خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
سرلشکر رحیم صفوی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی شد
سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور و دستیار عالی فرمانده‌ کل قوا، با موافقت مقام معظم رهبری و با حفظ سمت دستیاری معظم‌له به عضویت شورای راهبردی روابط خارجی درآمده و مسئولیت کمیسیون دفاعی ـــ امنیتی این شورا را به‌عهده گرفته است. پیش از این سردار حسین دهقان این مسئولیت را به‌عهده داشت که با توجه به انتصاب او به ریاست بنیاد مستضعفان، سرلشکر صفوی جایگزین سردار دهقان شد.سرلشکر صفوی ۱۰سال فرماندهی کل سپاه را به‌عهده داشته و هم‌اکنون تنها دستیار مقام معظم رهبری است.
ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ
ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش، با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد. ناوشکن البرز که در سال ۱۳۵۱ به ناوگان نیروی دریایی در بندرعباس ملحق شد، سال ۱۳۹۸ پس از تعمیرات اساسی و نصب سیستم‌های جدید و فناورانه، مجددا به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این ناوشکن با ۱۵۵۰تن وزن، افزون بر ۳۶ گره دریایی سرعت دارد. این شناور باعمری بیش از۴۸سال با صرف ۴۵هزار و۲۵۰ نفر ساعت‌کار مفید، تعمیر و نوسازی شده است. «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» (دفاع نزدیک دریایی) و سامانه کنترل آتش (FCS) دربخش میانی کشتی، سامانه کنترل آتش شامل مدیریت کنترل آتش الکترواپتیکالی و یک سامانه توپی شکل (شبیه به سامانه‌های پدافند هوایی «سراج ۱») و پرتابگر ۱۲ تایی چف و فلر، از جمله ویژگی‌های ناوشکن البرز است. این ناوشکن با شماره بدنه ۷۲ از ناوهای کلاس الوند به حساب می‌آید.در جریان برگزاری رزمایش ولایت ۹۴ در بهمن ۱۳۹۴، رزمناو آمریکایی یو.اس.اس مونتری با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمایش نیروی دریایی ارتش دور شود.ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۳۸۸، ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین ماموریت‌ها به حساب می‌آید.

 همشهری 
درخواست حدادعادل از شورای‌نگهبان
رئیس شورای‌ائتلاف نیروهای‌ انقلاب از شورای‌نگهبان خواست اگر به این نتیجه رسیدند کاندیدایی صلاحیت مالی، اخلاقی و امنیتی لازم را ندارد، صلاحیت او را تأیید نکنند. غلامعلی حدادعادل با اشاره به حملات برخی جریان‌های سیاسی به شورای‌نگهبان، افزود: مردم باید بدانند که نباید در بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس غفلت شود و با هیچ بهانه‌ای نمی‌توان از ضوابط قانونی و شرعی عبور کرد. وی به این نکته هم اشاره کرد که چهره‌های سیاسی و نیروهای انقلابی به این واقعیت توجه داشته باشند که اگر افرادی که مشکلات اخلاقی و مالی دارند، در انتخابات تأیید صلاحیت شوند، این موضوع ضد‌سیاست افزایش مشارکت در انتخابات خواهد بود و باعث کاهش حضور مردم در پای صندوق‌ها می‌شود.
اصولگرایان، فهرست واحد می‌دهند
سیدشهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای‌وحدت درباره چگونگی ارائه فهرست انتخاباتی ازسوی اصولگرایان گفت: منتظر اعلام نظر درباره بررسی صلاحیت داوطلبان ازسوی هیأت‌های نظارت و شورای‌نگهبان هستیم و پس‌از آن وارد رسیدگی برای تدوین فهرست انتخاباتی خواهیم شد. وی با تأکید بر اینکه نخست ۳۰نفری که برای فهرست تهران هستند را انتخاب می‌کنیم، اضافه‌ کرد: پس‌از آن، ارتباطات و مذاکرات با گروه‌های دیگری که در جبهه انقلاب هستند قاعدتا جدی‌تر خواهد شد.
پایداری توان موشکی حماس تا ۳سال دیگر
دستگاه نظامی رژیم‌صهیونیستی با اذعان به توان موشکی مقاومت فلسطین اعلام کرده که قابلیت موشکی جنبش حماس می‌تواند تا ۲ یا ۳ سال دیگر نیز ادامه یابد. گفته شده، وزارت جنگ اسرائیل برای محافظت از وسایل نقلیه غیرنظامی، در مجاورت مرز غزه، ساخت دیوار را آغاز کرده است.
نگرانی صهیونیست‌ها از خروج ناو آمریکا از دریای مدیترانه
مقام سابق ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به قدرت محور مقاومت، خروج ناو آمریکا از دریای مدیترانه را نگران‌کننده خوانده است. اسرائیل زیو گفته حضور آمریکایی‌ها در منطقه برای تل‌آویو بسیار مهم است. ناو هواپیمابر یواس‌اس‌جرالدفورد و ناوگان همراهش که بعد از حمله اسرائیل به غزه، در شرق دریای مدیترانه مستقر شده بود، در روزهای آتی منطقه را ترک خواهند کرد.
نگرانی تل‌آویو بابت اتهامات نسل‌کشی
مسئولان رژیم‌صهیونیستی و دادستانی این رژیم نگران هستند که دیوان کیفری بین‌المللی ارتکاب جنایت نسل‌کشی و کشتار جمعی در غزه توسط اسرائیل را تأیید و حکم توقف فوری جنگ را صادر کند. شیلی آویو ینی، کارشناس حقوق بین‌الملل‌‌گفته اگر دیوان درخواست آفریقای جنوبی را قبول کند این به‌معنای تأیید ارتکاب کشتار جمعی در غزه است و در این صورت دیوان کیفری بین‌المللی حکم قضایی را صادر خواهد کرد.
۱۸نظامی صهیونیست در حملات خودی کشته شده‌اند
به‌گفته منابع اسرائیلی، ۲۹نظامی ارتش رژیم صهیونیستی خارج از صحنه درگیری در غزه کشته شدند که ۱۸نفر از آنان طی حملات خودی، جان‌شان را از دست داده‌اند.

 کیهان 
ایده‌آل دولت در انتخابات پیش‌رو شکل‌گیری مجلس قوی است
آیت الله رئیسی در جلسه مشترک هیئت دولت با استانداران، یکی از مهم‌ترین کارهای پیش‌روی دولت و مدیران استانی را زمینه‌سازی برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی، رقابتی، ایمن و سالم دانست و گفت: همه مدیران دستگاه‌های اجرائی به‌ویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران وظیفه دارند زمینه برگزاری رقابت انتخاباتی را به گونه‌ای فراهم کنند که هیچ گروه سیاسی، حزب، جریان و عموم مردم در معرفی یا انتخاب نامزدهای مورد نظر خود احساس محدودیت نداشته باشند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایده‌آل دولت در انتخابات پیش‌رو، شکل‌گیری مجلسی قوی است، اظهار داشت: مجلس قوی‌ در کنار دولتی قوی ایرانی قوی را شکل خواهند داد.رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مجموعه دولت و دستگاه‌های اجرائی در انتخابات پیش‌رو هیچ نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی نیز حمایت نخواهد کرد، تصریح کرد: دولت در این انتخابات صرفاً برای خود نقش مجری و برگزارکننده قائل است و تلاش خواهد کرد با کمک ناظران و هیئت‌های اجرائی و با استفاده از تجربه و پیشینه برگزاری انتخابات در دوره‌های متعدد، انتخاباتی بی‌نقص برگزار کند.
مردم جهان سال نو میلادی را با لعن و نفرین به اسرائیل آغاز کردند
بسیاری از کشورهای جهان سال ۲۰۲۴ را تحت تاثیر تحولات غزه آغاز کردند. مردم با برپایی راهپیمایی‌های بعضا بسیار عظیم ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، اعلام کرده‌اند «سال نو امسال جشن نمی‌گیریم.» در ترکیه، جمعیت عظیمی از مردم با پرپایی یک راهپیمایی بی‌نظیر به مناسبت سال نوی میلادی، تا توانستند علیه جنایات اسرائیل شعار دادند و تاکید کردند «امسال عید نداریم.» «بوستون» آمریکا هم شرایط مشابهی داشت. بوستونی‌ها پارچه نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «در کنار فلسطینی‌ها هستیم. مقاومت مردمی. آمریکا حمایت‌های مالی رژیم آپارتاید اسرائیل را متوقف کند.» در شهر «طنجه» مراکش، «بیروت» لبنان، «امان» اردن، «مالمو» سوئد، «برلین» آلمان، «تورنتو» کانادا، «مسقط» عمان، «کپنهاک» دانمارک و… نیز سال نوی میلادی، با لعن و نفرین به اسرائیل آغاز شد. در برخی شهرها مثل «امان» این تجمعات مقابل سفارت آمریکا برگزار شد.

 ایران 
تأکید مخبر بر نظارت دقیق درباره هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی با تاکید بر لزوم مراقبت و نظارت دقیق نسبت به نحوه هزینه کرد بودجه های فرهنگی گفت: اجرای پروژه های مصوب در نقشه مهندسی فرهنگی کشور مانند نفسی تازه برای حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی است. بنابراین باید به گونه ای تدبیر شود که بودجه های تخصیصی،‌ در راستای اجرای برنامه های فرهنگی اولویت دار استان ها با محوریت گروه های مردمی و سازمانهای مردم نهاد هزینه شود تا شاهد اثرگذاری این پروژه ها در حل مهمترین مسائل فرهنگی هر استان باشیم. در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات ستاد ارائه و اعلام شد که تا کنون ۱۰ سند ملی تصویب و ابلاغ شده و ۱۲ برش استانی نیز به اتمام رسیده و تا پایان سال برش های سایر استان ها نیز نهایی خواهد شد.
دیدارسخنگوی جنبش انصارالله یمن با احمدیان و امیرعبداللهیان
روز گذشته محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره کننده یمن در جریان سفر به تهران، در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از صلح در یمن و ابراز خرسندی از روند رو به پیشرفت مذاکرات یمن و عربستان سعودی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره از خواست و اراده مردم یمن پشتیبانی می‌کند. وزیر امور خارجه همچنین از موضع قوی و مقتدرانه انصارالله در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی و تشکر کرد. محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی نیز از حمایت‌های سیاسی مداوم جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت قدردانی کرد و امیرعبداللهیان را در جریان آخرین تحولات صلح در یمن قرار داد.

 وطن امروز 
نماینده کنگره یا کره زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را نمی‌داند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره محو کردن ایران از کره زمین تصریح کرد: ایشان یا کره زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌داند. یک مقدار تاریخ و جغرافیا بخواند در اظهارنظرات خود دقت نظر بیشتری خواهد کرد. اینگونه اظهارات نشانگر عمق تفکرات جنون‌آمیز و افراطی در بین لایه‌های مختلف مقامات و شخصیت‌های آمریکایی از جمله در بین جمع قابل توجهی از اعضای کنگره است. ناصر کنعانی گفت: عمق دلباختگی بعضی از این نمایندگان به رژیم صهیونیستی موجب طرح اظهارات جنون‌آمیزی از این دست می‌شود که نشانگر وجود افکار مخرب و تهدیدآمیز بین برخی از لایه‌های درونی نخبگان آمریکایی اگر بتوان نام آنها را نخبگان نامید، هست.
جریان مقاومت از درون مردم شکل گرفته است
باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اساس شکل‌گیری جریان مقاومت از درون مردم بوده است و پایه‌های آن در اعتقادات، ارزش‌ها و باورهای همان مردم است ولی در همان حال منافع ملی همان کشورها را هم تأمین می‌کند. این امر یکی از هنرهای امام راحل در راهبری انقلاب اسلامی بود. به همین دلیل است که می‌گویند گروه‌های مقاومت جریانات مستقلی هستند همچنین حرکت جریان مقاومت نیز به دلیل هم‌افزایی در منطقه همسو است.

 جوان
در نقشه جهان امروز جایی برای ضعفا نیست
فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه ایران در ترکیب با اسلام به یک قدرت بزرگ تبدیل می‌شود، گفت: ایران قوی آن است که براساس ارزش‌های متعالی مکتب اسلام و تکیه بر اندیشه‌های درونی دانشمندان خود شکل گرفته باشد. سردار سلامی با بیان اینکه در جهان امروز یا باید قوی شد یا تسلیم و راه دیگری هم وجود ندارد، تأکید کرد: در نقشه جهان برای ضعفا جایی نیست و این منطق قدرت‌های شیطانی جهانی در دنیاست و ما باید این منطق را خاموش کنیم. فرمانده کل سپاه یادآورشد: امروز به جهاد فرهنگی، اطلاعاتی، اقتصادی و اجتماعی نیاز داریم. از آنجا که دشمن همه عرصه‌های زندگی ما را به میدان جنگ بدل کرده است باید با پاسخ‌های قدرتمند به سراغ این اقدامات دشمن برویم.

 خراسان
ارسال یادداشت دوم ایران به آمریکا برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی
رییس مرکز امور حقوقی و بین‌الملل ریاست‌جمهوری گفت: بعد از عدم پاسخ آمریکا در مورد یادداشت مذاکره در ارتباط با پرونده شهید سلیمانی بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳، وزارت امور خارجه یادداشت دومی را برای درخواست داوری بین دو طرف برای آمریکایی‌ها ارسال کرده است. حبیب‌زاده در ارتباط با پیگیری بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی در بعد بین‌المللی گفت: به موجب کنوانسیون ۱۹۷۳ که مربوط به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی هست و ماده ۱۳ این کنوانسیون، روش رسیدگی این‌گونه پرونده‌ها بر اساس کنوانسیون مورد اشاره این است که اول یادداشت مذاکره برای طرف مقابل ارسال می‌شود و اگر یادداشت مذاکره از سوی طرف مقابل پاسخ داده نشد، یادداشت دوم جهت درخواست داوری بین دو طرف ارسال می‌شود . وی ادامه داد: به موجب این کنوانسیون اگر تا ۶ ماه از زمان ارسال یادداشت دوم، پاسخی از سوی آمریکایی‌ها داده نشود ، مرحله سوم یعنی ثبت درخواست در نزد دیوان بین‌المللی دادگستری انجام می‌شود.
احتمال افزایش ۲۵ درصدی میانگین حقوق درسال آینده
گودرزی ،سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، در تشریح نشست عصر یک شنبه این کمیسیون، گفت: اعضای این کمیسیون با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.
افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی مشمول ترافیک داخلی نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی مشمول ترافیک داخلی نیست و اپراتورها مکلف به اجرای آن هستند. زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص بسته‌های اینترنتی و ترافیک داخلی گفت: افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی که با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی صورت گرفت، مشمول ترافیک داخلی نیست و اپراتورها مکلف به اجرای آن هستند. وزیر ارتباطات پیش از این در خصوص افزایش قیمت اینترنت اپراتورها گفته بود: با توجه به شرایطی که اپراتورها داشتند، افزایش قیمت اینترنت ناگزیر بود. ما با زیر قیمتی که اپراتورها درخواست کرده بودند موافقت کردیم و شرایطی نیز برای افزایش کیفیت پیش‌بینی کردیم و ان‌شاءا… تا خرداد سال آینده شاهد افزایش ۳۰‌درصدی سرعت اینترنت همراه باشیم.

 مردم سالاری 
واکنش فضائلی به ادعای بیماری رهبر انقلاب
فارس نوشت؛ عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبر انقلاب به ادعاها و القائات درباره بیماری رهبر انقلاب واکنش نشان داد. مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبر انقلاب با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی، نوشت: القای بیماری رهبر انقلاب سال‌هاست به‌عنوان عملیات روانی در دستورکار دشمنان بوده و خواهد بود ولی به فضل الهی همگی روسیاه شده‌اند.
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به شایعات ردصلاحیت روحانی
سخنگوی شورای نگهبان درباره موضوعاتی که در خصوص رد صلاحیت رئیس جمهور سابق کشور برای مجلس خبرگان رهبری مطرح شده است واکنش نشان داد. طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: مباحثی که درباره بررسی صلاحیت خبرگان مطرح می‌شود و این اخباری که من در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌شنوم، واقعا برای من هم جدید است. طحان نظیف با اشاره به اینکه شورای نگهبان در حال برگزاری آزمون نسبت به افرادی است که باید از آنها آزمون گرفته شود، افزود: اعضای فعلی و سابق خبرگان و کسانی که یک بار آزمون را قبول شده‌اند، طبیعتا بر اساس قانون نیاز به آزمون مجدد ندارند. وی با تاکید بر اینکه هنوز وارد بررسی صلاحیت خبرگان نشده‌اند خاطر نشان کرد: بعد از اتمام مباحث آزمون کم‌کم بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد شد که تا آن موقع هم زمان وجود دارد. از آنجا که این اخبار مبنای قضاوت برخی اشخاص قرار می‌گیرد، اگر عزیزان مستندات و منبع خود را ذکر کنند، شاید برای مردم موضوع شفاف‌تر باشد.

 قدس 
حفظ بغداد با چهار قرارگاه
سردار اسدی، فرمانده سابق مستشاران سپاه در سوریه در توصیف چگونگی حفظ بغداد توسط حاج قاسم گفته است: اگر آن روز چهارشنبه حاج قاسم وارد بغداد نمی‌شد، بغداد‌، نجف‌، کربلا و همه رفته بود و تمام شده بود. خیلی‌ از افراد وقتی حاج قاسم را دیدند از داخل ماشین پیاده شدند؛ زیرا داشتند می‌رفتند. حاج‌قاسم سریع آنجا را سازماندهی کرد و ۱۲ قرارگاه تشکیل داد و قرار شد چهار قرارگاه بغداد را حفظ کنند و هشت قرارگاه جلو حرکت داعش را بگیرند. با فرماندهی حاج قاسم نیروها با داعش مقابله کردند و آن‌ها را پس زدند و بعد از حفظ بغداد، نجف و کربلا شروع به پیشروی کردند.
۵ تیپ ارتش اسرائیل از غزه عقب‌نشینی می‌کنند
پس از موفقیت‌های نیروهای مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست‌ها در جنگ زمینی غزه، ارتش اشغالگر پنج تیپ از نیروهای خود را از این منطقه خارج می‌کند. برخی کارشناسان درباره بی‌نتیجه بودن حمله نظامی در غزه به تل‌آویو هشدار داده بودند. پیش از این هم ارتش اسرائیل، گردان۱۳ تیپ گولانی را به دلایل مختلف ازجمله تلفات سنگین، از نوار غزه خارج کرده بود.

 ابتکار 
حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد آمریکا
گروه‌های مقاومت عراق در اولین حمله خود در سال جدید میلادی پایگاه عین الاسد در غرب این کشور را هدف قرار دادند. رسانه‌های عراقی گزارش دادند مقاومت عراق پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار را با پهپاد هدف قرار دادند. این حمله جدید در حالی است که شبکه خبری المیادین چهارشنبه نیز از حمله موشکی به این پایگاه خبر داده بود.

 اطلاعات 
کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی، تقدیم دادگاه شده است
رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی، از ارسال کیفرخواست پرونده ترور این شهید به دادگاه خبر داد. کدخدایی افزود: مساله شهید سلیمانی، یک مساله ملی و بین‌المللی است؛ موضوع ترور ناجوانمردانه این شخصیت برجسته، بر کسی پوشیده نیست.وی ادامه داد: شهید سلیمانی برای دفاع از مردم مظلوم منطقه حرکت می‌کرد؛ رهبر انقلاب هم فرمودند مقاومت و روحیه مقاومت در منطقه تقویت شد که حاج قاسم در این جهت پیشرو بود.عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و انسان‌دوستانه، اقدام شهید در مبارزه با تروریسم اقدامی مشروع بوده و طبیعتاً ترور و جنایت، یک اقدام نامشروع است و دولت آمریکا باید پاسخگو باشد.کدخدایی افزود: پرونده‌های متعددی در این باره مطرح است و آنچه مربوط به شهید سلیمانی است، در بُعد حقوقی و کیفری، به نتایج خوبی رسیده است؛ کیفرخواست تقدیم دادگاه شده و دادگاه در مرحله رسیدگی پرونده است.
حماس وجهه قوی اسرائیل در جهان را نابود کرد
رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی گفت عملیات «طوفان الاقصی» که توسط جنبش حماس علیه اشغالگران در هفت اکتبر سال گذشته انجام شد، وجهه رژیم صهیونیستی را در برابر جهانیان از بین برد.ترکی الفیصل گفت: حمله حماس به اسرائیل و نحوه حمله آن به دژ مستحکمی که اسرائیل در اطراف غزه ایجاد کرده بود، پیامدهای بسیار مهمی به همراه داشت.وی ادامه داد: مهمترین این پیامدها تخریب تصویری است که بسیاری از مردم جهان داشتند؛ اینکه اسرائیل در برابر هر نیرویی که بتواند با آن رقابت کند یا آن را در منطقه به چالش بکشد، مصون و مقاوم است.الفیصل خاطرنشان کرد: دومین بازتاب عملیات طوفان الاقصی این است که مساله فلسطین زنده است و نمرده‌ است، چرا که برخی در سال‌های گذشته ادعا کردند فلسطین چیزی است که فراموش شده و دیگر هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

 شهروند
عفو بیش از ۳ هزار زندانی در قالب پویش بخشش به احترام حاج‌قاسم
حجت ‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به ابتکار سال گذشته قوه قضاییه و دادگستری‌های سراسر کشور در آستانه سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در برگزاری مراسم کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی و جرایم غیرعمد که به آزادی حدود سه هزار زندانی و رهایی ۱۶ محکوم به قصاص در سالگرد شهادت سردار دل‌ها انجامید، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی، به‌ویژه رؤسای دادگستری‌های مراکز استان‌ها، دستور داد تا همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دیداری عمومی را با مردم و مراجعان به دادگستری‌ها و مراکز قضایی برگزار کنند و در آن دیدار، در چارچوب موازین و مقدورات قانونی، نسبت به رفع مسائل قضایی و حقوقی مردم همت گمارند.»
وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل محقق شد
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: «وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل محقق شده و قابل صحت‌سنجی است.» منصوری ادامه داد: «در بیش از ۲۰ استان در حوزه اشتغال، کارگری صنعت بر اشتغال پیشی گرفته است و کارخانه‌ها به‌دنبال کارگر هستند. بیش از ۵۰ شاخص کلان اقتصادی کشور رشد داشته است که معتقدیم با تغییر فاز در شاخص‌های خرد و سفره مردم تأثیر خواهد گذاشت.»
تشکر و تقدیر تشکل‌های فرهنگیان از رئیس‌جمهور
تشکل‌های فرهنگیان کشور طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور به‌دلیل حمایت از طرح رتبه‌بندی تقدیر و تشکر کردند.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رساله الحقوق امام سجاد تاسیسی و بنیادی است
حوزه / آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به هفتمین دوره همایش ملی ریحانه النبی با اشاره به اینکه جریان ریحانه النبی(سلام الله علیها) باعث شده که رساله الحقوق امام سجاد (ع) هم مطرح شود آنچه از این اسوه طیب و طاهر مطرح می شود و برکات پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و حسنین است، تصریح کردند:رساله الحقوق امام سجاد (ع) مانند رساله های سایر ائمه رساله های تاسیسی و بنیادی است، دید اینها دید جهانی است.ایشان درادامه افزودند:اگر جامعه را خواستند تربیت کنند، تربیت جامعه در سایه تربیت افراد است و اگر فرد را خواستند تربیت کنند با مسائل اخلاقی گفتن موعظه مشکل حل نمی شود، قسمت مهمش با مسئله معرفت نفس است، ایشان تاکید کردند: علم چه حوزوی و چه دانشگاهی یک چراغی است اما با چراغ کسی به مقصد نمی رسد یک چراغ بانی باید باشد این سراج را به صراط منتهی کند با چراغ نمی شود کشور را اداره کرد، کار حوزه و دانشگاه سراج است، اما کار سحر، ناله، گریه، نماز و روزه صراط است.جامعه وقتی طیب و طاهر است که آن را مانند اعضای خانواده بدانید.

پاسخ به شبهه باید گویا، کامل، کوتاه و در بزنگاه باشد
حوزه/ آیت الله اراکی، در دیدار مسئولین مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ضمن تقدیر از فعالیت های این مرکز در عرصه پاسخ به شبهات روز گفت: یکی از مأموریت های اساسی حوزه های علمیه پاسخ به شبهات است؛ فقیه، سنگربان آن مرزی است که شیطان از آنجا به اسلام، دین و رسالت انبیاء حمله می کند. پاسخ به شبهاتی که این مرکز برعهده دارد یکی از مهمترین مصادیق این مرزبانی است.وی افزود: باید دید که نتایج کار پاسخگویی به شبهات در لایه های آسیب پذیر جامعه از نظر فکری همچون دانشگاه ها و سایر آموزشگاه ها نفوذ و اثرگذاری دارد. تولیدات مرکز پاسخ گویی به شبهات می‌بایست در قالب نمایشگاه هایی در دانشگاه‌های کشور به منصه ظهور و معرفی به دانشگاهیان برسد.عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: پاسخ به شبهه باید به صورت تبیینی گویا و کامل باشد. اما برای اینکه مخاطب پاسخ را به خوبی دریافت کند باید این قدرت باشد که آن محور اصلی یا بزنگاه شبهه در بیانی کوتاه به مخاطب و جامعه هدف ارائه شود. برای هر مخاطبی هم باید به یک شیوه شبهه زدایی نمود.

واکنش تند حماس به اظهارات گستاخانه مقامات صهیونیست درباره کوچاندن مردم غزه
فارس/ جنبش حماس فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سران رژیم اشغالگر درباره کوچ اجباری مردم فلسطین از غزه اعلام کرد که صحبت‌های مقامات کابینه فاشیست رژیم اشغالگر درباره آوارگی مردم فلسطین که آخرینِ آنها ادعاهای ایتمار بن گویر، وزیر فاشیست و تروریست رژیم صهیونیستی درباره آوارگی فلسطینیان نوار غزه و شهرک‌سازی در این منطقه بود، رویاهایی هستند که در سایه پایداری ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن که بینی این دشمن شکست خورده را در نبرد طوفان الاقصی به خاک مالیدند، راه به جایی نمی‌برند. حماس اعلام کرد این اظهارات، رویا و توهمی بیش نیستند و مقاومت همچنان به مقابله با توطئه‌های شومی که اشغالگران به راه انداخته‌اند ادامه می‌دهد واظهارات سران کابینه نازی رژیم صهیونیستی درباره آوارگی مردم فلسطین در غزه، در چارچوب ادامه جنایات جنگی اشغالگران است.

پایگاه غیرقانونی آمریکا در سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق دیروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به جنایات دشمن علیه ملت فلسطین در غزه، پایگاه اشغالگران آمریکایی «الشدادی» در شرق سوریه را با چندین پهپاد هدف قرار داده که مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کرده است.در بیانیه منتشر شده توسط مقاومت عراق تصریح شده است، رزمندگان مقاومت در ادامه خط‌مشی مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و منطقه و در پاسخ به کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، با استفاده از پهپاد پایگاه اشغالگران آمریکایی الشدادی در سوریه را هدف قرار داد.مقاومت عراق پیش از این تهدید کرد، در صورتی که تجاوز صهیونیست‌ها علیه غزه متوقف نشود، پایگاه اشغالگران آمریکایی در خاک عراق و سوریه را همچنان هدف حملات خود قرار می‌دهد.

خوشحالی صهیونیست‌ها از عقب نشینی شمال نوار غزه
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از یک منبع آگاه خبر داد، آنچه که در حال حاضر از عقب نشینی واحدهای ارتش اسرائیل از شمال نوار غزه می‌بینید، توافقی است که پیش از این بین تل‌آویو و واشنگتن صورت گرفته است.گفتنی است ارتش رژیم صهیونیستی دستور عقب نشینی و خارج کردن شماری از یگان‌های ارتش این رژیم را از نوار غزه صادر کرده است، براساس تفسیر شماری از رسانه‌های عبری زبان این اقدام که موجب خوشحالی بسیاری از صهیونیست‌ها شده، برای نجات اقتصاد و جلوگیری از شورش خانواده نظامیان صهیونیست انجام گرفته است.روزنامه هاآرتص در شماره دوشنبه خود به صراحت اعتراف کرد که سال ۲۰۲۳ بدترین سال تاریخ اسرائیل بوده است.

با حضور آمریکا در آب‌های یمن برخورد می‌کنیم
تسنیم/پارلمان دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه‌ای در واکنش به جنایت آمریکا در حمله به قایق‌های یمنی که با شهادت شماری از مبارزان یمنی همراه بود اعلام کرد، هدف قرار دادن قایق‌های یمن در چارچوب تلاش‌های آمریکا برای گسترش درگیری در جهان عرب و در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات وحشتناک‌تر علیه فرزندان ملت فلسطین است.پارلمان یمن افزود، با حضور آمریکا و انگلیس و سایر نیروهای اشغالگر(در آب‌های یمن) به عنوان اهداف متخاصم برخورد خواهد شد و تحرکات آمریکایی‌ها یک تهدید واقعی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ است.

شلیک ۵ موشک از سوریه به سوی جولان اشغالی
مهر/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که شامگاه دوشنبه دست کم ۵ موشک از سوریه به سوی جولان اشغالی شلیک شده است.روز گذشته نیز منابع خبری از به صدا در آمدن آژیر خطر در مناطق جنوبی جولان اشغالی خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، دلیل به صدا در آمدن آژیر خطر، نفوذ یک پهپاد به این منطقه بوده است.گروه‌های مقاومت طی هفته‌های اخیر در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه از چند جبهه صهیونیست‌ها را هدف قرار داده‌اند.

تقدیر از ۲۰ چهره نماد مقاومت در دانشگاه تهران
ایسنا/ اولین دوره اعطای تندیس دانشگاه تهران به نمادهای مقاومت در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از تندیس شهید سلیمانی از ۲۰ چهره برگزیده نیز تقدیر شد.در این مراسم در بخش رهبران و فرماندهان مقاومت از سیدحسن نصراله عبدالملک حوثی ، شیخ عیسی قاسم مرجع تقلید شیعیان بحرین، سردار شهید سید رضی موسوی، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، هادی العامری دبیرکل سازمان بدرعراق، یحیی ابراهیم سینوار رئیس دفتر سیاسی حماس، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن، شهید ثاقب الحیدر از لشکر زینبیون،شهید مهدی صابری از لشکر فاطمیون تقدیر شد.در این مراسم حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه نیز به عنوان سیاست مدار نماد مقاومت انتخاب شد.

آمریکا و انگلیس بهای سنگینی خواهند پرداخت
ایسنا/ یکی از رهبران جنبش «انصارالله» یمن تهدید کرد که آمریکا و انگلیس بهای سنگینی برای هدف قرار دادن نیروهای دریایی یمن خواهند پرداخت.«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: حمله به قایق های نیروی دریایی یمن در دریای سرخ دری را باز کرد که قادر به بستن آن نخواهند بود و آتش جنگی را شعله‌ور ساختند که نمی‌توانند به راحتی از آن بیرون بیایند و برای آنها هزینه زیادی خواهد داشت و برای آنها مصیبت و بدی به بار خواهد آورد.در پی گزارش‌ها مبنی بر حمله نیروهای آمریکایی به قایق‌های یمنی در دریای سرخ، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که تحرکات آمریکا مانع از انجام وظیفه یمن نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *