خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
قدرت پهپادی ایران متناسب با تهدیدات احتمالی در حال ارتقاست
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: قدرت پهپادی ایران متناسب با تهدیدات احتمالی در حال ارتقاست و به برکت این تحول عظیم درسایر صنایع از جمله متالورژی، فایبرگلاس وکامپوزیت شاهدجهش فناوری بومی هستیم. امیر سرتیپ صباحی‌فرد بیان کرد: حمایت مردم کشورمان در برهه‌های مختلف، مهم‌ترین مؤلفه قدرت کشور است و نقشه‌های شوم بیگانگان در ضربه‌زدن به اقتدار کشورمان را بی‌اثر کرده است.‌وی با بیان این‌که اقدامات تروریستی نشان از اوج ذلت و خواری بیگانگان دارد، اضافه کرد: این اقدامات بیانگر استیصال دشمنان در برابر پیشرفت و قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران است. امیر سرتیپ صباحی‌فرد با تأکید بر این‌که پهپادهای بومی کشورمان برتری هوایی برخی کشورهای بیگانه را کم‌اثر و سلب کرده‌است، تصریح کرد: توسعه بهره‌گیری از پهپاد در افزایش توان رزمی و عملیاتی پدافند هوایی نقش به‌سزایی دارد و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.
جدال لفظی بایدن و ترامپ
جو بایدن در سخنرانی خود، رقیب احتمالی‌اش در حزب جمهوریخواه را محکوم کرده و باردیگر به صورت جدی به رای‌دهندگان هشدار داد که «دموکراسی آمریکا در تهدید است».دونالد ترامپ نیز در واکنش به اظهارات جو بایدن گفت که کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا «رقت‌انگیز و هراس‌افکنانه» است. او همچنین گفت که جو بایدن در کارنامه خود رکورددار «ضعف، بی‌کفایتی، فساد و شکست است.»
ساخت واحد‌های مسکونی
اسماعیلی، رئیس هیات‌عامل صندوق ملی مسکن گفت: بیش از۶۳۰۰ میلیارد تومان ازمنابع صندوق به ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن اختصاص یافت.همچنین اتمام واحد‌های مسکن مهر باقیمانده دردستورکار است. دولت برتعهدی که برای ساخت مسکن داده پابرجاست و برنامه‌ریزی مناسبی دارد.

 همشهری
۳رکن کارآمدی حکمرانی
قالیباف، رئیس مجلس «شفاف‌سازی»، «هوشمندسازی» و «مردمی‌سازی» را ۳رکن مهم در حکمرانی دانست و گفت: توجه به این موضوع‌ها، سبب کارآمدی در خروجی کارها می‌شود. مردم باید به شکل واقعی درگیر موضوع‌ها شوند.
واکنش به ادعاهای انتخاباتی
خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه هیچ‌گاه نمایندگان به‌دلیل انتقاد از دولت‌ها ردصلاحیت نمی‌شوند، گفت: افرادی که مدعی‌اند به‌دلیل انتقاد از دولت ردصلاحیت شده‌اند، برای جلوگیری از بازی با افکارعمومی، دلایل رد خود را عینا به قضاوت مردم بگذارند.
نقش ترکیه در ارسال تسلیحات آمریکایی برای اسرائیل
آمریکا با استفاده از پایگاه اینجرلیک ترکیه تسلیحات خود را برای تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی ارسال می‌کند. فرودگاه نظامی اینجرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه قرار دارد و حدود ۵هزار خدمه نظامی در این پایگاه مستقر هستند.
صهیونیست‌ها ۱۵۰ جسد را از قبرستانی در غزه ربودند
دفتر اطلاع‌رسانی غزه از نبش قبر ۱۱۰۰ قبر در گورستان التفاح در شرق غزه و سرقت ۱۵۰ جسد توسط ارتش رژیم صهیونیستی خبر داده است. بولدوزرهای رژیم صهیونیستی این قبرها را تخریب و اجساد شهدا را خارج کرده‌اند.

کیهان
ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان کلید گسترش این نعمت الهی است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به سی‌امین اجلاس سراسری نماز، این فریضه‌ بزرگ را نیازی فراتر از نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌‌ مسلمان و همچون روح و هوا برای انسان دانستند.متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. والحمدلله رب العالمین و صلی‌الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیه‌الله فی‌العالمین ارواحنا فداه
خدای متعال را بر ادامه‌ سنت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس می‌گویم و از جناب حجت‌الاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشن‌بین که پایه‌گذار این حرکت پربرکتند صمیمانه تشکر می‌کنم.
نماز را نمی‌توان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌‌ مسلمان دانست. این فریضه‌ بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش می‌آفرینند. آن را باید، همچون روح برای اندام‌های بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادی انسان دانست. اینکه قبول همه‌ عبادت‌ها و خدمت‌های خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامه‌ آن و تأکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بی‌مثال این فریضه‌ الهی است.
ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاه‌ها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌ها‌ی جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاه بدانند، راه‌های آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم.
وزارت کشور له یا علیه کسی در انتخابات تبلیغ نمی‌کند
وحیدی وزیر کشور درباره رویکرد وزارت کشور درخصوص انتخابات، اظهار کرد: ما اعلام کرده‌ایم که دولت و وزارت کشور در انتخابات بیطرف است. وزارت کشور وظیفه امانتداری از رای مردم را دارد و به هیچ وجه علیه یا له کسی تبلیغ نمی‌کند. این سیاست رسمی دولت است و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که دولت نامزدی در انتخابات ندارد. وظیفه ما این است که بستر را برای اجرای درست انتخابات فراهم کنیم.

 ایران
استقبال باشکوه مردم زنجان از رئیس جمهور و افتتاح و عملی‌کردن تعهدات دور اول سفر
آیت الله رئیسی روز گذشته در دوازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، به استان زنجان سفر کرد.در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان زنجان یک‌هزار و ۹۵ پروژه عمرانی و صنعتی و ۵ هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی در مجموع به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیدند. ۱۱۸ پروژه عمرانی و صنعتی در استان به همراه تعداد زیادی از پروژه‌های روستایی و درون‌شهری از جمله آبگیری سد «بلوبین» برای تأمین آب شرب دو شهر و ۹۱ روستا، افتتاح یا احیای چندین شرکت تولیدی، تحویل ۱۵۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان و افتتاح ده‌ها طرح ورزشی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، آبرسانی و گازرسانی بخشی از طرح‌هایی بودند که با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در دور دوم سفر استانی به زنجان به بهره‌برداری رسید.
این سفر قرار بود پنجشنبه گذشته انجام شود، اما واقعه تروریستی چهارشنبه گذشته در گلزار شهدای کرمان، برنامه‌های رئیس جمهور را تغییر داد. آیت‌الله رئیسی ضمن حضور در دسته‌های عزاداری تدارک دیده‌شده برای شهدای کرمان، در اجتماع باشکوه مردم این شهر در مصلی حضور یافت. حضور انبوه زنجانی‌ها، چه در استقبال از رئیس جمهور و کاروان دولت و چه در سوگواری برای شهدای کرمان، تصاویر بدیعی از وحدت، انسجام و اتحاد را به نمایش گذاشت. تصاویری که قطعاً دشمنان، آمران و طراحان پشت پرده اقدام تروریستی چهارشنبه گذشته، هرگز آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. البته، در کنار ملاقات مردمی، بررسی و بازدید میدانی از پروژه‌ها و حضور در شورای برنامه‌ریزی استان برای بررسی فرایند توسعه زنجان، رهاورد عمده این سفر برای مردم، افتتاح ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و نیز به سرانجام رسیدن ۱۱۸ پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.
پیشرفت کشور با ترور متوقف نمی‌شود
آیت‌الله رئیسی در مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان که با حضور آحاد مردم زنجان و دسته‌های عزاداری برگزار شد، ضمن قدردانی از مردم باغیرت و بزرگوار زنجان به خاطر اجتماع عظیم آنان در خیابان‌های این شهر تصریح کرد: این اجتماع شما معنای خاصی داشت؛ اول تبریک و تسلیت به خانواده‌های شهدای کرمانی، دوم اعلام بیزاری و نفرت از رژیم صهیونیستی و سوم اعلام حمایت از فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه بود. وی افزود: ملت ایران با وجود تحریم‌ها توانست گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت با تکیه بر ارزش‌های خود بردارد و امروز با جرأت می‌توانیم ایران را کشوری پیشرفته و فناور معرفی کنیم. دشمنان سعی کردند ما را از بسیاری از فناوری‌ها و علوم محروم کنند، اما جوانان عزیز ما با توکل توانستند در عرصه‌های علمی و صنعتی پیشرفت‌های بزرگی به دست بیاورند و از جمله در صنعت هسته‌ای با مجاهدت‌های افرادی مثل شهید شهریاری که اهل همین دیار زنجان نیز بود، به پیشرفت‌های زیادی دست یابند و توطئه‌های دشمن و ترور این دانشمندان نیز نتوانست ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند.
حزب‌الله لبنان با شلیک ۶۲موشک به مهم‌ترین پایگاه هوایی اسرائیل، به ترور مقام ارشد حماس در بیروت پاسخ داد
حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «رزمندگان مقاومت اسلامی در اولین واکنش به ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و همرزمانش در حومه جنوبی بیروت، ۶۲ موشک به پایگاه کنترل هوایی مرون شلیک کردند.» در بیانیه این حزب آمده است که پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال اسرائیل است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.
۱۱ بهمن موعد تعطیلی شبکه منوتو
مدیران شبکه تلویزیونی منوتو در بیانیه‌ای از پایان فعالیت و توقف پخش برنامه‌های این شبکه در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ خبر دادند.چندی پیش مالکان شبکه فارسی‌زبان «منوتو» به‌عنوان یکی از رسانه‌های اصلی اپوزیسیون (که علیه سبک زندگی ایرانی فعالیت می‌کند)، در بیانیه‌ای از احتمال تعطیلی این شبکه معاند در ماه ژانویه خبر داده‌ بودند.دلیل آنان برای تعطیلی این شبکه بهایی، تداوم بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی برای اعضای اپوزیسیون دانسته شد که ادامه کار این مدل تلویزیون تجاری را ناممکن کرد و آنان را از رشد گسترش و درآمدزایی در این صنعت درحال تحول ناتوان ساخت. اگرچه مدیران این شبکه کاهش تبلیغات را دلیل تعطیلی پیش‌رو می‌دانند اما با آغاز شمارش معکوس برای خداحافظی کارمندان منوتو، مجریان این شبکه که بیشتر غصه‌دار آینده شغلی خود هستند، اعتراف تکان‌دهنده‌ای از بی‌نتیجه بودن فعالیت این شبکه داشته‌اند. یک مجری معروف منوتو اخیراً عنوان کرده بود که اگر این شبکه ۴۰ سال دیگر هم باشد و همین برنامه‌ها را ادامه دهد و به ساخت برنامه‌های مستند نیز بپردازد، بود و نبودش فرق چندانی برای مردم نخواهد داشت!

 وطن امروز
هرگونه اقدام برای افزایش مشارکت عبادت است
رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار اعضای ستاد انتخابات شورای ائتلاف تهران گفت: هر اقدامی برای افزایش مشارکت صورت بگیرد یک عبادت است. آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد انتخابات شورای ائتلاف تهران با اشاره به نهضتی که امام خمینی(ره) سال‌ها قبل از انقلاب آغاز کردند، خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که بعضا در آن کوتاهی‌هایی صورت گرفته این است که به نسل جدید نتوانسته‌ایم شیرینی و اصالت گفتمان انقلاب اسلامی را بچشانیم. وی در ادامه گفت: یکی از وظایف تشکل‌های سیاسی پیاده کردن و ارائه این مسائل و گفتمان‌ها و حرکت‌ها بین جوانان و دانشجویان است و باید این کار به صورت خیلی قوی صورت بپذیرد. آیت‌الله اعرافی در ادامه گفت: همه این پیشرفت‌ها و راهبرد مقاومتی که امروز در کل منطقه و جهان پدیدار شده و خود را وامدار انقلاب اسلامی می‌داند وظایف ما را در ایران سنگین کرده و نسل امروز از ما سوال‌هایی دارد که خیلی از آنها درست است. وی افزود: ما در حال حاضر باید ابتدا مشارکت را بالا ببریم و بعد کارآمدی را افزایش بدهیم. مجلس هر چه قوی‌تر و با رای بیشتر باشد تأثیرگذارتر است و البته خبرگان هم مهم است و جایگاه خاص خودش را دارد.
اسرائیل حقی در آینده غزه ندارد
وزیر خارجه فرانسه طی اظهاراتی که خشم رژیم صهیونیستی را برخواهد انگیخت، در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» ضمن انتقاد از فراخوان‌ها برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه و «غیرمسؤولانه» دانستن آن، گفت: «اسرائیل حق تعیین تکلیف برای آینده نوار غزه را ندارد». کاترین کلونا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» ضمن تأکید بر اینکه نوار غزه «سرزمینی فلسطینی» است، رجوع به اصول قانون بین‌المللی و احترام به آن را ضروری دانست. وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه فراخوان‌ها برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها به خارج از نوار غزه، دستیابی به راه‌حل را دشوار خواهد کرد، تأکید کرد «نوار غزه و کرانه باختری باید به طور یکپارچه و به‌عنوان تمامیتی واحد توسط کشور فلسطینی پیش‌ رو اداره شوند».

 جوان
فرصت ۳ روزه معترضان به نتایج بررسی صلاحیت‌ها
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت نظارت از بامداد روز جمعه اعلام شده، گفت: معترضان به این نتایج می‌توانند از ۱۷ دی به مدت سه روز نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: با توجه به پایان فرایند ۵۰ روزه بررسی صلاحیت داوطلبان «انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» در هیئت نظارت مرکزی، نتایج بررسی‌های مزبور، از سوی شورای نگهبان در ۱۴ دی به ستاد انتخابات کشور اعلام شد. وی افزود: ستاد انتخابات کشور به محض دریافت اطلاعات، در بامداد روز جمعه ۱۵ دی، ضمن اطلاع رسانی به داوطلبان از طریق پیامک، نتایج را به فرمانداران مراکز حوزه انتخابیه ارسال کرده است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برابر قانون فرایند ابلاغ نتایج به داوطلبان از سوی فرمانداران، با ذکر مستند قانونی، طی بازه زمانی ۱۵ و ۱۶ دی ماه انجام خواهد شد. اسلامی خاطرنشان کرد: داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیئت مرکزی نظارت تأیید یا احراز نشده است، می‌توانند اعتراض خود را از طریق مراجعه به سامانه اعلامی شورای نگهبان، در بازه زمانی ۱۷ تا۱۹ دی (به مدت سه روز) ثبت کنند.

 خراسان
اقدام علیه توهین‌‌کنندگان به شهدای ترور کرمان
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا با اشاره به اجرای طرح ضربتی برخورد با عوامل تشویش اذهان عمومی گفت:بر اساس رصدهای صورت گرفته در راستای اجرای طرح ضربتی و عملیاتی برخورد با عوامل تشویش اذهان عمومی بیش از ۵۰۰ تارنمای حاوی محتوای توهین‌آمیز به ساحت مقدس شهدا که هم‌آوایی با جریانات تولیدشده معاندان در خصوص حادثه تروریستی کرمان کرده بودند، احصا شدند و تحت پایش‌های سایبری قرار گرفتند.
ایران چهارمین کشور نیروگاه‌ساز جهان
با گذشت کمتر از ۳ دهه از شروع تمرکز ایرانی‌ها بر نیروگاه‌سازی، مجله بین المللی McCOY گزارش داد، ایران در کنار آمریکا، آلمان و ژاپن کشورهای دارنده فناوری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با بیشترین سهم از بازار (جهانی) هستند. بر این اساس هم اکنون ۲۸ مجموعه در دنیا، دارای توانمندی ساخت نیروگاه هستند و ایران با سهم ۶.۴ درصدی از بازار این حوزه در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد. طبق گزارش اخیر شرکت برق حرارتی ۱۱ کشور دنیا از جمله روسیه، ایتالیا و آلمان مقصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نیروگاه هستند.

مردم سالاری
دستور رئیسی برای پرهیز از اختلاف با سایر قوا
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری اخیراً در جلسه هیئت دولت به اعضای کابینه دستور داده به ‌منظور پرهیز از اختلاف با سایر نهادها، انتقادات و مخالفت‌های خود را در چهارچوب قوانین پیگیری کنند. رئیس‌جمهوری این دستور را در جلسه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ به اعضای هیئت دولت صادر کرده و گفته در صورتی که نسبت به برخی تصمیمات و اقدامات سایر قوا انتقاد یا مخالفتی دارند، واکنش خود را با حفظ رویکرد تعاملی و صرفاً در چهارچوب قوانین، مطرح و پیگیری کنند. بر اساس این گزارش، علی بهادری‌جهرمی دبیر هیئت دولت این دستور را در تاریخ ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ به اعضای کابینه ابلاغ کرده است.
نقش داعش خراسان در حمله تروریستی کرمان
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آمریکا نشان می‌دهد که شاخه داعش در افغانستان، موسوم به داعش خراسان مسئول انفجارهای تروریستی در کرمان بوده است. دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفتند که رهگیری‌های ارتباطات و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ایالات متحده تائید می‌کند که شاخه داعش مستقر در افغانستان مسئول دو انفجار تروریستی روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران بوده است که نزدیک به ۹۰ نفر کشته بر جای گذاشت. یک منبع در اظهارات خود تأکید کرد که اطلاعات به دست آمده واضح و غیر قابل انکار است.این دو منبع آگاه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفتند که این اطلاعات شامل رهگیری‌های ارتباطی است.

 قدس
واکنش هنیه به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه
رئیس دفتر سیاسی حماس به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه واکنش نشان داد. اسماعیل هنیه با بیان اینکه امیدواریم بلینکن برای توقف جنگ در غزه تلاش کند، گفت: امیدواریم او از سه ماه گذشته درس گرفته باشد و به خطاهای واشنگتن در حمایت از تل‌آویو پی برده باشد. بلینکن در دور جدید سفر منطقه‌ای خود پس از تل‌آویو به کرانه باختری و چند کشور منطقه سفر خواهد کرد.
مدارس کانکسی تا سال آینده جمع‌آوری می‌شود
صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات جهادی این وزارتخانه در ساخت و تجهیز مدارس، گفت: همه مدارس کانکسی جمع‌آوری می‌شود؛ البته تا امسال مدارس بالای ۱۰نفر موردنظر بود که از سال آینده حتی مدارس کانکسی زیر ۱۰ نفر هم جمع‌آوری می‌شود. به فرموده رهبر معظم انقلاب، این دولت در انجام امور، امروز و فردا ندارد.

 اطلاعات
تأکید وزیرا ن خارجه ایران و قطر بر توقف کشتار مردم غزه
نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان بابررسی آثار منفی اقدام نظامی رژیم اسرائیل در بیروت و ترور صالح العاروری بر روند مذاکرات و تلاش‌های قطر، آخرین تحولات غزه و باب‌المندب و دریای سرخ و برخی موضوعات مطروحه از سوی آمریکا را بررسی و مجددا بر توقف هر چه سریعتر کشتار مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی ، ممانعت از کوچاندن اجباری ، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و دارو و مواد غذایی تأکید کردند. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت ده‌ها نفر از هموطنانمان شد به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و برای بازماندگان صبر و برای مجروحین شفای کامل آرزو کرد.
یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه برقراری تماس غیر مستقیم با ایران است
یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا گفت که یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه این کشور به منطقه برقراری تماس غیر مستقیم با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها است . بنابر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، مقامهای آمریکایی مدعی هستند «از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایران گفته‌اند که حملات گروه‌های مورد حمایتش علیه مواضع آمریکا در منطقه باید متوقف شود و در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد».ایران هم بارها اعلام کرده است «نیروهای نیابتی» در منطقه ندارد و گروه های مقاومت و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود اقدام می‌کنند.

 شهروند
تعداد شهدای انفجار تروریستی کرمان ۹۱ نفر شد
با شهادت یک کودک ٨ساله و یک مرد ۶٠ساله تعداد شهدای حادثه تروریستی شهر کرمان به ٩١ تن رسید. صابری رئیس اورژانس کرمان با اشاره به بستری ۱۰۳ مجروح حادثه تروریستی در بیمارستان‌های کرمان، گفت: «از این تعداد ۳۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.»
بررسی صلاحیت ترامپ در دیوان عالی آمریکا
دیوان عالی ایالات متحده جمعه ۵ ژانویه اعلام کرد به‌زودی تصمیم خواهد گرفت که آیا دونالد ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور واجد شرایط است، یا او حق شرکت در این رقابت‌ها را ندارد.
تکاپوی صهیونیست‌ها برای محکوم‌نشدن در لاهه
هفته قبل آفریقای جنوبی از اسرائیل با اتهام نسل‌کُشی در غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد و خواستار تحقیق درباره جنایات این رژیم شد. پایگاه آکسیوس در گزارشی نوشته: «وزارت خارجه اسرائیل در پیغامی از سفارتخانه‌های خود خواسته به دولت‌های دوست فشار بیاورند تا اتهام نسل‌کُشی در غزه را علنا رد و تلاش‌های اسرائیل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه را برجسته کنند.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتساب جنایت تروریستی کرمان به صهیونیزم جهانی کاملا روشن است
حوزه/ آیت الله جواد مروی با تسلیت شهادت جمعی از هموطنانمان در حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: انفجاری که به دست کوردلان پست در مراسم تکریم شهید مقاومت و امنیت در منطقه شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاد را محکوم می‌کنیم. عضو جامعه مدرسین افزود: مسئولان هم حتما توجه دارند که اگر چه کوردلان داعش این جنایت را بر عهده گرفته‌اند اما انتساب آن به صهیونیزم جهانی کاملا روشن است، امید این است که با اتخاذ مواقف اصولی و مستحکم پاسخ این جنایات داده شود که دشمن طمع در امنیت و استقرار این کشور نداشته باشد.

تایید صلاحیت ۲۲۸ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم
رسا/ رئیس هیات نظارت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در گفت و گویی با اشاره به شروع روند انتخابات از مرداد امسال، گفت: ۸۴۷ داوطلب در استان پیش ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری دریافت کردند که از این تعداد ۴۰۱ نفر در مهر ماه ثبت نام خود را نهایی کردند. حجت الاسلام مهری خاطرنشان کرد: از مجموع ثبت نامی‌های صورت گرفته؛ صلاحیت ۲۲۸ نفر تایید، ۹۸ نفر عدم تایید، ۱۶ نفر عدم احراز، ۶ نفر انصرافی، ۴۲ نفر عدم اعتراض به رای هیات اجرایی و ۱۱ نفر عدم ثبت نام به دلیل عدم بارگذاری مدارک لازم بوده اند.

اسرائیل بالن جاسوسی به هوا فرستاد
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی برای هشدار سریع نسبت به خطر توان نظامی ایران، بالن غول پیکری را در منطقه شمال (فلسطین اشغالی) به هوا فرستاد .وای نت وبسایت آنلاین روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی در این رابطه اعلام کرد: این بالن که وزن آن چند تن است، ده‌ها دوربین مخصوص، رایانه‌های مختلف و رادارهای پر قدرتی را در خود جای داده و قرار است خطرها مختلفی که از سوی شمال اسرائیل را تهدید می¬کند از هواپیما و جنگنده گرفته تا موشک‌های کروز و بالستیک را کشف و نسبت به آن هشدار دهد.به نوشته این رسانه، بالن مذکور در حال گذراندن دوره آزمایش خویش است و اکنون در منطقه‌ای مقابل بنت جبیل در هوا قرار گرفته است. این بالن در کنار بالن شناسایی و هشداری که برای حفاظت از نیروگاه هسته‌ای دیمونا در این منطقه قرار گرفته است، فعالیت خواهد کرد.

اکثر اعضای یک خانواده یهودی در ۷ اکتبر به دست ارتش اسرائیل کشته شدند
تسنیم/ یک خانواده صهیونیست از ارتش رژیم صهیونیستی به‌خاطر کشتار اکثر اعضایش توسط ارتش رژیم صهیونیستی در روز ۷ اکتبر شکایت کرد.
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد، یک خانواده یهودی رسما ارتش اسرائیل را به قتل عام اکثر افراد خانواده در جریان عملیات ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) متهم کرد و خواستار انجام تحقیقات مستقلی در رابطه با صدور دستور العمل از سوی ارتش برای قتل عام حاضرین در کیبوتس بئیری واقع در شمال غرب نقب که در مرزهای شرقی نوار غزه واقع است شد.در ادامه گزارش رسانه عبری زبان آمده است، این کشتار مربوط به خانواده باسی کوهن است که روز ۷ اکتبر توسط یک تانک اسرائیل به بهانه حضور اعضای حماس در داخل آن مورد هدف قرار گرفته و ۱۵ عضو خانواده اسرائیلی موجود در آن کشته شدند.به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ارتش اسرائیل هم این مسئله را رد نکرده و به آنها قول داده است در زمان مناسب تحقیقات مفصل و دقیقی را در این رابطه انجام خواهد داد.

۶۴ بمب قرار بود در مراسم سالگرد شهید سلیمانی منفجر شود
تسنیم/ رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان کرمان با بیان اینکه خبرهایی از تهدیدات دشمن داشتیم و قبلاً تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود، افزود: بالای ۶۴ بمب نیز در سراسر کشور کشف شد که قرار بود در مراسم شهید سلیمانی منفجر شود که عوامل آن دستگیر شدند. حجت‌الاسلام توکلی با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این مراسم در کمال آرامش برگزار شود، افزود: هر دو انفجار قبل از گیت بازرسی بوده است و عوامل انتحاری قبل از گیت بازرسی انفجار را انجام دادند. وی با بیان اینکه افرادی که در فضای مجازی اذهان مردم را تشویش می‌کنند و اقدام به نشر اکاذیب دارند، بدانند حتماً شناسایی شده و با آنها برخورد خواهد شد، ادامه داد: قرار بود تشییع شهدای انفجار تروریستی باشکوه برگزار شود اما تهدیداتی هنوز وجود داشت و به این دلیل در شورای تامین این تصمیم گرفته شد که نحوه برگزاری مراسم تشییع تغییر کند تا این مراسم در امنیت کامل برگزار شود.

پیام یک اسیر صهیونیست به نتانیاهو از غزه
فارس/ «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس بامداد یکشنبه تصاویری از «یردن بیباس» اسیر صهیونیست در نوار غزه منتشر کرد.القسام گفت که بیباس، که به همراه همسر و دو فرزندش اسیر شده بود ولی آنها در جریان بمباران جنگنده‌های صهیونیستی کشته شدند، به «بنیامین نتانیاهو» پیامی داد.بر این اساس، پیام این اسیر صهیونیست به نتانیاهو این است که نمی‌داند آزاد می‌شود و می‌تواند برای همسر و دو فرزندش عزاداری برگزار کند یا بر اثر حملات ارتش اسرائیل به همراه آنها دفن می‌شود.پیش از این نیز «کتائب شهید ابوعلی مصطفی» از کشته شدن یک نظامی اسیر رژیم صهیونیستی در غزه خبر داده بود.

ژاپن مواضع صهیونیستها درباره غزه را محکوم کرد
باشگاه خبرنگاران/ ژاپن نسبت به اظهارات اخیر دو وزیر رژیم صهیونیستی در حمایت از بیرون کردن فلسطینی‌ها از نوار غزه و ساخت شهرک‌های این رژیم در این باریکه اظهار نگرانی و آنها را محکوم کرد. ماکی کوبایاشی، دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای تصریح کرد: «پروژه‌های شهرک‌سازی نقض قوانین بین‌المللی و تضعیف کننده راه‌حل دو دولتی هستند.»کوبایاشی خاطر نشان کرد: «با در نظر گرفتن اوضاع انسانی حاد در نوار غزه، یک چنین اظهارات التهاب‌آفرینی که تنش‌ها را افزایش می‌دهند غیرقابل قبول هستند.»این مقام مسئول وزارت امور خارجه ژاپن گفت: «ژاپن خواستار پرهیز کردن از اقدامات و اظهارات غیرمسئولانه است.»در روزهای گذشته دو وزیر کابینه رژیم صهیونیستی خواستار کوچاندن شهروندان فلسطینی از نوار غزه و اشغال مجدد این منطقه برای ساخت شهرک‌های جدید شدند.

افزایش تقاضای نفت ایران از سوی چین
فارس/ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه توقف صادرات نفت ایران به چین صحت ندارد، گفت: انتشار این اخبار از سوی منابع خارجی در راستای وادار کردن منابع داخلی به صحبت کردن برای جمع آوری اطلاعات است.حریری اظهار داشت: طی یک سال گذشته (سال ۲۰۲۳) فروش نفت ایران به چین در هر ماه افزایشی بوده و براساس روایات سایت‌های بین المللی و منابعی که خرید و فروش نفت را کنترل می‌کنند‌، و نه براساس اظهارات خریدار و فروشنده، ایران در هر روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به چین فروخته است. وی گفت: به دلیل آنکه فروش نفت ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد بنابراین بیان جزئیات آن به مصلحت نیست.

امضای طوماری در انگلیس برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی
ایسنا/ طومار «Change.org» که خواستار اخراج تزیپی هوتوولی، سفیر رژیم صهیونیستی در بریتانیا است، شتاب قابل توجهی پیدا کرده و بیش از ۸۰ هزار و ۴۵۰ امضا در یک روز جمع آوری کرده‌است.این طومار تأکید می‌کند که هوتوولی در حال حاضر از «زبان نسل کشی» استفاده می‌کند.در این طومار آمده‌است: «سفیر هوتوولی آشکارا از زبان نسل کشی استفاده می‌کند و خواستار انجام اقدامات نسل کشی می‌شود، در حالی که پاکسازی قومی در نوار غزه و کرانه باختری ادامه دارد.» طبق نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، افزایش سریع حمایت از این طومار منعکس کننده طیف متنوعی از صداها است که با توجه به اظهارات اخیر سفیر اشغالگران خواستار پاسخگویی هستند.پس از جمع آوری ۱۰۰ هزار امضا، این طومار برای بررسی راهی پارلمان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *