خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
افتتاح ۶۶۰۰ مسکن در اردبیل
در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل، ۶۶۰۰واحد نهضت ملی مسکن دربخش شهری و روستایی افتتاح و تحویل مردم شد. از این تعداد واحد مسکونی ۲۱۰واحد مسکونی متعلق به پروژه شهید پیران، ۱۵۰واحد مسکونی متعلق به پروژه شهید پاریاب، ۱۳۰واحد مسکونی خودمالکی و ۲۶۲واحد در بافت‌های فرسوده احداث شد.
صدور مجوز واردات ۵۰۰۰ اتوبوس
شهریار افندی‌زاده، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور گفت: در زمینه نوسازی و توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با ۱۰شرکت و کارخانه داخلی تفاهم‌نامه امضا کرده ومجوز واردات ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس داده شده و کمیته‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده است.
افزایش حجم مبادلات با تاجیکستان
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: افزایش حجم مبادلات با کشورهای منطقه یکی از اهداف اصلی دولت است که برای تحقق آن لازم است از شرکت‌های ایرانی بخش خصوصی که در کشورهای منطقه قرار دارند، حمایت شود. برای ارتباط با تاجیکستان برنامه ویژه‌ای داریم تا خدمات فنی و مهندسی ارسال شود.
راهکار مصر برای جلوگیری از ورود ساکنان غزه
در شرایطی که در پی حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۱.۵میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند و مقامات مصر بارها با خواست صهیونیست‌ها برای کوچاندن آوارگان فلسطینی به این کشور مخالفت کرده‌اند، هلال احمر مصر کار ساخت یک اردوگاه آوارگان در منطقه غرب «خان یونس» در جنوب غزه را آغاز کرده است.به نوشته وبگاه العربی الجدید، تمامی لوازم و مصالح و امکانات مورد نیاز برای ساخت این اردوگاه از چند روز پیش وارد خان یونس شده است. هلال احمر مصر روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که به دستور عبدالفتاح السیسی قصد ساخت یک اردوگاه در غزه را دارد.العربی الجدید نوشت که اردوگاه مذکور، قرار است ۷۰۰۰ آواره را در خود جای دهد و اولین اردوگاهی است که تمامی نیازهای ساکنینش از چادر و سرویس بهداشتی وغذاوآب را تأمین خواهد کرد. تصمیم برای ساخت این اردوگاه پس از آن از سوی دولت مصر گرفته شد که نگرانی‌ها در میان مقامات قاهره در خصوص ورود سیل آوارگان از غزه به مصر تشدید شد.
خاک مرده در بندر ایلات
به دنبال حملات ارتش یمن به کشتی‌های اسرائیلی، شبکه مصری «القاهره الاخباریه» با انتشار تصویری ماهواره‌ای از بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی، خبر داد که برای اولین بار در این بندر هیچ کشتی‌ای برای تخلیه بار وجود ندارد.ارتش یمن پیشتر در دو بیانیه اعلام کرده‌بود که در حمایت از مردم فلسطین و نیروهای مقاومت این کشور، به هیچ کشتی اسرائیلی و کشتی‌‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهدداد. به دنبال صدور این بیانیه، ارتش یمن، مطابق با بیانیه اعلام‌شده، تمام کشتی‌های اسرائیلی را که بدون توجه به هشدار نیروی دریایی یمن به مسیر خود به سوی بندر ایلات ادامه می‌دادند، هدف حمله پهپادی و موشکی قرار داد. ارتش یمن پیش از صدور بیانیه‌های یادشده طی چند عملیات نیز بندر ایلات را با موشک و پهپاد هدف حمله قرار داده‌بود.

 همشهری
تخریب ۷۰ درصدی خانه‌های مسکونی در غزه
تصاویر ماهواره‌ای و کارشناسان تأیید می‌کنند که ۷۰درصد از خانه‌های مسکونی در نوار غزه آسیب‌دیده یا به‌طور کامل ویران شده است. این ویرانی گسترده، زندگی غیرنظامیان بی‌گناهی را که در این منطقه محاصره شده زندگی می‌کنند، عملا فلج کرده است.
نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع بیماری‌های عفونی در غزه
رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، نزدیک به ۱۸۰هزار نفر از عفونت‌های دستگاه تنفسی در غزه رنج می‌برند. تدروس آدهانوم، هشدار داده که تهدید ابتلا به بیماری‌های عفونی در نوار غزه بسیار جدی و نگران‌کننده است.
اسرائیل از حماس گریزی ندارد
تحلیلگران صهیونیست با اشاره به روند روبه رشد مقاومت در فلسطین تأکید کرده‌اند که نظامیان صهیونیست باوجود تجهیزات پیشرفته نظامی نتوانسته‌اند حماس را زیرنظر بگیرند. به‌گفته این کارشناسان، تل‌آویو حتی اگر بتواند در جنگ پیروز شود این پیروزی موقت خواهد بود و حماس در زمان اندکی با قدرت بیشتر بازخواهد گشت.
لبنان برای هر جنگی با اسرائیل آماده است
وزیر کار لبنان تأکید کرده که میدان نبرد، فصل‌الخطاب است و حرف اول و آخر را بین کشورش و رژیم صهیونیستی می‌زند و لبنان برای مقابله با هرگونه جنگ‌تحمیلی آماده است. مصطفی بیرام گفته: « ما به کسی حمله نمی‌کنیم اما حق داریم به هر تجاوزی پاسخ دهیم و آماده پاسخگویی به هر تجاوزی که در معرض آن قرارمی‌گیریم هستیم و برای هر جنگی که به ما تحمیل شود، آمادگی داریم.»
انهدام چند تانک و یک نفربر صهیونیست‌ها در غزه
مقاومت فلسطین، دیروز (شنبه)‌ از حمله راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه و انهدام چند دستگاه تانک و یک نفربر ارتش صهیونیستی در نبردهای زمینی در این منطقه خبر داد‌. سرایا‌القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده شهرک‌های «مفلاسیم» و «نیرعام» در مجاورت نوار غزه را راکت باران کرده است.
آمریکا نبود، اسرائیل با سنگ می‌جنگید
آمنون آبرامویچ، تحلیلگر سیاسی کانال ۱۲تلویزیون اسرائیل می‌گوید که اگر آمریکا با سلاح و مهمات به تل‌آویو کمک نمی‌کرد، اسرائیلی‌ها مجبور بودند با سنگ و چوب بجنگند. آبرامویچ گفته این مسئله بیانگر تکیه مطلق تل‌آویو به آمریکاست چراکه بایدن در آغاز جنگ در کنار اسرائیل ایستاد و ۲ ناو هواپیمابر، یک زیردریایی هسته‌ای و قطاری هوایی از مهمات بی‌سابقه ارسال کرد که تا الان نیز متوقف نشده است.

 کیهان
گرامیداشت حماسه ۹ دی با حضور گسترده مردم در سراسر کشور
ملت آگاه و مبارز ایران اسلامی دیروز در سالروز حماسه ۹ دی ۸۸ در سراسر کشور به میدان آمد و بار دیگر پایبندی و ایستادگی خود پای آرمان‌های انقلاب اسلامی را نشان داد. در تهران، این اجتماع عصر شنبه در میدان آیینی امام حسین(ع) و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی، انزجار خود را از خباثت‌ها و سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دادند.
دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی کلان ‌پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی بود
روز شنبه ۹ دی‌ماه سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) با حضور ریاست محترم جمهور، علما و فضلای دین و اندیشه، شخصیت‌های لشکری و کشوری و جمعی دانشجویان و طلاب در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.آیت‌الله رئیسی در این کنگره با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های پس از رحلت آیت‌الله مصباح یزدی به مناسبت‌هایی جامعه را به شخصیت فکری، اندیشه‌ای و انقلابی و جامعیت و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند، اظهار داشت: علامه مصباح یک شخصیت اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساسا چهره‌ای آزاداندیش بود و نکته مهم‌تر این است که آزاداندیشی و نوآوری‌های ایشان در عرصه اندیشه مبتنی بر مبانی محکم و استوار بود.دکتر رئیسی دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان‌پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.وی نکته مهم دیگر در شخصیت علامه مصباح یزدی را یگانگی در حرف و عمل عنوان و تصریح کرد: آنچه بیش و پیش از هر چیز باعث جذب مردم به امام راحل و در دوره حاضر رهبر معظم انقلاب شد، صداقت و یگانگی ایشان در حرف و عمل بوده و هست. صادق‌القول بودن برای یک انسان سالک و به‌ویژه کسانی که می‌خواهند در مسائل اجتماعی ایفای نقش کنند بسیار مهم است.
ترور شهید رضی به‌دلیل عصبانیت اسرائیل از شکست‌های سیاسی، نظامی و امنیتی بود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: اقدامی که اسرائیل درباره سید رضی انجام داد از عصبانیت بود که در شکست‌های سیاسی، نظامی و امنیتی متوجه آنها شده بود که این موضوع در دنیا ثبت شده و همه استراتژیست‌های نظامی بر آن تأکید دارند.

ایران
مهار تورم باید با رشد تولید محقق شود
آیت الله رئیسی صبح روز شنبه به منظور شرکت در شصت و سومین اجلاسیه سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی به برج شیشه‌ای میرداماد رفت و پس از استماع گزارش عملکرد ۸ ماهه بانک مرکزی از سوی دکتر فرزین و همچنین گزارش هیأت نظّار، به بیان نکاتی درباره ارتقای کیفی عملکرد بانک مرکزی پرداخت و دستورات مهمی نیز در این زمینه صادر کرد.رئیس‌جمهور در این جلسه حفظ ارزش پول ملی را از جمله وظایف اصلی و محوری بانک مرکزی برشمرد و بر جهت‌‌دهی همه تصمیمات و اقدامات این نهاد مهم مالی و پولی برای حفظ و ارتقای ارزش پول ملی کشور تأکید کرد.دکتر رئیسی در ادامه محوریت اصلی در اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی را امر مهم تولید عنوان کرد و به کارگیری اهرم نظام بانکی در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید را از دیگر وظایف مهم بانک مرکزی دانست. رئیس‌جمهور با تأکید بر توجه ویژه به مهار پایدار تورم و کنترل نقدینگی به دلیل تأثیر مستقیم این دو پدیده اقتصادی در نظام بانکی و پولی کشور و همچنین عملکرد کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، مهار پایدار تورم و کنترل نقدیگی را زمینه‌ساز ثبات‌بخشی به بازار و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کشور و اطمینان‌بخشی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دانست که باید مورد توجه مدیران و مسئولان بانک مرکزی باشد.

علامه مصباح یزدی(ره) مقاومت را تنها راه رسیدن به آزادی می دانست
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی که با عنوان «استاد فکر» برگزار شد، نشان‌دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید را امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت دانست و با اشاره به اینکه ما از چشمه جاری تولید فکری ایشان سیراب شدیم، تأکید کرد: کتاب‌های ایشان راهنمای ما شد. او خودشناسی برای خودسازی را به ما شناساند و با نگاهی ژرف، بر انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن پرتو افکند. سیدحسن نصرالله با بیان اینکه ایشان درک‌کرده ‌بودند مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی آن به عزت و آزادی مقدساتش است، تأکید کرد: ای کاش اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهده شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزه نستوه به آن تن ‌دادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.

 وطن امروز
خون شهید رضی راه امت اسلامی را باز می‌کند
وزیر کشور با بیان اینکه شهید رضی الگوی خوبی برای جوانان نه تنها در ایران، بلکه در جهان است، گفت: تصور و باور ما این است که خون این شهید و شهدای دیگر همه راه‌های امت اسلامی را که دشمنان سد کرده‌اند، باز می‌کند. وحیدی در حاشیه آیین گرامیداشت یاد شهید سیدرضی موسوی که در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) پادگان ولیعصر برگزار شد، اظهار داشت: در وصف این شهید بزرگوار همین کافی است که بگوییم او توسط بدترین دشمنان خدا و خلق یعنی رژیم صهیونیستی با اصابت ۳ موشک به منزلش به شهادت رسید. وی با بیان اینکه بغض او آنچنان در دل دشمنان جا داشت که این چنین کار بزدلانه و البته وحشیانه‌ای انجام دادند، تصریح کرد: مقام شهادت حق این شهید بزرگوار بود. او بیش از ۳۰ سال در خدمت مقاومت بود؛ از جوانی و از روزی که خود را شناخت در این مسیر بود تا زمانی که به شهادت رسید.
حماس در ازای ۵۰ اسیر خواستار آتش‌بس حدود یک ماهه است
رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند «دیوید بارنیا» رئیس موساد به کابینه این رژیم اطلاع داده ‌است حماس اکنون خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای آزادی ۵۰ کودک، زن و سالمند اسیر شده ‌است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا یوآو گالانت، وزیر جنگ را از نشست با روسای موساد و شین‌بت منع کرده بود. این پس از آن بود که به روسای این ۲ نهاد دستور داده بود در نشست امنیتی که قرار بود درباره موضوع حساس برگزار شود،‌ شرکت نکنند. این در حالی است که دفتر نتانیاهو اعلام کرد: «نخست وزیر، رئیس موساد را به چالش نمی‌کشد، کابینه جنگ طرفی است که خط مشی را تعیین می‌کند و درباره مساله اسیران تصمیم می‌گیرد».

جوان
نتایج بررسی هیئت‌های نظارت ۱۴ دی اعلام می‌شود
نتایج بررسی هیئت‌های نظارت استانی ۱۴ دی ماه و پس از ۵۰ روز بررسی اعلام می‌شود و از این تاریخ به مدت یک ماه شورای نگهبان شکایات داوطلبانی را که به نتایج بررسی‌های این هیئت‌ها معترض بودند بررسی می‌کند.

 خراسان
وزارت راه به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن
بذرپاش وزیر راه با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد گفت: با این حال (بازپرداخت تسهیلات با این نرخ) هنوز قدری برای متقاضیان سخت است و اصلی‌ترین درخواست مردم کم شدن بازپرداخت ماهانه تسهیلات است. در این زمینه توافقی با بانک مرکزی کردیم که بتوانیم به صورت پلکانی به متقاضیان نهضت ملی کمک کنیم و امیدواریم در آینده نرخ سود تسهیلات بانکی بخش مسکن را کاهش دهیم.

 مردم سالاری
مذاکره، بهترین راه برای حل اختلاف در میدان گازی آرش
دهقان معاون حقوقی ریاست‌جمهوری درباره اقدامات حقوقی برای حل اختلاف‌های ایران و کویت در میدان گازی آرش، اظهار کرد: میدن گازی آرش مشترک است و بخشی از این میدان متعلق به ایران است و ما از قبل در آن میدان چاه حفر کرده‌ایم، ولی چاه بسته شده است. دولت کویت ادعا‌های ناروایی داشته و فکر می‌کند همه میدان متعلق به اوست که این ادعا بی پایه است. قبل از انقلاب، میدان گازی آرش را ما کشف کرده‌ایم و بعد از انقلاب اسلامی، در این میدان چاه حفر کرده و حقوق مکتسبی داریم، ولی چون مرز دریایی ما با کویت روشن نشده است، ادعای کویت این است اول مرز دریایی مشخص کنیم و بعد معلوم کنیم کدام بخش‌های میدان آرش به چه کشوری تعلق دارد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اختلاف با مذاکره قابل حل خواهد بود، تصریح کرد: بله، بهترین راه مذاکره است. وزارت خارجه این وظیفه را بر عهده دارد که با مذاکره این مساله را حل کند، ولی اگر دولت کویت بخواهد از این میدان بهره‌برداری کند، ما هم بهره‌برداری را با توجه به چاه‌هایی که حفر کرده یا حفر می‌کنیم، حتما شروع می‌کنیم. ولی بهتر این است که بهره برداری مشترک و منافع مشترک داشته باشیم. اگر عربستان هم با ما مرز مشترک داشته باشد، با این کشور هم به برداشت مشترک اعتقاد داریم تا میدان تخریب نشود و بیشترین بهره‌برداری از آن شود. از کویت انتظار نداریم که ادعا‌های فراتر از حد خودش داشته باشد.
تایید طرح حمایت از گزارشگران فساد توسط شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان از تایید «طرح حمایت از گزارشگران فساد» از سوی این شورا خبر داد. ‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرح حمایت از گزارشگران فساد» که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، پس از اصلاح در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

 قدس
۴۰ درصد ساکنان غزه در معرض قحطی قرار دارند
در حالی که جنگ در باریکه غزه هشتاد و چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت، مدیر عملیات سازمان آنروا ارسال کمک‌های بشردوستانه را برای نوار غزه خواستار شد و تأکید کرد تنها امید باقیمانده برای نجات جان غیرنظامیان، برقراری آتش‌بس است. این مقام سازمان ملل تأکید کرد غزه از گرسنگی فاجعه‌بار رنج می‌برد و ۴۰ درصد جمعیت این باریکه در خطر قحطی قرار دارند.
حماس ادعای آکسیوس درباره آتش‌بس را رد کرد
پایگاه آکسیوس در حالی مدعی شد حماس با توافقی جدید برای آزادسازی حدود ۳۶اسیر در ازای چندین هفته آتش‌بس موافقت کرده‌ که مقاومت، این مسئله را رد کرد. «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: تل‌آویو به دلیل تعداد اسرای کشته شده زیر فشار قرار دارد ولی پیش از پایان تجاوزگری این رژیم، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
سناریوسازی غرب برای افزایش فشار بر مسکو
همزمان با ادامه موفقیت‌های میدانی روسیه در جنگ علیه اوکراین که هفته پیش با تصرف شهر «مارینکا» در نزدیکی دونتسک تکمیل شده، شاهد سناریوسازی غرب برای افزایش فشار بر مسکو هستیم. در این راستا پس از ادعای لهستان مبنی بر ورود یک موشک روسی به خاک این کشور، جو بایدن در اظهاراتی تند درباره احتمال درگیری مستقیم آمریکا و روسیه هشدار داد.
شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دادگاه لاهه
دادگاه لاهه اعلام کرد آفریقای جنوبی از اسرائیل به علت نقض کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه نزد این دادگاه شکایت کرده است. بر اساس اعلامیه دادگاه لاهه، در شکایت آفریقای جنوبی آمده، اسرائیل اقداماتی را با هدف پاک‌سازی قومی در غزه انجام داده است. تل‌آویو ادعای آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری را بی‌اساس خوانده است.
هاآرتص: در شمال و جنوب به دام افتاده‌ایم
روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد رژیم صهیونیستی در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی گرفتار یک دام راهبردی شده است. در ادامه این گزارش آمده: در جبهه شمالی شاهد جنگ با نیروهای مقاومت لبنان هستیم و بیش از ۱۰۰هزار نفر از خانه‌های خود در این منطقه خارج شده‌اند. تل‌آویو چگونه می‌خواهد آن‌ها را به منطقه بازگرداند؟

 ابتکار
مراسم گرامیداشت شهادت سردار موسوی برگزار شد
مراسم گرامیداشت سومین روز شهادت سردار سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی ایران در سوریه برگزار شد. در این مراسم که در «حسینیه حضرت فاطمه الزهرا» سپاه پاسداران برگزار شد، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح حضور داشتند.
انتقاد بورل از کشتار بی‌وقفه نظامیان در غزه
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی از کشتار بی‌رویه غیرنظامیان در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار توقف موقت جنگ شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در ایکس نوشت: ارتش اسرائیل که وظیفه حفاظت از غیرنظامیان را بر عهده دارد، همچنان به برجای گذاشتن «تلفات سنگین غیرنظامی» در نوار غزه ادامه می‌دهد. بورل گفت: حمله به اردوگاه آوارگان «المغازی» در نوار غزه یکی از «مرگبارترین انفجارها» بود.وی افزود: این حمله منجر به آواره شدن ۱۵۰ هزار نفر دیگر شد.بورل در ادامه خواستار «توقف موقت» فوری درگیری‌ها در نوار غزه شد.

 اطلاعات
«عمران خان» از زندان تأیید صلاحیت شد
پس از آنکه «عمران خان» نخست‌وزیر پیشین پاکستان از قصد خود برای شرکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ خبر داد، رسانه‌های این کشور از تأیید صلاحیت وی که در زندان به سر می برد، خبر دادند.حزب عمران خان موسوم به «تحریک انصاف»، چندی قبل اعلام کرد: نخست‌وزیر پیشین پاکستان بعنوان نامزد در انتخابات پارلمانی که قرار است ۸ فوریه ۲۰۲۴ (۱۹بهمن) برگزار شود، شرکت می‌کند. گفته می¬شود عمران خان پس از آنکه هفته گذشته اوراق مربوط به نامزدی انتخاباتی را پر کرد، اکنون برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی به عنوان نماینده زادگاهش «میانوالی» در شمال غرب پنجاب، تأیید صلاحیت شده است. گفتنی است آگوست گذشته، دادگاهی در اسلام آباد عمران خان را به اتهام فروش اشیای با ارزش خزانه دولتی پاکستان، به سه سال زندان محکوم و او را به مدت پنج سال از فعالیت سیاسی محروم کرد.

 شهروند
رئیس‌جمهور مصوبه نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی را ابلاغ کرد
رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را ابلاغ کرد تا ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورا این سند را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع و با استفاده ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تدوین کند. آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور، ماده واحده «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را که در جلسه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ شورای معین به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله مصباح یزدی برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است
حوزه/ آیت الله رجبی در سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی «استاد فکر» درباره نقش آیت الله مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور گفت: آیت الله مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده های خود اعتراف کردند که ایشان برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است راه اندازی طرح ولایت همین مهم را تصدیق می‌کند. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: جامعه بر اساس فرهنگ شکل می‌گیرد و آیت الله مصباح نقش ممتازی در این زمینه داشته است. برای فرهنگ سازی شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف ضروری است تا بر اساس آن ضعف‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ مطلوب در برابر تهاجمات فرهنگی ایمن سازی داشته باشد بنابراین فرهنگ آرمانی باید در کشور ساماندهی شود. وی بیان داشت: کشور برای اینکه بتواند در برابر تهاجمات فرهنگی غرب و شرق استقامت کند لازم است فرهنگ اسلامی خود را در قالب یک نظام عرضه کند. اگر بخواهیم فرهنگ غنی اسلامی را در قالب نظام عرضه کنیم لازم است که عناصرکلیدی اسلامی استخراج شود.

دیدار «شیخ زکزاکی» با آیت الله اعرافی
مهر/ آیت الله اعرافی در دیدار «شیخ زکزاکی» از تلاش‌ها و مجاهدت‌های شیخ زکزاکی برای گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب و گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی در نیجریه تقدیر کرد و با آرزوی سلامتی و موفقیت برای او، اظهار امیدواری کرد که دولت نیجریه همکاری‌های لازم را انجام دهد و به ارواح شهدای اسلام، مقاومت اسلامی، غزه قهرمان و نیجریه به ویژه ارواح پاک فرزندان و منسوبان شهید ایشان درود فرستاد.در این دیدار شیخ زکزاکی گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی نیجریه ارائه داد و مسائل جهان اسلام و آفریقا مورد گفتگو قرار گرفت.وی رمز موفقیت جنبش اسلامی و تحولات فرهنگی نیجریه و آفریقا را الگوگرفتن از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ادامه دارد و برای سربلندی و توفیق بیش‌ازپیش ایشان دعا می‌کنیم.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی جناحی و گروهی ندارد
تسنیم/ سخنگوی شورای نگهبان درباره شایعاتی که پیرامون دیدار اعضای شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود، گفت:در واقع برخی از سیاسیون نکانی را درباره عدم احراز صلاحیت در فضای مجازی مطرح کردند که هیچ کدام از این موضوعات در جلسه با رهبری مطرح نشد و روایت‌هایی که از جلسه گفته می‌شودبرای ما که درجلسه بودیم تازگی داشت.طحان نطیف تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد. وی افزود: علی‌رغم توقعات از شورای نگهبان اما شورا مبنای خود را قانون گذاشته است و هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.

حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور
تسنیم/ منابع خبری تسنیم در سوریه از حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی میدان نفتی العمر در ریف دیرالزور در شرق سوریه خبر می‌دهند. این منابع از شلیک دستکم ۸ موشک به سمت این پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک سوریه خبر می‌دهند.

یک کشتی در دریای سرخ مورد هدف قرار گرفت
تسنیم/ یک رسانه عبری از مورد هدف قرار گرفتن یک کشتی دیگر در دریای سرخ خبر داد.پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ اعلام کرد دقایقی پیش یک کشتی در دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته است.سازمان تجارت دریایی بریتانیا: یک حادثه در ۵۵ مایلی جنوب غربی حدیده یمن رخ داده و مقامات در حال بررسی این موضوع هستند.

شهادت چهار رزمنده دیگر حزب‌الله
فارس/ جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد که چهار رزمنده این جنبش نیز در حمله ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب این کشور به شهادت رسیدند. با شهادت این چهار رزمنده حزب‌الله، شمار شهدای این جنبش در درگیری و حملات رژیم صهیونیستی به ۱۳۳ نفر رسید.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات باید اولویت همه گروه‌های سیاسی باشد
فارس/ رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه ) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: اصل اساسی و اولویت اول برای تمامی فعالان و گروه‌های سیاسی باید مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشد.قالیباف تصریح کرد: مشارکت مردم همواره گره‌گشاست و یکی از مهم‌ترین مظاهر اتحاد و مشارکت ملی و تعیین سرنوشت کشور، انتخابات پر شورو صندوق رای است که جمهوریت و اسلامیت نظام به آن متکی است. از همین روست که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت برگزاریِ انتخابات با مشارکت بالا تاکید می‌کنند؛ هر کسی که امنیت را بر ناامنی، ثبات را بر هرج و مرج و آرامش را بر پریشانی ترجیح می‌دهد باید در راه افزایشِ مشارکت در انتخابات تلاش کند.

فروش مهمات آمریکا به رژیم صهیونیستی
فارس/ جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن فروش مهمات و تجهیزات نظامی آمریکا به ارزش ۱۴۷.۵ میلیون دلار به رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این کشور در نسل کشی فلسطینیان مشارکت دارد.پنتاگون پیشتر اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا فروش پرتابه‌های M107 و تجهیزات مرتبط با آن به ارزش بیش از ۱۴۷ میلیون دلار به اسرائیل را تأیید کرده است. وزارت خارجه آمریکا در توضیح درباره تأیید این فروش تسلیحاتی گفته که اسرائیل در شرایط اضطراری قرار دارد که فروش فوری به آن را توجیه می‌کند.

تظاهرات معترضان در تل‌‌آویو علیه نتانیاهو
فارس/ هزاران نفر روز شنبه با برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کابینه این رژیم خواستند تا اسرا در غزه را بازگردانند.خانواده اُسرا در غزه و همچنین هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، روز شنبه تظاهرات گسترده‌ای را در تل‌آویو علیه نتانیاهو برگزار کردند.تظاهرات کنندگان خواستار دست یابی به توافقی با گروه‌های مقاومت برای آزادی اُسرا در نوار غزه شدند.این در حالی است که جروزالم‌پست ساعات پایانی شب گذشته با انتشار گزارشی در این باره نوشت: «قطر پیشنهاد داده که در مرحله اول توافق، ۵۰ گروگان از سوی حماس آزاد و آتش‌بس چندهفته‌ای برقرار شود».

شمار شهدا و مفقودین حمله به غزه ۲۸۶۷۲ نفر
صدا و سیما/ دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه اعلام کرد: با گذشت ۸۵ روز از جنگ نسل کشی که طی آن ارتش اشغالگر مرتکب ۱۸۱۳ قتل عام شد، ۲۸ هزار و ۶۷۲ نفر شهید و مفقود شده اند از جمله ۲۱ هزارو ۶۷۲ نفر شهید که به بیمارستان‌ها منتقل شده اند تعداد ۹ هزار نفر شهید کودک ۶۴۵۰ شهید زن، ۳۱۲ شهید کادر پزشکی، ۴۰ شهید دفاع شهری و ۱۰۶ شهید خبرنگار بوده اند و هفت هزار نفر نیز همچنان زیر آوار و مفقودالاثر هستند و از سرنوشت آن‌ها خبری در دست نیست که ۷۰ درصد آن‌ها کودک و زن هستند. علاوه بر این در جنایات و حملات اشغالگران، ۵۶ هزار و ۱۶۵ نفر نیز زخمی شده اند.دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه افزود: برآورد ما این است که بازداشت‌های انجام شده از سوی ارتش اشغالگر در این جنگ تجاوزکارانه تاکنون بیش از ۲۶۰۰ نفر اسیر شده اند که از جمله آن‌ها ۱۰۱ نفر از کادر پزشکی و ۱۰ نفر خبرنگار بوده اند.

کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهان
ایرنا/ سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، در بحبوحه کاهش بلندمدت سلطه آن در صحنه جهانی، اندکی کاهش یافت. داده‌های هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول نشان داد که دلار ۵۹.۲ درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی را تشکیل می‌دهد که از ۵۹.۴ درصد در سه‌ماهه قبل و پایین‌ترین سطح از سه‌ماهه چهارم سال گذشته کاهش یافته است.دلار همچنان ارز اصلی ذخیره جهان است و یورو فاصله زیادی با آن دارد. سهم یورو از ۱۹.۷ درصد به ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است.نسبت ذخایر یِن از ۵.۳ درصد به ۵.۵ درصد افزایش یافته است و یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند.در بلندمدت سلطه دلار آمریکا کاهش یافته است: سهم دلار از ذخایر جهانی در چند سال گذشته حدود ۵۹ درصد بود. یک دهه قبل، این نسبت بیش از ۶۰ درصد و در سال ۲۰۰۰ میلادی تقریباً ۷۰ درصد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *