خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۰۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
شهید سیدرضی حامی دائمی جبهه مقاومت بود
فرمانده کل سپاه اظهار کرد: شهید موسوی یک فرمانده شجاع و گمنام اما پرآوازه و درخشان در آسمان و دارای تأثیرات شگفت‌انگیز درطول بیش ازسه دهه و تقریبا ۳۷سال هجرت در سوریه و لبنان و قائمه پشتیبانی از جبهه‌های مقامت درشرق مدیترانه بود. سرلشکر سلامی تاکید کرد: شهید موسوی یک شخصیت کم‌نظیر، معتبر، صاحب نفوذ معنوی در دولت‌ها و ارتش‌های کشورهای میزبان و یک حامی دائمی از تمامی جبهه مقاومت بود.
در تحریم، خودکفا هستیم
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: با توجه به توانمندی پیمانکاران و سازندگان حوزه نفت، به طور کامل به کشورهای خارجی بی‌نیاز هستیم و توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی را داریم. تنها کشوری هستیم که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکاست اما با توجه به متخصصان و پیمانکاران صنعت نفت در تمام حوزه‌ها خودکفا هستیم.

همشهری
بندر ایلات در آستانه فروپاشی به‌دلیل محاصره ارتش یمن
وضعیت شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حمل‌ونقل دریایی رژیم صهیونیستی از طریق آن انجام می‌شود، در نتیجه جنگ غزه و محاصره دریایی اعمال شده بر این رژیم توسط ارتش یمن، درحال فروپاشی است.
اختلافات در کابینه جنگ اسرائیل درباره مرحله بعدی جنگ غزه
اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره روند عملیات نظامی در نوار غزه و زمان انتقال به مرحله بعدی جنگ، بالا گرفته است. درحالی‌که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ، ادامه عملیات فشرده را دنبال می‌کنند، بنی‌گانتس و گادی آیزنکوت اعضای کابینه جنگ بر آغاز مرحله بعدی جنگ تأکید دارند.
کابوس غزه، نظامیان اسرائیلی را رها نمی‌کند
نظامیان اسرائیلی بازگشته از جنگ غزه دچار مشکلات روانی شده و کابوس جنگ آنها را رها نمی‌کند.گفته شده، یک نظامی تیپ چترباز که از غزه بازگشته به‌دلیل تبعات روانی این جنگ به‌سوی همقطاران خود شلیک و یک نفر را زخمی کرده است.
حمله حزب‌الله به مقر فرماندهی صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که دیروز (چهارشنبه) در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت شجاعانه آنان، مقر فرماندهی صهیونیست‌ها در پایگاه دریایی ارتش اسرائیل در منطقه راس الناقوره را با سلاح مناسب هدف قرار داده است.
اسرائیل جنگ علیه حماس را باخته است
رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده که اسرائیل جنگ علیه حماس را باخته است و تنها موفقیتی که در این زمینه حاصل خواهد شد، برکناری بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری است. دان حالوتس گفته چشم‌اندازی از پیروزی در جنگ با حماس وجود نخواهد داشت.

 کیهان
دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور وظیفه و حق زنان است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان:
سودجویی و لذت جویی خالصه رویکرد تمدن غربی در مبحث زن است.
مسئله زن یکی از نقاط قوت اسلام است و نباید تصور شود که ما باید در مسئله زن پاسخگو باشیم.
در جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس اگر بانوی مجرّب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدّی او وجود ندارد.
حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند.
یکی از جنبه‌های تأکید اسلام بر روی حجاب ایجاد محدودیت برای خطر جاذبه جنسی است که این حساسیت باید رعایت شود. بنابراین حجاب محرومیت نیست بلکه نوعی برخورداری و باعث حفظ امنیت زن است.
مادری مهمترین نقش در عالم خلقت است
مهمترین نقش بانوان در قضیه انتخابات، ترغیب همسر و فرزندان به فعال بودن در مسئله انتخابات و تحقیق درست است.
این تصور که کار خانه از قبیل پخت و پز و شستشو وظیفه زن است، کاملا غلط است و در خانواده کارها باید با تفاهم انجام شود.
نامه ایران به شورای امنیت در محکومیت ترور شهید موسوی
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای ترور سردار سید رضی موسوی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در محکومیت ترور سردار سید رضی موسوی توسط رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: مکاتبه حاضر به جهت اطلاع فوری شما از حملات تروریستی هشدار دهنده و مکرر انجام شده توسط رژیم اسرائیل در جمهوری عربی سوریه آماده شده است.در این بیانیه همچنین آمده است: این اقدام شنیع و تروریستی دومین حمله به مستشاران ایرانی در این ماه پس از حمله مشابهی توسط رژیم اسرائیل در ۲ دسامبر ۲۰۲۳ است. در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران این اقدامات شنیع و بزدلانه تروریستی رژیم اسرائیل را به صراحت محکوم می‌کند. ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع در زمان مناسبی که لازم بداند محفوظ می‌دارد.
وداع با پیکر شهید سیدرضی موسوی در حرم‌های مطهر سوریه، نجف و کربلا
پیکر مطهر سردار شهید سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه، همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت که روز دوشنبه در حمله موشکی رژیم صهیونیستی در دمشق به شهادت رسید، در حرم‌های‌ حضرت زینب(سلام الله علیها)، حضرت رقیه(سلام الله علیها)، امام علی(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام) و حضرت اباالفضل(علیه السلام) تشییع شد.

 ایران
تشکیل ۷ کمیته برای توسعه همکاری تهران و بغداد
روز گذشته «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق با سفر به تهران، با معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. مخبر در این دیدار با اشاره به اینکه با وجود زمینه‌های مشترک و فراوان همکاری در حوزه‌های نفت، کشاورزی، صنایع و فناوری ‌«های‌‌تک» تاکنون مناسبات اقتصادی دو کشور همپای مناسبات سیاسی رشد نیافته است، گفت: باید توافقات بین دو کشور هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود. اوجی، وزیر نفت نیز در این دیدار با اشاره به تشکیل ۷ کمیته جداگانه در راستای توسعه همکاری‌های مشترک نفت، گاز، پتروشیمی و بخش انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران، ادامه داد: توسعه میادین مشترک نفت و گاز، حفاری و اکتشاف میادین نفت و گاز و بازسازی و تعمیرات پالایشگاه‌ها از جمله زمینه‌های همکاری و توافقات دو کشور در این کمیته‌هاست.
ضرورت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور
حیان عبدالغنی السواد وزیر نفت عراق در دیدار محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هدف از سفر خود را گامی بزرگ در تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور و همچنین عملیاتی کردن توافقات بویژه طرح‌های حوزه نفت و گاز توصیف و تأکید کرد: باید علاوه بر مناسبات بالای دینی، مذهبی و سیاسی، حتماً روابط اقتصادی دو کشور تعمیق و گسترش یابد و توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور مهم‌ترین هدف دولت عراق است.وزیر نفت عراق افزود: مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای با طرف ایرانی در بخش‌های سرمایه‌گذاری در مرزهای مشترک، بهره‌برداری و استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در بخش پالایش نفت، گاز و پتروشیمی انجام شد و از شرکت‌های متخصص ایرانی در حوزه نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه انرژی در عراق دعوت به‌عمل آمد.
روسیه بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد
وزیر خارجه روسیه در دومین تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، همتای ایرانی ظرف پنج روز گذشته با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را گام بسیار مهمی در توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند و بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر فدراسیون روسیه است.

 وطن امروز
دستور رئیسی برای تدوین و اجرای سریع نظام حقوقی عادلانه
رئیس‌جمهور ایجاد نظام عادلانه پرداخت را جزو مطالبات بحق مردم، وعده‌های دولت و از اهم وظایف سازمان اداری و استخدامی کشور دانست و این سازمان را مکلف کرد نظام حقوقی عادلانه را به سرعت تدوین و اجرایی کند. آیت الله رئیسی در جلسه هیات دولت با تاکید بر ضرورت تابعیت دستگاه‌های دولتی از نظام عادلانه پرداخت، تصریح کرد: این مساله جزو مطالبات بحق مردم، وعده‌های دولت و از اهم وظایف سازمان اداری و استخدامی کشور است. رئیس‌جمهور سازمان اداری و استخدامی را مکلف کرد که نظام حقوقی عادلانه را بدون در نظر گرفتن سلایق و نظرات مختلف و بر مبنای همسان‌سازی دستمزد خدمات و مشاغل یکسان در دستگاه‌های مختلف، تدوین و اجرایی کند. سرعت در انجام کار و لحاظ اقتضائات یک نظام عادلانه و جامع پرداخت از تاکیدات رئیس‌جمهور در انجام این ماموریت بود. وی در ادامه ضمن تقدیر از گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی درباره اجرای پروژه‌های عظیم جاده‌ای و ریلی در نقاط مختلف کشور، تسریع در اجرای طرح مهم مواصلاتی جلفا به آق‌بند و همکاری همه دستگاه‌های مسؤول در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی را خواستار شد.
آمریکا و غرب حیثیت سیاسی خود را در جنگ غزه از دست دادند
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان ضمن ارائه تحلیلی درباره بنیان‌های سیاست خارجی با اشاره به جنگ غزه و مقوله حقوق بشر نزد غرب گفت: در طول تاریخ چنین جنایتی در برابر دیدگان جهان رخ نداده است و آمریکا و غرب حیثیت سیاسی خود را در این جریان کامل از دست دادند. صالحی افزود: صحنه امروز دنیا نشان می‌دهد جمهوری اسلامی بر حق بوده و در ایجاد و حمایت از منظومه مقاومت اسلامی طی این ۴۴ سال مظلوم واقع شده است. وی تاکید کرد: ایران پرچمدار توجه به فلسطین به عنوان موضوع محوری جهان اسلامی است و انقلاب ما مقاومت را در بستر اسلام قرار داد. غزه امروز هیچ چیز از جمله آب و برق ندارد اما ۳ ماه است که پایداری می‌کند، آیا چنین مقاومتی بدون بحث اسلام و شهادت میسر بود؟ نقطه قوت مجاهدان ما امید و توکل به خداوند است. رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان گفت: کشورهایی در منطقه وجود دارند که بزرگ هستند اما پایبند به اصول سیاسی نیستند، برخی کشورها بدون شرمندگی سیاسی یک روز با این و یک روز با آن هستند اما جمهوری اسلامی اینگونه نیست و همین اصول سیاسی را می‌توان در چارچوب متانت سیاسی بیان کرد.

 جمهوری اسلامی
پایان پروژه صهیونیسم کلید خورده است
«ایلان پاپه» مورخ مشهور اسرائیلی تاکید کرد: نشانه‌ها حاکی از آن است که پایان پروژه صهیونیسم آغاز شده، اما زمان دقیق فروپاشی آن مشخص نیست. وی ادامه داد: اتفاقاتی که از ۷ اکتبر (۱۵مهر) رقم خورده، حاکی از آن است که جنگی داخلی در میان یهودیان سکولار و یهودیان دینی و بدون زمینه مشترک برای توافق رخ داده است.پاپه اضافه کرد: یک توهم نادرست وجود دارد که حماس باعث وحدت در میان صهیونیست‌ها شده، این درحالی است که پاره پاره شدن توده صهیونیستها از داخل ادامه دارد. پاپه یکی از مورخانی است که خود اهل سرزمین‌های اشغالی است و به نقد تجاوزات رژیم صهیونیستی پرداخته است. او استاد دانشکده علوم اجتماعی و مطالعات بین‌الملل و رئیس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین در دانشگاه “اگزتر” انگلیس است.

 جوان
فعالیت‌های ایران در چارچوب و ضوابط انجام می‌گیرد
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیئت دولت در واکنش به ادعای آژانس در خصوص سرعت بخشی ایران به غنی‌سازی اورانیوم اظهارداشت: حرفی که طرف مقابل مطرح کرده صحبت تازه‌ای نیست و بیشتر یک جنجال رسانه‌ای است، با توجه به شرایط سیاسی و وضعیتی که در غزه برای طرف مقابل پیش آمده آن‌ها تلاش می‌کنند تا فضای دیگری را ایجاد و افکار عمومی را از سمت غزه به سمت ایران متوجه کنند. در واقع مشخص است که آن‌ها با چه اهدافی دارند این قبیل کار‌ها را انجام می‌دهند، مردم عزیز مستحضر باشند که ما کار جدیدی نداشتیم و همان فعالیت جاری ما هست که طبق چارچوب و ضوابط در حال انجام شدن است. اسلامی در واکنش به ابراز نگرانی کاخ سفید برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، بیان کرد: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است که معمولا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می‌دهند، کم کنند. با طرح این موضوعات تلاش دارند تا توجه را از روی غزه برداشته و متوجه ایران کنند، اما تاثیری هم نخواهد داشت.

 خراسان
حمایت نکردن اصلاح‌طلبان از همتی در ۱۴۰۰ اشتباهی بود که به شکست ما ختم شد
حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران درباره انتخابات و شرایط اصلاح‌طلبان در فضای پیش آمده سیاسی اظهار کرد: تحریم انتخابات را تایید نمی‌کنم. برخی از جمله حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات اقلیت‌اند و معتقد به مشارکت در حد مقدورات هستیم. مجلس و دولت تصمیم گرفتند به یک‌باره قانون جدید (پیش ثبت‌نام) را ابلاغ و اجرا کنند. این درحالی بود که فضای کشور سیاسی نشده بود و با این کار فرصت را از بسیاری از احزاب سیاسی و گروه‌ها گرفتند.» وی تاکید کرد:«حمایت نکردن اصلاح طلبان از همتی در انتخابات ۱۴۰۰ اشتباهی بود که به شکست ما ختم شد.» او همچنین اظهار کرد: «تغییر در راس جبهه اصلاحات طبیعی بود. ابتدا این پیشنهاد به من شد،اما چون متوسط جبهه اصلاحات را نمایندگی نمی‌کنم، قبول نکردم. اکثریت اصلاحات به تفکر خانم آذر منصوری نزدیک‌تر است.» مرعشی همچنین خاطر نشان کرد: «درباره امکان ائتلاف با اصولگرایان و زمان اعلام فهرست اصلاح‌طلبان هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست.»

 مردم سالاری
امیرآبادی از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم انصراف داد
احمد امیرآبادی نماینده قم از کاندیداتوری در انتخابات دوره‌ دوازدهم مجلس شورای اسلامی انصراف داد. احمد امیرآبادی در اطلاعیه‌ای درباره انصراف خود برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس در صفحات مجازی خود آورده است: بنده پس از حدود ۱۶ سال که در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی افتخار خدمتگزاری به شما مردم عزیز قم را داشتم، همواره معتقدم براساس بیانیه گام دوم که توسط رهبری عزیز صادر گردید باید زمینه حضور متخصصین متعهد به ویژه جوانان و افراد با تجربه و توانمند انقلابی را در عرصه قانون‌گذاری کشور فراهم کرد. وی با اشاره به اینکه با اصرار افراد مختلف در انتخابات ثبت نام کرده است، افزود: اما هم‌اکنون با توجه به این که تعداد قابل توجهی از افراد و جوانان انقلابی و خوش‌نام در انتخابات اخیر ثبت‌نام نموده‌اند و جلساتی نیز با آنان داشته‌ام وهمچنین پس از اعلام نظر مراجع پنج‌ گانه و هیئت اجرایی در تایید صلاحیت‌ بنده و بقیه نامزدها، برای روشن شدن تکلیف گروه‌های انقلابی و ائتلاف‌های مختلف استان که به حقیر لطف داشته‌اند، زمینه را برای وفای به‌عهد خود فراهم یافته و اعلام می‌دارم هیچ تکلیفی برای حضور در مجلس آینده ندارم و ترجیح می‌دهم در راستای بیانیه‌ گام دوم انقلاب اسلامی و به جهت گردش نخبگانی در حکمرانی جامعه اسلامی، از نیروهای جوان و انقلابی درکنار افراد مجرب، متعهد و مردمی در قوه مقننه استفاده شود.
پلمب ۵۰ واحد صنفی در قم به خاطر عدم رعایت حجاب
مهدی علی‌بابایی، مسئول دبیرخانه قرارگاه ۱۹دی از پلمب ۵۰ واحد صنفی و اخطار پلمب به ۶۵ واحد و ارائه تذکر به‌صورت مکتوب و پیامکی برای کلیه صاحبان صنوف مبنی بر رعایت پوشش و ظاهر فروشندگان و متصدیان در قم خبرداد. وی گفت: بر‌اساس مصوبه اخیر جلسه قرارگاه ۱۹دی مبنی بر تعیین وضعیت فعالیت کافه‌ها و قهوه‌فروشی‌ها و نظارت بیشتر بر فعالیت این مراکز جهت جلوگیری از ترویج بی‌بندوباری در سطح استان، نامه تأکیدی به اتاق اصناف قم ارسال شد. وی افزود: در این راستا پاسخی از اتحادیه مذکور مبنی بر پلمب ۵۰ واحد صنفی و اخطار پلمب به ۷۵ واحد و ارائه تذکر به ‌صورت مکتوب و پیامکی برای کلیه صاحبان صنوف مبنی بر رعایت پوشش و ظاهر فروشندگان و متصدیان دریافت شد.مسئول دبیرخانه قرارگاه ۱۹ دی خاطرنشان کرد: گشت‌های نظارت و بازرسی از کافه‌ها و قهوه ‌فروشی‌ها باقدرت توسط بازرسان اتاق اصناف و جبهه اصناف قرارگاه در حال پیگیری است، لذا از عموم مردم درخواست می‌شود گزارش تخلفات این صنوف را به سامانه سجاد ارسال کنید.
پیام صریح وزیر دفاع ایران به رژیم صهیونیستی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی شهادت سردار سید رضی موسوی در پیامی آورده است: بی‌تردید جهاد خالصانه این سردار عالیقدر، در اعتلای پرچم اسلام، اقتدار و امنیت مردم ایران و منطقه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، از دید کاتبان الهی مخفی نمانده و پاداش مجاهدت صادقانه ایشان با نوشیدن جام طهور شهادت، ختم به عاقبت‌بخیری و همنشینی با ابرار گردید. امیر آشتیانی گفت: قطعا اقدام ناجوانمردانه و تروریستی رژیم درمانده صهیونیستی، بی‌پاسخ نخواهد ماند و در مکان و زمان مناسب، پاسخ مقتدرانه به دشمن زبون صهیونیستی داده خواهد شد.

 قدس
چرا از صهیونیست‌ها شکایت‌نمی‌کنیم؟
دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره دلیل اینکه چرا ایران با وجود اعتراف و اذعان رسمی مقامات رژیم اسرائیل به ترور شهید سید‌رضی موسوی از این رژیم در محاکم بین المللی طرح دعوا نمی‌کند، گفت: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم. اسرائیل یک کشور نیست و ما با اصل وجودی و ماهیت آن مشکل داریم؛ بنابراین بنا هم نداریم که از این رژیم در محاکم بین‌المللی شکایتی را مطرح کنیم.
هیچ راه حل‌ جادویی برای نابودی حماس نداریم
«هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی ادعا کرد جنگ در غزه تا هنگامی که رهبران حماس دستگیر نشوند، حتی «ماه‌ها» به طول خواهد انجامید. او گفت: دستیابی به اهداف در جنگ غزه آسان نیست و با چالش‌هایی روبه‌رو است. ما راه حل‌های جادویی برای نابودی حماس نداریم. هالوی با اذعان به پیچیده بودن شرایط جنگ غزه، بی توجه به تشدید تنش‌های داخلی در سطوح بالای سیاسی و امنیتی این رژیم گفت: این جنگ چند ماه دیگر ادامه خواهد یافت.

 ابتکار
جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود
پیرمؤذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم از حضور و کاندیداتوری برخی از چهره های اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «سید فرید موسوی» نماینده ادوار مجلس و عضو پیشین فراکسیون امید، «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهور سابق «جمشید انصاری» رئیس سازمان اداری و استخدامی در دولت سابق و «سید محسن علوی» نماینده پیشین مجلس از جمله اشخاصی هستند که در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کرده‌اند.وی اعلام کرد: از «اسحاق جهانگیری» هم خواسته شد که در انتخابات مجلس ثبت نام کند که وی عنوان کرد: «من یک شخص اجرایی هستم، از سوی دیگر بنا دارم تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ ثبت نام کنم و به همین خاطر در انتخابات مجلس ثبت نام نمی کنم.» این فعال سیاسی در عین حال خبر داد: طی پیگیری‌هایی که داشته‌ام، صلاحیت مسعود پزشکیان نیز در بررسی های شورای نگهبان تایید می شود.

 شهروند
خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی روسیه برای ایران
پیرو سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به روسیه با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با این کشور و همچنین تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جلسه‌ای میان مدیران بانکی ازبر بانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار شد که بر اساس آن خط اعتباری به ارزش ۶ و نیم میلیارد روبل برای واردات کالاهای اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد. در این جلسه که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز حضور داشت مدیران بانکی ازبر بانک روسیه و بانک ملی ایران، گشایش خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی میان ایران و روسیه را مورد تاکید قرار دادند. این خط اعتباری قرار است از طریق ازبر بانک روسیه و بانک ملی ایران جهت تامین مالی واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشورمان صورت گیرد. این گشایش اعتباری اولین گام مهم در راستای توسعه همکاری ایران و روسیه بعد از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیاست.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حوزه علمیه را انقلابی نگه دارید و از نظام و رهبری حمایت کنید
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی تصویری به سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، اظهار داشتند: شناخت زمان یکی از وظایف مهم علماست. امام صادق«علیه السلام» فرمودند: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ علَیهِ اللَّوابِسُ» شناخت زمان؛ یعنی شناخت اهل زمان، یعنی شناخت فرهنگ اهل زمان و شناخت نقشه‌های زندگی اهل زمان، خصوصاً در زمان ما و با توجه به انقلاب که توسط امام «رضوان الله علیه» به وقوع پیوست.معظم له در ادامه افزودند: امام توصیه داشتند باید در جامعه فقر، جهل و بی عدالتی ریشه کن شود و اسلام ناب در همه ابعاد زندگی جلوه گر باشد. باید استکبار ستیزی برقرار باشد، باید عملی ساختن مقاصد و مبانی اسلام به طور کلی در کل جهان در نظر باشد و دفاع از مظلوم بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و موضوع فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام باشد. ایشان همچنین بیان داشتند:سفارش بنده به همه علمای محترم این است که حوزه علمیه را انقلابی نگه دارید و از نظام و رهبری حمایت کنید. الحمدلله امروز رهبری هم توانست این انقلاب را با همان افکار امام در مقابل دشمن نگهداری کند. آیت¬الله العظمی نوری همدانی تصریح کردند: یکی دیگر از موضوعات مهم، تقویت علمای بلاد و حوزه های علمیه است که مورد تاکید بزرگان بوده است. علمای محترم توجه داشته باشند که توطئه جدایی دین از سیاست نقشه دشمن است و باید ما بدانیم که حوزه بدون سیاست خواست دشمن است. امام این موضوع را به خوبی تشخیص دادند و برای حاکم ساختن این فکر عمر خودشان را صرف کردند. ایشان ادامه دادند: در پایان از همه آقایان علمای محترم حاضر در جلسه و از جامعه محترم مدرسین حوزه که با هوشیاری و دقت مشغول اداره حوزه علمیه می‌باشند تشکر می‌کنم و مزید توفیقات آنها را از پروردگار متعال مسئلت می‌نمایم.

جامعه مدرسین نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند و حساس است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با اشاره به عنوان اجلاسیه «رسالت حوزه های علمیه و اولویت تبلیغ» این مسئله را لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب دانست و تبلیغ را مهم‌ترین ماموریت و وظیفه علما، اساتید، مبلغان و کلیه حوزویان ارزیابی کرد.
رئیس جامعه مدرسین خداباوری و تبیین معارف اهل بیت(علیهم السلام) را ماموریت اصلی روحانیت دانست و تاکید کرد: مقصود از تبلیغ تنها بر کرسی خطابه نشستن نیست، بلکه بررسی نیازهای جامعه و متناسب با آن سخن گفتن است، نیاز جامعه گاهی اعتقادی، گاهی بیان احکام الهی، گاهی اخلاقی و گاهی اقتصادی و گاهی سیاسی و اجتماعی است، یک روحانی مبلغ تراز کسی است که تمام عرصه ها را بتواند به خوبی رصد کند و به هنگام، ورود داشته و در عین حال رابطه ناگسستنی با مردم داشته باشد. وی با تاکید بر این که ما نمی توانیم خودمان را از مردم جدا کنیم، گفت: روحانیت باید قدم جای پای پیامبر بگذارد، اگر جامعه و امت در یک مساله ای دچار سختی باشند این روحانیت است که باید در کنار مردم قرار گیرد و زبان گویای مردم برای حل مشکلات آنان باشد.
وی تذکر به مسؤولان را یکی از شیوه‌های همیشگی روحانیت دانست و تصریح کرد: روحانیت نمی تواند چشم خود را ببندد، ما به مردم از حوزه علمیه قم و کنار مضجع شریف اهل بیت(علیهم¬السلام) و از کنار مراجع تقلید اعلام می‌کنیم در خوشی‌ها و تلخی‌ها در کنار شما هستیم و در مسائل اقتصادی و فرهنگی و معیشتی می‌دانیم و پیگیر هستیم و تاکید می‌کنیم تا پیوند مردم با اهل بیت(علیهم¬السلام) برقرار است به این کشور و نظام لطمه‌ای وارد نخواهد شد.
آیت الله حسینی بوشهری جامعه مدرسین را نسبت به مسائل فرهنگی و اقتصادی دغدغه مند و پیگیر خواند و تاکید کرد: جامعه مدرسین در تمامی جلسات به این موضوعات ورود می کند و با دعوت از مسؤولان مطالبه گری دارد.

ابلاغ سلام ویژه رهبر معظم انقلاب به حاضران در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد
اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری با حضور در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، سلام گرم و ویژه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را به علما، اساتید، شخصیت‌ها و کلیه حاضران در این اجلاسیه مهم ابلاغ کرد.
وی با قدردانی از ابتکار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در برگزاری اجلاسیه‌های منطقه‌ای و سراسری، جامعه مدرسین را با سابقه‌ای درخشان و ممتاز و برخوردار از علما و اندیشمندان بزرگ دانست و تصریح کرد: امیدواریم این درخت تنومند روز به روز میوه‌ها و محصولات گوارا داشته باشد.

گفتمان دولت همان گفتمان امامین انقلاب است
اختصاصی/ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان امروز در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، ارتباط با حوزه‌های علمیه و خصوصا حوزه علمیه قم را توفیق و افتخاری برای دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت: حوزه به عنوان خاستگاه و حامی انقلاب و نهادهای آن همواره خود را نسبت به این حمایت متعهد می‌داند و این سرمایه بزرگی هم برای نظام و هم برای دولت و هم برای حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: با هدایت‌های حضرت امام، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع معظم تقلید و اساتید و علمای حوزه گام‌های خوبی برداشته شده است، اما نیاز است نسبت به ضرورت مسئله تحول نگاه دقیق و همه جانبه داشته باشیم. وی اضافه کرد: داشتن نگاه تحولی امری لازم است، مسئله بعدی فرآیندهای تحول است که باید درباره آن فکر کنیم به چه شکل و چه شیوه باید این نگاه وجود داشته باشد و باید در این مسیر یک بازنگاه داشته باشیم.
سومین مسئله تحول نهادی و ایجاد دگرگونی در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است نه شاکله اداری صرف. رییس جمهور افزود: افزایش بهره بری از همه امکانات و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، امری مهم و لازم است، اگر این را داشته باشیم در همه عرصه‌ها رشد را شاهد خواهیم بود و این نیاز به فرهنگ سازی در حوزه مدیران و عموم مردم دارد؛ چراکه با مشارکت مردم است که کارها به سرانجام مطلوب می‌رسد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همگام و همراه شدن و مشارکت اجتماعی را در موفقیت برنامه‌ها نقش آفرین دانست و اضافه کرد: اساس و مبنای تحول را سند گام دوم انقلاب اسلامی قرار داده¬ایم، تمام تحول های ما باید مستند به این سند باشد. معتقدیم در این سند بسیاری از واقعیات موجود دقیقا ذکر شده و هم نگاه به آینده و کارهای پیش رو وجود دارد. رییس جمهور تاکید کرد: گفتمان دولت را همان گفتمان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ایم و همین گفتمان باید در جامعه در عرصه‌های مختلف اجرایی شود.

تبلیغ و تبیین رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه است
اختصاصی/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نوبت صبح سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، گزارشی از اقدامات و طرح و برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه ارائه کرد.
وی با بیان این که مصوبات اجلاسیه‌های قبلی در حد وسع در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در خصوص امر تبلیغ آنچه در کمیسیون‌ها مطرح شده در مجموعه مباحث تبلیغ و برنامه‌هایی که همکاران ما در مدیریت و نهادهای تبلیغی دنبال می‌کنند، مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.
وی تبلیغ و تبیین را رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه دانست و با بیان این که این اصل مورد توجه شورا و مدیریت بوده و با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیاز به اهتمام بیشتر دارد، اظهار داشت: حق نهادها و حوزویان است که این مساله را از ما مسؤولان حوزه مطالبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *