خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
شرایط رقابت و مشارکت برای انتخابات اسفند ماه فراهم است
معاون سیاسی وزیرکشور گفت: شرایط رقابت و مشارکت برای انتخابات ۱۱اسفند امسال فراهم است. این درحالی است که دشمنان در مقابل صلابت و ایستادگی ملت ایران به نیرنگ‌های امنیتی و سیاسی روی آورده‌اند. رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که، دشمن در حال برنامه ریزی برای ایجاد ناامنی در داخل کشور در آستانه انتخابات است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد کانون توجه و تمرکز دشمنان نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های امنیتی است. شاهچراغی با اشاره به این‌که نیرنگ‌ها و اقدامات دشمن در عرصه سیاسی نیز یک سیر و تحرک صعودی را نشان می‌دهد، بیان کرد: دشمنان ملت ایران، دو محور عدم مشارکت و تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده‌اند که بدون تردید با حضور ملت ایران در صحنه‌های مختلف، با شکست روبه‌رو خواهدشد. رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر جایگاه ولایت و رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) از ابتدای امسال تاکنون در راستای موضوع انتخابات داشته‌اند، گفت: این نشان از آن دارد که انتخابات امسال با توجه به شرایط جهانی و منطقه یک رویداد بسیار مهم است. وی با اشاره به موضوع مشارکت حداکثری به عنوان راهبرد مورد نظر رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: صحنه‌های پیش روی ملت ایران از جمله آیین‌های دهه فجر انقلاب اسلامی و اعیاد ماه‌های مبارک رجب و شعبان فرصت مناسبی برای زمینه‌سازی مولفه مشارکت برای انتخابات امسال است.
۳ تبعه ایرانی محبوس در قطر آزاد شدند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه اعلام کرد به مناسبت روز ملی قطر (۱۸ دسامبر)، حکم آزادی سه نفر از اتباع ایرانی محبوس در این کشور، در نتیجه عفو شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، صادر شد. ‏بر اساس این حکم آقایان ع ــ‌ پ، م ــ خ و م ــ ح در اولین فرصت پس از طی مراحل اداری، ضمن آزادی از زندان به وطن بازمی‌گردند.

 همشهری 
شرط انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: قانون مجوزی درباره انتشارعمومی دلایل ردصلاحیت‌ها صادر نکرده‌است. اگر روزی قانون اصلاح شود و مجوزی به ما داده شود، پایبند به قانون هستیم و دلایل را منتشر خواهیم کرد.
خداحافظی با فهرست‌های شبانه انتخاباتی
مرادی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اعلام اینکه در حال ‌حاضر ۲۰جبهه سیاسی در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: براساس «ماده۸» قانون انتخابات، انتشار فهرست‌های سیاسی در انحصار احزاب، گروه‌های سیاسی و جبهه‌های سیاسی است؛ بنابراین دراین حوزه قاعده‌مندی خواهیم داشت و فهرست‌های شبانه و غیرواقعی از بستر انتخابات حذف خواهد شد. وی اضافه‌کرد: براساس قانون، هر فهرست انتخاباتی ضمن ثبت در وزارت کشور، برای گنجاندن نام یک کاندیدای انتخاباتی، باید به‌صورت کتبی اعلام موافقت فرد را دریافت کند.
۳۵۰۰ زخمی ارتش اسرائیل فقط در یک بیمارستان
یک مجموعه رسانه‌ای فلسطینی به نقل از مدیر بیمارستان اسرائیلی «برزلای» اعلام کرده که از آغاز جنگ غزه بیش از ۳۵۰۰نظامی مجروح اسرائیلی به این بیمارستان منتقل شده‌اند که این آماری بی‌سابقه درباره زخمی‌های یک جنگ در ارتش اسرائیل است.
چند بی‌گناه باید در غزه کشته شوند؟!
کوری بوش، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی تأکید کرد که کاخ‌سفید نمی‌تواند خواستار احترام به قوانین بین‌الملل باشد ولی همزمان خودش برای اسرائیل سلاح‌هایی ارسال کند که با آن قوانین بین‌الملل نقض می‌شود. بوش تصریح کرد: «چند غیرنظامی بی‌گناه باید در غزه کشته شوند تا بایدن خواستار آتش‌بس در این منطقه شود؟!»
جنگ، حملات راکتی فلسطینی‌ها را متوقف نمی‌کند
رادیوارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برآوردهای ارتش حاکی از آن است جنگ کنونی در غزه، به توقف حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین علیه مناطق اشغالی منجر نخواهد شد و این جنگ نتیجه مورد نظر فرماندهان ارتش را برآورده نخواهد کرد.
اولمرت: روزهای بسیار سختی در پیش داریم
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که روزهای بسیار سختی را پیش‌بینی می‌کنیم و تعداد کشته‌ها بی‌سابقه و نگران‌کننده است. اولمرت همچنین افزود: «فکر می‌کنم زمان آن رسیده که اسرائیل آماده اعلام پایان جنگ شود، نه آتش‌بس موقت ۳ و ۴روزه، بلکه توقف جنگ و امضای قرارداد مبادله اسرا و مذاکره بر سر آینده نوار غزه.»
نبرد در شجاعیه بسیار سخت بود
فرمانده یکی از دسته‌های تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با پایگاه خبری عبری‌زبان والا تأکید کرد که نبرد در شجاعیه بسیار سخت بود و جنگ در آنجا جنگ مغزها بود. او گفت: «باید کاملا مواظب بمب‌ها می‌بودیم، فلسطینی‌ها ده‌ها متر با نیروهای ما فاصله داشتند. آنها منتظر ما بودند و خرما می‌خوردند و آب می‌نوشیدند. منتظر بودند وارد شویم تا ما را نابود کنند.»

 کیهان
احیای جبهه مقاومت در منطقه مهم‌ترین خدمت شهید سلیمانی است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از ظهر یکشنبه در دیدار خانواده شهید سردار سلیمانی، گسترش بیش از پیش نام و یاد و خصوصیات این شهید را ناشی از اخلاص شهید سلیمانی دانستند و تاکید کردند: مهم‌ترین نقش و خدمت این شهید بزرگوار، احیای جبهه مقاومت در منطقه بوده است.رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در آستانه چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار شد، با تأکید بر اینکه مقاومتِ نزدیک به سه ماهه غزه به علت وجود جبهه مقاومت است، گفتند: شهید سلیمانی برای احیای جبهه مقاومت تلاش بسیاری کرد و این کار را با همان اخلاص و با تدبیر و عقل و اخلاق به پیش بُرد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تمجید و تقدیر از تلاش‌های سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه افزودند: باید خط تقویت جبهه مقاومت همچنان ادامه یابد. در این دیدار که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه نیز حضور داشتند، خانم زینب سلیمانی گزارش کوتاهی از اقدامات فرهنگی و هنری انجام گرفته و همچنین در دست اقدام، برای انتقال روحیات، منش و خصلت‌های شهید سلیمانی به نسل جوان، ارائه کرد.
دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به زنجان
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت دی‌ماه جاری به زنجان سفر می‌کند. برگزاری نشست شورای اداری استان و دیدار با اقشار مختلف مردم با حضور رئیس دولت و مسئولان استانی برای این سفر استانی پیش‌بینی شده است.تعدادی از نمایندگان رئیس‌جمهور و وزرا نیز آیت‌الله رئیسی را در دومین سفر استانی زنجان به منظور بررسی اولویت‌های توسعه‌بخشی و تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات مردم در سفر استان زنجان همراهی می‌کنند.
تولید ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه اصفهان در داخل کشور
عضو هیئت مدیره هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده در هلدینگ پتروپالایش اصفهان تولید داخل است.احمد ‌هاشمی اظهار داشت: حمایت از تولید داخل بیش از یک دهه است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب مورد تاکید بوده و ما نیز در هلدینگ پتروپالایش اصفهان به آن توجه داریم.وی با بیان اینکه به اعتقاد ما تحریم داخلی بیش از تحریم‌های خارجی بر کشور سایه انداخته است، ابراز داشت: باید توجه داشت که ما موفق شدیم ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز در هلدینگ پتروپالایش اصفهان را با تکیه بر تولید داخلی تأمین کنیم.هاشمی با بیان اینکه ما در هلدینگ پتروپالایش اصفهان چشم‌انداز خود برای سال ۱۴۰۵ را تبدیل شدن به گروه صنعتی پتروپالایش اصفهان با بالاترین ضریب پیچیدگی منطقه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ابراز داشت: ما خام‌فروشی را حذف و همه محصولاتمان را صادرات‌محور تولید خواهیم کرد.وی تصریح کرد: توسعه زنجیره ارزش در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در همه ابعاد برنامه‌ریزی شده که به دنبال تحقق آن میزان اشتغال این شرکت به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

 

 ایران 
کاهش نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد
در جلسه روز گذشته هیأت دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارش داد که نرخ بیکاری در کل کشور از ۸.۲ درصد سال گذشته به ۷.۶ درصد در سال‌جاری کاهش یافته است.رئیس سازمان برنامه و بودجه از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲ گزارشی ارائه کرد و گفت‌: نتایج آمارگیری مرکز آمار نشان‌دهنده کاهش نرخ بیکاری و بهبود بازار کار است، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، ۷۶۰ هزار نفر از پاییز پارسال تا امسال افزایش پیدا کرده و به ۶۴.۶ میلیون نفر رسیده است، شاغلین در این مدت ۷۰۵ هزار نفر افزایش دارد و به ۲۴.۸ میلیون نفر رسیده است. این افزایش ۶۳۰ هزار نفر در بخش خدمات است.داوود منظور در ادامه به کاهش نرخ بیکاری در کل کشور از ۸.۲ درصد سال گذشته به ۷.۶ درصد در سال‌جاری خبر داد و گفت: این کاهش نرخ بیکاری در برخی از استان‌ها حائز اهمیت است، به عنوان مثال در کرمانشاه و لرستان ۱.۷ درصد و در کردستان ۳.۹ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته‌ایم.
حدود ۳۰۰-۲۰۰ نفر از نمایندگان دوره‌های قبل به پیشنهاد علی لاریجانی برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند
محمدرضا باهنر، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اعلام کرده حدود ۳۰۰-۲۰۰ نفر از نمایندگان دوره‌های قبل به پیشنهاد علی لاریجانی برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. باهنر گفته است: تا آنجا که من از آقای لاریجانی خبر دارم، ایشان روی نمایندگان ادوار کار کردند که کاندیدا شوند.

 وطن امروز 
رئیس‌جمهور آغاز سال نو میلادی را تبریک گفت
آیت الله رئیسی در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن سال نوی میلادی را به سران و مردم کشورهای مسیحی تبریک گفت. رئیس‌جمهور در این پیام‌ها تصریح کرد: همان‌گونه که آگاهی دارید، امروز یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که گریبانگیر جامعه بشری شده، کشتار مردم بی‌گناه در نوار غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی است. امیدوارم در آستانه سال ۲۰۲۴ میلادی و در پرتوی مساعی مشترک رهبران جهان، شاهد اقدام فوری از سوی مجامع بین‌المللی در جهت توقف این کشتارها علیه بشریت، ریشه‌کن شدن ظلم و سلطه‌طلبی و برقراری صلح و امنیت پایدار در سراسر جهان باشیم.
دوستان رژیم به دوران پسااسرائیل فکر می‎کنند
زهره الهیان با اشاره به نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امیرعبداللهیان با حضور در جلسه کمیسیون گزارشی را از آخرین تحولات منطقه به اعضای کمیسیون ارائه کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد عملیات توفان الاقصی نقطه عطفی در تحولات منطقه و محور مقاومت بود. وی افزود: آقای امیرعبداللهیان گفت امروز رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار دارد که حتی دوستان این رژیم به آن امیدی ندارند و به دوران پسااسرائیل فکر می‌کنند. وی اظهار داشت: وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد آمریکا نیز به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی امروز دچار استیصال شده و نفرت افکار عمومی چه در داخل آمریکا و چه در عرصه بین‌المللی از هیات حاکمه آمریکا بیشتر از همیشه شده است.

 خراسان 
دیدار سخنگوی انصارا… یمن با دبیر شورای عالی امنیت ملی
سخنگوی انصارا… و رئیس هیئت مذاکره کننده یمنی ظهر دیروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرد. احمدیان استقامت مردم و دولت یمن را در سال‌های سخت ستود و از اقدامات شجاعانه آنان در حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوزات و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی تمجید کرد.
متهم بودن خاوری برای دولت کانادا کاملا مسجل شده است
نورنیوزنوشت: رئیس پلیس اینترپل فراجا گفت: متهم بودن خاوری برای دولت کانادا کاملا مسجل شده و دولت کانادا کاملا در جریان است که این متهم مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.اما نکته قابل توجه این است که خاوری، پول بسیار زیادی را با خود به کانادا برده است و کانادا نمی‌تواند از این موضوع چشم پوشی کند و پول و این متهم را به ایران بازگرداند!

 مردم سالاری 
دو اقدام مهم اژه‌ای به اعتقاد ابطحی
۲ اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه با واکنش مثبت روحانی اصلاح طلب روبرو شد. محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون در توئیتی نوشت: محسنی اژه ای چند روز پیش دستور داد حکم زندان موقت را به دستور ضابط تمدید نکنید، دیروز هم با زندانیان امنیتی ملاقات کرد. با این دو کار اتفاق بزرگی را در ق.ق رقم زد. این رفتارها قدرت و استقلال دستگاه قضا را می‌تواند برگرداند.
انتقاد وکیل سوئدی حمید نوری از روند محاکمه
وکیل سوئدی حمید نوری با انتقاد از روند دادرسی سوئد در پرونده حمید نوری، می‎گوید که بازداشت و محاکمه شهروند ایرانی و صدور حکم حبس ابد برای وی نقض حقوق بشر است. توماس بودستروم، وکیل مدافع حمید نوری می‎گوید: دادگاه استیناف سوئد با حکم خود این فرصت را برای صد‌ها هزار و شاید حتی میلیون‌ها ایرانی از بین برده است چرا که اگر به سوئد بیایید و در پلیس، مقام‎های دادستانی یا دادگاه‌ها کار کرده‌اید، به حبس ابد محکوم می‌شوید.بودستروم در بخشی دیگر به حضور مخفیانه امید فرهند، افسر ایرانی‌تبار پلیس سوئد در پرونده حمید نوری اشاره کرد و در این باره می‎گوید: موضوع مربوط به یک افسر پلیس در سوئد است که روی پرونده کار کرده و یک خویشاوند نزدیک در ایران داشته است. دادگاه بیان می‌کند که مبنایی برای رد کردن وجود دارد، اما به این نتیجه می‌رسد که چندین مورد دیگر به این معناست که کیفرخواست بر این اساس نباید رد شود. وکیل حمید نوری افزود: دفاعیات از جمله مواردی را که حمید نوری به عنوان مدرک قبل از محاکمه در دادگاه تجدیدنظر آماده کرده است، از سوی زندان حذف شده است.

 قدس 
گفت‌وگو با کامرون به روایت ایران
در تماس تلفنی دیوید کامرون با امیرعبداللهیان، آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.امیرعبداللهیان در این تماس گفته است: طبعاً پاسخ به هرگونه ماجراجویی و تجاوزات رژیم اسرائیل قوی و پشیمان کننده خواهد بود. وزیر امور خارجه انگلیس در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن اشاره به مواضع کشورش در خصوص تحولات فلسطین و دریای سرخ، خواستار تلاش کشورمان برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و امنیت دریانوردی شد.
اتحاد دوباره با کره جنوبی ممکن نیست
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی طی سخنانی در اختتامیه اجلاس عمومی پنج روزه کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور ضمن صدور دستور پرتاب سه ماهواره نظامی دیگر در سال ۲۰۲۴ گفت: روابط با کره‌جنوبی به روابط دو کشور متخاصم و در حال جنگ تبدیل شده است. وی با بیان اینکه اتحاد دوباره با کره‌جنوبی ممکن نیست، افزود: «سئول، ما را دشمن اصلی خود اعلام کرده است. حزب کارگر نیز به این نتیجه رسیده که اتحاد با کره‌جنوبی ممکن نیست».
کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به ۵میلیون تومان
اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن درخصوص پیگیری‌ها درباره کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن،‌ اظهار کرد: قرار بر این شده است اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی شود؛‌ بر این اساس در دو سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه ۵ میلیون تومان است تا در توان متقاضیان نهضت ملی مسکن باشد. پس از دو سال نیز اقساط به‌صورت پلکانی دریافت خواهد شد.

 ابتکار 
جنایتکاران صهیونیست تاوان ترور «شهید سید رضی» را خواهند داد
رئیس جمهور با حضور در منزل سردار شهید «سید رضی موسوی» با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفتگو کرد. آیت الله رئیسی در دیدار با خانواده سردار شهید «سید رضی موسوی» که بدون اطلاع قبلی در منزل این شهید والامقام صورت گرفت، ایثار و فداکاری شهدا را سنگ زیر بنای امنیت و اقتدار کشور و رهاورد مجاهدت و شهادتشان برای ملت را شرافت و عزت عنوان کرد و افزود: قطعاً خدمات و مجاهدت‌های این سردار بزرگ در راه پشتیبانی و توانمندسازی جبهه مقاومت اسلامی نام او را در کنار یاران و همرزمانش در تاریخ پرافتخار این کشور تا همیشه ماندگار خواهد کرد. رئیس جمهور در ادامه اقدام خبیثانه و بزدلانه رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار شهید موسوی را ناشی از عجز و سرخوردگی این رژیم در برابر جبهه مقاومت اسلامی در منطقه دانست و تأکید کرد: قطعاً این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند و جنایتکاران صهیونیست تاوان این جنایت را خواهند داد.
ادعای سنتکام درباره درگیری در دریای سرخ
«فرماندهی مرکزی آمریکا» مدعی شد که در پی نزدیک شدن قایق‌های منتسب به ارتش یمن به یک کشتی در دریای سرخ، نیروهای آمریکایی مداخله کرده و تعدادی از قایق‌ها را غرق کردند. در پیام سنتکام آمده است: این قایق‌های کوچک که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها (انصارالله) در یمن بودند، به خدمه و کشتی کانتینری مرسک هانگژ با سلاح‌های سبک شلیک کردند و به فاصله ۲۰ متری این کشتی رسیدند و سعی کردند سوار آن شوند. یک تیم امنیتی در کشتی مرسک هانگژو نیز به سمت آن‌ها شروع به تیراندازی کرد.آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند «ایالات متحده از ناو یواس‌اس آیزنهاور و گراولی به تماس های کمک اضطراری این کشتی پاسخ دادند و در جریان برقراری تماس شفاهی با قایق‌های کوچک، این قایق‌ها به سمت بالگرد آمریکایی با سلاح‌های سبک شلیک کردند».سنتکام مدعی است بالگردهای آمریکایی نیز «برای دفاع از خود به آتش پاسخ دادند و سه قایق از چهار قایق کوچک را غرق کردند و خدمه را کشتند».سازمان تروریستی سنتکام همچنین مدعی شد در پی این درگیری قایق چهارم از منطقه دور شد و «هیچ آسیبی به پرسنل یا تجهیزات آمریکایی وارد نشد».

 اطلاعات
غرب به جای بیانیه نویسی علیه برنامه هسته ای ایران تصمیم سیاسی بگیرد
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: همانطور که بار‌ها تاکید شده است، برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز بوده و خواهد بود. کنعانی اضافه کرد: بسیار مضحک است کشور‌هایی که خود مسئول شرایط فعلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستند، با قلب واقعیت به دنبال تغییر مقصر و قربانی هستند.این کشور‌ها بهتر است به جای فرافکنی و موضعگیری‌های سیاسی، بر عملکرد خود در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوسال گذشته مروری داشته باشند و نتیجه سیاست‌های غیرسازنده خود را مشاهده کنند.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰درصد در مراکز غنی سازی ایران، همواره متناسب با نیاز‌های صلح آمیز کشور و به طور کامل زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی‌بوده و ادامه خواهد داشت.کنعانی افزود: ایران به همه حقوق و تعهدات بین المللی خود واقف است و در همین چارچوب به همکاری‌های خود با آژانس ادامه خواهد داد.
«عمران خان» پس از تاییدصلاحیت ردصلاحیت شد !
صلاحیت «عمران خان» نخست‌وزیر پیشین پاکستان برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴که دو روز قبل تأیید شده بود بلافاصله توسط کمیسیون انتخاباتی این کشور رد شد. مسئولان انتخاباتی پاکستان نامزدی عمران خان را به دلیل محکومیت‌هایش رد کرده‌اند و می‌گویند رد صلاحیت او طبق قانون اساسی پاکستان صورت گرفته است.

 شهروند 
دلارزدایی از ماموریت‌های ایران در گروه بریکس است
معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران در چارچوب بریکس فعالیت‌های زیادی را با دیگر اعضا در نظر گرفته که دلارزدایی از مبادلات تجاری از جمله آنهاست. تارنمای خبری اسپوتنیک به نقل از مصاحبه با علی باقری کنی نوشت که ایران مانند سایر اعضای گروه بریکس در زمینه دلارزدایی از مبادلات تجاری، اقتصادی و مالی در داخل گروه اقتصادهای نوظهور بزرگ فعالیت خواهد کرد و برخی تلاش‌ ها نیز در این راستا در حال انجام است. ما در چارچوب این سازمان ماموریت ‌ها و فعالیت های مشترک زیادی را با سایر اعضای بریکس در نظر گرفته ‌ایم که یکی از مهم ‌ترین آنها، دلارزدایی از مبادلات تجاری و اقتصادی و همکاری‌های مالی است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتخابات امسال در حکم میثاق با ولایت است
ایرنا/ آیت الله خاتمی در آیین سالگرد حماسه نهم دی در جمع مردم تربت‌حیدریه با بیان اینکه دشمن درصدد است تا انتخابات پیش‌رو را بی‌ارزش جلوه دهد، گفت: انتخابات امسال از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در حکم میثاق با ولایت و تجدید پیمان با آرمان‌های انقلاب، امام و شهیدان است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه این خواست دشمن است که مردم در انتخابات حضورشان کمرنگ باشد، اضافه کرد: حتی برخی در آن سوی مرزها با کمال وقاحت بیانیه منتشر کرده و اختلاف سلیقه برخی مسوولان در ابتدای انقلاب با حضرت امام را دستمایه قرار می‌دهند تا زمینه حضور کمرنگ مردم در انتخابات را فراهم کنند. وی گفت: اما جریان ضد انقلاب نمی خواهد بپذیرد که در نهایت فکر امام راحل پیروز و تا به امروز هم اگر ولایت فقیه نبود، نظام از بین رفته بود. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما آنچه همیشه باعث پیروزی مردم بوده، بصیرت آنها است.

بصیرت اعتقادی پشتوانه بصیرت سیاسی است
حوزه/ آیت الله کعبی، در جمع نمازگزاران در مرکز علمی فرهنگی امام حسین اهواز اظهار کرد: ترویج معارف مهدوی از عقاید انحرافی و خرافی جلوگیری می کند. وی گفت: تکیه بر حدس و گمان، تاثیرپذیری، تبعیت از امیال و هواهای نفسانی، تعصب های بی جا، شتاب زدگی، اظهار نظر و قضاوت زودهنگام راجع به افراد، از جمله عوامل لغزشند و ترویج معارف ناب مهدوی در جلوگیری از عقاید انحرافی و خرافی بسیار مؤثر است. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر ما بتوانیم پایه های معارف مهدوی را بر اساس مسلمات و بدیهیات اندیشه دینی، معارف اهل بیت -علیهم السلام- و پایه های هستی شناسانه و انسان شناسانه بنا کنیم، حرکت به سمت جامعه مهدوی در بعد تئوری و عملی شتاب می گیرد. عضو جامعه مدرسین گفت: پشتوانه بصیرت سیاسی، بصیرت اعتقادی است و همواره باید سعی کنیم بصیرت اعتقادی و اخلاقی خود را ارتقاء دهیم.

زمان ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین است
ایرنا/ ولفگانگ ایشینگر رئیس سابق کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار ارسال موشک‌های کروز دوربرد آلمانی به اوکراین شد و گفت: زمان ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین فرا رسیده است. ایشینگر پس از حمله گسترده اخیر موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: چرا سیاست منفعل غرب در برابر روسیه به سیاستی فعال تغییر نمی‌کند؟به نوشته رسانه‌های اوکراینی، بسیاری از سیاستمداران آلمانی از جمله مخالفان و ائتلاف حاکم، خواستار انتقال موشک‌های کروز تاروس با بُرد ۵۰۰ کیلومتر به اوکراین هستند اما اولاف شولتس صدراعظم این کشور هنوز از این ایده حمایت نمی‌کند. مقامات برلین دائماً تاکید می‌کنند که فقط تسلیحاتی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند که بُرد آنها کوتاه باشد، تسلیحاتی که کی‌یف نتواند با استفاده از آنها اهدافی را در عمق خاک روسیه هدف قرار دهد.

موضع یمن با تهدیدهای آمریکا تغییر نخواهد کرد
ایرنا/ وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت که موضع این کشور مبنی بر توقف جنگ در غزه مقابل توقف حملات به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ با تهدیدهای آمریکا و انگلیس تغییر نخواهد کرد. ضیف الله الشامی گفت: بیانیه نیروهای مسلح یمن روشن است و وضعیت پس از شهادت نیروهای نظامی یمن در حمله آمریکا، متفاوت خواهد بود. وی اضافه کرد: خون یمنی با ارزش تر از خون فلسطینی نیست و ملت و ارتش ما تا تحقق پیروزی در کنار فلسطین باقی خواهد ماند. پیش تر نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای، شهادت شماری از رزمندگان دریایی خود در حمله آمریکا به دریای سرخ را تائید کرد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که نیروهای آمریکایی عواقب هدف قرار دادن قایق‌های نیروهای ما در دریای سرخ را متحمل می‌شوند.

آفریقای جنوبی: ایران از امروز به بریکس می‌پیوندد
باشگاه خبرنگاران/ نماینده آفریقای جنوبی در گروه اقتصاد‌ی بریکس گفت: ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به این بلوک خواهند پیوست. آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در گروه اقتصاد‌های نوظهور جهان موسوم به بریکس، با اشاره به شرکت نمایندگان بلندپایه ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی، در نشست اخیر بریکس که اوایل ماه دسامبر در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، تاکید کرد: با پیوستن این کشورها، اعضای بریکس ۲ برابر خواهد شد. وی افزود: قرار است نمایندگان اعضای جدید بریکس در نشست بعدی این بلوک اقتصادی که ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در مسکو برگزار خواهد شد نیز شرکت داشته باشند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که حدود ۳۰ کشور خواهان عضویت در بریکس هستند.

ارتش اسرائیل اخلاق‌مدارانه در غزه می‌جنگد!
باشگاه خبرنگاران/ در پی حملات اسرائیل، غزه به خطرناک‌ترین مکان جهان برای کودکان تبدیل شده است. این گزارش آژانس کودکان سازمان ملل درباره اوضاع باریکه غزه است، با این وجود «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست اخیر کابینه خود مدعی شده است که ارتش اسرائیل اخلاق مدارانه در غزه می‌جنگد و تمام چیز‌هایی که درباره ارتش اسرائیل منتشر می‌شود دروغ است. وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شمار قربانیان جنگ تمام عیار زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داد و اعلام کرد که شمار شهدای غزه به مرز ۲۲ هزار نفر رسید. سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند که همزمان با افزایش شمار پناهندگان، خطر افزایش ابتلا به بیماری در پناهگاه‌های موقت در نوار غزه تشدید می‌شود. پناهگاه‌های کوچکی که مردم از ترس بمباران‌های رژیم صهیونیستی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

حمله موشکی گردان‌های قسام به تل‌آویو
باشگاه خبرنگاران/ گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس در نخستین دقایق سال میلادی جدید، تل‌آویو را موشک باران کردند. به گزارش المیادین، گردان‌های قسام با موشک‌هایی از نوع ۹۰M شهر تل آویو و حومه آن را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، آژیر خطر حمله موشکی در تل آویو به صدا درآمده است. کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی از شلیک دستکم ۲۰ موشک از نوار غزه به سمت تل آویو خبر داد. ساعاتی پیش نیز نیرو‌های مقاومت اسلامی عراق طی حمله پهپادی شهر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده بودند.

خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از منطقه
تسنیم/ شبکه خبری ای‌بی‌سی اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش که بعد از آغاز جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس در شرق دریای مدیترانه مستقر شده بود، طی روز‌های آتی منطقه را ترک خواهند کرد. این شبکه در گزارشی اختصاصی به نقل از ۲ مقام آمریکایی از پایان ماموریت ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش خبر داد. این ۲ مقام آمریکایی به اِی‌بی‌سی گفتند که در روز‌های آینده ناو یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش طبق برنامه‌ریزی اولیه به بندر اصلی خود در بندر نورفولک واقع در ایالت ویرجینیای آمریکا باز خواهند گشت تا برای ماموریت‌های بعدی خود آماده شوند.

رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان از سوء قصد جان سالم بدر برد
تسنیم/ جمعیت علمای اسلام در پاکستان اعلام کرد که «مولانا فضل الرحمان» رهبر این حزب از سوءقصد مهاجمان ناشناس در ایالت خیبرپختونخوا جان سالم به در برد. حمله مسلحانه به کاروان خودرویی رهبر جمعیت علمای اسلام در شهر دیره اسماعیل خان که مرکز قدرت این سیاستمدار و حوزه انتخاباتی وی محسوب می‌شود، صورت گرفت. وی اخیرا از سوی گروه تروریستی داعش نیز تهدید شده است. حمله نافرجام به مولانا فضل الرحمان درحالی صورت می‌گیرد که وی قرار است در روزهای آینده به دعوت رسمی هیات حاکمه موقت افغانستان به کابل سفر کند. هدف از این بازدید پادرمیانی میان کابل و اسلام‌آباد برای تنش زدایی و گشایش کانال مذاکراتی برای پرداختن به چالش‌های مشترک عنوان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *