خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جزئیات ضربه واجا به تیم تروریستی حادثه راسک
به دنبال عملیات مشترک اداره‌کل اطلاعات، قرارگاه قدس جنوب‌شرق و فرماندهی فراجای سیستان و بلوچستان، محل اختفای شرور متواری، اکرم ناروئی در محدوده روستای بهشت‌آباد از توابع شهرستان بمپور شناسایی و در درگیری و تبادل آتش دوطرفه، به درک واصل شد. اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای، جزئیات این عملیات را تشریح کرد: این شرور مسلح که سوابق متعدد شرارت مسلحانه و نقش بسزایی در تامین تسلیحات و پشتیبانی از تیم‌های عملیاتی و نقل و انتقال تروریست‌های تکفیری منطقه را دارا بود، در حمله اخیر به مقر فرماندهی انتظامی شهر راسک و نیز در ترور دو نفر از پرسنل فراجا در بهمن‌ماه سال گذشته، نقش‌های خائنانه‌ای علیه امنیت و حافظان امنیت کشور ایفا کرده بود.نام‌برده به‌رغم تغییر مکرر محل اختفای خود و رعایت شدید ملاحظات حفاظتی، با سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان در اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان شناسایی و آخرین محل اختفای او با همکاری قرارگاه قدس جنوب‌شرق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی فراجای استان به محاصره در آمد.پس از اقدام برای دستگیری این تروریست باسابقه، وی با مقاومت مسلحانه و تیراندازی به سوی ماموران، قصد گریز از محاصره را داشت که با هوشیاری و اقدام به‌موقع نیروهای حافظ امنیت کشور، این شرور مسلح به هلاکت رسید و دیگر تروریست همراه وی بازداشت شد. اکرم ناروئی از عناصر اصلی تأمین‌کننده تجهیزات و پشتیبانی تیم تروریستی حادثه مقر فرماندهی انتظامی شهر راسک بود که در آن حادثه ۱۱ نفر شهید و هشت نفر مجروح شدند.
چند برابر شدن میزان ارز‌آوری فروش دستاوردهای وزارت دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص ساخت بالگرد ملی، بیان کرد: در مرحله طراحی مفهومی ساخت بالگرد ملی یا بومی هستیم. در زمینه تعمیرات اساسی بالگردها در حوزه شرقی و غربی در حال انجام کار هستیم و هیچ مشکلی در تعمیرات اساسی نداریم. امیر سرتیپ آشتیانی درخصوص فروش دستاوردهای وزارت دفاع به سایر کشورها گفت: غالب کشورهای آزادیخواه و مستقل از دستاوردهای ما استفاده می‌کنند، چراکه آنها به دنبال تأمین امنیت خودشان هستند.وی اضافه کرد: ما ازسوی کشورهایی که مشکلات مرزی و مشکلات مقابله با مواد مخدر و تروریست دارند، درخواست‌های بسیار زیادی برای خرید سلاح داریم. با توجه به این‌که در کمک به کشورها یک‌سری ملاحظات، شرایط و قوانین را باید رعایت کنیم، با حفظ این ملاحظات و قوانین به این کشورها کمک‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد.امیرآشتیانی به میزان ارز‌آوری از فروش دستاوردهای وزارت دفاع اشاره و اعلام کرد: میزان ارز‌آوری نسبت به دو سال گذشته چند برابر افزایش داشته است.

 همشهری
تأخیر در پروازهای حج عمره صرفاً فنی بوده و دلیل سیاسی ندارد
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:
تروریسم، خطری فراگیر برای همه ملت‌ها و دولت‌هاست و آنهایی که تروریسم را برای اهداف شوم خود مورد استفاده قرار می‌دهند باید بدانند که مسئولیت اقدامات تروریستی این گروه‌ها متوجه آنها هم هست و باید پاسخگو باشند.
در گفت‌وگویی که میان وزیران خارجه ایران و فرانسه صورت گرفت، دولت فرانسه رسما اقدام تروریستی در کرمان را محکوم کرد. در این گفت‌وگو از شرایط فعلی بحرانی غزه نیز صحبت و مواضع دو طرف مطرح شد که ضرورت خاتمه دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی نیز مورد تأکید وزیر امور خارجه ما قرار گرفت.
درخصوص برخی اقداماتی که علیه نیروهای آمریکا در عراق شکل می‌گیرد باید توجه داشت که خروج نیروهای آمریکایی، مصوبه مجلس عراق است و نیروهای عراقی نیز به وظایف خود در این خصوص عمل خواهند کرد. ما به طرف عراقی نیز گفتیم که حضور نیروهای آمریکا در قالب ائتلاف بین‌المللی یا هر اسم دیگری کمکی به ثبات و امنیت عراق و منطقه ندارد و بلکه باعث بی‌ثباتی است.
مسأله دریای سرخ معلول است و علت در اشغالگری است و حمایت آمریکا و برخی کشورهای دیگر از رژیم صهیونیستی در ۳ ‌ماه اخیر. این جنگ ظالمانه پیامدهایی داشته و اگر تداوم داشته باشد، پیامدهای آن نیز تداوم خواهد داشت.
در خصوص تأخیر در پروازهای حج عمره، مقامات ذیربط کشورمان و مسئولان وزارت راه و سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی مبسوط را انجام دادند. موضوع صرفا فنی است و هیچ دلیل سیاسی‌ای ندارد.
عیادت نمایندگان رهبر معظم انقلاب از مجروحان حمله تروریستی کرمان
نمایندگان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با حضور در بیمارستان و منزل تعدادی از مجروحان و شهدای حادثه تروریستی کرمان، سلام و دعای رهبر معظم انقلاب و پیام تسلیت و همدلی ایشان را به مجروحان و خانواده‌های داغدار رساندند.
توضیح وحیدی درباره فرصت بررسی صلاحیت‌ها
وزیر کشور در حاشیه دیدار با استانداران با بیان اینکه یک روزنامه از صحبت‌هایم درباره فرصت بررسی صلاحیت‌ها برداشت اشتباهی کرده‌است، گفت: هیأت‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها ۱۰روز فرصت داشتند که این فرصت کم بود، اما در قانون جدید فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها درنظر گرفته شده‌است. وحیدی با اعلام اینکه هیأت‌های اجرایی ۱۰روز، هیأت‌های نظارت ۵۰روز و شورای ‌نگهبان۳۰روز فرصت بررسی دارند، افزود: بنابراین فرصت بررسی صلاحیت‌ها بیشتر شده اما فرصت هیأت‌های اجرایی ۱۰روز بود که آنها شاید فرصت بررسی همه موارد را نداشتند و برای برخی «عدم‌احراز» خورده بود. برخی بد برداشت کردند که یک‌جا گفته‌ام فرصت کم بوده و جای دیگری گفته‌ام فرصت کافی بوده؛ رسانه‌ها باید به حرف‌ها دقت کنند.
راهبرد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات خبرگان فعال است و ما هم در جبهه از فهرست جامعتین حمایت می‌کنیم. سیدکمال‌الدین سجادی با بیان اینکه درحال معرفی فهرست انتخاباتی خود به شورای‌وحدت هستیم، افزود: اسامی از احزاب دریافت و به شورای‌وحدت ارسال خواهد شد و آنها هم براساس شاخص‌ها و معیارهایی که تهیه و تدوین کرده‌اند، بررسی‌ برای فهرست انتخاباتی را انجام می‌دهند.
تونل‌ها، بزرگ‌ترین چالش تل‌آویو در جنگ با حماس است
ناظران غربی با اذعان به اینکه انهدام تونل‌های پیچیده حماس در غزه توسط رژیم صهیونیستی کند و سخت پیش می‌رود، این تونل‌ها را بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری اسرائیل در جنگ با حماس خوانده‌اند. به‌گفته آنان، جنگ‌های تونلی همواره یکی از مرگبارترین و پیچیده‌ترین انواع نبردها بوده‌ و تل‌آویو از این موضوع به خوبی آگاه است.
توقف جنگ در جنوب لبنان در گروی توقف حملات به غزه است
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرده جبهه نبرد در جنوب لبنان واکنشی به جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه است و جایی برای صحبت درباره توقف جنگ دفاعی لبنان وجود ندارد؛ زیرا جنگ کنونی، نتیجه جنگ علیه نوار غزه است.

 کیهان 
عدالت، تحول و کارآمدی نظام اداری صرفا با گزینش شایستگان محقق می‌شود
آیت‌الله رئیسی در «همایش سراسری کارگزاران گزینش کشور» با بیان اینکه عدالت، تحول و کارآمدی نظام اداری محقق نمی‌شود، مگر با گزینش شایستگان گفت: نگاه برآمده از ترحم و رویکرد امدادی با وجود اینکه در بسیاری مواقع خوب است، اما در امر گزینش مطلقا نباید انجام شود چرا که مانع انتخاب و گزینش شایستگان و تحقق تحول و سلامت اداری خواهد شد.
دستور رئیس قوه قضائیه برای برخورد با پیاده‌نظام تروریست‌ها در فضای مجازی
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: عاملین جنایت کرمان دست‌پرورده آمریکا و صهیونیست‌ها هستند؛ خودِ مقامات آمریکایی در برهه‌هایی اذعان کردند که داعش را ایجاد و پشتیبانی کرده‌اند؛ این جاهلان تصور می‌کنند که با این قبیل جنایاتِ سَبعانه می‌توانند جبهه حق و محور مقاومت را متوقف کنند؛ حال آنکه امروز جریان مقاومت قدرتمندتر از گذشته در برابر مستکبران ایستاده است. محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از نیرو‌های امنیتی و انتظامی که با جدیت برخی عاملین جنایت کرمان را تعقیب و شناسایی کرده و با کمک دادستان‌ها اقدام به دستگیری آن‌ها کردند، گفت: ضروری است این جدیت و اهتمام برای شناسایی و دستگیری تمامی عاملین و مسببین جنایت کرمان استمرار یابد؛ همچنین دادستان‌ها، بازپرس‌ها و کلیه نیرو‌های امنیتی و انتظامی ذی ربط، تمامی اقدامات مقتضی را به گونه‌ای در قبال پرونده عناصر دستگیرشده مرتبط با این جنایت انجام دهند که پرونده آن‌ها هر چه سریع‌تر به دادگاه برود و در کمترین زمان ممکن، مجرمین به دست عدالت سپرده شوند.

 ایران 
داعش و صهیونیسم، دو روی سکه کشتار بی‌گناهان
آیت‌الله رئیسی در دیدار «رستم امامعلی رحمان» رئیس مجلس ملی تاجیکستان روند گسترش روابط تهران-دوشنبه در ۲ سال اخیر را مطلوب توصیف کرد و با بیان اینکه توسعه همکاری‌های پارلمانی مهم و پشتوانه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی است، بر تقویت و ارتقای روابط فرهنگی دو کشور نیز تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین مبارزه با «تروریسم، جرائم سازمان یافته و موادمخدر» را از الزامات همکاری‌های ایران و تاجیکستان عنوان کرد و با اشاره به مسائل مشترک دو کشور به عنوان همسایگان افغانستان، بر ضرورت مقابله فعال همه کشورهای منطقه با جریان‌های تروریستی از جمله داعش تأکید کرد و گفت: این گروه تکفیری دست‌پرورده امریکا و رژیم صهیونیستی همانند صهیونیست‌ها در غزه، به دنبال کشتار زنان و کودکان بی‌گناه است.رئیس مجلس ملی تاجیکستان هم در این دیدار با اشاره به افزایش مداوم حجم تجارت ایران و تاجیکستان در ۲ سال اخیر، ناامنی در منطقه را نگرانی مشترک دو کشور و عاملی مخاطره‌آمیز برای همکاری‌های تجاری عنوان کرد. رستم امامعلی رحمان با اعلام حمایت کشورش از تشکیل دولت مستقل فلسطینی، جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن بیش از ۲۲ هزار غیر نظامی فلسطینی در غزه را محکوم کرد.

 وطن امروز 
جهاد تبیین، امیدآفرینی و خدمت سرلوحه کار مسؤولان در دهه فجر باشد
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جهاد تبیین، رویکرد امیدآفرینی و رویکرد خدمت باید سرلوحه کار مسؤولان بویژه در دهه فجر انقلاب اسلامی باشد، به نحوی که مردم بتوانند به صورت مستقیم با مسؤولان ارتباط بگیرند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند. مخبر با تاکید بر اینکه باید دستاوردهای نظام را به جامعه و نسل جوان معرفی کنیم، تصریح کرد: لازم است در دهه فجر انقلاب کارنامه جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های علمی و صنعتی و دستاوردهای فناورانه جدید را برای جامعه و نسل‌ جدید تبیین کنیم.
رئیس‌جمهور به استان هرمزگان می‌رود
جباری عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از سفر قریب الوقوع رئیس‌جمهور به این استان خبر داد و خواستار توجه ویژه به مشکلات مردم این استان در سفر رئیس‌جمهور شد.

 جوان
امریکا تروریست‌ها را آموزش می‌دهد و پشتیبانی می‌کند
سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، اقدام امریکایی‌ها در محکومیت حادثه تروریستی کرمان را «اوج ریاکاری و دورویی» آن‌ها توصیف کرد و گفت: آن‌ها در پشت‌پرده، تروریست‌ها را حمایت، تحریک و پشتیبانی کنند، در جهت توانمندسازی اطلاعاتی و آموزشی آن‌ها تلاش کنند و آن‌ها را به جان ملت ایران و سایر کشور‌ها بیندازند؛ این اقدامات، ناشی از رذالت‌ها و خباثت‌های استکبار جهانی و در رأس آن امریکای جنایتکار است.

 خراسان
ترور معاون فرمانده گردان ویژه رضوان حزب الله توسط اسرائیل
رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود وسام الطویل، معروف به حاج جواد از فرماندهان پیاده نظام واحد رضوان حزب ا… را با پهپاد هدف ترور خود قرار داد. حزب ا… لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای خبر شهادت «حاج جواد» در شهرک «خربه سلم» در جنوب لبنان را تایید کرد. الجزیره نوشت: وسام الطویل برجسته ترین فرمانده میدانی حزب ا… لبنان است که از زمان آغاز درگیری ها در ۷ اکتبر هدف اسرائیل قرار گرفته است.دیروز تصاویر متعددی از « «حاج جواد» ، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در کنار حسن نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان و عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب‌ا… لبنان که سال ۲۰۰۸ به شهادت رسید، نشان می‌داد. در چند عکس دیگر «وسام حسن طویل» را می‌توان در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس مشاهده کرد.به نظر می رسد عملیات ترور دیروز واکنش منفعلانه اسرائیل به نابودی پایگاه راداری و جاسوسی میرون بود.به نوشته بی بی سی، حاج جواد، عامل و طراح حمله موشکی اخیر با ۶۲ راکت به این پایگاه مهم اطلاعاتی بوده است.
ماجرای تعجب «پوتین» از اطلاعات سردار سلیمانی روی نقشه و احضار وزیر دفاع
سرلشکر صفوی گفت: فهم شهید سلیمانی از مسائل آن‌قدر بالا بود که نه تنها در قامت یک فرمانده زبده بلکه به عنوان یک دیپلمات متبحر و آگاه با سران برخی از کشورها دیدار می‌کرد. مثلا ایشان با آقای پوتین دیدار داشت و خود حاج قاسم برای من تعریف می‌کرد و می‌گفت روزی که به دیدار آقای پوتین رفتم و از روی نقشه اوضاع سوریه را برای ایشان توضیح دادم، ایشان تعجب کرد و از وزیر دفاع خود خواست که به جلسه بیاید و دید اطلاعاتی که ما می‌دهیم بسیار کامل‌تر از اطلاعاتی است که منابع روسی در اختیار او گذاشته‌اند؛ لذا به همین دلیل و پس از ملاقاتی که پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت، مجاب شد که نیروی هوایی روسیه را به سوریه و برای پشتیبانی هوایی یگان‌های زمینی ارتش و نیروهای مردمی سوریه و از همه مهم‎تر نیروهای مدافعین حرم برای مقابله با داعش اعزام کند. صفوی همچنین می گوید:شهید سلیمانی انسانی دارای فهم استراتژیک بود، علاوه بر این ایشان از هوش اطلاعاتی سرشاری هم برخوردار بود؛ برای مثال در جریان حمله آمریکایی‌ها به عراق در سال ۲۰۰۳، حاج قاسم به مدت یک ماه به عراق رفت و در منطقه حفاظت شده سبز (الخضراء) بغداد مستقر شد. آمریکایی‌ها بعد از گذشت یک ماه از حضور ایشان مطلع شدند. سردار سلیمانی با یک لباس و چهره مبدل به این منطقه رفت و آمریکایی‌ها زمانی که فهمیدند فرمانده نیروی قدس سپاه به آن منطقه رفته با تانک به محل اقامت ایشان حمله کردند اما یک یا دو روز قبل، شهید سلیمانی آن مکان را ترک کرده بود.

 مردم سالاری
پیام آمریکا به ایران با واسطه یک کشور عربی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت که آمریکا از توسعه دامنه جنگ در منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی هراس دارد و اخیرا به واسطه یک کشور عربی برای ایران پیامی در این خصوص ارسال کرده است. اکبری گفت: «۱۰ روز پیش پیامی از یکی از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس دریافت کردیم که هیئت خود را با یک پیام از طرف آمریکایی‌ها برای حل مشکل در تمام منطقه به ایران فرستاده بود و نه فقط برای حل‌وفصل جزئی جنگ». او در این باره گفت که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از توسعه دامنه جنگ به ایران چند هیئت ارسال کرده‌اند. اکبری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد آن‌ها از یک‌سو می‌کشند و منفجر می‌کنند و از سوی دیگر هیئت به ایران، مقاومت لبنان، فلسطین، سوریه و یمن ارسال می‌کنند.سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریکایی‌ها از اینکه دامنه جنگ توسعه پیدا کند هراس دارند، چراکه توسعه دامنه این جنگ می‌تواند منجر به نابودی رژیم صهیونیستی شود.او همچنین گفت که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران واهمه دارند، چراکه می‌دانند آنچه انجام داده‌اند، نشانه ضعف است و آن‌ها خوب می‌دانند که هر اقدام تروریستی که انجام می‌شود، با پاسخ ایران همراه خواهد شد.
ثبت شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب
قائم مقام دبیر شورای نگهبان از ثبت شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب خبر داد. ره‌پیک گفت: در اولین روز مهلت سه روزه اعتراض به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، حدود سه هزار نفر در سامانه داوطلب، ثبت شکایت کردند. وی دامه داد: اسناد جدیدی که از داوطلبان به دست می‌آید، ممکن است وضعیت آن‌ها را تغییر دهد؛ یعنی اگر در گذشته تایید شده، رد شود و یا عکس آن صورت بگیرد، ردصلاحیت بدین معنا نیست که داوطلب برخوردار از تمامی شرایط نیست. قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه رد اعتبارنامه فی نفسه مورد توجه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نیست، اظهار داشت: بیش از ۲۵۰ کارشناس ما را در فرایند بررسی صلاحیت‌ها کمک می‌کنند.

 قدس 
آلمان خواستار تسلیم حماس شد
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان که برای چهارمین بار در چند ماه گذشته به تل‌آویو رفته بدون محکوم کردن شهادت حدود ۱۰هزار کودک فلسطینی در حملات سه ماهه اسرائیل، زمین گذاشتن سلاح‌ توسط حماس را خواستار شد. «حماس تسلیم شود؛ حزب‌الله و حوثی‌ها هم دیگر به اسرائیل حمله نکنند» این پیشنهاد وزیر خارجه آلمان برای تحقق «صلح پایدار» در منطقه غرب آسیاست، در حالی که حدود ۲۳هزار فلسطینی تاکنون در منطقه محاصره شده غزه شهید شده‌اند.
اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال برای مسکن محرومان
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از اختصاص ۲هزار میلیارد ریال برای ساخت مسکن محرومان خبر داد. داود منظور گفت: برای تأمین مسکن محرومان ۲هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مسکن خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از تعهد دولت به حمایت از اقشار محروم حکایت دارد. تلفیق این منابع با تسهیلات بانکی منجر به تسریع در تکمیل واحدهای مسکونی در حال ساخت خواهد شد.

 اعتماد 
روزنامه شرق مجرم شناخته شد
هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، مدیر مسوول روزنامه شرق را به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع درخصوص کنکور به اکثریت مطلق آرا مجرم شناخته است و مستحق تخفیف ندانست. نصراللهی، سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اتهام‌های مهدی رحمانیان «نشر مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تیتر «همه حیران ماجرای کنکور» در تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱ است. وکیل شاکی گفت: روزنامه شرق بدون مستندات نوشته است سوالات آزمون سه روز قبل از برگزاری کنکور منتشر شده که خلاف واقع و بی‌اساس است و این ادعای خلاف واقع و بدون سند موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه و خانواده‌های آنان شده است. وی بیان کرد: کلاهبرداری در مورد کنکور و فروش سوالات و نامه‌های جعلی با «لو رفتن» سوالات دو موضوع جداگانه است.
عامل انتحاری به حلقه امنیتی خورد و خود را منفجر کرد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تشریح اقدامات دولت در ایجاد زیرساخت‌های ایمنی و امنیتی برگزاری مراسم سالگرد، درباره این انفجار‌ها توضیحات تکمیلی ارایه داد و گفت: عامل انتحاری اول، چون به حلقه امنیتی خورده بود و نتوانست عبور کند، آنجا در مسیر گلزار و با فاصله زیاد از مزار حاج قاسم خود را منفجر کرد. جلالی افزود: امسال برای اولین‌بار در کنار دوربین‌های هوشمند و همه تدابیر زیرساختی، از سگ مواد منفجره‌یاب هم استفاده شد، نیرو‌های چهره زن هم در اطراف مسیر‌ها حضور داشتند. وی بیان کرد: فنس‌کشی اطراف گلزار که هنگام اجرا، عده‌ای معترض بودند، به ‌طور کامل انجام شد و تروریست‌ها، چون نمی‌توانستند وارد محدوده گلزار شوند و به سر مزار و انبوه جمعیت برسند، به‌ اجبار وقتی با حلقه امنیتی مواجه شدند، خودشان را منفجر کردند.

 ابتکار 
قالیباف قانون حمایت از گزارشگران فساد را ابلاغ کرد
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، «قانون حمایت از گزارشگران فساد» را برای اجرا ابلاغ کرد. اخیرا هادی طحان نظیف شورای نگهبان گفته بود که «طرح حمایت از گزارشگران فساد» که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، پس از اصلاح در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 شهروند 
طرح احتمالی بلینکن در سفر به تل‌آویو
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «ارزیابی‌ها حاکی از این هستند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که وارد تل‌آویو شده، از مقامات کابینه این رژیم خواهد خواست به ساکنان شمال نوار غزه که اکنون در مناطق اسکان موقت آوارگان در مرکز و جنوب غزه هستند، اجازه بازگشت به مناطق‌شان را بدهند.» این روزنامه نوشت مسئولان کاخ سفید از وخامت فاجعه انسانی در جنوب غزه «نگران»‌اند و تمایل دارند این پیام را به تل‌آویو برسانند که سبک عملیات جنگی در شمال نوار غزه، «باید تغییر کند».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی
اختصاصی/ به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی، جامعه مدرسین با صدور بیانیه‌ای با گرامیداشت این روز تاریخی تصریح کرد: قیام مؤمنانه مردم قم در خلق حماسه ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ و قیام غیرتمندانه آنان در حمایت از مرجعیت دینی یک نقطه اوج در تاریخ نهضت اسلامی بود. این نقطه اوج، راه را برای گام‌های بعدی انقلاب اسلامی گشود و حماسه چهلم‌ها، نهضت اسلامی را به پیروزی بهمن ۵۷ کشاند. چراغ ۱۹ دی با حضور مردم در قیام‌های بعدی روشن ماند و امروز نیز زنده نگاه داشتن آن خون‌ها و آن رشادت‌ها یک وظیفه پر اهمیت و ضروری است. در ادامه این بیانیه با تاکید بر ضرورت تبیین و تشریح محتوا و مضمون آن قیام تاریخ ساز اعلام شده است: در جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان علیه ایران اسلامی، کتمان یا کم‌رنگ کردن حماسه‌های بزرگ ملت ما یک راهبرد هدفمند از سوی جبهه شیطان است. جریان باطل تلاش دارد اثر بصیرتی و هویت ساز ایام الله‌ها را در ذهن و فکر مردم کم رنگ کند و با دوچندان نمایی ضعف‌ها و تخفیف یا انکار دست آوردها، روایت دروغ خود را حاکم کند.در این بیانیه تصریح شده است: بیان قرآن کریم در «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» ما را به این نکته رهنمون می‌کند که «دست قدرت خدا» را در «ایام الله» ببینیم و در مقام «صَبَّارٍ شَکُورٍ» نقطه‌های عطف تاریخ و روزهای تاریخ‌ساز را پاس بداریم.در ادامه این بیانیه آمده است: خبرهای خوب ملی و افتتاح مجموعه‌های در دست ساخت و طرح‌هایی که برای خدمت به این مردم است و جایگاه جهانی ایران را در علم و فرهنگ و اقتصاد بالا می‌برد؛ گامی مؤثر در ارتقای کارآمدی و احیای ایام الله است. از مسئولین محترم می‌خواهیم برای قدردانی و شکر نعمت این ملت فهیم، همه توان خود را مصروف خدمت رسانی خداپسندانه کنند و با تدبیر، دقت و سرعت، گره‌های اقتصادی و معیشتی این کشور را بگشایند.

قیام ۱۹ دی؛ حرکت قوی مردم و علماء برای سقوط رژیم پهلوی بود
رسا/ آیت‌الله غروی با گرامیداشت یوم الله ۱۹ دی در بیان تحلیل وقایع جانبی این رویداد توضیح داد: شهادت یا فوت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی چند روز قبل از این واقعه اتفاق افتاده بود؛ مجالس ترحیم با شکوهی در قم و تهران برای ایشان برگزار شد؛ این حرکت از انتظار دستگاه حاکمیت خارج بود زیرا امام خمینی تبعید شده بود تا در ایران به فراموشی سپرده شود، اما پس از این مدت مدید، برگزاری این مجالس نشان می‌داد که امام راحل در دل مردم زنده است و حتی این تبعید چیزی از محبوبیت ایشان کم نکرده است. عضو جامعه مدرسین با تشریح کامل وقایع قیام ۱۹ دی گفت: این قیام حرکت تدریجی و آهسته انقلاب اسلامی را آنچنان سرعت و قوت بخشید که رژیم پهلوی را در عرض یک سال و نیم ساقط کرد.وی تأکید کرد: مردم باید سالروز قیام ۱۹ دی را زنده بدارند و نقش بسیار مهم این قیام در پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران را فراموش نکنند.

دستاوردها و تولیدات علمی حوزه به مسئولان نظام معرفی شوند
حوزه/ آیت الله کعبی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی ضمن تجلیل از این نمایشگاه گفت: رشد و رونق علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه در ابعاد راهبردی و کاربردی در ساحت‌های نظری و عملی در این نمایشگاه مشهود بود. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از نظر تولیدات علمی پر رونق اما مظلوم هستند، افزود: مظلومیت حوزه‌های علمیه به این جهت است که مسئولان و مدیران نظام که باید در برنامه‌ریزی‌ها و الگوهای ایرانی اسلامی پیشرفت از مبانی حوزه استفاده کنند، نسبت به تولیدات علمی حوزه آشنایی ندارند.وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه باید به صورت تخصصی برای مسئولان نظام در تهران برپا شود، گفت: نمایشگاه تهران باید به صورت تخصصی در موضوعات اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، معنویت و اخلاق، حجاب و عفاف و… باشد.وی با بیان اینکه این محصولات باید توزیع شده و به دست مردم برسد، افزود: شبکه‌سازی مردمی انجام شود و پیوند میان محصولات حوزه علمیه و مبلغین، محققین و اساتید حوزه برقرار شود.

قیام ۱۹دی ثابت کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده ملت ایران شود
فارس/ رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: فرا رسیدن سالروز قیام خونین مردم قم در نوزدهم دی ماه سال ۵۶ را گرامی می‌دارم. دکتر قالیباف با گرامیداشت یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی و نقش بی بدیل آنان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این حادثه منشا حوادث سلسله‌واری بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و ثابت کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده ملت مومن و خداجوی ایران اسلامی شود.

دو کشتی اسرائیلی هدف قرار گرفتند
فارس/ شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه از حمله به دو شناور رژیم صهیونیستی در تاریخ چهارم ژانویه ۲۰۲۴ خبر داد. طبق این گزارش، کشتی‌های مذکور که حامل مقادیر زیادی نفت برای رژیم صهیونیستی بودند، در اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفتند. المیادین به نقل از این منابع گزارش داد که اولین کشتی با نام «چِم سیلیکان» متعلق به شرکت اِی‌سی‌ای در آب‌های شمال غربی مالدیو و کشتی دوم با نام «پَسیفیک گُلد» متعلق به شرکت ایستِرن در نزدیکی بندر کوچی هند هدف قرار گرفت. هنوز جزئیات بیشتری از این خبر شامل منشأ حمله به این شناورها منتشر نشده است.

پنتاگون: برنامه‌ای برای خارج شدن از عراق نداریم
فارس/ سخنگوی پنتاگون ادعا کرد که این کشور برنامه‌ای برای خارج کردن نظامیان خود از عراق ندارد. رایدر طی نشست خبری در پنتاگون با بهانه قرار دادن داعش، توضیح داد: « ما به تمرکز روی شکست دادن داعش ادامه می‌دهیم». وی با ادعای اینکه ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند، گفت: هیچ اطلاعیه‌ای از بغداد به آمریکا درباره تصمیم برای اخراج نظامیان این کشور ندارد.این در حالی است که دولت عراق هفته گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد فرآیند بیرون راندن نظامیان ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از این کشور را آغاز کند.

بورل: جنگ غزه باید متوقف شود
فارس/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه گفت که تنها راه برای جلوگیری از رخ دادن تراژدی‌های کنونی در نوار غزه، رسیدن به یک راهکار سیاسی است. بورل در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که در سفر منطقه‌ای به غرب آسیا، فاجعه انسانی در نوار غزه، شمار غیرقابل تحمل تلفات غیرنظامیان و خطر درگیری منطقه‌ای را ارزیابی کرده است.وی ضمن اشاره به سفرهایش به لبنان و عربستان سعودی، تصریح کرد: «جنگ [غزه] باید متوقف شود و نباید [به منطقه غرب آسیا] گسترش پیدا کند».

هشدار یمن: آمریکا در آتش خواهد سوخت
فارس/ عضو هیأت مذاکره کننده یمن در واکنش به سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به منطقه گفت: وزیر خارجه آمریکا نیاز به سفر منطقه‌ای ندارد تا کشورهای منطقه را برای عدم گسترش جنگ قانع کند؛ زیرا نه ما و نه هیچ کشور دیگری، مایل به این مسئله نیست.العجری همچنین تأکید کرد: اگر هدف از این سفر، فراهم کردن مقدمات هر گونه اقدامی علیه یمن است، از این طریق، بنزین روی آتش ریخته‌ است و آنان (آمریکاییها) نخستین کسانی خواهند بود که خواهند سوخت.وی افزود:، تنها راه جلوگیری از گسترش دامنه جنگ، توقف جنگ تجاوزکارانه علیه غزه است؛ زیرا این جنگ، محرک سایر جنگهاست.

ایروانی: حوادث اخیر در دریای سرخ مستقیماً با ادامه جنایات اسرائیل مرتبط است
تسنیم/ نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت در خصوص اتهامات پیرامون دریای سرخ نوشت: جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بی اساس مطرح شده در این نشست را صریحاً محکوم و قاطعانه رد می‌کند. این اتهامات غیر قابل اثبات و فاقد مدرک است. جمهوری اسلامی ایران همواره برای امنیت دریایی و آزادی دریانوردی اهمیت زیادی قائل بوده و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به پایبندی به تعهدات بین المللی خود و حفظ صلح و امنیت در منطقه تاکید می‌کند. ایروانی در ادامه افزود :هدف آمریکا و رژیم اسرائیل از طرح چنین اتهامات بی اساس روشن است انحراف توجه بین المللی از علل ریشه‌ای وضعیت کنونی دریای سرخ؛ نسل کشی و قتل عام وحشیانه رژیم اسرائیل تحت حمایت کامل ایالات متحده علیه مردم بی گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و نیز مشارکت آن‌ها در تجاوزات نظامی هماهنگ و فعالیت های بدخواهانه علیه سایر کشورهای منطقه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *