خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
خون‌های مردم غزه سرعت سقوط رژیم صهیونیستی را بیشتر می‌کند
سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش با تسلیت شهادت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی کرمان، گفت: این رفتار کوردلانی است که توان مبارزه در میدان را ندارند و دست به کشتار افراد بی‌سلاح می‌زنند.فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه، خاطر نشان کرد: رژیم نامشروع صهیونیستی هم با حمایت و پشتیبانی آمریکا و سایر کشورهای غربی، انتقام شکست سنگین و تاریخی خود از حماس را، از کودکان، زنان و غیرنظامیانی بی‌سلاح و بی‌دفاع می‌گیرد که البته هیچ چیز شکست خفت‌بار او را جبران نخواهد کرد و این خون‌های پاک سرعت سقوط رژیم آپارتاید صهیونیستی را بیشتر خواهد کرد.
خرید نان سقف ندارد
در روزهای اخیر برخی نانوایی‌ها مدعی شده‌اند که براساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان، خرید نان بیش ازچهار عدد با یک کارت بانکی برای شهروندان ممنوع است و باید از دو کارت بانکی استفاده کنند. در همین زمینه محمد جلال، مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و ‌نان در وزارت اقتصاد با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد، گفت: روال خرید نان به‌صورت قبل بوده و این موضوع، تخلف برخی در صنف نانوایی است. در همین زمینه رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اقدام برخی نانوایی‌ها در درج اطلاعیه مبنی بر محدودیت خرید بیشتر از چهار عدد نان را تخلف اعلام کرد.

 همشهری
فرایند تغییر حوزه داوطلبان انتخابات مجلس
محسن اسلامی، دبیر ستاد انتخابات کشور درباره فرایند تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات مجلس گفت: براساس قانون، داوطلبانی که صلاحیت آنان تأیید شده‌است، فقط برای یک‌بار در مرحله‌ اول انتخابات هر دوره اجازه دارند تا ۱۵روز قبل از روز أخذ رأی، حوزه انتخابیه خود را از طریق وزارت کشور یا حوزه‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، تغییر دهند. این تغییر حوزه حتما باید به تأیید شورای نگهبان برسد.
تخریب کامل ۶۹ هزار خانه در غزه
براساس گزارش‌های رسمی از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۶۹ هزار منزل مسکونی در نوار غزه کاملا تخریب شده است. همچنین شمار مدارس و بیمارستان‌های کاملا ویران ۹۵ و شمار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ازکارافتاده نیز ۸۳ فقره است.
عقب‌نشینی بزرگ اسرائیل از غزه
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از یک مسئول بلندپایه آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل هزاران نفر از نیروهای خود را در چارچوب عقب‌نشینی بزرگ از شمال نوار غزه خارج کرده است. این روزنامه به نقل از شماری از مسئولان آمریکایی بیان کرد که تل آویو به واشنگتن اعلام کرده که تصمیم دارد در مرحله آتی جنگ در غزه، از میزان حملات و عملیات‌های خود در این باریکه بکاهد.
نارضایتی ۶۴درصد اسرائیلی‌ها از نتانیاهو
براساس یک نظرسنجی که به تازگی در اراضی اشغالی انجام شده، ۶۴درصد از اسرائیلی‌ها نسبت به عملکرد نتانیاهو در جنگ علیه غزه اعلام نارضایتی کرده‌اند. تنها ۲۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نتانیاهو را فردی مناسب برای نخست‌وزیری دانسته‌اند.

 کیهان
مردم همه کاره‌اند حضور آنها معجزه می‌کند رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم:
حادثه عظیم ۱۹ دی که در اعتراض به اقدام رژیم وابسته در انتشار مقاله‌ای موهن نسبت به امام خمینی صورت گرفت، اثبات قدرت نقش‌آفرینی مردم در حوادث بزرگ است.
تکیه بر مردم البته درس امیرمؤمنان است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید توده‌های مردم تکیه‌گاه دین، بدنه اصلی جامعه و ذخیره روز رویارویی با دشمن هستند.
مردمداری نقطه اصلی سیاست‌های نظام است؛ البته کیفیت کار کردن با توده‌های مردم هنر بزرگی است که باید در آن تأمل و تعمق کرد.
آمریکایی‌ها با ساده‌اندیشی و محاسبات غلط به همراه دلبستگانشان بعد از ۴۵ سال همچنان در حال توجیه چهره‌ رژیم منحوس و وابسته‌ای هستند که در ۲۲ بهمن ۵۷ با لگد ملت از این خاک پاک به بیرون رانده شد.
آمریکا و رژیم صهیونیستی در نقطه مقابل راهبرد امام برای آوردن مردم به وسط میدان و سپردن پرچم تلاش و مبارزه به آنها، سیاست کلان «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را به‌کار گرفته‌اند و امروز هم در نهایت رذالت با روش‌های مختلف، این سیاست را پیگیری می‌کنند.
تمسخر راهپیمایی اربعین، تردیدافکنی درباره احترام مردم به سردار بزرگ ایران و منطقه و همچنین ایجاد تردید در زمینه حضور باعظمت مردم در جشن‌های مذهبی مانند نیمه شعبان از نمونه‌های سیاست راهبردی دشمن برای بیرون آوردن مردم از میدان است.
راه مقابله با این نقشه‌ها، حضور مردم در مسائل سیاسی، اقتصادی، انتخابات و حتی مسائل امنیتی است.
میزان خنثی‌سازی توطئه‌ها ده‌ها برابر چیزی است که اتفاق می‌افتد.
همه وظیفه دارند مردم را به حضور در میدان و ایستادگی در آن ترغیب کنند البته وظیفه مسئولان حکومتی سنگین‌تر است چرا که مردم آماده‌اند و باید زمینه را برای حضور آنها آماده کرد.
اصرار داریم عوامل واقعی و پشت پرده حادثه کرمان را شناسایی و آنها را سرکوب کنیم.
پیش‌بینی می‌شد که پیروز میدان، مقاومت فلسطین است و آن ‌که شکست خواهد خورد، رژیم خبیث و ملعون صهیونیستی است که امروز این پیش‌بینی در حال تحقق است.
حمله ترکیبی حزب‌الله به عمق اسرائیل
حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد در پاسخ به ترور شهید «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت و همچنین ترور شهید «وسام الطویل» در جنوب لبنان، پایگاه شمال ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد با چند پهپاد انتحاری پایگاه «دادو» در شهر «صفد» اشغالی را هدف قرار داده است. گفته می‌شود این یک حمله ترکیبی به عمق ۳۰ کیلومتری اراضی اشغالی بوده است. حزب‌الله لبنان همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: «در حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۹:۳۰ صبح روز سه‌شنبه موضع نظامی (المالکیه) با سلاح‌های مناسب مورد اصابت قرار گرفت.» همچنین مقاومت لبنان در بیانیه‌ای دیگر تاکید کرد ساعت ۹:۳۵ پایگاه البغدادی را با تسلیحات موشکی مناسب هدف قرار داد که به دقت به هدف مورد نظر اصابت کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگر گفت در ساعت ۹:۴۰ صبح دیروز با موشک پایگاه یفتاح را هدف قرار داد که به دقت به هدف مورد نظر اصابت کرد.
تارنمای والا: اجازه انتشار آمار کشته‌هایمان را نداریم
تارنمای عبری‌زبان والا نوشت که تعداد عملیات‌های حزب‌الله در شمال و تعداد تلفات بسیار زیاد شده است، اما مسئولان رژیم آپارتاید اسرائیل هنوز اجازه انتشار آمار را نمی‌دهند. به گفته این رسانه اسرائیلی، بیمارستان‌های صفد به صورت شبانه‌روزی مشغولند و روزانه ده‌ها مجروح پذیرش می‌کنند.

 ایران
ضرورت یک تحول در نظام اداره کشور به طور جدی احساس می‌شود
آیت‌الله رئیسی در «چهارمین مجمع معاونین اداری-مالی وزارتخانه‌ها، نهادها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی» تصریح کرد که بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال، ضرورت یک تحول در نظام اداره کشور به طور جدی احساس می‌شود. رئیس‌جمهور افزود: این تحول باید در راستای ارتقای بهره‌وری، کارآمدی و بهبود وضعیت پاسخگویی و شفافیت در سازمان اداره کشور دنبال شود. رئیسی آموزش، به روز بودن و ایجاد یک نظام اطلاع‌رسانی بهنگام و دقیق را از دیگر لوازم ارتقای کارآمدی نظام مدیریتی دانست و گفت: یکی از اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای شفافیت در ساختار اداری کشور تنقیح قوانین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سه قوه را مأمور و موظف به تسریع در منقح کردن قوانین کرده‌اند تا به رفع تعارضات قوانین و ارتقای شفافیت کمک شود.
تکذیب یک شایعه درباره یک جاسوس اعدام شده
در پی ادعای یک رسانه ضدانقلاب مبنی بر ارتباط فردی به نام محسن سراوانی با دفتر رهبرانقلاب، پیگیری‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فرد ارتباطی با دفتر رهبرانقلاب نداشته و اساساً تاکنون پستی به‌ اسم «مشاور جوان» در دفتر رهبر انقلاب وجود نداشته است. «فارس» به نقل از یک منبع آگاه، با اشاره به اینکه گزارش‌ها از اعدام فردی به نام محسن سراوانی به جرم جاسوسی حکایت دارند، اضافه کرد: این فرد نه تنها هیچ سمت و ارتباطی با دفتر رهبر انقلاب نداشته است، بلکه در سال ۹۸ به اتهام سوءاستفاده از عنوان دفتر مقام معظم رهبری و جعل امضا تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده است. به گفته این منبع، عکس داشتن و سلفی گرفتن یک فرد با یکی از اعضای دفتر رهبر انقلاب که می‌تواند در هر موقعیتی اتفاق بیفتد، به هیچ عنوان دال بر ارتباط آن فرد با دفتر یا حتی ارتباط خاص با آن عضو دفتر نیست. گفتنی است اینترنشنال بدون ارائه سند یا شواهدی، مدعی شده بود فردی به نام محسن سراوانی که به جرم جاسوسی اعدام شده، جزو مشاوران جوان دفتر رهبر انقلاب بوده است.

 وطن امروز
رژیم صهیونیستی، پدرخوانده گروهک‌های تروریستی است
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نقش رژیم صهیونیستی در حادثه تروریستی کرمان گفت: در اینکه رژیم صهیونیستی پدرخوانده گروهک‌های تروریستی است شکی وجود ندارد. وضعیت غزه هم حقیقت این رژیم را برای جهانیان نمایش داد. وی‌افزود: امروز پدرخوانده گروهک تروریستی داعش مانند سایر گروه‌های تروریستی، رژیم صهیونیستی است و دوگانگی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا وجود ندارد، حتی آمریکا اعلام کرد اگر رژیم صهیونیستی هم نبود، باید چیزی مانند آن در منطقه به وجود می‌آوردیم.
کشورهای اسلامی سلاح بدهند
رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی در کنفرانس اتحاد جهانی علمای مسلمان در دوحه گفت نبرد غزه تنها نبرد فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است. اسماعیل هنیه گفت: «امت اسلام و علمای آن در حمایت از مقاومت نقش بسیار بزرگی دارند، می‌بینیم که کشورهای جهان با هواپیما و ناو برای رژیم اشغالگر سلاح می‌فرستند. اکنون وقت حمایت مسلحانه از مقاومت است، چرا که این نبرد مخصوص فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است». رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: «اسرائیل ۳ هدف را در غزه تعیین کرد، نابودی مقاومت، بازگرداندن اسرا و کوچاندن مردم غزه به خاک مصر اما با وجود هزینه سنگین و جنایت‌ها و نسل‌کشی هیچ‌کدام از اهدافش محقق نشده است و تلفات و کشته‌هایش در میدان نبرد بیش از آن چیزی است که اعلام می‌کند». اسماعیل هنیه همچنین گفت: ارتش اشغالگر با گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از جنگ و بمباران و پهپادهای جاسوسی، نتوانسته‌ است یک اسیر را نیز بازگرداند و آزادی اسرای اسرائیلی تنها با آزادی تمام اسرای فلسطینی امکان‌پذیر است.

جوان
حزب‌الله: تل‌آویو جنگ را توسعه دهد پاسخ و رویارویی حتمی است
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز در تازه‌ترین هشدار، گفت: که «ما خواهان توسعه جنگ از لبنان نیستیم، اما اگر اسرائیل اقدام به توسعه جنگ کند، پاسخ (ما) و رویارویی حتمی است؛ تا هر اندازه که نیاز باشد.» او تأکید کرد که «تصمیم ما روشن و آن آزادسازی سرزمین خود است و هیچ قیمومیت خارجی را نمی‌پذیریم.»

خراسان
برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور اعتمادسازی کنید
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: هر ایرانی اعم از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پناه قانون هستند و قوانین جمهوری اسلامی ایران به استثنای مواردی خاص که پیش بینی‌های مربوطه در خود قانون شده، شامل حال همه ایرانیان است. رئیس قوه قضاییه افزود: هرایرانی وطن دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است؛ البته هر ایرانی که التزام بیشتری به قانون داشته باشد، طبیعتاً از حمایت بیشتر قانون نیز بهره‌مند است چه ایرانیان مقیم در خارج از کشور و چه ایرانیانی که به خارج از کشور رفت وآمد دارند. وی خطاب به اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: شناسایی و احصای فرصت‌ها و آسیب‌ها درباره ایرانیان خارج از کشور، بر عهده شماست، اما متاسفانه اقدامات و تدابیر و برنامه ریزی‌های ما بیشتر معطوف بر آسیب‌های ناشی از ایرانیان خارج از کشور بوده تا فرصت‌هایی که آن‌ها می‌توانند ایجاد کنند. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید از ظرفیت‌ها و تخصص و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم و نباید این فرصت را از دست بدهیم.
‌یراحی به «۲ سال و ٨ ماه حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق تعزیری» محکوم شد
زهرا مینویی وکیل مهدی یراحی خبر داد: موکلم آقای مهدی‌یراحی بر اساس رأی صادره از «شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران» در مجموع به «۲ سال و ٨ ماه حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق تعزیری» محکوم شدند. بر اساس ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی یک سال از حبس ایشان قابل اجراست.

 مردم سالاری
متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی از زمان تشکیل پرونده در بازداشت است
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: یکی از وکلای خانواده‌های جانباختگان سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده که متهم ردیف اول این پرونده با قرار وثیقه آزاد شده است.این درحالیست که پیگیری‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد متهم ردیف اول این پرونده به اتهام قتل شبه عمد از ابتدای تشکیل پرونده در بازداشت به سر می‌برد و برای وی تاکنون قرار وثیقه که منجر به آزادی شود، صادر نشده است.گفتنی است، پرونده هواپیمای اوکراینی شامل ۲ بخش است که بخش اول پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور رای شده است. رای صادره پس از اعتراض وکلای خانواده قربانیان حادثه به دیوان عالی کشور ارسال شده است و در این دیوان در حال بررسی می‌باشد.
حکم بخش دوم پرونده نیز صادر و دادگاه در مرحله انشای رای است و دادگاه به زودی حکم صادره را ابلاغ خواهد کرد. قابل ذکر است براساس رای صادره از سوی دادگاه بدوی، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.این متهم همچنین به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است.
اعتراض شدیداللحن تهران به ترور مقام ارشد حماس توسط اسرائیل
کنعانی روی آوردن رژیم صهیونیستی به عملیات‌های زبونانه تروریستی را دلیل ضعف و درماندگی آشکار این رژیم در بُعد نظامی و ضربات دردناک وارده بر هیمنه پوشالی آن در معرکه‌های میدانی از جمله در نوار غزه دانست و افزود: اینگونه اقدامات شرورانه هرگز نخواهد توانست جبران کننده شکست ترمیم‌ناپذیر رژیم در طوفان‌الاقصی و نیز سه ماه جنگ افروزی آن علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی باشد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ضمن هشدار به جامعه جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به تلاش‌های آشکار و ماجراجویانه رژیم صهیونیستی بمنظور گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه افزود، تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطین در غزه و کرانه غربی و همزمان نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی لبنان و سوریه و توسل آشکار این رژیم غاصب به تروریسم سازمان یافته، خطری فوری برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی است و بی تردید رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آن مسئول قطعی پیامدهای ناشی از اینگونه اقدامات تروریستی و ماجراجویانه هستند.

 قدس
یک جلسه دیگر محاکمه منافقین برگزار شد
یک جلسه دیگر از جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی پس از چهارمین تنفس دادگاه، روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین‌ ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی به صورت علنی برگزار شد.
محال است در غزه پیروز شویم
«عامی ایالون» رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) به بیان سناریوها درباره سرنوشت جنگ غزه پرداخت و گفت: «اسرائیل هرگز با چهره پیروز از جنگ خارج نخواهد شد، حتی اگر بتواند یحیی السنوار را ترور کند». او با بیان اینکه هر که معتقد باشد فلسطینی‌ها تسلیم خواهند شد آن‌ها را نشناخته، پیشنهاد کرد تمامی اسرای فلسطینی در قبال اسرای اسرائیلی آزاد شوند.
خاکروبه‌ها را زیر فرش پنهان نمی‌کنیم
خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع فساد چای دبش گفت: در این دولت کسی نمی‌گوید «آقای فلانی خط قرمز ماست با او برخورد نکنید». جامعه بداند دولت این بار بنا نیست خاکروبه‌ها را زیر فرش‌ها پنهان کند، نمی‌خواهد روی فسادها سرپوش بگذارد و قرار نیست عده‌ای در حاشیه امن باشند. وی افزود: آن شرکت بابت ارزی که (برای واردات چای) دریافت کرده بود پولش را پرداخته و اموال مردم به جایی نرفته است.

 ابتکار
تصویب افزایش حقوق متوسط ۲۰ درصدی برای کارمندان در سال آینده
عنابستانی رئیس کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درخصوص آخرین تصمیم‌گیری پیرامون حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان برای سال آینده، گفت: کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق جلسات متعددی را برگزار کرد و نهایتاً دولت پیشنهاد کرده بود که ۱۸ درصد متوسط حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان افزایش پیدا کند، بحث ما در مجلس و در کمیته حقوق و دستمزد این بود که بازه ۱۸ درصد چطور تعیین می‌شود و ساختار اجرای آن چگونه خواهد بود.وی ادامه داد: خب با جلساتی که داشتیم این را در کمیته مشخص کردیم و سقف ۱۸ درصد را با هماهنگی عزیزان دولت به ۲۰ درصد افزایش دادیم.

 اطلاعات
ماموریت دولت به سازمان محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا
معاون اول رئیس جمهوری در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها بر لزوم اجرای برنامه ها و اقدامات موثر در جهت کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و به سازمان محیط زیست ماموریت داد تا برنامه های اصلاحی دستگاه های اجرایی به منظور کاهش آلودگی هوا را احصاء و به آنها ابلاغ کند و با زمانبندی مشخص در دستور کار دستگاه¬ها قرار دهد.
مخبر در این جلسه با اشاره به اینکه دولت با جدیت به دنبال حل مسائل و مشکلات پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهرهای کشور است، تا از این طریق گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته شود، گفت: آلودگی هوا با آسیب‌های جدی برای سلامت جامعه همراه است که باید ضمن سرعت بخشیدن به روند اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و زودبازده، برنامه‌های بلند مدت را در این زمینه به صورت زمانبندی شده اجرا و با تقسیم کار مشخص و با اهتمام ویژه دنبال کنیم.
ضرب‌الاجل ۲ ماهه مجلس به وزارت بهداشت برای حل مشکل دارو و درمان
رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز با بیان اینکه ۲ماه به وزارت بهداشت مهلت می دهیم تا مشکل دارو و درمان مردم را حل کند. گفت: باید طی این ۲ماه شاهد اصلاح وضع دارو و آثار آن در جامعه باشیم در غیر اینصورت حتماً به عنوان مجلس از ابزار نظارتی مان استفاده می‌کنیم.
قالیباف در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد ارزیابی اثر بخشی سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون نسبت به سال قبل ۱۰۷درصد افزایش قیمت داریم که این افرایش قیمت حتی از متوسط تورم کشور هم بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه دارو موضوع مهم و اساسی ماست، افزود: اکنون برای حدود ۱۵۰قلم دارو در کشور محدودیت‌هایی داریم و درباره ۶۵قلم دارو هم کمبود جدی داریم.

 شهروند
تجمع خانواده اسرای صهیونیست در مقابل بلینکن
ده‌ها نفر از خانواده‌های اسرای صهیونیست با حضور در محل دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس رژیم صهیونیستی دوباره از اقدام رژیم تل‌آویو در بی‌توجهی به جان فرزندان خود اعتراض کردند.«اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی، در جریان دیدار خود با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، در تل‌آویو از حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از جنایت‌آفرینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه ستایش کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

جوانان با معارف قرآن آشنا و زندگی خود را بر آن اساس سامان دهند
مهر/ آیت¬الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به مسابقات کشوری معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کردند: قرآن کریم که معجزه جاویدان برای همه نسل‌هاست و همچون خورشید، راه را نشان می‌دهد و نهج‌البلاغه که آن را در بلاغت و فصاحت و بیان معارف، برتر از کلام بشر دانسته‌اند و صحیفه سجادیه که زیباترین تعابیرِ خضوع و خشوع بندگان را در مقابل ذات پروردگار متعال در قالب مناجات‌های دلنشین آورده است، همگی درصدد نشان دادن راه سعادت و بندگی به انسان و تخلق او به اخلاق الهی و زندگی در فضایی بالنده و عاری از ظلم و ستم و تشویش و اضطراب و آراسته به آرامش و نشاط، حق طلبی، خیرخواهی و نوع دوستی است، همان برنامه‌ای که نیاز همیشه انسان‌ها خصوصاً در دنیای امروز بوده و نسخه رهایی بشر از مصائب و دردهایی است که امروزه دچار آن است.
ایشان همچنین افزودند: البته دست یافتن به این معارف و بهره بردن از آن، نیازمند آشنایی، فراگیری، انس و همراهی و سپس عمل و به کارگیری آن است. امیدوارم همه ما و خصوصاً جوانان عزیز بیش از پیش با این معارف آشنا شده و زندگی خود را بر اساس آن سامان دهند.

هیچ مکتبی به اندازه اسلام به علم، دانش، تعلیم و تعلم اهمیت نداده است
حوزه/ آیت الله نکونام در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی اظهار کرد: کتاب پر ارزش ترین اشیاء برای انسان است.وی با اشاره به اینکه بهترین رفیق و معلم کتاب است، مطرح کرد: آثار علماء و دانشمندان بزرگ مانند سید بن طاووس، علامه حلی، خواجه نصیرالدین طوسی و… از طریق کتاب به ما رسیده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه معلومات از طریق کتب به دیگر نسل‌ها منتقل شده است، عنوان کرد: از همین جهت نمی‌توان ارزش و قیمتی برای کتاب معین کرد.
آیت¬الله نکونام با بیان اینکه هیچ مکتبی به اندازه اسلام به علم، دانش، تعلیم و تعلم اهمیت نداده است، تصریح کرد: اهمیت اسلام به علم و دانش فوق العاده است. وی با اشاره به اینکه باید قدر این زحماتی که در نمایشگاه کشیده شده دانسته شود، یادآور شد: تولید آثار این چنینی برای حوزه و دانشگاه اهمیت بسیاری دارد.

دانمارک حکم اعضای گروه الاحوازیه را تایید کرد
تسنیم/ آسوشیتدپرس گزارش داد: دادگاه تجدیدنظر دانمارک روز سه‌شنبه حکم سه عضو یک گروه جدایی‌طلب را که به ترویج تروریسم در ایران و جمع‌آوری اطلاعات برای یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی مجرم شناخته شده بودند، تایید کرد. این سه نفر در فوریه ۲۰۲۰ در شهر «رینگستد» در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ پایتخت دانمارک دستگیر شدند و به ترویج ترور بخاطر انجام یک حمله تروریستی در رژه نظامی شهر اهواز در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۱۳۹۷) محکوم شدند.
دادگاه شرقی در کپنهاگ اعلام کرد که این افراد متعلق به گروه موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» بودند و اطلاعات افراد و سازمان‌ها در دانمارک و خارج از کشور و همچنین در مورد امور نظامی ایران را جمع‌آوری می‌کردند و آن را به اطلاعات سعودی می‌دادند.

توهین مجدد مقام صهیونیست به سازمان ملل
فارس/ نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز سه‌شنبه طی نشستی در این نهاد بین‌المللی، سازمان ملل را به مرد مستی تشبیه کرد که به دنبال واقعیت در مکان اشتباه است.
وی در ادامه سخنانش گفت: «درخواست برای آتش‌بس در غزه به معنای چراغ سبز به تمام تروریست‌ها در جهان برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر است». اردان به اقدام آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و گفت: «شکایتی که آفریقای جنوبی مطرح کرده از اساس واقعیت نداشته و کسانی هستند که به دنبال کشتار مجدد یهودیان هستند».
«دیوان بین‌المللی دادگستری» روز پنجشنبه قرار است اولین جلسه استماع برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت نسل‌کشی در غزه را برگزار کند.

غزه به مکان غیرقابل سکونت تبدیل شده است
فارس/ آژانس پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد که نوار غزه به دلیل حملات رژیم اسرائیل به «مکانی غیرقابل سکونت» تبدیل شده است.
«عدنان ابوحسنه»، سخنگوی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان گفت: «غزه بدترین مکان روی زمین است و در حال تبدیل شدن به مکانی غیرقابل سکونت است.»
وی افزود: «۱.۹ میلیون آواره در سراسر این منطقه وجود دارد که از این تعداد حدود ۱.۴ میلیون نفر در ۱۵۵ مدرسه و پناهگاه تحت اداره سازمان ملل زندگی می‌کنند.»

اصرار کاخ سفید بر ریختن خون‌های بیشتر در غزه
فارس/ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه گفت که دولت آمریکا در برهه کنونی با آتش‌بس در نوار غزه موافق نیست.
کربی با ادعای اینکه آتش‌بس اکنون به نفع حماس خواهد بود، مدعی شد:‌ «ما به حمایت از دستیابی به وقفه‌های بیشتر و افزایش ارسال کمک در غزه ادامه می‌دهیم».
وی در دفاع از حملات کور رژیم صهیونیستی به نوار غزه که تعداد زیادی از اصحاب رسانه را به خاک و خون کشیده، ادعا کرد: «من معتقد نیستم که اسرائیل عمدا خبرنگاران را در غزه هدف قرار می‌دهد. ما از خبرنگاران درهمه جا حمایت می‌کنیم».

اسرائیل هیچ دستاوردی در جنگ علیه غزه ندارد
ایسنا/ یک رسانه آمریکایی در گزارشی با بررسی وضعیت غزه پس از گذشت سه ماه از آغاز جنگ علیه آن نوشت: اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در جنگ علیه غزه دست نیافته است، چراکه حماس همچنان پابرجاست، افکار عمومی در سطح جهان به دلیل بمباران شدید فلسطینیان آشکارا علیه اسرائیل شده است و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز حاکی از انزوای اسرائیل در جهان، به رغم حمایت‌های آمریکاست.
خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشال درادامه گزارش داد: این جنگ هنوز راه درازی در پیش دارد و ممکن است به سمت بن‌بست پیش برود. از منظر ژئوپلیتیک، این نقطه‌ای است که بازیگران اصلی در آغاز سال جدید (میلادی) در آن ایستاده‌ و در حقیقت به آنچه می‌خواستند، دست نیافته‌اند.

شهادت مامور نیروی انتظامی در راسک
مهر/ از ساعت یک بامداد امروز چهارشنبه، درگیری مسلحانه نیروهای انتظامی پاسگاه جنگل راسک آغاز و پس از سه ساعت اعضای گروهک که نتوانستند به داخل پاسگاه نفوذ کنند، متواری شدند.
فرماندار راسک در این خصوص به خبرنگاران گفت: در این درگیری سه ساعته گروهبان «امیرحسین حسین¬آبادی» به شهادت رسید. سلیم کدخدا افزود: تلاش نیروهای انتظامی برای دستگیری افراد مسلح شرور ادامه دارد.

نتانیاهو باید فوراً استعفا دهد
مهر/ رئیس سابق موساد در گفت‌وگو با روزنامه تایمز انگلیس تاکید کرد که نتانیاهو در شکست حماس ناکام ماند و باید همین الان کنار برود. افرام هالوی اظهار داشت که چند بار خواستار دیدار با رئیس کنونی موساد شدم و معتقدم که تلفات و خسارت‌های ما بسیار دردناک است. وی گفت که سنوار و مبارزان حماس روحیه و اراده مبارزاتی خود را از دست نداده‌اند، برای همین حاضر به مذاکره نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *