خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
برادران شهید العاروری کابوس صهیونیست‌ها می‌شوند
فرمانده نیروی قدس سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در نامه‌ای به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شهادت «صالح العاروری» را تسلیت گفت.سردار قاآنی در این نامه تاکید کرده است که جهان، شاهد خواهد بود که چگونه برادران شهید العاروری، به کابوس این رژیم کودک‌کُش تبدیل می‌شوند. وی اضافه کرده است: العاروری به شهادت رسید و در پرونده درخشان او انتفاضه اول، انتفاضه الاقصی و انتفاضه بیت‌المقدس وجود داشت. سردار قاآنی افزوده است: دشمن با ترور فرماندهان مقاومت، به دنبال کاهش شکست سنگین خود در غزه و کرانه باختری است.
نیروی زمینی ارتش پاسخ «رجزخوانی دشمن» در مرزها را می‌دهد
امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان در اقدام تروریستی اخیر در کرمان به موضوع مقابله نیروی زمینی ارتش با منافقین و اشرار در مرزهای کشور پرداخت و گفت: بخشی از اقدامات نیروی زمینی، حفاظت و حراست از مرزهاست و درحال حاضر، یگان‌های مختلف نیروی زمینی در چهار گوشه کشور حضور دارند و هر گاه دشمنان علیه منافع ما رجزخوانی کردند، نیروی زمینی ارتش با قدرت در مرزها حاضر شده، پاسخ این رجزخوانی دشمن را داده است. وی ادامه داد: البته فعالیت‌های نیروی محوری ارتش، محدود به مسائل نظامی نیست و در مواقع مختلف نظیر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و… وهمچنین شیوع بیماری کرونا، در خط مقدم کمک به مردم حضور داشته است. فرمانده نیروی زمینی ارتش بااشاره به حضورمؤثر در عرصه‌های ‌اجتماعی ‌و سیاسی کشور مانند شرکت در انتخابات، گفت: درانتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، ۹۹ درصد کارکنان ارتش شرکت کردند. این درصد مشارکت، بالاترین سطح مشارکت در میان اقشار مختلف است.

 همشهری 
وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ۴ و ۵‌ بهمن‌ماه اعلام می‌شود، گفت: داوطلبانی که نسبت به عدم‌تأیید صلاحیت خود اعتراض داشته باشند، می‌توانند از ۶ تا ۸بهمن‌ماه، درخواست اعتراض خود را به وزارت کشور اعلام کنند. محسن اسلامی اضافه‌کرد: مهلت رسیدگی به اعتراضات اشاره شده ازسوی شورای‌نگهبان، به ‌مدت ۱۰روز از ۹ تا ۱۸ بهمن‌ماه خواهد بود.
شیوه اعتراض به بررسی صلاحیت‌ها
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: ثبت اعتراض داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به‌صورت حضوری انجام نمی‌شود. وی افزود: داوطلبانی که صلاحیت‌شان در مرحله قبل تأیید نشده تا ۱۹دی‌ماه فرصت دارند شکایت خود را در «سامانه داوطلب» ثبت کنند.
«اعتدال و توسعه» در انتظار تصمیم‌نهایی شورای‌نگهبان
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اعلام اینکه با وجود ردصلاحیت‌های صورت گرفته، همه داوطلبان‌مان را مکلف کردیم درخواست اعتراض بدهند، گفت: براین باوریم که راه نجات، صندوق رأی است. برای تصمیم‌گیری‌نهایی به ‌منظور ارائه فهرست، منتظر نظرنهایی شورای ‌نگهبان هستیم. جواد هروی همچنین تأکید کرد: ما به نگاه تعاملی شورای‌نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان‌مان امیدواریم و انتظار داریم تأکیدهای مقام ‌معظم‌رهبری مدنظر دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.
عبور موشک حزب‌الله از گنبد آهنین
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است که حزب‌الله از موشک کورنیت EM در حملات خود استفاده می‌کند و گنبد آهنین نمی‌تواند با این موشک‌ها مقابله کند، چون مسیر این موشک مستقیم است و به شکل منحنی حرکت نمی‌کند. این موشک ساخت روسیه است.
ناپدیدشدن ۸ هزار فلسطینی
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد علاوه بر حدود ۲۳هزار شهید، در پی حمله‌های رژیم‌صهیونیستی بیش از ۸هزار نفر ناپدید شدند که احتمالا زیرساختمان‌های تخریب‌شده دفن شده‌اند.
روزنامه اسرائیلی: هیچ هدفی در جنگ محقق نشد
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت تأکید کرد که ۳‌ماه از جنگ در غزه گذشته و هیچ‌کدام از اهداف این جنگ محقق نشده است. این روزنامه تأکید کرد که این جنگ آثار و پیامدهای مختلفی برای اسرائیل داشته که قابل تصور و مشخص نیست. به‌گفته روزنامه یدیعوت آحارانوت، جنگ در غزه امنیت شخصی، اقتصاد، مسائل اجتماعی و سیاست و امنیت عمومی را تحت‌تأثیر قرار داده است.
رسانه‌های اسرائیلی: حماس هر بار قدرتمندتر می‌شود
رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر فروپاشی ساختار و تشکیلات نظامی جنبش حماس در شمال نوار غزه تأکید کردند که ارتش قبلا نیز چنین ادعایی کرده بود اما حماس هر بار در این منطقه قوی‌تر و خطرناک‌تر ظاهر می‌شود.

 کیهان
هر اقدامی در حوزه تولید تیری است که به قلب دشمن شلیک می‌شود
آیت‌الله رئیسی که روز شنبه در دوازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، به استان زنجان سفر کرده بود، در ادامه برنامه‌های این سفر، در نشست شورای اداری استان، مسئولیت را فرصتی برای خدمت توصیف و تصریح کرد: مخاطب رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اینکه ناامیدی ممنوع است، در وهله اول ما مسئولین هستیم که باید با تمام وجود برای خدمت به مردم تلاش کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها می‌توانند برای ما مشکلات زیادی ایجاد کنند، اما ما با اراده‌های پولادین باید آنها را خنثی کنیم، خاطرنشان کرد: خنثی کردن تحریم‌ها در گرو کارهای بزرگی است که ما می‌توانیم در حوزه تولید انجام دهیم؛ هر اقدامی که در حوزه تولید انجام بگیرد، تیری در قلب دشمن است.
فرانسه خواستار نقش‌آفرینی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه شد
«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در کرمان خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت‌وگو، بر ضرورت تلاش جامعه جهانی برای مقابله مؤثر و عملی با اشکال مختلف تروریسم تأکید کرد.امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحرکات فرانسه در موضوع فلسطین، توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی‌های در حال انجام در غزه، لزوم اقدام عملی برای توقف کشتار غیرنظامیان، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه، ممانعت از کوچ اجباری و واگذاری آینده فلسطین در یک روش دموکراتیک به خود فلسطینی‌ها را گامی مؤثر در پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه برشمرد.
فلسطینی‌ها به سلاح پدافندی دست می‌یابند و اجازه بمباران به صهیونیست‌ها نمی‌دهند
سردار مسجدی مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه در همایش بین‌المللی مرد میدان، حقوق بشر گفت: امروز فلسطینی‌ها با موشک می‌جنگند و روزی به این توانایی خواهند رسید که اجازه بمباران هم به صهیونیست‌ها نمی‌دهند و به سلاح پدافندی دست می‌یابند.

 ایران
توضیحات خبرگزاری قوه قضائیه درباره اجرای حکم خانم حشمتی
پس از انتشار ادعا‌های منتشرشده در خصوص اجرای حکم شلاق رؤیا حشمتی به دلیل بی‌حجابی، خبرگزاری قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محکومیت وی موضوع دیگری دارد.مطابق این اطلاعیه خانم حشمتی در مقطعی با وصل‌شدن به یک جریان سازمان‌یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی، در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد به ترویج اباحه‌گری با وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان‌یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود.پس از صدور کیفرخواست و رسیدگی در دادگاه بدوی حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر مورد اعتراض محکوم و وکیلش قرار می‌گیرد که با رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر حکم وی با تقلیل مواجه شده و در نهایت به خاطر گستردگی اقدامات وی در جریحه‌دار نمودن عفت و اخلاق عمومی ۷۴ ضربه شلاق وی تأیید می‌شود.پس از انتشار خبر اجرای حکم شلاق رؤیا حشمتی، تصاویری از بدن شلاق‌خورده او در فضای مجازی منتشر شد. حشمتی در صفحه اینستاگرام خود، مسئولیت تصاویر را برعهده نگرفت و ربط آن تصاویر با خود را کذب خواند.
دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به امور خانواده شهدای کرمان
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، ضمن تسلیت مجدد به خانواده شهدای جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان، از مسئولان مربوطه خواست پیگیر امور مربوط به خانواده شهدای این جنایت باشند. آیت‌الله رئیسی همچنین به شهادت رسیدن دو نفر از نزدیکان معاون حقوقی رئیس‌جمهور در جنایت تروریستی کرمان را به وی و اعضای خانواده آنان تسلیت گفت. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به استقبال گرم و پرشور مردم زنجان از سفر دولت مردمی، از زمان‌شناسی، تعهد و پایبندی مردم این استان به آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم انقلاب اسلامی قدردانی کرد. در ادامه جلسه، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به گزارش مرکز آمار از تداوم روند کاهشی قیمت مسکن در تهران، از کاهش ۲.۹ درصدی قیمت مسکن در آذرماه خبر داد و گفت: این آمار گواهی بر مؤثر بودن سیاست ثبات اقتصادی دولت در بخش مسکن است.

 وطن امروز 
دیپلماسی دفاعی تهران و پکن تقویت شود
رؤسای دانشکده‌های دفاع ملی چین و ایران بر افزایش روابط نظامی، تقویت دیپلماسی دفاعی و ارتقای روابط در حوزه آکادمیک و همکاری‌های علمی میان ۲ کشور تاکید کردند.هیات اعزامی از دانشگاه دفاع ملی چین با حضور در دانشگاه عالی دفاع ملی با جانشین و رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه دیدار کرده و از نزدیک با فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و بین‌المللی بویژه در زمینه جذب دانشجوی خارجی آشنا شدند. سرهنگ ارشد تای جین‌سونگ، رئیس هیات اعزامی از دانشگاه دفاع ملی چین ضمن تشکر از میهمان‌نوازی این دانشگاه، اهداف این هیات را از سفر به ایران شامل افزایش روابط نظامی و تقویت دیپلماسی دفاعی همپای دیگر بخش‌های همکاری میان ۲ کشور ایران و چین، تلاش برای آموختن و فراگرفتن از یکدیگر و ارتقای روابط آکادمیک میان ۲ دانشگاه و دانشکده‌های مختلف با یکدیگر عنوان کرد. در پایان این بازدید، سردار احمدی‌مقدم، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره تحولات اخیر منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایط کنونی مطالبی را بیان و بر توسعه روابط ۲ دانشگاه تأکید کرد.
ملت ایران بازوهای عملیات روانی ترور را ناکام گذاشتند
قالیباف در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در نطق پیش از دستور خود بیان کرد: وقوع حادثه تروریستی انتحاری در مسیر گلزار شهدای کرمان ملت رشید ایران را داغدار کرد. این عملیات متاثر از قساوت قلب و بی‌رحمی دشمنان کشور است. این جنایتکاران برای راضی کردن کارفرمایان خود از به خاک و خون کشیدن زنان، کودکان و غیرنظامیان پرهیزی ندارند. کشتن بی‌گناهان و افراد عادی امضای مشترک پای عملیات گروه‌های تکفیری در منطقه، رژیم صهیونیستی در غزه و ایالات‌متحده آمریکا در عراق، افغانستان و سایر کشورهاست. وی در ادامه اظهار کرد: این جنایت‌ها هر چند روکش‌های متفاوتی داشته باشد اما از یک فکر پلید و غیرانسانی برخاسته است.رئیس مجلس تصریح کرد: این نکته نیز درس‌آموز است که در فضای مجازی نیز همان افرادی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را سفیدشویی می‌کنند، پس از وقوع عملیات ترور در کرمان دست به کار شدند و تلاش کردند اتحاد ملی علیه تروریسم کور را تضعیف کنند؛ البته ملت ایران یکپارچه ضمن اعلام همدردی خود با خانواده‌های شهدا و اعلام انزجار از عاملان و آمران تروریسم، بازوهای عملیات روانی ترور را ناکام گذاشتند. قالیباف افزود: لازم است دستگاه‌های مسؤول در پیاده‌سازی فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرکوب و مجازات عادلانه عاملان و آمران این فاجعه اقدام کنند.
حزب‌الله: پادگان زرعیت رژیم صهیونیستی را با موشک برکان هدف قرار دادیم
مقاومت اسلامی لبنان از حملات جدید خود به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی خبر داد. در این رابطه حزب‌الله لبنان بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنان، ساعت ۱۶ بعدازظهر روز یکشنبه، پادگان زرعیت را با موشک برکان هدف قرار داد که تلفات قطعی داشت. ‏ حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد تجمع سربازان دشمن اسرائیلی را در مجاورت پادگان‌های یعرا، میتات و شومیرا هدف قرار داده است.

 خراسان 
پرونده شهید سلیمانی ۹۶ متهم دارد
غریب‌آبادی درباره کیفرخواست پرونده ترور سردار سلیمانی با اشاره به این که این پرونده در مرحله اول رسیدگی قضایی در نظام قضایی ایران قرار دارد، اظهار کرد: ما بر متهمان آمریکایی متمرکز شدیم که شامل ۹۶ متهم است؛ برای ۲۳ نفر به دلایلی مانند کمبود یا نبود ادله، قرار منع تعقیب صادر شده است؛ برای ۷۳ نفر نیز کیفرخواستی با دو اتهام اقدام تروریستی منتهی به قتل عمد و تامین مالی تروریسم صادر شد که سه نفر در راس این پرونده دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ و مکنزی، رئیس وقت سنتکام هستند.دبیر ستاد حقوق بشر با اعلام این که به‎زودی نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی تشکیل می‌شود، افزود: امیدواریم در پی یک رسیدگی عادلانه، حکمی متناسب با جنایتی که خود جنایتکاران به آن اقرار کردند، صادر شود تا عدالت اجرا شود.غریب‌آبادی درباره طرح شکایت در محاکم بین‌المللی در موضوع ترور سردار سلیمانی براساس کنوانسیون ۱۹۷۳، اظهار کرد: دولت از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه به‌عنوان متولی طرح شکایت در محاکم بین‌المللی فرایند شکایت از عاملان ترور سردار سلیمانی را آغاز کرده است.
ایران از تخفیف‌های نفت خام کم کرده است
حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی درباره خبر توقف صادرات نفت به چین برای کاهش تخفیف‌ها گفت: واقعیت این است که گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که در چند ماه گذشته ایران در دو مرحله، هر دفعه۴ دلار از تخفیف‌های نفت خام کم کرده است. ایران از اول امسال به چینی‌ها گفته است که باز هم تخفیف کم خواهد شد و شاید به طور کوتاه مدت اخلالی در مسیر ایجاد شود.
آغاز عملیات احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا ۶ ماه آینده
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران گفت: پس از اخذ زمین برای طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، ظرف ۶ ماه آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد. احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران در مراسم امضای قرارداد واگذاری ۴۵۰ هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی ایمیدرو برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی اظهار کرد: این پتروپالایشگاه شامل ۲۲ واحد فرایندی است و در سه فاز اجرایی می‌شود و در مدت اجرای پروژه ۵ – ۶ سال به طول خواهد انجامید.

 مردم سالاری 
تأکید مخبر بر مدیریت دقیق منابع آب
جلسه بررسی طرح‌های اضطراری آبرسانی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. مخبر در این جلسه از مدیریت منابع آب به عنوان یک امر ضروری و مهم به ویژه در شرایط خشکسالی کشور یاد کرد و گفت: وزارت نیرو باید با توجه به میزان اندک بارش‌ها،‌ مدیریت منابع آب و نظارت بر نحوه مصرف در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی را به عنوان یک مأموریت مهم در دستور کار داشته باشد.معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: کم آبی مشکلی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و پیامدهای آن را نادیده گرفت از این رو باید برای مدیریت منابع آب و تأمین آب پایدار، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا در فصل تابستان و تیک مصرف دچار مشکل نشویم. در این جلسه وزیر نیرو گزارشی از وضعیت آب سال جاری و طرح‌های اضطراری تأمین آب شرب ارائه کرد و پس از بحث و بررسی تصمیمات لازم برای تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح‌های اضطراری اتخاذ شد. همچنین در این گزارش اعلام شد که کار ساخت تجهیزات آب شیرین‌کن‌های منطقه‌ی سیستان به اتمام رسیده و به زودی حمل و انتقال آن به داخل کشور آغاز خواهد شد.
لغو پروازهای حج عمره تا ۲۴ دی
سازمان حج و زیارت در تازه‌ترین اطلاعیه به کارگزاران خود اعلام کرد: به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، کلیه پروازهای عمره تا تاریخ ۲۴/۱۰/۱۴۰۲ لغو می‌گردد و با توجه به اهمیت موضوع و شرایط موجود، به کارگزاران محترم تأکید می‌گردد، نسبت به اطلاع رسانی مناسب به زائران در این خصوص اقدام نمایند. در این اطلاعیه تاکید شده: اطلاع رسانی در خصوص پروازهای ۲۵/۱۰/۱۴۰۲ به بعد نیز و اعزام زائرین کاروان‌های لغو شده متعاقباً اعلام خواهد شد.

 قدس 
کاهش مصدومان حادثه کرمان به ۵۹ نفر
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی تا ساعت ۱۸ روز ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۵۹ مصدوم ناشی از انفجارهای تروریستی در کرمان در بیمارستان‌های این شهر بستری بوده‌اند. ازاین تعداد ۲۶ نفر زن، ۲۳ نفر مرد و ۱۰کودک زیر ۱۵ سال هستند. ۲۴ نفر در آی‌سی‌یو بستری‌اند که ۱۵ نفر تحت نظر هستند.
اوباما نگران باخت بایدن از ترامپ شد
در فاصله حدود ۱۰ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه منبع مطلع به واشنگتن‌پست خبر دادند اوباما در دیدار خصوصی با بایدن، درباره رقابت آسان ترامپ برای حذف نامزدهای جمهوری‌خواه و بازگشت دوباره او به کاخ‌سفید هشدار داده است. بنا به این گزارش، اوباما پیشنهاد کرده باید افراد تصمیم‌گیر از قبیل دیوید پلوف، مدیر ستاد وی (اوباما) درانتخابات سال ۲۰۰۸به ستاد مرکزی بایدن درایالت دِلاوِر فرستاده شود یا به اعضای کنونی ستاد اجازه داده شود بدون تأیید کاخ‌سفید درباره فعالیت‌های انتخاباتی تصمیم بگیرند.
طرح ایجاد ۹هزار مسجد در آموزش و پرورش
صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون ۷هزار و ۲۸۰ نمازخانه در سطح مدارس و مراکز آموزشی در حال ساخت است. وی تأمین بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع سجاده و گسترش طرح ایجاد ۹هزار مسجد را از مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: در ترویج فریضه نماز هیچ گاه کوتاهی نخواهیم کرد.

 اطلاعات 
هلاکت سرکرده ارشد «سپاه صحابه» پاکستان
رسانه‌ها از هلاکت مولوی «مسعود الرحمان عثمانی» از سران ارشد گروه تروریستی سپاه صحابه پاکستان در جریان تیراندازی به خودروی وی در اسلام آباد، خبر دادند.پلیس پاکستان اعلام کرد که خودروی حامل این فرد در اسلام آباد هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفت که طی آن مسعود الرحمان کشته شد و راننده وی نیز مجروح شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله دیروز در اسلام آباد را بر عهده نگرفته است اما پلیس پاکستان اعلام کرده که افراد مظنون را از طریق دوربین‌های مداربسته تحت تعقیب قرار داده و به عدالت خواهد سپرد. گفتنی است سپاه صحابه یک سازمان تروریستی تندرو مبتنی بر اندیشه‌های مدارس دیوبندی در پاکستان است که سال ۱۹۸۵برای تقابل با اتحاد شیعیان و خصوصاً در برابر جنبش جعفریه پاکستان تأسیس شد. این سازمان تا کنون در ترور بسیاری از شیعیان پاکستان دست داشته‌ است.
بورل به دیدار مقام حزب‌الله لبنان رفت
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «محمد رعد» از اعضای ارشد حزب الله و رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان دیدار و گفتگو کرد. شبکه «المیادین گزارش داد که دیدار بورل با هیأت حزب‌الله به سرپرستی محمد رعد، در جریان سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به لبنان انجام شد.» اتحادیه اروپا نیز ضمن تایید این دیدار اعلام کرد بورل در حال تعامل و گفتگوی دیپلماتیک با تمامی نمایندگان سیاسی ذی‌ربط است که در میدان تنش‌های اسرائیل و لبنان نفوذ دارند. بورل در این سفر با رئیس پارلمان، نخست وزیر، وزیر خارجه و فرمانده نیروهای مسلح لبنان نیز دیدار کرد.از سویی رسانه‌های عبری گزارش دادند اسرائیل به آمریکا پیام داده که تمایل دارد اقدام دیپلماتیکش موفقیت‌آمیز باشد اما اگر شکست بخورد مجبور خواهد شد برای حذف حزب‌الله از جنوب لبنان اقدام نظامی را در پیش گیرد.

 شهروند 
تکرار ادعاهای ترکیه درباره کریدور زنگزور
عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات ترکیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی درخصوص زمان راه‌اندازی کریدور اتصالی بین نخجوان و خاک جمهوری آذربایجان که از جنوب ارمنستان عبور می‌کند، گفت: «ارمنستان در دوره اخیر درباره کریدور، پیام‌های مثبتی داده است. تهران بارها عنوان کرده که اجازه تغییرات ژئوپلتیکی و مرزی در شمال ایران را نخواهد داد و همچنین ارمنستان نیز عنوان کرده که کریدور را در اختیار هیچ کشوری قرار نمی‌دهد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حمله موشکی به حیفا، حامل پیام به دشمن صهیونیست بود
تسنیم/ سخنگوی جنبش النجبا عراق ضمن برعهده گرفتن مسئولیت حمله موشکی به بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی گفت: پیام آشکار مقاومت عراق این است که محور مقاومت هرگز از اهداف راهبردی خود در منطقه منصرف نخواهد شد. حسین الموسوی، با بیان اینکه مقاومت قادر است این نبرد را برای مدت طولانی مدیریت کند؛ زیرا توانمندی‌های لازم برای این کار را دارد، تأکید کرد: هدف قرار دادن حیفا پیامی از سوی مقاومت عراق بود مبنی بر اینکه می‌تواند به مناطق دورتر از حیفا نیز دست یابد.وی افزود: «ما هدف واضحی داریم و آن اینکه طرح آمریکا در منطقه را برهم بزنیم و تلاش‌های دشمن صهیونیست در غزه را تضعیف کنیم.» موسوی همچنین تأکید کرد: «ما از حملات لحظه‌ای صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه سخن از منظومه کاملی از مقابله با اقدامات ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی است.» رسانه‌های رژیم اسرائیل یکشنبه شب از وقوع انفجار و شنیده شدن صدای انفجار در شهر بندری حیفا واقع در شمال فلسین اشغالی خبر دادند که ناشی از حمله موشکی کروز مقاومت عراق بوده است؛ این برای اولین بار است که مقاومت عراق از موشک کروز برای مقابله با جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه علیه این رژیم استفاده می‌کند.

پاسخ مقام یمنی به تهدید‌های وزیر خارجه آمریکا
تسنیم/ رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هدف از اظهارات مسئولان آمریکای درباره تحولات دریای سرخ منصرف کردن توجه‌ها از کشتارها در نوار غزه است. «محمد عبدالسلام»گفت آمریکا باید بداند که نظامی کردن دریای سیاه مانع از این نخواهد شد که یمن به عملیات‌های حمایتی خود از مقاومت فلسطین در غزه ادامه ندهد.وزیر خارجه آمریکا که از جمعه گذشته سفر دوره‌ای خود به منطقه غرب آسیا را شروع کرده، در قطر مدعی شد که حملات ارتش یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی با مقصد فلسطین اشغالی به طول مستقیم به منافع بیش از ۴۰ کشور و تعطیلی ۲۰ درصد از حجم ترابری دریایی شده است.او همچنین مدعی شد که به دفاع از آنچه امنیت دریایی در منطقه به منظور تضمین حرکت تجاری در دریاها است ، ادامه خواهد داد.

اسرائیل مجبور به عقب نشینی از نوار غزه خواهد شد
تسنیم/ بیرگمن تحلیل‌گر مسایل اطلاعاتی و امنیتی روزنامه یدیعوت آحارانوت در نوشتاری اعلام کرد، افزایش شمار تلفات ارتش اسرائیل و دشواری‌های ارتش در پیشروی در برابر رزمندگان فلسطینی که جنگ در این شرایط را به خوبی تمرین کرده‌اند، ارتش اسرائیل را دیر یا زود مجبور به عقب نشینی از نوار غزه خواهد کرد.بیرگمن در مقاله خود تاکید کرد، کسی که برای حضور یک ساله در نوار غزه برنامه ریزی کرده و تصور کرده است که این کار امکان پذیر است به طور حتم فردی ابله و از اطلاعات عمومی ساده هم بی بهره است، او نمی‌داند که در درگیری‌های سابق چه بر سر اسرائیل آمد، یا از رخدادهای مشابه در دیگر نقاط جهان بی اطلاع است، چون بدون هیچ شک و تردیدی جهان به اسرائیل اجازه نخواهد داد تا در غزه باقی بماند و این امر با فشارهای بین المللی مواجه خواهد شد.

شهردار صهیونیست: ساکنان شمال منتظر سناریوهای بدتری در صورت تشدید تقابل با حزب الله هستند
تسنیم/ روزنامه معاریو در گزارشی، اعلام کرد، شوقی یوحنا، شهردار صفد اعلام کرد بعد از شلیک ۶۰ موشک از سوی حزب الله به شمال (فلسطین اشغالی) من نگران سناریوهای بدتری برای این منطقه و اسرائیل هستم. او توصیه کرد باید سطح هوشیار در منطقه به شدت افزایش پیدا کند، در حالی که احتمال وقوع جنگ در شمال هم وجود دارد. او گفت: من از حجم حمله صورت گرفته اصلا غافلگیر نشدم، ما پیش بینی چنین ضرباتی را داشته و از چند هفته پیش منتظر آن بودیم، اما آنچه که ما را غافلگیر کرد شدت ضرباتی بود که به شهرک‌های شمالی وارد شد.۶۰ فروند موشک به سوی ما شلیک شد در حالیکه ساکنان ۹۰ شهرک مجبور شدند به پناهگاه بروند، من در اینجا می‌گویم که باید راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرد، نمی‌توان چنین شرایطی را تحمل کرد. شهردار صفد گفت: من به عنوان یک نظامی سابق می‌گویم که ایجاد نوار امنیتی امری بسیار دشوار است به ویژه که می‌خواهیم این نوار را در داخل خاک خود ایجاد کنیم، گرچه اطمینان دارم ادامه زندگی در چنین شرایطی هم امکان پذیر نیست.

آمریکا تجهیزات نظامی جدید به سوریه فرستاد
فارس/ خبرگزاری آناتولی گزارش داد که علیرغم اعتراض شدید ترکیه، آمریکا روز یک شنبه نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری به دو پایگاه خود در استانهای دیرالزور و الحسکه سوریه ارسال کرده است.این دو استان تحت اشغال گروههای شبه نظامی کرد متحد آمریکا در نزدیکی مرزهای ترکیه هستند. این کاروان شامل ۱۵ خودرو با بار دارو و اقلام درمانی و تجهیزات نظامی بوده که به منطقه روستایی و میدان نفتی عمر در دیرالزور رسیده است. اواخر شنبه نیز دو هواپیمای باری متعلق به آمریکا در پایگاه «حرب سیر» در الحسکه فرود آمده است.این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که پایگاههای نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق طی هفته‌های گذشته به شدت از سوی گروههای مقاومت مورد حمله قرار گرفته است.

افزایش مصرف داروهای ضدافسردگی در سرزمین‌های اشغالی
باشگاه خبرنگاران/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پس از عملیات هفت اکتبر، وضعیت روحی و روانی حدود نیمی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی وخیم‌تر شده و مصرف داروهای ضد افسردگی با افزایش مواجه بوده است.روزنامه یدیعوت احارانوت نیز چند روز پیش در گزارشی به آسیب‌های روانی رخ داده برای جامعه اسرائیلی و نظامیان این رژیم در پی جنگ در غزه پرداخت و نوشت که مجموعه بیمارستان‌‌ها و مراکز روان‌درمانی خواستار اعلان حالت فوق‌العاده شده‌اند. زیرا حداقل ۳۰۰ هزار نفر در اسرائیل به آمار کسانی که نیاز به روان درمانی دارند، افزوده شده است و بیمارستان‌های روان‌درمانی در نامه‌ای به بازرسی کل اسرائیل خواستار اعلام حالت فوق‌العاده به دلیل بروز «بحران بزرگ در سلامت روانی اسرائیلی‌ها» شده است. یدیعوت آحارانوت با اشاره به این‌که هنوز آمار و کیفیت مشکلات روانی نظامیان اسرائیلی تا زمانی که از غزه باز نگردند، مشخص نیست نوشت: «اوضاع به حدی آشفته شده است که سربازان اسرائیلی به سوی همرزمان خود شلیک می‌کنند». تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) چند روز پیش از شلیک یک نظامی این رژیم به سوی همرزمان خود پس از بازگشت از غزه خبر داد و گفت که در این حمله تعدادی از نظامیان زخمی شده‌اند.

آلمان برای فروش جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان چراغ سبز نشان داد
باشگاه خبرنگاران/ آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان گفت کشورش آماده است تا با تحویل جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان موافقت کند.به گزارش رویترز، برلین پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول که سال ۲۰۱۸ رخ داد، فروش سلاح به ریاض را متوقف کرد. سبز‌ها که یکی از شرکای دولت ائتلافی آلمان هستند، با اشاره به نگرانی‌ها درباره سوابق حقوق بشری عربستان و حمله آن کشور به یمن همواره با از سرگیری فروش سلاح به ریاض مخالف بوده‌اند اما بائربوک که از اعضای حزب سبزهاست، یکشنبه در سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت: در دولت آلمان مخالفتی با تصمیم انگلیس برای فروش یوروفایتر‌های بیشتر به عربستان وجود ندارد.

فرانسه ۱۴ راکتور هسته‌ای جدید می‌سازد
فارس/ وزیر «گذار انرژی» در دولت فرانسه اظهار کرد شش نیروگاه هسته‌ای جدیدی که دولت پاریس هم اکنون برای ساخت آنها برنامه‌ریزی کرده برطرف کننده نیاز فرانسه نبوده و این کشور مجموعا نیازمند ساخت ۱۴ نیروگاه هسته‌ای جدید بوده و برای ساخت این تعداد از نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است.این وزیر دولت فرانسه بیان داشت، ساخت راکتورهای هسته‌ای بیشتر و گسترش ترکیب منابع انرژی تجدید پذیر برای فرانسه برای آن که وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۵ از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند اهمیت حیاتی دارد.پانیه روناشه ادامه داد: «پیش‌نویس یک قانون که به زودی ارائه خواهد شد تصریح می‌دارد نیاز ما به منابع انرژی هسته‌ای فراتر از شش راکتور آب فشرده اروپایی که در اوایل ۲۰۲۲ از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام شدند است.» فرانسه ده‌ها میلیارد یورو از بودجه دولتی را برای تامین این پروژه‌ها اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *