خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رونمایی از موشک‌های جدید نیروی زمینی ارتش در آینده نزدیک
فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان کرد: نیروی زمینی ارتش در راستای ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی خود همواره توسعه یگان‌های موشکی را مدنظر قرار داده است و در همین راستا این نیرو در آمایش سرزمینی جدید خود، پنج گروه موشکی را در اقصی نقاط حساس و مختلف کشور ایجاد خواهد کرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به پیشرفت روزافزون این نیرو در عرصه موشکی تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش در عرصه موشکی توانایی پاسخگویی به هر تهدیدی، در هر زمان و مکانی را دارد. امیر حیدری با اشاره به قدرت بی‌نظیر تسلیحاتی وموشکی این نیرو بیان کرد: نیروی زمینی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های متخصصان داخلی و بومی همواره در عرصه‌های تهیه، تولید و طراحی تسلیحات و موشک‌های خود بر چهار ویژگی دور‌زن، نقطه‌زن، هوشمند و قابلیت شبکه شدن تأکید داشته است و روز به روز در این زمینه به موفقیت‌های متعددی دست یافته است. فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که یگان موشکی این نیرو باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک از دو نوع موشک پیشرفته‌ زمین‌پایه و هواپایه در نیروی زمینی ارتش رونمایی و عملیاتی خواهد شد.
آغاز صادرات ریالی
فرزین، رئیس کل بانک ‌مرکزی گفت: با اجرا شدن طرح ریال آف شور، تجار می‌توانند به جای ارز خارجی برای صادرات از‌ ریال برون‌مرزی بهره گیرند. مقررات طرح ریال برون‌مرزی در بانک مرکزی تدوین شده و تاکنون دو بانک، اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند و به‌زودی در کل بانک‌های کشور عملیاتی خواهد شد.

 همشهری
جنگ صهیونیست‌ها با آثار تاریخی غزه
از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا به امروز بیش از ۱۰۰مکان باستانی و فرهنگی در این باریکه با خاک یکسان شده است.
اعتراف نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به ناکامی در غزه
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تأکید کرد که ارتش با تحقق اهداف جنگ در غزه فاصله زیادی دارد و تا‌کنون در دستیابی به اهدافش ناکام مانده است. باراک همچنین گفت: «حمله هفتم اکتبر خطرناک‌ترین حمله در تاریخ ما بود که با تحقیر، ناکارآمدی و خلل در تجهیزات ما همراه شد.»
۲۹هزار مفقود و شهید در غزه
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه طی بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از ۲۹هزار فلسطینی در نوار غزه شهید شده یا زیر آوار مفقود هستند. در این بیانیه آمده است که بیش از ۷ هزار نفر هنوز زیر آوار هستند. این بیانیه می‌افزاید که ۸۰۰ هزار نفر در غزه و شمال این باریکه امکان دسترسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را ندارند.
انهدام ۸۲۵خودروی زرهی اسرائیل
«ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های قسام در سخنانی تأکید کرد که در جریان بیش از ۲‌ماه جنگ در غزه تا‌کنون «۸۲۵خودروی زرهی دشمن را منهدم کرده‌ایم و در ۲ روز گذشته ۳بالگرد اسرائیلی را هدف قرار داده‌ایم.»
۲۰۲۳، خونین‌ترین سال کودکان فلسطینی
آدیل خضر، رئیس یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال خونین‌ترین سال برای کودکان کرانه باختری ازجمله قدس بوده و خشونت به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. وی تأکید کرد که در ۱۲هفته گذشته ۸۳کودک کشته شده‌اند و این بیش از ۲ برابر میزان ثبت شده در تمام سال ۲۰۲۲ و همزمان با افزایش عملیات‌های نظامی است.
جشن در پاکستان، ممنوع
نخست‌وزیر موقت پاکستان در سخنانی اعلام کرد که امسال به‌خاطر مردم غزه، جشن‌های سال نوی میلادی و برگزاری هرگونه مراسم شادی ممنوع است.

 کیهان 
رهبر معظم انقلاب بر پیکر سردار شهید سید رضی موسوی نماز اقامه کردند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه ۷ دی‌ماه با حضور در کنار پیکر سردار شهید سید رضی موسوی و قرائت فاتحه، بر پیکر آن شهید سرافراز نماز اقامه کردند. رهبر معظم انقلاب با تسلیت به خانواده شهید و قدردانی از جهاد خستگی‌ناپذیر شهید سیدرضی موسوی برای این شهید همنشینی با اوصیا و اولیای الهی و علو درجات مسألت کردند. رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خانواده شهید سید رضی موسوی بیان داشتند: خدا ان‌شاءالله درجاتش را عالی کند. خوشا به حالش، یک عمر زحمت و تلاش، آخرش هم جایزه شهادت پروردگار عالم! شما در اجر ایشان شریک هستید.
برخی از خواص علی‌رغم انتظار در مقابل مسیر خلاف فتنه‌گران سکوت کردند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتفاقات فتنه ۸۸ تصریح کرد: در ایام فتنه برخی با کمک بیگانگان فضای جامعه را مسموم کردند، وقتی عده‌ای نتیجه انتخابات بر‌خلاف میل‌شان شد قصد تحمیل نظرشان را بر نظام داشتند و از کسانی هم که انتظار می‌رفت جهت‌گیری کنند، خواصی که از آنها توقع بود در جامعه انقلابی کسانی را که مسیر خلاف می‌روند را راهنمایی کنند، چنین عمل نکردند.آیت‌الله صادق آملی ‌لاریجانی با بیان اینکه رهبر انقلاب پیش از حماسه مردمی ۹دی سال ۸۸ صحبت‌های افرادی را که ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند، گوش دادند و فرمودند باید براساس عقل و منطق عمل شود، افزود: ما از طرف شورای نگهبان در آن جلسه پیشنهاد دادیم که حاضریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد صندوق‌ها بازشماری شود تا اگر ادعای شما درست بود کل صندوق‌ها را بازشماری می‌کنیم ولی اگر مشکلی نبود از این کارها دست بردارند که مقام معظم رهبری هم پذیرفتند اما افرادی که تقلب را مطرح کردند نپذیرفتند، چون می‌خواستند حقیقت را از مردم بپوشانند که در نهایت با بصیرت رهبری و مردم، فتنه خاموش شد.
هاآرتص: سرنوشت اسرائیل در دستان سید حسن نصرالله است
در بحبوحه تشدید تنش در مرز با لبنان و افزایش احتمال جنگ همه‌جانبه میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، رسانه صهیونیستی ‌هاآرتص اعلام کرد، هم سرنوشت کابینه «بنیامین نتانیاهو» و هم رژیم اشغالگر به اقدامات حزب‌الله لبنان و رهبر آن یعنی سید حسن نصرالله گره خورده است.روزنامه عبری‌زبان‌ هاآرتص نوشته است، نهاد سیاسی رژیم صهیونیستی با نگرانی به سمت جبهه شمالی می‌نگرند به طوری که وضعیت به صورت روزافزون به یک جنگ فراگیر اشاره دارد. این روزنامه عبری‌زبان همچنین نوشت: «در حال حاضر این حزب‌الله است که تصمیم می‌گیرد اسرائیل به کجا برود.» ‌هاآرتص فاش کرد، در شرایط فعلی به تصمیمات و اقدامات حزب‌الله به عنوان ابزاری اساسی و اصلی در ایجاد مسیر آینده اسرائیل نگاه می‌شود. طبق نوشته این روزنامه، نتانیاهو که با چالش‌های داخلی و بین‌المللی زیادی روبه‌رو شده است، اکنون دوران سختی را پشت سر می‌گذارد که می‌تواند میراث او را مشخص کند. شبح جنگ با حزب‌الله بخش پیچیده دیگری را به رهبری او اضافه می‌کند که مستلزم انجام مانورهای دیپلماتیک ناگهانی و واکنش نظامی قاطعانه است. گفتنی است، طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

 ایران 
تکذیب شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق
سخنگوی سپاه پاسداران ادعای روز گذشته برخی رسانه‌های عربی مبنی بر شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق را تکذیب کرد.بنابر اعلام سردار رمضان‌شریف، ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق بی‌اساس است و با قاطعیت تکذیب می‌شود. برخی رسانه‌های عربی روز گذشته مدعی شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه و اعضای گروه‌های مقاومت شده بودند.
تکذیب ادعای محمد توسلی توسط یک مقام سابق امنیتی
یکی از مقامات سابق امنیتی ادعای دبیرکل حزب غیرقانونی نهضت آزادی را تکذیب کرد. چندی قبل بود که محمد توسلی، دبیر کل نهضت آزادی در اظهاراتی مدعی شد وقتی در سال ۶٩ تعدادی از اعضای نهضت آزادی دستگیر شدند، به مدت چهار ماه شکنجه شدند و از آنها خواسته می‌شد اعتراف کنند که ابراهیم یزدی جاسوس سیا در ایران است. در همین رابطه یکی از مقامات وقت امنیتی که آن زمان بطور مستقیم در جریان این پرونده بوده ادعای توسلی را تکذیب کرده و گفت: «در جریان بازجویی از آنها هیچ شکنجه‌ای در کار نبود و هیچ یک از اعضای بازداشت شده نهضت آزادی حتی یک سیلی هم نخوردند.» این مقام سابق امنیتی در ارتباط با ادعای تحت فشار گذاشتن اعضای نهضت آزادی مبنی بر اعتراف به جاسوسی ابراهیم یزدی برای سیا نیز تصریح کرد: این ادعای آقای توسلی نیز خلاف واقع است. وی همچنین اضافه کرد: «یک سال پیش از دستگیری اعضای نهضت آزادی، وزارت اطلاعات موفق شده بود شبکه چند ده نفره سیا در ایران را شناسایی و دستگیر کند. آن وقت چنین دستگاهی با چنین توانی، بیاید به اعضای نهضت فشار بیاورد که اعتراف کنند دکتر یزدی جاسوس سیا است؟ حتی آن زمان آقای بازرگان هم جزو امضاکنندگان نامه بود و رهبرانقلاب فرموده بودند آقای بازرگان نخست‌وزیر امام بوده، کاری به او نداشته باشید. حتی داریوش فروهر هم جزو امضاکنندگان بود، ولی تشخیص امنیتی این بود که به خاطر بی‌اثر بودن دستگیر نشود.»

 وطن امروز 
امروز منافقین در پیاده‌روهای آلبانی دنبال جای خواب می‌گردند
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: امروز نه در هلال شیعی و کشورهایی مثل عراق، بلکه در قلب لندن و ایالات متحده علیه رژیم صهیونیستی راهپیمایی برگزار می‌شود. امروز منافقین در آلبانی دنبال جای خواب در پیاده‌رو می‌گردند اما آقای اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که منافقین به دنبال محکوم کردنش بودند در ایران است و به ملت و کشور خود خدمت می‌کند.
از عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها رنج می‌بریم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه ما اکنون در کشور از آن رنج می‌بریم، چالش مدیریتی در سطوح مختلف و عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌هاست و این دو موضوع همه ما را اذیت می‌کند. قالیباف در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور افزود: این ۲ موضوع حل نمی‌شود مگر با همین نشست‌ها و جمع‌ها اما باید توجه شود که این نشست‌ها کاملا ساختارمند باشد، به این معنا که بدانیم می‌خواهیم از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم. وی با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه کشور تصریح کرد: ما در حوزه راه، جاده و بزرگراه حدود ۲۳ برابر حوزه ریل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، باید دید آیا با توجه به شرایط کشور این سرمایه‌گذاری کار درستی بود یا کار غلطی؟ آیا جاده‌هایی که ساختیم در مناطقی بود که پیشران شود و موجب بازگشت سرمایه شود یا نه؟
فتنه ۸۸ دشمنی دشمنان ملت ایران با انتخابات بود
خطیب موقت جمعه تهران گفت: در جریان فتنه آمریکایی – صهیونیستی سال ۸۸ آنچه رخ داد در واقع دشمنی دشمنان ملت ایران با انتخابات بود. دشمنان ما همیشه «نه به انتخابات» و «تحریم انتخابات» را در دستور کار قرار دادند. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌‌اکبری تصریح کرد: دشمنان اگر هم موفق نشوند، پس از انتخابات زیر سوال بردن نتایج آن را پیگیری می‌کنند؛ همان کاری که در جریان فتنه سال ۸۸ انجام شد، بعد از انتخابات بزرگ و آبرویی که برای ملت ایران فراهم شد، خطرناک‌ترین‌ فتنه بعد از انقلاب به دست نفوذی‌ها و عناصر ساده‌لوح رخ داد و ملت ایران را به تعبیری به لبه پرتگاه برد و انقلاب را در شرایط بسیار خطرناکی قرار داد.

 جوان 
عملیات طوفان الاقصی کاملاً فلسطینی بود
سرلشکر سلامی با اشاره به سخنان سخنگوی سپاه درخصوص عملیات طوفان الاقصی تأکید کرد: عملیات طوفان الاقصی کاملاً فلسطینی بود که به دست خود فلسطینی‌ها طراحی و اجرا شد و هیچ گروهی غیرفلسطینی در ایجاد این طوفان عظیم و فلسطین دخالتی نداشت و مسئله کاملاً فلسطینی بود، چون دیروز از قول سخنگوی سپاه مطرح شد که عملیات طوفان الاقصی انتقام از شهادت حاج قاسم بود می‌خواهم بگویم این دو موضوع از هم مستقل‌اند، طوفان الاقصی مستقل از حرکت ما برای انتقام حاج قاسم است؛ انتقام حاج قاسم در فضای خاص خود صورت خواهد گرفت.فرمانده‌کل سپاه گفت: سخنگوی سپاه به من گفت «قصدم از عبارتی که گفتم این بود که بگویم گرفتن انتقام حاج قاسم نتیجه این بود نه انگیزه آن.»

 خراسان 
قطع یارانه‌ سه دهک صحت ندارد
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که خبر منتشر شده در فضای مجازی با عنوان «قطع یارانه برخی از خانوارهای سه دهک اول» صحت ندارد و تکذیب می‌شود.
صدور حکم جریمه ۲۵ هزار میلیارد ریالی برای ۲ خودروساز
سازمان تعزیرات حکومتی ۲ شرکت خودروساز را علاوه بر جریمه نقدی، به بازگرداندن بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اضافه دریافتی به مشتریان محکوم کرد.محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با تشکیل بیش از ۲ هزار پرونده شکایت از ۲ شرکت خودرو ساز برای اضافه دریافتی، پرونده در شعب تعزیرات حکومتی رسیدگی و براساس استعلام دریافتی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تخلف گران‌فروشی محرز شد.
اینترنت ۳۰ درصد گران شد
سرانجام پس از زمزمه هایی که در هفته های اخیر مطرح بود، اینترنت گران شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده بعد از جلسه پنج شنبه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

 مردم سالاری 
۴ نفر از عوامل موساد اعدام شدند
۴ نفر از از عوامل تیم خرابکاری مرتبط با رژیم صهیونیستی که تحت هدایت افسران سرویس موساد مرتکب اقدامات گسترده‌ای علیه امنیت کشور شده بودند پس از طی روال قانونی صبح جمعه به دار مجازات آویخته شدند.اعضای این گروه با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌هایی که با بخش‌های امنیتی کشور همکاری می‌کردند و با ربایش، تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آن‌ها را داشتند. این پرونده ۱۰ محکوم دارد که چهار محکوم اصلی آن به نام‌های وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و نسیم نمازی صبح جمعه اعدام شدند.
بیانیه غربی علیه ایران
ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در ایران، ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کردند. در این بیانیه ادعا شده است: «ما این اقدام را که موجب تقویت بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را محکوم می‌کنیم. تولید اورانیوم با غنای بالا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و میزان تولید گزارش‌شده در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و کارخانه غنی‌سازی سوخت آزمایشی (نطنز) باعث افزایش بیشتر مخاطرات اشاعه‌ای می‌شوند.» آن‌ها از ایران خواسته‌اند که فورا این گام را به عقب برگرداند و تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد. سه کشور اروپایی و آمریکا ادعا کرده‌اند: «ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا (این سازمان) بتواند درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد.»طرف‌های ارائه کننده این بیانیه در پایان از راهکارهای دیپلماتیک در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت و ادعا کرده‌اند: «ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند، تاکید می‌کنیم.»

 قدس
اظهارات غرب در ماجرای هسته‌ای ریاکارانه است
پس از صدور بیانیه‌ای توسط آمریکا و سه کشور اروپایی که دخالتی آشکار در روند روبه جلو هسته‌ای در کشورمان بود، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین این اقدام را «کاملاً ریاکارانه» توصیف کرد.
میخائیل اولیانوف در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک تصریح کرد در آغاز مارس سال ۲۰۲۲ توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام حاصل شده بود. او گفت: «توافق بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای در واقع به میزان ۹۹ درصد حاصل شده بود. من در رأس هیئت روسیه در این مذاکرات بودم و همه چیز دیگر مورد بحث و توافق قرار گرفته بود».به گفته این دیپلمات روسیه، ظاهراً در پاییز سال ۲۰۲۲ در واشنگتن تصمیم گرفته شد که ضرورتی به ورود دوباره به توافق با ایران نیست. او گفت متعاقب آن، موضع مشابهی توسط انگلیس، فرانسه و آلمان اتخاذ شد و آن‌ها «به‌سادگی در پشت میز مذاکرات ظاهر نشدند».از دیدگاه نماینده دائم فدراسیون روسیه، اظهارات بعدی نمایندگان سه کشور اروپایی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام «کاملاً ریاکارانه» است؛ زیرا سند توافق شده در سال ۲۰۲۲ به وضوح تعهدات تهران در برجام را تنظیم می‌کرد. اولیانوف تأکید کرد: «براساس توافقی که غربی‌ها از نهایی کردن آن امتناع کردند، مقرر شده بود غنی‌سازی ایران بیش از ۳/۶۷ درصد نباشد. اما خود غربی‌ها این توافق را امضا نکردند و اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد».
جنایتکاران، پیرو آیین موسی نیستند
خاخام «الهنان بک» عضو ارشد جنبش ضد اسرائیلی ناتوری کارتا ادعای سران رژیم صهیونیستی درباره حفاظت از یهودیان در برابر مسلمانان را رد و تصریح کرد: فلسطین اشغالی ناامن‌ترین مکان برای پیروان دین حضرت موسی -علیه السلام- است و کسانی که نسل‌کشی را توجیه و مرتکب می‌شوند، یهودی نیستند. در طول تاریخ، یهودیان در بسیاری از کشورها مورد آزار قرار گرفتند و این مسلمانان بودند که به ما پناه دادند.
تصمیم رد صلاحیت ترامپ لغو می‌شود
ایالت «مین» پس از کلرادو دومین ایالتی است که نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از برگه‌های رأی‌دهی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف کرد. وزیر امور داخلی ایالت کلرادو اما گفت نام ترامپ در برگه‌های رأی‌دهی قرار خواهد گرفت. جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت تصمیم برخی ایالت‌های آمریکا در رد صلاحیت ترامپ بی‌ملاحظه و مغرضانه است.
تدارک برنامه ۲.۵ ساله حماس برای حمله به اسرائیل
روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی نوشت: حماس برای حمله به اسرائیل از دو سال‌ونیم پیش در حال برنامه‌ریزی و تمرین بوده است. حملات و برنامه‌ریزی حماس با مشارکت و تصمیم خود فلسطینی‌ها بوده و ایران و حزب‌الله لبنان از این حملات اطلاعی نداشته‌اند. به‌طوری‌که یحیی سنوار و محمد ضیف از سه ماه پیش از آغاز حمله، تماس‌های خود را با رهبری حماس در خارج قطع کرده بودند.

 اطلاعات
امضای ۲ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان
محرابیان وزیر نیرو که به دوشنبه(پایتخت تاجیکستان) سفر کرده بود، اسناد همکاری را با دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان امضا کرد.برگزاری دوره آموزشی در حوزه آب از جمله تفاهمنامه های امضا شده برای توسعه همکاری های دو طرف است. برقراری ارتباط الکتریکی میان ایران و تاجیکستان، پروژه سد و نیروگاه سنگ توده ۲، پروژه تونل استقلال، طرح احداث نیروگاه راغون و آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های آب و برق در تاجیکستان هم از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث و تبادل نظر هیات های ایرانی و تاجیکستانی در این دوره از کمیسیون مشترک همکاری ها بود که به تصویب دو طرف رسید. وزیر نیرو همچنین با تاکید بر اینکه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان زمینه‌های همکاری فراوانی وجود دارد، گفت: من از فعالان بخش خصوصی در ایران دعوت می‌کنم تا ضمن توجه ویژه به بازار تاجیکستان، از فرصت و زمینه‌های فراهم شده حداکثر استفاده را ببرند.
سخنان واهی برخی همسایگان درباره جزایر ایران تکرار حرف های صدام است
وزیرکشور در حاشیه سفر به جزیره ابوموسی با اشاره به بیانیه اخیر برخی مقامات روسیه و کشورهای عربی در رابطه با جزایر ایرانی، اظهارداشت: اظهارات بی‌پایه، واهی و باطلی که در رابطه با جزایر ایرانی گفته می‌شود سخنانی باطل است که قبلا هم توسط برخی گفته می‌شد. وحیدی تاکید کرد: این مسائل برای برهم زدن روابط کشورها بازگو می‌شود و باید دقت کنند و بدانند که صدام هم از این حرف‌ها می‌زد و نباید دیگر این سخنان توسط همسایگان تکرار شود. وزیر کشور گفت: کشورهای همسایه باید حواسشان باشد که با این حرف‌ها روابط‌شان را با کشور بزرگی چون ایران دچار خدشه نکنند.وحیدی در ادامه سخنانش همچنین درباره توسعه ابوموسی، اظهار داشت: در تلاش هستیم مشکلات موجود در جزیره ابوموسی را در اسرع وقت رفع و کمبودها را رفع کنیم. یکسری از خانه های نیمه‌تمام در جزیره وجود دارد که بزودی تکمیل و تحویل مردم جزیره می شود.همچنین اسکله شناوری برای صیادان در دست ساخت است‌ و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید، ضمن این که مجموعه ورزشی جزیره هم در حال تکمیل است. به گفته وی برق جزیره ابوموسی تقویت خواهد شد و در حوزه تفریحات هم طرح‌هایی اجرا می‌شود ،ضمن این که برای حمل و نقل دریایی و هوایی هم تمهیداتی اندیشیده شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام جامعه مدرسین به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی
اختصاصی/ همزمان با یوم الله ۹ دی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای با گرامیداشت این روز و با اشاره به اینکه ملت تاریخ ساز و حماسه ساز ایران اسلامی در میدان حادثه‌ها همیشه خوش درخشیده‌اند و رویدادهای ماندگار و باشکوهی را رقم زده‌اند تصریح کرد: حماسه نهم دی فریاد ولایتمداری، بصیرت و هوشیاری ملت ایران را در درازنای تاریخ به پژواک درآورده است و در کتاب سترگ عزت و عظمت ملت ایران، برگ زرین دیگری را افزوده است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: گرچه در مسیر عزت‌خواهی ملت ایران، همچنان ابتلائات و آزمون‌های بی شماری در پیش است؛ اما با این ملت مؤمن و انقلابی و هدایت‌های داهیانه مقام معظم¬رهبری(مدظله العالی) و تحت ظل توجهات حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- امید عبور از فتنه‌ها و نیل به پیروزی برقرار است و ایران قوی و تمدن نوین اسلامی وعده‌ای تحقق یافتنی است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همراه با مردم شریف ایران ضمن تجدید بیعت با مقام عظیم الشأن ولایت، آرمان‌های امام راحل(قدس سره) و تأکید بر هویت دینی و ملی ایران عزیز، یوم الله نهم دی را گرامی می‌دارد و همگان را به حضور پرشور در مراسمات این روز باشکوه دعوت می‌کند

بیانیه پایانی اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد
اختصاصی/ سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین با علمای بلاد پس از دو روز بحث و بررسی با موضوع «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ» با صدور بیانیه ای در ۸ بند به کار خود پایان داد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به مطالب ارائه شده در این اجلاسیه تاکید شده است: امر تبلیغ رسالت اصلی انبیاء عظام و وارثین آنها یعنی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده و خواهد بود. هجوم شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه عالم اسلام، گسترش رسانه ها و فضاهای مجازی و توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و اثرات مخرب آن، تلاش‌های مضاعف همه مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد، در همین راستا باز تعریف و هماهنگی و همگرایی کلیه نهادهای تبلیغی و سازمان‌دهی جدید و به روز آنها و اتخاذ سیاست‌های کارگشا، تحت اشراف یک شورای سیاستگذاری تبلیغی همچنانکه مد نظر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی است امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
در ادامه این بیانیه انتخابات، نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین مظهر مردم‌سالاری دینی معرفی وآمده است:مردم بصیر و انقلابی ایران اسلامی از ابتداء پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره در تمامی عرصه‌ها بویژه انتخابات با حضور قاطعانه خود، حماسه آفریده‌اند. حساسیت شرایط بین‌المللی و داخلی، جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب ایجاب می‌کند که این بار نیز همچون گذشته مشارکت پرشور خود را به جهانیان نشان دهند از این رو بر کلیه مسئولین اجرایی و نظارتی و مسئولین فرهنگی و تبلیغی لازم است که با اتخاذ تدابیر مناسب شرائط حضور حماسی این مردم عزیز و قدرشناس را فراهم نمایند. در بخش های دیگر این بیانیه با اشاره به مسائل داخلی و خارجی تصریح شده است در شرایطی که آمریکا و هم‌پیمانانش با تحریم‌های ظالمانه و بستر کمبودهای ناشی از آن با استفاده از هجوم تبلیغی در عرصه رسانه و فضای مجازی نسل جوان مؤمن به اسلام و ایران اسلامی را مورد تهدید و آسیب قرار داده است بر همگان بویژه صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و همه آزاد اندیشان است که این تهدیدها را با جهاد تبیین و نهضت آزاداندیشی تبدیل به فرصت نموده و با اتخاذ شیوه‌های نوین، ابزار دشمنان را بر علیه خودشان به کار گرفته و از ظرفیت‌های بی نظیر نسل جوان در فرو نشاندن غبار فتنه‌های این جنگ ترکیبی حداکثر استفاده را ببرند.

کتاب‌ها و اندیشه‌های علامه مصباح در حوزه ترویج شود
ایرنا/ آیت‌الله اراکی در آیین گرامیداشت سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) در قم اظهار کرد: یکی از امتیازهای بزرگ علامه مصباح این بود که معارف قرآنی را در مباحث تفسیری، توضیح و تبیین و به طور فلسفی مورد استدلال و اقامه برهان قرار می‌داد.
عضو جامعه مدرسین همچنین تصریح کرد: علما، فضلا و طلبه‌های حوزه‌های علمیه با افکار آیت الله مصبالح بیشتر آشنا شوند، کتاب‌ها و اندیشه‌های ایشان در حوزه باید ترویج شود. بسیاری از کتاب‌های آیت‌الله مصباح باید به کتاب درسی تبدیل شود. وی درادامه افزود: دانشگاه‌ها به کمک حوزه‌ها، همت ورزند و علوم انسانی اسلامی را بر اساس اندیشه‌های عالمانه بزرگانی چون آیت‌الله مصباح، امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگانی که در این عرصه قلم زدند، تدوین کنند.

علامه مصباح یزدی زندگی خود را طبق دستورات و رضایت الهی تنظیم کرده بود
تسنیم/ آیت الله فیاضی در مراسم بزرگداشت مرحوم علامه مصباح یزدی که در سالن سران اجلاس برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به ویژگی های انسان در عالم خلقت گفت: انسان یک حقیقتی دارد که قرآن از آن به فطرت الهی تعبیر می کند، یعنی نوعی ساختار ویژه انسان است. انسان می تواند قوای حیوانی در وجود خود حاکم یا فطرت خود را بیدار کند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه وقتی انسان به سن رشد و تعقل رسید اگر زندگی خود را براساس عقل تنظیم کند و تمام قوای حیوانی را مسخر نیروی عقل قرار دهد، نشان از اختیار او دارد، عنوان کرد: بیشتر انسان ها کسانی هستند که عقل در وجود آنها در خواب است و کم هستند کسانی که فطرت الهی در وجود آنها زنده باشد او ادامه داد: انسان زمانی می تواند تمام کارهای خوب را انجام دهد که بگوید خدایا من می خواهم بنده تو باشم، از خداوند توفیق شکرگزاری داشته باشد و دنبال کسب رضای الهی باشد. چنین شخصی در هر عمل خود تامل می کند که اگر مرضی خداوند است آن را انجام داده یا ترک کند. وی با بیان اینکه یکی از کسانی که زندگی خود را طبق دستورات و رضایت الهی تنظیم کرده بود و در این راه چیزی مانع او نبود علامه مصباح یزدی هستند، اظهار کرد: وقتی از امام راحل و آیت الله بهجت نصیحت می خواستند می فرمودند که توجه داشته باشید که عالم محضر خداوند است و ما باید ادب این محضر را مراعات کنیم. این استادان هم خود مقید بودند و شاگردانی همچون مصباح یزدی تربیت کردند که مقید بودند.

قطعا مقاومت اسلامی پیروز جنگ غزه است
اختصاصی/ وزیر امور خارجه کشورمان در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و تلاش‌ها و فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشور، آخرین وضعیت منطقه و تحولات بین المللی را برای حاضران تشریح کرد. امیر عبداللهیان با اشاره به اذعان مقامات کشورهای مختلف به فرو ریختگی درونی رژیم صهیونیستی، گفت: هشتاد روز است که آمریکا و غرب به حمایت از رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند. وی از ناکامی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر و عدم توفیق در دستیابی به اهداف شان از جمله نابودی و یا خلع سلاح حماس خبر داد و اظهار داشت: هیچ کدام از این اهداف محقق نشده و هشتاد روز جنایت و کشتار ثمره‌ای برای شان نداشته است، وی افزود:امروز مقاومت اسلامی فلسطین در نقطه اقتدار ایستاده است. به گفته اسماعیل هنیه تنها ۱۴ درصد از توان و نیرو و امکاناتش را مصرف کرده است؛ او به من می‌گفت ما خوب وارد شده‌ایم و برنامه داریم خوب هم خارج می¬شویم و قطعا پیروز میدان مقاومت است که روز به روز شهرک‌های صهیونیست نشین را هدف قرار می‌دهند و هم از غزه دفاع و هم آن را اداره می‌کنند.

بازگشت سفرای ایران و مصر به زودی
باشگاه خبرنگاران/ یکی از مقامات مصر اعلام کرد احتمالا پس از سوگند رئیس‌جمهور این کشور پس از انتخابات، سفرای ایران و مصر به دو کشور سفر کنند. به گفته کارشناسان، احیای روابط تهران و پایتخت‌های عربی گامی اساسی در ثبات منطقه است، در همین زمینه، رخا احمد حسن، یکی از اعضای شورای روابط خارجی مصر گفت که بازگشت سفرای بین مصر و ایران احتمالا به زودی اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *