‌شود که آمریکا در ماه‌های اخیر چندین بار مواضع نیروهای الحشدالشعبی را هدف قرار داده و موجب خشم محافل عراقی شده است.
قسام ۲۲سرباز اسرائیلی را در غزه از پای درآورد
سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام با اشاره به کشته‌شدن ۲۲نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد نیروهای مقاومت تنها در یک روز ۴۲خودروی نظامی اسرائیلی را منهدم کردند. ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام گفته در این مأموریت‎ها، مجاهدان نیروهای صهیونیستی را با خمپاره، بمب‌های ضد‌نفر و مسلسل هدف قرار دادند.
حزب‌الله هدف قرار گرفتن فرمانده‌اش را تکذیب کرد
حزب‌الله لبنان اعلام کرده که در حمله چهارشنبه رژیم صهیونیستی به شهرک خربه سلم در جنوب لبنان، هیچ‌یک از فرماندهان حزب‌الله هدف قرار نگرفته است. این حمله پهپادی هنگام تشییع پیکر یکی از فرماندهان حزب‌الله صورت گرفته بود و به‌طور مشخص منطقه «الذبانه» در خربه سلم را هدف قرار داده بود.
افزایش محبوبیت حزب‌الله و حماس در لبنان
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در لبنان حاکی از افزایش محبوبیت حزب‌الله و جنبش حماس در میان لبنانی‌هاست. طبق این نظرسنجی، ۷۹درصد لبنانی‌ها نظر مثبتی نسبت به حماس دارند و تصور راه‌حل نظامی به جای راه‌حل سیاسی برای حل و فصل مناقشه با رژیم صهیونیستی در لبنان بسیار فراگیرتر از سایر کشورهای عربی است.
گل به‌خودی دوباره صهیونیست‌ها در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن چند نظامی دیگر خود به‌دست نیروهای خودی در جریان جنگ در نوار غزه اعتراف کرده است. ارتش اسرائیل فاش کرده ۶نظامی این رژیم ازجمله ۲ افسر در نتیجه شلیک از تانک رژیم اشغالگر در منطقه «البریج» در مرکز نوار غزه کشته شده‌اند. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی مبنی بر کشته‌شدن نظامیان صهیونیستی در تیراندازی نیروهای خودی در مناطق مختلف نوار غزه منتشر شده بود.

 کیهان
مسئولان برای معرفی شخصیت عظیم امامزاده علی‌‌ ابن محمد باقر(ع) تلاش کنند
مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی حضرت علی‌ ابن امام محمد باقر(ع)، اولین سفیر اهل‌بیت(ع)در ایران، همزمان با سالروز شهادت این امامزاده عظیم‌الشأن در مشهد اردهال کاشان برگزار شد. در ابتدای این مراسم، پیام آیت اللّه العظمی نوری همدانی به‌مناسبت برگزاری این کنگره، قرائت شد.استاد برجسته درس خارج حوزه در پیامی به افتتاحیه کنگره حضرت علی‌ ابن امام محمد باقر(ع) خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای معرفی این شخصیت عظیم تلاش کنند و آن مکان مقدس به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شود. تأسیس یا گسترش یک حوزه علمیه در جوار آن بزرگوار نیز لازم است.در بخش دیگری از این پیام آمده است:یکی از علّت‌های گسترش فرهنگ غنی اسلام و سیره اهل‌بیت «علیهم‌السلام» در ایران حضور امامزادگان است و این موهبت الهی برای کشور ماست، بر این اساس یکی از موضوعات مهم تکریم و تجلیل از امامزادگان است و بنابر حدیث شریف ثقلین که مقبول فریقین است، از شعائر دین، وظیفه و تکالیف مسلمانان است. همان‌طور که قرآن کریم برای مسلمانان، کتاب هدایت است، عترت پیامبر اکرم «صلّی اللّه علیه و آله و سلّم» نیز ‌هادیان مردم و نجات‌دهنده گمراهان از ضلالت می‌باشند، و همگان وظیفه دارند که از آنان پیروی کرده و راه و روش زندگی را از آنان بیاموزند.
ادامه وضعیت فعلی در غزه انفجار بی‌سابقه در جهان اسلام را به همراه خواهد داشت
صبح روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه، پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور رئیس‌مجلس و نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» برگزار شد.در این نشست نمایندگان کشورهای اسلامی بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه و محکومیت سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی تاکید کردند. در بیانیه پایانی اتحادیه مجالس کشورهای عضو کنفرانس اسلامی آمده است: ادامه وضعیت فعلی در غزه انفجار بی‌سابقه در جهان اسلام را به همراه خواهد داشت.

 ایران
دستور رئیس‌جمهور برای برکناری معاون متخلف یک وزارتخانه
رئیس‌جمهور دستور برکناری معاون یکی از وزارتخانه‌ها را به دلیل استخدام خارج از ضابطه برخی افراد، صادر کرد. سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: در پی گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی در جلسه هیأت دولت مبنی بر کارسازی معاون یکی از وزارتخانه‌ها برای استخدام چند نفر خارج از سازکار قانونی، رئیس‌جمهور دستور برکناری آن معاون وزیر را صادر کرد.
تعطیلی شنبه یا پنجشنبه‌ در اختیار دولت است
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در کنار جمعه‌ها، گفت: در تهران قانون این اجازه را داده که پنج روز کاری داشته باشیم، اما درقانون خدمات کشوری آمده که کارکنان دولت در شهرستان‌ها باید ۶ روز کاری به سر کاربروند. میثم لطیفی با بیان اینکه در قانون چیزی در مورد روز تعطیل نیامده است، اظهار کرد: جمعه طبق قانون اساسی تعطیل است اما اینکه شنبه یا پنجشنبه تعطیل باشد در اختیار هیأت وزیران است. اگر در مجلس تصمیمی بگیرند و قانونی بگذارند ما مکلف هستیم که تبعیت کنیم.
بسته‌های اینترنتی حذف نشده است
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هیچ بسته بالای ۴ ماه تا دیروز (سه‌شنبه) حذف نشده است و افزایش قیمت‌ها نیز ۳۴ درصد بوده است، گفت: بسته‌های اینترنت که در یک سال و نیم گذشته بوده، هیچ یک حذف نشده‌اند. زارع‌پور در پاسخ به پرسشی درباره کاهش فیلترینگ، گفت: کارگروه رسیدگی به محتوای مجرمانه در دادستانی با ۱۲ عضو تشکیل شده که ۶ عضو آن نمایندگان دولت هستند، در این کارگروه پیگیری می‌کنیم که برای پلتفرم‌هایی که می‌توان در آنها تجدید نظر شود، اقدامی صورت گیرد؛ برای پلتفرم‌هایی مانند «گوگل‌پلی» امکان تجدید نظر هست. دو بار این مسأله را به کارگروه مصادیق مجرمانه برده‌ایم، باز هم این کار را خواهیم کرد، اما برای شبکه‌های اجتماعی، در بخش‌های دیگری تصمیم‌گیری شده و کاری نمی‌توان کرد.

 وطن امروز
وضعیت فلسطین مصداق آشکار سیاست ریاکارانه آمریکاست
قالیباف رئیس مجلس گفت: وضعیت فلسطین نمونه‌ای آشکار از سیاست ریاکارانه و منحرف ایالات‌متحده و همفکران غربی آن در حمایت از تجاوزگری، خونریزی، دفاع مطلق از ظلم و انکار قطعی واقعیت‌های تاریخی و تمدنی این کشور است.
نصرالله استاد مدیریت جنگ است
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند دبیرکل حزب‌الله لبنان در مدیریت جنگ استاد است و این رژیم بار دیگر در دام وی افتاده ‌است. جرشون هاکوهن، سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان همواره استاد اداره جنگ و درگیری بوده‌ است. وی در مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیل هیوم نوشت: نصرالله اساسا بر هدف قرار دادن روحیه اسرائیلی‌ها و توهین به آن متمرکز است. نصرالله سپتامبر ۲۰۲۲ در توافق دریایی این دستاورد را محقق کرد و امروز نیز با پاسخ گسترده و حمله شدید به پایگاه مرون در الجلیل این دستاورد را محقق می‌کند. اسرائیل بار دیگر در یک درگیری محدود در دام نصرالله افتاد. با تخلیه تمام شهرک‌های شمال و تبدیل این منطقه به میدان جنگ، حزب‌الله لبنان به یک دستاورد استراتژیک بی‌سابقه دست یافت.
انتقاد شدید نماینده ایران در سازمان ملل از حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل
ایروانی نماینده جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در سخنرانی خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از وتو و مخالفت با آتش‌بس در نوار غزه، اظهار داشت: «با وجود درخواست‌های مکرر جامعه بین‌الملل از شورای امنیت برای انجام تعهداتش و توقف خونریزی در غزه، این سازمان بار دیگر تنها به دلیل مخالفت ایالات متحده با برقراری آتش‌بس، از اجرای وظایف خود بازمانده است.

 جوان
ملزومات برگزاری انتخابات باشکوه را فراهم کنید
آیت الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات، ضمن سرنوشت‌ساز دانستن حضور مردم در انتخابات، بر بسیج همه امکانات دولت برای فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در این انتخابات تأکید کرد. رئیس‌جمهور درباره انتخابات دو وظیفه مشخص برای دولت برشمرد و افزود: اعضای دولت و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در وهله اول باید با تلاش برای رفع مشکلات و گشودن گره‌ها در جامعه و مردم امیدآفرینی و انگیزه آن‌ها را برای مشارکت اجتماعی ارتقاء دهند و در وهله دوم نیز مسئول هر کدام از دستگاه‌های دولتی باید برای عملی شدن رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسئولیت خود برنامه‌ریزی و ملزومات برگزاری انتخابات باشکوه را فراهم کنند.

 خراسان
امکان ائتلاف با احزاب اعتدال، ندا و اعتماد ملی برای انتخابات مجلس وجود دارد
علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره ائتلاف کارگزاران با احزاب اعتدال و توسعه، ندای ایرانیان و اعتماد ملی گفت: اگر کاندیداهای متنوع و مورد علاقه اکثریت مردم در صحنه حضور و امکان رقابت وجود داشته باشد به نظر من زمینه گفت و گو و ائتلاف فراهم است. وی افزود: خبرها حاکی از آن است (اصلاح طلبانی که صلاحیت آن ها احراز نشده است) اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کرده اند و منتظر رسیدگی به اعتراض‌ها و گشایش قابل توجه برای حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا هستند.عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که آیا قرار است لیست بدهید یا نه، گفت: پاسخ جناب آقای مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی کاملا واضح بود و من هم قبلا گفتم چنان چه ترکیب کاندیداهای اعلام صلاحیت شده رضایت بخش باشد، لیست داده خواهد شد.
صداها و فیلم‌های فعال شدن پدافند هوایی در سیستان و بلوچستان به دلیل رزمایش نیروی دریایی سپاه پاسداران است
طی چند روز اخیر فیلم‌هایی از فعال شدن پدافند هوایی یا صدای تیر اندازی و شلیک توپ و غیره از جنوب سیستان و بلوچستان در فضای مجازی منتشر شده است که با بررسی میدانی و پیگیری صورت گرفته، مشخص شده این صداها و فیلم‌های فعال شدن پدافند هوایی در این محدوده به دلیل رزمایش نیروی دریایی سپاه پاسداران بوده و دلیل دیگری ندارد.
۹ هزار و ۴۹۷ نفر از داوطلبان به رد صلاحیت خود اعتراض کردند
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: «مهلت سه روزه شکایت داوطلبان به پایان رسید و ۹ هزار و ۴۹۷ نفر از افرادی که صلاحیت شان به هر دلیلی تایید نشده است، اعتراض خود را به ثبت رسانده اند.» وی افزود: «اکنون شورای نگهبان یک ماه فرصت دارد تا اعتراضات را بررسی و نتیجه را اعلام کند.»

 مردم سالاری
کنایه توییتری مشاور رهبر انقلاب به سران اسرائیل
علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری انقلاب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی، نوشت: نتانیاهو و گالانت بعد از سه ماه تلاش و ناکامی در نابودی ‎حماس، آزادی اسرا از طریق جنگ و اخذ تضمین عدم تکرار تهدید، هنوز از ضرورت تحقق این شروط می‌گویند.سبک‌مغزی این دو مانند گنده‌گویی‌های سعید الصحاف وزیر اطلاع رسانی صدام معدوم است که به کمدین بغداد معروف شده بود!
آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می‌رسد
در جلسه بررسی پیشرفت انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارشی از میزان پیشرفت پروژه‌های انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به شرق و فلات مرکزی ایران ارائه و اعلام شد آب دریا تا اوائل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می‌رسد. مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت مسئله آب به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت و حاکمیت کشورها در سال‌های آینده تاکید کرد: موضوع آب تاثیر اساسی بر معیشت، ‌رفاه و امنیت غذایی مردم دارد و با توجه به دسترسی‌های ایران به دریا و ساحل در شمال و جنوب کشور و ایجاد یک شبکه انتقال آب سراسری در داخل، بخش بزرگی از مسئله تنش آبی در دولت سیزدهم مرتفع خواهد شد.

 قدس
وای به حال مسئولی که از جایگاهش سوءاستفاده کند
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در سخنانی اظهار کرد: ما به عنوان کارگزاران نظام باید بدانیم در هر جایگاهی که قرار گرفته‌ایم برای آن خون‌های زیادی در راه دفاع از حق ریخته شده که بتوانیم به این کشور و مردم خدمت کنیم. وای به حال ما اگر به خاطر حفظ جایگاه از جایگاه خود سوءاستفاده کنیم. مسئولیت ما سنگین است و باید به فکر مردم، اسلام و حفظ ارزش‌ها باشیم.
پرونده شهدای کرمان تا چهلم این شهدا تکمیل می‌شود
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از تکمیل پرونده خانواده شهدای حادثه تروریستی کرمان تا قبل از چهلم این شهدا خبر داد و گفت: تاکنون تعداد شهدای حادثه کرمان ۹۳ نفر است، منتها فعلاً آمار قطعی شهدای این حادثه را نمی‌توان اعلام کرد. قاضی‌زاده در حاشیه جلسه هیئت وزیران با اعلام این خبر افزود: یک تیم در کرمان مستقر شده تا هم به مجروحان حادثه تروریستی این شهر و هم به خانواده شهدای حادثه رسیدگی کنند.وی خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده ایثارگری برای مجروحان و جانبازان این سانحه که طول درمان دارند، زمان‌بر است.
هراسی از جنگ با همسایه جنوبی نداریم
رهبر کره‌شمالی در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان این کشور و کره‌جنوبی گفت: اگر سئول پیونگ‌یانگ را تحریک کند، کره‌شمالی آماده نابود کردن همسایه‌اش است. کیم جونگ اون در جریان بازدید از شرکت‌های صنایع دفاعی گفت: اگر سئول تلاش کند از نیروهای مسلح خود علیه کشور ما استفاده یا حاکمیت و امنیت ما را تهدید کند، ما در استفاده از تمام زرادخانه و ابزار و قوایمان برای نابود کردن کامل کره‌جنوبی، تعلل نخواهیم کرد.
فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای نامزدها
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به فرصت ۵۰ روزه تا روز انتخابات در ۱۱ اسفندماه، با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها، اعلام کرد: قانون انتخابات تغییر کرده و رأی‌دهندگان می‌توانند علاوه بر شناسنامه و کارت ملی، با گواهی‌نامه و پاسپورت و کارت پایان خدمت نیز در انتخابات شرکت کنند.محسن اسلامی کلیه دستگاه‌ها را مکلف به همکاری دانست و متذکر شد: امکانات دستگاه‌ها باید در خدمت نامزدها باشد؛ در گذشته افراد فاقد تمکن مالی، نمی‌توانستند از فضای تبلیغاتی بهره‌برداری کنند، اما با رویکرد جدید قانون، نامزدها می‌توانند به صورت رایگان از ظرفیت دستگاه‌ها برای ارائه برنامه‌های خود استفاده کنند. اسلامی با بیان اینکه ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم، گفت: علاوه بر برنامه‌های شبکه‌های استانی، ۲۰۰ حوزه انتخابیه توسط صدا و سیما پوشش داده می‌شود و برنامه ضبطی هر نامزد در مدت زمان ۲۰ دقیقه پخش می‌شود. وی در پایان با تأکید بر ایجاد شفافیت و کاهش تخلفات تبلیغاتی اضافه کرد: همه نامزدها باید هزینه‌های انجام شده و کمک‌های دریافت کرده را در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند.

سازش بر سر تایوان هرگز
وزارت دفاع چین اعلام کرد مقامات نظامی چین در مذاکرات اخیر خود به همتایان آمریکایی گفته‌اند پکن هرگز در مورد موضوع تایوان سازش نخواهد کرد. چین همچنین از آمریکا خواست استقرار نظامی و اقدامات تحریک‌آمیز خود در دریای جنوبی چین را کاهش دهد و از حمایت از اقدامات تحریک‌آمیز دیگر کشورها دست بردارد.

 اعتماد
یکی از انتحاری‌های انفجار کرمان تاجیکستانی بود احتمالا نفر دوم هم تاجیکستانی باشد
وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت درباره افراد بازداشت شده مرتبط با حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: دستگیری این افراد جریان مستمر است و هر چه پیش‌تر برویم عوامل مرتبط با این حادثه شناسایی می‌شوند و با آنها برخورد می‌شود.وحیدی گفت: اعلام شد که یک مورد انتحاری تاجیکستانی بود و مورد دیگر باید دقیق‌تر معلوم شود که شهروند کجا بودند. احتمالا نفر دوم هم تاجیکستانی باشد. وی افزود: تروریست‌ها از یکی از کشورهای همسایه به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند.

 اطلاعات
رشد اقتصادی ایران ۲/۴ درصد شد
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۴.۲ درصد اعلام کرد که بالاتر از متوسط جهانی بوده است. این نهاد بین المللی در گزارشی که خرداد منتشر کرد، پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران در این سال تنها ۲.۲ درصد رشد کند که بر این اساس رشد ۴.۲ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ بیشتر از انتظار کارشناسان بانک جهانی بوده و به عبارتی این نهاد غربی، برآوردش از رشد اقتصادی ایران را حدودا ۲ برابر کرده است.این گزارش همچنین پیش بینی خودرا از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ به ۳.۷ درصد افزایش داده که بیشتر از رشد ۲ درصدی پیش بینی شده برای این سال در گزارش خرداد این نهاد بوده است.رشد ۴.۲ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ در حالی بوده که متوسط رشد اقتصادی جهان در این سال ۲.۶ درصد بوده است.
تمایل ریاض به عادی سازی روابط با اسرائیل پس از جنگ
سفیر عربستان در لندن از تمایل و علاقه کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از اتمام جنگ غزه خبر داد.خالد بن بندر گفت که کشورش تمایل به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ غزه دارد اما هرگونه توافقی در این باره باید متضمن تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.بن بندر اظهار داشت: تلاش‌هایی که با میانجی‌گری آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در جریان بود به توافق «نزدیک» شده بود اما پس از اتفاقات هفتم اکتبر و شکل گیری جنگ، عربستان این گفت‌وگوها را متوقف کرد.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تقلای نتانیاهو برای کاهش خشم جهانی از جنایات ارتش صهیونیستی در غزه
ایسنا/ در آستانه برگزاری نشست دیوان دادگستری بین‌المللی برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، نخست وزیر این رژیم مدعی شد که دولتش هیچ برنامه‌ای برای اشغال طولانی مدت غزه ندارد و به دنبال آواره کردن غیرنظامیان ساکن منطقه نیست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ویدئوی کوتاهی که چهارشنبه شب به زبان انگلیسی منتشر شد، مدعی شد که عملیات‌های ارتش صهیونیستی غیرنظامیان در غزه را هدف قرار نداده‌اند و صرفاً بر روی مبارزان حماس متمرکز شده‌اند. نتانیاهو در ادعاهای خود گفت: اسرائیل هیچ قصدی برای اشغال دائم غزه یا آواره کردن غیرنظامیان آن ندارد. اسرائیل با حماس می‌جنگد نه با مردم فلسطین و ما این کار را با رعایت کامل قوانین بین‌المللی انجام می دهیم. نیروهای اسرائیلی همه توان خود را برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان به کار می‌گیرند!نتانیاهو در ادامه ادعاهایش گفت که اهداف اصلی اسرائیل این است که غزه را از حماس خالی کند، گروگان‌ها را آزاد کند و پس از آن غزه «غیر نظامی شود».

از بین بردن حماس غیرممکن است
باشگاه خبرنگاران/ شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست با کابینه جنگ اسرائیل تاکید کرد که فلسطینیان آرزو‌هایی دارند و باید آن‌ها را پذیرفت. بر اساس گزارش شبکه ۱۳، نشست بلینکن با برخی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی با تنش همراه بوده است. شبکه ۱۳ در ادامه گزارش خود خبر داد که بلینکن در نشست کابینه جنگ اسرائیل تاکید کرده که از بین بردن کامل حماس غیرممکن است.

پوتین: اروپا به ما نیاز دارد و باید روی مسائل داخلی خودش تمرکز کند
ایسنا/ ولادیمیر پوتین گفت: روسیه با تسلیم نشدن در برابر فشارهای خارجی، انعطاف‌پذیری واقعی خود را نشان داده است. او تصریح کرد که روسیه یک کشور خودکفاست که اقتصاد آن علی‌رغم تحریم‌ها در حال رشد است، در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزهای سختی را سپری می‌کنند. رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که روس‌ها مرتبا از خارج تهدید می‌شوند، اما گفت «این ما را نمی‌ترساند» و در ادامه به اتحادیه اروپا توصیه کرد که به جای آن بر مسائل داخلی خود تمرکز کند. پوتین گفت: «آنها باید به فکر خودشان باشند، اینکه فردا چه می‌خورند، چه می‌پوشند. همه آنها انبوهی از مشکلات دارند که با مشکلات ما قابل مقایسه نیست.»
الجزیره: تصویر ارائه شده از بایدن دروغ است
ایسنا/ در یادداشتی که در رسانه قطری الجزیره منتشر شده، با اشاره به حمایت‌های «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، تلاش‌های بایدن و حامیانش برای نشان دادن تصویری از او به عنوان نقطه مقابل «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین و بحث‌برانگیز آمریکا، «دروغ» تلقی شده است. در این یادداشت به قلم «اندرو میتروویکا» ستون‌نویس شبکه الجزیره اشاره شده است که بایدن تفاوتی با ترامپ ندارد؛ مانند او دروغ می‌گوید و از وظایفش شانه خالی می‌کند. میتروویکا تلاش‌ها برای نشان دادن این که بایدن از نظر شخصیت، ماهیت و خلق‌وخو «پادزهر» ترامپ است را صرفا یک «کاریکاتور سرخوشانه» تلقی کرده و معتقد است که پی بردن به این دروغ می‌تواند این تصویر را در هم بشکند.

قطعنامه شورای امنیت «بازی سیاسی» است
تسنیم/ سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت علیه یمن گفت: قطعنامه شورای امنیت در خصوص امنیت کشتیرانی در دریای سرخ یک بازی سیاسی است و این آمریکا است که قانون را نقض می‌کند.سخنگوی انصارالله یمن خطاب به شورای امنیت گفت: ما از شورای امنیت می خواهیم که دو میلیون و سیصد انسان را از محاصره اسرائیل و آمریکا که به سلاحی مرگبار تبدیل شده و غزه به بزرگ ترین زندانی بدل شده که در آن مجازات های جمعی اعمال می شود، هر چه سریعتر آزاد کند.شورای سیاسی انصارالله یمن نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه یمن گفت: ما از شورای امنیت می خواهیم که محاصره اسرائیل و آمریکا بر ۲.۳ میلیون نفر در نوار غزه را لغو کند.این شورا افزود: ما از اسرائیل می خواهیم که فورا به تمام حملاتی که در غزه صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند، پایان دهد.

شمار شهدای خبرنگار به ۱۱۴ نفر رسید
ایرنا/ در ادامه حملات نظامیان صهیونیست در نوار غزه دو خبرنگار دیگر در نوار غزه به شهادت رسیدند و شمار شهدای خبرنگار از آغاز تجاوزات اشغالگران به ۱۱۴ نفر رسید. «فواد ابو خماش» روزنامه نگار فلسطینی، در پی حملات جنگنده های صهیونیستی به همراه چند فلسطینی دیگر در مرکز نوار غزه به شهادت رسید. «احمد بدیر» روزنامه نگار پایگاه خبری «الهدف» نیز در بمباران صهیونیست ها در اطراف بیمارستان «شهدای الاقصی» در «دیر البلح» در مرکز نوار غزه به شهادت رسید و تعدادی دیگر نیز در این میان زخمی شدند.دفتر رسانه ای دولت فلسطین با اعلام این خبر افزود: گروهی از اهالی رسانه های فلسطینی و نهادهای مطبوعاتی ضمن اعلام سوگواری برای همکاران شهید خود، تاکید کردند که اشغالگران همچنان اصحاب رسانه را به منظور پنهان کردن حقیقت و جلوگیری پوشش خبری جنایات خود، هدف قرار می دهند.
نتانیاهو به درخواست‌های بایدن و بلینکن گوش نمی‌دهد
فارس/ «برنی سندرز» سناتور ارشد دموکرات آمریکایی بامداد پنجشنبه گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه ادامه می‌دهد و حتی به درخواست‌های مقامات واشنگتن هم گوش نمی‌دهد.سندرز طی بیانیه‌ای توضیح داد که هفته آینده پیش‌نویس طرحی را به مجلس سنا ارائه می‌کند تا از وزارت خارجه آمریکا در قبال آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد، حسابرسی کند.به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی ادامه داد: «وزارت امور خارجه باید اطلاعاتی را ارائه کند که به ما اجازه دهد تشخیص دهیم که آیا اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند یا خیر. ما باید بدانیم که آیا نقض حقوق بشر در غزه با استفاده از کمک‌های نظامی آمریکا رخ داده است یا خیر».این سناتور کهنه‌کار آمریکایی همچنین افزود: «پیش‌نویس طرح پیشنهادی، وزارت امور خارجه را ملزم می‌کند تا اطلاعاتی در مورد اقدامات خود برای کاهش خطرات جنگ علیه غیرنظامیان در غزه و همچنین خلاصه‌ای از تسلیحات و مهمات ارائه شده به اسرائیل از تاریخ هفتم اکتبر را ارائه کند».

تحقیقات انگلیس درباره جنایت جنگی در غزه و تیره شدن روابط تل‌آویو و لندن
باشگاه خبرنگاران/روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که پلیس متروپولیتن انگلیس (MET POLICE) تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی انجام شده در نوار غزه آغاز کرده است. این روزنامه افزود: این موضوع باعث تنش‌های دیپلماتیک بین اسرائیل و انگلیس شد که اسرائیل را به اعتراض و ابراز نارضایتی از این مسائل برانگیخت. به نوشته این روزنامه پلیس لندن از شاهدان در حال بازگشت از اراضی اشغالی خواست تا اگر شاهد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت انجام شده در غزه بودند، آن را گزارش کنند.بنر‌هایی به زبان‌های انگلیسی، عبری و عربی در فرودگاه‌های انگلیس برای مسافران نصب شد که روی آن نوشته شده است: اگر در اسرائیل یا سرزمین‌های فلسطینی بودید و شاهد یا قربانی تروریسم، جنایات جنگی یا جنایت علیه بشریت هستید، می‌توانید این موضوع را به پلیس انگلیس گزارش دهید. این روزنامه صهیونیستی همچنین نوشت: پلیس انگلیس از کار دیوان کیفری بین‌المللی که جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین را از ژوئن ۲۰۱۴ بررسی می‌کند، حمایت می‌کند. هر مدرک جمع‌آوری‌شده ممکن است برای حمایت از تحقیقاتش در اختیار دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد. بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق بریتانیا، تحقیقات آغاز شده توسط پلیس متروپولیتن لندن را محکوم کرد و به روزنامه محافظه‌کار تلگراف که از حامیان صهیونیست‌ها است، گفت: «من نگران سیاسی شدن آزاردهنده پلیس متروپولیتن هستم، به ویژه پس از اینکه افسران این پلیس پوستر‌های تصاویر اسرای اسرائیلی‌ را پاره کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *