خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
زمان و مکان انتقام را نیروهای مسلح ما تعیین خواهند کرد
آیت الله رئیسی روز جمعه در آیین تشییع شهدای انفجارهای تروریستی کرمان در مصلای امام علی این شهر گفت: دشمن قدرت جمهوری اسلامی را دیده و بارها تجربه کرده است و در قضایای اخیر هم اطمینان می‌دهم که دشمن قدرت جمهوری اسلامی را خواهد دید. ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر مسلح ماست، مکان و زمان انتقام را نیروهای ما تعیین خواهند کرد.وی گفت: این شهادت‌ها و ایثارگری‌ها وظیفه مسئولان را بسیار سنگین کرده و خدمتگزاری خالصانه برای مردم کمترین وظیفه آنهاست؛ مردم یقین بدانند این حضور با معنای آنان و پشتوانه مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، دشمن را مستاصل کرده و به همین دلیل مردم بی‌گناه را می‌کشند؛ در غزه زن و کودک را به خاک و خون می‌کشند. رئیسی گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواست خلافت اسلامی در منطقه ما با نام اسلام ایجاد کند؛ آنجا (فلسطین) با نام یهود، اینجا با نام اسلام؛ در عراق و سوریه نیز قصد داشت جریان داعشِ دست‌پرورده خود را به عنوان خلافت اسلامی حاکم کند اما حاج قاسم یک جریان مقاومت را در منطقه برنامه‌ریزی کرد. رئیس‌جمهور خطاب به مردم و خانواده شهدای حوادث اخیر کرمان نیز گفت: بدانید خون مطهر فرزندان شما، همسران و همکاران شما از جامعه جهل‌زدایی خواهد کرد و خدا به برکت خون شهیدان، مردم جهان را بیدار کرد، این بیداری مردم جهان در جای جای دنیا، به برکت خون شهیدان است.

 همشهری 
شناسایی و بازداشت ۱۱ عامل شبکه ترور در ۶ استان
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای، ابعاد جدیدی از فاجعه کرمان را منتشر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از ۲تروریست معدوم انتحاری، یک نفر ملیت تاجیکستانی داشته و هویت تروریست دوم هنوز به صورت قطعی احراز نشده است. با شناسایی عوامل انتقال تروریست‌ها به داخل کشور، اولین عملیات دستگیری عوامل مذکور در غروب روز حادثه انجام شد. در بامداد روز پنج‌شنبه ۱۴ دی اقامتگاه مورد استفادۀ ۲ تروریست معدوم در حومه شهر کرمان شناسایی و نیز ۲ عنصر پشتیبانی و تأمین کننده اقامتگاه مذکور، شناسایی و بازداشت شدند. در ادامه عملیات، ۹ نفر از شبکه پشتیبانی تیم تروریستی و مرتبطان آن در ۶ استان کشور شناسایی و بازداشت شدند. قطعاً این عملیات تا بازداشت آخرین فردی که به هر شکل و به هر اندازه در پشتیبانی از جنایتکاران مورد نظر دخالت داشته‌ است، استمرار خواهد یافت. عدم صدور بیانیه تا این لحظه، به‌دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل اقامت تروریست‌ها بود که می‌توانست بیانگر احتمال وجود و مراجعۀ عوامل دیگر برای انتقال مواد انفجاری و به‌کارگیری در سایر اماکن باشد. بخشی از تجهیزات مکشوفه عبارتند از: ۲ جلیقه انفجاری، ۲ دستگاه ریموت کنترل از راه دور، ۲ چاشنی انفجاری، چند هزار ساچمه مورد استفاده در جلیقه‌های انفجاری، سیم‌کشی‌های آماده‌شده برای جلیقه‌ها و مقادیری مواد اولیه انفجاری.
تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از فلسطین
راهپیمایی میلیونی مردم یمن در استان‌های مختلف این کشور با شعار «خون آزادگان در راه پیروزی است» روز جمعه برگزار شد و بیانیه پایانی راهپیمایی شهر صعده، ترورهای دشمن صهیونیستی علیه رهبران مقاومت را محکوم کرد. معترضان یمنی در این تظاهرات حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند.
تعطیلی ادارات اسرائیل به دلیل هزینه‌های جنگ
شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو درصدد تعطیلی برخی دفاتر دولتی است تا بودجه آنها را صرف هزینه‌های جنگ در غزه کند. پیش‌تر نیز تعطیلی برخی سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی برای کاهش هزینه‌های تل‌آویو در میانه جنگ غزه اعلام شده بود.
۷ هزار نفر در غزه زیر آوار
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی تا‌کنون به ۲۲هزار و۶۰۰ نفر و شمار مجروحان نیز به ۵۷هزار و۹۱۰نفر رسیده است. بیش از ۷هزار نفر هم زیر آوار مانده‌اند.
معلولیت دائمی ۱۲هزار نظامی اسرائیلی
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت تأکید کرد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهد بیش از ۱۲هزار نظامی اسرائیلی در جنگ غزه دچار معلولیت دائم شده باشند.
یمن، حملات خود را متوقف نکرد
دریاسالار «برد کوپر»، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا تأکید کرد که نیروهای یمن از ۱۸نوامبر گذشته تاکنون ۲۵حمله را در دریای سرخ انجام داده‌اند. فرمانده ناوگان پنجم آمریکا تأکید کرد که حملات یمنی‌ها ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای دال بر توقف آن وجود ندارد.

 کیهان
داعش عنصر دست‌ساز آمریکا و اسرائیل است
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه تروریستی کرمان بیان داشت: درست است داعش بیانیه داده و این ترور را بر عهده گرفته است اما موضوع اینجاست که داعش کیست؟ داعش عنصر دست‌ساز آمریکا است. در مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری در آمریکا شاهد بودیم که ترامپ به کلینتون گفت که شما داعش را ساختید و او پاسخی نداشت. آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: وقتی در سوریه داعشی‌ها مجروح می‌شدند آنها را به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی می‌بردند، پس داعش هم آمریکاست و هم اسرائیل. داعش تابلو آمریکا و رژیم صهیونیستی است. وی‌ با بیان اینکه خون مظلوم از جوشش نخواهد افتاد، اظهار داشت: امروز از زبان مسئولین می‌گویم که انتقام خون این مظلومین به خصوص این خون مظلومه‌ای که بعد از نماز جمعه تشییع خواهد شد گرفته می‌شود. این خانم بسیجی و حزب‌اللهی گروهی را به زیارت قبر حاج قاسم برده بود.امام جمعه موقت تهران با اشاره به موضوع انتخابات گفت: انتخابات افتخار و عزت ملی است. انتخابات پشتوانه امنیت کشور و پشتوانه امنیت ملی است. انتخابات نماد آزادی مردم در انتخاب سرنوشت خودشان است. انتخابات نباشد یا دیکتاتوری است و یا هرج و مرج است.
وداع باشکوه مردم با شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان با حضور باشکوه مردم در مصلی بزرگ امام علی شهر کرمان تشییع شدند.بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور پیکرهای شهدا به گلزار شهدای کرمان منتقل و در مجاور مرقد سردار شهید سلیمانی تدفین شدند. ۸۵ نفر در حادثه تروریستی در کرمان شهید شدند که پیکر بیش از ۵۰ شهید در گلزار شهدای شهر کرمان خاکسپاری شد و سایر پیکرها به زادگاهشان در دیگر شهرهای استان کرمان و نیز چند استان دیگر کشور انتقال یافت.

 ایران
دستگیری برخی معاندان مجازی در پی حادثه تروریستی کرمان
پس از اعلام خبر حمله تروریستی به زائران گلزار شهدای کرمان و شهادت بیش از ۸۰ نفر از هموطنان، موج گسترده‌ای از ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های این شهیدان و محکومیت ترور در فضای حقیقی و مجازی شکل گرفت. اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان، ورزشکاران، نمایندگان اصناف، فعالان سیاسی و اجتماعی و… با ابراز همدردی با خانواده‌های شهدا و مجروحان حادثه، همدلانه و یکصدا تروریسم را محکوم کردند. با این‌حال عده‌‌ای از کاربران در فضای مجازی از جمله برخی عوامل مؤثر در جریان اغتشاشات سال گذشته تلاش کردند تا همسو با خط رسانه‌ها و اشخاص ضدانقلاب، به توهین نسبت به شهدای این حادثه و حتی تشکر از عوامل تروریستی آن بپردازند. در همین راستا دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور دستور داد تا به قید فوریت و با قاطعیت با اشخاص غافل یا معاندی که بعد از حادثه دلخراش تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند، برخورد صورت گیرد.
گفتنی است به گزارش برخی منابع آگاه، روند برخورد قاطع با معاندین آغاز شده و تعدادی از این افراد که به شهدای حادثه تروریستی کرمان توهین کرده یا به حمایت از عاملان آن پرداختند، طی دو روز گذشته دستگیر شده‌اند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

 وطن امروز 
۱۱ هزار کاندیدای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند که صلاحیت‌ آنها مورد بررسی و حدود ۱۱ هزار نفر صلاحیت‌شان مورد تایید قرار گرفت که این عدد ۲ برابر تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است یعنی نسبت تاییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد ۲ برابر دوره گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد. وی با اشاره به ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس ادامه داد: ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌اند تا این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند که این میزان نسبت به دوره قبل که ۹۰ نفر بود کاهش قابل توجهی داشته است. وی ادامه داد: البته این افراد هم فرصت اعتراض دارند که ممکن است در شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند. طحان‌نظیف گفت: زمان دقیق اعتراض داوطلبان عدم تایید یا عدم‌ احراز صلاحیت شده ۱۷ تا ۱۹ دی است که داوطلبان فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. وی ادامه داد: افرادی که از نتایج این مرحله شکایت دارند، از روز یکشنبه با مراجعه به سامانه داوطلب به ثبت شکایت خود اقدام کنند.
در این میان برخی چهره‌های ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس از تایید یا ردصلاحیت خود خبر داده‌اند. محمدباقر نوبخت، محمدرضا باهنر، علی مطهری، سیدمحمد بطحایی و حمید رسایی از جمله افراد تأیید شده‌اند. همچنین جلال رشیدی‌کوچی و احمد علیرضابیگی از جمله اعضای مجلس کنونی هستند که اعلام کردند ردصلاحیت شده‌اند.
جنایت تروریستی کرمان برای القای ناامنی در کشور است
سپاه پاسداران در بیانیه‌ای تأکید کرد: جنایت تروریستی عصر ۱۳ دی اقدامی کور و کینه‌توزانه برای القای ناامنی در کشور و انتقام از عشق ملت ایران به شهید قاسم سلیمانی است.

 جوان
عوامل جنایت کرمان را دستگیر و مجازات کنید
همزمان با تشییع شهدای حادثه تروریستی در کرمان، مردم در سراسر ایران با راهپیمایی بعد از نماز جمعه، حمله تروریستی کرمان را محکوم کردند. در پایان این تجمعات قطعنامه سراسری تجمع کنندگان قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهیم با بررسی دقیق ابعاد این جنایت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این حوادث دردناک هر چه سریع‌تر عوامل کوردل این اقدام شریرانه را دستگیر و شدیداً مجازات نمایند.

 خراسان
بیش از ۸۵ درصد قائل به پوشش اعم از حجاب شرعی و عرفی هستند
طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: طی یک بازه زمانی یک ماه از آبان تا آذر ماه جاری بیش از ۲۸۵ هزار مورد تذکر لسانی در خیابان ولیعصر تهران صورت گرفته که از این تعداد ۴۰ مورد منجر به تنش شده که ۳۶ مورد آن حل و فصل و برای چهار مورد آن پرونده قضایی تشکیل شده است. طی نظر سنجی مرکز پژوهش ستاد، بیش از ۸۵ درصد مردم ایران قائل به پوشش اعم از حجاب شرعی و عرفی هستند؛ فقط ۵ درصد هیچ اعتقادی به حجاب ندارند.
تجارت نفت چین با ایران متوقف شده است
رویترز طی گزارشی تایید نشده به نقل از منابع پالایشگاهی و تجاری نوشت: تجارت نفت چین با ایران متوقف شده است، زیرا تهران قیمت‌های بالاتری را از مشتری اصلی خود می‌خواهد و عرضه نفت ارزان را برای بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان کاهش داده است. ایران حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تامین می کند.

 مردم سالاری
حادثه تروریستی کرمان فتنه صهیونیسم بین الملل است
به مناسبت شهادت جمع کثیری از هموطنان در عملیات تروریستی اخیر در کرمان، آیت الله العظمی جوادی آملی پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله وانا الیه راجعون
آنچه مى‌تواند زمینه هرج و مرج و نا امنى را فراهم کند کمبود معارف کلامى در مراکز فرهنگی حوزه و دانشگاه از یک سو و دسیسه استکبار جهانى و فتنه صهیونیسم بین الملل و برخى از غارتگران سیاسى از سوى دیگر است.به امید خاتمه یافتن چنین جاهلیت کم نظیر! تسلیت بازماندگان را همراه با در خواست مغفرت از بارگاه الهى براى شهداى عزیز سانحه سنگین کرمان اعلام مى داریم.
شورای‌ عالی امنیت ملی جلسه فوری تشکیل داد
در پی انفجار تروریستی در کرمان از سوی دشمنان وحدت و انسجام ملت ایران در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، جلسه شورای‌عالی امنیت ملی جهت اخذ تصمیمات میدانی، در اولین فرصت تشکیل و پس از ارائه و بررسی گزارشات مراجع اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی مقرر شد: دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های به دست آمده از این عملیات تروریستی را با سرعت پیگیری و عاملین مزدور آن را شناسایی و معرفی کنند. نقش مغزهای مفسدی که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طوری دقیق شناسایی و گزارش کنند. دستگاه‌های ذیربط نسبت به پیش‌بینی و پیگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام کنند.

 قدس 
انتقام گرفته خواهد شد
امیر آشتیانی، وزیر دفاع گفت: قطعاً انتقام خون شهید موسوی گرفته خواهد شد، ولی اینکه چه زمانی و به چه نحوی باشد جزو ابتکارات خودمان است. وی ادامه داد: دشمن به خوبی می‌داند اگر کوچک‌ترین خطای راهبردی انجام دهد پاسخش را خواهد گرفت؛ باید منتظر باشند.
توقف واردات گاز از ترکمنستان
خبرها حاکی است روز پنجشنبه سوآپ گاز و همچنین مقداری که به عنوان واردات گاز از ترکمنستان به ایران ارسال می‌شد، به صفر رسیده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد مذاکرات دو طرف برای برقراری دوباره این تجارت گازی آغاز شده، اما تا این لحظه دلیلی برای این توقف اعلام نشده و مشخص نیست این توقف، موقتی بوده یا ممکن است ادامه یابد. هنوز مشخص نیست این توقف مقطعی و به دلایل فنی رخ داده یا دلیل دیگری برای توقف ارسال گاز به ایران وجود دارد.
هشدار السودانی به اشغالگران آمریکایی
السودانی، نخست‌وزیر عراق از تشکیل کمیته دوجانبه با آمریکا در راستای جدول زمانی نهایی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از خاک کشورش خبر داد. وی ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را ضربه‌ای به همه قوانین حاکم در روابط بغداد و واشنگتن و جنایتی غیرقابل توجیه خواند و با اشاره به حملات چند باره آمریکا به نیروهای الحشدالشعبی با وجود اینکه آن‌ها به عنوان بخشی از ارتش هستند، تأکید کرد: بغداد از پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی در این کشور کوتاه نخواهد آمد.

 ابتکار
برخی از عوامل درگیر انفجارهای تروریستی کرمان دستگیر شدند
وزیر کشور درباره پیگیری های انجام شده برای برخورد با عوامل انفجارهای تروریستی کرمان اظهار کرد: با توانمندی سرویس‌های اطلاعاتی کشور، سرنخ های بسیار خوبی پیدا شد و برخی از کسانی که در این حادثه تروریستی نقش داشتند، دستگیر شدند که اطلاعات کامل توسط دستگاه های اطلاعاتی اعلام می شود.وی با بیان اینکه الان کار در کنترل دستگاه های اطلاعاتی است، افزود: با جریان های تروریستی مورد حمایت رژیم های تروریست‌پرور با سرعت مقابله می شود.وحیدی درباره آمار شهدا نیز گفت: ۵۴ شهید زن و ۳۴ شهید مرد هستند. از این تعداد ۱۲ مهاجر افغانستانی هستند. ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال سن دارند. ۵۴ شهید در کرمان دفن شده و سایر شهدا در شهرهای خود دفن خواهند شد.

 اطلاعات 
دشمنان به دنبال ناامنی در این مرز و بوم هستند تا شکست‌های خود را جبران کنند
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز اندوه و تألم فراوان به مناسبت شهادت هموطنانمان در حادثه تروریستی کرمان، گفت: دشمنان به دنبال ناامنی در این مرز و بوم هستند تا شکست‌های خود را جبران کنند.درپیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی آمده است :شهادت مظلومانه و زخمی شدن جمع زیادی از مردم عزیز کشورمان در عملیات تروریستی شهر کرمان در مراسم پاسداشت شهید سلیمانی موجب اندوه و تألم فراوان شد. جنایتکارانی که دستانشان به خون کودکان، زنان و مردان بی گناه آغشته است با این جنایت به دنبال ناامنی در این مرز و بوم‌اند تا شکست‌های خود را جبران کنند، اما بدانند که این مردم و همۀ مسلمانان راستین، به وعدۀ حقّ الهی یقین داشته و با صبر و استقامت به پیروزی نهایی بر همه دشمنان وبد خواهان خواهندرسید،إن شاء الله. اینجانب این مصیبت را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و عموم مردم شریف ایران و خصوصاً خانواده شهدا تسلیت عرض کرده، از درگاه حضرت حق تعالی رحمت واسعه برای ارواح شهدا و شفای عاجل برای مجروحین و مصدومین مسئلت دارم و از مسئولین و نیروهای امنیتی و نظامی، شناسایی عاملان و کیفر آنان را خواستارم.
مسئولان، عاملان و آمران جنایت کرمان را شناسایی و به سزای اعمال ننگین شان برسانند
به مناسبت شهادت جمع کثیری از هموطنان در عملیات تروریستی اخیر در کرمان، آیت الله العظمی مظاهری پیام تسلیتی صادر کرد.دراین پیام آمده است: حادثه تلخ و غمبار تروریستى در شهر کرمان که به شهادت جمع کثیرى از هموطنان مؤمن و بى دفاع انجامید، موجب تأسف و تأثر فراوان است.دست پلید جنایت پیشگانى که این فاجعۀ شوم را با قساوت و رذالتِ هرچه تمام‌تر، رقم زده‌اند، به خون مطهر انسان‌هاى با ایمان و بى‌گناهى آلوده شد که براى گرامیداشت یاد و نام شهیدانِ راه حق و فضیلت و به یاد سردار شهید سلیمانى گردهم آمده بودند و بى‌شک، جزاى این جنایتکاران سنگدل، قهر و غضب و انتقام الهى خواهد بود.امید است مسئولان مربوطه با سرعت و دقت، عاملان و آمران و مسببان این فاجعۀ بزرگ را شناسایى کنند و به سزاى اعمال ننگینشان برسانند.به همۀ داغدیدگان در این مصیبت جانکاه و به عموم مردم بزرگوار و مقاوم کرمان تسلیت عرض مى‌کنم و از خداوند سبحان براى آنان صبر و تسلّا و آرامش و اجرِ صابران، مسألت نموده و علوّ درجات شهیدان و جانباختگان عزیز این فاجعه دلخراش و نیز شفا و عافیت مجروحان و مصدومان رنج دیده در این حادثه مولمه را خواستارم.
انصارالله یمن: به آمریکا پاسخی فراتر از تصور خواهیم داد
وزیر دفاع یمن وابسته به انصارالله در سخنانی ضمن هشدار به واشنگتن، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی تأکید کرد که نیروهای یمنی به جنایت اخیر آمریکا در دریای سرخ پاسخی فراتر از تصور خواهند داد. «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن به آمریکا، انگلیس و فرانسه هشدار داد که این کشور به هیچ عنوان ظلم را نخواهد پذیرفت و به حمله آمریکا به نیروهای دریایی یمن، پاسخ سختی خواهد داد که فراتر از تصورات و محاسبات نظامی آنان خواهد بود. وی افزود که دریای سرخ به دامی برای صهیونیست ها بدل شده است که نخواهند توانست از آن جان سالم به در ببرند.العاطفی در ادامه هشدارهای خود گفت: آمریکا، انگلیس و فرانسه بدانند که اجازه دست‌درازی به آنان نخواهیم داد.

 شهروند
داعش مسئولیت حمله تروریستی در کرمان را برعهده گرفت
داعش در بیانیه خود نوشت: ««عمر الموحد» و «سیف‌الله مجاهد» به‌سوی تجمع بزرگ شیعیان مشرک در کنار مزار «قاسم سلیمانی» در شهر کرمان رفته و کمربندهای انفجاری خود را میان جمعیت منفجر کردند.»
حمله تند لاپید به نتانیاهو و کابینه اسرائیل
یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، اخبار منتشره درباره نشست کابینه این رژیم را مایه ننگ و نشان‌دهنده خطرناک بودن این کابینه دانست و بر ضرورت برکناری آن به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، تأکید کرد. لاپید اظهار داشت: «این کابینه نمی‌تواند هیچ‌گونه تصمیم راهبردی به نفع «اسرائیل» اتخاذ کند.»
شهادت ۲۲ دانش‌آموز در انفجار تروریستی کرمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: «در پی حادثه تروریستی محدوده گلزار شهدای کرمان ۲۲ دانش‌آموز کرمانی به شهادت رسیدند.» رضایی در این خصوص گفت: «تعداد شهدای حادثه تروریستی ١٣دی‌ماه گلزار شهدای کرمان ٨٩نفر اعلام شده است که ٢٢نفر از این شهدا دانش‌آموز هستند و از این تعداد ١١نفر دختر و ١١نفر پسر هستند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله مصباح یزدی قطب علمی و معنوی حوزه بود
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در آئین نکوداشت فقیه و حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی اظهار کرد: حوزه باید به سمت مجاهد پروری حرکت کند و به گونه‌ای عمل کند که اگر یکی از بزرگان از میان ما رفتند، ده‌ها نفر جایگزین آن‌ها شوند.رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابعاد شخصیتی این فقیه و حکیم مجاهد را مدنظر قرار داد و گفت: علامه مصباح شخصیت تک بعدی نبود بلکه ایشان در تمام علوم شخصیت علمی بود. رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه اخلاق نظری و عملی این عالم دینی، برجسته بود، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که باید گفتار و عمل عالم به یکدیگر نزدیک باشد و این نزدیکی در علامه مصباح وجود داشت. علامه مصباح قطب علمی و معنوی حوزه بود. وی با بیان اینکه شهید سلیمانی فرمانده جنگ سخت و علامه مصباح فرمانده جنگ نرم بودند، عنوان کرد: این روحانی مجاهد مورد هجمه‌های بسیاری قرار گرفت، به این دلیل که در میدان عمل حاضر بود.

پاسخ دندان‌شکن سید حسن نصرالله به منتقدان دستاوردهای حزب‌الله و محور مقاومت
ایرنا/ یک رسانه عرب زبان ضمن واکاوی سخنان روز گذشته دبیرکل حزب الله لبنان به پاسخ دندان شکنی که وی به منتقدان کوته‌بین داد، پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که حتی سیاستمداران و افراد مطرح رسانه ای نیز اهمیت اقدامات انجام شده در این جبهه در یاری از غزه را نمی‌دانند. نکته قابل توجه این بود که نصرالله بر کم اهمیت جلوه دادن اقدامات رزمندگان مقاومت در هدف قرار دادن دکل های ارتباطاتی دشمن صهیونیست متمرکز شد و از خسارت وارده میلیونها دلاری به اشغالگران با این حملات حزب الله سخن گفت و اینکه افراد ناآگاه اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنند. رای الیوم با اشاره به سخنرانی اخیر «سید حسن نصرالله» افزود: هدف قرار دادن این دکل‌ها علاوه بر خسارات سنگینی که بر دشمن تحمیل می‌کند، تحرکات جاسوسی دشمن را از کار می‌اندازد. این رسانه همچنین به پاسخ دندان شکن سید حسن نصرالله به آنانی که اهمیت دستاوردهای محور مقاومت را درک نمی‌کنند نیز اشاره کرد و نوشت: دبیرکل حزب الله لبنان به شدت از طرف‌هایی که از اهمیت اقدامات محور مقاومت می کاهند نیز انتقاد کرد و گفت: آنانی که اقدامات محور مقاومت را کم اهمیت جلوه می-دهند، خود از ابتدای جنگ غزه کاری انجام نداده اند و رژیم های تماشاگر و ذلیل در قبال تحولات غزه، از اقدامات یمنی ها در دریای سرخ هم در حیرت ماندند.

الحاق ناو ابومهدی المهندس و شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه
تسنیم/ مراسم الحاق ناو ابومهدی المهندس و شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه در بندرعباس برگزار شد.سردار تنگسیری در این مراسم با اشاره به ویژگی های ناو ابومهدی اظهار داشت: این شناور توانایی ۱۴ روز دریانوردی و ۲ هزار مایل دریایی با قابلیت رادارگریز در مقابل رادارهای دشمن را دارد. وی ادامه داد: این شناور با ۴ موتور پیش رونده قادر است در امواجی در فورس ۶ دریامانی و در فورس ۵ عملیات را انجام دهد و با بدنه جدید در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: ۳ شرکت دانش بنیان در نیروی دریایی سپاه در حال ساخت شناور هستند. ساخت شناور ابومهدی ۱۵ ماه طول کشید و دومین شناور از این کلاس است ولی در آینده قادریم در کمتر از یک سال ۳ فروند از این شناور را تولید کنیم.

دشمن می‌خواهد تمام زندگی مردم ایران را تبدیل به میدان جنگ کند
تسنیم/ سردار سلامی صبح امروز شنبه در مراسم الحاق ناو ابومهدی المهندس و شناورهای موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه در بندرعباس، ضمن تسلیت مجدد حادثه تروریستی کرمان، اظهار داشت: امروز در یک نبرد همه جانبه با دشمن رو به رو هستیم و دشمن سعی کرده است تمام زندگی مردم ایران را تبدیل به میدان جنگ کند از تهاجم اقتصادی تا تهاجم نرم در عرصه فرهنگی و همچنین جنگ اطلاعاتی و ترور و… با تلاش ناموفق از سوی دشمن برای انزوا بخشی سیاسی ایران همراه بود.فرمانده کل سپاه گفت: با رهنمودهای رهبر انقلاب و استقامت ملت ایران در خنثی سازی توطئه‌ها دشمن تاکنون با شکست رو به رو شده است و تمام این شکستها واقعی هستند.

انفجارهای مهیب در پایگاه اشغالگران آمریکایی در سوریه و عراق
تسنیم/ منابع خبری از شنیده شدن انفجارهای مهیب در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه خبر دادند.پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه هدف قرار گرفته است.منابع عراقی هم از شنیده شدن صدای انفجارهایی در نزدیکی منطقه سبز(الخضراء) بغداد، جایی که سفارت آمریکا و مراکز مهم و حیاتی عراق قرار دارد، خبر دادند.

نابودی اقتصاد فرانسه با تحریم‌های ضدروسی
تسنیم/ رهبر حزب “میهن پرستان” در پارلمان فرانسه طی اظهاراتی تأکید کرد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه که فرانسه از آنها پیروی می‌کند، اقتصاد این کشور را با افزایش قیمت انرژی نابود کرده است و این تحریم‌ها باید برداشته شود. فلوریان فیلیپوت در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: تحریم¬های ضد روسیه با انفجار قیمت انرژی ما را نابود می‌کند. اتحادیه اروپا، یورو و سیاست‌های آن ما را نابود می‌کند. این مقام پارلمان فرانسه در ادامه گفت: مکرونیسم (سیاست های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه) نیز در حال نابود کردن ما است.
وی با اشاره به اثرات مخرب سیاست‌های اقتصادی کنونی فرانسه، به کاهش تولید صنعتی این کشور در دسامبر گذشته اشاره و تأکید کرد که این بدترین کاهش از ماه می ۲۰۲۰ بوده است.

واکنش رسانه‌های صهیونیستی به اظهارات نصرالله
مهر/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به اظهارات دیروز دبیرکل حزب‌الله لبنان واکنش نشان داده و به صورت ویژه به ماهیت احتمالی واکنش مقاومت لبنان نسبت به ترور شهید العاروری پرداختند.«دلون بن دیوید» خبرنگار مسائل نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت که ارزیابی‌های ارتش اسرائیل نیز نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان نسبت به ترور شهید «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت واکنش نشان خواهد داد، اما این واکنش خارج از محدوده درگیری‌های کنونی خواهد بود.«ألیور لوی» تحلیلگر مسائل عربی در شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به اظهارات قاطع دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص واکنش به ترور العاروری تصریح کرد که چیزی که سید حسن نصرالله از آن سخن نگفت، این بود که این واکنش چه زمانی و به چه شکلی انجام خواهد شد.«گیل شورش» یکی از مسئولان سابق موساد نیز در واکنش به انتقام حزب‌الله نسبت به ترور شهید العاروری ابراز امیدواری کرد که این واکنش به گونه‌ای نباشد که اسرائیل مجبور به استفاده از گزینه نظامی شود، چرا که اگر تجاوز گسترده نظامی ضد لبنان آغاز شود، این جنگ متوقف نخواهد شد.

وزیران اسراییلی: کابینه ائتلافی ماندگار نخواهد بود
مهر/ در پی بالا گرفتن تنش میان اعضای شورای جنگ اسراییل، تلویزیون رسمی این رژیم به نقل از وزرای کابینه ائتلافی فاش ساخت که کابینه ائتلافی نتانیاهو برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد. «سازمان رادیو و تلویزیون اسراییل» در گزارشی به نقل از وزرای ارشد کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه جنگ برای مدت طولانی پا برجا نخواهد ماند. وزرای کابینه ائتلافی فاش کردند که انتقادات به هرتزی هالوی، رییس ستاد ارتش با هماهنگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر برنامه ریزی شده بود و خاطرنشان کردند که «برنامه پنهانی وجود دارد تا نهادهای امنیتی مسئول شکست در ۷ اکتبر شناخته شوند.»طی چندروز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی از بروز مشاجرات لفظی شدید میان چند نفر از وزیران کابینه نتانیاهو با «هرتزی هالوی»، رییس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی خبر داده بودند. گزارش‌ها حاکی است درگیری لفظی وزرا بر سر یکدیگر و هالوی در آن جلسه به حدی اوج گرفت که نتانیاهو ناچار شد جلسه کابینه را نیمه‌کاره تمام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *