خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اخراج آمریکا از منطقه راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران است
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی تأکید کرد: موضوع اخراج آمریکا از منطقه که توسط شهید سردار سلیمانی تبیین شد، راهبرد قطعی و اصولی ایران است که تحقق آن موجب ایجاد آرامش در منطقه خواهد شد.
بازداشت ۳۳جاسوس اسرائیلی در ترکیه
خبرگزاری آناتولی گزارش داد که ۳۳نفر در ترکیه به اتهام جاسوسی برای «سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) بازداشت شدند.بنا بر گزارش این رسانه دولتی، نیروهای امنیتی ترکیه همچنین درتلاش برای دستگیری ۱۳نفر دیگر به همین اتهام هستند. گفته می‌شود که پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه به‌طور همزمان درهشت استان در مجموع ۵۷ عملیات را برای دستگیری این افراد انجام داد؛ عملیاتی که به درخواست دفتر ضد تروریسم دادستانی استانبول انجام شده است. خبرگزاری آناتولی در گزارش خود خبر داده که این متهمان به جاسوسی برای موساد، در اقداماتی از قبیل شناسایی، نظارت، حمله و ربودن اتباع خارجی مقیم ترکیه دست داشتند و آنها بخشی از عملیات «جاسوسی بین‌المللی» بوده‌اند.

 همشهری
تلاش ۳ چهره اصولگرا برای «فهرست واحد»
عضو شورای‌ مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با تکذیب شایعه انصراف باهنر از کاندیداتوری مجلس، گفت: تلاش محمدرضا باهنر، محمد باقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل این است که نیروهای انقلاب در تهران به «فهرست واحد» برسند. نیکفر افزود: اکنون که برخی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند در تهران فهرست بدهند، باید تلاش ما هم دستیابی به وحدت باشد. وی با اشاره به حضور مستمر باهنر در جلسه‌های شورای ‌ائتلاف و تلاش به منظور دستیابی به فهرست واحد، اضافه‌ کرد: در شورای‌وحدت نیز بحث‌ها حول رسیدن به یک فهرست واحد جریان دارد، مگر افرادی که چون احتمال می‌دهند در فهرست واحد نباشند، بخواهند خودشان دست به اقدام جداگانه بزنند.
موعد ابلاغ نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: پاسخ استعلام‌ها و احراز صلاحیت‌ها روز پنجشنبه به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد و به محض دریافت، نتایج روز جمعه از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود. محسن اسلامی ۲۵آبان تا ۱۴ دی را زمان بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت اعلام کرد و افزود: داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید یا احراز نشده، به‌مدت ۳روز، از ۱۷ تا ۱۹دی برای اعتراض فرصت دارند.
رفع ابهام‌های لایحه عفاف‌ و حجاب
موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: درنشست این کمیسیون، ابهام‌ها و ایرادهای شورای‌نگهبان به لایحه عفاف و حجاب باحضور مسئولانی از این شورا و کارشناسان دستگاه‌ها رفع شد و برای تأیید به شورای‌نگهبان ارسال می‌شود.
اگر پیروز نشویم، جایی برای زندگی نداریم
یواو گالانتس، وزیر جنگ رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کرد که اگر در جنگ غزه بر حماس پیروز نشویم، هرگز نخواهیم توانست در خاورمیانه زندگی کنیم. یواو گالانتس، گفت که تصمیمی برای توقف جنگ در غزه نداریم.

 کیهان
با حضور بیش از ۵۰ تن از فعالان سیاسی برگزار شد نشست بی تکلف رئیس جمهور با نمایندگان همه سلیقه-های سیاسی
آیت الله رئیسی: برای دولت مهم این نیست که طرحها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آنها به نام چه دولتی نوشته می شود، آنچه مهم است، تکمیل و بهره برداری از این طرح هاست.
این دولت برخلاف برخی دیگر که ادعای مدارا داشته¬اند، سعه صدر بالایی در برابر انتقادات داشته است.
اساسا یکی از رسالت های انقلاب اسلامی فقرزدایی و بهبود مستمر وضعیت معیشت بخش های مختلف جامعه است. در ســال های سپری شده از انقلاب نیز کارهای بزرگ و زیادی در این زمینه انجام شده، اما همچنان نیازمند استمرار تلاش ها هستیم.
استنباط از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که در شرایط فعلی مهم‌ترین وظیفه همه فعالان سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از دولت، قوای سه‌گانه و احزاب و چهره‌های سیاسی، ایجاد و ارتقای امید و نشاط در جامعه است.
دولت نه تنها از حضور سلایق مختلف در مجلس نگران نیست، بلکه آن را بستری برای شکل‌گیری مجلس قوی می‌داند که می‌تواند تقویت دولت و در نتیجه افزایش قدرت و اقتدار ایران را به دنبال داشته باشد.
محمد هاشمی: رئیس جمهور به همه انتقادات صبورانه گوش داد، یادداشت برداری کرد و جمع بندی او در پایان نشست، نشان داد که به خوبی مباحث مطرح شده را مورد توجه قرار داده است.
سید نظام الدین موسوی: تا آنجا که به یاد داریم از ادوار مختلف ریاست جمهوری تاکنون چنین جلسه ای با حضور همه احزاب و تشکل ها با حضور رئیس جمهور برگزار نشده بود و در این نشست بسیاری از چهره های سرشناس احزاب و تشکل های سیاسی به این موضوع اذعان داشتند.
محسن هاشمی: به نظرم نفس برگزاری این جلسه خوب بود و چنین جلساتی پیش از آنکه جلسه کاری باشد، جلسه تألیف قلوب بود.
محمد علی وکیلی: نشست با احزاب ابتکار منحصر به فرد رئیسی بود. در این جلسه با وقتی که رئیس جمهور به دبیران احزاب اختصاص داد، تقریبا همه با فراغ بال حرفهای خود را بیان کردند.
برای عمره محدودیت سهمیه‌ نداریم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان با بیان اینکه همکاری‌های تهران و ریاض در چارچوب مناسبات دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و حوزه جهان اسلام، شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده است، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک راهی که دو کشور با سرعت و دقت برای گسترش روابط در حال پیمودن آن هستند، به نتایج ثمربخشی منتهی شود و ما شاهد این نتایج باشیم. عنایتی در ارتباط با موضوع حج و ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره و مطرح شدن برخی از تقاضاها برای افزایش ظرفیت ایران در حج تمتع نیز اظهار کرد: سهمیه کشورها برای اعزام حجاج برای شرکت در حج تمتع بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی یک در هزار نفر است و ما براساس جمعیت‌مان و متناسب با فرمول مشخص شده، هر سال سهمیه‌مان در این حوزه مشخص می‌شود. اما در مورد عمره محدودیت سهمیه‌ای وجود ندارد.
دولت سیزدهم محقق‌کننده رؤیای کسانی است که برچسب پوپولیسم می‌زنند
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نمی‌خواهیم آینده را امروز بفروشیم، گفت: برخی دوستان رسانه‌ای، برچسب پوپولیسم به دولت زدند. آن هم دولتی که محقق‌کننده رویای همان دوستان در دهه ۹۰ مثل تداوم رشد اقتصادی، پیوستن به پیمان‌ شانگهای و بریکس بوده است. خاندوزی با اشاره به آخرین تغییرات شاخص‌های قیمتی یادآورد شد: کاهش نرخ تورم به عنوان یک برنامه اصلی در صدر پیگیری‌ها از بانک مرکزی است. سیاست‌های معطوف به کنترل تورم اعم از ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی در ۱۰ ماهه اخیر به شکل مستمری پیگیری شده و ثمرات آن را شاهد هستیم.

 ایران
ایجاد ۲۷ نقطه برای فعال‌سازی اقتصاد دریامحور
در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، ‌طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. مخبر در این جلسه ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی را از برنامه‌های دولت برای فعال‌سازی اقتصاد دریامحور برشمرد و گفت: از این تعداد ۱۰ شهر در منطقه مکران به عنوان بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی قرار دارد. مخبر، مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی براساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.
خروج امریکا از باتلاق غزه پرهزینه خواهد بود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت که سیاستمداران امریکا وارد باتلاقی در غزه شده‌اند که بیرون آمدن از آن برای‌شان پرهزینه خواهد بود. وی به موضوع مقاومت در غزه پرداخت و عنوان کرد: امروز در اتاق تصمیم کاخ سفید یک چالش جدی بین دولتمردان امریکا به‌وجود آمده است. برخی معتقدند امریکا زیاده‌روی کرد و نباید تمام‌قد در نسل‌کشی و جنایاتی که رژیم اسرائیل در بیش از ۸۰ روز گذشته در غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری انجام داد، به این شکل وارد می‌شد.

 وطن امروز
شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه مرد عمل و کارآمد بود
قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: حاج‌قاسم شجاع بود، مخلص بود، محاسبه‌گر بود ولی در کنار این ویژگی‌های برجسته، آنچه او را به طور ویژه متمایز می‌کرد آن بود که کارآمد بود و می‌توانست راه باز کند و در میدان عمل مشکلات را پشت سر بگذارد. آنچه در همه‌ این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده است کارآمدی و توان حل مساله آن شهید گرانقدر است. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حاج‌قاسم در میدان‌های مختلف پیروز بود و توانست امنیت و آرامش را برای مردم ایران رقم بزند؛ این پیروزی‌ها از محاسبه دقیق شرایط و پرهیز از شتاب‌زدگی و بی‌ملاحظگی، استفاده از توان مردم، واقع‌گرایی و باور عمیق به سنت‌های الهی برآمده بود. وی افزود: حاج‌قاسم نه‌تنها یک الگوی نظامی کم‌نظیر بود که در زیست سیاسی، اجتماعی و ‌فرهنگی خود نیز الگوی برجسته‌ای به شمار می‌رفت. به دلیل باور عمیق به توان و اثربخشی مردم و باور به آرمان‌های اسلام و انقلاب، او در همه‌ ابعاد وجودی رشد کرد و رفتار او باید در تمام ابعاد به عنوان الگو تبیین شود. قالیباف بیان کرد: حاج‌قاسم امروز در عین شهرت، گمنام است و در عین شناخته بودن، همچنان ناشناس است، چرا که بسیاری از ابعاد وجودی او از جمله ابعاد سیاسی و اجتماعی رفتارش و کارآمدی او در حل مسائل مغفول مانده است.
استفاده از هوش مصنوعی جزو اولویت‌های نیروی دریایی ارتش است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امنیت سایبری، هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی جزو اولویت‌های ما در نیروی دریایی راهبردی ارتش است و ما نیز علاقه‌مند هستیم بیشتر از ظرفیت‌های آموزشی – پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کنیم. دریادار شهرام ایرانی افزود: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش و مهارت نیروهای علمی جوان کشور نیز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و آنها را موتور محرک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی می‌دانیم.

 جوان
بسیج امکانات برای تعمیق روابط بین‌المللی و منطقه‌ای
آیت الله رئیسی در دیدار شش نفر از سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به عزت و اقتدار روزافزون کشورمان در عرصه بین‌المللی، جایگاه مقتدرانه امروز ایران را بستر مناسبی برای گسترش روابط و همکاری با دیگر کشور‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و به نمایندگان و سفرای کشورمان توصیه کرد ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران از این موقعیت به بهترین شکل بهره بگیرند. وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب موجود برای توسعه همکاری با بسیاری از کشور‌های جهان و نیز اشتیاق این کشور‌ها برای ارتقای سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران، به سفرای جدید مأموریت داد با توجه به سیاست دولت مردمی برای توسعه تعاملات با کشور‌های اسلامی، همسایه و همسو و مدیریت هوشمندانه و عزتمندانه روابط، همه امکانات را برای تقویت و تعمیق مراودات با کشور‌های محل مأموریت‌شان به کار گیرند.در این دیدار سفرای جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، عمان، سازمان همکاری‌های اسلامی در جده، تایلند، بلژیک و برونئی نیز در سخنانی به تبیین ظرفیت‌های کشور یا سازمان بین‌المللی محل مأموریت خود پرداخته و برنامه‌ها و اهداف مأموریت‌شان را تشریح کردند.
رئیس ضد انتخابات علیه نایب رئیس انتخاباتی!
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در واکنش به سخنان حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی مبنی بر آمادگی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس، تأکید کرده که این سخنان نظر و موضع جبهه اصلاحات ایران نیست.
در روز‌های اخیر، مرعشی (نائب رئیس جبهه اصلاحات)‌گفته بود: «ما در ائتلاف با جبهه اصلاحات هستیم و در مجمع عمومی این جبهه بحث‌های مشارکت در انتخابات را شروع کرده‌ایم، در همین رابطه دو پیشنهاد تحریم و مشارکت بدون قید و شرط طرفداران زیادی ندارد و در نقطه مقابل مشارکت مشروط در دستور کار جبهه است که ما نیز طرفدار این رویکرد هستیم.
تندرو‌های اصلاح‌طلب علاقه به تحریم خاموش انتخابات دارند و برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که حزب اتحاد ملت پیش‌نویس بیانیه بی‌نظری در انتخابات (تحریم خاموش) را آماده انتشار کرده و حالا سخنان مرعشی بازی رادیکال‌ها را برهم زده است.

خراسان
دو نفر از فرمانداران استان فارس از کار برکنار شدند
ایمانیه استاندار فارس با بیان این که به تمام فرمانداران سراسر فارس هشدار جدی درباره برگزاری انتخابات پیش رو صادر شده است، اظهار کرد: دو نفر از فرمانداران استان فارس که در فرایند انتخابات امسال جانبداری کرده بودند، از کار برکنار شدند تا مسئله امانتداری و سلامت انتخابات رعایت شود.
روادید تعدادی از کشورها لغو خواهد شد
عزت‌ا… ضرغامی گفت:‌ به دنبال لغو یک طرفه روادید ایران برای اتباع ۳۳ کشور، روادید تعدادی از این کشورها نیز به‌زودی برای شهروندان ایرانی لغو خواهد شد.
افزایش ذخایر ارزی و ثبات در بازار ارز ادامه دارد
قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی گفت: گزارش اقتصادی و ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس موجب همدلی بیشتر در جلسه شد. فرزین در این جلسه بر ادامه تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز، تداوم روند کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به منظور مهار تورم تأکید کرده است.
مالیات صفر طلافروش ۹ هزار میلیاردی
در شرایطی شاهد اعتراض برخی طلا فروشان به ابلاغیه¬های جدید سازمان امور مالیاتی هستیم که اساسا هدف این سامانه¬ها شفاف شدن عملکرد طلا فروشانی است که با تراکنش¬های میلیاردی تاکنون پرونده مالیاتی نداشته¬اند. اخیرا سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت و گویی با اشاره به گردش ۹ هزار میلیارد تومانی یک طلافروش، از نداشتن پرونده مالیاتی وی خبر داد. همچنین بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که مالیات بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی طلا فروش که شامل ۶۰ درصد طلا فروشان می‌شود در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است.

 مردم سالاری
لاریجانی، جهانگیری، عارف و خاتمی پای کار انتخابات مجلس
نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم گفت: طبق اخبار واصله اشخاص تأثیرگذاری همچون علی لاریجانی، سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمد رضا عارف، حسن روحانی، حسین مرعشی و سید محمد خاتمی ‌پای کار انتخابات مجلس شورای اسلامی‌خواهند بود. پیرمؤذن درباره فعالیت چهره‌های شاخص سیاسی در انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزیشان بر تحفظ در قانون‌گذاری تأکید کردند، تحفظ در قانون گذاری نیازمند افراد مجربی در مجلس مانند «محمد رضا باهنر» و «محمد باقر نوبخت» است. وی افزود: هدف ما برای مجلس دوازدهم تصویب قوانین در حوزه رونق تولید و تولید کالا با کیفیت و ارزان و اداره کم هزینه کشور و تعامل سازنده با دنیا است.
رئیسی خوب حرف زد
محمدعلی ابطحی، درخصوص جلسه رئیسی با نمایندگان جریان های سیاسی کشور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: جلسه دو ساعته‌ای آقای رئیسی با روسای احزاب و فعالان سیاسی داشت. حدود ۵۰ نفر بودند. جلسه‌ای به این تنوع تا حالا ندیده بودم. خیلی‌ها حرف زدند. یک بار هم با صحبت‌های آقای محصولی که اصرار داشت بهترین انتخابات ۸۸ بوده و فتنه و از این صحبت‌ها به تشنج کشید. ربیعی جواب تندی به او داد. در همین تشنج، نوبت من شد که حرف بزنم. گفتم باید قبول کنیم مردم قهرند. تمام ما هم با هم تلاش کنیم اثری در مشارکت نخواهد داشت. شاید اگر اختیاراتی مثل سیاست خارجی که اثرش در اقتصاد مهمتر از همه هست و یا سیاست فضای مجازی و فیلترینگ را اعلام کنید مجلس تصمیم می‌گیرد. جامعه احساس کند مجلس می‌تواند موثر باشد. مجید انصاری، محمد و محسن‌ هاشمی، کواکبیان، مرعشی، نوبخت، جواد امام، علی مطهری، وکیلی، ربیعی، پزشکیان و من از این سو و محصولی، روح‌الامینی، نظام موسوی، الله‌کرم و کلی از سیاسیون دیگر حرف زدند. آقای رئیسی به من به شوخی گفت: استثنائا این دفعه خوب حرف زدی. منم لازمه بگم استثنائا این دفعه خیلی خوب حرف زد. به خصوص وقتی گفت: نظر ما این است که همه تایید شوند مگر آنان که با دلیل جدی و قانونی نمی‌توانند شرکت کنند. در حقیقت زیر آب عدم احراز صلاحیت را زد. گرچه این جلسات در واقعیت اجتماعی اثر جدی نخواهد داشت اما برای زدن حرفها به صورت مستقیم خوب بود.

 قدس
صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید
صالح العاروری، معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شامگاه گذشته در عملیات ترور رژیم تروریستی اسرائیل، در ضاحیه بیروت هدف قرار گرفته و به شهادت رسید. در این انفجار دست‌کم ۶ نفر شهید و تعدادی زخمی شدند. هر چند برخی منابع به حمله پهپادی اشاره داشته‌اند اما خبرنگار المیادین نوشت: یک هواپیمای اسرائیلی ساختمان را با سه موشک بمباران کرد و العاروری و سه تن از همراهانش شهید شدند. العاروری مسئول نظامی حماس در کرانه باختری بوده است. از وی به عنوان فرمانده در سایه حماس نام برده می‌شد. او چند باری هم در دمشق از ترور جان به در برد و همواره یکی از اهداف نخست ماشین ترور صهیونیست‌ها بود و شخص نتانیاهو در جلسه کابینه (یکشنبه ۵ شهریور) به‌صراحت با آوردن نام این رهبر حماس، او را تهدید به ترور کرد؛ تهدیدی که چند ساعت بعد با انتشار عکسی از سوی العاروری که در آن لباس رزم پوشیده بود، پاسخ داده شد. آنچه اهمیت و جایگاه العاروری را بیش از دیگر شخصیت‌های فلسطینی برای صهیونیست‌ها افزایش می‌دهد، سابقه وی در اقدامات نظامی در کنار رابطه حسنه او با ایران، حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی است.
نامه ایران به کمیساریای حقوق بشر
در آستانه چهارمین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در ژنو در نامه‌ای به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این ترور را ترور هدفمند، خودسرانه، ناعادلانه و غیرقانونی اعلام کرد. در این نامه با اشاره به نقش اساسی سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم و به ویژه در نابودی داعش و کمک به برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی، جنایتکارانه و نقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه اعلام شده است.
آمریکا مقهور اراده یمنی‌ها خواهد شد
محمد البخیتی، عضو ارشد جنبش انصارالله در سخنانی تأکید کرد: آمریکا به‌زودی مغلوب اراده شکست‌ناپذیر و اصول اخلاقی و عدالت‌پیشگی یمنی‌ها در میدان نبرد خواهد شد و تاریخ به آن شهادت خواهد داد. وی در توییتی در شبکه ایکس نوشت: «این را برای ثبت در تاریخ می‌گویم، آمریکا جنگ را خواهد باخت، زیرا مهم‌ترین عوامل پیروزی، ایمان داشتن به عدالت و هدف اخلاقی آن است و این همان چیزی است که آمریکا از آن بی‌بهره و یمن واجد آن است».
تجهیز مأموران پلیس به دوربین البسه از سال ۱۴۰۳
سردار احمدرضا رادان فرمانده انتظامی کل کشور در حاشیه برنامه ارتقای ظرفیت عملیاتی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به موضوع دوربین البسه اشاره کرد و گفت: مسئله دوربین البسه در قانون آمده و باید اجرا شود، پلیس هم از این موضوع استقبال می‌کند و امیدواریم از سال۱۴۰۳ بودجه کافی در اختیار پلیس قرار گیرد تا تمامی مأموران پلیس به دوربین مجهز شوند.

 شهروند
۴۶ هزار میلیارد ریال از تعهدات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل محقق شد
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: «از مجموع ۶۰ هزار میلیارد ریال تعهد سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل، با پیگیری‌های استاندار و مسئولان استان، ۴۶ هزار میلیارد ریال محقق شده است.» منصوری که به استان اردبیل سفر کرده است، در نشست بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل، گفت: «بابت اتفاقات مهمی که در استان اردبیل افتاده است، از طرف دولت از مسئولان این استان تشکر می‌کنم.»وی با بیان اینکه پروژه بزرگ راه‌آهن اردبیل بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: «این پروژه حدود ۲۰ساله با همه مشکلات مالی دولت در حال اجراست و هیچ‌گاه معطل تامین اعتبار نمانده و قول می‌دهیم که این پروژه هیچ وقت لنگ تامین اعتبار نشود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

برای اینکه حرف ما اثر کند باید قول و عمل ما با یکدیگر سازگاری داشته باشد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدارائمه جمعه شهرها و بخش‌های استان قم با تبریک ایام ولادت حضرت زهراسلام الله علیها به تبیین رسالت‌های اساسی ائمه جمعه پرداخت و اظهار داشت: کسی که در این جایگاه می‌خواهد پیشوایی مردم را عهده دار شود باید ابتدا از نظر شخصی و خانوادگی وظایفی را انجام دهد و وجداناً به آنچه که می‌گوید معتقد و به بیشتر آن در مقام عمل پایبند باشد.
وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه.» یعنی کسی که می‌خواهد خود را پیشوای مردم قرار دهد باید ابتدا نفس خود را تربیت کند.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در این زمانه باید خیلی مراقبت کنیم؛ چرا که علاوه بر خداوند و رسول او که اعمال ما را می‌بینند قرآن می‌فرماید «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُون».
رئیس جامعه مدرسین خطاب به مسئولین تصریح کرد: برای اینکه حرف ما اثر کند باید قول و عمل ما با یکدیگر سازگاری داشته باشد و به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم. قرآن می‌فرماید «یَـأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفعَلُونَ کَبُرَ مَقتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفعَلُون.»

آیت الله مصباح (ره) هرجایی لازم بود وارد میدان می‌شد
حوزه/ آیت‌الله رجبی در آیین بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله مصباح یزدی(ره) که در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، با اشاره به برخی روحیات و ویژگی های مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) خاطرنشان کرد: داشتن روحیه جهادی مهم‌ترین ویژگی یک استاد بسیجی است که در وجود افرادی مانند آیت الله مصباح یزدی و سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی تبلور داشت و این شخصیت های گرانقدر در هر صحنه‌ای که انقلاب به آنها نیاز داشت، حضور تأثیرگذاری داشتند. عضو جامعه مدرسین گفت: آیت الله مصباح یزدی(ره) هرجایی که لازم بود بدون اینکه منتظر ابلاغیه و دستوری باشد وارد میدان می‌شد و در حد لزوم امکانات و بسترهای لازم را نیز برای تأثیرگذاری بیشتر فعالیت‌ها فراهم می‌کردند
وی در پایان تأکید کرد: کسی به اندازه آیت الله مصباح نیرو برای انقلاب و نظام تربیت نکرده، این یعنی ظرفیت‌آفرینی و استفاده از همه ظرفیت‌ها؛ ایشان هم ظرفیت ایجاد می‌کرد و هم از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد و باز تأکید می‌کنم برای همه این کارها فکر کرده بودند، گاهی برای اینکه از نیرویی استفاده کنند از ده‌ها سال قبل فکر کرده بودند.

اولویت اصلی دولت حفظ اصالت معنوی قم است
حوزه/ وزیر کشور در دیدار تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اولویت اصلی ما در قم حفظ دیانت و اصالت مردم است و تلاش خواهیم کرد که در طرح‌های توسعه‌ای شهر قم فضای معنوی این شهر تغییر پیدا نکند. احمد وحیدی در این دیدار حفظ امنیت حرم مطهر را ضروری دانست و گفت: با توجه‌ به اتفاقاتی که در شهرهای مشهد و شیراز افتاده است یقیناً این حرم مطهر نیز از اهداف دشمن است و باید هوشیاری کافی را در مقابل دشمن داشته باشیم.وزیر کشور تأکید کرد: همه قم حرم است و باید این فضا در کل سطح شهر حفظ و تقویت شود.

ماکرون خواستار عدم تنش‌زایی تل‌آویو در لبنان شد
فارس/ رئیس جمهور فرانسه بامداد چهارشنبه از رژیم صهیونیستی خواست تا از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زا به‌ ویژه در لبنان اجتناب کند.کاخ الیزه بامداد چهارشنبه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به‌ صورت تلفنی با «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفتگو کرده است. الیزه طی بیانیه‌ای توضیح داد که ماکرون در تماس با گانتز گفت که اظهارات دو وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه، غیرقابل قبول و در تضاد با راهکار دو دولتی است. رئیس جمهور فرانسه همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زا به‌ویژه در لبنان اجتناب کند. ماکرون همچنین در گفتگو با گانتز نگرانی عمیق خود را از تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان در حملات صهیونیست‌ها به غزه ابراز کرد.

حمله به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
فارس/ رسانه‌های عربی بامداد چهارشنبه از وقوع حمله به پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه خبر دادند. کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» در خبری فوری اعلام کرد که محل استقرار اشغالگران آمریکایی در روستای «الخضراء» هدف حمله قرار گرفته است. جزئیات بیشتری از این خبر هنوز اعلام نشده و هیچ گروهی فعلا مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

حزب‌الله از نظامیان صهیونیست تلفات گرفت
فارس/ جنبش مقاومت اسلامی لبنان بامداد چهارشنبه از انجام حملاتی علیه نظامیان رژیم صهیونیستی مستقر در نزدیک مرز شمال فلسطین اشغالی خبر داد. حزب‌الله طی بیانیه‌ای و با انتشار نقشه عملیات خود اعلام کرد که در حمایت از مقاومت مردم نوار غزه، گروهی از نظامیان صهیونیست را در اطراف پایگاه «المرج» با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده که منجر به کشته و زخمی‌شدن آنها گردید. به نوشته وبگاه شبکه «المنار»، جنبش مقاومت اسلامی لبنان دقایقی بعد از انجام دومین حمله به نظامیان صهیونیست در همان محل طی یک ساعت اخیر خبر داد. حزب‌الله گفت پس از اینکه اشغالگران، کشته‌ها و مجروحانشان را به پایگاه منتقل کردند، گروه جدیدی از نظامیان صهیونیست در اطراف پایگاه المرج مستقر شدند. در این بیانیه تأکید شده که رزمندگان مقاومت با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده، بار دیگر اشغالگران را هدف قرار دادند که این حمله نیز منجر به کشته و زخمی‌شدن آنها گردید.

ترکیه مانع عبور کشتی‌های مین‌یاب انگلیس برای استفاده اوکراین می¬شود
فارس/ ترکیه اعلام کرد به دوکشتی مین‌یاب انگلیس اجازه عبور از آبهایش در مسیر رفتن به دریای سیاه برای استفاده اوکراین را نمی‌دهد، زیرا پیمان بین‌المللی مربوط به عبور از تنگه‌ها در زمان جنگ را نقض می‌کند. بریتانیا ماه گذشته خبر داد دو کشتی مین‌یاب نیروی دریایی سلطنتی را برای استفاده نیروی دریایی اوکراین می‌فرستد تا به تقویت عملیات دریایی اوکراین در جنگ با روسیه کمک کند. دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه خبر داد این کشور عضو ناتو به متحدانش خبر داده تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه دارد، به کشتی‌ها اجازه استفاده از تنگه‌های بسفر و داردانل را نخواهد داد.

آکسیوس: اسرائیل قبل از ترور العاروری به آمریکا اطلاعی نداد
باشگاه خبرنگاران/ آکسیوس به نقل از مقامات ارشد آمریکایی نوشت که رژیم صهیونیستی عامل ترور صالح العاروری است، اما از قبل به ایالات متحده در این باره اطلاع نداده‌است.این وبگاه آمریکایی افزود که اشغالگران به ایالات متحده درباره این عملیات ترور اطلاع قبلی ندادند، اما در زمان انجام عملیات، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در جریان قرار دادند.

اخباری از وقوع انفجار در نزدیکی یک کشتی در تنگه باب المندب
ایسنا/ آژانس امنیت دریایی بریتانیا اواخر شب گذشته گزارش داد که انفجارهایی در نزدیکی یک کشتی باری در تنگه استراتژیک باب المندب رخ داده‌است.این آژانس اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر وقوع سه انفجار در فاصله یک تا پنج مایلی دریایی کشتی تجاری که بین سواحل اریتره و یمن در حال حرکت بود، دریافت کرده‌است. طبق گزارش اسپوتنیک، این آژانس که توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا اداره می‌شود، در پیامی کوتاه گفت: «کاپیتان هیچ‌گونه خسارتی به کشتی را گزارش نکرده و خدمه در حال حاضر سالم هستند و حادثه در دست بررسی است.» در این رابطه فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد: «حوثی‌ها (انصارالله یمن) شب گذشته دو موشک بالستیک ضد کشتی در جنوب دریای سرخ شلیک کردند.»این فرماندهی افزود هیچ خسارتی در کشتی‌های تجاری در جنوب دریای سرخ در نتیجه شلیک دو موشک ثبت نشده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *